Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Motorhavari

I Copenhagen Suborbitals marineafdeling er vi kommet i en noget uheldig situation. Vi har haft et havari på motoren i et af vores skibe.

Du husker måske, at vi sidste år fik foræret en RIB-båd fra Danish Space Challenge. En Norsafe Mako 755 med waterjet, trukket af en Yanmar 4LHA-DTP dieselmotor. Det er en dejlig båd som passer fint ind i vores flåde. Siden vi startede med at sende raketter op fra Østersøen har vi været i underskud af hurtige både, der kan bruges til at hente raketterne, flytte folk mellem skibene og advisere fremmede skibe, på vej ind i området. Med gode venners hjælp er det hver gang lykkedes at låne os frem til yderst velegnede både. Det er dog bedst at have sin egen RIB-båd, så vi er sikker på at den er til rådighed når vi vil på vandet.

Illustration: Jesper Rosendal, CS

Vi fik båden i god tid inden vores opsendelse, så vi havde tid til at sejle med den og lære den at kende, inden turen til Bornholm. Den sejler også godt, DSC-RIB, og vi fik nogle gode ture på Øresund. Men desværre kom den ikke med til opsendelsen på Bornholm. På en af turene gik det galt.... Mens vi sejlede med god fart ud for Lynetten, begyndte alarmen at hyle. Vi gik straks ned i fart for at undersøge hvorfor. Der var ingen lamper på instrumentpanelet der indikerede hvad fejlen var (Vi fandt senere ud af at pæren i olielampen var sprunget) og der var ikke noget at se i båden. Det var først da vi åbnede til maskinrummet at vi fandt årsagen. Hele den bagerste del af maskinrummet var smurt ind i olie. Det stod klart at vi ikke kunne komme videre for egen hjælp. Vi ringede derfor til nogen af de andre CSere som var i gang med at klargøre Sputnik i havnen ved Refshaleøen. De ringede straks videre til Søredningsselskabet, men de var i gang med at slæbe en sejlbåd ind til Dragør, så de kunne ikke umiddelbart hjælpe. Andre gode venner med både, blev der også ringet til uden held. Det blev derfor besluttet at bruge Sputnik til at hente DSC-RIB ind.

I mellemtiden lå vi med DSC-RIB ud for Lynetteløbet og drev ind mod stensætningen. Faktisk kom vi helt ind til de store sten, og måtte have en mand i vandet for at holde båden fri af stenene. Efter en tid kom Sputnik sejlende med hendes topfart på 4 knob og fik reddet os sikkert til kaj.

En nærmere undersøgelse af skaden viste at der bagerst på motoren, hvor det er sværest at komme til, sad et meget rusten olierør mellem oliekøleren og motoren. Røret var så rusten at der var gået hul på det, og det havde så resulteret i en fontæne af motorolie ud over hele maskinrummet. Vi var på det tidspunkt ikke klar over om motoren havde taget skade af at miste olien. Umiddelbart kunne den tørnes med hånden, så den havde i hvert fald ikke sat sig.

Et nyt rør og en del andre stumper blev bestilt, og efter en uges leveringstid monteret, med møje og besvær. Olie og filter blev skiftet og motoren startet op. Den startede fint og fik lov til at køre i tomgang lidt tid inden vi gav den lidt mere gas. Men på et tidspunkt begyndte den at tabe omdrejninger og vi slukkede straks for den. Det tog vi som tegn på at der var sket skade i motoren. DSC-RIB blev derfor sat til side ind til vi havde bedre tid til at se nærmere på motoren.

Bedre tid fik vi her i de mørke vinteraftner, hvor båden blev trukket ind i værkstedet og Yanmarmotoren taget ud. De første tegn på at noget var galt, så vi da olien blev tappet af. Det havde et sølvgråt skær, som tegn på at det indeholdt en vis mængde metalpartikler. I bundkaret lå der større og mindre metalspåner, særlig koncentreret i den ene ende.

Illustration: Jesper Rosendal, CS
Illustration: Jesper Rosendal, CS

Da vi fik krumtapakslen ud viste det ene plejlstangsleje sig at være i mildest talt dårlig stand. Det var slidt meget tyndt og havde tydeligvis roteret med rundt. Sliddet på lejet var så stort at det ikke kun skyldes den smule vi kørte uden olie, det er helt sikkert en gammel skade. Lejeskallerne sad, som vist på billedet herunder, med overlap, da vi tog dem ud af motoren.

De andre lejer, både hovedlejer og plejlstangslejer så efter omstændighederne ganske fine ud. Man kan godt se at motoren har kørt, men ikke noget alvorligt.

Illustration: Jesper Rosendal, CS
Illustration: Jesper Rosendal, CS

Selve krumtapakslen bar også tydelig præg af at det ene leje har kørt rundt.

To af de fire stempler og foringer havde også taget skade af den manglende olie. de var godt ridsede.

Illustration: Jesper Rosendal, CS

Alt i alt stod vi med en ret havareret motor og vi stod med et par valg: Skulle vi renovere motoren eller skulle vi finde en anden motor til DSC-RIB....?

Vi startede med at finde ud af om man i det hele taget kunne skaffe reservedele. Det kan man godt, men vi fandt også ud af at en Yanmarmotor er en ret dyr motor at købe reservedele til, især krumtapakslen ville være en anseelig udskrivning. Hvis motoren skal renoveres, vil det derfor kræve at krumtappen kan reddes.

Brugtmarkedet for Yanmarmotorer er meget begrænset. Det er kun lykkedes os, efter længere tids søgen, at finde en brugt motor i tilsvarende størrelse og den var heller ikke billig. En ny tilsvarende motor har vi også fået pris på. Den er helt uden for vores budget.

Krumtappen har vi sendt til nærmere undersøgelse hos et cylinderservicefirma De mener nok at den kan slibes ned og med de størst mulige overstørrelseslejer, kan den komme op og køre igen.

Det er så her vi står nu. En krumtap der skal slibes, en masse reservedele der skal købes og en motor der skal renses og samles. Afhængig af hvor lang tid det tager at få delene, kommer DSC-RIB så forhåbentlig på vandet igen i løbet af et par måneder.... Hvis alt går vel.

Illustration: Jesper Rosendal, CS
Jesper Rosendal er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej Rud,

Nu er jeg ikke helt sikker på om du er ironisk eller ej? Vi synes allerede at vores støtter har været meget hjælpsomme med DSC RIB, så det har ikke været på tale at starte en indsamling. Men hvis der er nogen der gerne vil hjælpe eller kender til et sted hvor det er muligt at skaffe brugte dele til denne type motor tager vi naturligvis imod med kyshånd.

Desværre er YANMAR notorisk meget dyre i dele (vi har fået en pris på i omegnen af 50.000 hvis vi skulle have en ny original kruptap!) En reservedelsmotor ville være fantastisk, men som Jesper skriver er de desværre ikke så almindelige da det lige er størrelsen over hvad der sidder i alm. fritidsfartøjer. Så hvis der er nogen der har en liggende i baghaven hører vi meget gerne om det :)

/Wilson

  • 10
  • 0

Hej Mads - du sætter spørgsmålstegn

Ved guder - nej jeg er ikke ironisk - tværtimod.

Hvis du har adgng til de gamle regnskaber kan du se, at jeg har doneret flere 1.000Kr.
til de forskellige projekter som supporter hos oprindelig CS - og også til de hedengangne
aktiviteter på den anden side af hegnet.

Vi har hilst på hinanden da jeg til værkstedet donerede og fremstillede en ovn til at smelte
kobber til styre-vanes a'la Sapphire samt sintre "grydesvampe" da hydrogenperoxid var sagen.

Mine bidrag og stoppede da jeg fandt, at den lange skilsmisse med den/de oprindelige
stiftere af CS - uden at nævne navne - og påløbne diskussioner var under bæltestedet
og ville derfor ikke være med til dette.

Måske var den havarerede RIB-båd motor den katalysator, som skulle til for at jeg igen
kunne yde et bidrag igen.

Når jeg omtaler "gamle dage" så er det fordi det jo lykkedes flere gange at få indsamlet
midler til mere specielle formål - og det var mit håb, at jeg med mit indlæg kunne være
med til en form for "kick-start" så i kan få søsat Rib-båden igen i duelig stand.

/Rud

  • 17
  • 0

Kan I skifte til en Kubota af passende afstamning? De er vist noget billigere i indkøb og dele fremadrettet.
hvis krumtappen kam slibes ned og køre med OD lejer er det vel "kun" et par stempler og en boring der mangler?

/Brian (der bygger racerbiler for sjov)

  • 1
  • 0

Jeg besøgte Norsafe for en del år siden, og når de testede de store rigtigt hurtige både, sejlede de kontraktmæssigt, fra Arendal til Hirtshals, gik op på Hirtshals Kro og drak En øl og sejlede tilbage til værftet, Inden for den normerede tid på 4 timer.... ( Der er vist 72 sømil hver vej.... ) Men mener nu også det var 4-600 HK motorer.
Nu er Norsafe jo lige overtaget af Viking Redningsmidler i Esbjerg, så måske i kunne snakke med Viking om lidt sponsor støtte......

  • 7
  • 0

Hej Suborbitals,

Prøv https://www.alibaba.com, prisen for en ny motor er ikke offentligt listet, men man kan så et quote. Det ser ud til at et firma sender fra Italien, hvorfor told er nemt.

Reservedele er en guldkalv. Via alibaba kan i måske finde kontaker på ikke OEM, der har stumper. Disse firmaer sælger måske begge dele, hvorfor de går lidt stille med dørerne. Det kan være en jungle.

Jeg er lidt usikker på analysen / fejlfinding.

Jeg bemærker at der er smurt flydende pakning på flere flader, hvorfor jeg ville spørge feks. cylinderservice-firmaet om det er originalt. Hvis I står med en motor, hvor I ikke er de første der har åbnet den, så åbner der sig et en pandoras boks af tvivl. Hvad var grunden til den tidligere reparation, og var denne succesfuld? Hvis flydende pakning ikke er Yanmar specification, så er det et tegn på klamphuggere, IMO.

I standsede motoren da buzzeren gik af. Jeg formoder at den sidder parallelt med den manglende pære i olietrykalarmen, hvorfor motoren formodes at være standset sammenfaldende med lavt olietryk.

Det fuldstændigt havarerede plejlstangsleje, ser fra billederne ud til at være det sidste. Hvis pga. af motoren hældning / placering at det også sidder højest, så er det muligt at trykfaldet (olie) ikke har været pludseligt, men er sket gradvist og har frataget det havarerede lejes olietilførsel i længere tid, inden alarmen gik af. Forstået som at det havarede leje af en eller anden grund, allerede i udgangspunktet har haft den dårligste smøring.

-Et rustent olierør er en fiser, forskelligt fra et rørbrud.
-Om smøring af plejlstangslejer. De nødvendige oliekanaler i krumtappen er udsat for centrifugalkraft. Olie kan bære en hvis mængde slam, men overskrides det olie kan holde opløst, så udskilles slammet i krumtappens oliekanal pga. af centrifugalkraften, og sætter sig som hårdt slam, indtil det stopper oliekanalen. På store motorer har man en centrifuge for at udskille slammet, på mindre motorer skifter man olien regelmæssigt.
-En 200hk diesel kan ikke tørnes med håndkraft, kompressionen forbyder det. Den kan vugges.

Jeg vil hellere give en skærv, end se jer kaste gode penge efter dårlige løsninger.

Min viden om småmotorer er begrænset.

Mvh

  • 7
  • 0

Surt show!

Jeg har igennem årene fået slebet talrige krumtappe og fået fremstillet lejepander på mål, da mine motorer typisk har været så gamle, at der ikke kan købes reservedele til dem. Det har jeg uden undtagelse altid fået gjort hos Horsens Cylinderservice v. Poul Iversen. Det er formentlig det mest kompetente sted for den slags og deres priser ligger langt fra prisen på en ny krumtap.
Det er klart, at man skal være 100% sikker på problemets oprindelse, men med en olielækage som beskrevet, bør det være overskueligt.
Betragt bare ovenstående som reklame. Hvis man er interesseret i gamle motorer er Poul Iversen altid et besøg værd. Værkstedet minder lidt om et teknisk museum og der er altid spændende ting i gang. Læg hertil en gemytlig stemning og et værksted der er helt åbent for nysgerrige blikke ;-)

/Steen

  • 7
  • 0

Nu ved jeg ikke hvem i bruger som værksted, men Ingana i Valby skulle være dygtige.

I forhold til selve havariet vil jeg vurderer, at sliddet på leje/krumtap er sket over længere tid. Hvis det skulle være resultatet af pludseligt olietryksfald, burde der også vise sig skader på de andre lejeflader. Det tærede olierør udløste olietryksalarmen, og gav den manglende smøring gav det døende leje dødsstødet.

  • 0
  • 0

Valg af værksted er smag og behag. Jeg har prøvet Ingana et par gange og selv om jeg har 30 kilometers kørsel til dem, mod 200 kilometer og en bro til Horsens, så vælger jeg altid Horsens...

  • 1
  • 0

Hej Jesper,

Det er satme godt fundet! Jeg har skrevet til sælger og lavet en aftale med ham. Det lader til han vil sælge os hele motoren for 10K norske kroner. Hvis der er nogen der vil bidrage til den udgift tager vi meget gerne imod! :)

/Wilson

  • 5
  • 0

Hej Morten,

Det er sådan en her Yanmar 4LHA-DTP. Vi har netop fundet en brugt i Norge der ser velegnet ud. Se mit andet svar længere nede. Men hvis du vil være med til at giv lidt til købet siger vi ikke nej.

/Wilson

  • 0
  • 0

Hej Rud,

Det sætter vi stor pris på! Jeg kender ikke transportomkostninger endnu - men motoren er ikke så langt oppe i Norge så vi regner med det kan klares for et par tusinde kroner.

Man kan overføre til CSS konto:

Registreringsnummer: 2102
Kontonummer: 0713648507

Husk at skrive DSC motor på overførslen.

  • 2
  • 0

Hej Morten,

Det siger vi ikke nej til. Har givet kontooplysninger tidligere i tråden.

/Wilson

  • 0
  • 0