Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Minitest: Imponerende elektrisk motorcykel

Lynhurtig acceleration og fantastisk kurvekørsel gør elektrisk motorcykel til en fornøjelse.

Motorcyklister er lige præcis så forskellige, som folk er flest. Men jeg vil vove en påstand: Det er hverken larm, benzin eller gearskift, som gør en motorcykeltur interessant. Det er glæden ved at køre kurver, accelerere, mærke vinden på kroppen eller bare køre derudad og opleve landskabet, som gør oplevelsen til noget specielt.

Og nu til nyheden: Den amerikanske producent af elektriske motorcykler Zero Motorcycles har fået en dansk importør. Priserne ligger fra 95.000 til 130.000 kroner, og som det gælder for elbiler, så er den uden registreringsafgift.

Ing.dk fik muligheden for at prøver en af modellerne en formiddag i Roskilde omegn, og det blev til en temmelig unik oplevelse. For en elektrisk motorcykel giver lige præcis det tilbage, som motorcykler er fantastiske til: et bredt smil.

Zero elektriske motorcykler fås i flere forskellige udformninger. Dette er en model DS, som står for Dual Sport. Illustration: Zero Motorcycles

Hvad er så en Zero? Med udgangspunkt i Californiske Santa Cruz er Zero Motorcycles født ud af hele hightech-industrien. Fabrikken har aldrig bygget en forbrændingsmotor, og hele it-tankegangen er allerede integreret i produktet. I det hele taget minder tilgangen utrolig meget om den, Tesla Motors har med deres innovative biler. Det er oplevelsen, det drejer sig om.

Læs også: Elektrisk støj rystede motorcykel med 130 km/h

Opstartsproceduren er nem: Nøglen drejes, og så er man klar. Ingen kobling og ingen motorlarm. Resten af instrumenterne sidder som på en almindelig motorcykel. Igangsætning er, på trods af motorens moment på 95 Nm, fuldstændig uproblematisk og kun ledsaget af en svag turbineagtig lyd fra elmotoren og sandsynligvis også fra rem-trækket.

Ude på landevejen er oplevelsen fuldstændig fabelagtig. Motoren lystrer hver eneste lille vink. Accelerationen er berusende, og man føler nærmest, at motoren gør det, du tænker. En tur på motorvejen viste, at el nemt kan følge med - også når det går stærkt.

Modellen vi lånte var en Zero DS med et batteri på 11,4 kWh. Det giver en rækkevidde på cirka 130 km. Med en ekstra såkaldt ‘powertank’ på 2,8 kWh kan rækkevidden forlænges til 165 km. Momentet på på 95 Nm er klar ved første omdrejning, og elmotoren yder maksimalt 40 kW eller 54 hk ved 4.300 omdr/min. 0-100 km/h nås på bare 5,7 sekunder. Den specielle sportsversion Zero SR fås med 64 hk og en acceleration på 3,3 for 0-100 km/h. Tophastigheden ligger på omkring 160 km/h. Læs flere specs. her.

Tre køre-programmer Under kørsel kan der skiftes mellem tre forskellige køreprogrammer. I Eco-mode er accelerationen sat en anelse ned og den regenerative motorbremse lidt kraftigere. I sports-mode får man motorens fulde kraft, men i praksis er der ikke den store forskel mellem de to modes.

En Zero tager også gerne en tur gennem blød skovbund - det prøvede vi desværre ikke. Illustration: Zero Motorcycles

Et tredje mode kaldes Custom og det er her rødderne i hightech-miljøet hurtigt viser sig. For alle indstillinger klares via en app på din smartphone. Forbindelsen mellem motorcykel og telefon sker via Bluetooth, og telefonen kan ved hjælp af et ekstra beslag, monteres på styret og fungere som et ekstra instrument panel. I Costum-mode er det for eksempel muligt at begrænse tophastigheden og indstille, hvor meget motorbremse man vil køre med.

Læs også: Ingeniøren tester: Hondas motorcykel med dobbeltkobling føles som fremtiden

Opladningen sker via et almindeligt stik, og den indbyggede oplader kan trække 1,3 kW. Det vil sige, at batteriet kan være fuldt opladet på otte timer. Der er også mulighed for at hurtigoplade med et CHAdeMO-stik og så vil det hele kunne klares på 1,5 time. Zero giver i USA fem år eller 160.000 km’s garanti på batteriet.

Vi er så tilbage ved, hvad det vil sige at køre motorcykel. En af glæderne er, at der findes så mange forskellige modeller inden for en langt mere overkommelig prisramme, end når det gælder biler. Derfor er det naturligvis ikke alle, der vil være fristet af Zero’ens offroader og streetfighter-udseende og kørestil. Mens selv sportsentusiaster vil opdage, at der skal investeres i en særdeles potent sportsmaskine, hvis man skal være i stand til at ryste en Zero af, når vejen drejer.

For mere tilbagelænede motorcyklister er der måske kommet en brugtbart alternativ nu, hvor Harley-Davidson er gået ind på markedet for elektriske motorcykler.

Til sidst er der det med rækkevidden. Det kommer man selvfølgelig ikke udenom, når talen falder på elektrisk transport. 160 km lyder jo ikke af meget, men hvis du ikke lige er motorcyklisten, der elsker at køre langt på ferie eller pendler mere end det om dagen, så ville jeg have svært ved ikke at overveje en Zero som min næste motorcykel.

Zero Motorcykler kan opleves hos Jens Winther i Roskilde.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ville være rart hvis Ingeniøren kunne hjælpe lidt med begreber.

At motoren yder 95 Nm flytter ikke en myg. Det er altså alene ydelse altså hk/kW der giver nogen mening.

De angiver korrekt hk ved et givet rpm, men intet om moment - så den er i bedste fald uinteressant. Det er jo gearingen der gør det ;-)

(Og jeg ved godt at Nm*rmp = hk osv. )

http://paultan.org/2009/01/29/peugeot-308-... giver nogle fine kurver med ydelse og gearing, så kan man faktisk se hvornår man skal skifte gear :-)

god weekend

PS: men rart med en MC der ikke prøver at bulre ens ører i stykek rnår de passerer en med 30 km/t 8-)

  • 1
  • 11

@Oluf
det står ikke i original materialet fra fabrikken ... http://www.zeromotorcycles.com/zero-ds/spe...

Og nej der er ikke gearKASSE men garanteret en gearing imellem motor rpm og baghjuls rpm

Simplificeret har en DC motor en moment kurve der fra start af falder ala y(rpm) = -k*rpm + start
Helt i modsætning til en forbrændingsmotor hvor moment typisk stiger op til en given rpm og så falder igen.

Så el starter hårdt men flader til gengæld ud

  • 1
  • 9

Den er sat på ønskesedlen :-)
For netop kurver, nedbrems og acceleration er den unikke nydelse på MC.

  • 7
  • 0

Man må kunne lave en knallert eller en scooter som et el-køretøj med lang rækkevidde.

Vindmodstanden vokser med v³, så ved at lave lav-hastighedskøretøjer elektriske kan man få en meget længere rækkevidde end en el-mortorcykel.
Et 2 KWh batteri kunne nok række langt (jeg har ikke regnet på det).

I bonus bliver køretøjerne også simplere, og dermed også billigere i vedligehold.

En anden ting er at forureningen er flyttet væk fra køretøjet og ud til et evt fossil-kraftværk hvor man bedre kan fjerne forureningen mere effektivt.
Kommer strømmen fra vindmøller, så er der selvfølgelig ikke nogen luftforurening.

  • 6
  • 0

Jeg medgiver gerne at den ser meget interessant ud den motorcykel.

Meeeen, vi er altså nogle der nyder rystelserne, larmen og hele det mekaniske virke man kan mærke når man betjener en motorcykel.

Og her falder den desværre igennem :)

... Medmindre den kommer med en (u)balanceaksel og et sæt højtalere der kan spille noget olmt V4 motorlyd.

  • 4
  • 11

Meeeen, vi er altså nogle der nyder rystelserne, larmen og hele det mekaniske virke man kan mærke når man betjener en motorcykel.

Det mente den australske anmelder for Gizmag også om Zero SR:

Zero SR - Road Test Review

Altså, at kunne ræse med "an engine screaming its tits off" f.eks. (se videoen for mange andre engelske sprogblomster). Men han konkluderede, at det er kørselsoplevelsen og evnen til at kunne sige "My ride sh*ts on your puny sportscar from a great height", der tæller.

  • 2
  • 0

Hvis nu de 96% af befolkningen, der kun skal høre på motorcyklerne, havde noget at skulle have sagt, så VILLE det jo være vældig bekvemt, hvis støjkravene til motorcykler blev strammet bare en lille smule. Eller måske bare sikre at elektriske motorcykler ikke KAN larme mere end det tilladte - i modsætning til alt det der kører rundt i bybilledet i dag...

  • 12
  • 3

Og nej der er ikke gearKASSE men garanteret en gearing imellem motor rpm og baghjuls rpm


Det er der også. Et endda ret stort tandhjul til bælte trækket.
Det at bare accelerere og blive ved med at accelerere uden at skifte gear er en ret berusende oplevelse i en elektrisk bil og sikkert også på en elektrisk motorcykel.

Larmen eller skønsangen fra en forbrændings motor kan man godt blive træt af hvis man skal køre langt.
Men de fleste drengebørn skal prøve at køre uden dæmpning i lydpotten, og trods at det for det meste giver mindre effekt output, så siger central nerve systemet noget andet, og man syntes den køre djævelsk stærkt fordi den lyder som en racer motor.
Jeg er stadigt helt vild med lyden fra en veldæmpet klassisk parallel twin, og kan stadig savne det fjollede grin min 1970 Triumph TR6 650cc gav mig.
Og en veldæmpet 1 cylindret firtakter lyder også godt, specielt når de er små 50-100cc.
Men en 4 cylindret der blir kørt helt ud i det røde felt!! yikes det lyder fælt.

Den elektriske 2 hjuler vil være en fed pendler og små turs cykel.

  • 2
  • 1

Som erklæret økofacist ser det nu ud, som om det er blevet muligt at dele glæder med mere almindelige typer! Så mangler jeg bare, at min økologiske merkurbank vil låne mig til maskinen.

  • 2
  • 0

...en elbil, giver en elmotorcykel god mening, og havde jeg penge at kaste i grams, købte jeg en med det samme. Det store problem med Zero er, at prisen er alt for høj til at det giver mening. For den pris, kan jeg få nogle rigtig gode højkvalitetscykler, fra veletablerede producenter, som endda holder brugtprisen væsentligt bedre.

  • 0
  • 0

Der er skam regler for hvor meget en mc må larme. Men Det er så vidt jeg ved defineret ved 5000rpm og målt ved 1m afstand. Jeg mener at huske at det i midt nullerne var onkring 90dB Det skal siges at en sportsmaskine typisk yder max ved 10-15 tusinde rpm så i praksis kan en standard potte godt larme rimeligt. Det er politiet der er nogle sløve bananer til at stoppe mc'er og sende dem til syn.

  • 3
  • 0

Jeg må altså også sige at lyden er en væsentlig del af glæden ved at køre MC. Englelyden kommer når min CB400F passerer de 10000 omdrejninger, og så kommer smilet :)

  • 2
  • 1

så er der 1 der er glad og 500 der atter engang er træt af den larm...

Helt ærligt ?? Tør dog øjnene mand...

Der bliver satme gået i små sko bare fordi nogle mennesker nyder lyden af en motorcykel der får kniven....

Jeg er sikker på vi sagtens også kan finde på nogle gener der stammer fra jeres favorit hobby eller nydelse.
Vi kan jo starte med at bandlyse grill og brændeovne - de sviner jo...

Omend jeg medgiver gerne at det er yderst hensynsløst at give mc'en mange omdrejninger ind gennem byen en sen nattetime.

  • 2
  • 14

Helt ærligt ?? Tør dog øjnene mand...

Der bliver satme gået i små sko bare fordi nogle mennesker nyder lyden af en motorcykel der får kniven....

Nu bor jeg i et beboelseskvarter ved siden af en vej, der ser ud til at være alle MC-eres pilgrimsrute på vej gennem Ardennerne.

Et par fra eller til der giver håndtag gennem beboelseskvarteret på en dag kan man ikke få ondt i måsen over. Men når der kommer 30-40 MC træk i timen kan det sgu godt blive enerverende, lidt eftersom det plejer at være choppere væsentligt over de 82 dB, eller riskogere der åbenbart ikke har moment under 8k RPM. At det runger mellem husmurene og klippevæggene i dalen, så man momentant skal råbe til hinanden for at snakke sammen udendørs gør det heller ikke bedre. Og så kommer de gråskæggede hollandske weekendrockere (i fuldt udstyr og flæser) gerne i stimer af 4 eller mere.

Jeg synes sgu de er skideirriterende.

  • 12
  • 1

Kunne vi ikke starte med plæneklipperne?

Det burde være nemt nok. Min elektriske (med ledning) er min gamle ustabile 4 taks klipper ganske overlegen og støjer meget mindre, vejer mindre, kan stå på højkant inde i skuret, og vil forhåbentligt holde mange flere år den gamle 4 takts klipper.
De koster det samme.

  • 8
  • 1

Om det er lyden af en V2 eller række 4 er underordnet, men den betyder en del for MC-isterne. Når minimum halvdelen (mit bud) af alle mcér her i landet er eftermonteret med anden lyddæmper så betyder lyden en hel del.

  • 3
  • 0

@Lars Hjul. Der skal vist ikke meget til at hidse dig op ? Hvis jeg skulle fortsætte med samme retoriske niveau som dig kunne man spørge om du egentlig er egnet til at have kørekort til MC ???

og jeg HAR kørekort til MC og har også ejet en.

Var det ikke nemmere med hovedtelefoner og så lidt forstærket lyd fra motoren ? ligesom man idag ser med store biler

  • 7
  • 4

Lidt underligt, at denne debat handler om larm eller ikke larm. Har selv haft en XT500 - den kunne larme, men det kørte ad h... til.

Helt ærligt, er det ikke, hvordan en motorcykel kører, og ikke hvor meget den larmer, der er det interessante?

Eller sagt på en anden måde - prøv en elektrisk, for så glemmer man alt om larm.

  • 11
  • 1

Helt ærligt, er det ikke, hvordan en motorcykel kører, og ikke hvor meget den larmer, der er det interessante?

Eller sagt på en anden måde - prøv en elektrisk, for så glemmer man alt om larm.

For nogle handler det helt klart om motorlyd. Jeg snakkede for et par uger siden med en, der ikke ville have en elbil, fordi der ingen motorlyd var (ikke sportsvognslyd men bare motorlyd).
Men mon ikke de flest får en mere moden opfattelse efterhånden som el-køretøjer vinder frem.
Den kraftige flydende acceleration fra eldrift må være fantastisk på motorcykel.

  • 5
  • 0

Mon ikke den konsekvente omtale af lyd fra en motorcykel som værende larm stort set halshuggede artiklen?

Ingen siger at 2 eller 4 hjulede køretøjer skal larme, men netop deres lyd er, for vist alle alle der ser det som andet end en dims der bare skal flytte en fra A til B, en stor del af køreoplevelsen. Der er jo heller ikke mange der kan se det fede i at se en film med mutet lyd, selv om man jo stadigt fint kan følge med i handlingen. "Det er oplevelsen, det drejer sig om." ...ja og lyd er simpelthen en vigtig dimension i hvordan vi mennesker oplever ting.

Tror der er en grund til at Harley i omtalen af deres nye el prototype netop gør meget ud af at fortælle om hvilken lyd den har.

  • 2
  • 2

Hvis den kom med højtalere ville jeg spille lyden af en gammel hundested fiskebådsmotor eller måske en Ferguson 35 -- det vill da være meget sjovere :-)

Helt enig. Det var soundtracket til i hvert fald min barndom. Koldstart af gamle, svenske torpedobåde er også fascinerende.

Selvom jeg fremstod MC-fjendsk i det ovenstående, så har jeg altså også selv MC-kort og en gammel '75 CB500 Four*, og en drøm om at udskifte den med en Kawasaki W800....

*) Trænger til en kærlig hånd og kan erhverves til en meget rimelig pris :-), står i DK.

  • 0
  • 1

På et tidspunkt advokerede en sammenslutning af stærkt læderbeklædte motorcykelister , gennem lobbyister i EU, under mottoet : Loud pipes saves lives !
De læderbeklædte motorcyklister med hang til "her-kommer-jeg cykler" med overdrevet lange styrgrejer og påbygget lænestol , havde desværre lidt ret i at lyd kan advare fumlegængere og andre om at de ikke bør foretage pludselige og uoverlagte handlinger på vejbanen før man har orienteret sig og sikret at disse handlinger ikke ville være til gene for den øvrige trafik . At 95 % af befolkningen er så frygtelig intolerant at vi finder unødig støj inderligt belastende , kommer naturligvis i konflikt med de gode intentioner bag deres motto . Ikke mindst fordi vi ofte faktisk ikke er i fare for at fortage os handlinger der vi vil forstyrre den almindelige trafik , men sidder for åbent vindue og holder hastighedsbegrænsningen i vores " Otto Normalverbraucher - familiebil " eller forgæves forsøger at indtage en politisk ukorrekt steak på terrassen . Længe har undertegnede tænkt på en måde at begrænse denne ellers så nyttige støj fra motorcyklers udblæsning .. og en måde at holde det i ave på kunne være ved at forbyde øreafdækkende styrthjælme på motorcykler og max afstand fra øre til afblæsningshul på 100 cm . Det sidste vil nok være det sværeste at få igennem "lovmøllen".
Personlig kører jeg gerne motorcykel ,,,og gerne veteran , da de kun med besvær kan opnå mortale hastigheder , og jeg ville være hundeangst for at køre lydløst på " 2 hjul og hjælpemotor " ... i bil ville jeg føle mig beskyttet og hvert sekund uden motorstøj ville være en nydelse ,,, men som fodgænger i et bymiljø, hvor der i forvejen er lidt baggrundsstøj, ville jeg da svært gerne advares om et kommende motorkøretøj . ( helst med lyden af en svagt buldrende V8-er i noget nær tomgang ) . Larm og sikkerhed ,,, Da alle ikke kan stilles tilfreds vil det være en evig kilde til underholdning i form af diskussioner og indlæg og derfor vil jeg da slutteligt vende tilbage til artiklens Zero ,, den er yderst spændende og tiltalende og finder det dybt imponerende at de "sølle" 10 ekstra hk som SR modellen tilbyder , giver så meget bedre acceleration . Mvh. en af de 95 %

P.S. : Lars Juul ,,, en 500 Four kunne fint klemmes ind i min garage ,,, hvordan får jeg fat i dig ?

  • 2
  • 0

men som fodgænger i et bymiljø, hvor der i forvejen er lidt baggrundsstøj, ville jeg da svært gerne advares om et kommende motorkøretøj.


Dette skal du sammenligne med cykler, der normalt ikke larmer mere en en elektrisk motorcykel. I DK er cykelstien ovenikøbet den nærmeste til fortovet. Hvis motorkøretøjer bevæger sig med dødelig fart, er dækstøjen høj nok til at kunne høres.
Selv fodgængere med hovedtelefoner på har hurtigt lært sig at bruge øjnene inden retningsvektoren ændres.
Min pointe er, at trafiksikkerheden for fodgængere og andre bløde trafikanter ikke forværres signifikant ved fraværet af motorlarm.
Så derfor ser jeg med glæde frem til 100% elektrificering af transportsektoren.

  • 3
  • 1

Der opstår formentlig stadig en anselig mængde "nær død oplevelser" i det pedal nære miljø lige til venstre for fortorvet ( om der er så er en cykkelsti eller ej ) . At disse hændelser ej bliver opklasset fra "nær død" til "sten død" skyldes nok at de behjulede fremføringsmidler er af lavere vægtklasse end motorcykler og biler . Sæ´fø´li´ skal vi trafikanter ikke forlade os alene på de informationer vi får gemmen "lyttelapperne" ,,, men lære at orientere os visuelt ,, men det er da meget menneskeligt at bruge de indsamlede data fra både øre og øjne til at danne sig et billede af den situation man er i ,, og i nær fremtid vil befinde sig i ,,, samtidig med at man husker på hvad det er man skal købe ved købmanden , alt imens man kæmper mod distraherende indtryk fra alle kroppens sensorer ,,, Og lige i den situation fortrækker jeg at modtage to sanseindtryk fremfor kun et , ikke mindst når ting i bevægelse kan nærme mig med mortal hastighed . Dækstøj ,,, jo ,,, det er fint nok ,,, hvis vinden da blæser i den rigtige retning ... Jeg ser også frem til den elektrificerede transportsektor ,, og mener at de småproblemer der fremføres af nutidens kritikkere og vanetænkere uden de store krumspring kan løses af vor fremragende ingeniørstand . ( Elbusser har jo allerede vist sig bedre end man turde håbe ,,, at sådanne busser ikke bliver indsat i stedet for Odenses Letbane må være resultatet af den mest ulækre politiske rævekage der er bagt i mands minde )
( Er der nogen der ved om der findes officielle tal for om døve personer, oftere end normathørende, kommer til skade i trafikken ? )

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten