Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Motorbloggen er klar til en ny Formel 1-sæson

19. marts er Formel 1 klar til en ny sæson og jeg vil sidde klar foran skærmen. Kald det bare for politisk ukorrekt, miljøsvineri, kedeligt og uden af takt med tidens trend, men jeg glæder mig.

Og hvorfor ser jeg så ikke Formula E? Det gør jeg sådan set også, men jeg har visse problemer med underholdningen.

Det handler om banerne: Formula E insisterer på, at det skal være by-baner. Det betyder høje hegn og smalle spor. Jeg oplever, at bilerne kører i et rør uden sammenhæng med publikum. Det bliver nærmest en e-sportsoplevelse end et racerløb.

Formel 1 har også bybaner med på programmet og hvis vi lige glemmer Monaco, som er noget helt for sig, så det vel kun Baku og Singapore som er rene bybaner. Baku er speciel fordi man kommer ind gennem den gamle by. På trods af at Singapore er en bybane, så er vejene så brede åbne, at den på mange områder minder om en rigtig racerbane.

Men de Formula E-løb som jeg har set, har høje hegn hele vejen rundt, som fjerner en stor del af oplevelsen. Den gamle traditionelle racerbane, som for eksempel Spa eller Silverstone er helt væk - det synes jeg er ærgerligt.

På den positive side, skal der heldigvis ikke længere skiftes biler midt i løbet - det var, helt ærgerligt, temmelig fjollet, at køreren var tvunget til at hoppe over i en anden bil for at kunne gennemføre et løb.

Det bliver også spændende at se, hvad der sker med klassen når Mercedes og Porsche kommer med i klassen til næste sæson.

Indtil da, holder jeg mig til Formel 1.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Formel E giver ingen mening på rigtige racerbaner før de får meget mere effekt og tilsvarende batteri. Banerne er for store, langsiderne for lange. osv.
Boost og andet pop, peger i retning af E sport og er en stensikker showstopper for mig.

Formel 1 er efter min mening på vej den forkerte vej, og stadig længere væk fra destilleret race og jagten på hurtigst muligt. Skal nok følge med alligevel som jeg plejer i mangel på alternativ (MotoGP er lyspunktet).

  • 2
  • 1

marts er Formel 1 klar til en ny sæson og jeg vil sidde klar foran skærmen. Kald det bare for politisk ukorrekt, miljøsvineri, kedeligt og uden af takt med tidens trend

Jeg troede jeg huskede forkert.
Men det gjorde jeg så ikke.

K

  • 2
  • 0

Formel 1 og formel E kan rende mig... Ingen spænding, kun få overhalinger, og biler som ingen kan forholde sig til.

Men jeg glæder mig til 22...23 Juni, hvor 24-timers løbet på Nürburgring finder sted, med næsten 200 deltagende teams. En folkefest med ~300.000 tilskuere som camperer, griller og fester direkte ved siden af banen. I forhold til det Le Mans et sideshow.

Et løb på en ~25 km lang bane med bakker, skov, grønne omgivelser, tåge, regn, sol og 87 kurver.
"The Green Hell", som Jackie Stewart kaldte den.

Og med biler fra Porsche 911 GT3 R til Opel Manta B (i forskellige klasser, naturligvis).

Der er masser at se på :)

  • 4
  • 2

Selve formel1 løbet er jo ikke så slemt CO2 mæssigt. Hver bil starter med 105 kg brændstof som de kan få lov at fyre af på den time-halvanden det varer. Med 20 biler bliver det nok noget der ligner 5 tons CO2 for et løb.

Med ca 100mio TV seere verden over giver det 50 millegram pr tilskuer.

Men de samme 100mio TV seere med tændte fjernsyn bruger måske 0,1kWh på at se løbet på skærmen, hvilket med f.eks 150g CO2/kWh svarer til en udledning på 1500 tons.

Og en tilskuer der flyver fra London til Singapore for at overvære løbet, udleder også ca 4-5 tons CO2 - nogenlunde det samme som alle bilerne.

Så selvom bilerne lidt er et symbol på CO2 frådseri, er selve løbet tæt på at være det mindste problem.

  • 7
  • 0

Her vil jeg gerne anbefale både Autosport og FORMULA 1® på youtube. 👍
Der kommer, ind imellem, nogle rigtig gode analyser og sammenklip.
Ikke mindst de just overståede træningsdage, kræver korte sammenklip.
Men, også fredags- og lørdagstræningerne er rare, at kunne se i korte udgaver.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten