close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
true cousins

Når der en overgang går overgang i problemerne

Optakt

Midt på vinteren så alt fornuftigt ud. Motorerne fra begge køretøjer havde været taget ud og skilt ad og kommutatorerne var drejet ned. Vi havde fået indkøbt nye celler til de nye batteripakker til Silver Bullitt, så effekten kunne øges til over 600 HK og vi var i gang med at bygge batteripakkerne op. Konstruktionen af to nye controllere, ligeledes til SB, var i gang og alt så tidsmæssigt fornuftigt ud. Og tilmed lykkedes det os at sælge den gamle batteripakke fra Silver Bullitt til fornuftige penge til et andet firma indenfor EV-branchen.

Men så besluttede vi, at NU måtte det være tid for at få sat det passagersæde i, som vi havde fablet om længe. Hermed kunne vi tilbyde sponsorer, journalister og andre med hang til klaustrofobiske oplevelser og kraftige G-påvirkninger at prøve en tur, der er HURTIGERE end 1,5 sekund på 0-100 km/h - hvor kan man eller lige prøve det udover i en rumraket?

Det tog alligevel noget længere tid end beregnet og oven i det hele kom et dødsfald i den nærmeste familie til at tage ekstra tid ud af vores mest knappe ressource, der som ALTID er tid (foruden penge selvfølgelig).

TC-X og Silver Bullitt, True Cousins, Malmö Raceway

Der måtte ændres en del i chassiet for at passagersædet kunne godkendes sikkerhedsmæssigt

Alt i alt betød det, at vi kun LIGE akkurat blev klar til årets egentlige sæsonpremiere, som foregik forrige weekend. Den blev langt fra nogen større succes, men derimod starten på en lang række problemer, der for alvor fik sat teamet - og ikke mindst chef-konstruktøren Glenn - under alvorligt pres. Vi har ikke tidligere haft SÅ store problemer i optakten til en sæson (ordet udfordringer er i øvrigt total latterligt i denne sammenhæng, jeg hader simpelthen det ord). Vi har tværtimod altid kunne iagttage de andre teams skrue febrilsk på deres benzin-køretøjer.

Ronnie, Tobias, Glenn, Hans-H. og Benedicte

Teamet består i år ud over Glenn (kører bil) og Hans-H (jeg selv, kører MC) af Benedicte som line-up koordinator, Tobias som kok og mekaniker samt Cinzia og Ronnie, der står for foto/video og diverse opgaver.

Lørdag

Malmø Raceway dannede rammen om EDRS, European Drag Racing Series, hvor TC-Xeren skulle testes og Silver Bullitt skulle deltage i Super Competion Bike klassen. Allerede under kvalifikationens første run var der tydeligvis noget galt med Silver Bullitt, der satte alt for langsomt i gang og kørte 6,2. Først troede vi at det var en forglemmelse med deaktivering af burn-out kontakten, men næste run blev identisk ringe. Det gik heller ikke for godt med TC-Xeren, der igen havde problemer med at trække for meget til højre og på et tidspunkt var Glenn kun 0,5 meter fra barrieren, som det ses nedenfor. Som en konsekvens valgte vi nu at skifte til det venstre spor, så der var mere plads og mindre fare for at støde ind i noget.

For satan...

Ved første run fra dette spor gik bakgearet i kage efter burn-out og bilen ville ikke køre fremad. Så vi var nødt til at skubbe bilen ned i pitten, hvor Silver Bullitt jo allerede stod parkeret. Det blev til en del aktivitet, og det blev hurtigt klart at der var overgang i begge motorer på SB, mens kontaktoren til bak-gearet på TC-Xeren var brændt (bak-gearet drives af et separat 8 volts litiumbatteri) og at der også var en knap så kritisk fejl på et BMS-print. Dette betød at vi måtte en tur til Danmark efter dele og måleudstyr i form af kontaktor og mekker samt en anden datalogger til SB.

Så Glenn og jeg strøg afsted lørdag sen eftermiddag og kom tilbage et par timer senere. Så blev motorerne på SB skilt ad og det viste sig at unaturligt store mængder kulstøv havde forårsaget overgangen. Ved hjælp af store mængder bremserens blev problemet hurtigt løst (troede vi). Problemerne med TC-X blev nemt klaret - hvis man ser bort fra at en 40 kg batterikasse måtte afmonteres for at klare BMS-fejlen. SÅ kunne vi ellers heller ikke få mere ud af den dag - fortrøstningsfulde gik vi i seng og håbede alt ville være godt om søndagen.

TC-X og Silver Bullitt, True Cousins, Malmö Raceway

Der arbejdes på ALLE fronter; dragbike Hans-H., aftensmad Cinzia og TC-X batteripakke Glenn og Ronnie

Søndag

Dagen startede med 2 timers forsinkelse pga regn om natten efterfulgt af 2 timers forsinkelse pga sanering efter oliespild - noget som disse konventionelle ICE drag racere dyrker en del (ICE=Internal Combustion Engine).

Så da vi nåede hen til 14-tiden, var det tid til at SB skulle køre kvartfinale, da vi med 6,2 tiden mystisk nok var kvalificeret som nr. 5. Allerede burn-outen virkede mærkelig, men selve løbet blev total fiasko. Igangsætningen var så langsom, at jeg næsten tabte balancen og tiden var naturligvis elendig. Det viste sig bagefter, at den ene af de 2 controllere var brændt af og at den anden motor også havde performet dårligt. Så med kun 30% power er det jo svært at vinde...

Vi havde sidste år haft en anden controller, der brændte af og da vi i forvejen var på kanten af hvad disse controllere kunne håndtere, udgik vi fra at det igen var en simpel overbelastning, der var årsagen.

TC-X og Silver Bullitt, True Cousins, Malmö Raceway

Fra pitten på Malmö Raceway

Vi kom til at vente til efter kl. 16 før bilen fik sit første run den dag. Og det var vi bestemt ikke tilfredse med efter at have betalt 3.100,- SEK alene for bilen, der stadig kun kan deltage i Test-and-Tune klassen (da svenskerne ikke rigtig er kommet i gang med at ændre deres reglement for el-biler, mens det for el-MCerne ser bedre ud).

Efter en del brok og diskussioner fik vi omsider lov til at køre og vi fik et ret godt run med 5,138 og det gik ret lige ud. Der var lige tid til et run mere, hvor vi fik skruet op, men så spandt hjulene for meget op og Glenn måtte slippe. Og det var så den weekend; ét vellykket run og mere end DKK 6.500,- brændt af i deltagergebyrer, leje af varevogn og øvrige omkostninger - drag racing er bestemt ikke billigt. Vi fik dog set at vi var gode som team under alle reparationerne og humøret var i top.

Status

Vi stod med en dragbike, der ikke kunne køre pga. brændt controller og en bil, der har ramt en af de store og små mure der er i drag racing, hvor man af den ene eller enden grund ikke lige kan komme videre ned i tid. På dette tidspunkt var der mindre end 14 dage til årets første store drag racing begivenhed på dansk grund, DHB, Danmarks Hurtigste Bil, hvor både bil og MC har klasser at stille op i.

Ugen der fulgte

Heldigvis var dragbikens 2 nye controllere ikke så langt fra at være færdige og da vi var overbeviste om, at vi havde fundet årsagerne til problemerne, besluttede vi at de 2 nye og langt kraftigere controllere skulle bygges færdige og installeres. Der var dog nogen dages arbejde tilbage men Glenn lykkedes alligevel med at få dem færdige og klar til test om torsdagen.

Silver Bullitt, True Cousins

De nye controllere - da de begge var OK

Og så kom chokket: Den ene af de to NYE controllere brændte af under en ikke-fuld belastningstest og nu var der for alvor krise. For hvorfor nu det? Glenn kunne umiddelbart ikke finde et brugbart svar andet end at det måtte være en fejl et sted i konstruktionen.

Mere uheld

Men der var ikke tid nok til at fejlfinde for at reparere eller bygge en ny controller (og samtidig også ændre den anden controller som formodentlig havde samme fejl), så nu var tiden inde til at træffe en hurtig beslutning, hvis vi altså ville have Silver Bullitt ud at køre til de 2 af de 3 hovedarrangementer i 2017 sæsonen. Den eneste tilbageværende mulighed var at købe en controller magen til dem, som vi har siddende i bilen, en Zilla K2.

Dette var således meldingen i torsdags fra Glenn til mig, der i mellemtiden var taget på guldbryllupstur til Italien med mine forældre. Vi blev enige om at foretage købet asap og jeg ringede og fik fat i leverandøren i USA, som lykkedes at få den nye controller sendt ekspres, så den kunne være fremme mandag med DHL - en udskrivning på kr. 37.000,- (hvoraf fragten udgjorde de ca. 3.500,-) - host host, et alvorligt indhug i vores kontantbeholdning. Bankoverførslen til USA foregik via mobiltelefon fra hotelværelset og alt gik efter planen, det hele ankom mandag formiddag hos Glenn.

Men for at det hele kunne nås, havde Glenn i mellemtiden afmonteret den ene af TC-Xerens controllere for at kunne foretage tilpasningen på dragbiken. Og ved siden af skulle hele high power delen nu bygges om fra 2 x 200 Volt til 400 Volt. Samtidig lykkedes Glenn også med at opdatere det øvrige ledningsnet, lave nye LED-kontrollys på styret og andre detaljer. Så nu så alt trods alt lyst ud igen.

Glenn fortæller...

Og mere uheld + pyha

MEN så opdagede Glenn at der gud-døde-mig stadig var overgang i den bagerste motor - og heldigvis for det, da det var INDEN at testen af Zilla controlleren for alvor skulle begynde. Men desværre skulle hele molevitten skilles ad igen og det blev snart tydeligt, at fejlen lå på en feltspole, som vi selv havde viklet om 6 år tidligere, Glenn forklarer:

Silver Bullitt, True Cousins

Kontaktpunktet for overgangen og de fire felt-spoler fra den ene motor

Her ses formodentligt årsagen til de 2 afbrændte controllere, overslag fra feltvinding til motor rør. Det har formodentligt først været skyld i, at controlleren brandte af på Malmø, og siden hen også brændte den nye af herhjemme. Jeg kunne ikke måle overgangen rigtigt, det viste sig at felterne sad løse og kunne bevæge sig 0,5 mm og under høj strøm ligger der mange kræfter mellem feltspolerne og pol-skoene. Og derved opstod kortslutningen kun under kraftig belastning, hvilket også forklarer at begge controllere så ud til at virke i pitten under svag belastning.

Vi havde med andre ord haft TO slags overgange i hvert fald i den ene motor. Kunne de to havarier været undgået? Svært at sige, også pga. af det tidspres vi er under og det er i hvert fald altid nemmere at se logikken bagefter. Man skal også tænke over at vi ikke - som i de andre drag racing teams tilfælde - kan trække på 50 års opbygget viden om emnet "Voldtagning af seriemoterer med henblik på verdensrekorder". Der er KUN os selv lige i nærheden at spørge til råds, så det er i virkeligheden os selv, der opbygger erfaringer og viden, som andre måske kan drage nytte af for fremtiden.

Glenn brugte resten af weekenden samt mandag-tirsdag (denne uge) på at gennemrenovere spolerne i de 2 motorer og tirsdag var hele motorcyklen igen samlet og nu klar til de foreløbige test, der forløb godt og således var dragbiken tirsdag aften klar til dynotest hos vores ven Jan Kisling og hans rullefelt.

Den sidste portion uheld (?)

Om onsdagen skulle den endelige test stå på rullefeltet. Og alt så ud til at virke; ingen støj (EMI), controlleren kørte fint og SB var oppe på 190 HK ved 1200 amp - som er ret langt fra max. men nok til at tro på at controller/overgangsproblemerne nu er overstået.

Silver Bullitt, True Cousins

Silver Bullitt på rullefelt hos Gold Rush EFI - vi takker mange gange for lån

MEN SÅ opstod en mystisk lyd og kæmpe gnister (plasma) stod ud af den bagerste motor. Testen måtte straks afbrydes, men Glenn havde allerede en mistanke om at de ny-isolerede felt-spoler ikke havde nok frigang ift. ledere på den roterende del, dvs. armaturet. Så af med kæderne, sideskjoldenen, den forreste og den bagerste motor, så problemet kunne rettes med det samme. Dette gjorde Glenn, mens SB stadig var inden i den lukkede trailer, herefter blev det hele samlet for gud-ved-hvilken gang og han kom over til mig, her onsdag aften for ca. 2 timer siden.

Men nu står den her, med den nye controller og en masse nye kontrol LEDer og et par ekstra huller i overskjoldet, så man kan se diverse displays samt fejllamper i Zilla controllerens såkaldte Hairball.

Silver Bullitt, True Cousins

Endelig hjemme igen - inden det går løs...

Efter planen kommer DR Webdok i morgen aften, torsdag og begynder at tage billeder og filme, mens vi pakker til DHB 2017. Det er planen at de skal følge os under hele eventet, der som tidligere nævnt, er den første store begivenhed for os i år og første gang nogen sinde, hvor begge køretøjer er i direkte konkurrence med ICE-konkurrenter om at være Danmark Hurtigste Bil/MC.

Der vil naturligvis være løbende opdateringer på vores Facebook-side med hvordan det hele går - hvis I altså ikke lige kommer forbi Padborg Park...?

Og husk i øvrigt at du stadig kan få dit eget navn på bilen, hvis du sponserer os personligt med kr. 500,-.

Hans-Henrik Thomsen, True Cousinss billede
Hans-Henrik Thomsen, True Cousins
fortæller sammen med sin fætter Glenn E. Nielsen om arbejdet med at udvikle og bygge deres lynhurtige el-motorcykler og -biler.

Kommentarer (1)