Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Motorbloggen 2012 - mikrobilerne gjorde rent bord

Motorbloggen vil ikke misse chancen for at gøre status her på årets sidste dage.

Rent motormæssigt har det desværre ikke været et særligt interessant år. Vi så elbilen springe op med et knald og falde ned som en kedelig fuser. El er på ingen måde dømt ude - det kommer bare til at gå nogle år før vi tør tro på det.

Og så har vi fået mikrobiler i enorme antal. Top ti over flest solgte biler i 2012 er næsten 100 procent domineret af mikrobiler. I Sverige kan man ikke finde en eneste mikrobil på de ti første pladser.

Dermed har den siddende regering, ligesom den forrige og den før den, skudt sig selv i foden endnu engang. For ikke nok med at mikrobilerne fylder op på vejene og skaber endnu flere trafikpropper, så er der ikke engang afgiftskroner at kradse ind på dem. En bil til under 100.000 kroner kan der ikke vrides meget registreringsafgift ud af og så kører den tilmed langt på literen, så der kommer heller ikke meget ind i ejerafgift. Det er nok derfor at regeringen har opprioriteret fartkontrollen - pengene skal jo komme et sted fra.

Oven i det så er sikkerheden i mikrobilerne så dårlig, at FDM, efter at der er komme nye standarder for crash-test, ikke længere anbefaler de tre fra Citroen, Peugeot og Toyota.

Som forbruger er det jo klart, at vi overvejer om Månedskortet til DSB eller det lokale trafikselskab, skal udskiftes med en bil, prisen er måske højere, men det er punktligheden og fleksibiliteten også.

Så hvornår får vi en regering, som tør tage de nødvendige skridt hen mod en bilpark, som er sikker, miljøvenlig og hvor den offentlige transportsystem udgør et reelt alternativ til bilen? Tror du, at det bliver i 2013?

Motorbloggen har heldigvis haft det rigtig sjovt i 2012: I foråret var jeg ude og køre motorcykel med dobbeltkobling. Det var en meget interessant oplevelse og noget som klart kan anbefales. Selv prisen på Hondaen har til at komme i nærheden af. Eneste anke (hvis man altså ser bort fra design og knævinkel) var, at for en motorcykel på over 200 kg, så var den indforskrevne 52 hk noget i underkanten.

Better Place var også så venlige at låne os en Fluence med batteriskifte. Som elbil fungerede den fortræffelig. Da jeg er almindelig pendler med et kørselsbehov på under 100 km om dagen, kunne jeg let komme frem og tilbage på en opladning. Min eneste tur uden for københavnsområdet, i den uge jeg havde bilen, blev aflyst, da batteriskiftestationen i Slagelse skulle reparares netop den dag jeg skulle afsted. Siden da er der kommet flere skiftestationer, mens der stadig er langt mellem bilerne.

Det blev også til en uge i en Hundai ix35 brintbil. Der er her tale om en fremtidsbil med brændselsceller som energikonverter fra brint til el. Bilen kørte fint, men da der endnu kun er to tankstationer i Danmark, hvor man kan tanke brint, så er det ikke lige den som står højest på ønskelisten - ikke endnu.

Vi skal dog tilbage til 2011 for at opleve en bil som virkelig viste hvilken vej vinden blæser lige nu. Dengang havde vi fået fingrene i en Opel Ampera, altså en pluginhybrid, og lige netop den type bil, vil vi komme til at se mange flere af i den nærmeste fremtid.

Selv om Motorbloggen stadig holder skarpt øje med elbilerne (Tesla S er jo lige om hjørnet), så bliver det udviklingen inden for pluginhybrid, som bliver mest interessant at følge i 2013, og mon ikke der også dukker nogle andre spændende tekniske løsninger op i det nye år?

Måske kan vi få fat i en Ford Mondeo med tre cylindre, eller hvad med Renault Twizy?

Motorbloggen vil i 2013 forsøge at holde øje med de vigtigste udviklingstendenser inden for motorteknologi og bilernes fascinerende verden.

Godt nytår!

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er fascinerende at se hvordan diverse bloggere, motorjournalister og fagfolk gang på gang fremhæver elbilen, hybridbilen, brintbilen, mens virkeligheden løber fra dem. De danske bilkøbere har talt med meget store bogstaver i år.

De vil have billige, driftssikre biler, som om nødvendigt kan køre dem fra Gedser til Skagen uden stort andet end tissepauser. De er fuldstændigt ligeglade med hvor meget co2 deres biler slipper ud, og bekymrer sig kun i begrænset omfang om crashtests.

De førstomtalte har efterhånden samme problem som den politiske stand her i landet. De er fuldstændig uden sync med hvad befolkningen ønsker og har behov for. Vi hører lange tirader omkring forurening, manglende luksus, manglende køreegenskaber, manglende sikkerhed, og dette til trods langes disse mikrobiler over disken i uhørt antal.

  • 0
  • 0

Enig Andy

For aldrig har der været så få dræbte i trafikken at årsagen dertil skal søges andre steder end NCAP egenskaber.

Det kunne være interessant hvis Bjørn kunne dokumentere en overdødelighed blandt små biler der er indblandet i trafikuheld.

Ligeledes påstanden om at disse skulle være årsagen til trafikpropper undrer, for en bil på vej til arbejde med en person i en lille bil. fylder det halve af hvad en Passat, BMW,Mercedes og en Volvo fylder. Alle parkeringer er dimensioneret til de store kasser.
Tag til Rom Bjørn og se færdslen der. Smart , Fiat Panda, Suzukier er i overtal

Dernæst kan jeg ikke forstå jammeren over de manglende afgiftindtægter som jo alle dage har været ret brutale og aldrig har været brugt til færdselsforbedringsformål som superblinklys der forhindrede nedkørsel mod færdslen til motorveje´.

  • 0
  • 0

De er fuldstændig uden sync med hvad befolkningen ønsker og har behov for. Vi hører lange tirader omkring forurening, manglende luksus, manglende køreegenskaber, manglende sikkerhed, og dette til trods langes disse mikrobiler over disken i uhørt antal.

Kan kun give Andy ret.

Tror det er over 15 år siden jeg en kort overgang forsøgte mig som blogger om det samme emne hos Politiken, det var absolut ingen succes.
Men omgivelserne husker jeg tydeligt og de har ikke ændret sig det fjerneste:
Motorjournalister forblændet af luksus, ekstreme køreegenskaber og topfart på den ene side, på den anden side en lang diskussion med en SF-politiker og nuværende undervisningsminister som foretrak lappeløsninger frem for tekniske fremskridt.

Men når man kører Toyota til hverdag (også Aygo af og til) så er man bare glad for at man ikke længere gider beskæftige sig med anmeldelser!

  • 0
  • 0

...så er der ikke engang afgiftskroner at kradse ind på dem. En bil til under 100.000 kroner kan der ikke vrides meget registreringsafgift ud af og så kører den tilmed langt på literen, så der kommer heller ikke meget ind i ejerafgift...

Og hvorfor er det en negativ ting??? Det er fanderme lige som med solcellerne. Når man straffer folk med groteske afgifter og folk så søger mod billigere alternativer (eksempelvis billige biler der kører langt på literen), så er det IHHH så slemt for nu mangler staten skatter og afgiftsindtægter i milliardklassen - så må vi hellere finde på en ny måde at vride pengene ud af sagesløse folk. For guderne skal vide at folks penge ligger bedst i statskassen - for hvordan skulle politikerne ellers føle sig vigtige?

  • 0
  • 0

Mikrobilen er blevet billig, de billigeste skrabede modeller fås nu til 70.000 kr + levering. I praksis under 75.000 kr. Man kan kører landet - og udlandet - tyndt med dem. Uafhængig af ladestandere og batbytstationer der er åbne. Man kan køre i IKEA og købe en stigereol, lægge bagsædet ned og få plads til den der. Prøv det i en Renault Fluenze Z.E.!
Elbilen er defacto ikke noget ud over hobbybilsstadiet, selv en Trabi er at foretrække. Kendte en enhedslistemand der kørte rundt i sådan en sag. Kørte faktisk udmærket, endda helt uden batbyt!

  • 0
  • 0

For aldrig har der været så få dræbte i trafikken at årsagen dertil skal søges andre steder end NCAP egenskaber.

Det kunne være interessant hvis Bjørn kunne dokumentere en overdødelighed blandt små biler der er indblandet i trafikuheld.

I henhold til myndigheden var det øget kontrol og størrelsen af de dertil hørende bøder som var årsagen.
Der mangler en forklaring på, hvor de der SMS og mail korresponderende bilister bliver af i mængden..... De har jo selvfølgelig en skytsengel....

Mvh

  • 0
  • 0

I henhold til myndigheden var det øget kontrol og størrelsen af de dertil hørende bøder som var årsagen.

Hvordan skulle myndighederne ellers retfærdiggøre deres eksistens :-)

  • 0
  • 0

Ikke et ondt ord om Trabbier, den sidste model med VW polomotor, ser jeg ofte i Frankrig og Tyskland. Det er biler med med 23 år på bagen, uden rustpletter( plastickarosse) der nemt følger med på motorvejene.
Der er masser af velholdte trabbier i Berlin iført fantasifulde lakeringer :o)

Hvis vi skal til at holde øje med motorteknologiens og bilernes fascinerende verden........så er det område der er mest fascinerende da småbil området.

Man kan få næsten hvad man peger på......hvis man har for mange penge....hvilket de færreste har......her må jeg konstatere at de små biler har stort set det samme tekniske udstyr som kampvognene i sværvægtsklasserne. Udfordringen er at få plads til en fuldvoksen nordbo.

Jeg har en oplevelse, der tit overgår mig , når jeg støder på min gamle kærlighed Fiat 5oo D.

Hvis jeg går rundt om den og ejeren er i nærheden og jeg fortæller at en sådan har jeg haft flere af , tager han mål af mig, ser tvilvlende ud og spørger Kattevenligt om jeg ikke kunne tænke mig at sætte mig ind i den.

Det gør jeg så og det er vidunderligt at se ejerens forbløffelse :o)

For der er udmærket plads til en af min størrelse . Det kræver bare at man er velproportioneret uden for lange ben eller krop og at man har haft en Fiat 5oo D :o)

Og med hensyn til NCAP stjerner så ville Fiat 5ooD næppe få en eneste, selv om jeg har overlevet to totalhaverier i denne model uden skrammer.

  • 0
  • 0

Man kan køre i IKEA og købe en stigereol, lægge bagsædet ned og få plads til den der.

Som ejer af en bil der er en klasse større en mikrobilerne: Nej man kan ej. Min bil, og mikrobilerne, lider af at man ikke kan montere krog og kabinen er alt for lille til at transportere IKEA ting. Jeg kan af specifik erfaring sige at netop en reol IKKE kan være der. Når man ejer sådan en bil så accepterer man også at man må finde anden måde at transportere indkøbet fra IKEA. Det er så hellere ikke så svært.

Jeg konkluderer sjovt nok noget helt andet på det store salg af mikrobiler: Danskerne er pragmatiske. De er ligeglade om man kan køre fra Gedser til Skagen. Den tur er ren tortur i en mikrobil og det er ligemeget, for det er ikke et behov flertallet har. Man kan ikke fylde en mikrobil op med gods - den er kun god til en ting, nemlig at løse et basalt transportbehov. Det samme som de små elbiler kan.

Når Mitsubishi iMiev, Renault Zoe og Nissan Leaf ikke sælger som varmt brød, så skyldes det udelukkende prisen. Hvis de kostede det samme som mikrobiler så ville de sælge godt.

Min interesse for den slags biler er dog kun akademisk. Jeg vil have en ordentlig bil: Tesla Model X.

  • 0
  • 0

Regeringen sider med en hård nød de skal knække. Der mangler penge i statskassen. Men det vil være helt forkert at omlægge registreringsafgiften, så at folk holder op med at købe mikrobiler. For regeringen har også et mål om at nedbringe forureningen fra transportsektoren og lige der er mikrobilerne super gode. De er jo alle miljøbiler, det er en stor del af forklaringen på at de er blevet så billige.

  • 0
  • 0

Jamen Baldur.......så er det en lille Fiat 5ooD eller søsteren Fiat 126 du skal anskaffe dig , de må begge køre med en taglast på 100 kg og en ringe overbelastning på 100% klares også med bytrafikhastighed (50km/t).

Men er det længden der er et problem, så ruller man bare taget tilbage :o)

Men du har ret de praktiske biler laves der ikke mange af mere.

Renault 4, Citroen 2CV, Morris tremmekasse 1000.Volvo 210. Fiat 500 og 126

  • 0
  • 0

Regeringen sider med en hård nød de skal knække

Det er helt afgørende at man omlægger bilafgifterne. Den første hindring er mentalt, idet man bliver nødt til at udskifte misundelsesbilledet og skatteopkrævningen med et mere nuanceret billede.

Bilen er kommet for at blive og er afgørende for mange mennesker for at få hverdagen til at hænge sammen. Det offentlige kan ikke klare, selv om forbedringer her givetvis vil flytte noget trafik.

Vedrørende bilvalg er det dog ofte sådant, at en bilejer vælger ud fra sine samlede behov. Og her købes så større biler af hensyn til få men krævende opgaver, ex.køb af reol, campingvogn osv.

Hvis man nu omlagde afgifterne så ejerafgifterne blev kraftig formindsket ville flere kunne have den gamle store bil til de få opgaver, mens man anskaffede en mindre og brændstoføkonomisk til de mange km. Dette vil kun løse problemet, idet primært stillestående biler ikke forurener. Herved kunne afgiften lægges på det primære, nemlig brændslet.

Forslaget er ret enkelt at gennemføre, det er kun en mental hindring.

  • 0
  • 0

@Jesper Ørsted

Mikrobilen er blevet billig, de billigeste skrabede modeller fås nu til 70.000 kr + levering. I praksis under 75.000 kr. Man kan kører landet - og udlandet - tyndt med dem.

Udviklingen accelererer tilsyneladende i den retning, Nissan smider over en mia $ i opgraderingen af nye Datsun modeller, i virkeligheden Lada der nu opdateres til ukendelighed, men de skal sælges under Nissan´s discountmærke "Datsun", altså gode familiebiler i 3-5.000$ klassen, til sammenligning er prisen for de billigste nye biler i USA i dag over 8.000$.

Kineserne må se misundeligt til når de nye mega fabrikker i Rusland og Indien går i drift i 2014, Kina kan ikke producere til den slags priser, og Europa er endnu ikke klar til det materialevalg og kvalitet som Datsun vil lave, så de truer ikke direkte os, med det er tegn på en udvikling.

Spændene om Datsun i styktal (ikke værdi) når 8% af verdensmarkedet i 2016.
http://online.wsj.com/article/SB1000087239...

  • 0
  • 0

@Jens Arne Hansen

Motorjournalister forblændet af luksus, ekstreme køreegenskaber og topfart på den ene side, på den anden side en lang diskussion med en SF-politiker og nuværende undervisningsminister som foretrak lappeløsninger frem for tekniske fremskridt.

Ikke kun forblændede motorjournalister, der er faktisk ret mange indlæg fra forblændede debatører der lægger langt mere vægt på legetøjsværdien end på nytteværdien, vi får mere bil for pengene ved f.eks en Berlingo, end en af de der Fisker ting, så jeg er helt enig, det fremgår bare ikke af debatten.

  • 0
  • 0

Min bil, og mikrobilerne, lider af at man ikke kan montere krog og kabinen er alt for lille til at transportere IKEA ting. Jeg kan af specifik erfaring sige at netop en reol IKKE kan være der. Når man ejer sådan en bil så accepterer man også at man må finde anden måde at transportere indkøbet fra IKEA. Det er så hellere ikke så svært.

Man kan godt monterer krog på de 3 små trillinger, jeg har en godkendelse til at monterer krog på dem.

  • 0
  • 0

[quote]Min bil, og mikrobilerne, lider af at man ikke kan montere krog og kabinen er alt for lille til at transportere IKEA ting. Jeg kan af specifik erfaring sige at netop en reol IKKE kan være der. Når man ejer sådan en bil så accepterer man også at man må finde anden måde at transportere indkøbet fra IKEA. Det er så hellere ikke så svært.

Man kan godt monterer krog på de 3 små trillinger, jeg har en godkendelse til at monterer krog på dem.[/quote]

Man kan netop godt montere krog på flere af mikrobilerne, selv den mindste ( Smart City Coupe ). Mens nogle fra den lidt størrere klasse som for eksempel Chevolet Spark ikke kan.
Fordelen ved en mikrobil med krog er at man ikke kører med mere end man har brug for: er det bare ordinær last, så kan det være der. Skal man noget mere, så hægter man noget på krogen.
Personligt nyder jeg at have muligheden for at have plads til både bil og trailer i en garage beregnet til én bil. Og traileren har endda et lad på 194x130 cm, så der er plads til næsten alle "IKEA ting".

  • 0
  • 0

Det er fascinerende at se hvordan diverse bloggere, motorjournalister og fagfolk gang på gang fremhæver elbilen, hybridbilen, brintbilen, mens virkeligheden løber fra dem. De danske bilkøbere har talt med meget store bogstaver i år.

De vil have billige, driftssikre biler, som om nødvendigt kan køre dem fra Gedser til Skagen uden stort andet end tissepauser. De er fuldstændigt ligeglade med hvor meget co2 deres biler slipper ud, og bekymrer sig kun i begrænset omfang om crashtests.

De førstomtalte har efterhånden samme problem som den politiske stand her i landet. De er fuldstændig uden sync med hvad befolkningen ønsker og har behov for. Vi hører lange tirader omkring forurening, manglende luksus, manglende køreegenskaber, manglende sikkerhed, og dette til trods langes disse mikrobiler over disken i uhørt antal.

Nu skal jeg ikke kunne sige, hvad andre bloggere, motorjournalister og fagfolk tænker om el-, hybrid- og brintbiler, men her på Motorbloggen interesserer vi os for teknologi. De fleste af os er ingeniører og vi har blikket rettet mod den teknologisk udvikling.

Den teknologiske udvikling der er i en mikrobil til 90.000 kroner, ligger i ekstremt effektivt produktionsapparat, hvilket i sig selv også er interessant. Det er bare ikke noget der direkte har med bilen at gøre.

Så det kan godt være at hovedparten af befolkningen køber mikrobiler, de er bare ikke interessante her på bloggen. Hvis du vil læse om venderadius varme i forsæderne og bredden af C-stolpen, så er der masser af magasiner som interesserer sig for det.

Men hvis du vil have en diskussion om, hvilken teknologi der på lang sigt kommer til at præge den individuelle transport her til lands og verden, så kommer vi ikke uden om at tale om nogle af de teknologier som endnu kun befinder sig på prøvestadiet.

Er elbilen en teknologisk fuser? Næppe, måske er vi stadig tidligt i en udviklingsfase, men jeg tror at elbilerne er kommet for at blive - det kan man så være uenig i.

Er brintbilerne et realistisk alternativ? Måske, men det er alt for tidligt at dømme dem ude.

Er pluginhybridbiler interessante? Det mener en lang række af verdens største bilproducenter, så lad os i det mindste følge med i hvad der sker.

  • 0
  • 0

Det kunne være interessant hvis Bjørn kunne dokumentere en overdødelighed blandt små biler der er indblandet i trafikuheld.

Jeg har ikke på noget tidspunkt påstået, at der er en overdødelighed ved at køre i mikrobiler. Jeg har blot konstateret, at med udgangspunkt i den eneste anerkendte testmetode af sikkerheden, så er de mest populære mikrobiler rykket en klasse ned. Du må selv beslutte om det får nogen indflydelse på dit valg af bil.

  • 0
  • 0

Nu er biler efterhånden gennemtestet på alverdens punkter. Så mangler vi bare elektronikken.
Motor, gearkasse, karosse og sikkerheden er ganske fin i de fleste biler i dag. Men jeg hører desværre alt for meget om styrer-computere-problemer. En bil kan blive meldt totalskadet pga af lidt elektronik, som ikke burde være meget sværere/dyrere at skifte, end f.eks et grafikkort i en pc.
Håber ikke at bilerne en dag kommer til at indeholde software, der kan gå ned på samme måde som windows. Selv om det sikkert vil være underholdende for nogle at skulle stoppe midt på motorvejen, træde ud, gå rundt om bilen, sætte sig ind og kører videre(ironi - hvis nogen var i tvivl).

  • 0
  • 0

Men det er så de tre "gamle" trillinger, Aygo, C1 og 107. VAGs trillinger Mii, CitiGo og Up! fik 5 stjerner ved testen i 2011.

Jeg kan ikke huske, om Aygo, C1 og 107 fik 4 eller 5 stjerner ved den første test i sin tid, men at en 6 år gammel model falder igennem sikkerhedsmæssigt under den nye testprocedure, det er der dybest set ikke noget underligt i - udviklingen går utroligt hurtigt. Og indtil nu er de jo blevet solgt med den gamle rating fra den gamle test.

Mht til afgifterne så er der vel ikke andet at sige, end at der sikkert hurtigt kommer en kompensationsafgift på et eller andet, der skal hente de penge hjem, man (ikke) mister ved, at vi køber små billige biler, der kører langt på literen.

For selv om vi dermed gør det, som regeringen siger vi skal, så er det jo dybest noget skidt, når en adfærdsregulerende afgift rent faktisk virker efter hensigten.

Mon ikke vi kan se den lanceret som en trafiksikkerhedssikkerhedsafgift pålagt smøreolie eller pålægschokolade? ;)

vh

  • 0
  • 0

...men her på Motorbloggen interesserer vi os for teknologi. De fleste af os er ingeniører og vi har blikket rettet mod den teknologisk udvikling.

En mærkelig udtalelse omkring en blog hvor det politiske indhold ofte fylder mere end det tekniske, og hvor selv det tekniske ofte bruges til politisk spin.

  • 0
  • 0

Artiklen lægger ud med udsagnet:

Rent motormæssigt har det desværre ikke været et særligt interessant år.

2012 blev året hvor stadig flere bilfabrikanter har introduceret elektrisk fremdrift, både til de rene elbiler og til de serielle hybrider, rent teknisk meget forskellige motorer.

2012 blev også året hvor downsizing slog igennem, stigende kompression i små trecylindrede motorer, for nu skal stemplerne være et ulige antal, og der skal være start stop teknologi, som skal lede os frem mod coasting som formentlig kommer i 2013.

Alt i alt det mest begivenhedsrige år siden 2001 hvor de nye økonomiske diesel motorer slog igennem.

  • 0
  • 0

Artiklen lægger ud med udsagnet:
[quote]Rent motormæssigt har det desværre ikke været et særligt interessant år.

2012 blev året hvor stadig flere bilfabrikanter har introduceret elektrisk fremdrift, både til de rene elbiler og til de serielle hybrider, rent teknisk meget forskellige motorer.

2012 blev også året hvor downsizing slog igennem, stigende kompression i små trecylindrede motorer, for nu skal stemplerne være et ulige antal, og der skal være start stop teknologi, som skal lede os frem mod coasting som formentlig kommer i 2013.

Alt i alt det mest begivenhedsrige år siden 2001 hvor de nye økonomiske diesel motorer slog igennem.[/quote]

Jeg erkender, at jeg der nok var lidt hurtig på aftrækkeren. Det var jo netop i 2012, at Ford lancerede deres 1,0 Ecoboost. Her i 2013 skulle den motor blive lagt i en Mondeo. At lægge en lille motor med bare tre cylindre i en lille bil, er ikke en nyhed i sig selv, men med 100-125 effektive hk i en så stor bil som en Mondeo, så er vi kommet et interessant skridt videre. Det bliver spændende at se, hvem der følger op.

Men når det gælder eldrift, så så vi ikke noget i 2012, som ikke var kendt i 2011.

  • 0
  • 0

Men når det gælder eldrift, så så vi ikke noget i 2012, som ikke var kendt i 2011.

Vi så hybridbiler der er til at betale (Toyota Yaris Hybrid til 200.000 kroner). Rent teknologisk var det ikke nyt andet end at det er lykkedes at gøre teknologien billigere og mindre.

  • 0
  • 0

Men når det gælder eldrift, så så vi ikke noget i 2012, som ikke var kendt i 2011.

Det kommer lidt an på hvordan vi definerer, sker udviklingen ved den første tegning, når den præsenteres for pressen, eller når markedet tager pænt imod den?

Vi kan definere så der aldrig kan komme en nyhed, men vi kan ikke stoppe udviklingen.

Strengt taget kan vi først se udviklingen når vi i 2030 spørger os selv, hvad skete der, lige nu kan vi ikke se skoven pga alle træerne, men det vil ændre sig når vi kommer lidt på afstand.

  • 0
  • 0

Undskyld hvis jeg spørger dumt, men er stjernerne i NCAP-tests ikke baseret på sammenligninger i pågældende "klasse" som de enkelte biler tilhører?

Som jeg har forstået det, er det faktisk et godt spørgsmål hvad der er sikrest ved en kollision, en Smart-car på 400 kg som får 3 NCAP-stjerner, eller en fuldt lastet Honda Goldwing på omkr. 600 kg.

Ser man bort fra "sikkerheds-buret" som begyndte at dukke op i bilerne for snart 20 år siden, vil to biler vist krølle ca. lige meget ved en kollision.
Mig bekendt udsættes man for en noget kraftigere (negativ) acceleration hvis bilen bringes til standsning på blot 50 cm, i forhold til hvis det sker på 120 cm.
Hvad nytter det, at man sidder i sin lille bil og umiddelbart er i fin stand, hvis alle organer er knust fordi man har udsat sig selv for en standsning fra 130 km/t til 0 på 30-50 cm.
Mikrobilerne har jo ikke deformations-zoner på størrelse med dem man finder i større biler som f.eks. gamle Volvoer. (Sidstnævnte kan så til gengæld krølle helt sammen).

Med mindre biler er det lidt et spørgsmål om man vil have indre eller ydre skader ved en kollision på motorvejen.
Personligt vil jeg nødigt føre et køretøj på fast basis, som er ret meget mindre end størrelsen på en VW Golf.

  • 0
  • 0

Hvad nytter det, at man sidder i sin lille bil og umiddelbart er i fin stand, hvis alle organer er knust fordi man har udsat sig selv for en standsning fra 130 km/t til 0 på 30-50 cm.

Hvis du kører ind i noget solidt med 130 km/t så er du død uanset køretøj. Ved de hastigheder er du 100% afhængig af at køretøjet kan "glide" og skifte retning.

NCAP tester ikke ved de hastigheder, så den slags har vi ingen data for.

  • 0
  • 0

Som Baldur skriver er man død uanset køretøj hvis man rammer en betonvæg frontalt med 130 km/t

NCAP stjernerne leveres for resultater hastigheder på max 63km/t .

Her kan jeg fortælle ,at jeg blev ramt i min lille Fiat 500 af en Mercedes taxa ,der kørte vinkelret ind i den venstre side hvor jeg sad, Der var et flot aftryk af Mercedesens front i min total skadede lille Fiats side og de højre hjul var bøjet ind under bilen. Jeg havde kun fået et slag på skulderen en bule i hovedet. At der ikke skete mere skyldte at den lille bil kun vejede 500(600 med mig)kg så den istedet for at blive deformeret mere så havde Mercedessen flyttet den sideværts.

  • 0
  • 0

Hvis du kører ind i noget solidt med 130 km/t så er du død uanset køretøj. Ved de hastigheder er du 100% afhængig af at køretøjet kan "glide" og skifte retning.

NCAP tester ikke ved de hastigheder, så den slags har vi ingen data for.

Nogle realistiske scenarier er at blive påkørt bagfra på motorvejen, med en hastighedsforskel på måske 70 km/t, hvor du er stoppet pga. trafikprop, men den bagvedkørende ikke når at bremse. Et andet scenario kunne være at man bliver påkørt fra siden med 60-70 km/t af en som kører over for rødt på en omfartsvej e.lign. Endelig kan man ramme noget som tabes af en lastbil, eller man kan påkøre en langsomtkørende medtrafikant som skifter vognbane imens man overhaler (mine bremser er blevet testet mere end en gang af sådan nogle situationer).

Min kommentar går ikke på om man kan overleve at sidde i en bil som bliver påkørt, eller om man kan overleve at ramme en betonklods med 130 km/t, men om hvorvidt mindre biler med sikkerheds-bur kan betragtes som lige så sikre som større biler med både sikkerheds-bur OG deformations-zoner. Derfor vil jeg, som nævnt højere oppe, foretrække biler med en mindste størrelse som en VW Golf.

  • 0
  • 0

Som jeg har forstået det, er det faktisk et godt spørgsmål hvad der er sikrest ved en kollision, en Smart-car på 400 kg som får 3 NCAP-stjerner, eller en fuldt lastet Honda Goldwing på omkr. 600 kg.

Nu er køreklar vægt på de mindste Smart CDI´ere ( dem fra før 2007 ) 825 kg, benzinmodellen en anelse mindre.

Ser man bort fra "sikkerheds-buret" som begyndte at dukke op i bilerne for snart 20 år siden, vil to biler vist krølle ca. lige meget ved en kollision.
Mig bekendt udsættes man for en noget kraftigere (negativ) acceleration hvis bilen bringes til standsning på blot 50 cm, i forhold til hvis det sker på 120 cm.
Hvad nytter det, at man sidder i sin lille bil og umiddelbart er i fin stand, hvis alle organer er knust fordi man har udsat sig selv for en standsning fra 130 km/t til 0 på 30-50 cm.
Mikrobilerne har jo ikke deformations-zoner på størrelse med dem man finder i større biler som f.eks. gamle Volvoer. (Sidstnævnte kan så til gengæld krølle helt sammen).

Det er ikke kun hvor lang deformationszonen er. Det er også hvordan den er udformet, og der er sket rigtigt meget i de sidste 20 år.
Se denne video hvor en "storsnudet" volvo ramler sammen med en nyere kortsnudet renault: http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
Bemærk for eksempel at volvo´en stopper mere brat end renault´en.

  • 0
  • 0

Jeg kunne godt efterlyse nogle mere realistiske test på de nye biler, særlig synes mikrobilerne at ramme meget ved siden af det oplyste.

Det burde kunne gøres bedre, her ligger en oplagt ingeniøropgave.

For rent teknisk er særlig BMWs diesel meget imponerende, en 163 hks, 2 liters maskine, der kører op til 26 km/l. Og den er super sportslig samtidig.

Modsat virker eksempelvis Spark vil overdrevet i økonomi.

  • 0
  • 0

Se denne video hvor en "storsnudet" volvo ramler sammen med en nyere kortsnudet renault:

Det var faktisk netop på baggrund af den video at jeg nævnte at en ældre Volvo kunne krølle helt sammen.
Du har så afgjort ret i at der er stor forskel på hvordan deformations-zonerne er udformet, og selvfølgelig er der da sket noget på 20 år. Jeg tillader mig bare stadig at tvivle på at en Smartcar fra 2010 er lige så sikker at befinde sig i som en Mercedes E-klasse fra 2010 ved en frontal kollision på en landevej hvor begge biler kører ca. 80 km/t. Begge biler er jo bygget af Mercedes, så de burde også deformeres omtrent lige meget. Hvis en Smart kolliderer med en Sprinter, ryger sidstnævnte formentlig direkte henover den, da bundrammen er højere ... og, så kan en Smart altså have 25 stjerner i reklamematerialet uden det redder noget som helst.

Med det tænkte scenario at en ældre Mercedes Sprinter (som netop ikke har højde-udligning af bundrammen foran) torpederer en nyere Suzuki Alto bagfra på motorvejen, er antallet af NCAP-stjerner for Suzukien værdiløst. Mit bud er, at alt som overlever i minibilen er baseret på rent held.
Bundrammen er lavere end normalt på en Alto, og højere end normalt på en Sprinter, så her vil varevognen med garanti ryge direkte igennem personbilen og kun blive bremset af tynde paneler og sæder m.m.

Når valget står mellem overlevelse ved et uheld, og den daglige brændstoføkonomi, ved jeg godt hvad jeg vælger ...
Som Thomas Vesth nævner herover, findes der større biler som stadig har en fornuftig brændstoføkonomi.

  • 0
  • 0

Jeg tillader mig bare stadig at tvivle på at en Smartcar fra 2010 er lige så sikker at befinde sig i som en Mercedes E-klasse fra 2010 ved en frontal kollision på en landevej hvor begge biler kører ca. 80 km/t. Begge biler er jo bygget af Mercedes, så de burde også deformeres omtrent lige meget.

Det er altid godt med sund skepsis.
Jeg ved ikke præcis hvilken årgang bilerne i følglende video er. Der viser frontalt sammenstød mellem en Mercedes E-klasse og en Smart Fortwo.
Men jeg kan se at Smarten er fra mellem 2003 og 2007 ( faceliftet type 450'er ).
http://www.youtube.com/watch?v=VYrEpRXfPYc

Her er en hvor det er en S-klasse: http://www.youtube.com/watch?v=HPdEWLnAQr0
Lige som i videoen med volvo'en og renault'en. Så stopper den store bil næsten med det samme. Mens den lille "ricochere", hvorved energien fjernes over længere tid. Omend der så forekommer belastninger på personerne i flere retninger.
Men der er stadig langt mindre deformation i den lille bil. I og for sig har den lille vel brugt den store bils deformationszone til at decellere i.

Her en anden video af henholdsvis en 2003-2007 Smart og en Opel Corsa ved 140 km/t mod beton.
Og en ret god teknisk gennemgang af Smart'ens sikkerhedsfeatures. Og de principper er formentligt blandt andet det der findes i de fleste mikrobiler idag:
http://www.youtube.com/watch?v=FGtWc4m8Z2E

Hvis en Smart kolliderer med en Sprinter, ryger sidstnævnte formentlig direkte henover den, da bundrammen er højere ... og, så kan en Smart altså have 25 stjerner i reklamematerialet uden det redder noget som helst.

Hvis Sprinteren ryger hen over Smarten vil det kun være godt. For jævnfør videoen ved 140 km/t, så vil det næppe tromle Smarten flad. Og i modsætning til mødet med betonbarrieren vil der så være en chance for at overleve sammenstøddet.

  • 0
  • 0

Deformationzone er formodentlig også en af årsagerne til at Tesla Model S ikke har en kortere front. I stedet har de valgt at lave et ekstra bagagerum i den "overflødige" front. De kunne have fået ekstra kabineplads i stedet men nok ikke uden at få mindre sikkerhed.

  • 0
  • 0