Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Legobanen...

Er jeg den første til at forudsige hvad den ny jyske kompensationsjernbane kommer til at hedde ?

At det er DF og ikke V der kræver den gennemført kan forklares i 3 ord: Bedsteforældre, børnebørn, LegoLand.

Jeg ved ikke om en tredobling af passagertallet er realistisk, men der er helt klart tale om både en ulineær effekt og et latent behov, så jeg har lidt svært ved at forstå trafikforskernes meget skråsikre afvisninger.

Hånden i vejret: Hvor mange på Sjælland kan forestille sig en "bedstetur" til Legoland, hvis man kan køre tog hele vejen ?

phk

Emner : Jernbane
Poul-Henning Kamp er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...de første mange år. Men der sprang (som planlagt) en masse forstæder op omkring de nye stationer. Det samme sker langs Metroen på Amager (om end knap så hurtigt efter finanskrisen, som nogen nok havde håbet).

Der er nok mange i trekantområdet, der sætter pris på muligheden for at få en ny bolig med gode forbindelser til Vejle, uden at skulle betale de (synes jeg) vildt høje priser, et hus tæt på bymidten koster.

  • 13
  • 3

Hvorfor er det morsomt? Hvis man kan sætte sig ind i et tog i Slagelse (eller Kokkedal i mit tilfælde) og stå ud i Legoland eller Danmarks næststørste lufthavn, har jeg meget svært ved at forstå din latterliggørelse, Bjarke.

  • 22
  • 2

Set fra Jylland forekommer det lidt underligt at "Legobanen" skal begrundes med gavn for sjællændere.

Man kunne argumentere omvendt , at det var på tide at man let(?) kan komme i det kongelige teater fra Billund.

Eller et andet kulturtilbud, som betales over skattebilletten.

K

  • 10
  • 2

Og alligevel er jeg i tvivl om phk's holdning.

1, afsnit 'kompensations....' virker negativt
2. og 4. afsnit virker latterliggørende

  1. afsnit forstår jeg som et særdeles kraftigt 'og dog - måske alligevel'

Min egen holdning er at kommer denne bane til at stå alene, kan den blive en fiasko.

Bliver den en del af en større helhed ved på sigt at blive forlænget til Hedensted og Bramming, så kan den godt give god mening med tiden.

  • 1
  • 3

Og alligevel er jeg i tvivl om phk's holdning.

Bravo! Jeg elsker læsere der kan skelne nuancer.

Jeg har egentlig ikke nogen holdning, for jeg tror ikke på at dem der har lavet modellerne seriøst har overvejet hvor mange der kunne finde på at tage et "legotog" fra Vejle til Billund hvis muligheden var der.

Overvej lige markedet for tyske turister: Tog fra Hamborg til vejle, omstigning til et passende visuelt designet "LegoTog" i de velkendte flotte klare farver og derefter direkte til Legoland ?

Det relevante spørgsmål er ikke om vi skal bygge togstrækningen, men hvor meget Legoland burde spytte i kassen for at det sker :-)

  • 17
  • 0

Hvis tanken om at Legoland skal betale helt eller delvist for en bane til Billund så må det vel også betyde at de virksomheder som er skyld i at folk skal pendle ind og ud af KBH skal betale fremtidige udvidelser af motorveje, jernbaner m.m. Vi husker nok hvordan en hvis betalings ring fik blodtrykket op hos folk i det berørte område.

Ud over person transport ser jeg ligeså meget hvis ikke mere muligheden for industri der fragter deres produkter på jernbane som mulige vækst muligheder, jernbane til døren og midt i trekants området.

  • 5
  • 0

Pinligt at DF så åbenlyst lader sig bruge af Lego til at arbejde for en samfundsbetalt forbindelse til en privatejet forlystelsespark. Simpelthen pinligt. Købte politikere? (det ville ikke være første gang).

  • 3
  • 12

Uden at jeg har sat mig meget ind i sagen har det så ikke hele tiden været planen med en togforbindelse mellem Vejle og Billund? Det som DF foreslår er en letbane i stedet for en rigtig togforbindelse... Dvs. at alle skal skifte (skal de formentlig alligevel) i Vejle og at man ikke kan køre videre fra Billund (vil man kunne med en togforbindelse)... Og ikke mindst at de lokale kommuner skal æde deres del af udgifterne til letbanen, staten hænger på hele regningen for toget...

  • 0
  • 0

hvorfor dog en sporvogn fra vejle, folk burde kunne koere direkte fra fx danmarks 2. stoerste by til billund uden at skifte.

  • 1
  • 0

Jeg har ikke rigtig fulgt mediernes dækning i denne sag - men er ønsket om en letbane ikke blot måden hvorpå klaphattene i DF forsøger at snige sig uden om etableringen af vejlefjordsbroen?

  • 3
  • 1

Er det korrekt forstået at der kun tales om en jernbanebro?

Og i så fald, hvad ville det alternativt koste at føre banen vest om Vejle?

  • 0
  • 0

Og ikke mindst at de lokale kommuner skal æde deres del af udgifterne til letbanen, staten hænger på hele regningen for toget...


Nu er et af deres krav jo netop at staten skal betale hele letbaneb, modsat hvordan andre letbaner rundt om i landet er financieret (delvist lokalt som nævnt).

Hvis DF krævede finansieringen til jernbane som tilskud til letbane, og resten betalt lokalt havde det nok været fint - men de forlanger fuld betaling fra staten.

  • 0
  • 0

At opgaven med at forkorte strækningen Fredericia Horsens ikke bliver løst

Det er jeg så med på, men hvis det kunne give en masse andre gevinster, kunne det så ikke være en overvejelse værd.

Så kan det godt være at det ikke kan lade sig gøre at køre fra Odense til Århus på en time, ud fra den præmis der er i dag - men det kunne vel så opnås ad andre veje, f.eks. højere hastighed.

Herudover, så mener jeg at hele udgangspunktet i togplanen er bizart, nemlig at man låser sig fast på 1 time præcis mellem hovedbyerne - det kunne give en vis mening hvis man sagde at den samlede tid mellem København og Ålborg ikke måtte være højere end 3 timer, men det andet er pop.

  • 0
  • 0

Herudover, så mener jeg at hele udgangspunktet i togplanen er bizart, nemlig at man låser sig fast på 1 time præcis mellem hovedbyerne - det kunne give en vis mening hvis man sagde at den samlede tid mellem København og Ålborg ikke måtte være højere end 3 timer, men det andet er pop.

Du har ret, men sådan er politik jo desværre. Det er ikke nøgterne kalkulationer, men salgbart pop. Og selvom jeg også altid har syntes at der burde være en bane til Billund, så er det jo lidt sjovt/skørt at det lige er DF der får den med på programmet som kompensation, hvilket jo også er det PHK reflekterer over. Her i det her tilfælde kommer der så muligvis noget godt ud af deres fjollede julelege. Timeplanen er som sådan også en ok ting, selvom den nok ikke bliver optimal. Bedre end ingenting.

  • 3
  • 1

Hvad jeg ikker forstår er hvorfor man ikke med det sammen lægger den helt over til Grindsted og ned af den gamle gods bane til Bramming ved Esbjerg så Vestjyder også kunne få lidt glæde af den..
men ok det er jo væk fra københavn så det tælder jo nok ikke

  • 1
  • 1

Det ville da være rart hvis man kunne tage tog direkte (uden omstigning) til Lalandia.. med kufferter mm. er det da en klar fordel.

  • 1
  • 0

Når timeplanen er en realitet er både Karup og Tirstrup lufthavn lagt i graven. De flyver på pumperne allerede og med to timer i tog fra Århus til KBH kommer det simpelthen til at tage længere tid med fly! Om Ålborg lufthavn overlever er et godt spørgsmål.

Derfor kan Billund blive den sidste lufthavn i Jylland. Men det kræver at den kan konkurrerer med både Kastrup og Hamborg. Ikke nødvendigvis oplagt med et opland på et par mio. Så i mit sind er der ikke tvivl om at en station lige ved lufthavnen et en af de paramenter der kan få lufthavnen til at overleve.

Det giver en kombination af folk der benytter toget til Billund: til lufthavnen, til Legoland og Lalandia og til den (lego)industri der er i Billund. Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne give et gevaldigt trafikspring.
Det kræver dog nok et antal direkte morgen- og aftentog fra/fra både Randers/Århus/Horsens/Vejle, Thisted/Struer/Holstebro/Herning, Fyn/Frederecia og Sønderborg/Kolding. Der bliver nok nogle problemer med effektiv udnyttelse af de togvogne.

Måske Kattegatforbindelsen (som i øjeblikket dog er et fatamorgana i horisonten) spøger. Se fx linieføringerne her: http://ing.dk/artikel/kronik-jernbanen-ska.... I så fald bør man faktisk lave en tosporet bane fra Jelling til Billund! Eller i det mindste lave plads/ekspropitere til det.

  • 0
  • 0

Når timeplanen er en realitet er både Karup og Tirstrup lufthavn lagt i graven. De flyver allerede på pumperne. Men to timer i tog fra Århus til Kbh er det simpelthen langsommere at tage flyveren!
Om Ålborg lufthavn overlever er et godt spørgsmål.

Så hvis Jylland skal have en lufthavn bliver det Billund. At den overlever konkurrencen fra Kastrup og Hamborg er ikke oplagt med et forholds lille opland på et par mio. En togforbindelse til lufthavnen kan være et af de parametre der kan få lufthanen til at overleve. Man blive fragtet direkte til gaten og har ikke bekymringer om parkering og parkeringsafgifter.

Så tilsammen kan trafikken til lufthavnen, Legoland/Lalandia og (lego)industrien givet et trafikspring der er ganske habilt.

Men dette kræver nok at der ikke er omstigning i Vejle, men at der er direkte morgen- og aftentog fra Thisted/Struer/Holstebro/Herning, Randers/Århus/Horsens, Fyn/Fredecia/Vejle og Sønderborg/Kolding. Der bliver nogle problemer med at udnytte dette togmatriel optimalt.
Desuden nogle direkte ”fritidstog” fra Sjælland/Fyn.
I princippet kan Bedste babysitte ved at tage børnene med direkte fra skolen og levere børne i skole næste morgen med overnatning I Lalandia.

Måske Kattegatforbindelsen spøger. (I øjeblikket er den dog et fatamorgana i horisonten) Se fx linieføring her: http://ing.dk/artikel/kronik-jernbanen-ska.... I så fald skal man lave en tosporet jernbane fra Jelling til Billund, eller i det mindste lave plads/ekspropirere til to spor.

  • 0
  • 0

Set fra Jylland forekommer det lidt underligt at "Legobanen" skal begrundes med gavn for sjællændere.

Man kunne argumentere omvendt , at det var på tide at man let(?) kan komme i det kongelige teater fra Billund.

Eller et andet kulturtilbud, som betales over skattebilletten.

Det tror jeg ikke du har ret i. Der er vel strengt taget ikke lige så mange potentielle kultur-rejser fra borgerne i Billund, som der vil være potentielle besøgende til Legoland, der vil benytte toget hvis det var der. Derfor kan man ikke argumentere omvendt, som du gør.

Men i øvrigt er det jo det samlede antal rejsende (både dem fra og dem til Billund eller/og Legoland), der skal berettige opførelsen.

  • 1
  • 0

Jeg er bestemt ikke sikker på at dette korte indlæg var tyndt.

Jeg har egentlig ikke nogen holdning, for jeg tror ikke på at dem der har lavet modellerne seriøst har overvejet hvor mange der kunne finde på at tage et "legotog" fra Vejle til Billund hvis muligheden var der.

Måske debatten har hjulpet PHK og andre til at finde en holdning?

  • 4
  • 0

Den foreløbige plan er at placere Legoland Station 500m fra indgangen. Det gør det vanskeligt for toget at markedsføre sig til bedsteforældre-segmentet.

Det er derfor hele diskussionen omkring letbane er med. Letbaneløsningen er tænkt med stationer både ved indgangen til Legoland og ved lufthavnen. Til gengæld er der ikke mulighed for godstrafik og alle passagerer skal skifte i Vejle.

Efter min mening kan de lige så godt lade være, hvis der ikke er stationer tæt på Lego-fabrikken/Legoland og lufthavnen. Personligt er jeg også ligeglad med skift i Vejle. Det er usandsynligt at der tilfældigvis afgår et direkte tog i den rigtige retning på vej fra Legoland eller lufthavnen, så der skal alligevel skiftes et sted.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten