Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
3D-print uden filter bloghoved

Når den globale automobilindustri tager 3D print til sig så…

Når den globale automobilindustri tager 3D print til sig så…

Af Jesper Damvig, Damvig A/S 3D-Printed-Solutions

Med afsæt i Damvigs sponsorat af den unge danske racerkører Nicolai Hansen, der snart skal konkurrere på Jyllandsringen berettede jeg den anden dag om hvordan en innovativ 3D printet bremsekølervæsketragt forbedrer bremseforholdene for højhastighedsbiler.

At biler med en gennemsnits fart over 200 km. i timen har gevaldigt meget brug for bremser er åbenlyst, men den kraftige belastning i form af fart, sving, acceleration og hyppige opbremsninger i tætte kurver gør at bremserne ofte er defekte i løbets afsluttende runder. En række af de konventionelt producerede bremseløsninger klarer ikke presset. Det er mildest talt ikke optimalt – især når man konkurrerer tæt med andre fartglade chauffører, der rummer tilsvarende dosis højoktan i blodet.

Derfor har Damvig været med til at udvikle en 3D printet bremsekølervæsketragt, hvilket reducerer risikoen for defekte bremser og dermed forhøjer sikkerheden for chauffører, tilskuere og officials. Samtidig er det småstyk antalsløsninger og dermed holdes prisen nede. Der skal nemlig ikke produceres masseserier før konventionel produktions altid høje start- og etablerings omkostninger er udlignet.

For Damvig er motorløb et laboratorium på hjul. Her testes vores modeller under ekstreme forhold. Kan vores løsninger klare mosten der, kan det også klare forholdene i mere konventionelle biler, hvor forholdene er knap så heftige og hvor speedometernålen sjældent rammer 200 km/ timen.

Jeg er siden blevet spurgt om jeg kan give andre eksempler fra bilindustrien og om jeg kan konkretisere gevinsterne bag 3D printet løsning til mere almindelige biler.

Det ikke nemt at sætte konkrete tal på den værdi 3D Print frembringer. Dels er produktet, kalkulerne og ambitionerne bag selvsagt behæftet med fortrolighed, dels er det vanskeligt at generalisere og trække en gennemsnits beregning ned over alle. Ikke desto mindre vover jeg gerne det ene øje, så her er fire nyere eksempler fra automobilindustrien, hvor 3D Print skaber en konkret og mærkbar forskel. Læseren må selv lave mellemregninger og overføre eksemplet til beslægtede mærker og brancher.

1. Reduceret time to market Når vi er ved fart og tempo: udviklings- og leveringstid slår nye rekorder med 3D Print. Således har 3D printede metalløsninger allerede reduceret produktions- og leveringstiden for Formel 1 racerbils komponenter fra gennemsnitligt seks uger til blot seks dage. Det er en faktor 1:7!! Det er en gevinst, der er til at tage at føle på.

Men det er ikke blot den reducerede udviklings tid, som skaber gevinster. Hvad 3D print sparer producenten, chaufføren og samfundet i tid, materiale, vægt, brændstofforbrug og dermed miljøbelastning sammenlignet med konventionel bilkomponentproduktion lægges oven i hatten.

2. Innovative tyske ingeniører Tyskland er ikke alene vores store nabo. Det er samtidig en af verdens førende bilproducenter. Audi er en af dem. Årligt sender Audi mere end 2 mio. biler på markedet. I begyndelsen af 2017 meddelte Audi og EOS at de har indgået et udviklingsmæssigt partnerskab. Samarbejdet materialiserer sig bl.a. i form af etableringen af et 3D printing center ved Audis hovedkontor i Ingolstadt.

Centret skal styrke vidensniveauet om 3D prints potentiale hos koncernens mere end 90.000 medarbejdere. Her er da en organisation som lever op til sit motto Vorsprung durch Technik! Et andet motto, som snart endegyldigt kan lægges i graven er Henry Fords udødelige ord om at man kunne få Ford T i alle farver, så længe man blot valgte sort. Glem standard og ensartede stangvarer. Fremover kommer vi til at se langt flere individuelt kundetilpassede biler frem mens ensartede standardmodeller bliver et særsyn.

3. Hondas kundetilpassede elbil Et tredje bileksempel stammer fra Japan. Honda anvender 3D Print til fremstilling af mange af bilkomponenterne, der udgør Hondas nye elbil. Sammen med en stribe af bilens øvrige vitale komponenter er chassis’et eksempelvis skabt af det Honda kalder Veriable Design Platform. Det vil sige at mange af bilens komponenter nu skræddersyes til kunder med forskellige behov. Kunne du tænke dig mere benplads i din elbil eller måske større baglygter? No problem!

4. En Mini er ikke blot en Mini Svæver du mere for britiske Mini, så slå et slag ind om yours-customed.mini næste gang du gerne vil skille dig ud på asfalten. Det fjerde eksempel gør dig nemlig til bildesigner fra din egen sofa. Du kan i den grad sætte dit præg på hvordan familiens Mini skal se ud. Som i en ordinær webshop kan du checke priserne ud på produkterne før du slår til. Frihed ned til mindste detalje, som det hedder på siden.

Summasumarum: bilindustrien er i gang med 3D print fordi det reducerer markedsadgangen markant og baner vejen for ny innovativ ingeniørtænkning uden at det koster spidsen af en jetjager. Dermed er automobilindustrien med sin øgede anvendelse af 3D print for alvor på vej ind i en epoke, hvor nye produkter og materialer udvikles, sikkerheden forbedres, brændstofforbruget reduceres, mens der samtidig kommer langt flere kundetilpassede løsninger på banen, som gør det muligt for hovedparten at drage fordel af 3D prints løsninger.

Hvad den samlede økonomiske bundlinje er ved den udvikling ved jeg ikke. Men jeg er overbevist om at den er positiv.

Er indehaver af 3D-print-virksomheden Damvig A/S 3D Printed Solutions. Han har beskæftiget sig med 3D-print siden 1990’erne og er én af dem i kongeriget, der ved mest om teknologien. Han blogger om nye teknologier, trends og tendenser – råt for usødet.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten