close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Når gode ting uventet daler ned fra himlen

Kære Læsere,

CS er blevet stillet i en yderst favorabel situation, idet vores gode venner hos Danish Space Challenge har tilbudt at donere den ene af deres RIB både til os. Der er tale om en Norsafe Mako 655, dvs en 7 meter lang redningsbåd - Fast Recue Craft - med indenbords dieselmotor og jetdrev. Den har en 190 HK Yanmar motor og er SOLAS godkendt som Fast Recue Boat.Specifikationer samt flere "sexede" billeder af modellen kan ses her: https://norsafe.com/lifesaving-systems/rescue-boats/mako-655/

Jeppe fra DSC skriver:

"DSC skal flytte til mindre lokaler og er derfor ved at downsize. I den sammenhæng har vi besluttet, at den ene af vores RIB både med fordel kunne blive til jeres. Vi har besluttet at tilbyde den til jer som gave, fordi den vil gøre mere gavn hos jer end ved at stå på lager hos os."

Illustration: Danish Space Challenge

CS råder ikke over egne RIB både, men har alle årene lukreret på medlemmers private både, eller de der kunne stilles til rådighed af eksterne samarbejdspartnere. DSC deltog feks. i opsendelsen af Nexø I i 2016 med den anden af deres både.

Illustration: Carsten Olsen

Vi har valgt at takke ja til det generøse tilbud. CS vil have meget stor gavn af at have rådighed over egen hurtigtgående RIB båd, og netop denne model er særligt velegnet fordi:

1) Den er sødygtig til ESD139, såvel som til forlægninger

2) Den kan bære en tilpas høj radioantenne (stabilitet og hardpoints)

3) Den kan medføre nok personer til alle RIB opgaver på opsendelsesdagen

4) Den kan opnå tilstrækkelig hastighed.

5) Den kan landevejstransporteres på trailer <= 3500 kg totalvægt

Mht. brændstofforbrug så bliver det aldrig billigt at sejle en så tung båd. Specielt ikke når man vil langt og hurtigt frem, men en indenbords dieselmotor er dog i den økonomiske ende af skalaen.

Den eneste hage det er ved dette arrangement er at DSC gerne vil have lidt penge for den trailer som båden transporteres på. Så derfor mangler der 20.000kr, som vi ikke lige havde regnet med at skulle hive ud af budgettet.

Vi har iværksat en indsamling internt blandt CS medlemmer og flere medlemmer har tilbudt både lån og donationer, men jo flere vi kan være om det desto billigere for alle. Så derfor kaster vi nu lige linen ud til alle jer derude:

Er det nogen der vil være med til at smide i puljen så vi kan overtage traileren fra DSC? Pengene går 100% til raket relaterede formål, CS får en fin RIB på trailer, og DSC får frie midler til at støtte deres aktiviteter.

Jeg tænker at en passende belønning kunne være at de glade givere bliver iført redningsvest og sikkerhedsudstyr og får en eller flere ture i Øresund når RIB båden er ankommet til København.

Vi har iøvrigt allerede besluttet at båden skal hedde "DSC RIB" - som gestus til den glade giver :)

Hvem vil være med? Skriv gerne i kommentarfeltet eller send en mail til contact@copsub.com


Opdatering 14-06-2018: HURRA! Vi har nået målet og er landet på 20700 kr! Så vi kan både betale DSC og har også til en tur med traileren over Storebæltsbroen. TUSIND tak til alle jer derude! Vi har talt om at lave en lille navneplade på RIB'en med navne på alle dem der har bidraget.

/Wilson

Mads Wilson
er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog.