Skal den opføre sig sådan?
Eller er det på grund af en skade, I har lappet?
Når 30 kg mindre dødvægt ikke er nok...men 230 kW ekstra måske er

Årets plakat til sponsorerne - kan downloades her: EV Drag Racing
Mere power til Silver Bullitt
Da det jo var blevet klart i 2016-sæsonen, at vi ikke kunne få mere power ud af Silver Bullitts batteripakke og controllere (ca. 400 kW) og dermed ikke forbedre os afgørende ift. de 5,16 sec., besluttede vi allerede i forsommeren, at der skulle nye controllere og en ny batteripakke til.
Planen var oprindelig, at vi skulle kunne gå 30 kg ned i vægt via en fysisk mindre batteripakke men med bedre celler og derfor samme effekt. Den samlede vægt ville gå fra 360 kg til 330 kg med fører. Men efter at have regnet regnet lidt på dette i løbet af december, fandt vi ud af, at det faktisk kun gav en teoretisk forbedring på lidt mere end 0,1 sek. og dermed en teoretisk bedste tid på 4,8 (såfremt også vores 60" tider blev optimeret) - slet ikke så meget som vi havde forventet.
Der skulle med andre ord (ikke andre men) flere boller på suppen.
De helt originale beregninger for effekten
638 kW
Så derfor besluttede vi at lave et upgrade, der kommer til at sparker røv: Batteripakken bliver på 250 Volt (i stedet for 210) og controllerne vil kommer til at kunne klare 1500-1800 Amp. Dette giver så en effekt-forøgelse på 56% (ift. vores nuværende batteripakke på 200 V og 1200 Amp for controllerne). I batteri-effekt går vi således fra 408 kW til 638 kW! (samtidig med en beskeden vægt-reduktion på 15-16 kg, så totalvægten med UT bliver 345 kg).
I alt har vi teoretisk set nok power til en 1/8-mile tid under 4,5 sek - hvis ellers Silver Bullitt og UT kan få det til at blive til virkelighed. Og INGEN el-køretøjer i verden har i øvrigt kørt hurtigere 4.499 sek! Lige nu er det selvfølgelig bare alt sammen teori, men det bliver i hvert fald ikke power vi går ned på...!
På denne type LiPo-celler befinder terminalerne sig i hver sin ende
Lidt om batteripakkerne
Først skal cellerne måles igennem, så vi undgår dårlige celler. Derefter taper vi siderne op på hver enkelt celle, så de kan lægges helt tæt sammen. Nu er vi så klar til at lodde cellerne sammen.
Cellerne arrangeret inden lodning
Glenn har udtænkt et smart setup, hvor alle cellerne lægges efter hinanden i en serie på 6 celler - der er PLUS og MINUS i hver sin ende. Tre af disse rækker på 6 celler forbindes også i bredden via kobber-strimler. Det hele sættes sammen med såkaldt spot-soldering - en maskine som Glenn (selvfølgelig) var nødt til at bygge selv, da vi ikke lige kan betale sådan en karl med vores midler (den skal være ret kraftfuld).
Måling af indre modstand
Som billederne viser, er de indre modstande MEGET små og et bevis på, at det hele ser rigtigt ud konstruktionsmæssigt.
Vi regner med at vende tilbage i løbet af vinteren med mere om batteripakkerne og de nye controllere - til både Silver Bullitt OG TC-X.
To færdige sub-pakker
Glenn i fornemt selskab
Glenn er nu kommet i den såkaldte 4 sec ET Club på 1/8-mile. Det er et æresbevis udelukkende for FØREREN, at denne har kørt en tid på 4,noget, eller en 4er tid. I USA er føreren ofte lejet/hyret til at køre teamejerens køretøj, og det er køretøjet, der vinder mesterskabet/sætter rekorden, mens føreren "bare" er fører, uden ejerskab af køretøjet.
Glenn er nu blandt de aller hurtigste kørere i EV-verdenen
Det er altid førerens FØRSTE tid, der registreres (og dermed sjældent den hurtigste). Som I kan se, er der kun 6 andre i verden, der har kørt en 4er tid i et elektrisk køretøj og af disse 6, er de 5 af dem sat som mellemtider i et 1/4-mile race.
Heraf kan også aflæses, at den hurtigste tid, der nogen sinde er registreret på 1/8-mile er 4.499 sec - men det er som sagt IKKE en officiel rekord, men blot en mellemtid - sat af The Rocket, der også er eneste EV-køretøj i verden, der har kørt under 7 sec og er dermed det hurtigste EV-køretøj i Galaksen...
Se i øvrigt 4er løbet her:
Vi vender snart tilbage med mere nyt...
- Når man slipper 540 HK løs!31. maj 2018
- SÅ var der endelig noget medvind!23. aug 2017
- Se True Cousins i Aftenshowet i aften15. aug 2017
- True Cousins til DHB 2017 - en DR WEBDOK reportage01. aug 2017
- True Cousins med ny verdensrekord: Fra 0 til 200 km/t på under 4 sek. - drevet af batterier - se videoen30. jul 2017
Analyse: Kæmpefejl sikrer forbud mod fluorstoffer
Værksted bag bremseproblemer hos politiet: »Det skulle vi have gjort bedre«
Nyt superlet materiale er perfekt som varmeisolator i rumfartsindustrien
Analyse: Stædig aktivist vandt kamp mod TDC’s masselogning
Ugens debat: Sæt strøm på Oslofærgen i københavns havn
Spørg Fagfolket: Hvorfor indeholder unge stjerner mere metal end gamle?
Luft under vingerne: Nu producerer verdens største havvindmøllepark strøm
B&W-professor: Om 20 år har vi atomdrevne handelsskibe
- Ældste først
- Nyeste først
- Bedste først
Er det celler som I importerer direkte fra Kina?
Kan du evt. give et link til et datablad?
- 0
- 0
Ikke fostået...`?
- 0
- 0
Ja og nej - men vi kan bygge en batteripakke af dem, hvis du er interesseret.
- 0
- 0
Ikke fostået...`?
Hej Hans-Henrik
Omlring 20 sekunder inde i videoen ser det ud som om, vindspejlet deformes kraftigt indad i bilen af vindtrykket.
mvh Flemming
- 0
- 0
jeg har ikke observeret det for vi saa videoen ,
jeg laver nok en extra stiver,
- 0
- 0