Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
bloghoved ledelse med hjelm

Mangler den rå rytme i den offentlige sektor? En replik til ledelseskommissionens formand

Det er altid interessant, når dygtige fagfolk på ledelsen den offentlige sektor. Så jeg venter spændt på, at ledelseskommissionenbarsler midt i juni måned.

Mens vi venter, har kommissionsformanden, tidligere Falck-direktør Allan Søgaard Larsen et indlæg , hvor han gør sig til talsmand for, at den offentlige sektor mangler den rå rytme, som konkurrenceudsættelsen betyder for private virksomheder: ”Der er med få undtagelser ikke direkte markedssignaler at få. Den grundlæggende drivkraft, som driver den private sektor videre, er ikke på samme måde til stede i den offentlige sektor.”

Det svarer ikke helt til min oplevelse.

Da jeg var i Frederiksberg Kommune, blev driftsopgaverne på det tekniske område løbende konkurrenceudsat og udbudt – og de blev kun på kommunale hænder, hvis det var bedre og billigere end det private tilbud.

Det samme gør sig gældende hos os i Movia. Blot de senere år har jeg været med til at vurdere, om vores IT-service, vores serverdrift og vores kundecenter kunne drives bedre af private virksomheder end af Movia selv. I billetkontrollen har vi valgt at have både egne kontrollører og et privat firma for at få de bedst mulige løsninger. Og al buskørsel varetages af private busoperatører – for det er de bedre til, end vi er i Movia.

Mange steder er den offentlige sektor i direkte konkurrence med private løsninger. Hvis ikke vi driver busserne godt nok, skifter kunderne til bilen. I skolebestyrelsen i mine børns folkeskole følger vi løbende med i, hvor mange elever, der skifter til privatskolerne. Det er muligt for ældre at vælge privat hjemmehjælp som alternativ til den kommunale, og man kan få behandling på et privathospital, hvis de offentlige sygehuse ikke kan holde ventetiden nede.

Det er alt sammen udtryk for en god og sund udvikling, hvor de offentlige løsninger hele tiden måles mod, hvad private virksomheder og institutioner kan levere. En stor del af den offentlige service har derfor en klar føling med konkurrenceudsættelsens rå rytme.

Det er sværere med myndighedsopgaver, for hvordan konkurrenceudsætter du miljøgodkendelser eller politiopgaver? Og det er nok hellere ikke nemt at sende Statens Museum for Kunst eller lægeuddannelsen i udbud. Men her har vi så Finansministeriet til at hjælpe med løbende rammereduktioner. Det giver sin helt egen rå rytme. På hospitalerne så meget, at man nu har måtte sige stop – der er ikke grundlag for flere generelle reduktioner, hvis kvaliteten skal fastholdes.

Det betyder ikke, at der ikke fortsat er meget, der kan gøres bedre i den offentlige sektor. Jeg har nævnt, at vi skal arbejde for at gøre rejsekortet mere brugervenligt. Driften kan også gøres smartere – i Movia effektiviserer vi i disse år vores fællesudgifter med 3½ pct. årligt, ikke mindst med øget digitalisering. Det kan jeg som leder godt forklare vores medarbejdere. Også selvom det betyder, at ikke alle job bliver bevaret – og at mange skal arbejde på en anden måde, end de er vant til.

Eskil Thuesen skriver om egne erfaringer med offentlig ledelse med en baggrund som ressourcedirektør i Movia med ansvar for IT, rejsekort, takster, drift og HR, og bestyrelsesmedlem i Rejsekort A/S og i lokalafdelingen af Kommunalteknisk Chefforening. Uddannet fra DTU i 1994, og har siden arbejdet for Storebæltsforbindelsen og Ørestadsselskabet, i Trafik- og Miljøministeriet, og i Københavns og Frederiksberg kommuner.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først