Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Legobanen

Jeg ved ikke hvem de to jernbanefolk jeg stod ved siden af var, eller hvor de arbejder, men på den lidt animerede diskussion var det tydeligt at de var insiders og at de ikke havde den helt store respekt for regeringens visioner for området.

Billundbanen blev konsekvent og meget hånligt omtalt som "Legobanen".

Det har faktisk aldrig været nogen hemmelighed, at en stor del af bevæggrunden for dette forslag netop er at gøre det nemmere og mere bekvemt for pensionister at tage børnebørnene med i Legoland.

Og hvis vi nu skal være helt ærlige: Er det ikke netop den slags ting vi burde bygge, for gøre Danmark til et lykkeligere land ?

Og burde vi ikke, nu vi er igang, bygge det som en "rigtig" jernbane, med "rigtige" fut-tog ?

Jeg er sikker på at man kan fyre et damplokomtiv med biogas, hvis man tænker lidt kreativt og da det meste af "røgen" som bekendt er damp vil det stadig virke helt autentisk.

Køreplanen behøver kun to ture, en morgen-tur fra Vejle, korresponderende med lyntoget fra København og Hamborg og og tilbage igen om aftenen, igen med gode forbindelser videre.

I sommermånederne kunne der være basis for en frokosttur med afgang fra Billund og retur til samme halvanden time senere med en spisevogn i stil fra "Livets gang i Lidenlund".

Resten af døgnet kan man naturligvis bruge skinnerne til anden forefaldende trafik, i det omfang der er behov.

phk

Emner : Tog
Poul-Henning Kamp er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Legobanen er måske en hånlig betegnelse for nogen, men for andre kan det ligevel være et kælenavn.
Mange af de små baner/privatbaner rundt omkring har kælenavne. Lige nu husker jeg kun Aarhus-Odderbanens tog som i min ungdom og senere hed Oddergrisen. Var det øgenavn eller kælenavn, jeg ved det ikke.

  • 10
  • 1

Du har helt ret i dine betragtninger om hygge og nostalgi.
Og når nu vi får lukket radio 24syv på grund af DF’s provinsialismekrav, skal den erstattes af en station der er forpligtet til i 80% af sendetiden kun at spille gamle dansktopnumre.
De resterende 20% kan så passende fyldes ud med Ib Schønberg monologer, så vi alle bliver endnu lykkeligere.
Og mon ikke de lokale hestevognsklubber kan overtales til at sørge for, at også Mariager omfartsvej også bliver en god oplevelse.

  • 39
  • 4

Meget vittigt.

Jeg må åbent erkende, at jeg ikke har sat mig ind i alle beregningerne omkring den foreslåede bane, og sikkert heller ikke har forudsætningerne for at gøre det. Og (full disclosure) min smukke viv har gået i skole med Kristian Thulesen (om end et par klasser over), så måske er jeg suspekt :-)

Men, med det sagt, så kan det godt undre mig, at når jeg skal flyve fra Kastrup, kan jeg sætte mig ind toget, og blive sat af næsten ved gaten. Hvis jeg skal flyve fra Billund, lige som omkring 3,3 millioner andre om året, så skal jeg i ensom majestæt køre derud i min fossilbrænder.

Skæld mig gerne ud - eller oplys mig.

/Bo

  • 28
  • 1

Hvis jeg skal flyve fra Billund, lige som omkring 3,3 millioner andre om året, så skal jeg i ensom majestæt køre derud i min fossilbrænder.


Det handler jo om at man partout vil lade finansieringen afhænge af transporttypen.
Det kunne sikkert være en god ide, med en mere fornuftig busbetjening af Lufthavnen, men det kommer aldrig på finansloven. Det er istedet et spørgsmål om hvor mange kræftoperationer, som Region syddanmark vil ofre for sætte busser på gaden.
Som det ser ud nu, så er det enten tog, eller en vedblivende elendig offentlig transport til Danmarks næststørste lufthavn.

  • 4
  • 1

Skæld mig gerne ud - eller oplys mig.

  1. Kastrups kunder kommer fra Nordvest eller stik øst. Dvs folks færden følger få mønstre. Det gør det nemt at understøtte trafikken med en fast bane. Billunds kunder kommer fra 360 grader omkring Billund: Horsens, Esbjerg, Sønderborg, Herning, Fredericia mm. Det gør at man skal bygge mange jernbaner hver med få passagerer
  2. Forbindelsen til Kastrup er "bare" en station på en travl bane og en travl metro som benyttes til alle mulige andre formål. Det gør gevinsten meget større. Banen mellem Vejle og Billund går gennem temmeligt meget ingenting så formålet bliver udelukkende at betjene Billund.
  3. Da man forbandt Kastrup lavede man en lille stikling til et i forvejent stort og komplekst banenet nemlig hele Københavns infrastruktur. Ved Billund skal man bygge en lang bane for til nød at nå til Vejle
  • 23
  • 2

Jeg er sikker på at man kan fyre et damplokomtiv med biogas, hvis man tænker lidt kreativt og da det meste af "røgen" som bekendt er damp vil det stadig virke helt autentisk.

Jeg ved at man kan drive damplokomotiv med diesel-aggregat. Man leger med tanken på ULJ, da man naturligvis godt er klar over at kullets dage er ved at rinde ud. Og der er sikkert teoretisk set ingenting i vejen for at gøre det med biogas heller. Røgen bliver også renere. Det nostalgi man mister vil komme af at det ikke lugter af kul længere.
Jeg tror jeg skal spørge lidt rundt derude her til sommer og høre i hvilken udstrækning de har overvejet en form for (bio)gasfyring, og hvad de ser som eventuelle problemer med det. Det vill unægteligt være sundere for lokoførerne end både kul og diesel. Jeg kan forestille mig at brændstofhåndteringen måske bliver mere kompliceret, men det er vel ikke umuligt.

  • 3
  • 0

Netop.

Elbiler / busser / BRT på asfalt, måske automatiske om 10 år MÅ være løsningen.
Det er jo ikke en rød Gladsaxe bane på skinner - eller hvad ?

P.S.: Men et damplokomotiv (høj effekt gennemstrømningsvarmer, eller fake med elmotor) kunne blive en attraktion - for en forlystelsespark.

  • 1
  • 3

lego-banen er da ikke regeringens vision/politik - men et forhandlingsresultat med DF (som også vil have andre sjove ting indført)

transportministeren (og LA) er fx. imod den:
https://folkebladetlemvig.dk/struer/Det-er...

det vil formentlig være både bedre og billigere med busforbindelser.

hvis nogen skal kritiseres for billund-banen må det være DF der primært skal stå på mål for det - og først sekundært regeringspartierne for at lave det kompromis.
og når man nu er igang - så den gamle "togfonden" aftale - der havde DF også en aftale med de røde partier om samme bane - så der kan du også sekundært inkludere alle de røde partier med i den rævekage... (og der var flere af de røde partier positive for den del).

  • 2
  • 6

Et LEGO-tog, måske endda en IC4-model bygget i store "legoklodser"? En hyggelig tanke.

Men bør LEGO og lufthavnen ikke dele udgiften til anlæg og drift? Fritrumsprofilet holder næppe til at sætte en legoflyver på skinner.

  • 0
  • 2

at vi får de politikere, vi stemmer på.

Der er rigtigt mange, der har stemt på DF - derfor føres der rigtigt meget fordummende politik i Danmark - fordi de "to gamle" store partier har malet sig selv så meget op i hver sit hjørne, at samarbejde hen over midten ikke kan komme på tale.

Det folket vil have, er hver en "DF regering" (som vi har nu) eller en "EL regering" som vi får med Mette Frederiksen. Der kan etableres et meget større og klarere flertal hen over midten - og så kunne vi (forhåbentligt) blive fri for den slags klovnerier, vi konstant er vidne til nu - eksemplerne er jo talløse.

mvh Flemming

PS: Jeg kipper også med flaget for Kristians knivskarpe analyse. Hvornår får offentliggjort tallene for, hvor mange af Billund Lufthavns kunder, der vil have fordel af Legotoget?

  • 10
  • 2

Det kræver faktisk kun at man bygger timeplanens jernbane forbi Billund.

Hvis vi lige et øjeblik kikker på timeplanens planlagte strækning mellem Århus og Odense, er det meningen, at den skal føres over/under Vejle Fjord og bliver ca. 150 km lang.

Man kan i stedet vælge, når man kommer fra Horsens at bygge banen via Billund og lade den fortsætte med tilslutning (til Esbjerg-Kolding-banen) vest for Kolding. Det giver ca. 200 km mellem Århus og Odense.
Så ville man have etableret Billund som trafikalt center.

Man vil have mulighed for at lave en ringbane med byerne Kolding, Middelfart, Frededecia, Vejle, Horsens og Billund i forskellige kombinationer.
En af kombinationerne vil mellem Vejle og Billund kunne benytte Grejsdalstraceen og fortsætte af "timeplansjernbanen". (DF og Vejle får sin jernbane)

Banen fra Thisted-Struer-Holstebro-Herning bliver tilsluttet til "timeplansjernbanen" mellem Give og Jelling. Så man kan vælge at sende tog via både Billund/Kolding og Vejle, og undgår dermed at lave stor dele af Jylland om til en sidebane.

Man vil kunne sende tog Esbjerg-Billund-Århus/Struer.

I Århus har man længe ønsket sig en lufthavn ½ time fra Århus. Det kan man nu opnå med tog.

Jeg kan ikke helt gennemskue om man fortsat kan nå fra Århus til Odense på en time med ca. 200 km skinner og et stop. . Det kræver i hvert fald nogle hurtige tog. Så måske sylter ovenstående timeplanen. (En ulempe i mine øjne)

Økonomisk burte det ikke blive dyrere, da man spare den dyre bro, og den mia man vil bruge på Tulle/Lego-bane.

(Dertil kommer at man jo pusler med en Hærvejsmotorvej som kommer til at gå tæt forbi Billund.)

  • 11
  • 0

Det er nok snart umuligt at få oplevelsen at køre med damp.


Det er så (heldigvis!) ikke helt sandt. Det er selvfølgelig kedeligt at nogle foreninger mister muligheden for at køre på de strækninger som også bærer fællestrafikken, og for nogle er det måske den eneste mulighed de har.
Men selv i Danmark findes der foreninger som har deres egen strækning. Mariager-Handest (MHVJ) f.eks.
Da jeg var derude bemærkede jeg tilmed at det gamle signalsystem på strækningen ikke engang var i drift, hvilket så betyder at de kun må have ét tog ude ad gangen ;)
Man kan også kigge til Sverige som har en del aktive museumsjernbaner, mange på smalspor. Den mest aktive af disse er ULJ ("Lennakatten") hvor jeg hjælper til i trafikken om sommeren. Vi råder over spor 9 og 10 på Uppsala Centralstation og har vores egen stationsbygning der. Vi har 6 stationer på hele strækningen, samt et antal holdepladser. På trafikdage har vi typisk 3-4 toge ude på samme tid. Sikringsanlæggene på de forskellige stationer stammer fra forskellige tidsperioder, vi har næsten alt fra en semafor og manuelt låste skiftespor på Bärby til et fuldbyrdigt, næsten moderne sikringsanlæg med tilhørende dværgsignaler i Uppsala. Og det hele er i drift. Vi har også to dedikerede telefonlinjer på stationerne, så stationsforstanderne kan ringe til hinanden via både induktor og rotortelefon.
Det er meget spændende, og jeg kan anbefale et besøg hvis man interesserer sig for den slags!

  • 4
  • 0

Jeg kan ikke helt gennemskue om man fortsat kan nå fra Århus til Odense på en time med ca. 200 km skinner og et stop. . Det kræver i hvert fald nogle hurtige tog. Så måske sylter ovenstående timeplanen. (En ulempe i mine øjne)


Du ville nok skulle op på en 250-270 km/t når vi inkluderer tid til ac- og deceleration, men helt urealistisk er det da ikke. Efterhånden som vi nærmer os de 300 ville et stop i lufthavnen også blive en mulighed.

Om det er økonomisk forsvarligt er et andet spørgsmål.

  • 0
  • 0

Du har helt ret i dine betragtninger om hygge og nostalgi.
Og når nu vi får lukket radio 24syv på grund af DF’s provinsialismekrav, skal den erstattes af en station der er forpligtet til i 80% af sendetiden kun at spille gamle dansktopnumre.
De resterende 20% kan så passende fyldes ud med Ib Schønberg monologer, så vi alle bliver endnu lykkeligere.
Og mon ikke de lokale hestevognsklubber kan overtales til at sørge for, at også Mariager omfartsvej også bliver en god oplevelse.

Et lille syrebad: !!

Udover at det nok er første gang at vi hører kritik af at bygge mere jernbanespor i dette medie, så stammer kritikken vist primært fra Radio Rundetårn segmentet (Læs - udsigten fra en omtalt radiokanal, som ikke kan forestille sig at have sin snævre horisont fysisk væk fra ”verdens navle”, og derfor nedlægger sig selv.)!!

Lad mig i øvrigt fortsætte med at fortælle at jernbanen til Billund, der som bekendt ligger langt fra Rundetårn, ikke skal bygges for byens egne borgere, og personligt forestiller jeg mig heller ikke som fremtidig passager. Om den så vil aflaste vejstrømmen at pendlere til og fra byen vides ikke.
Næh jernbanen er et ønske fra især Danmarks næststørste Lufthavn med over 3 millioner passagerer og støt stigende. Desuden er Billund faktisk Danmarks femtestørste turistmagnet med Legoland og Lalandia. Desuden har Billund og omegn en ganske driftig i industri, og kunne jernbanen fragte Legos produkter til- og fra, skulle man tro at mange inkarnerde ing.dk debattører ville blive glade. Det har trods alt ikke altid været økonomien, som har overskygget deres ønske om jernbaner her og der.

  • 3
  • 10

Her skal man ikke overse at der arbejder en masse mennesker i og omkring CPH.

Der bor 2.3M paa Sjaelland men 1.4M i Oestjylland er ogsaa en sjat. Der er S-tog, metro, regionaltog og haederlig offentlig transport i store dele af Sjaelland men "Den Oestjyske Millionby" er ved at udvikle sig til et urban sprawl helvede ala Dallas eller Los Angeles.

Isoleret set goer en bane til Billund ingen sommer men hvis ikke det fortsat skal vaere obligatorisk at have en bil for at bo i Oestjylland skal der investeres i offentlig transport. Og busser bliver normalt kun foreslaaet af dem der aldrig kunne droemme om selv at bruge dem.

  • 5
  • 1

Isoleret set goer en bane til Billund ingen sommer men hvis ikke det fortsat skal vaere obligatorisk at have en bil for at bo i Oestjylland skal der investeres i offentlig transport. Og busser bliver normalt kun foreslaaet af dem der aldrig kunne droemme om selv at bruge dem.

det giver bare ikke mening at udbygge offentligt transport i tyndt befolkede områder (som findes både i jylland som på sjælland) - og vi har nok også nærmere for meget end for lidt offentlig transport i forvejen...
i tyndt befolkede områder ses der tit en bus der kører rundt med en passager - og hvor transport tiden er 1 time for at komme 1 km pga. den skal køre en enorm rute - det er bare meget lidt effektivt som transport (og tog til tyndt befolkede områder endnu værre!)
håber selvkørende biler kommer til at rykke i fremtiden - det kunne hjælpe gevaldigt på situationen i tyndt befolkede områder....

  • 1
  • 2

Lige nu husker jeg kun Aarhus-Odderbanens tog som i min ungdom og senere hed Oddergrisen. Var det øgenavn eller kælenavn, jeg ved det ikke.

Oddergrisen var kælenavnet. Det tilsvarende øgenavn var Svinet.

  • 0
  • 0

Jeg håber ....
at den kommende S-ledede regering afliver Thule-/ Legobanen en gang for ever. De penge kan bruges til meget andet godt ....

Banen indgår i et forlig hvor Socialdemokratiet er med. Hvis S aflyser banen, opsiger de hele forliget om Togfonden som de selv har indgået med DF, SF og Enhedslisten.

Tror du virkelig det kommer til at ske? Johanne Schmidt-Nielsen ville straks stille op foran kameraerne og råbe Socialdemokratiet “pisser på vælgerne” - igen. Politisk selvmord.

  • 1
  • 4

“......og at de ikke havde den helt store respekt for regeringens visioner for området.”

PH du ved bedre.

Billundbanen stammer fra Togfonden som er indgået af S, SF, EHL og DF.
Den er overtaget af regeringen udelukkende med det formål at få DF ud af Togfonden. Betaling for DFs støtte til en række motorvejsprojekter.
Billundbanen er ikke regeringens politik.

Det ved du godt, PH.

Man skal vide meget lidt om det her område, for at vide DF kun har trukket sig fra Togfonden fordi de fik Billundbanen til 1 mia. kr. med over i regeringens infrastrukturplan og en omfartsvej ved Mariager til 377 millioner. DF kunne altså købes for 1,4 milliarder kroner, men regeringen får så aflyst resten af Togfonden til godt 10 milliarder. Det har du helt styr på, PH.

  • 3
  • 4

Oddergrisen var kælenavnet.

Ifølge Jernbanen.dk stammer øgenavnet "grisen" fra Nærumbanen. Det går tilbage til 1908. Det er så indarbejdet lokalt at den gamle sportrace fra Nærum mod Vedbæk nu har det officielle navn "Grisestien". Grisebetegnelsen har så bredt sig til masser af steder i landet hvor skinnebusserne kørte. På Nærumbanen blev det "Sølvgrisen."

  • 0
  • 0

"Den Oestjyske Millionby" er ved at udvikle sig til et urban sprawl helvede ala Dallas eller Los Angeles.

Der er trafikproblemer især om morgenen og om eftermiddagen i "den Østjyske millionby". Disse problemer er dog ikke større end at de bør kunne løses med asfalt, og det gør man så noget ved. Imidlertid mindes jeg ikke at have læst noget der tilnærmelsesvis ligner den jammer over trafikken, som Københavnerne tuder over, så hvad er problemet?

  • 1
  • 7

PS: Jeg kipper også med flaget for Kristians knivskarpe analyse. Hvornår får offentliggjort tallene for, hvor mange af Billund Lufthavns kunder, der vil have fordel af Legotoget?

Jeg er også nysgerrig, men for mit eget vedkommende har 8 ud af 10 af mine flyvninger fra Billund været med check-in før kl. 06:00. Det er fuldstændig udelukket, at jeg ville stå så meget som 5 min. før op på det tidspunkt for at tage et tog. Dertil er nattesøvnen for dyrebar. Og nej, jeg kan ikke bare gå i seng kl. 19:30 og være frisk og udhvilet kl. 3:45, hvor jeg skal op.

Jeg vil skyde på, at for >90% af passagererne fra Billund er Vejle en omvej.

Billundbanen er en elendig idé.

  • 5
  • 0

Tullebane, legobane og damplokomotiv er klassisk arrogant københavneri. Der var en grund til at Østjylland ikke blev til en region. Man delte den fede jydske pølse fra Kolding til Hobro i tre dele efter princippet del og hersk. En Østjydsk region ville have haft magt med 1 million mennesker og tosporet motorvej . Den ville have krævet sin berrettiget del af midlerne til infrastruktur for at vokse. Midler som københavnerne ellers er så forvænte med at kunne rage til sig. De gør ethvert infrastrukturproblem til statens problem ved at skræppe op inde på Christiansborg. Godt hjulpet af folketingspolitikere og embedsmænd i ministerier og styrelser, der dagligt oplever bøvlet. Og vupti så bliver københavnernes problem løst ved at udskyde et andet infrastruktur projekt langt fra København.

I Østjylland er den fede pølses blodåre ved intensivt og jydsk stædighed næsten ved at være tresporet motorvej. Der er stadig dyre forbedringer, som udestår. Andre infrastrukturprojekter venter på midler, der er for få af, fordi københavnerne er forfordelt. Tak til Hans Jørgen Nielsen fordi du har gidet at lege lidt med legotog imellem jydske byer og fået en god idé.

Jeg ser frem til rigtig mange negative likes.

  • 3
  • 16

Hans Jørgen Nielsen, din forklaring på forfordeling er lidt tvetydigt. Din "rest" er blevet forfordelt, fordi de har fået mindre end den heldige, er det hvad du mener?
Jeg er pensionist og kender udmærket den oprindelige betydning.

  • 2
  • 0

Hans Jørgen Nielsen, din forklaring på forfordeling er lidt tvetydigt. Din "rest" er blevet forfordelt, fordi de har fået mindre end den heldige, er det hvad du mener?

Jeg vil prøve med et taleksempel.
Vi har fem æbler og en gruppe på fire modtagere af "puljen" af æbler.
Den ene af de fem får på forhånd et af æblerne, hvorefter de resterende fire æbler fordeles til de fire gruppemedlemmer. Resultatet er selvsagt at tre af gruppens medlemmer har fået et æble hver, mens den fjerde er blevet - forfordelt og har fået to æbler. Præcis som jeg tydeligt forklarede før.

  • 0
  • 6

Hans Jørgen Nielsen, så bruger du den "forkerte" betydning af udtrykket. Det var derfor jeg nævnte, at jeg er pensionist. Folk over en vis alder mener det modsatte af, hvad yngre mennesker mener. Man bør slet ikke bruge den slags udtryk længere, de bliver misforstået. Prøv at slå "pendulord" op.

  • 5
  • 0

Der er i forvejen en solid busforbindelse fra Vejle Trafikcenter til Billund Lufthavn med afgang ca. hver ½ time, fra kl. 03.30 til kl. 23-24.
Det tager 29 minutter, en rejsetid som en baneføring over Jelling formentlig ikke vil skære ned på.

Mon ikke der kan købes en en del øko venlig shuttlebusser en del år frem for de penge som skal bruges på en fast skinneforbindelse ?

  • 6
  • 1

Nu har Legobanen i Legoland været trukket af larmende, stinkende, NOX- og partikel udstødende fossilbrændende lokomotiver.
Det er på høje tid at Legoland få elektrificeret de tog.

Forslag til tekniske løsninger?

  • 1
  • 1

Desværre tror jeg ikke at du forstår den oprindelige mening af ordet "forfordelt."

Vel vidende, at emnet allerede er blevet debateret i rigeligt omfang, er det alligevel lidt nostalgisk at se, at samme emne også blev grundigt debateret for ti år siden i dette indlæg, der kom som opfølgning på et indlæg fra Overingeniør Petersen.

Der er derudover yderligere underholdende guldkorn i artiklen - for eksempel, at "Mercedes reparerer visse fejl pr. kondolence” - det må i givet fald være regnskabsføreren der er i sorg ;)

Og forklaringen på oprindelsen af forfordele er da ganske indlysende:

Forfordeling: Udtrykket kommer fra skifteret, hvor en arv var blevet fordelt, før alle arvinger var fundet. Dem, der dukkede op, efter arven var delt, de var altså udsat for forfordeling.

Skifteretten må således have gjort de sidst ankomne en bjørnetjeneste...

  • 4
  • 0

Johanne Schmidt-Nielsen ville straks stille op foran kameraerne og råbe Socialdemokratiet “pisser på vælgerne”


Njåeh - det tror jeg nu ikke "S" er så bekymrede over fordi:

Er "pisning på välgerne" ikke sådan cirka hele formålet med og eksistensberettigelsen af Neo-Socialdemokraternes per-definition Ansvarlige reform-amok politik (nu tilsat lidt Donald Trumpsk klimapolitik fra Oraklet i Köge)?

Nogen skal jo göre det sure arbejde med at underbyde smash-&-grab-mändene på den borgerlige side, samt desillusionere välgernes ideer om at demokratiet nytter noget. Ellers risikerer "vi" jo at nogen nye melder sig ind i partierne, smider hundehovederne ud, og der formes en effektiv politisk oppostion til det nuvärende (mis)regime - og det går jo slet ikke!

Danmark er jo så hårdtoptimeret at alting crasher hvis man flytter 2-3% på "provenuet"!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten