Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Myrd rejsekortet

I den bus jeg nys stod ud af, stod der er rejsekortet ville komme "i 2009 eller 2010".

Det har jeg glædet mig til, for jeg render rundt med et sandt arsenal af klippekort:

Illustration: Privatfoto

Men nu skal de hen og trykke nye klistermærker, for rejsekortet kommer ikke i 2010, projektet er igen. igen, igen forsinket og fordyret.

Diagnosen er klar: Man sagde "Lad os bruge IT, så bliver det meget simplere" og sådan virker verden som bekendt ikke.

Man skal sige "Lad os lave det simpelt, og så bruge IT".

Nu har vi hullet, hvorledes kommer vi ud ?

  1. Smid leverandøren på porten, få pengene tilbage, bed dem hente deres skrammel snarest.

  2. Drop busbilletter i alt andet end bybusser, alle kører gratis med i landdistrikter.

  3. Alle under 18 kører gratis med.

  4. Alle under fuldtidsuddannelse, herunder værnepligt, kører gratis med mod forevisning af studiekort med foto.

  5. Hvis de relevante parter ønsker at gøre andre offentlige transportmidler gratis (for alle kunder!), er de velkomne til det. F.eks kan lokalbaner måske med fordel være gratis ?

  6. For de resterende offentlig transportmidler, tog, s-tog og letbaner indføres to slags kort:

a) partoutkort: gælder til al offentlig transport, i et givent datointerval, fra 10 til 365 dage.

b) dagkort: Et klip og du kan køre hvor du vil resten af dagen.

...og lad os så komme videre.

phk

Poul-Henning Kamp er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I Japan betaler man simpelthen næsten alt med mobilen; busser, tog, junk-food, mærkelige ting fra automater. Det virker. Men sådan noget kan vi ikke bruge.

For, I Danmark, skal ALT - fordi vi er født som verdens bedste til alting og har verdens bedste samfund ... yada yada yada - ALTID være så forfærdeligt enestående, desigent, unikt, kreativt og helst statstøttet at vi gang på gang skvatter over vores manglende evner til bare at udføre den ene ting som projektet egentligt gik ud på.

Vi burde efterhånden kunne tage konsekvensen og KØBE af de der kan lave det - ihvertfald indtil vi igen begynder at investere mere i naturvidenskab end vi gør på projektmageri og branding.

  • 0
  • 0

Der må ikke være nogen ydelser, der er ikke tjenes penge på.
Det lader til at være mottoet på bjerget.

Hvis der er noget folk har brug for (transport, post, el, etc) SKAL der være nogle private aktører, der tjener penge på den givne ydelse. Om det så er til fordel for samfundet er irrelevant, så længe de såkaldt sunde principper er overholdt for princippets skyld er det ligegyldigt hvad slutresultatet man ender med.

  • 0
  • 0

Jeg er ganske enig med PHK om at man bør afskaffe billetter til langt de fleste offenlige transport midler.

Dog ser jeg en støre fordel i et lidt anden system end den PHK forslår.

Nenlig alt lokal / regional skal være gratis
Intercity / International skal koste noget, efter afstand.

Der ved opnås flere ting.

I lokal/regional trafikken blive det langt mere attraktivt at taget med det offenlige.
De folks der skal langt kan vælger at taget med de noget langsommere regionale forbindelse gratis.
Dem der har travlt for en beder service som de betaler for, da der er mere plads, hvorved også her vil der komme en tilgang af bruger.

  • 0
  • 0

Arsenal af klippekort, kan nemt afskaffes :-)

Ved ikke om Hr. PHK kender til det med der findes faktisk ET enkelt kort der kan afskaffe Alle de klippe kort, + evt løse billetter.

problem med dette "pendler" kort er prisen. ca 60000kr årligt.
men så gælder det også til samtlige offenlige transport muligheder i DK.

Fås hos DSB :)
Selv om det ikke er alle sælger der kender dette.

  • 0
  • 0

Arsenal af klippekort, kan nemt afskaffes :-)
[...]
problem med dette "pendler" kort er prisen. ca 60000kr årligt.
men så gælder det også til samtlige offenlige transport muligheder i DK.

For mange år siden investerede jeg mine sure sparepenge i et årskort fra Slagelse til Kbh.H, man betalte for 10 måneder og kørte 12, selv med datidens renteniveau, var det en forrentning der vaskede sig.

Grunden til arsenalet er naturligvis, at jeg ikke vil betale en overpris for den smule transport jeg har brug for, så jeg er nødt til at have kort for de forskellige strækninger jeg regelmæssigt befærder.

Ovennævnte arsenal var bare hvad der lige var i lomme nu, dertil kommer et yderligere arsenal på omkring 10 kort i familiens krukke med assorterede rejsehjemler, til brug ved familiebesøg osv.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Du har helt ret i "Gør det simpelt og så brug it", men nogen gange er det endnu lettere at genbruge noget IT man allerede har, og som virker.
Hvad med at bruge den samme BroBizz (og måske omdøbe den først) som virker til broer og parkeringshuse.
Ja, jeg ved godt at der nok er meget lille overlap mellem dem, der allerede har en BroBizz og dem, der ofte har brug for at betale for offentlig transport, men det bliver teknologien da ikke ringere af.

  • 0
  • 0

Grunden til at rejsekortet er så usselt, er at nogle ønsker at bevare vores alt for mærkelige zonesystem.

Hvorfor ikke bare starte forfra med zonerne, så de passer til tiden?

  • 0
  • 0

Når zonefanatikerne ikke kan indse at prisen fra A til B skal være den samme som for B til A, så går det galt.

Så for engangs skyld er jeg enig med PHK på det punkt.

Men det er mærkeligt, ja ret underligt og for mig uforståeligt, at begavelser som PHK´s, kan fostre en sådant et fornuftigt forslag, der illustrerer på tydligste vis, at politikere siger et og gør noget andet.

På den anden side, så må jeg tilstå, at personer der ikke anerkender socialkontrakten og stritter imod fornuftige tekniske tiltag, må have et eller andet der plager dem.

Politikerne vil gerne have folk over i den kollektive traffik siger de. Af hensyn til klimaet og CO2 udledningen, siger de......men omvendt vil de ikke miste afgiftsprovenuet for brændstoffet til bilerne.

Og lige sådan er det på alle væsentlige områder.
Man vil ikke det fornuftige. Se bare på energi området hvor man går over åen efter vindmøller

Jag ungene ud af skolerne når de er 15 og lav så optagelses prøver til betalingsgymnasier.

Fjern efterlønnen. Lægeordiner Hash og Heroin.

Så kunne der blive råd til gratis offentlig transport, så længe der er gas og olie i Vesterhavet.

Når der ikke er mere af det , skal vi have fundet nogle produkter vi kan lave, der ikke koster energi at fremstille og som kan fremstilles når vinden blæser
og som der kan findes kunder til.

  • 0
  • 0

Jeg ser at du er i krigshumør i dag. Nu fungerer sådan et rejsekort i London, der hedder det Oyster Card og der har det virket i årevis. Jeg ved ikke hvad der er gået galt her, men få nogen folk der har forstand på det på banen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oyster_card

Rejsekortet er jo faktisk baseret på Oyster card. Men problemet er vist bl.a. at man kan kopiere kortet hvis man er tæt nok på en person der har kortet. Dette gælder også for Oyster card....

  • 0
  • 0

Rejsekortet er jo faktisk baseret på Oyster card. Men problemet er vist bl.a. at man kan kopiere kortet hvis man er tæt nok på en person der har kortet. Dette gælder også for Oyster card....

Nu kender jeg ikke teknologien, men der er nogle meget interessante use cases ud over kopiering. For eksempel kunne man jo sørge for at kortet alligevel ikke var checket ind eller måske ligefrem invalidere kortet således at det ikke længere er gyldigt. Og som sagt: det kan gøres på afstand.

Det er selvfølgelig ikke særligt konstruktive tanker. Men hvis der ikke er folk der konstant presser rejsekortet på dets (manglende?) sikkerhed, så bliver det ganske enkelt ikke sikkert nok.

Et andet brugsaspekt af rejsekortet er hvorvidt man altid skal checke ind og ud når man bruger det. Hvis det er tilfældet får man en billet af ringere værdi for brugerne. Dels er der central elektronisk logning af alle rejser. Og dels kan man således ikke længere få den sikkerhed som et månedskort hvor man pr automatik har en gyldig billet inden for månedskortets gyldighedsområde.

Derfor håber jeg, såfremt rejsekortet engang kommer i drift, at de tænker det så langt at man ikke bare får et elektronisk klippekort men også har mulighed for at få et elektronisk månedskort hvor man tilmed slipper for den tilhørende logning.

  • 0
  • 0

Er det baseret på Mifare chippen? Så kan jeg godt forstå at de har et problem. Prøv en Google på "crack" og "Mifare"

  • 0
  • 0

For mig at se er der tre problemer:
1) Man vil have en unik dansk løsning fremfor en købt/tillempet udenlandsk. Her ville lidt globalisering være rart.

2) Mængden af trafikselskaber og operatører, som skal honoreres for deres kørsel. Det er simpelt at lave et enkelt og retfærdigt takstsystem - problematisk kommer først for alvor, når kagen skal deles og Operatør A skal have 32 % af kundens samlede rejsepris, Operatør B 24 % osv. Jeg hørte et oplæg om den aktuelle status for Rejsekortet
http://www.toef.dk/file.php?name=/files/fo... og fx side 8 siger noget om det bureaukrati, systemet lægger op til. Side 16 siger alt!

3) Rejsekortet udstråler ikke ligefrem professionalisme. Resultaterne taler for sig selv og det er lidt bekymrende og meget sigende, at deres tidligere chef nu står for IC4. Han bliver sikkert snart headhuntet til Metrocityringen eller Banedanmark.

  • 0
  • 0

Jeg var for et par år siden i Shanghai. Der er det lykkedes for dem at lave et kort, der virker både til busser, metrotog, tog, færger, taxier, motorveje, tankstationer, mv.
Jeg synes, systemet er genialt. I metroen scanner man kortet, når man går ned i metroen og op igen. Så regner den selv prisen ud. I busserne scanner man kun kortet, når man går ind. Prisen for en tur i bybussen er den samme uanset strækning. I taxien scanner man bare kortet, når man er fremme ved destinationen.
Jeg tror, teknologien minder om Londons Oyster Card. Der er lidt mere information her: http://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Publ...

  • 0
  • 0

Fynbus har allerede et "rejsekort" - kvikkortet http://www.fynbus.dk/wm140950.
Indrømmet - dette er et partsindlæg da jeg arbejder med det, men dette er min personlige holdning. Ikke desto mindre er det lykkedes at lave et kort der virker, baseret på Fynbus eksisterende RFID kortsystem (der har kørt i over 10 år). Rejsekortet har lige nu problemer med forbrugsdata håndteringen, bl.a fordi det er et check ind/check ud system. I teorien er dette da smart, men det virker bare ikke i den virkelige verden! Folk vil glemme at checke ud og det giver risiko for at man får spærret sit kort = du kommer ikke på arbejde den dag.

Ja dette er kun for fyn, men det er altså ikke en uoverstigelig opgave at udveksle data på kryds af selskaber. Alle snakker om at man skal kunne rejse mellem landsdele, men det er UNDER 5% af alle rejser der går ud over dit eget takstområde (såfremt man altså lettede måsen og fik lavet ens takster i hele trafikselskabet og ikke havde 3 takstområder i fx Movia).

Der er flere der nævner det danske zonesystem og det er en af synderne for det er her at de virkelig har brændt nallerne. Rejsekortet blev vedtaget før der var tænkt på en kommunalreform og mens vi havde amter med hver deres trafiksselskab. Derfor er det blevet overhalet indenom af de enorme omlægninger der siden er sket i de nye trafikselskaber. Det har betydet store ændringer i deres palnlægning.
For alle dem uden for kbh er takstsystemet stadig et patchwork - Midttrafik har tre takstområder (de gamle amter)!
At det ikke er ændret skyldes primært politik - ingen kan blive enige, da det vil ende med at det bliver dyrere i visse takstområder og billigere i andre. Derudover er taksterne beregnet på min. 3 forskellige måder (ringzone, modificeret ringzone, strækning m.m.)

Derfor - HVIS man ikke vil gøre som phk foreslår og gøre det næsten gratis, så lav dog den pragmatiske løsning og samarbejd. Problemet er at det er DSB der er panisk på den....deres nuværende udstyr falder fra hinanden, og da de samtidig MEGET gerne vil være den "myndighed" der udsteder kort (feks Movia laver jo ikke månedskort i Kbh), ja så bliver Rejsekortet presset igennem....jeg er ikke imponeret.

/Morten

  • 0
  • 0

Det her helt korrekt at der findes både billet- og kortsystemer rundt omkring i verden der virker storartet.

Det er sådan set pointen.

Det der kendetegner disse er at de har en prisstruktur der giver mening.

Kommunalreformen var en god, spildt, lejlighed til at simplificere og redesigne takststukturen.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Jeg tror følgende citat fra en søgning på prisen for en rejse i "rejseplanen" illustrerer hvor det virkelige problem med et fælles rejsekort er:

Hvorfor kan jeg ikke se prisen på min rejse?

Du har søgt på en pris for en rejse på Rejseplanen.

Desværre kan Rejseplanen ikke vise prisen for netop den rejse, du har søgt, hvilket vi beklager meget.

Det skyldes, at Rejseplanen ikke har oplysninger for det område, du rejser i.

Midttrafik: Hvis du har søgt en rejse i Midttrafiks område, er prisvisningen ufuldstændig indtil starten af 2010.

Movia: Rejseplanen kan ikke vise priser for bus- og kombinationsrejser imellem de tre takstområder på Sjælland (det tidligere HT-område, STS-området og VT-området), men kan godt vise priser for togrejser samt for rejser indenfor et enkelt af de tre områder.

Derudover kan Rejseplanen generelt ikke vise priser for kombinationsrejser, hvor færger indgår.

Vi foreslår, at du for at få yderligere hjælp kontakter det selskab, som du skulle rejse med:

En forsimpling er simpelthen nødvendig - også uden fælles rejsekort.

mvh.
Claus

  • 0
  • 0

Rejsekortet blev vedtaget før der var tænkt på en kommunalreform og mens vi havde amter med hver deres trafiksselskab.

Med lidt mod havde det været muligt at afskaffe de forskellige takstsystemer.

Derfor er det blevet overhalet indenom af de enorme omlægninger der siden er sket i de nye trafikselskaber. Det har betydet store ændringer i deres palnlægning.
For alle dem uden for kbh er takstsystemet stadig et patchwork - Midttrafik har tre takstområder (de gamle amter)!
At det ikke er ændret skyldes primært politik - ingen kan blive enige, da det vil ende med at det bliver dyrere i visse takstområder og billigere i andre.

Man kan ikke ændre noget så længe man venter på rejsekortet.

Problemet er at det er DSB der er panisk på den....deres nuværende udstyr falder fra hinanden, og da de samtidig MEGET gerne vil være den "myndighed" der udsteder kort (feks Movia laver jo ikke månedskort i Kbh), ja så bliver Rejsekortet presset igennem....jeg er ikke imponeret.

Det er ikke kun DSB der har problemer, også amtstrafikselskaber sidder med hardware der er nedslidt og hvor de eksisterende leverandører, hvis de stadig findes, tager ågerpriser for deres leverancer, de har jo intet at tabe.

  • 0
  • 0

Hvis systemet er så uflexibelt at det ikke kan håndtere den omlægning, så er det fejlspecificeret fra begyndelsen af...

Det kan sagtens håndtere omlægningen, East-West kan bare ikke levere det specificerede system på grund af dets kompleksitet. Der er simpelthen ingen tænkelig takstdefinition, der ikke er taget højde for i det system, bortset fra at det skal implementeres;-)

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke gøre det hele gratis? Bilisterne betaler alligevel de 9 milliarder det offentlige transportsystem koster staten. Hvis det var gratis ville man spare mindst een milliard i administration.

Og så skal ethvert kørselsfradrag fjernes for folk der kører med bus eller tog, mens alle der kører bil stadig skal have fradraget...ja bare for at opretholde een eller anden form for retfærdighed for alle de folk der bor på landet. Folk uden bil kan selvfølgelig ikke få fradraget, og har man kun een bil kan kun een i familien få det...Eller man skal kigge på transportmulighederne - er det muligt at køre med offentligt transport og indenfor samme tidsramme (+- maks 5min), så kan man få lov at få kørselsfradrag ved at bruge sin bil.

Jeg jeg ved ikke helt hvordan den skal grejles så der ikke snydes med det og man får fradrag samtidig med gratis transport - men det må da være muligt.

  • 0
  • 0

Jeg jeg ved ikke helt hvordan den skal grejles så der ikke snydes med det og man får fradrag samtidig med gratis transport - men det må da være muligt.

Hvorfor skal der overhovedet være et fradrag? Vi skal vel ikke betale folk for at svine? I de tilfælde hvor folk ikke kan flytte tættere på deres arbejde giver staten jo gratis transport.

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke gøre det hele gratis? Bilisterne betaler alligevel de 9 milliarder det offentlige transportsystem koster staten. Hvis det var gratis ville man spare mindst een milliard i administration.

Umiddelbart er det en god idé, det eneste problem jeg ser er administration af udbudet af ruter.

Sålænge folk køber billetter er der en chance for at der er offentlig transport på en rute, men hvis transporten er gratis, hvad skal forhindre politikerne, under sparerunder, i at nedlægge ruter i flæng, når de ikke behøver tage hensyn til indtægter?

  • 0
  • 0

Hvorfor skal der overhovedet være et fradrag?

Enig. Det kan måske også give en større spredning af virksomhederne, evt. kan man, i stedet for fradrag, give tilskud til at flytte fra arbejdsløsheds områder hen hvor der er arbejde.

  • 0
  • 0

http://www.rejsekort.dk/presse/pressemedde...

Artiklen angiver zonesystemet i Danmark som forklaring på forsinkelserne i projektet. Det er heller ikke korrekt. Zonesystemet har ikke øget kompleksiteten af rejsekortsystemet, og har været en variabel siden den allerførste kravspecifikation blev udformet.

Rejsekort regner priserne korrekt ud uanset kombinationerne af rejser med forskellige trafikselskaber. Det er en af fordelene for kunderne at uanset hvordan man rejser fra sted til sted så er prisen den samme.

Rejsekorts infrastruktur er fremtidssikret og forberedt på at kunne fungere med rejsekortchippen i mobiltelefoner, den dag der bliver en standard på dette område.

Så... Hvad f.. er det så der er problemet?
De skriver noget med leverance af it-platforme, men jeg må indrømme at jeg ikke helt ved hvad det præcist betyder.

  • 0
  • 0

[quote]Hvorfor ikke gøre det hele gratis? Bilisterne betaler alligevel de 9 milliarder det offentlige transportsystem koster staten. Hvis det var gratis ville man spare mindst een milliard i administration.

Umiddelbart er det en god idé, det eneste problem jeg ser er administration af udbudet af ruter.

Sålænge folk køber billetter er der en chance for at der er offentlig transport på en rute, men hvis transporten er gratis, hvad skal forhindre politikerne, under sparerunder, i at nedlægge ruter i flæng, når de ikke behøver tage hensyn til indtægter?[/quote]

SÅ meget klinger det heller ikke i kassen, at opretholde en busrute i xkøbing ;-)

  • 0
  • 0

Der er vel flere argumenter mod at gøre offentlig transport gratis; bl.a. Fordelings/lighedsproblem, og kapacitetstilgangen.

Fordelingsproblematikken kommer fint til udtryk i indlæget om transportfradraget for bilister/kollektivister (...) ovenfor: Hvem betaler i virkeligheden hvad? Omvendt må det da være i enhver trafikants interesse at få vejen for sig selv (eller næsten!)

Imod at gøre offentlig transport helt gratis er kapacitetsproblemet. Det kan også give unødig mere trafik.

  • 0
  • 0

Fynbus har allerede et "rejsekort" - kvikkortet http://www.fynbus.dk/wm140950.
Indrømmet - dette er et partsindlæg da jeg arbejder med det, men dette er min personlige holdning. Ikke desto mindre er det lykkedes at lave et kort der virker, baseret på Fynbus eksisterende RFID kortsystem (der har kørt i over 10 år). Rejsekortet har lige nu problemer med forbrugsdata håndteringen, bl.a fordi det er et check ind/check ud system. I teorien er dette da smart, men det virker bare ikke i den virkelige verden! Folk vil glemme at checke ud og det giver risiko for at man får spærret sit kort = du kommer ikke på arbejde den dag.

KVIKkortet er først og fremmest (ifølge jeres egen kommunikationschef) lavet, fordi FynBus fjernede pensionistrabatten, men Assens kommune ville gerne subsidiere deres pensionister og det problem kunne KVIKkortet løse. Det tog så godt nok et halvt år at løse... Til gengæld har I ikke nogen tal på, hvor KVIKkortene bliver solgt og brugt, ikke imponerende.

Ja dette er kun for fyn, men det er altså ikke en uoverstigelig opgave at udveksle data på kryds af selskaber.

Aha, så kunne I begynde med at arbejde sammen med DSB om fælles takster på Fyn. FynBus dækker det gamle Fyns Amt, så den kan ikke tørres af på struktureformen.

Alle snakker om at man skal kunne rejse mellem landsdele, men det er UNDER 5% af alle rejser der går ud over dit eget takstområde (såfremt man altså lettede måsen og fik lavet ens takster i hele trafikselskabet og ikke havde 3 takstområder i fx Movia).

Ja, eller lettede måsen og lavede nogle køreplaner, så bus og tog passede sammen - så ville de 5% hurtigt vokse til flere. Det er jo meget sigende, at I gjorde et stort nummer ud af, at Lynbussen® passer til togene i Nyborg, flot! For slet ikke at tale om, hvis togtiderne fremgik af jeres køreplaner. Det kan andre selskaber finde ud af.

Derfor - HVIS man ikke vil gøre som phk foreslår og gøre det næsten gratis, så lav dog den pragmatiske løsning og samarbejd.

Interessant synspunkt fra et trafikselskab, som IKKE vil samarbejde om Rejsekortet. Dog har Carsten Hyldborg (direktør) givet udtryk for, at FynBus vil koble sig på om nogle år.

Problemet er at det er DSB der er panisk på den....deres nuværende udstyr falder fra hinanden, og da de samtidig MEGET gerne vil være den "myndighed" der udsteder kort (feks Movia laver jo ikke månedskort i Kbh), ja så bliver Rejsekortet presset igennem....jeg er ikke imponeret.

Hvori består DSBs panik?

Rejsekortet er fundamentalt en god ide, der er bare nogle forudsætninger som er helt hen i hegnet.
KVIKkortet er sådan set også en god ide (det kunne bare være interessant med nogle mere kvalificerede bud på snyderiet end "som regel står folk på 8 timer senere i en zone, der passer med deres korttype...". Det er til gengæld det eneste fornuftige der er sket for FynBus længe - derfor det lettere irriterede tonefald i mit indlæg.

  • 0
  • 0

Ja, for to uger siden holdt han dette oplæg http://www.toef.dk/file.php?name=/files/fo... - det er nok ikke helt så optimistisk efter de seneste udmelding om det kære kort.

Forsinkelsen skyldes de biologisk computere som går på 2 ben. De skal lige have mere tid end planlagt at vænne sig til det nye. Så rejsekort a/s mister indtægt i perioden - det er det de skal låne penge. Kilde: pressemeddelelse på rejsekort.dk.

  • 0
  • 0

Når zonefanatikerne ikke kan indse at prisen fra A til B skal være den samme som for B til A, så går det galt.

Dette problem, har ikke direkte noget med zoner at gøre.

Problemet skyldes, at busser og tog, ikke kører den lige strækning. Skal du fra A til B, er turen ofte således:

A---------------------------B===========C

hvor du altså må køre først fra A til C og herefter til B. Da du jo reelt transporteres fra A til C, og dette er den længste strækning, så skal du betale for den store strækning. Rejser du derimod fra B til A, så kommer du ikke så langt fra B at det indskudte punkt C koster, og du betaler så kun fra A til B.

Dette problem eksisterer, uanste om du regner i zoner, eller i afstande.

Problemet kunne løses, ved at teoretisk gennemregne begge strækninger A til B og B til A, og så lade passageren betale for den dyreste strækning. B til A, vil så også koste turen fra C til A, fordi det er den største afstand, som køres på turen. Og prisen er så identisk.

Den anden mulighed, er at tage laveste pris, af A til B, og B til A. Dette giver dog problemer, fordi du kører længere bort fra A, og skal til at justere prisen ned, når du nærmer dig B fra C. En eventuel foreløbig pris, fra A til C, vil altså udregnes for højt.

Laves det på den måde, kan det medføre at en person kan rejse fra københavn til frederikshavn, besøge en ven, og for hver halve time gå ned og stemple på den lokale station for at holde kortet live, og om aftenen rejse fra frederikshavn til københavn igen, hvorefter han bonnes et fast gebyr på to zoner, lokal takst.

Derfor, er bedst at tage den dyreste af rejserne A til B, og B til A, hvis prisen skal være ens de to retninger.

  • 0
  • 0

Jeg står i den situation at jeg ved køb af klippekort/billet har 4 zoner til arbejde, og 6 hjem igen. Vil jeg hellere have et periodekort, så skal jeg bruge 8 zoner. Det har så resulteret i at jeg har købt et alle zoners periode kort (hvem køber 8 zoner når alle zoner kun koster 100 kr mere?)

Så vidt jeg kan forstå, vil min rejse med rejsekortet altså koste det samme begge veje. Vil den nye pris så afspejle en slags gennemsnit, eller er det den højeste eller laveste de går efter? Hvis det kommer til at koste mig hvad der svarer til 4 zoner idag, så kommer der jo til at mangle en hel del penge et eller andet sted.

Desuden tror jeg det bliver noget rod med at alle så skal scanne deres kort ved afstigning. Det vil nok medføre nogle lange stop på de mere trafikkerede linier. Den eneste smooth måde at lave det her på er flat-rate på det hele.

  • 0
  • 0

Du skal være opmærksom på muligheden af at anvende kombineret periodekort og klippekort. Dog, er et krav, at klippekortet skal klippes indenfor en zone, hvor periodekortet er gyldigt. I så fald, vil den udvide periodekortets zoneantal, til at dække et antal zoner udenom periodekortets trykte zoner - så hvis det er et to-zoners periodekort, vil den dække samtlige zoner udenom disse to zoner, og dermed ofte til 6-9 zoner, på kun et to-zoners klip. Eneste problem er at titurskortet skal stemples indenfor periodekortets gyldighedsområde, for at udvide periodekortet. Og naturligvis gælder udvidelsen kun i den tid som klippet gælder, dog rejsen fuldt ud, hvis den ikke indeholder omstigning.

Månedskort, skal også være i sammenhængende zoner, med mindre de købes som to adskildte kort. Men der behøver ikke at findes transportmidler i de sammenhængende zoner, så hvis der er 4 sammenhængende i luftlinie vil det være nok. Du kan så udvide med et 2-zoners klip, og det dækker nemt 8 zoner eller flere.

  • 0
  • 0

Hele ht-systemet med at du med en normal billet/klippekort skal betale for "punktet længst væk fra dit startsted", hvilket ofte giver forskellig pris ud og hjem. Koblet sammen med et periodekort som kører med "du skal betale for hver zone du passerer igennem", med mindre du har mere end 8 zoner, for så bliver det til et turpas der virker hele døgnet til alle forlystelser. Dertil skal selvfølgelig lægges diverse "sammenlagte" zoner (omkring bl.a. zone 1-4). At man har lært at finde rundt i det, ændrer ikke på at det er alt alt for kringlet.

Samtidig er en allezoners billet nu så dyr, at det er billigere at købe en regionaltogsbillet fra Kbh til Tølløse for 66kr, den giver dig en heldags-allezoners billet samtidig. Mod de 94.50 kr for 2 timer du skal betale hvis du bare vil til Hvalsø, som ligger stoppet før.

Før rejsekortet skal have en chance, bør man revidere hele modellen for priser i Danmark. Som minimum bør der være en uniform model for Sjælland og de forbundne øer, en for Fyn og en for Jylland.

Det eksisterende system har alt for mange huller i sig, til at det kan bruges mere.

  • 0
  • 0

Nu bor vi på landet hvor vi køre i hver sin retning, der går ingen busser eller tog fra dette sted, ca. 40 km. Og jeg vil sige det er for langt at cykle, har prøvet det i en periode.
Har de kloge hoveder problemer med at forstå, at vi ikke kan eller vil betale, for noget som kun kommer en brøkdel af befolkningen til gode, så må vi holde op med at bruge det offentlige transport, for på den måde, skabe ro for de stakler, med alle deres betalingsproblerme og forsinkelser.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten