motorbloggen

Motorbloggens nytårshilsen

Illustration: BMW

Så blev det både jul og nytår og Motorbloggen siger tak for sidste år og goddag til 2023 - og før vi kaster os ud i, hvad det nye år bringer, så lad os lige kigge lidt tilbage på sidste år. For hvilket år! Det er fuldstændig vildt, hvad der er sket i 2022 når det gælder biler.

Det endte med at over hver femte nye solgte bil i Danmark (20,8 procent mod 12,9 i 2021) var en elbil og den samlede bestand ramte 100.000 styk. Det kan godt virke som om, at der er langt til en million elbiler i 2030, men hvis udviklingen fortsætter som sidste år, så når vi det nemt.

Det er selvfølgelig småting i forhold til Norge, hvor over 80 procent af alle nye biler i 2022 var elbiler.

Men også udbuddet af modeller i Danmark steg. Ved forrige årsskifte kunne forbrugerne vælge mellem 29 elbilmodeller - det tal er nu vokset til 55. Motorbloggen har gennem 2022 prøvet nogle stykker af dem; blandt andet MG4, Toyota bz4x og BMW i4.

For det er ikke bare elbiler til os almindelige forbrugere vi taler om, det er også lastbiler og hele det produktionssystem, der skal til for at gøre det muligt. Først og fremmest batterifabrikker og alle de råstoffer der skal graves ud eller oparbejdes fra genbrug. Der er både kommet gang i miner og nye fabrikker i 2022 og udviklingen fortsætter. Selvom mange af dem er forsinket eller slet ikke bliver til noget, så er der alene i Europa planer om at åbne fabrikker med en årlig produktionskapacitet på 1.416 GWh. Samme tendens ses i Asien og USA; miner kører på højtryk og nye batterifabrikker skyder op overalt.

Tesla i fokus

Som sædvanlig har Tesla været i fokus hele året. Både på grund af personen Elon Musk, men heldigvis også på grund af nye fabrikker og et samlet salg, der sandsynligvis lander på et sted mellem 1,3 og 1,4 mio. biler - eller næsten 50 procent mere end i 2021. Oven i det kom den længe ventede præsentation af den store lastbil Semi.

Men også andre bilproducenter har taget nogle gevaldige skridt i retning af en mere grøn transport. På lastbilssiden har Mercedes og Volvo haft travlt og fra Korea er Hyundai begyndt at sejle brændselscellelastbiler til Europa.

Også Ford har oplevet en kærkommen succes med deres elektrisk truck F-150 Lightning, hvor salget er gået langt bedre end mange havde spået. Særlig opmærksomhed fik bilen, da en ejer var i stand til at forsyne sit hjem i Florida med energi fra batterierne under en orkan. Måske bliver fremtiden for elbiler, at batteriet stilles til rådighed for elnettet - både til daglig og i nødsituationer.

Der var også VW, der fyrede en administrerende direktør, der måske var lidt for gode venner med Musk og efter sigende undervurderede softwareopgaven i nye elbiler. Nu skal den nye direktør, Oliver Blume, fører virksomheden ind i en helt ny teknologisk verden og spørgsmålet er om han vil trække lidt i bremsen eller trykke på speederen.

Hvis han skæver mod Danmark, så er det bare at trykke til. På listen over de mest solgte elbiler i landet kommer VW-koncernen ind på fire ud af fem første pladser: Skoda Enyaq, Audi Q4, VW ID.4 og ID.5 solgte tilsammen 8.556 biler, der vel at mærke alle sammen er bygget på samme platform. Tesla kneb sig ind på en tredjeplads med 2.316 solgte Y’ere.

Nu skriver vi 2023 og verden er endnu en gang forandret. Det store spørgsmål er om elbilerne kan holde dampen oppe? Krig og energikrise har ikke gjort det mere besværligt at køre elbil, men prisen på el kan nok få flere til at trække følehornene til sig og vælge det kendte med en benzinbil.

Som flere måske kan huske, så har vi her på Motorbloggen ret konsekvent afvist tanken om, at brint skulle finde vej ind i personbiler. Det gør vi sådan set stadig: hovedargumentet for brint har været kortere optankningstid, men brint er for dyrt og for kompliceret til at kunne slå elbiler i dagligdagen. Samtidig bliver der flere og flere hurtigladere til elbiler og opladningstiden bliver kortere og kortere. Det betyder dog ikke, at udviklingen for brintbiler står stille og nye billige materialer til brændselsceller kan muligvis give brændselsceller en fordel visse steder i verden.

Nye batterier

Bliver 2023 så året, hvor batterierne rykker op i en ny klasse? Vi tror det ikke. Vi har i årevis hørt om solid state-batterier med 50-100 procent højere energiindhold end dagens teknologi. Nu siger analytiker, at vi tidligst ser solid state-batterier i 2025 og måske først i elbiler i 2030. Udfordringerne er simpelthen større end mange havde regnet med og samtidig er lithiumion-batterier blevet bedre og bedre.

Vi har heller ikke glemt de selvkørende biler. Udviklingen går støt og roligt fremad - præcis som den har gjort i mange år. Flere og flere lande vil sandsynligvis gøre det lovligt at køre på niveau 3 på motorvej og i kø, sådan som Tyskland har gjort det. I USA vil der komme flere forsøg med robottaxier i velordnede byer, hvor der ikke er tvivl om trafikreglerne og hvor hunde, fodgængere, cyklister og andre uregerlige med trafikanter ikke forvirrer teknologien. Og bare roligt, hver gang der er en ulykke med en selvkørende bil, vil vi sandsynligvis skrive om det. Det er naturligvis fordi det er nyt og noget vi skal holde øje med.

Til sidst kommer her et par små personlige ønsker til udviklingen:

  • Lad os få knapperne tilbage - alt for længe har vi set nye biler, el såvel som benzin, med store skærme og besværlige menuer. Hold nu fast i nogle gode knapper til at stille varme, ventilation og volumen. (og ja, stemmestyring kan fungere, men ikke alle gider at skændes med en bil)

  • Stop med at kalde det for ‘vegansk læder’ - det er plast, intet andet. Om det så er lavet af gamle fiskenet eller af den rene Nordsø-olie, så er det plast.

  • Giv mig en lille elbil, der er til at betale. Der har allerede været en del på markedet, men prislappen har som regel ligget et godt stykke over 250.000 kroner. Kom nu med en elbil i Polo-segmentet til omkring 200.000 og med en rækkevidde på 300 km. Den skal ikke bruges til sommerferien eller til at trække en hestetrailer, men til alt det vi normalt bruger en minibil til.

Hvad ønsker I jer af bilåret 2023?

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ved den nylig overståede elbil messe i Bella Centeret var der et indlæg fra Volvo's bæredygtigheds chef, som kommenterede udrulningen af elbiler globalt. Han konkluderede at det overhovedet IKKE var bæredygtigt !!! Hvornår går det op for beslutningstagerne at der er nødt til at ske noget nyt på transport området? Jeg ved godt at det er svært, når man er forelsket i biler eller tog, at erkende at de teknologier er fortid og at der skal ske noget nyt.

  • 6
  • 46

Han konkluderede at det overhovedet IKKE var bæredygtigt !!! Hvornår går det op for beslutningstagerne at der er nødt til at ske noget nyt på transport området?

Hvorfor skulle ikke elbiler være bæredyktige? Er fossilbiler bedre? Synes Volvo at verden snurrer for hurtig?

Dert er merkelig at Palle R. Jensen ikke har fått med seg at noe revolusjonært har skjedd på transportområdet. Nemlig batterielbiler. Hva annet skulle komme? Fusjonskraftbiler?

  • 28
  • 5

Det gælder jo om at se tingene i det rette perspektiv. Udviklingslandene ønsker at udvikle sig til vores niveau og de er rigtig mange mennesker! Hvis kloden skal kunne bære at samtlige 8 mia mennesker i fremtiden skal kunne køre lige så attraktivt som os, så kræver det en enorm effektivisering af transport sektoren. Et globalt RUF system bygget på standarder skabt i Danmark, vil kunne hjælpe meget og skabe rigtig mange gode danske ingeniør arbejdspladser. Lad os nu se at komme igang :-) Godt Nytår

  • 5
  • 42

Nybilssalget i DK er én ting, men når man kan spare rigtig mange tusind ved at importere en 6 mdr gammel elbil fra Tyskland, er der mange der gør det i stedet. Ifølge artikel fra FDM er der importeret 18.000 elbiler i 2022.

  • 18
  • 0

Nu hvor Bjørn allerede har ønsket småbiler til 200.000 eller mindre, så må jeg ønske noget andet. Jeg tror nu ikke at de så billige biler kommer pga inflationen, men håber stadigvæk. Mit ønske er at Regeringen kommer i arbejdstøjet og får skærpet kravene i lade direktivet. Således at virksomheder skal både sætte flere ladestandere op og forberede til flere og at smuthuller for små og mellemstore virksomheder bliver lukket. Dernæst skal der opstilles krav til udlejere om at opstille ladestandere, også uden større ombygninger som nu og antallet af opstillede standere skal op fra de nuværende 2. Pakken kan sagtens udbygges til også gælde gadeparkering i større byer.

  • 20
  • 5

Giv mig en lille elbil, der er til at betale. Der har allerede været en del på markedet, men prislappen har som regel ligget et godt stykke over 250.000 kroner. Kom nu med en elbil i Polo-segmentet til omkring 200.000

Giv mig en motorjournalist der vil fokusere hvad det koster at have bilen frem for dens indkøbspris. Fx viser FDMs beregninger at en elbil kan koste det samme over 5 år som en dyrere fossilbil.Så måske kan Bjørn allerede finde en elbil der koster det samme at køre i som en Polo?

  • 21
  • 7

Giv mig en motorjournalist der vil fokusere hvad det koster at have bilen frem for dens indkøbspris. Fx viser FDMs beregninger at en elbil kan koste det samme over 5 år som en dyrere fossilbil.Så måske kan Bjørn allerede finde en elbil der koster det samme at køre i som en Polo?

Ad #7: Jeg tror desværre, at du har misforstået meningen med Motorbloggen. Her skriver jeg min personlige holdninger til dette og hint inden for bilernes verden.

Det er ikke traditionel motorjournalistik.

Hvis du vil have økonomiske beregninger og en grundig gennemgang af alle de nye biler, så anbefaler jeg, at du melder dig ind i FDM - de er fremragende til den slags motorjournalistik.

På Motorbloggen skriver jeg kommentarer og indfald som oplæg til diskussioner. Her kan du diskutere med - eller lade være.

En gang imellem låner jeg en ny bil af importørerne, fordi jeg kan og fordi jeg synes at det er sjovt. Men du kommer aldrig til at se en detaljeret beskrivelse af afstanden mellem for- og bagsæde og hvor mange køkkenruller der kan ligge i bagagerummet. Det overlader jeg til de "rigtige" motorjournalister, der sætter en dyd i at køre alle de nye biler.

  • 36
  • 1

Giv mig en elbil af Golf Variant størrelsen, med en ordentlig interiørkvalitet og batteri med en kapacitet omkring 120km for at holde prisen nede.

  • 2
  • 9

Giv mig en motorjournalist der vil fokusere hvad det koster at have bilen frem for dens indkøbspris. Fx viser FDMs beregninger at en elbil kan koste det samme over 5 år som en dyrere fossilbil.Så måske kan Bjørn allerede finde en elbil der koster det samme at køre i som en Polo?

Det kommer vel an på, hvem man er, og hvilket kørselsbehov man har.

Vi kører nu i en 15 år gammel Mazda 2, som i sin tid stod os i 150.000 kr. i indkøbspris. Den kører vel i omegnen af en max 8-10.000 km om året, da pendlertransport hos os foregår med det offentlige. Så den bruges til fritidsture, indkøbsture, ferier og den slags. Ungerne er ved at have nået en størrelse nu, hvor pladsen er lidt til den trange side. Og bilen har også en alder, hvor man nok ikke kan forvente vildt mange års levetid endnu.

Jeg ville være rigtig ked af at skulle udskifte den med endnu en benzinbil, når den tid kommer, men hvor kigger jeg lige p.t. hen for at finde en elbil, der med vores relativt beskedne kørselsbehov ikke bliver voldsomt meget dyrere i samlede omkostninger (indkøb + drift) end vores nuværende? Jeg synes stadig, man skal op omkring 300.000 kr. for at finde elbiler, og det er desværre noget til den dyre sideefter vores smag.

  • 16
  • 1

Jeg ønsker mig nogle flere elbiler som IKKE er SUV, da den biltype så absolut ikke tiltaler mig - pt er udvalget af disse ikke særlig stort.

Helst vil jeg have en stationcar, da det er det jeg har nu og har brug for både privat og arbejdsmæssigt, men en hatchback (a la BMW i4) er også brugbar - rendyrket sedan kan jeg ikke bruge.

Nåja - og en ordentlig rækkevidde - alt under 500 km er ikke brugbart, da jeg ofte kører længere stræk og jeg vil ikke ind og lade hele tiden.

  • 10
  • 9

Når det engang bliver tid til en elbil, håber jeg også at ønskerne fra #10, #11 og #12 har vist sig. Jeg er heller ikke til de store skrummel - kummefrysere på hjul, som tilsyneladende er bilmarkedets svar på hængerøvsbukser for tiden.

Endvidere er jeg enig med Bjørns tre ønsker til fremtidige elbil modeller.

  • 10
  • 11

Nu er de 500 km sat ud fra at når det er koldt og man kører motorvej, så er rækkevidden NOGET mindre - reelt skal jeg bruge minimum 300 km selv i frostvejr og motorvejs kørsel og som jeg forstår det skal man op på omkring eller over de 500 km WLTP for at nå det.

  • 15
  • 0

Mnjah. Men det nu ikke helt ligegyldigt hvor prisen befinder sig, hvis man er en ganske almindelig folkepensionist der trænger til ny bil.

Nu har du ikke skrevet noget om dit kørselsbehov, men elbiler er bedst anvendt, hvor de kører meget. Så til søndagsture er en simpel benzinmotor bedre, al den stund, at de samme batterier kan spare mere CO2 i et andet køretøj/anden chauffør.

Og med de briller på, så burde vi prioritere batterier til lastbiler. Nogle få tusinde lastbiler (langtur) bruger halvdelen af diesel i DK. Lige så meget som distributionslastbiler, varevogne og privatbiler (og færger m.m.) til sammen.

Det der mest trækker den anden vej er, at lastbiler også skal lade, når der ingen VE er i elsystemet, hvor privatbiler lettere kan vente. Ikke mindst nu da de fleste er gået over til timeafregning...

  • 10
  • 3

er det heller ikke et design efter din smag?

For cirka 50 år siden, var der nogen, som syntes at vi alle skulle gå i ens mao-uniformer.

Det blev heldigvis ikke resultatet, men illustrerede blot at vi alle har forskellige behov, smag og størrelse på pengepung.

Så indtil bilproducenterne faktisk kan leverer el-biler, som dækker alles behov, smag og størrelse på pengepung, så nytter bemærker ala "jamen kan du ikke nøjes" ikke ret meget.

  • 7
  • 15

Ja 500 km WLTP er nok et fornuftigt gæt. Men lever en Hyundai Ioniq 5 ikke op til dine krav, eller er det heller ikke et design efter din smag?

Sådan en har jeg, og det er sådan set en SUV. Den er ret præcist på størrelse med BMW iX3 - dog 6 cm lavere. Men den ligner ikke en SUV (hvilket jeg er glad for, da jeg heller ikke er tilhænger af den trend). I kulden ligger min (med 72 kWh batteri mod de nye med 77) under 300 km på gættemåleren. Jeg har dog ret mange smutture, så en del energi går til opvarmning. Jeg nåede i juleferien en 2x160 km tur, klart mest motorvej. Jeg holdt mig til 110 på motorvejen, havde nødladeren (6A 230V) på i ca fire timer ved destinationen, og 2% på batteriet da jeg kom hjem. Det var regnvejr, så det var ikke i frostvejr.

Så jo, måske kan den opfylde kravene, hvis man vil have en SUV der ligner en hatchback og de 300 km ikke er et must i alle temperaturer og ved den maksimalt tilladte hastighed. Dog kunne jeg jo altid have holdt ind og hældt 100 km på på 5 min eller nå fra 10-80% på under 20 min. Det ville der nemt være tid i mit liv til - nødladningen hos svigermekanikken er første gang jeg har "tanket" uden for egen matrikel siden midt i juli. Det er en del ventetid på tanken sparet :)

  • 15
  • 0

For cirka 50 år siden, var der nogen, som syntes at vi alle skulle gå i ens mao-uniformer.

Det blev heldigvis ikke resultatet, men illustrerede blot at vi alle har forskellige behov, smag og størrelse på pengepung.

Så indtil bilproducenterne faktisk kan leverer el-biler, som dækker alles behov, smag og størrelse på pengepung, så nytter bemærker ala "jamen kan du ikke nøjes" ikke ret meget.

Det var jo heller ikke det der stod i indlægget - det var et forslag til en bil der umiddelbart opfylder alle ønskerne, men er på størrelse med en mindre SUV. Bilfabrikanterne prioriterer de biler de har nemmest ved at sælge, og de er for tiden SUV-formede. Læg dertil at det er nemmere at putte batterier deri, da de i forvejen er høje, så en lidt tykkere bund gør ikke så meget forskel. Tilmed flyttes vægtbalancen ned, hvilket er en fordel.

Vil man ikke have det der er på markedet skal man rigtignok ikke vælge en elbil - men jeg tolkede Jans indlæg som et ønske om en elbil der opfylder nogle specifikke behov, som Jens foreslog en specifik model der (måske meget tæt på) opfylder.

  • 12
  • 0

Jeg ved ikke hvor det står teknologisk lige nu med vehicle-to-grid, men da husbatterier efterhånden ofte bundles med solcelleanlæg, virker det passende, at elbiler snart kan demonstere V2G teknologi.

  • 8
  • 0

Vehicle to grid er som sådan ikke nødvendigvis et problem. Flere fabrikanter leverer nu mulighed for en vehicle to load adapter, som kan levere omkring 2500w hvis jeg husker rigtigt. Det kn jo så tømme et 75 kWh batteri på 30 timer. Jeg har set folk trække ledninger ind i deres huse ved strømafbrydelser. Hvis det skal være til grid skal det selvfølgelig give noget mere. Jeg tror dog ikke det bliver nemt at få overbevist at de ikke skal kunne være sikre på at deres bil er fuld fordi den har hældt en masse power i elnettet...

  • 1
  • 3

Ja 500 km WLTP er nok et fornuftigt gæt. Men lever en Hyundai Ioniq 5 ikke op til dine krav, eller er det heller ikke et design efter din smag?

Faktisk ikke - den er 15 cm højere end min nuværende bil (BMW F11) - og syntes godt nok det er en NOGET uskøn firkantet klods.

Jeg er mere til Ioniq 6 designet - men det er desværre en sedan og dermed udelukket.

Jeg glæder mig til at se om Audi A6 Avant bliver til noget - det er lige min type bil: https://www.audi.dk/dk/web/da/modeller/a6/...

  • 6
  • 1

Faktisk ikke - den er 15 cm højere end min nuværende bil (BMW F11) - og syntes godt nok det er en NOGET uskøn firkantet klods.

Jeg er mere til Ioniq 6 designet - men det er desværre en sedan og dermed udelukket.

Jeg glæder mig til at se om Audi A6 Avant bliver til noget - det er lige min type bil: https://www.audi.dk/dk/web/da/modeller/a6/...

Præcis. Der findes flere elbiler som har normalhøjde a' la A6'eren, dog i den ret dyre ende. Det burde være muligt at placere batterierne bag chaufføren, i stedet for under ham/hende. Så behøver man ikke at stige ind i kummefryseren via en palle ved siden af bilen.

  • 6
  • 17

Jeg ser dantaxi har disse priser

"På hverdagskørsel fra kl. 05.00 til kl. 19.00 opkræves en starttakst på 39kr., en kilometertakst på 11,30 kr., og en tidstakst på 6,67 kr/pr. minut."

hvad vil prisen være for selvkørende taxi?

  • 1
  • 1

Jeg ser dantaxi har disse priser

"På hverdagskørsel fra kl. 05.00 til kl. 19.00 opkræves en starttakst på 39kr., en kilometertakst på 11,30 kr., og en tidstakst på 6,67 kr/pr. minut."

hvad vil prisen være for selvkørende taxi?

Chaufføren får traditionelt halvdelen af bilens indtjening som løn. Så det kunne teoretisk være halv pris hvis der ikke er en chauffør. Men chaufføren har også andre opgaver end bare at køre bilen, ligesom at han også passer på den.

  • 4
  • 0

Det vigtigste ved en bil er selvfølgelig at den er så lav som muligt. Så må alt andet komme i anden række.

Lige netop.

Vi får tudet ørene fulde af at vi skal spare på strømmen - og så viser det sig at en Ioniq 6 kører 600 km på en opladning på nøjagtigt den samme teknik som en Ioniq 5 som kun kan køre 500 km, hvor forskellen bare er at 5'eren en en stor firkantet klods og 6'eren glider noget nemmere gennem vinden.

  • 9
  • 3

Vedr. "Kom nu med en elbil i Polo-segmentet til omkring 200.000 og med en rækkevidde på 300 km."

Der er faktisk allerede et par stykker, se nedenfor. Men enig, der må da gerne komme flere.

  • MG4 Nordic (ID.3-størrelse): 249.999 kr., 170 hk, 350 km rækkevidde.
  • Nissan LEAF (en smule større end Golf og med relativ høj indstigning): Fra 216.000 kr. med 147 hk og 285 km rækkevidde. LEAF årg. 2018 fås også ned til 130.000 kr. som brugt
  • 11
  • 0

Primær grund til bilfabrikkerne elsker skærme er de er billigere end knapper, desværre fjerner det fokus fra vejen og trafikken og forringer dermed sikkerheden lige som mobiltelefoner og navigation. For er par år siden lejede jeg en bil i USA hvor det tog mig 10 minutter bare at finde ud af hvordan aircondition virkede i et helvede af ulogiske menuer. For få år siden kunne man sætte sig ind i en ukendt bil og på få minutter se hvordan alt virkede.

  • 17
  • 4

Primær grund til bilfabrikkerne elsker skærme er de er billigere end knapper, desværre fjerner det fokus fra vejen og trafikken og forringer dermed sikkerheden

Lige præcis. Vi kan godt vende den døve ord til debatten med indlæg hvor "jeg føler at det er meget bedre med det hele samlet i en trykfølsom skærm".

Brugerergonomi, er noget der kan objektivt måles. Hvor lang tid tager det at udføre en opgave" Hvor mange fejl sker der? Hvad er læringstiden? Hvor godt huskes brugen?

I sådanne målinger kommer trykskærmsløsninger altid til korteover for fysisk løsninger, når det gælder simple opgaver som i en bil. Det der er sagen er, at nogle mennesker synes at trykfølsomme skærme ser smart morderne og dered dyre ud, mens sandheden er at skærmen er der, for at bilproducent kan give dig den absolut mest skrabede tarvelige billige løsning.

  • 12
  • 5

Det er vist meget subjektivt, om det er bedst (og mest sikkert) med en masse knapper i bilen eller en eller flere trykfølsomme skærme. Det smarte ved moderne biler er jo, at de forstår talekommandoer. Det er jo ikke sådan, at man skal sidde og fedte i en undermenu, mens man kører, for at aktivere regnsensoren. Så trykker man bare på en knap på rattet og siger 'tænd for vinduesvisker'. For mange knapper kan jo også have en uheldig effekt for trafiksikkerheden, hvis man ikke kan finde rundt i dem. Personligt foretrækker jeg biler med trykfølsomme skærme (når jeg holder stille) og talekommandoer (når jeg kører). Det giver et mere roligt miljø i bilen, når den ikke er fyldt med knapper. Men det er som sagt en smagssag

  • 4
  • 6

Det smarte ved moderne biler er jo, at de forstår talekommandoer. Det er jo ikke sådan, at man skal sidde og fedte i en undermenu, mens man kører, for at aktivere regnsensoren. Så trykker man bare på en knap på rattet og siger 'tænd for vinduesvisker'.

Hæ! Jeg har nu i flere omgange haft "fornøjelsen" at "tale" med Yousee's kundeservicerobot. Den forstår ikke engang, når jeg svarer "Ja" eller "Nej" til de spørgsmål, den stiller mig. Så jeg håber ikke, det er den, de bruger i biler, hvor man skal aktivere en sikkerhedskritisk funktion, mens man kører med 100+ km/t på motorvejen....

https://www.youtube.com/watch?v=Avp9aUkM5g0

  • 4
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten