Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Letbane er svært

Jeg har lige forladt Århus Haubtbahnhof efter et kort besøg histovre og havde også lejlighed til at prøve den nye Letbane.

Det var alt i alt positivt, meget mere behageligt end bus ville have været.

Men jeg sidder tilbage med et stort spørgsmål, som jeg håber nogen kan besvare for mig:

Med busser plejer man at placere stoppestederne umiddelbart efter lyskryds, for at reducere konflikten med cyklerne.

Letbanen har mange steder sit helt eget midterspor og er derfor ingen konflikt med cykler.

Men man har stadig anbragt stoppestedet efter lyskrydset ?

Først stopper toget for at vente på grønt, derefter kører det langsomt over krydset for umiddelbart efter at stoppe ved stoppestedet.

Hvis stoppestedet var placeret inden lyskryset kunne man nøjes med ét stop og ville med stor sandsynlighed kunne omlæsse passagerene mens man alligevel venter på grønt?

Er der er rationel forklaring, eller har nogen dummet sig ?

phk

Poul-Henning Kamp er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Toget kan køre så snart dørene er lukket eller når der er grønt. Det kan måske synes trivielt at synkronisere lyskryds med afgang fra stoppested. Men der vil nok opstå situationer hvor toget enten venter på grønt med lukkede døre - eller venter på at få lukket dørene mens der er grønt lys. Første situation giver brok fra passagere der gerne vill have været med - eller måske ligefrem have været af. Sidste situation giver brok fra øvrige trafikenter, der også gerne vil bruge lyskrydset.

Blot gætværk fra min side.

  • 11
  • 0

Her er en video fra Sporvejsmuseets hjemmeside som viser en tur fra Aarhus H. til Skejby (den stammer fra kort efter åbningen). Her kan man se at stoppestederne de fleste steder ligger på SAMME side af krydset som Peter skriver.

https://youtu.be/_1GGgQjzSZA

Jeg troede at stoplysene i krydsene skulle prioritere letbanen. Det synes jeg ikke er tydeligt i denne video. Nogle steder, f.eks. ved venstresvinget ved havnen op ad Randersvej, ventes der læææænge på signal. Samme gælder ved Nørreport hvor der er "grønt" da den kommer frem til stoppestedet, men det skifter inden letbanen kommer af sted.

  • 2
  • 0

En årsag til ikke at have stoppestedet før et lyskryds kunne være den situation der opstår når der er rødt lys når letbanen kommer til stoppestedet . Her vil det nemt ske at folk står af og så begynder at myldre direkte over vejen da bilerne jo står stille. Det ville kunne skabe en masse farlige situationer.

  • 3
  • 1

Det vil være smart hvis krydset skifter, så der er grønt når toget når frem. Så kan det køre direkte over uden stop. Det er simpelt at finde timingen, så at krydset skal skifte når toget har en given afstand. Afgang derimod kan afhænge af hvilke passagerer der skal af og på.

  • 5
  • 0

Letbaneselskabet har gjort meget ud af at fortælle, at letbanen får prioritet i krydsene. Dvs. der er indlagt nogle følere, som sørger for, at der teoretisk altid burde blive grønt, når letbanen kommer. Så det må være en svipser den tur, som PHK har kørt, og jeg har personligt aldrig oplevet, at letbanen holder for rødt. Stationerne ligger efter krydsene, fordi man derved i teorien burde komme over og dernæst stoppe. I det modsatte tilfælde, hvor stationerne lå på samme side, så ville letbanen holde stille for at tage mod passagerer og udløse rødt lys for tværgående trafik i hele standsningstiden og den efterfølgende acceleration.

Kilde: http://www.letbanen.dk/anlaeg/afsluttede-p...

Det er derimod blevet ualmindeligt træls at være almindelig billist i Aarhus omkring letbanestrækningen, fordi man holder og venter for rødt hele tiden i 5+ minutter i de store kryds.

  • 16
  • 0

Det var alt i alt positivt, meget mere behageligt end bus ville have været.

Enig - De er faktisk sluppet ret godt fra det.

Og som flere pointerer, havde du taget turen den anden vej ville der nok have været stop efter kryds. Derudover burde letbanen have prioritet over lyskrydsene. Dog tænker jeg at tidspunktet på dagen måske også kan have noget at sige om dette er tilfældet eller ej. Måske er det en prioritet at få afviklet biltrafik på visse tidspunkter på dagen.
Det sidste er dog ren spekulation herfra.

  • 2
  • 0

Valget - at stationen ligger samlet og ikke på hver side af kryds - kan også være et anlægsøkonomisk spørgsmål, hvis det da ikke bunder i noget planlovsmæssigt (om definition af stationsnærhedsprincip osv...)

  • 0
  • 0

Kan ikke finde kilden, men læste at mulighed for prioritering er lavet, men ikke taget i brug. Det skulle afvente flere konkrete erfaringer.


Så sidder jeg og tænker:
Hvordan vil man få konkrete erfaringer fra den Århusianske trafik, hvis systemet ikke er taget i brug?

Trafik fra andre lande/byer med en anden trafikkultur end den kultur der hersker i Århus vil næppe være retvisende.

Jeg oplever forskel på trafikkulturen i Kbh og Århus, og har rigtigt mange timer bag mig begge steder. (fortrækker den Århusianske)

  • 1
  • 1

Hvor Mejlgade krydser Randersvej har man rettet lidt ind. Her samlede man ved letbanens åbning, snildt 100 cyklister i løbet af 10 min som så blev sendt over Randersvej i en kæmpe klump. med rigtigt mange farlige situationer til følge.

Det er som om at det hele glider lidt bedre nu, til gengæld holder letbanen oftere for rødt.

  • 1
  • 0

Letbaneselskabet har gjort meget ud af at fortælle, at letbanen får prioritet i krydsene. Dvs. der er indlagt nogle følere, som sørger for, at der teoretisk altid burde blive grønt, når letbanen kommer.

Vi fik forklaret under en rundvisning på letbanens værksteder, at det var radar baserede følere, og at hvis de stod forkert, kunne man rykke dem 'en mast' frem eller tilbage.
Der må være andre årsager til, at systemet endnu ikke er aktivt.

Tanken er vel at letbanen får grønt, når den kører frem mod krydset, passerer tværvejen og derefter standser ved perron, mens krydset går tilbage på automatik.

  • 2
  • 1

Vi fik forklaret under en rundvisning på letbanens værksteder, at det var radar baserede følere, og at hvis de stod forkert, kunne man rykke dem 'en mast' frem eller tilbage.

Helt personligt er min holdning at dem der har fundet på at detektere letbane med radar skulle have en ordentlig afklapsning med en våd søndagsberlinger. Det er svært at få trafikradarer der er skyder smalt nok til at man ikke få andet med, og et letbanetog på et sæt skinner er altså ikke voldsomst svært at detektere med en kontakt eller en spole eller lignende, der tilmed er betydelig billigere.

  • 6
  • 1

Nu er der nok forskel på de forskellige stationer, men denne på Nørreport/Nørregade har én station på den ene side af krydset. Sikkert for at spare penge til bygning af stationen. Så når man køre nordpå er stationen før krydset, og efter når man køre sydpå.

Efter samme princip om at der kun er medvind på cykelstien den ene vej.

  • 1
  • 0

Helt ærligt! Jeg er gammel nok til at have kørt med sporvogn her i København. Århus har også haft sporveje før. Og jeg har siden haft fornøjelsen af at besøge en lang række byer verden over, hvor der - helt naturligt - kører sporvogne. I dag.

Det er altså ikke raketvidenskab.

  • 4
  • 0

Jeg er ikke klar over om det er slået til endnu, men så vidt jeg er orienteret, så er det ikke meningen, at det skal slået til der hvor letbanen krydser ringgade og ringvejen, men kun i de mindre kryds. Der er i forvejen gjort mege tud af at synkronisere krydsene på ringvejen og ringgaden med hinanden, så disse hovedfærselsårer bliver attraktive og folk ikke søger in i villakvartererne for at skyde genvej.
Trafikafviklingne på ringgaden er noget nær optimal. Der er mange kryds med cirka samme afstand imellem og der kan skabes grøn bølge i begge retninger. Ringvejen er knapt så optimal.

  • 5
  • 0

Enig i at letbanen er mere komfortabel end busser, uheldigvis er den på de fleste strækninger stadig langsommere end de busser der betjener de samme strækninger, selv fra endestation til endestation er bussen hurtigst...

  • 2
  • 3

Hvis man har stoppe sted lige FØR et kryds, er der for nemt for førren at kommer til at lave fejl.

eks som denne.

ankommer lukker døre op
ser der blive grønt.. og begynder at køre. (åbne døre og folk der ikke kom med)

eller Ankommer lukker døre op
ser der er grønt
får styr på at døre er lukker, og folk er inde
begynder at køre, men glemmer at der nu ikke længer er grønt.

Ved at køre over først. er der kun EN ting af gangen

  • 2
  • 3

...så er der ikke nogen faste regler for placering ud over at det skal give god mening for passagererne.
Nogle gange samler man stoppestederne så begge retninger er samlet andre gange er de på hver sin side af et kryds, det afh. også om der er omstigning til anden linje på et stoppested, hvis der er omstigning til anden linje som kører modsat vej så er det vigtigere at de to stoppesteder er samlet så folk ikke skal krydse mere end en vej.
Visse steder er det sporvognen som styrer lyskrydset så der er altid grønt når sporvognen kommer...

  • 1
  • 0

...
uheldigvis er den på de fleste strækninger stadig langsommere end de busser der betjener de samme strækninger, selv fra endestation til endestation er bussen hurtigst...

Det er ikke alle enige i.
https://stiften.dk/aarhus/Letbanetog-er-pr...

Men en konservativ lokalpolitiker i Gladsaxe ynder også at udbrede sig med oplysninger om at den kommende letbane langs ring 3 bliver langsommere end bussen. Meget belejligt nævner han aldrig at den bus han sammenligner med ikke holder ved det samme antal stop som letbanen og at han bruger tider uden for myldretiden hvor færrest passagerer kommer til at bruge den.
Og så er der alle de andre som kører kampagne lige nu!
Så ja, letbane er svært.

  • 3
  • 1

Må jeg huske på at enhver for for banedrift i Danmark er svært.
Hvorfor ikke få de sporvogne væk fra vejene som man gør i andre byer. Så kan de køre hurtigere, og anden trafik hæmmes ikke.
Den dyre klassiker med undergrundsbaner, eller som i flere steder i asien med spor, evt monorail, over vejbanen. Men i Dk skal det konsekvent fylde hele vejen, vi er jo så kloge.

  • 5
  • 5

Man kunne bruge køreplanen og et kort og konstatere at letbanen kører med en gennemsnitshastighed på 18,5 km/h mellem Skejby sygehus og Århus H. Det gør jeg også på cykel, hvis jeg ikke skal ind forbi bageren . Busserne har fået fjernet busbanerne og skal derfor holde i myldertidskø sammen med biler og lastbiler. Og så skal de holde og vente i de sporvognsprioterede lyskryds, så de har ikke en kinamands chance, men det er sikkert også meningen. Dermed kan man vise, at det ikke kun går ud over biler, men over alle, der ikke skal med sporvognen.

  • 6
  • 4

Ok, en lille præcisering, han ikke udtale mig om hvorvidt Odderstrækningen er hurtigere end bussen (men det håber jeg da bestemt at den er). Men indtil for ganske få uger siden var endestation til endestation fra Aarhus H til Skejby sygehus og her var der hurtigere alternativer med bus på stort se alle delstrækninger, samt på den samlede strækning fra endestation til endestation. Jeg kender ikke den nøjagtige årsag, men det virker f.eks fjollet at letbanen, bortset fra i den værste myldretid, bliver overhalet af både biler og busser på vej op af Randersvej i stedet for at udnytte at den har sit eget spor midt på vejbanen (uden fortov i nærheden så der skal ikke tages hensyn til fodgængere) til at køre lidt hurtigere.

Har absolut ikke noget i mod letbanen, og havde virkelig håbet at det kunne blive et godt, og mindre forurenende, alternativ til busser og biler. Men hvis transporten ikke kan afvikles mere effektivt end busser der kører i den almindelige trafik, er det i mine øjne enten det forkerte valg at implementere en letbane i Aarhus, eller også er implementeringen simpelthen udført for dårligt. Synes ikke at man kan argumentere for at bruge mange milliarder af kroner på et projekt der ikke leverer bedre service til borgerne. (Bemærk at der både gik tog til Odder og Grenaa før letbanen, så dette er ikke en forbedret service, men blot en tilbagevenden til det niveau man var vant til før letbanen betød et par år med bus i stedet for tog).

  • 2
  • 1

Ja de kommer hurtigere fra Odder til Skejby sygehus, og mere behageligt samtidig. Letbanen transporterer 40% flere passagerer end busserne på samme strækning gjorde.

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten