Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Motorbloggen kører Audi-megadiesel - men hvor er den trykfølsomme skærm?

272 diesel hk og 580 Nm er nærmest som at køre lokomotiv på skinner. Sådan opleves det også i det øjeblik, jeg lader Audi A6’eren få (næsten) frit løb på motorvejen.

Den A6’er, vi har lånt, er en såkaldt allroader med træk på alle hjul, ekstra frihøjde og lidt plastskærme rundt om hjulkapslerne. Jeg synes faktisk, at den ser lidt sej ud i forhold til en almindelig Audi A6, og så kan jeg godt li’, at den er en smule højere.

Egentlig er der ikke så meget at skrive om - ved alle danske motorvejshastigheder ligger Audien klippestabilt på vejen, og hvis man ikke selv gider den smule korrektion, som er nødvendig, så kan Audis 'lane-assist' hjælpe med til at holde bilen på sporet. Det er jeg ikke så vild med at bruge, da det ikke altid virker. Til gengæld er den adaptive fartholder ekstremt vanedannende.

Illustration: Bjørn Godske

På landeveje og i byen fylder den godt, for det er en stor bil, men i snævre situationer hjælper det indbyggede 360 grader view til at kante bilen rundt i parkeringhuse og på færger.

Komforten og pladsen er naturligvis fremragende, men det kunne man også forvente i en bil til cirka én mio. kroner. Dog er der noget med loftshøjden på førersædet. Jeg er cirka 186 cm, men alligevel skulle sædet sænkes helt i bund, for at jeg kunne være der - godt man ikke er to meter ...

Jeg kunne derfor fortsætte den lille blog med at beskrive flere af Audiens fortræffeligheder, men der ligger masser af rigtige reviews ude på nettet. Med hensyn til detaljerede specifikationer så læs mere her.

Faktisk er det først ude på grusvejene, at Audien egentlig skiller sig ud fra andre biler i samme prisklasse.

For allroad (og ikke offroad) skal tages bogstaveligt. Efter adskillige kilometer på jyske grus og jordveje (og en lille smule sand), er det faktisk ret imponerende, hvor lidt jeg husker det i kroppen. Selv de meget ubehagelige vandpytter, som kan få vejene til at føles som et overdimensioneret vaskebræt, klarede affjedringen ganske flot. Så hvis man har brug for at færdes på alle slags veje, så kan Audien varmt anbefales. Også selv om man bliver drillet med overprisen (cirka 60.000 kr.) for de ekstra plastskærme og frihøjden.

Men nu kommer vi til et af problemerne, og det er ikke noget, som gælder denne Audi specifikt:

På en af weekendens ture bad jeg min 16-årige datter om at taste en adresse ind i navigationen. Hun begyndte at trykke på skærmen i midterkonsollen, men stoppede hurtigt: »Far, den virker ikke!«

Jo, kære smartphone-barn af 00’erne - den virker skam, men den er ikke trykfølsom.

Det er svært at forstå, at Audi (og flere andre store bilproducenter) kan blive ved med at tro, at trykfølsomme skærme ikke hører hjemme i biler. I stedet bliver vi belemret med drejehjul og utallige knapper. Navigation rundt i menuer bliver langsommelig og forvirrende. Selvfølgelig kan man lære det, og sidst på turen var det da også kommet lidt ind i fingrene - men det er ikke intuitivt og langt fra den verden, vi kender fra tablets.

Flere producenter - for eksempel Toyota - er godt nok begyndt med spejlinger af iPhones i deres infotainment-systemer, men i denne Audi føler man sig sat tilbage til en gammel Nokia-telefon.

Illustration: Bjørn Godske

18 knapper kunne jeg tælle plus to drejehjul og et mærkeligt lille trykfølsomt felt (det med tallene 1-6).

Audi står foran en kommende generation af bilkøbere, som er vokset op med tablets og smartphones og er online 24/7. De vil helt sikkert ikke synes om, at fysiske knapper med få funktioner skal fylde op i midten af en bil, hvor der i stedet skulle sidde en stor skærm.

Og selvfølgelig kan jeg ikke undgå at nævne Tesla. Altid online og værsgo: 17 tommer trykfølsom iPad-lignende skærm lige i synet. Det eneste, der er tilbage, er to fysiske knapper (en til nødblink og en til at åbne handskerummet med).

Hvis jeg var en yngre bilkøber i luksusmarkedet - så ville hele Audis informationsgrænseflade virke støvet og overkompliceret.

Hvad siger I? Skal vi stadig belemres med alle de knapper, og skal biler være online?

PS: Jeg glemte for øvrigt at nævne, at Audis LED-Matrix forlygter (44.192 kr.) med fuldautomatisk nedblænding fungerer fremragende. Ingen modkørende blev så generet, at de gjorde mig opmærksom på det (ingen blinkede af mig), og lyset er klart og langtrækkende. Til sådan en bil er det et absolut sikkert kryds på listen af ekstraudstyr. Læs mere om teknikken bag lyset her.

Illustration: Bjørn Godske
Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Problemet med trykfølsomme knapper i biler er at du ikke kan føle dig frem til hvor de er uden at skulle fjerne blikket fra vejen.
Jeg har det meget udskældte 1. generation iDrive i min vogn, og jo det er besværligt, men du har én drejeknap, som der kan trykkes på, og den kan "skydes" frem/tilbage + højre/venstre, også er der en tilbage-knap.

Da jeg selv prøvede en Tesla, så synes jeg det var meget svært at køre i en smal bane på køgebugtmotorvejen og samtidigt skifte radiostation eller lignende. Men det er måske bare tilvænning.

  • 20
  • 2

Jeg mener Audi gør det rigtige. Touchskærme til føreren skal ud af bilerne!

Du havde din datter til at betjene systemet. Men hvis føreren selv skal betjene GPS/musikanlæg/whatever under kørslen fjerner en touchskærm mere opmærksomhed fra kørslen end drejehjuls-knap-løsningen. Efter man har lært det, så knapperne sidder i fingrene, forstås.

Har selv Pioneer multimediesytem med touch, synes det nærmer sig det uforsvarlige bare at skifte musik under kørslen. Med drejehjul behøver du ikke se på skærmen mens du trykker. Har kun prøvet Audis system fra passagersædet, men vil klart foretrække det som fører.

  • 17
  • 4

Kigger I altid stift på kørebanen foran?

Jeg må indrømme, at jeg nogen gange kikker til siden eller på noget andet. Jeg betjener også knapperne til ventilation og kigger på indstillingerne, da jeg ikke kan huske hvor de allesammen sidder.

Når jeg skal skifte radiokanal, kigger jeg også ned på radioen. Og når jeg tale med min kone, kan jeg finde på at kigge på hende engang imellem - også når jeg kører bil.

Da jeg kørte Tesla var det slet ikke noget problem at betjene skærmen, mens jeg kørte.

Men hvis man synes, at det er et problem, så er der jo altid "lane-assist", så holder bilen kursen og med adaptiv fartkontrol, så rammer man heller ikke bilen foran.

Vi er på vej mod føreløse biler, eller i det mindste biler med autonome egenskaber.

  • 8
  • 21

Kigger I altid stift på kørebanen foran?

Ja!! Så vidt overhovedet muligt. Jeg finder rådet om at køre bil når jeg kører bil særdeles meningsfuldt og relevant. Betjening af bilen kan kræve korte blik væk fra vejen. Kigge på konen/kæresten/elserkinden under kørsel? Aldrig.

Touchskærme er den helt gale vej at gå; min gamle Becker GPS/radio krævede langt mindre opmærksomhed end det touch-bras jeg har nu.

Lane Assist osv. ændrer ikke på at det er føreren der fører bilen.

  • 16
  • 3

Det ultimative må vel være både touchscreen og en smart dreje/tryk knap - og så talegenkendelse :-)
Det sidste er der stadig en vej, men den bliver kortere. Mit nye Jabra headset skulle kunne det, men efter 2 opkald til de forkerte bruger jeg det ikke og der er ingen "learn" funktion, som ellers ville give mening hvis det forbedrede hitraten.

  • 0
  • 0

Automatisk nedblænding, hvor tæt på skal en cyklist - f.eks. med 600 lumen CREE led - de fås vildt meget kraftigere, men bare som eksempel - før bilen "ser" ham/hende?

  • 1
  • 0

Efter at have kørt med trykskærm on/off siden 2001 må jeg tilslutte mig dem der er begrænset begejstret.

Man BØR ikke betjene sådan en mens man kører bil. Hverken fastmonteret eller håndholdt. Til sjældent brugte funktioner er det fint fordi det sparer en masse knapper, men det skal ikke være funktioner man er afhængig af under kørslen. De kan også være for svære at læse i direkte sollys.

Og den afgørende showstopper: det slet ikke at spise pomfritter (de håndholdte) og betjene trykskærm.

Måske de 3 (!) uafhængige harmonikasammenstød jeg passerede på vej på arbejde i morges kunne have være undgået hvis folk havde holdt fokus på kørslen.

  • 10
  • 0

Jeg har også tidligere haft en touchskærm / DVD afspiller i bilen. Den gik heldigvis i stykker da der kommer 4x4 bjælke susende om fra bagagerummet da jeg bremse for en ambulance der kom "snigende" ud fra en sidevej.
Balladen med det touch skidt i bilerne er man ikke føler knapperne nogle steder. Kører man på en ujævn vej, er det ikke nok at holde hånden mod instrumentbrættet og så mærke efter med fingrene. Man SKAL kigge ned og fumle rundt. Det dur bare ikke.

Det er lidt ligesom DAB. Ny teknologi for teknologiens skyld - Ikke for brugeren, brugervenligheden eller behovet som egentlig bør være drivkraften.

/Martin

  • 9
  • 1

Har selv Pioneer multimediesytem med touch, synes det nærmer sig det uforsvarlige bare at skifte musik under kørslen. Med drejehjul behøver du ikke se på skærmen mens du trykker

Enig. Jeg har selv touchskærm i den ene bil og drejehjule i min anden bil. Min egen forventning var at jeg ville synes bedst om touchskræmen. Men det er faktisk bedre en del bedre at anvende et drejehjule under kørsel efter min erfaring.
Musiksystemet skal selvfølgelig betjenes fra rattet!

  • 9
  • 0

Kigger I altid stift på kørebanen foran?

Jeg må indrømme, at jeg nogen gange kikker til siden eller på noget andet. Jeg betjener også knapperne til ventilation og kigger på indstillingerne, da jeg ikke kan huske hvor de allesammen sidder.


Når du bruger en mekanisk knap, kigger du kort på den for at lokalisere den, og derefter kigger du sandsynligvis op på vejen igen, mens dine fingre finder vej til knappen i blinde.

Med touch-screen er du nødt til at holde øjnene på skærmen gennem hele forløbet.

  • 10
  • 0

Jeg forbinder ikke luxus med mange knapper eller store touch skærme. Knapper er gammeldags og touch skærme er tage ens fokus væk fra vejen, de hører til i sofaen eller på bagsædet.

En i bil i lux klassen, som Audi gerne vil høre til, skal bilen vide, hvad man har brug for og gøre det automatisk. Her skal man føle, at ingeniørerne bag bilen har tænk det hele igennem og har gjort de helt rigtige valg. Man skal side og smile imens man tænker, det er f.... godt det her.

Hvis man f.eks. har en aktiv undervogn, så skal bilen via dens sensorer da selv finde ud af om man er på grusvej, motorvej, landevej, sportskørsel etc. og selvfølgelig fordele kræfterne automatisk imellem hjulene eller helt koble f.eks. baghjulstrækket fra for at spare brændstof. Man, skal da ikke sidde og dreje og trykke på knapper og hive i håndtag, med en instruktionsbogen i hånden, under kørselen.

Her synes jeg at Audi er skudt helt ved siden af... og for primitivt.

  • 1
  • 3

"Når man køre bil så køre man bil", ellers bedes du blive væk fra vejen hvor du er til fare for os andre !!
Det bør ikke være muligt at betjene noget som kræver ens opmærksomhed når biler bevæger sig, i mine VAG biler er store dele låst så man ikke kan justerer på det mens man køre.

  • 3
  • 0

Musiksystemet skal selvfølgelig betjenes fra rattet!

Så absolut enig. Jeg brænder iTunes sange på en CD, så jeg sikkert kan navigere i dem fra rattet.

Hvis jeg skal bladre i musikalbummet på telefonen, så behøver der ikke engang være andre biler på vejen for at forulykke! En svag kurve er nok, når man har blikket fra vejen i 5+ sekunder.

Men fysiske knapper kaster man blot et kort blik for at 'huske' hvor knappen er, og så finder fingrene den selv uden at tage opmærksomhed.

  • 1
  • 0

Jeg kører i en 1 år gammel Toyota RAV4 og i den er der touch betjening plus stemmestyring som rent faktisk virker, også på dansk. Efter, at have brugt stemmestyring i et år kunne jeg ikke forestille mig en bil uden. Kan ringe op på mobilen, skifte radio station, instale destination på gps osv med stemmestyring. De eneste steder jeg har problemer er når jeg kører i udlandet, hvor mine Italienske, Svenske færdigheder, ved udtale af navne, ikke altid rækker og så må jeg ty til touch !

  • 0
  • 0

Det ser ud som om, at de fleste er uenige med mig når det gælder trykfølsomme skærme vs. knapper.

Audi vil også gerne give deres besyv med til diskussionen og jeg har fået følgende fra PR-chef Britt Stellinger:

Ikke-trykfølsomme skærme er ganske rigtigt ikke super moderne, når vi taler mobiltelefoner, men sikkerhedsmæssigt giver de rigtig god mening, når vi taler biler. Der er nemlig væsentlig forskel mellem en smartphone/tablet, som man koncentrerer sig om, mens man betjener den, og så en bils infotainment system, hvor man primært koncentrerer sig om at køre bil, mens man betjener det.

Hvis man selv skal betjene f.eks. navigationen, mens man kører, så er det mere sikkert ikke at skulle fokusere på skærmen. Med Audis drejehjul kan man nøjes med at skæve over til skærmen, når man betjener f.eks. navigationen, mens man stadig har fokus på vejen.

Man kan også bruge den lille touchpad, som kan betjenes uden at kigge ned på den, og hvor man f.eks. både kan skrive bogstaver med fingeren og zoome ind og ud som på en smartphone, men hvor den derudover også er placeret ergonomisk mere korrekt ligesom drejehjulet.

I andre modeller som f.eks. den ny Audi TT (og den kommende Audi Q7) bruger Audi samme princip omkring at have størst mulig fokus på vejen og på at køre bil - bare i endnu højere grad - med det prisvindende Audi virtual cockpit, hvor hele skærmen sidder inde bag rattet, og alle funktioner kan betjenes på rattet, så man end ikke behøver at dreje hovedet væk fra vejen for at skæve til skærmen, og man kan beholde begge hænder på rattet, mens systemet betjenes.

  • 4
  • 1

Jeg er enig med store dele af kommentarerne her.
Touchskærme i biler er et faremoment.
Eftersom Audi investerer milliarder i deres kabinedesign og betjeningskoncepter, så har de nok også overvejet muligheden for en touchskærm... Tydeligvis er de ikke vilde med idéen. Selv en splinterny model som Audi TT benytter et drejehjul med integreret touchfelt til at tegne bogstaver til navi'en på.
Den løsning sikre, at du kan betjene anlægget med øjnene på vejen. :-)

  • 0
  • 0

Jeg synes, at det er fint at Audi kommer med en tilbagemelding og prøvet at forklare filosofien bag systemet.

Men, jeg mener stadig, at Audi er helt galt på den med f.eks. den plade, hvor man kan zoome, vælge etc. Dette er ikke noget, der skal forgå under kørslen - systemerne skal være så gennem tænkte at dette slet ikke er nødvendigt. Jeg tror her, at Audi er blevet fanget af tanken, at mere "bling" er bedre.

Et eksempler på det stik modsatte er f.eks. "Night Panel" funktionen, som man kan finde i en Saab, der slukker for ALT undtagen <140 km/t delen af speedometer. Her overtager bilen alt andet og instrumenter, kontrollamper, knapper etc. lyser kun op, hvis det er vigtigt og kræver førerens opmærksomhed.
Herved får man et helt uforstyrret og frit nattesyn - og kan fokusere 100% på at kører bil.

I Audi skal man rode rundt med knapper alle vejene og det er flere lamper end på et juletræ - og der er f.eks. ikke langt fra dens touch-pad til knappen for dens elektriske håndbremse og hill-assistenten. Vel og mærke knapper det ligner dem til NAV, TEL etc. i samme område. Ligesom at gear-valgs-indikatoren sidder ved gearstangen og ikke ved speedometeret, hvor informationen kunne give mening. Det vil sige, at man skal se ned i midterkonsollen med jævne mellemrum. Vel og mærke for at gøre noget, der burde være unødvendigt. Der skal ens fokus aldrig være.

Her skal man også huske på, at de fleste biler i lux-klassen mere eller mindre kan det samme, når det kommer til funktionalitet!

  • 0
  • 0

Knapper på instrument/dash board eller midter konsol er fortid. Det er klart at Audi vil forsvare deres valg (da de jo ikke har udviklet et smartere system endnu). Kører selv Tesla og indstiller både knapperne i rattet og den lille skærm ved dashboardt til at fungere og vise det der er optimalt for mig. Det kan konfigureres pr. bruger. Det er bare fremtiden og mere sikkert da du kan konfigurere de mest almindelige og brugte funktioner.

  • 0
  • 0

Jeg vil give dig helt ret, Carl.

Men, den med brugere kom for mange år siden, hvor nøglefjernbetjeningen blev personlig, så når man låser bil op så kører sæder, spejle, klima, radio etc. etc. til dine indstillinger. Så selv om konen har kørt i bilen i mellem tiden, så kommer man tilbage til "sin egen bil", da alt er klar til dig, når døren åbnes. Dette kræver ikke en eneste knap, men omtanke fra ingeniørerne, der designede bilen. Det er sådan noget der giver smiles-per-miles - ikke knapper!

Dette opleves som luksus, men det blev indført pga. trafiksikkerheden - udenforstående vil sikkert tænke at en Audi, da må kunne mere, med alle de knapper. Men, nej. Og som Audi selv siger i deres reklamer, så bliver kunderne helt "rundforivrede" af al den teknik.

  • 0
  • 0

Jeg synes da bestemt, at lige netop navigation klart kræver touch for at fungere fornuftigt. Om man så bør betjene det under kørsel er jeg lidt i tvivl om. Jeg synes man så vidt muligt bør taste det ind når man holder stille. Men betjening af radio, fartpilot, telefon etc. har jeg i rattet, og det har jeg det nu rigtig godt med. Og hvis jeg nu skulle vælge mellem sidst søgte adresser etc. i en navigation, kunne det også fint ske med drejehjul i rattet.

  • 0
  • 0

De fleste nyere Navigationssystemer har stemmestyring - og nogle endda Head-up-display i forruden, så de kan slukke skærmen om natten. Jeg kan bare tale til min vedr. navigation og telefon.

Men, når man holder stille, så er en touch screen, da klart vejen frem... men, så er situationen også en helt anden, for der kører man ikke bil ;-)

  • 0
  • 0

Det ser ud til at Volvo og jeg er enige - nye biler skal have trykfølsomme skærme.

Og det virker, kan man læse i Børsens anmeldelse:

Førerpladsen domineres af to store lcd-skærme. Det gælder instrumenterne, som fås i to størrelser, og den ipad-lignende 9,3" trykfølsomme skærm, der dominerer hele frontpanelet. Den tager sig af al sekundær betjening, og der er kun syv dedikerede knapper ud over denne.

Bilen er nem at betjene

Det er en stor udfordring at gøre betjeningen af en bil mere simpel. BMW gjorde forsøget med iDrive i 2001, der samlede al sekundær betjening i ét stort dreje/vippe-greb. Det måtte de siden revidere ved at tilføje flere dedikerede kontakter, for ingen kunne i starten finde ud af at bruge systemet.
Det ipad-inspirerede system, som Volvo kalder Sensus, fungerer langt mere intuitivt med flere informationer i ét overblik.

Læs det hele her:
http://pleasure.borsen.dk/bilen/artikel/1/...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten