Ukendt

  • Ing.dk er under ombygning - vi er tilbage mandag med nyt udseende. Henover weekenden er alt vores indhold åbent, men man kan ikke logge ind og debattere.
ETF bloghoved

Ledelsen skal styre viden. Trin 1 af 3

Viden er den vigtigste ressource i en videntung virksomhed. Derfor skal ledelsen styre viden.

Formål

Når du styrer viden, får du en virksomhed,

  • som er mindre sårbar overfor at miste unik viden (hvis medarbejdere går på pension, bliver syge, siger op...)

  • hvor medarbejderne engageres og tager endnu mere ansvar for egen læring

  • hvor der bygges videnmotorveje mellem medarbejdere og siloer, så effektiviteten vokser i projekterne

Hvordan?

Konceptet bygger over 3 trin

Illustration: Privatfoto

Trin 1: Sårbarhed

Alle ledere kender organisationsdiagrammet for deres virksomhed. De kan tegne det i søvne.

Men opgaverne i organisationen bliver ikke løst iht. organisationsdiagrammet. Opgaverne bliver løst i organisationens uformelle netværk.

De færreste ledere kender de uformelle netværk, i deres virksomhed!

Rob Cross og Andrew Parker belyser netop dette dilemma i bogen The hidden power of social networks. Understanding how work really gets done in organizations, fra Harvard Business Press.

Cross og Parker skriver, at mange virksomheder bruger ufattelige ressourcer på it-systemer som skal håndtere data, så data er tilgængelige for medarbejderne. Undersøgelser fra Massachusetts Institute of Technology i Boston (MIT) viser, at videnmedarbejdere 5 gange så ofte vil søge viden hos en kollega, end at gå i databasen. Cross og Parker opfordrer ikke til at droppe databaserne, men undrer sig over, at der bliver brugt så relativt få ressourcer på at afdække de uformelle netværk og arbejde strategisk på dette område. Jeg undrer mig også. For de uformelle netværk kan formes og etableres med nye videnmotorveje.

Som ledelse, har I sikkert allerede en ide om hvordan de uformelle netværk ser ud. Men hvad ville der sker, hvis I gik ind og arbejdede strategisk på dette felt?

Hvad ville der ske, hvis I gik ind og kiggede på jeres uformelle netværk og forstod, hvor organisationen er sårbar?

Hvis I gik ind og fik blik for hvilke medarbejdere, som ligger inde med unik viden?

Hvilke specialister, som jeres virksomhed er særligt afhængig af?

Hvilke medarbejdere, som jeres virksomhed er sårbar overfor at miste?

Eller hvis I fik blik for, hvilke siloer der er i organisationen, som forhindrer et godt flow i projekterne?

Hvilke medarbejdere, der med fordel skulle dele mere viden?

Så kunne I kortlægge, hvor det er vigtigt, at bygge nye videnmotorveje.

Nye videnmotorveje, som kan sprede viden i strategiske retninger. Så viden strømmer derhen, hvor den er til gavn for effektiviteten, produktionen og projekterne. Til gavn for økonomien, udviklingen og kunderne.

Så viden ikke vandrede ad små stier i alle retninger.

Ja, for du kan styre viden i den retning du ønsker. På måder, som er til gavn for alle implicerede. Så alle bliver løftet.

Men hvad tænker du?

Kan du se nogle steder i din organisation, hvor det ville være fordelagtigt, at viden strømmede mere frit

  • fra en af specialisterne og ud til kollegerne?

  • mellem specialister?

  • mellem ledere?

  • mellem siloer?

  • andre steder?

Bliver du nysgerrig efter at kortlægge virksomhedens sårbarhed, så du kan styre viden strategisk? Så du kan bygge videnmotorveje og gøre din virksomhed mere robust?

Følgeskab

I næste blog beskriver jeg, hvordan man kan igangsætte et videnforløb, så du får følgeskab til forløbet.

Et videnforløb, som drives af medarbejderne og som er til gavn for den enkelte, lederne, projekterne, virksomheden, kunderne og bundlinjen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten