observatoriet på sardinien blog

Mål for 5-dages astronomikursus?

Som overordnede mål for 5-dageskurset i anvendt astronomi har jeg opstillet følgende:

  • Determine the apparent magnitude of a celestial object of confined angular dimensions (effectively stars, planets, satellites, asteroids, cometary nuclei)

  • Determine the atmospheric extinction coefficient in different bands

  • Construct and interpret a colour-magnitude diagram for representative members of a cluster of stars

  • Obtain and interpret optical spectra from a range of celestial objects (including stars, planets, satellites, asteroids, planetary nebulae, H II regions, galaxies)

  • Obtain, graph and interpret a photometric time series for a celestial object or event (eclipsing binaries, exoplanetary transits, asteroidal occultations, asteroids)

  • Obtain colour astrophotographs by combining plates in different bands

Bemærk, at disse endemål forudsætter en lang række mellemfaldende mål, som vil være for langdrægtige at opremse her, men hvor størstedelen udgøres af den nødvendige teoretiske viden og praktiske, procedurale viden, der er krævet for at nå endemålene. Målene er forfattet på engelsk, da det bliver det primære arbejdssprog for observatoriet.

Nogen indvendinger? Særlige ønsker? Forslag til yderligere mål?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det lyder som et spændende program! Der er bestemt mange gode elementer i det, men jeg ville umiddelbart mene at det er en anelse ambitiøst for et kursus der blot varer 5 dage.

Jeg har selv været involveret i et 5 dages blok-kursus i spektroskopi (i dagtimerne), med studerende der allerede havde en solid astronomi baggrund og det holdt ret hårdt at få dem igennem øvelserne med at fortolke spektrene i løbet af den tid kurset varede, så at lave både fotometri, spektroskopi og data analyse i løbet af kun 5 dage virker i min optik temmeligt optimistisk

Min erfaring er at det er mere end vanskeligt at lave noget data analyse man får ret meget ud af, i løbet af de nætter man observerer. Det er i hvert fald min erfaring når jeg har arbejdet på et teleskop. Typisk opgiver jeg at arbejde med data når klokken passerer omkring kl. 1, selv efter adskillige nætter. Mit hoved kan ikke følge med til det, at observere kræver fokus nok dér.

Nu ved jeg selvfølgeligt ikke hvordan programmet tænkes lagt, men hvis det er muligt ville jeg anbefale at det meste af data analysen bliver gemt til et tidspunkt efter observationerne er blevet taget. På den måde tror jeg deltagerne vil få mere ud af både observationerne samt data-analysen.

Alternativt kan natten splittes op i blokke, og deltagerne i mindre grupper, så alle kursusdeltagerne ikke nødvendigvis behøver blive oppe hele natten, hver nat. Der kan evt. vindes noget tid til analyse. Jeg har tidligere undervist studerende hvor vi kørte skiftehold med observationerne. For at det virker kræver det selvfølgeligt at deltagerne har mulighed for at udnytte den tid de ikke observerer, til enten at sove eller lave dataanalyse.

Men held og lykke med projektet, er spændt på at høre hvordan det kommer til at gå!

  • 1
  • 0

Hej Anders

Tusind tak for dit velgennemtænkte svar.

Tanken er netop at lave grupper, hvor den ene halvdel observerer, mens den anden halvdel reducerer data og laver dataanalyse. De to halvdele bytter roller efter midnatspausen.

Det er ikke meningen, at alle nødvendigvis skal nå samtlige mål - der vil blive indlagt et element af valgfrihed, så enhver mindst får prøvet fire ud af de seks ovenstående (hvoraf den sidste dog er nærmest bagatelagtig i omfang).

I øvrigt vil deltagerne få tilsendt undervisningsmateriale i forvejen, der skal "prime" dem, så de vil kende de vigtigste redskaber og processer i forvejen. Du har dog helt ret i, at det er én ting at have læst om tingene og en helt anden at skulle udføre dem i praksis kl. 3 om natten. Tidspresset og trætheden tilføjer et vist element af spænding, men det er også en øvelse i teamwork at klare sig igennem kurset, så det synes jeg faktisk skal være en del af oplevelsen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten