Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Mig og min el-cykel

Illustration: Svend Tøfting

Da jeg for ca. 3 år siden besøgte min cykelhandler for et få min cykel hovedrepareret fik jeg øje på en el-cykel henne i hjørnet af cykelforretningen. Rød som en Ferrari, Centermotor som en Porsche, skivebremser og trinløst gear.

Ja, den blev købt på stedet…..

Selv om cyklen nu er 3½ år så kan den stadig køre mellem 25 og 60 på en opladning, afhængig af hvor meget hjælp du skal have.

Det gode ved kobling af centermotor i navet og trinløst gear er, at gearet kan indstilles så det giver maximalt moment og mest støtte til muskelkraften.

Den stopper med at trække ved 26 km/t, og det er faktisk den hastighed jeg kan køre med uden hjælpemidler på flad vej. Så el-motoren er primært til acceleration, bakker og modvind. Den har betydet, at jeg kan cykle til arbejde uden at blive svedig.

Nogle modeller starter med at trække kraftigt så snart du rører pedalerne. Her kender jeg desværre tilfælde hvor uøvede er væltet med brækkede arme til følge. Så det burde være forbudt. Motoren burde først slå til når vi kører ca. 5 km/t.

Siden jeg fik min el-cykel har jeg kørt 7500 km på den.

Jeg bor i Aalborg, og jeg bruger aldrig bilen mere til ture under 10 km. Cyklen er faktisk hurtigere på ture i byen.

Og hvad så når det er dårligt vejr? Ja her har jeg købt en rigtig godt regnsæt – så det er aldrig dårligt vejr – bortset fra sne og isglatte veje.

Og jeg føler mig rigtig som en rigtig klimatosse når jeg lader bilen stå og tager el-cyklen.

El-cyklen har været min bedste investering i mange år. Jeg er sikker på frisk luft, motion og at komme frem til tiden.

Og så hjælper du med at holde trængslen på vore veje nede.

Hvad med at prøve ? …

Fortsat god sommer.

Svend Tøfting er trafikekspert hos IDA, har været formand for interesseorganisationen ITS Danmark og været ansat i Region Nordjylland. Han har endvidere i 30 år været ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lidt sjovt at skrive "Rød som en Ferrari, Centermotor som en Porsche, skivebremser og trinløst gear."
Joh - Porsche anvender da centermotorer - i deres Cayman og visse racerbiler, men den klassiske 911 har hækmotor, selvom de på det sidste har gelejdet den længere frem i chassiset, uden at fornærme hardcore fans. Ferrari derimod har stort set altid centermotor bortset fra de fleste af deres V12 modeller.
Just my 50 cent :-)

  • 4
  • 3

Jeg ville rigtig gerne skifte bil nr. 2 ud med en elcykel, helst en speed pedele som kan køre de her 45 km/t.
Jeg har ca. 30 km på arbejde fra Horsens til Århus, desværre er det via landevej uden cykelsti og det synes jeg simpelthen er for risikabelt.

Men til byen eller steder med gode cykelstier er en el-cykel jo helt oplagt og jeg håber snart at kommunerne begynder at invistere mere i netop gode cykelstier. Jeg har selv skrevet til Horsens kommune, og fik et pænt svar tilbage om at det var ikke noget der blev prioriteret. Det var simpelthent for dyrt ( 1 mio pr. km).

  • 3
  • 1

Et sted mellem 9000 og 30000 alt efter behov HHH :)
Den viste "røde Ferrari" har antageligt ligget mellem 20 og 25000.
Cykler med forhjulmotorer er billigst. De bedste af dem til prisen, er fra COOP til omkring
9000. Min kone har en sådan der er virkelig god. Her skal man bemærke det rigtigt smarte ved den erat impulsgiveren ikke aftaster på tandhjule(ne).
Tandhjuls aftastning har givet mig en del problemer, på min elcykel, hvor kæden i et udvendigt gearsystem, kan finde på at rive aftasteren af og ødelægge den. Pris for nymontage er en tusse, indtil man lærer at undgå den mindste klinge på forklingerne, ved simpelthen at indstille skifteren så den ikke kan skifte ned på det mindste hjul.
Det er mit eneste klagepunkt om en ellers dejlg cykel.
Min cykel er en hollandsk KOGA der for 6 år siden kostede 17000. KOGA laver ikke mere forhjulstrukne cykler. Med centermotor koster en tilsvarende 23000 kr.
Min næste elcykel.....hvis jeg lever så længe....vil være en centermotordrevet....
Og her skal man kigge på den allernyeste Christania cykels centermotor. Den er rigtig smart , den kan desværre ikke ses på deres hjemmeside.
Men får jeg slidt min KOGA op, eller kommer i rollatoralderen uden kørekort, så bliver det en sådan cykel, hvor man både kan have rollator og varer med :)

  • 4
  • 1

Jeg har ca. 30 km på arbejde fra Horsens til Århus, desværre er det via landevej uden cykelsti og det synes jeg simpelthen er for risikabelt.


Der er også blevet plads til motorvej mellem Horsens og Århus.

Vejene er stadigt kun lavet til bilerne. Ofte er vejene smalle, overhaling er forbudt, der er ikke cykelsti, og der er ikke plads til cykelister. Jeg kender mange, der simpelthen ikke tør cykle. De steder, hvor overhaling ikke er tilladt forsøger bilerne at overhale cykelisterne indenfor vognbanen. Og der er ikke plads.

Vi burde have rabat eller cykelsti ved alle større landeveje - jeg syntes, at det er bedst med en bred rabat, på samme bredde som en cykelsti. Den kan derved også bruges til at trække ud på af traktorer, knallerter, og andre langsomme i trafikken (de må godt trække ud i rabat, for at lade de andre overhale, mens de ikke må trække ud på cykelsti).

Jeg tror at man har valgt at satse på motorvejene frem for landeveje.

  • 5
  • 2

Forstår dig udmærket Nikolaj. Måske skal du bare iføre dig Bjarne Riis tøj. Det er min erfaring at disse typer overhovedet ikke har denne frygt, selvom der endog er anlagt en cykelsti parrallelt med vejen. Der er mange af dem nemlig "for fine" til at køre.


De fleste "Bjarne Riis" typer cykler på samme måde som motorcykelister - det vil sige, at de kører på vejene, de holder samme hastighed som bilerne (eller presser bilernes hastighed ned...).

  • 2
  • 7

Det er min erfaring at disse typer overhovedet ikke har denne frygt, selvom der endog er anlagt en cykelsti parrallelt med vejen. Der er mange af dem nemlig "for fine" til at køre.

Du har tydeligvis ikke prøvet at køre på cykelsti med en racercykel. Men jeg har en ide, som kommunerne også kunne spare en masse penge på. Fremadrettet bliver almindelige veje vedligeholdt på samme vis, som cykelstier. Det vil hurtigt nedsætte antallet af biler, der overskrider hastighedsbegrænsningerne, og skulle nogle bilister ønske at køre stærkt, så er det bare et spørgsmål om at leje sig på feks Jyllandsringen. Så bliver forholdene ens for ciklister og bilkørere.

/Bjørn

PS: Ironi kan være anvendt

  • 7
  • 4

Bloggeren skriver

Det gode ved kobling af centermotor i navet og trinløst gear er, at gearet kan indstilles så det giver maximalt moment og mest støtte til muskelkraften.

Det forstår jeg simpelthen ikke.
At gear kan indstilles sådan at det giver mest støtte til muskelkraften kan jeg forstå. Men samtidig skrives der:

Den stopper med at trække ved 26 km/t, og det er faktisk den hastighed jeg kan køre med uden hjælpemidler på flad vej. Så el-motoren er primært til acceleration, bakker og modvind.

Jeg forstår det sådan at bloggeren normalt kører ca 26 km/t, når der er ekstra modstand, bakker og modvind, spæder motoren til med ekstra effekt, det må betyder at bloggeren normalt kører med samme kadance og samme effekt. Hvad skal man så med gear?
Og hvad har det med centermotoren at gøre?

Mht centermotor virker det til at det er den fortrukne løsning; Bjarke Mønnike skriver:

Min næste elcykel........vil være en centermotordrevet....

Hvad er fordelen ved centermotor? motor i forhjulet virker som en enkel no nonsense direct drive løsning uden tab i gearing eller transmission.

Udover det virker den viste cykel som en dejlig enkel cykel uden indbygget "designer" batteri eller andre "pop smarte" løsninger.

  • 3
  • 1

Hvad er fordelen ved centermotor? motor i forhjulet virker som en enkel no nonsense direct drive løsning uden tab i gearing eller transmission.

Disclaimer: Jeg har kun kørt på elcykel med centermotor (12.000 km), så jeg aner ikke, hvordan det er at køre cykel med "forhjulstræk".

I en bil med forhjulstræk vil jeg føle mig sikker i feks sne, men det ville jeg ikke på cykel med forhjulstræk. Med motoren centralt placeret er der også bedre balance i cyklen. En cykel med centermotor registrerer normalt også, hvor meget man træder i pedalerne. Så jo mindre man træder, desto mindre hjælper motoren til (gælder i hvert tilfælde for min elcykel).

Mvh Bjørn

  • 1
  • 2

Jeg er så heldig at bo i Valby tæt på offenlig transport. Jeg investerede derfor i et løbehjul for en lille måneds tid siden for at se om sådan et kunne ændre måden jeg tansportere mig på.

Det har gjort en stor forskel. Den ting jeg har været mest overrasket over er at løbehjulet har gjort offentlig transport meget mere fleksibel og hurtigt fordi jeg kan springe bussen over og køre direkte fra stationen til min destination. Normalt tager det ca 3 gange så lang tid at komme frem med offentlig transport i forhold til bilen, dette er i mit tilfælde med mit kørselmønstre kommet ned på 1,5 gange. Det har simpelhen gjort at jeg stort set ikke har brugt min bil og at jeg nu overvejer at sælge den.

Jeg vil liste fordele og ulemper op nedenunder.

Fordelen ved et løbehjul er:
- Perfekt til "the last mile" transport så offenlig transport bliver både hurtigere og mere fleksibel pga bussen i de fleste tilfælde kan springes over.
- Kan klappes sammen og medbringes som bagage i samtlige offentlige transportmidler (perfekt hvis det regner).
- Skal ikke kæmpe om cykelstativerne i s-togene.
- Fylder mindre og vejer mindre end en elcykel.
- Kan bæres i en speciel taske over ryggen.
-Jeg kommer ikke til at svede.
- Der er indbygget lys, 1w led front LED samt baglygter med indbygget bremselys.
- Hurtigt optræk (forbrug udlæst af BMS: 740W/en hestekraft op ad valby bakke).
- Kan tages med ind de steder jeg kommer (mindre chance for tyveri)
- Kan køre 30km på en opladning (45km ifl producenten)

Ulemper:
- Selv om jeg har fået et løbehjul der er affjedret for og bag er det simpelhen ikke lige så behageligt at køre længere ture på end en elcykel (< 6km).
- Det kræver at der er en god cykelsti uden større huller da hjulende er mindre.
- Der er samme regler for promillekørsel som ved kørsel i bil (så ikke mere end en øl).
- Intet bagaebære, så du kan kun have det med som der kan være i en rygsæk.
- Får ingen motion.
- Er ikke dækket ved tyveri ligesom en cykel er ifl Alm Brand.
- Løbehjulet har pt dårlig pr.

Grunden til at løbehjulet får så dårlig pr er at det appelere til de samme brugere som en cykel gør samt fylder på cykelstien. Det betyder at cykelkulturen tages mad over til dette trasport middel til gene for alle andre samtidig med at løbehjulet fylder på cykelstierne til gene for cyklerne. Cykelkulturen er desværre ikke den bedste her i København. Jeg ser dagligt folk der køre over for rødt, køre på fortorve, over fodgængerfelter, ude iblandt bilerne, inden om biler og lastbiler/busser der skal dreje til højre (nogen gange ind over fortorvet hvis der ikke er plads på cykelstien), køre uden lys, køre i den forkerte side, svinger ud på cykelstien uden at kigge sig tilbage, krydser veje uden at se sig for, holder ikke sin højre vigepligt og jeg kunne blive ved. Det er faktisk utroligt at der ikke sker flere ulykker end der faktisk gør. Jeg er en enkelt gang for nogle år siden blevet overfuset af en anden cykellist fordi jeg holdt tilbage for rødt og derved blokerede cykelstien.
Det gør det ikke bedre at udlejningsløbehjulene bliver lejet ud på minut basis. Det gør at brugerne skynder sig og derved ser økonomisk gevinst ved at køre rådent og bryde regler. Her kunne en km takst være et fortrække.

På trods af den dårlige PR fik løbehjulet trukket mig ud af bilen. Så det gør faktisk en forskel for klimaet.

Hilsen
En billist, en cykllist, en løbejullist og en bruger af en større varevogn.

  • 9
  • 0

Undertegnede kan helt tilslutte sig skribentens glæde ved trinløst gear. Mit er et Nuvinci planetgear på en Gepida 1000 med Bosch centermotor. Det fungerer også som “automatgear” i den forstand at det ved hastighed fra 0-5 km/t er i laveste position, og herefter “skruer” op til den valgte udveksling. Det giver en superhurtig start “fra rødt”, Desværre kan jeg ikke helt bidrage med historier om en masse sparet bilkørsel, da jeg som pensionist slet intet kørselsbehov har...
Kun ren fornøjelsesture. Men DET er det også! (Pris for en 3 år siden: 20.000 -men modellen er vist ikke sådan lige at opdrive mere.)

  • 1
  • 0

Undertegnede kan helt tilslutte sig skribentens glæde ved trinløst gear. Mit er et Nuvinci planetgear på en Gepida 1000 med Bosch centermotor. Det fungerer også som “automatgear” i den forstand at det ved hastighed fra 0-5 km/t er i laveste position, og herefter “skruer” op til den valgte udveksling. Det giver en superhurtig start “fra rødt”

Det er egentlig lidt pudsigt, for elcykler må åbenbart fungere helt anderledes end elbiler med hensyn til trækkraft.
Vi havde en diskussion for et år eller to siden, hvor jeg forhørte mig til gearkasser i elbiler, blandt andet fordi min elboremaskine også har en. DET er der ikke brug for da elmotorer trækker max over hele omdrejningsspekteret, - var belæringen.
Hmmm . . . .

  • 2
  • 3

"Og jeg føler mig rigtig som en rigtig klimatosse når jeg lader bilen stå og tager el-cyklen."

Der er intet som helst tosset ved den historie. Ja, elcykler er på mange måder fantastiske.

Jeg ved ikke hvad en klimatosse er. Men skulle jeg definere en, ville det være en person som ofrer alt for klimaet og også forlanger andre gør det.

Folk som ofrer alt for klimaet findes der vel 3-4 personer i Danmark af, de fleste er kun interesseret i at begrænse andre menneskers forbrug: https://www.dr.dk/nyheder/politik/elbaek-f...

  • 4
  • 1

Jeg ville rigtig gerne skifte bil nr. 2 ud med en elcykel, helst en speed pedele som kan køre de her 45 km/t.


Flyt til holland. De heldige sataner er kommet til at indrette deres land/samfund/trafikale system så det virker latterligt godt for cyklister. Deres samfund er 100% klart til den igangværende transport revolution i form af e-cykel eller speed pedelec.
Skulle det ske at alle biler blev ubrugelige i morgen ville langt størstedelen dukke op på arbejde næste dag. På anden dagen ville endnu 25% have anskaffet sig en e-cykel og komme på arbejde.
Ugen efter ville de snedige hollændere have lavet en super fiets der køre stærkt på de nu forhenværende bil motorveje og alle ville komme på arbejde.

I går kørte jeg 55 km på min e-cykel i Nijmegen og denne bys tilhørende yderområder.
Det er en ubeskrivelig fornemmelse at bruge et trafikalt system der er så godt skruet sammen. En følelse af genialitet.

  • 6
  • 0

En e-cykel er en hybrid rugbrød/el.
Det er en meget vigtig detalje og grund til dens teknologiske overlegenhed.

10 sekunders prøvetur og man forstår alt. Man forstår også at alt hvad troede man vidste om cykler ikke passer mere.

  • 3
  • 0

Riese og Müller laver spitzen klasse cykler. Den viste model er meget tæt på "der endlöhsung".
Den har de sidste vigtige teknologier indbygget. Det er remtræk og det specielle nuvinchi gear system.
Så har den også den samme design filosofi som selvbyggede e-cykel. De tykkeste punterfri dæk, meget stift robust stel.
Det er 27.5" hjul. Havde det været 26" havde jeg valgt cyklen fra. Jeg køre selv med 29".
Jeg sider fuldt oprejst 90 grader. Jeg ville være nødt til at modificere styr og frempind på den cykel. Ikke på vilkår om jeg gider være tvunget til at side foroverbøjet.
En forældet cykel tankegang.
Fuldt afjedret...fedt .men man komme næsten lige så langt med en affjedret sadelpind. I kombination med de tykke dæk med lavt dæktryk, er man lysår forud for det meste der bliver solgt i dag.
Jeg gav kun 8000kr for min og hældte med det samme for 2000 kr oven i. Den er baghjul trukket og komforten er tæt på lige så god som den müller cykel.

Jeg købte mine Schwalbe big apple 29x2.35 og så ledte jeg efter en e-cykel de kunne sidde på.
Køb ikke en e-cykel der ikke kan eftermonteres med disse dæk.

  • 2
  • 0

Godt med den el-cykel !
Prisen kan man vel ikke klandre, for cyklen er med skivebremser og solidt bygget. Når man søger på ebay.co.uk efter 'e bike conversion kit bluetooth' får man nogle hits til omkring 2-300 £, som er ret interessante. Pundet er lavt, og toldfrit indtil november, mindst. Bluetooth og en app er det ekstra sjove. Sikkerheden skal med i betragtning. De nævner rask væk 500, 1000 og 1500 Watt. Almindelige el-cykler har kun 250-350 Watt. Skiver kan man næppe montere på de kinesiske motor-hjul, så man må forlade sig på fælgbremse på det drivende hjul. For- eller baghjul. God fornøjelse !
Det kan også bygges på en tri-bike eller ladcykel.

  • 1
  • 0

Det er egentlig lidt pudsigt, for elcykler må åbenbart fungere helt anderledes end elbiler med hensyn til trækkraft.
Vi havde en diskussion for et år eller to siden, hvor jeg forhørte mig til gearkasser i elbiler, blandt andet fordi min elboremaskine også har en. DET er der ikke brug for da elmotorer trækker max over hele omdrejningsspekteret, - var belæringen.
Hmmm . . . .

Jeg håber, du selv er klar over sammenhængen, men hvis du nu ikke er, så kommer her min forklaring.

En elbil, boremaskine, elscooter etc bruger udelukkende strøm til at drive motoren. I modsætning hertil, så er elmotoren på en elcykel sekundær. Så for at cyklen skal kunne køre, skal cyklisten yde et arbejde. Deraf nødvendigheden af gear. Ellers er det en elknallert.

Mvh Bjørn

  • 3
  • 0

For at elcyklens motor virker skal pedalerne bare drejes rundt og motoren trækker.
Jege kørt hjem uden kæde, da den var knækket. Så jeg padlede bare stille og roligt hjem ved at rotere pedalerne.
Du behøver ikke at præstere en kraft på pedalerne. Bare de bevæges kører cyklen af sig selv, men det siger sig sel at distancen der kan tilbagelægges på denne måde, er væsentligt kortere end v ed at yde en energiindsats med benkræfterne :)

  • 2
  • 2

Har du forhjulstræk eller centermotor? Så vidt jeg ved (uden at have undersøgt det), så skal min cykel med centermotor bruge en kraft fra pedalerne for at virke. Det var det cykelhandleren solgte den til mig på :)

Men hvis du ikke skal yde en kraft, men bare skal lade pedalerne køre rundt, så har du jo heller ikke en elcykel, men en elknallert ;)

Mvh Bjørn

  • 3
  • 2

Jeg skal ikke udtale mig om centermotorer, men kun om forhjuls motorer Bjørn.
De kræver inge indsats fra cyklisten for at bevæge sig. Men vil du køre 25 km/t eller derover så skal der trædes i pedalerne på de to forhjulstrukne elcykler min familie ejer :)

  • 0
  • 1

Foto af den røde cykel viser en smal racersadel og et lavt styr. Begge dele er "gift" for dem som foretrækker komfort. En god bred sadel kan købes i Lidl når de er på tilbud. Et lavt racerstyr er begrundet i at reducere luftmodstanden. Med El-hjælpemotor kan man uden videre tillade sig at hæve styret med 10 - 20 cm ved at købe en længere styrpind.
En affjedret sadelpind kan købes hos T Hansen.
3 enkle og billige forbedringer i forhold til den viste cykel.
Vanetænkning forhindrer mange i at opnå den forøgede komfort som er mulig når cyklen har en hjælpemotor.
Har en Kildemoes El-cykel med motor i forhjulet. Har prøvet cykel med centermotor, men på trods af den højere pris har de ingen fordele, som jeg kunne få øje på.
De har derimod flere sliddele og belaster kæden meget mere.
Har mulighed for at vælge "blid acceleration" på min Kildemoes, hvilket er behageligere og ustresset.
Tak til alle for en informativ debat om el-cykler med mange fine og seriøse indlæg.

  • 1
  • 0

Men hvis du ikke skal yde en kraft, men bare skal lade pedalerne køre rundt, så har du jo heller ikke en elcykel, men en elknallert ;)


Kan høre at du ikke har det fornødne kendskab. Lige som med en stationær kondicykel er det MIG som vælger hvor meget motion jeg vil give mig selv på cykelturen.
Jeg har 3 parametre som jeg selv kan styre.
1) 3 forskellige hjælpeprogrammer for hastighed.
2) 7 forskellige gear
3) Styrken af mit eget tråd. (fra 0 % til 120 %)

  • 2
  • 0

For at elcyklens motor virker skal pedalerne bare drejes rundt og motoren trækker.
Jege kørt hjem uden kæde, da den var knækket. Så jeg padlede bare stille og roligt hjem ved at rotere pedalerne.
Du behøver ikke at præstere en kraft på pedalerne. Bare de bevæges kører cyklen af sig selv, men det siger sig sel at distancen der kan tilbagelægges på denne måde, er væsentligt kortere end v ed at yde en energiindsats med benkræfterne :)

Nu kender jeg, og sikkert flere andre, ikke så meget til teknikken på elcykler. Som jeg forstår skal man træde i pedalerne for at elmotoren vil yde sit. Skal man bare dreje kranken rundt for et syns skyld, så regnearksfolkene i magistraterne føler sig tilfredse over at kunne kategorisere?
Jeg tænker så, - disse pedalomdrejninger v.h.a. rugbrødet, påvirker vel blot en impulsføler, som muliggør at elmotoren arbejder, ikk'? HVIS det er tilfældet, så må der da være nogen som har modificeret deres elcykler med en elektronisk dims, som poster impulser ind på impulsføleren. Er det noget fra den virkelige verden?

  • 0
  • 0

Med en El-cykel har man mulighed for at undgå det udvendige gear og i stedet for køre med det mere robuste indvendige gear.
Jeg anser et udvendigt gear som enten: En spareøvelse ELLER en teknologisk misforståelse.
Alle som kører med udvendigt gear vil naturligvis være uenige i det synspunkt.


Jeg bliver nødt til at bruge udvendig gear på grund af motor i baghjul. Om sommeren fungere det fint nok og jeg har mulighed for tune min gearing. Jeg bruger mit gear rigtigt meget så de 8 jeg har skal være særdeles udvalgte. Jeg har prøvet indvendigt nogle gange og aldrig været helt begejstret. Min forrige e-cykel havde forhjulstræk men jeg nåede ikke at eksperimentere med indvendigt gear specielt til vinter brug. Her kunne man montere en fuldt Lukket kædeskærm og beskytte kæden mod salt. Jeg hader det udvendige om vinteren.
Jeg glæder mig sådan til bæltetræk og muligvis nuvinchi gearet eller de der psykopat fede indvendige gear bygget af nogle tidligere porche ansatte.

  • 0
  • 0

Da jeg for nogle år siden begyndte at få bøvl med ben og balance, købte jeg en el-ladcykel fra Coop (13.600 - m. 4000,- medlemsrabat).
Den er temmeligt back-to-basics, og eldelen virker som en senere tilføjelse, men den opfylder mine behov: jeg kan komme rundt, transportere varer, og jeg får rørt mig lidt. På en bedre måde end med stok og bus.:(

  • 2
  • 0

Jeg huskede lige på hvad jeg har ventet på.
https://pinion.eu/en/
Jeg har prøvet sådan en e-cykel med 7 gear og det var en fantastisk fornemmelse at skifte gear på den.
Der findes allerede modeller hvor man nemt tilføjer en el motor direkte ned i krankboxen.
Det gør det nemt at konvertere til remtræk. Og man kan frit vælge om man vil have for eller bag hjuls motor.

  • 0
  • 0

Der er virkelig sket noget med 2019 modellerne over hele linien.
E-cykel er så tæt på at være perfektioneret. Væk er alle de gamle begrænsninger og undskyldninger.
Karl von Drais ville ikke kunne lige stille i hans grav hvis han så hvad hans løbemaskine fik udviklet sig til.
Hvor er jeg taknemmelig at det skete i min levetid at vi fik dette fantastiske eksoskelet.

  • 1
  • 0

Mens jeg har siddet her drukket cafe og spist morgenmad har jeg ladet med 120 watt/h fra min express lader fra ali express. 80 kroner har den kostet. 😆
En anbefaling hvis man pønser på at køre langt og så er et 400 watt batteri rigeligt. Standard lader er normalt på ca 60 watt.

  • 0
  • 0

Hej René Low

10 sekunders prøvetur og man forstår alt. Man forstår også at alt hvad troede man vidste om cykler ikke passer mere.


Njah ....
Jeg tænker at vi ikke er helt samme sted. Jeg roder lidt med et håndtag sådan at jeg kan nemmere kan få ´cyklen ned i kælderen eller ombord et tog. Og så er der lidt med hærværk og tyveri, men det virker til at menneskeheden bedrer sig på den front.
Men det er det fine ved at bo i et frit samfund; man kan få lov til at købe den cykel, der passer ens behov. Dog bliver jeg lidt trist når jeg ser dyre "designer" cykler med rustne kæder og generelt behandlet, der er nogen der har for mange penge.

Angående el-cykler. Det virker til at "seriøse" el cyklister sværger til central motor. Hvorfor det?

  • 0
  • 0

Angående el-cykler. Det virker til at "seriøse" el cyklister sværger til central motor. Hvorfor det?

Jeg kan kun svare for mig selv ;)

Jeg har centermotor (kørt ca 12.000 km). Min cykel er en Gazelle Arroyo fra 2014.

  1. Jo mere jeg træder i pedalerne på min cykel, desto mere hjælper motoren mig (til et vist punkt).
  2. Jeg er ikke tryg ved forhjulstræk og sne.
  3. Tyngdepunktet er lavere og mere centralt på min cykel.
  4. Jeg har en cykeltrailer, som jeg er meget glad for. Den virker bedre sammen med baghjulstræk, som en centermotor kan give.

Mvh Bjørn

  • 2
  • 0

Som Svend selv skriver, så er de fleste el-cykler farlige for brugeren. Alene eller i forhold til andre trafikanter.
Når man ser en cyklist komme ubesværet hen ad vejen, er det da klart, at der ikke kan være fart på! Men jo, det kan der - uansvarlig høj fart, som kan give farlige situationer, som igen ofte ikke kan håndteres af de aldersgrupper, der benytter sådanne el-cykler mest.
Og det gælder bilende såvel som gående medtrafikanter.

  • 0
  • 4

10 sekunders prøvetur og man forstår alt. Man forstår også at alt hvad troede man vidste om cykler ikke passer mere.

Njah ....
Jeg tænker at vi ikke er helt samme sted. Jeg roder lidt med et håndtag sådan at jeg kan nemmere kan få ´cyklen ned i kælderen eller ombord et tog. Og så er der lidt med hærværk og tyveri, men det virker til at menneskeheden bedrer sig på den front.

Korrekt jeg glemte slangen i paradiset. Tyveri eller hærværk det vil ikke ændre sig. Det har man fra samfundets side bestemt at det er acceptabelt at så mange mennesker skal generes og ærges og miste troen på det gode i mennesket. Og endnu flere måske 100 gange så mange skal vide at de ikke kan købe den fantastisk cykel der vil gøre dem supermobile.

Samme teorisme udført mod andre af vores samfunds transport grundpiller ville med det samme have krævet handling.
Men! Det er jo bare en cykel.

Jeg tænkte nu mest på de dybtliggende traumer der kommer op til overfladen når man siger cykel.
For mange begynder det med det samme at regne og ruske. Modvinden tager straks til og konstant op af bakke det går. Punkteringer og rustne kæder.

  • 0
  • 0

"Nogle modeller starter med at trække kraftigt så snart du rører pedalerne. Her kender jeg desværre tilfælde hvor uøvede er væltet med brækkede arme til følge. Så det burde være forbudt. Motoren burde først slå til når vi kører ca. 5 km/t."

Der altså tale om en bruger fejl her. Alle el-cykler kan indstilles med minimum 3 styrker. De første controllere var også lidt grove i det . Det skulle være det nemmeste i verden at styre så det Passer til brugeren
Man sætter heller ikke en motorcykel igang ved at rykke gashåndtaget bagover og koble ud.

Om jeg fatter at man ikke har obligatoriske køre kursus specielt de ældre.
Men det er jo bare en cykel.

  • 0
  • 0

Forstår dig udmærket Nikolaj. Måske skal du bare iføre dig Bjarne Riis tøj. Det er min erfaring at disse typer overhovedet ikke har denne frygt, selvom der endog er anlagt en cykelsti parrallelt med vejen. Der er mange af dem nemlig "for fine" til at køre.


Tråden her vidner om at bilister mener de har en eller anden ret til at være selvbestaltede politibetjente over for cykelister. De selvsamme bilister, der hele tiden kører for hurtigt, mener de er helt berettiget til at påpege det ulovlige i det som cykelister gør.
Lad mig lige gøre en ting klart: Lige meget hvad en cykelist foretager sig, så er det cykelisten der er den bløde trafikant og bilisten der sidder med et potentielt mordvåben! Har i virkelig lyst til at dræbe nogen, fordi de kører på vejen og ikke på cykelstien? Eller hvis de kører 2 og 2. Hvis i svarer ja, har i ikke fortjent et kørekort.
Dertil kommer at cykelstier ofte er lavet åndsvagt, så det kan være mere sikkert at køre på vejen. Det ses ofte i fx rundkørsler, hvor det er mere sikkert at køre midt på kørebanen end i på cykelstien, fordi bilisterne glemmer at se efter.
Men husk, det er jer, der sidder med våbnet. Har i virkelig lyst til at slå folk ihjel? Hvis svaret er nej, så slap af, tag de 5 sekunder ekstra og vis hensyn, selvom i måske har "ret".

  • 3
  • 7

Hej René Low

Tyveri eller hærværk det vil ikke ændre sig.

Njah... det er faktisk mit indtryk at der er mindre tyveri eller hærværk i dag end tidligere.

Jeg tænkte nu mest på de dybtliggende traumer der kommer op til overfladen når man siger cykel.
For mange begynder det med det samme at regne og ruske. Modvinden tager straks til og konstant op af bakke det går. Punkteringer og rustne kæder.

El motoren hjælper næppe på regn, punktering og rustne kæder?
Jeg tror at "de dybtliggende traumer" kunne afjælpes ved en mere nøgtern tilgang til cykler. Jeg har en teori om at mange køber med følelsen og kommer hjem med en 37 gears fancy looking og alt for dyr cykel. Et halvt senere finder man ejeren med trælse gear, rusten kæde og mudder oppe i nakken (der er jo ikke skærme på smarte cykler).

Jeg kan bare se på mig selv. Uden at være en specielt usikker på min egen sexualitet har jeg brugt alt for mange år til at bide skammen i mig og montere en "umandig" cykelkurv.

  • 0
  • 0

Der kunne jo være gode grunde, som du ikke lige har forstået.


Mon dog.
Færdselslovens paragraf 14 stk. 1:

»Hvis der på vej er anlagt særlige baner for forskellige færdselsarter, skal kørende benytte den bane, der er bestemt for færdsel med køretøjer af den pågældende art«

(bøden er for cyklister 1000,-)
Dog siger Stk. 3.

Cykel eller lille knallert må ikke føres på cykelsti, såfremt køretøjet på grund af dets bredde i belæsset eller ubelæsset stand kan være til væsentlig ulempe for andre kørende på cykelstien.

Men det gælder ikke for hurtigtkørende lycrabeklædte, da man jo skal køre efter forholdene. ;-)

  • 4
  • 0

Nu kender jeg, og sikkert flere andre, ikke så meget til teknikken på elcykler. Som jeg forstår skal man træde i pedalerne for at elmotoren vil yde sit. Skal man bare dreje kranken rundt for et syns skyld, så regnearksfolkene i magistraterne føler sig tilfredse over at kunne kategorisere?
Jeg tænker så, - disse pedalomdrejninger v.h.a. rugbrødet, påvirker vel blot en impulsføler, som muliggør at elmotoren arbejder, ikk'? HVIS det er tilfældet, så må der da være nogen som har modificeret deres elcykler med en elektronisk dims, som poster impulser ind på impulsføleren. Er det noget fra den virkelige verden?


Typisk vælger man i dag mellem front eller centermotor. Selv anser jeg centermotor som det bedste - og sikreste valg, ved at cyklen reagerer naturligt efter hvor meget du træder. En front motor har typisk kraft regulering på styret, som ikke tager højde for hvis du bremser, hvorfor den type har medført mange uheld. https://cykelexperten.dk/elcykel-frontmoto...
Centermotoren fungerer ved at den lytter på tråd + den får signal om fart fra en omdrejningstæller/hastighed på baghjulet. Det er nemt at chippe/snyde den til at køre hurtigere - har været der, med en ødelagt motor til følge .. Chip 800 kr + motor 7000 kr. Men den kørte som en drøm indtil da, på privat grund selvfølgelig .. host host :-) Der er videoer på Youtube hvor folk får elcykler op på mere end 90 km/t på flad vej.

  • 0
  • 0

Tråden her vidner om at bilister mener de har en eller anden ret til at være selvbestaltede politibetjente over for cykelister. De selvsamme bilister, der hele tiden kører for hurtigt, mener de er helt berettiget til at påpege det ulovlige i det som cykelister gør.
Lad mig lige gøre en ting klart: Lige meget hvad en cykelist foretager sig, så er det cykelisten der er den bløde trafikant og bilisten der sidder med et potentielt mordvåben! Har i virkelig lyst til at dræbe nogen, fordi de kører på vejen og ikke på cykelstien? Eller hvis de kører 2 og 2. Hvis i svarer ja, har i ikke fortjent et kørekort.
Dertil kommer at cykelstier ofte er lavet åndsvagt, så det kan være mere sikkert at køre på vejen. Det ses ofte i fx rundkørsler, hvor det er mere sikkert at køre midt på kørebanen end i på cykelstien, fordi bilisterne glemmer at se efter.
Men husk, det er jer, der sidder med våbnet. Har i virkelig lyst til at slå folk ihjel? Hvis svaret er nej, så slap af, tag de 5 sekunder ekstra og vis hensyn, selvom i måske har "ret".

Selvfølgelig har jeg som bilist ikke lyst til at slå andre trafikanter ihjel. Jeg påpeger bare at det forekommer helt åndsvagt at en bestemt type cyklister ikke kan (læs vil) køre på cykelstien, som via vore skattemidler er anlagt langs den vej som Bjarne Riis kører på.
Du skriver selv at I føler jer udsat som ofre for morderiske bilister. Så fatter jeg altså ikke at du ikke forføjer dig ind på cykelsien, som er langt mere sikker, hvilket jo netop er derfor vi har bekostet asfalten! De fleste bør kunne indse at det er sikrest at adskille biler fra bløde trafikanter. Det har de fleste almindelige cyklister forstået. Det er også mest sikker for fodgængere at gå på et fortov.
Men næh - 'min dyre racercykel kan ikke tåle at køre på en cykelsti", for der er ikke blevet fejet' (eller nowet), 'så jeg risikerer at punktere' - og meget andet.
Jamen så har du vist investeret i en forkert cykel!
Hvis jeg ønsker at køre ræs i min bil, så kommer jeg nok ikke langt med at kræve ret til at gøre det på vore landeveje. Hvorfor skal racercykelfolket så have lov? Skal der køres ræs, så må VI finde baner til formålet!

Angående formålet - så kunne jeg godt tænke mig at få belyst hvorfor man kører på racercykel. Som jeg forstår er det for at få motion, hvilket er fint nok, men strækningen køres primært fra punkt A til punkt A. Forbilledet er vist især Tour de Dope - ups France og tilsvarende, men det foregår så vidt jeg ved på, til anledningen, afspærrede ruter. Imidlertid køres der cykelræs i den daglige trafik blandt andre trafikanter med ganske varierende talenter. Jeg forstår faktisk ikke at de tør. Det er alligevel i orden med mig såfremt de fører sig frem på samme vilkår som alle andre cyklister, deriblandt anvendelse af cykelstier. Betyder det så at de undervejs skal bremse ned for de ordinære cyklister - tuff, - men så får de jo lidt ekstra motion når de skal op i fart igen, What's not to like?
Går man på kompromis med færdselssikkerheden fordi man "skal" køre med en selviscenesat høj gennemsnitshastighed? Jeg spørger bare.

  • 5
  • 2

Hej Jakob Jensen

Typisk vælger man i dag mellem front eller centermotor. Selv anser jeg centermotor som det bedste - og sikreste valg, ved at cyklen reagerer naturligt efter hvor meget du træder. En front motor har typisk kraft regulering på styret, som ikke tager højde for hvis du bremser, hvorfor den type har medført mange uheld. https://cykelexperten.dk/elcykel-frontmoto...
Centermotoren fungerer ved at den lytter på tråd + den får signal om fart fra en omdrejningstæller/hastighed på baghjulet

Min erfaring med elcykler er at der er forskel i hvor behageligt eller naturligt hjælpen fra elmotoren føles. Og det føles mest naturligt hvor kraften er justeret i forhold til hvor meget man selv yder.
Dog kan jeg ike se hvorledes dettte hænge sammen ved front- vs center motor. Sensorer på baghjul eller kraft på pedaler kan processeres og benyttes i en motorstyring. Hvorefer en elektrisk kraft føres ud i motoren. Og kablet går til en centermotor eller til en motor i forhjulet er vel kun et spørgsmål om længde og føringsvej for kablet?

  • 1
  • 0

Som Svend selv skriver, så er de fleste el-cykler farlige for brugeren. Alene eller i forhold til andre trafikanter.
Når man ser en cyklist komme ubesværet hen ad vejen, er det da klart, at der ikke kan være fart på! Men jo, det kan der - uansvarlig høj fart, som kan give farlige situationer, som igen ofte ikke kan håndteres af de aldersgrupper, der benytter sådanne el-cykler mest.
Og det gælder bilende såvel som gående medtrafikanter.

Jeg kender ikke statistikken for uheld med elcykler, men jeg gætter på at mange af disse er solouheld. Tal?

Jeg vil gerne påpege andres trafiklæsning af deres medtrafikanter. Hvordan kan man færdes med en så indsnævret tilgang, at man ikke ikke formår at vurdere højere, ja endda lovstridige hastigheder?
Hvis det kniber så brug de 2 sekunder ekstra, som kampagnen nævner, og kør bil når du kører bil. Kommer der så en trafikant på tværs, som ser hurtigere ud end de andre, så tænk dig om og reagèr derefter. Foretager den hurtige noget ulovligt, ja så er det sådan, men prioriteringen er dog at undgå uheld.

  • 0
  • 0

Lidt om bakker
Der var en der nævnte at man jo kunne flytte til Holland, der jo udover at være kendt for at være et godt cykelland også er kendt for at være fladt.
Da Svend Tøfting nævte at han boede i Aalborg kom jeg til at tænke på min studie tid i samme by. I 1992, altså længe før el-cyklen, fik jeg en ny studiekammerat der kom fra Lolland. Han boede i midt byen og kørte i den første tid i bil da han ikke havde fået sin cykel op fra Lolland endnu. Bent mødte altid til tiden om morgenen ude på Fibigerstræde, men en dag kom han for sent, han havde lige fået sin cykel. Det første han sagde var:
"I Aalborg er der så mange arbejdsløse og så mange bakker, hvorfor gør man ikke noget ved det?!" :-)

  • 4
  • 0

"I Aalborg er der så mange arbejdsløse og så mange bakker, hvorfor gør man ikke noget ved det?!" :-)

Den "sjoveste" by jeg har cykel-pendlet i var Luxembourg. Ikke alene er der mere af byen der er lodret end vandret, de var totalt uvante med cyklister i trafikken.

Blev stoppet af en betjent for "ikke at blinke af".

Han bladrede vantro i sin lille lommetrafiklov indtil han fandt det med at række armen ud.

Så stirrede han endnu mere vantro på mig og spurgte: "Hvordan drejer man så ?!"

  • 10
  • 0

Selvfølgelig har jeg som bilist ikke lyst til at slå andre trafikanter ihjel. Jeg påpeger bare at det forekommer helt åndsvagt at en bestemt type cyklister ikke kan (læs vil) køre på cykelstien, som via vore skattemidler er anlagt langs den vej som Bjarne Riis kører på.


Det lyder ellers sådan! Du mener åbenbart at du alene har betalt for vejen? Det er jo noget sludder. Udgifterne til externaliteter overgår lang beskatningen af biler. De fleste cykelister betaler forøvrigt også skat. Og din agressive toner, belyser egentlig meget godt problemet. Du hidser dig op over et problem, som kunne løses ved at du tog hensyn.
Faktisk er der undersøgleser der viser at det er farligere at opholde sig på cykelstien, fordi bilister som dig glemmer at se efter, når de drejer til højre og nogen fra også til venstre ind over cykelstien, eller kører ud fra en sidevej/indkørsel.
Og hvorfor kan vi ikke få en "cykel først" lovgivning, hvor det er cykelisterne der er de primære trafikanter. Hvem siger det skal være biler?
Og ja, det er virkligt noget lort med dårlige, beskidte cykelstier der er fulde af sten, glas og andet affald, for det meste fra biler. Hvorfor skal vi finde os i det, mens alt bliver gjort for jeres fine biler. Vi kunne jo også holde op med at asfaltere vejene. Tuff, du har købt den forkerte bil.
PS: Der er mange steder hvor der ikke findes en cykelsti. Der må jeg så slet ikke køre, fordi du skal kunne køre 200 km timen?

  • 2
  • 9

Så stirrede han endnu mere vantro på mig og spurgte: "Hvordan drejer man så ?!"


Jeg var I San Francisco og havde på forhåndt dømt bilisterne der til totale cykel ignoranter. Det totalt modsatte var tilfældet. De var meget forsigtige og hensynsfulde og man følte sig velkommen i trafikken. Det kunne vi danske bilister lære meget af. I det hele taget syntes jeg bilisterne i Californien virkede meget mere hensynsfulde end her i DK

  • 2
  • 0

Det lyder ellers sådan! Du mener åbenbart at du alene har betalt for vejen? Det er jo noget sludder. Udgifterne til externaliteter overgår lang beskatningen af biler. De fleste cykelister betaler forøvrigt også skat. Og din agressive toner, belyser egentlig meget godt problemet. Du hidser dig op over et problem, som kunne løses ved at du tog hensyn.
Faktisk er der undersøgleser der viser at det er farligere at opholde sig på cykelstien, fordi bilister som dig glemmer at se efter, når de drejer til højre og nogen fra også til venstre ind over cykelstien, eller kører ud fra en sidevej/indkørsel.
Og hvorfor kan vi ikke få en "cykel først" lovgivning, hvor det er cykelisterne der er de primære trafikanter. Hvem siger det skal være biler?
Og ja, det er virkligt noget lort med dårlige, beskidte cykelstier der er fulde af sten, glas og andet affald, for det meste fra biler. Hvorfor skal vi finde os i det, mens alt bliver gjort for jeres fine biler. Vi kunne jo også holde op med at asfaltere vejene. Tuff, du har købt den forkerte bil.
PS: Der er mange steder hvor der ikke findes en cykelsti. Der må jeg så slet ikke køre, fordi du skal kunne køre 200 km timen?

Du taler om min agressive tone og tillægger mig en række ting, som alene beror på dine fordomme. Må jeg bede en tredie person om at vurdere os to på dette felt?

Nu ved jeg ikke hvilke ”externaliteter” du taler om, men bilisterne betaler så rigeligt til veje og samfundsøkonomi inklusive de cykelstier du åbenbart ikke bryder dig om. Ikke dermed sagt at du ikke betaler skat, men der kommer vist ikke meget mere end momsen af de ting du køber til cyklen, - eller?

Kunne du ikke være venlig at henvise til undersøgelser som viser at det er farligere at opholde sig på cykelstier end på vejbanen? Hvis det er sandt må samfundet da hurtigst muligt ophøre med at anlægge nye.

Hvem er primære trafikanter, cykler eller biler? Sådan er lovgivningen vist ikke indrettet. Loven siger at vi skal vise hensyn til hinanden, hvilket kunne være at cyklister anvender cykelstien mens biler anvender kørebanen, - tindrende logisk!

Jeg kender ikke til beskidte cykelstier, men hvis det er sådan må du vel henvende dig til kommunen, eller hvem der er ansvarlig. Dog undrer det mig at Hr + Fr Danmark sagtens kan køre på cykelstien. Kunne du ikke godt gøre os den ulejlighed at forklare hvorfor de kan, mens du ikke kan?

  • 4
  • 2

@Niels Peter Jensen

Njah... det er faktisk mit indtryk at der er mindre tyveri eller hærværk i dag end tidligere.

Ja jeg ved ikke rigtigt. Under alle omstændigheder ligger traumet dybt i alle cykel ejere. Skuffelsen over at ens cykel blev stjålet. Jeg har mulighed for at låse min cykel ind om natten. Boede jeg i en etageejendom i København og den skulle stå på gaden er jeg ikke sikker på at jeg kunne have min dyre og special designet cykel.
Lige nu køre jeg rundt i Tyskland, Holland og Belgien. Og jeg bliver nødt til helst kunne holde øje med min cykel. Jeg elsker min bordo 6000 120cm lås. Og batteriet tager jeg med mig hvis cyklen skal stå uden mit opsyn.

  • 1
  • 0

Ak-ja, disse skrupler holder ikke mig vågen. Jeg bor i de dele af landet hvor man ikke behøver at låse cyklen. Ved ikke om det spiller en rolle at min cykel blev købt i halvfemserne for 200 kroner (tror jeg) hvortil jeg købte en ny kæde. Den kører fint.

  • 1
  • 2

Der køre hvor mange kilometer om året. ?
Forget it det er et fortidsminde.
Jeg køre lige nu mellem 30 og 50 kilometer hver dag i tyskland og Benelux. Med op til 40 graders varme ville du komme 100 meter på den antikvitet.
Det hedder super mobilitet og kan ikke købes for penge.

  • 1
  • 0

De fleste mid drive cykler har en tourge sensor.
Træd hårdt og motoren skalere kraften op.
Front og bag motor oftes faste cut off level.
15-20-25 km/t f.eks.

  • 1
  • 0

Hvor er du i Belgien?


Jeg har brugt 3-4 dage i Antwerpen. Jeg kom ikke rigtigt videre fordi jeg ikke kunne få nok af byen. Jeg har ikke været her siden 1982.
Wauw en fed by. Den er helt klart røget på favorit listen.
Nu er jeg langsomt på vej hjem og tilbage i Nijmegen. Den er også kommet på favorit listen.
Jeg blev lidt nysgerrig på Antwerpen fordi den var røget på top 20 af cykel venlige byer.
https://copenhagenizeindex.eu/
Der sket forbedringer og byen er inde i meget spændende udvikling ser det ud til. Meeeen det er stadigvæk paris/robaix standard 90% af tiden. Og det gælder både cykler og biler.
Min cykel er heldigvis designet til at køre under sådanne forhold med stor komfort. Min tykke Schwalbe dæk fik mange tæsk og suntour sadelpinden har heller aldrig arbejdet hårdere.

  • 1
  • 0

@ Niels Peter Jensen

El motoren hjælper næppe på regn, punktering og rustne kæder?
Jeg tror at "de dybtliggende traumer" kunne afjælpes ved en mere nøgtern tilgang til cykler. Jeg har en teori om at mange køber med følelsen og kommer hjem med en 37 gears fancy looking og alt for dyr cykel. Et halvt senere finder man ejeren med trælse gear, rusten kæde og mudder oppe i nakken (der er jo ikke skærme på smarte cykler).

Jeg kan bare se på mig selv. Uden at være en specielt usikker på min egen sexualitet har jeg brugt alt for mange år til at bide skammen i mig og montere en "umandig" cykelkurv.

Punkteringer er et overstået kapitel. Det har Schwalbe sørget for :-) 12.000 kilometer nul huller.
Regn OG kulde er også løst og det skyldes el motoren. Man kan benytte regntøj der virker uden at koge over indefra.
Og om vinteren trækker jeg i min vinter overlevelse dragt det tager under 15 sekunder. Inden under har jeg det tøj på som jeg skal bruge der hvor jeg kommer frem. Jeg fryser aldrig mere og bruger meget mere tid udenfor om vinteren end jeg gjorde før jeg fik den termodragt.
På en træde only cykel ville jeg koge over indvendigt fra.
Den er en meget vigtig detalje til min lyst til at køre så meget om vinteren.
Kæden den er rustet op når det bliver april.

Du har helt ret angående viden/drømme/tro angående cykel køb . Det er ligeså meget styret af urationelle forestillinger. Også er jeg sku lidt chokeret over at cykel fabrikanterne ikke har kunne levere. De er lige så vanetænkende. Det er dog kommet meget tættere på nu.
I Holland sider alle da fuldt oprejst op. Selvfølgelig gør de det.
Men man kan ikke lave en cykel der ser sporty ud med fuldt oprejst siddestilling. Min egen cykel ser også lidt dorkey ud men er i helt fantastisk balance. Kan køre meget langsomt med en kop kaffe i hånden, eller hurtigt hvis der skal tilbagelægges kilometer og så er den også lettere terrængående og køre med lethed ind i skove og alt muligt andet sjovt terræn.

  • 1
  • 0

Det hedder super mobilitet og kan ikke købes for penge.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nå - hvordan har du da erhvervet din? :-)


Der skulle have stået DU ikke ville kunne købe super mobilitet om du så havde alle verdens penge. Du har jo "den gode gamle cykel" der aldrig køre nogen steder.
Og det begrænser jo din forestillingsevne så meget at du gerne ville sammenligne den indremissionske trillebør med min intergalaktiske stjernekrydser.

  • 1
  • 0

Jeg har brugt 3-4 dage i Antwerpen. Jeg kom ikke rigtigt videre fordi jeg ikke kunne få nok af byen. Jeg har ikke været her siden 1982.
Wauw en fed by. Den er helt klart røget på favorit listen.
Nu er jeg langsomt på vej hjem og tilbage i Nijmegen. Den er også kommet på favorit listen.

Ok . Så er du ikke lige i mit nabolag. Ellers ville jeg have budt på en forfriskning.

Jeg bor i Vallonien der er et cykel u-land. Hvis jeg kører 5 km mod nord havner jeg i Flandern (Leuven) hvor cykler har meget bedre forhold. Jeg har også en robust cykel, men alligevel blev forlygten rystet i stykker efter 250 km.. vi har nogle cykelstier, men i mange tilfælde er de livsfarlige at køre på, så jeg holder mig til vejen. Bilisterne er dog meget hensynsfulde - nok en del mere end hvad jeg kan fornemme er tilfældet i Danmark.

  • 0
  • 1

Hej René Low

Punkteringer er et overstået kapitel. Det har Schwalbe sørget for :-) 12.000 kilometer nul huller.

Helt enig; det er pengene værd at købe gode punkterfri dæk af god kvalitet. Sådanne dæk kan også monteres på ikke elektriske cykler.

Regn OG kulde er også løst og det skyldes el motoren. Man kan benytte regntøj der virker uden at koge over indefra.

Jeg har i mange løst problemet med regn, kulde og "overophedning" med en kombination af passende påklædning og pedaleffekt. Det handler blandt om at komme hjemme fra i så god tid at man ikke skal "okse" afsted.

Kæden den er rustet op når det bliver april.

Der er kommet fine kædespray på markedet, som kan anbefales.

Jeg har stor respekt for din el-cykel entusiasme, dog er jeg lidt ked af at du taler min cykel ned.
Jeg har ikke købt den for penge, men fået den. Jeg har været på en lidt længere tur i Jylland inklusiv en tur rundt om Ringkøbing fjord (110 km på 1 dag) og overnatning uden strøm. Se det er mobilitet som ikke er købt for penge.

  • 0
  • 0

Der skulle have stået DU ikke ville kunne købe super mobilitet om du så havde alle verdens penge. Du har jo "den gode gamle cykel" der aldrig køre nogen steder.
Og det begrænser jo din forestillingsevne så meget at du gerne ville sammenligne den indremissionske trillebør med min intergalaktiske stjernekrydser.

Jeg kunne såmænd godt smide et anseelig beløb efter en "intergalaktisk stjernekrydser", men jeg har vurderet mit behov for at kunne cykle, og fundet at min havelåge sagtens dækker mit behov.
Jeg ved ikke hvad din stjernekrydser koster, men jeg gætter at det for mig ikke står mål med mine ture på cirka 300 meter frem og tilbage til et forsamlingshus 10 - 15 gange om året retfærdiggør investeringen.

  • 0
  • 1

Jeg har i mange løst problemet med regn, kulde og "overophedning" med en kombination af passende påklædning og pedaleffekt. Det handler blandt om at komme hjemme fra i så god tid at man ikke skal "okse" afsted.

++++++-++++++++++++++++++++++++++++
Kæden den er rustet op når det bliver april.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Der er kommet fine kædespray på markedet, som kan anbefales.

Jeg har stor respekt for din el-cykel entusiasme, dog er jeg lidt ked af at du taler min cykel ned.

Jeg har også brugt meget tid På træde only cykel. Og levet med dens begrænsninger. Og jeg har altid tænkt at der var noget galt. Siddeposition, modvind, bakker, regn, kulde,varme, tynde hårdt pumpede dæk, gear og kæde.
Set tilbage brugte jeg mere tid på at søge løsninger end at nyde turen. Eller undskyldninger for ikke at køre 6 kilometer i den retning bare fordi.
Jeg var meget mindre mobil. Cyklen var det lokale små kørsel, og mc eller bil var til længere kørsel.
Ikke mere. Ikke flere undskyldninger fordi e-cykel transporten er alle andre transport midler overlegent på alle punkter. Nu nyder jeg hver eneste tur og ser verdenen på ny. Og det kan være rundt om hjørnet eller vest Europa.
Det ville være forbundet med stort besvær og en helt tåbeligt køre oplevelse at transportere min store bil igennem en storby. Jeg ville side og fryse og skulle bekæmpe dug.
Nu er jeg bare kørt.
Det er din cykel jeg taler ned , jeg taler alle træde only cykler ned😉 og meget gerne næsten alle e-cykler der fortsætter i de gamle dogmer.

Jeg køre hele tiden så jeg pøser olie og spray på den kæde. De 2 sidste måneder af vinteren er den helt færdig.

  • 0
  • 0

Det er din cykel jeg taler ned , jeg taler alle træde only cykler ned😉 og meget gerne næsten alle e-cykler der fortsætter i de gamle dogmer.

Jeg tror, du mangler et "ikke" :)

Jeg elsker også min el-cykel. Til transport fra A til B er den uovertruffen. I min ene sidetaske er der altid regntøj, så jeg bliver aldrig overrasket af vejret :) Sammen med min anhænger, så kan næsten alle indkøb overstås nemt og miljøvenligt.

Men jeg elsker også min MTB og racercykel, når jeg ønsker at motionere :)

Mvh Bjørn

  • 1
  • 0

Vil det sige, at dit kendskab til cykelstier drejer sig om ovenstående?

/Bjørn

Narj - for nogle år siden boede jeg i en by, hvor jeg cyklede lidt mere. Det er endda en by som har et godt udbygget cykelstisystem, så dem brugte jeg Altid når jeg kunne. Jeg mindes dog ikke at disse cykelstier var specielt snavsede, og at man måtte indregne hyppige punkteringer. Faktisk mindes jeg ikke at kunne tilskrive disse cykelstier en punktering.
Jeg føler mig langt mere sikker på en cykelsti end på vejbanen, og det er ikke fordi jeg anser bilisterne som aggressive. De er bare et dårlig mix.

  • 0
  • 1

Narj - for nogle år siden boede jeg i en by, hvor jeg cyklede lidt mere. Det er endda en by som har et godt udbygget cykelstisystem, så dem brugte jeg Altid når jeg kunne. Jeg mindes dog ikke at disse cykelstier var specielt snavsede, og at man måtte indregne hyppige punkteringer. Faktisk mindes jeg ikke at kunne tilskrive disse cykelstier en punktering.
Jeg føler mig langt mere sikker på en cykelsti end på vejbanen, og det er ikke fordi jeg anser bilisterne som aggressive. De er bare et dårlig mix.

Det er sandt at biler og cykler er et dårligt mix. Og ud over glasskår omkring weekenderne er der også sjældent større problemer med byens cykelstier som jeg ser det.
I mine øjne er de største problemer på landet den store forskel i hastighed på en rytter på en racercykel og hr. og fru danmark der kører ved siden af hinanden på søndagstur. Det, kombineret med at der ofte ude på landet kan ligge mere skidt på cykelstierne (som i øvrigt er lidt smalle hvis man kører 50) er noget af det der får folk ud på vejbanerne.
Og der kan vi som sådan godt blive enige om at de ikke hører til hvis der er en passende cykelsti. Men kunne vi måske skrue ned for retorikken on "Bjarne Riis tøj", "Tour de Dope" osv? Det fremmer ikke ligefrem debatten at nedgøre den (relativt store) del af befolkningen der godt kan lide at cykle for sjov.

Angående formålet - så kunne jeg godt tænke mig at få belyst hvorfor man kører på racercykel. Som jeg forstår er det for at få motion, hvilket er fint nok, men strækningen køres primært fra punkt A til punkt A.

Det har du ret i. Det er fordi det ikke er et ræs, men motion, eller i nogle tilfælde træning til et ræs. Det er ligesom når folk løber en tur, så ender de fleste også hvor de startede. Og er der ikke en cykelsti har motionscyklisterne lige så meget ret til vejen som bilisterne, såfremt de ellers følger reglerne - men bilisterne skal jo så også følge reglerne, og ligesom cyklisterne er bilisterne lidt slemme til at "glemme" dem.

  • 1
  • 0

Det er sandt at biler og cykler er et dårligt mix.
I mine øjne er de største problemer på landet den store forskel i hastighed på en rytter på en racercykel og hr. og fru danmark der kører ved siden af hinanden på søndagstur. Det, kombineret med at der ofte ude på landet kan ligge mere skidt på cykelstierne (som i øvrigt er lidt smalle hvis man kører 50) er noget af det der får folk ud på vejbanerne.
Og der kan vi som sådan godt blive enige om at de ikke hører til hvis der er en passende cykelsti.

Og er der ikke en cykelsti har motionscyklisterne lige så meget ret til vejen som bilisterne, såfremt de ellers følger reglerne - men bilisterne skal jo så også følge reglerne, og ligesom cyklisterne er bilisterne lidt slemme til at "glemme" dem.

Jeg skruer ned for Bjarne, da du trods alt viser forståelse for problematikken.
De cykelstier jeg kender til udenfor byerne er mindst halvanden meter brede vil jeg sjusse. Det burde være rigeligt til at styre cyklen på. Kræver man mere vil jeg mene at landevejen vil udgøre livsfare for cyklisten, for så nærmer det sig den ene kørebane.
Jeg kan bare ikke forstå at faren og ulempen er større på cykelstien for racercyklisterne end samme på landevejen, som cykelstien ligger parrallelt til. Hvis man kører racercykel er det angiveligt for motionens skyld, og den tager hr. og fr. Danmark jo ikke fra dem, snarere tværtimod.

  • 1
  • 0

Hvis man har en fin bred cykelsti er vi to helt sikkert enige om at den skal bruges, det synes jeg også selv meget bedre om. Jeg cykler som regel omkring Århus, og i skoven ved Moesgård er cykelstien nærmere 1m, temmelig slynget og kuperet, dobbeltrettet og delt med fodgængere. På en god dag hvor alle vil være i skoven er det da sket at det er for presset for mig, og at jeg har kørt på vejen.
Grunden til at hr. og fru Danmark er irriterende er at de, selv om man få mere motion af at skulle accelerere hele tiden, sløver det hele ned. Det er ligesom at køre 50 på landevejn bag en pensionst i en bil - det er bare ikke det man er kommet for, ligesom. Farten er en stor del af det sjove ved det - ellers ville det motionsmæssigt nok også være bedre bare at bruge 200 kr på en gammel havelåge end at bruge 10-100.000 på en kulcykel.
Jeg tror i grunden ikke rigtig vi er uenige, jeg prøver bare at forklare lidt om hvorfor motionscyklister nogle gange gør som de gør. Det kan være pisse irriterende, men det er også et kæmpe problem at så mange bilister pr. definition hader motionscyklister - jeg skulle hilse at sige at man nogle gange bliver udsat for decideret hetz på vejene, med hurtige tætte overhalinger hvor der er masser af plads, folk der bruger sprinklerne lige når de kører forbi og den slags. Derfor kan jeg godt blive lidt trigget når en bilist skriver aggressivt / nedladende om cyklister - eller omvendt - fordi det bidrager til en kultur der ikke hjælper på hverken cyklisternes eller bilisternes opførsel på vejene.

  • 1
  • 0

.....Vide hvorfor motionscyklister i flok tillader sig, at fylde en hel kørebane, hvor der er overhaling forbudt og der er en glimrende bred cykelsti ved siden af kørebanen, uden cyklister og gående. De tager ikke den mindste notits af, eller viser hensyn til bagved kørende bilister, der holder hånden fra hornet, velvidende om risikoen for at få buler i bilsiden.
Det er helt klart at forhindringer på cykelstierne kan bringe enkelte cyklister ud på kørebanerne, men omvendt kan man også se, en bevidst undladelse fra lycra folkets side, at anvende en iøvrigt bred cykelsti, der kun går langs den ene side af vejen .

Fordi man har købt sig fattig på en carboncykel giver det ingen ret til at opføre sig åndsvagt i trafikken, hvilket også gælder for "Bimmerfolket" der i deres muskelmotoriserede cabrioletter tror at de ejer vejene.

  • 2
  • 4

@Steen

Ok . Så er du ikke lige i mit nabolag. Ellers ville jeg have budt på en forfriskning.

Jeg bor i Vallonien der er et cykel u-land. Hvis jeg kører 5 km mod nord havner jeg i Flandern (Leuven) hvor cykler har meget bedre forhold. Jeg har også en robust cykel, men alligevel blev forlygten rystet i stykker efter 250 km.. vi har nogle cykelstier, men i mange tilfælde er de livsfarlige at køre på, så jeg holder mig til vejen. Bilisterne er dog meget hensynsfulde - nok en del mere end hvad jeg kan fornemme er tilfældet i Danmark.


Det kunne være hyggeligt,lad os se på det næste år.
Billist / cyklist fungerede godt i Antwerpen. Deres lyskryds er dog dræææbende langsomme. Referencen må dog være Netherland og f.eks en by som Nijmegen. Det er som at komme til en anden planet. I Groningen kan man opleve intelligente lyskryds der om aftenen kan fordele den tilfældige strøm af cykler og biler på under 10 sekunder. Meget fascinerende. De har også i Groningen en lyskryds sekvens der giver samtlige cyklister lov til at køre og vel og mærke i alle retninger og på kryds tværs over.
På under 10 sekunder kan et PÆNT stort lyskryds sende 20-30 cyklister og knallerter afsted.

Jeg oplever også en at i de andre lande nærmest hylder man nationens helte. Cykelrytterne. Frankrig,holland,belgien,tyskland.

  • 0
  • 0

Apropos at vælge noget ud fra skønhed og ikke brugsværdi/praktisk anvendelighed.
De her 70'r og 80'r 10 gears racer cykler er blevet voldsomt populære de sidste 5 år. Og det forstår man godt de er ufatteligt smukke.....og helt og aldeles ubrugelige i en storby. Som café racer ok men ikke som det primære transport middel.
Og ISÆR piger/kvinder bruget dem. Det glæder mig at de kan se det smukke i disse tekniske kreationer. Men forhelvede hvor gør man livet besværligt for sig selv. Og de bliver brugt som daglig transport. Og jeg fornemmer ikke at de mødes med ny polerede cykler og snakker vintage gear, bremser,stel.
Jeg undres oprigtigt hvordan denne trend har ramt disse hunkøn.
https://www.bikeboompeugeot.com/Brochures%...

https://desertmetamorphic.files.wordpress....

  • 0
  • 0

Og revolution... Var dog da jeg kunne løfte blikket og fjerne koncentration fra de 10 meter uforudsigelig vej der altid og konstant lå foran på hver eneste cykeltur.
Jeg brugte så meget energi på at undgå ubehagelighederne at jeg ikke så meget af verden og ikke nød turen som jeg gør nu.
Nu køre jeg hen over alt det irriterende og ubehagelige og kun i meget sjældne tilfælde bliver jeg overrasket. Selv i Antwerpen var en enkelt hurtigt scanning nok.
De fede punkterfri 29"--90 grader side position---og en f.eks. suntour støddæmper sadelpind. Plus en ordentlig forgaffel med støddæmpning.
Dertil kommer en god bred gelsadel gerne en kvinde model med hul i midten.det kommer såmænd også mænd til gode.
Der blev taget nogle billeder af min cykel i Dortmund. Jeg har ikke selv Facebook men prøver lige at linke.
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=2495...;tn=%2B%3E
Den sorte Yosemite der er billeder fra begge sider.
Forlygten er rystet af og frempinden er vendt om fordi jeg et par dage før eksperimenterede med et nyt styr. Det duede ikke og stedet for at genmontere det gamle styr vendte jeg frempinden den forkerte vej. Det føles dog på ingen måde forkert.

  • 0
  • 0

der sider mere end 89 grader foroverbøjet på deres cykel.
Køb med det samme disse håndtag. Dem bliver i meget glade for.
http://www.cykelportalen.dk/test-ergon-gp1/

Det gør også service på styr og de dele der sider på styret meget nemmere, da man på under 10 sekunder kan skrue håndtaget af.
Det øger lysten til at eksperimentere med andre styr etc.
Husk at vælg til hvilken type gear der er på cyklen, og ellers brug en kniv til at forkorte dem.

  • 0
  • 0

der sider mere end 89 grader foroverbøjet på deres cykel.
..........................................................................................................................

Ligger du vandret på din cykel? ;-)

Nej jeg sider 90 grader oprejst. Jeg rettede det faktisk fra "mindre end 89 grader foroverbøjet". Begge dele lyder lidt mærkeligt :-)

I øvrigt håndtagene eliminere ikke de stød der sendes op gennem hænder-arme og ender i skuldrene. men grebet om styret bliver meget mere afslappet og komfortabelt.

  • 0
  • 0

Hej René Low

Jeg har også brugt meget tid På træde only cykel. Og levet med dens begrænsninger. Og jeg har altid tænkt at der var noget galt. Siddeposition, modvind, bakker, regn, kulde,varme, tynde hårdt pumpede dæk, gear og kæde.

Konkret er det kun modvind og bakker at en elcykel hjælper dig.

Set tilbage brugte jeg mere tid på at søge løsninger end at nyde turen. Eller undskyldninger for ikke at køre 6 kilometer i den retning bare fordi.
Jeg var meget mindre mobil. Cyklen var det lokale små kørsel, og mc eller bil var til længere kørsel.
Ikke mere. Ikke flere undskyldninger fordi e-cykel transporten er alle andre transport midler overlegent på alle punkter. Nu nyder jeg hver eneste tur og ser verdenen på ny. Og det kan være rundt om hjørnet eller vest Europa.

Jeg tænker at din "kode blev knækket" da du slap for at finde undskyldninger for at køre 6 kilometer. Herefter så du ikke noget problem i at finde relevant tøj, en ny og bedre lader, en lås du kender navnet på!!!, at tage dit batteri med dig når du forlader cyklen, finde punkterfri dæk, nye håndtag etc.
Personligt er jeg vældig fornøjet med at kunne efterlade min cykel uden den store frygt for tyveri og at den ikke vejer mere end at den nemt kan bringes med offentlig transport.
Og sådan er vi så forskellige og har forskellige behov og interesser. Et stort problem med cykler er at folk ikke har et nøgternt syn på deres behov og hvad behov cykler kan løse. Istedet ser man folk krampagtigt holde fast i bilen eller købe fancy og dyre cykler, som kun giver lommesmerter og ærgelser som følge af manglende vedligehold.

  • 0
  • 0

Hej René Low

De fleste mid drive cykler har en tourge sensor.
Træd hårdt og motoren skalere kraften op.
Front og bag motor oftes faste cut off level.
15-20-25 km/t f.eks.

Jeg har det indtryk at dyre elcykler typisk har mid drive, hvor de billigere har motoren i enten for- eller baghjul.
Ser du en teknisk grund til dette eller er det bare blevet sådan at logikken er rodet sammen at gode (dyre) cykler har mid drive og derfor er mid drive bedre.

  • 0
  • 0