close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
forskningsingeniøren bloghoved

Fra mig til dig, kære kommende ingeniørstuderende

Jeg fulgte i sidste uge med interesse med i den store dækning af årets optag på de videregående uddannelser, og det var ikke uden glæde, at jeg konstaterede, at optaget på ingeniøruddannelserne i modsætning til den generelle udvikling vokser.

Det er betryggende at vide, at dem, der starter uddannelse, i stort tal gerne vil være berømte for rent faktisk at kunne noget.

Næsten samtidig som at optaget blev offentliggjort, faldt jeg i kælderen derhjemme over et par billeder, der blev taget i tredje kvadrant på DTU den sidste mandag i august 2007 - på første studiedag for nye ingeniørstuderende.

Billederne viste Hold 1 og Hold 2 på fysik og nanoteknologi civilingeniørstudiet, og jeg stod på bagerste række på det ene billede.

Med andre ord er det præcis ti år siden, at jeg netop selv var blevet optaget på en uddannelse og stod på tærsklen til at skulle starte med at læse på universitetet.

Jeg har lært meget på de ti år, og alt det tekniske skal jeg ikke trætte med her. Til gengæld vil jeg gerne med dig, kære kommende ingeniørstuderende, dele et par af de ting, som ti år som ingeniørstuderende, ph.d.-studerende og nu forskningsingeniør har lært mig.

Udforsk forskellige typer af fag

Udforsk, så meget du kan, forskellige typer af fag på forskellige institutter.

Der er nogle rammer, inden for hvilke du kan og skal vælge fag, og specielt i starten af studiet kan valgfriheden være relativt begrænset. Men senere er der flere muligheder, som du bør udnytte.

Vær ikke bange for, at du spreder dine interesser og kompetencer - du skal tidsnok, når du når til slutningen af uddannelsen og skal skrive afsluttende opgave, blive specialiseret og arbejde virkelig i dybden med et meget afgrænset emne.

Prøv både fag, hvor du primært skal læse og regne, og andre hvor du skal være mere praktisk, f.eks. i et laboratorium. Du har sikkert en idé om, hvad du bedst kan lide, og hvad du er bedst til, men afprøv alligevel andre fag.

Skriv ting ned

Du husker bedre, hvad du læser, og hvilke spørgsmål, tanker og idéer du får, mens du læser eller løser opgaver, hvis du skriver dem ned. Så skriv meget, f.eks. som en arbejds- eller studiejournal.

Læs også: Djævlen er i detaljen - men kan du huske detaljen?

Noter kan skrives fysisk, f.eks. på et stykke papir eller i en notesbog, eller digitalt, og det vigtigste er ikke, i hvilken form du skriver dem, men at du skriver dem.

Jeg har dog alligevel en anbefaling:

Arbejd digitalt

Skriv dine læse- og forelæsningsnoter på computeren eller på en tablet. Eller skriv dem i hånden og scan dem sidenhen og gem dem i Dropbox, Evernote eller et lignende sted.

På den vis slipper du for at skulle slæbe tunge mapper rundt, både frem og tilbage til og fra universitetet, og når du skal flytte. Og noterne er tilgængelige, uanset hvor du er, samt nemme at dele med andre.

Man kan sagtens skrive noter på en tablet, og alternativt, hvis man foretrækker at skrive på fysisk papir, kan man nemt med tablet eller smartphone scanne noterne og gemme dem digitalt.

Jeg har netop smidt alle mine mapper med noter og opgaver fra mine fem års studietid - som fyldte det meste af seks store affaldssække - ud. Til sammenligning havde jeg nærmest ingen papirer og mapper fra tre års ph.d., fordi jeg her arbejdede digitalt.

Forstå problemet, før du får din computer til at løse det

Vær sikker på, at du forstår den bagvedliggende teori eller teknik, før du får et avanceret computerprogram til at løse dine opgaver for dig.

Særligt når det bliver svært, er det fristende at prøve at gemme sin manglende forståelse bag et forsøg på at få computeren til at give dig svaret - uden at du altså forstår hvordan.

Jeg kan på det varmeste anbefale ikke at forfølge den strategi.

Tag fat om nældens rod og forsøg at forstå det, også selvom det føles anstrengende, og du føler dig dum undervejs. Du bliver klogere af det og glad, når ti-øren falder, og du endelig forstår den rette sammenhæng.

Læs også: Lidt mere a-hold og lidt mindre Maple, tak!

Planlæg dit udvekslingsophold

Tænk tidligt i dit studie over, hvor du gerne vil på udvekslingsophold henne, og hvad mulighederne er. Snak med studievejlederen for din uddannelse herom.

Det er naturligvis ikke obligatorisk at skulle til udlandet at studere, men det er en sund oplevelse, både fagligt og socialt.

Der er mange fonde at søge om økonomisk støtte til udlandsophold, så brug meget tid på at lave en god og grundig ansøgning, og send mange ansøgninger afsted. Inspiration til fonde, hvor man kan søge om støtte, kan findes nederst til højre på denne side.

Jeg var selv et semester i USA at læse og på en måneds sommerskole i Frankrig, begge dele på første år af kandidatuddannelsen. Skal du af sted i løbet af bacheloruddannelsen, skal du inden for det første studieår i gang med planlægningen.

Læs også: Udlandsophold til alle studerende: Er gode hensigter nok?

Hvad er dine råd?

Del dem gerne i kommentarerne

Og, naturligvis, et stort tillykke til de kommende ingeniørstuderende! Det bliver ikke nemt, men det bliver sjovt og udfordrende - god fornøjelse!

Jakob Rosenkrantz de Lasson
er civilingeniør og ph.d. i nanofotonik fra DTU. Jakob arbejder som forskningsingeniør hos virksomheden TICRA i København og blogger om forskning, fotonik og rumteknologi. Jakobs blog har tidligere heddet DTU Indefra (2012-2016) og DTU Studenten (2012)
Kommentarer (11)

Hmm, mit råd må nok være et mere "klog af skade" slags råd;

Jeg kan se, at der var for mange slides og materialer som jeg aldrig fik gemt lokalt på min PC. Alt sammen lå på intranet servere, så alt for ofte har jeg nok bare kigget på en lokal cache når jeg så dagens slide igennem. De gange jeg har gemt det, så er det alt for ofte bare gemt i en mere eller mindre tilfældig folder med et tvivlsomt navn. Helt skidt var det dog ikke, det var opdelt mere eller mindre efter semester.

Jeg har nok tænkt at jeg altid bare kunne downloade en ny kopi, men de intralinks er lukket for mig her 6 år senere.

For et par år siden døde en af de HDD hvor det lå på, dog kunne dataen genskabes, blot uden mappestruktur, så nu er det altså definitivt noget rod.

Så for den mere dovne studerende som ikke lige får scannet noter, etc. - Sørg som minimum for at få lavet en folder med en lokal kopi af hvert kursus, gør det på en måde så det er overskueligt om et par år og gem det i en sky eller på en måde så det ikke ryger hvis din HDD dør.

  • 0
  • 0

Hmm, mit råd må nok være et mere "klog af skade" slags råd;

Jeg kan se, at der var for mange slides og materialer som jeg aldrig fik gemt lokalt på min PC. Alt sammen lå på intranet servere, så alt for ofte har jeg nok bare kigget på en lokal cache når jeg så dagens slide igennem. De gange jeg har gemt det, så er det alt for ofte bare gemt i en mere eller mindre tilfældig folder med et tvivlsomt navn. Helt skidt var det dog ikke, det var opdelt mere eller mindre efter semester.

Jeg har nok tænkt at jeg altid bare kunne downloade en ny kopi, men de intralinks er lukket for mig her 6 år senere.

For et par år siden døde en af de HDD hvor det lå på, dog kunne dataen genskabes, blot uden mappestruktur, så nu er det altså definitivt noget rod.

Så for den mere dovne studerende som ikke lige får scannet noter, etc. - Sørg som minimum for at få lavet en folder med en lokal kopi af hvert kursus, gør det på en måde så det er overskueligt om et par år og gem det i en sky eller på en måde så det ikke ryger hvis din HDD dør.

Godt råd!

Dropbox kom frem under min studietid, og når jeg kigger i mapperne for de forskellige semestre, er det tydeligt, at jeg har væsentlig mere kursusmateriale fra efter jeg startede med at bruge Dropbox end før - slides, opgaver, noter mv.

Med alle de tjenester som Dropbox m.fl. der findes i dag, hvor man gratis får ganske meget plads, burde det være en no-brainer at gemme alt kursusmaterialet i Skyen.

  • 0
  • 0

Forstå, at mens du studerer, er produktet af alt, hvad du gør LÆRING. Det er ikke "tingen" i sig selv, der er slutmålet.

At fremstille et produkt (hvad, det så end er) eller løse en opgave er et MIDDEL. Målet med at fremstille det er ikke produktet, men det du LÆRER ved at fremstille det.

Lad være med at blive en af de studerende, der når frem til noget, der virker (fundet på nettet...), men ikke ved hvorfor. Bliv hellere en af dem, der når frem til noget, der ikke virker, men som ved hvorfor, og nu ved, hvad du skulle have gjort i stedet for.

/Bo

  • 2
  • 0