Alle hjælpere i gang: Benedicte (Glenn som kører), Tobias og Thomas.
Efter noget radiotavshed, er vi tilbage på bloggen med nyt om sæsonpremieren forrige weekend, og hvad der kommer til at ske i denne sæson af spændende EVents.
Her er en oversigt over hvor vi regner med at køre og med hvilke køretøjer:
• 19.-20. Maj - EDRS - Malmø Raceway http://www.srif.se/index.php TC-X og Silver Bullitt DONE
• 2.-3. June - DHB (Danmarks Hurtigste Bil) https://www.bilgalleri.dk/DHB/ TC-X
• 23.-24. June - Spring Nationals - Malmø Raceway http://www.srif.se/index.php TC-X og Silver Bullitt
• 14.-15. July - Summer Nationals - Malmø Raceway http://www.srif.se/index.php TC-X og Silver Bullitt
• 27.-29. July - Mantorp Drag Racing Revival - http://www.mantorppark.com/mantorp-drag-revival/ TC-X (og Silver Bullitt) OBS: 1/4-mile
• 17.-19. August - Night Show @ Nitro Olympics at Hockenheim, Germany - in front of 50.000 spectators - Not confirmed http://www.nitrolympx.de/ TC-X og Silver Bullitt OBS: 1/4-mile
• 8.-9. Sept. - Winther Nationals - Malmø Raceway http://www.srif.se/index.php TC-X og Silver Bullitt
Den største nyhed i år er at vi skal prøve kræfter med 1/4-mile distancen (402 meter) på Mantorp Drag Revival, hvor vi med sikkerhed skal køre med bilen og måske også får lov at køre dragbiken - der er ca. 400 km til Mantorp. Og der er kørsel i hele 3 dage i træk. Her er i øvrigt en god chance for at tage verdensrekorden fra den nu smadrede & pensionerede Black Current III på 8,2 sek. Med 1/8-mile tider konstant omkring 5,0 bør vi snildt kunne komme under 8 sec, men kun tiden kan vise os dette...
Dette skal maget gerne blive optakten til vores - forhåbentlige - første optræden ved The Night Show ved Nitro Olympix, der er det største indenfor drag racing i Europa med mere end 50.000 tilskuere på en del af F1 banen Hockeheim. Desværre er dette ikke helt bekræftet endnu, men vi håber stadig på det lykkes. Det bliver noget med flammer og LED på speed - der er tale om ren opvisning - og selvfølgelig midt om natten.
En anden stor mulighed er, at vi sidste år opdagede, at Guinness World Records har en ledig rekord på Fastest standing eighth mile - electric motorcycle. Efter at have kontaktet dem, har de sat en tid på 4,70 sek, som vi skal under for at kunne få rekorden. Vi har som bekendt kørt 4,82 sidste år - nedenfor kan I læse og se, hvordan det gik i første forsøg - så vi skal inden selve rekordforsøget selvfølgelig have set, at vi kan komme under denne tid.
Derudover er der et omfattende arbejde med at dokumentere rekorden - herunder skal man eksempelvis have et kamera kørende uafbrudt under hele seancen, have banen målt op og på forhånd skaffe vidner. Vi håber på at vi kan gøre forsøget til enten Spring eller Summer Nationals på Malmö Raceway.
En weekend der startede knap så godt, men endte med helt hæderlige tider. Vi lagde ud om lørdagen med konservative indstillinger af ampere (power) for begge køretøjer, da det altid er klogt, når man lige har samlet køretøjerne - det er i øvrigt heller ikke så let at opnå en fast rutine, når man hele tiden afbrydes af 7 måneders pause fra oktober til maj...
TC-X har bl.a. fået ny forstærket kardan aksel fra Dynotech - faktisk er den blevet sponseret af Dynatech, da de hørte, at den skulle bruges på verdens hurtigste el-drevne dragster. Silver Bullitt har fået helt ny batteripakke, da den forrige viste sig for lille (for få parallele celler) og blev for varm for hurtigt - et kæmpe arbejde, som nu er udført to vintre i træk.
Vi havde svært ved at få greb med TC-Xeren og vi var overbeviste om at det skyldtes at bagdækkene var blevet opbevaret forkert over vinteren, senere kom det dog også frem at præpareringen af banen om lørdagen slet ikke var optimal. Silver Bullitt kørte dog bedre og efter en korrigering af højden på wheeliebaren, der stod noget for højt, kom tiderne ned mod 5,0.
Udsigten over line-up og banen - set fra Silver Bullitt
Om søndagen var grebet langt bedre og på trods af de dårlige dæk lykkedes det at få en bedste tid på for weekenden på 5,03 sek. Silver Bullitt var godt kørende og nåede både 4,98 og 4,85 sek. samt 1,19 i 60 fods tid, før vi skruede op endnu en gang for poweren, så det svarede til ca. 540 HK - det højeste vi endnu har prøvet med. Og svaret udeblev ikke: Kort efter starten kom der en speciel lyd fra transmissionen og al kraft forsvandt. Hurtigt kom et slæbekøretøj til, og jeg blev trukket hele vejen (ca. 600 meter). Herfra skal man selv komme tilbage og efter lidt kommunikation, kom Tobias på en lille crosser og hentede mig.
Bagakslen holdes normalt tilbage af dette M8 mm gevindstykke - nu erstattet af M12
Kædehjulet hvis tænder der blev spist
Nede i pitten kunne vi konstatere, at gevindstykket der holder bagakslen, så den ikke bevæger sig fremad pga. trækket fra kæden, var bøjetog havde passeret akslen i stedet for at holde den på plads. Dette havde samtidigt bevirket, at kæden var blevet så slap, at alle tænderne på det forreste kædehjul var blevet "lagt ned", som det ses på de to billeder. Konstruktionen var selvklart ikke stærk nok længere, men man skal huske på, at vi lagde ud med 150 HK, da vi kørte 96 volt i 2012. Reparationen er allerede foretaget af Glenn; akslen er rettet ud og har fået en bøsning i hver ende, der er monteret et nyt kædehjul og kæden er udskiftet.
Klik for at opdatere samtykke
Næste stop: DHB 2018 på Padborg Park - hvor alle selvfølgelig er velkomne til at besøge os
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard