motorbloggen

Læser spørger: Hvorfor må en Tesla ikke laste mere?

Følgende mail er kommet fra en venlig læser, som undre sig over at en Tesla Y kun må laste 387 kg:

Som bilinteresseret og ingeniør undrer det mig, at lasteevnen på især Teslas biler er relativt lav i forhold til deres konkurrenter.

Som eksempel ses nedenfor en Tesla Model Y mod en Audi Q4 e-tron og en Ford Mustang Mach-E (alle høje biler med 4-hjulstræk og sammenlignelige priser):

Illustration: Motorregister
  • Alle data er trukket fra Motorregisteret (cbil.dk) på registrerede biler.

Som det ses har Tesla'en i omegnen af 100 kg lavere lasteevne (ved bilerne med 4-hjulstræk) end Audi'en og Ford'en.

Hvorfor er lasteevnen så lav - høj vægt er det nemme svar, men Teslas konkurrenter er ofte tungere.

Jeg mener, at der er risiko for, at bilkøbere overser denne begrænsning og derved overbelaster bilen med risiko for sig selv og andre i trafikken - og sandsynligvis ligeledes bilens fabriksgaranti.

En lasteevne på 387 kg modvarer givetvis ikke en familietur til lufthavnen med 5 personer og bagage (5 x 75 kg + 5 x 20 kg = 475 kg) - og ej heller en tur over grænsen efter "bajere og bum".

Kigger man på de 2-hjulstrukne udgaver gentager historien sig, men ofte med større vægtforskelle. Tesla Model 3 Standard Range Plus har en lasteevne på 327 kg mens en Audi Q4 e-tron 40 har en lasteevne på 519 kg. (Bevares de to biler er vidt forskellige, men dog begge baghjulstrukne til ca. samme pris.

Med venlig hilsen XXX

Mange vil sikkert huske en ældre Mercedes S-klasse, som var blevet bygget så tung, at det nærmest ikke måtte have meget mere i bagagerummet end en indkøbspose.

Spørgsmålet er altså om Motorbloggens læser har en vigtig pointe?

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tesla Y er vidst modellen som efter sigende rent faktisk skulle kunne trække en campingvogn .. Og husk så lige huske at fratrække de 75 kg kugletryk, dvs at en Tesla Y med campingvogn reelt må læsse 312 kg..

Fører: 100kg Passager foran: 70kg Ungerne bagi: 80kg Bagage 4*20kg = 80kg.

Dvs overlæs uden så meget som at blink med øjnene.

  • 7
  • 4

Hvad skal der til, for at en Tesla Model Y kan ombygges til en højere lastevne? Jeg vil tro at det primært er fjedrene der enten skal gøres mere stive eller have større vandring. Bilen har meget stram undervogn i forvejen, så at gøre dem mere stive er ikke vejen frem. Større vandring giver måske bilen en tendens til at gynge.

Ergo er det designmæssige kompris et der handler om køreegenskaber. Tesla har valgt at køreegenskaberne er vigtigere for dem, end at have en høj lastevne. Det er nemmere at designe til en bestemt vægt, end det er at designe til et stort spænd af vægt.

  • 4
  • 5

Hvad skal der til, for at en Tesla Model Y kan ombygges til en højere lastevne? Jeg vil tro at det primært er fjedrene der enten skal gøres mere stive eller have større vandring. Bilen har meget stram undervogn i forvejen, så at gøre dem mere stive er ikke vejen frem. Større vandring giver måske bilen en tendens til at gynge.

Vil bare bemærke at mange biler i den klasse, som Tesla befinder sig i har diverse programmer til undervognen. Med de højt priste SW opdateringer som Tesla omgiver sig med, må bilerne vel have et væld af muligheder for at tilpasse støddæmperne til kørselsforholdene.

  • 3
  • 26

"Som det ses har Tesla'en i omegnen af 100 kg lavere lasteevne (ved bilerne med 4-hjulstræk) end Audi'en og Ford'en. Hvorfor er lasteevnen så lav -"

Rene gætterier:

Tesla Model 3 Long Range bygger på samme platform som Standard Range+, hvis egenvægt er 100 kg lavere end Long Range, fordi den har en motorenhed mindre, og tillader derfor 100 kg større lasteevne, svarende til konkurrenternes.

SR+ batteriet vejer omtrent det samme som LR batteriet i den europæiske (kinesisk producerede) version, men i den amerikanske version vejer SR+ 220 kg mindre end LR, fordi det amerikansk producerede SR+ batteri er 120 kg lettere end det kinesisk producerede.

Tesla har endnu ikke lanceret Standard Range udgaven af Model Y, så derfor fås den indtil videre kun med de 100 kg lavere lasteevne.

Trækkapaciteten vil selvfælgelig være den samme, da denne bestemmes af bilens totalvægt, og kører man med campingvogn, og er bekymret for vægtgrænsen, skal det jo være en temmelig stor campingvogn, hvis ikke de 100 kg kan lastes i campingvognen i stedet for i bilen.

  • 4
  • 4

Og husk så lige huske at fratrække de 75 kg kugletryk, dvs at en Tesla Y med campingvogn reelt må læsse 312 kg..

Hvis kugletrykket skal fratrækkes, hvordan forklarer du så, at tilladt vogntogsvægt for en bil svarer til bilens tilladte totalvægt + anhængerens fulde vægt. Hvor forsvinder kugletrykket hen?

Hvis bilen bliver 75 kg tungere af at hægte campingvognen på, så må campingevognen jo blive 75 kg lettere, så de overskydende 75 kg bagage, må jo kunne smides i campingvognen, uden campingvognen overstiger sin oprindelige "fulde vægt".

  • 16
  • 7

Hvis bilen bliver 75 kg tungere af at hægte campingvognen på, så må campingevognen jo blive 75 kg lettere

Nej, campingvognen bliver ikke lettere. Dens vægt bliver bare båret på tre punkter.

Beklager, men det er altså fløjtende forkert, det her.

Campingvognen må lastes til den maksimale vægt, bilen må trække, og bilen må lastes til dens tilladte totalvægt, og derefter må du koble dem sammen. Hvis du så flytter 75 kg over i campingvognen for at tage hensyn til kugletrykket, kører du reelt med en tungere campingvogn, end bilen må trække, og du udnytter ikke bilens tilladte lasteevne.

  • 21
  • 4

Campingvognen må lastes til den maksimale vægt, bilen må trække, og bilen må lastes til dens tilladte totalvægt, og derefter må du koble dem sammen.

Hm, jeg mener stadig, at ovenstående er korrekt, men politiets vejeprocedure ser ud til at måle vægten på hvert køretøjs hjul med sammenkoblet vogntog. Så vil man undgå bøder, er man nødt til at læsse på en måde, der efter min overbevisning ikke er i overensstemmelse med reglerne.

https://caravaninfo.dk/det-rigtige-kugletryk/

  • 1
  • 3

Hvis bilen bliver 75 kg tungere af at hægte campingvognen på, så må campingevognen jo blive 75 kg lettere

Nej, campingvognen bliver ikke lettere. Dens vægt bliver bare båret på tre punkter.

Ja - men den vejes kun på de to af dem.

Du kan med samme ret sige at bilen ikke bliver tungere, da det er en del af campingvognens vægt og ikke bilens, der bliver båret på bilens to bageste punkter.

Hvorom alting er; den samlede køretøjsvægt bliver den samme, og overholder dermed samme lovkrav.

Hvis den, indenfor den forudsætning, ikke overholder loven, eller bilens og campingvognens begrænsninger for den enkelte aksel, kan vægten omfordeles ved at smide de 75 kg om i campingvognen.

  • 6
  • 0

Er det ikke simpelthen fordi Teslas skod teknologi med batteri og elmotor vejer mere end en tilsvarende klump forbrændingsmotor plus tank med indhold.Der er kun et sted den mervægt kan udlignes og det er nytte lasteevne. Batteribilen blev opgivet efter få forsøg af Ferdinand Porsche og har kun fået revance fordi de fletter sig yndefuldt ind i nettet af halve klimasandheder,vindmøller ,solceller etc. Elmotorer i biler er derimod en god ide.Forsyn dytterne direkte fra vejen og forholdet mellem råenergi og udført arbejde synker til under en tredjedel,men indebærer KK.

  • 2
  • 65

Emnet har været oppe på andre fora, og det ser ud til at nye Teslaer, i al fald i udlandet, er gået fra en lasteevne under 400kg til over 500kg. Det er lidt svært at finde, for søgninger giver resultater om maksimal trailervægt.

  • 8
  • 0

Der er ret mange kommentarer, men så vidt jeg kan se, ikke en eneste der rent faktisk svarer på spørgsmålet om hvorfor lasteevnen er så lav?

@Jørgen Ramskov

Svaret er ret simpelt: Tesla har besluttet at det skal være sådan !

Det kan der så være flere årsager til.

En af dem kunne være måske noget så simpelt som, lejer.

Hvilke standard lejer er allerede på markedet i masseproduktion og hvad kan de? Ergo laste evne X kg. Hvad koster det at få lavet en ny type leje "kun til vores biler", således lasteevne bliver X+100kg ?

Listen af ting der kan indgå i en sådanne cost/bennefit analyser er meget lang. Summen af alle disse kan rende op i forhøjede produktionsomkostninger der skal tælles tusinder af USD

  • 3
  • 1

Der er ret mange kommentarer, men så vidt jeg kan se, ikke en eneste der rent faktisk svarer på spørgsmålet om hvorfor lasteevnen er så lav?

Jeg vover et øje, men det er et rent gæt:

Det er svært at få højhastighedsdæk med tilstrækkeligt højt lastindex. Jeg har selv erfaret, at man skal kigge sig godt for, når man køber dæk til en Tesla Model 3 LR, da mange dæk ikke har det nødvendige lastindex, selv om de opfylder kravene til hastighed og dækdimensioner.

Som jeg har forstået det, er dette grunden til, at Tesla Model 3 Performance ikke kan trække en 1000 kg trailer, selv om Tesla Model 3 LR kan. Der findes simpelthen ikke dæk til Performance-modellens fælgstørrelse, som har så højt lastindex, at der er plads til kugletrykket, som jo vil medføre en øgning af akseltrykket på baghjulene. Det siger lidt om, hvor tæt man går til grænsen.

Jeg har lige googlet Ford Mustang Mach E og Audi E-tron 40, og det ser ud til, at de har markant lavere tophastighed end Tesla. Så måske giver det mulighed for dæk med højere lastindex.

(Det skal indrømmes, at det var en meget overfladisk googling. Det kan sagtens være, at der findes undermodeller, der både har høj tophastighed og høj tilladt totalvægt.)

  • 24
  • 3

Men det er da underligt at have en så lav lasteevne, at fire voksne med bagage giver overvægt.

Det kan man sige. Men det man også kunne var at definere to modeller: En der er rettet mod at kunne køre langt med alle pladser og bagagerum fyldt, på bekostning af en smule tophastighed og acceleration. Og en der er rettet imod idiotisk ydeevne på bekostning af alt andet.

Man kunne eksempelvis kalde dem "Long Range" og "Performance".

Ikke dermed sagt at LRs lasteevene er specielt imponerende, men at racerbilen i sortimentet ikke er rettet mod at køre med gods bør ikke være så overraskende.

  • 1
  • 2

Stabilitet.

Det giver ikke så meget mening at sammenligne konstruktionsmæssigt, og ydelsesmæssigt forskellige bilers lasteevne, ud fra udelukkende overfladiske betragtninger.

Tesla, og andres godkendte lastkapacitet skal også være beregnet ud fra mindre end ideel lastfordeling, da det ikke er noget alle forbrugere tænker over.

En højere køreklar vægt vil alt andet lige også give højere lasteevne før stabiliten forringes.

Der er udover den her i artiklen/ nævnte maxlast, også begrænsninger på vægt i bagagerum, for og bag, hvor der må lastes max. 130kg i nederste rum bag, og kun max. 60kg i det store egentlige bagagerum. Disse begrænsninger er helt klart ikke noget, som dem man ser på youtube og hører om hyggelige Tysklandsture, (i Model 3) har bemærket.

  • 3
  • 1

Ikke dermed sagt at LRs lasteevene er specielt imponerende,

Til gengæld er reduktionen af dens topfart heller ikke specielt imponerende. Den er kun reduceret til 233 km/h.

Jeg aner ikke, hvad jeg skal bruge 233 km/h til. Det er da meget underholdende at konstatere, at man kan nå knap 200 km/h på en motorvejstilskørsel, før man når til selve motorvejen, men det kan jo alligevel ikke bruges til noget i Danmark.

De måtte for min skyld gerne begrænse topfarten på LR til 160 km/h, hvis det betød, at jeg kunne købe billigere dæk og måtte laste noget mere.

(Men accelerationen skal de ikke pille ved. Fruen synes, at det er enormt praktisk at have en bil, hvor det er så let at justere hastigheden.)

  • 12
  • 3

Trækkapaciteten vil selvfælgelig være den samme, da denne bestemmes af bilens totalvægt, og kører man med campingvogn, og er bekymret for vægtgrænsen, skal det jo være en temmelig stor campingvogn, hvis ikke de 100 kg kan lastes i campingvognen i stedet for i bilen.

Der er rigtig mange campingvogne der ikke må laste ret meget, da deres egenvægt er opgivet uden ekstraudstyr, og bare ting som fortelt og kaffestel, så er du hurtigt over den tilladte totalvægt. Nogle campingvogne kører desværre med overvægt allerede inden de forlader forhandleren.

  • 0
  • 0

Sammenligner man med en bil med forbrændingsmotor, fx en Passat, så finder man at sådan en vogn har op imod 650 kg lasteevne alt efter model og udstyr. Der er lidt langt ned til under 400 kg...

  • 2
  • 2

Seriøst? Det er jo ingenting?!

Næste gang man smider et læs briketter i bagagerummet på sin 3 eller Y, kan man på vejen hjem tage et par små rundkørsler kvikt, og mærke sin bil.

Så kan man tænke undvigemanøvre.

Man kan vurdere konstruktionen af de opbygninger og forskellige materialer især bagenden på 3 eller Y består af, samt de kræfter og bremser bilerne har.

Eller man kan i det mindste læse advarslerne⚠️ i instruktionsbogen til sin bil, og så ellers bare køre sikkert derude.

God ☀️dag

  • 1
  • 1

Jeg kører Model 3. Jeg har aldrig før ejet eller kørt en bil, der i den grad lå på vejen som en gocart.

Det scenarie, du beskriver, ville ikke engang få den til at føles lige så usikker som en almindelig bil uden læs.

Du er jo ikke den eneste der kører Model 3, men hvis du havde prøvet lignende det jeg beskriver ville også du helt sikkert kunne mærke forskellen

Og gocart..Nej! Dens vægt alene giver netop helt andre dynamiske egenskaber, og der er stadig kun 4 store håndflader på asfalten

  • 3
  • 6

De 60 kg i det store bagagerum gælder kun p.g.a. skumpladen ned til det mindre bagagerum nedenunder.

Hvor har du det fra?

"Skumpladen" er særdeles stærk. Har jo været belastet utroligt meget af mange, selv jeg.

Hvorfor skulle Tesla lave en skumplade der i sig selv sætter begrænsningen for bagagerummet, hvis det var forsvarligt at laste 200kg i, som man jo snilt kan, og køre fint med i alm. trafik.?

130kg mål lastes i det nederste, smalle rum.

60kg må lastes i det højereliggende brede rum

  • 0
  • 1

De 60 kg i det store bagagerum gælder kun p.g.a. skumpladen ned til det mindre bagagerum nedenunder. I det mindre bagagerum kan der lastes ekstra 130 kilo.

Manualen side 15: CAUTION: Never load more than 130 lbs (60 kg) in the upper trunk compartment or more than 285 lbs (130 kg) in the lower trunk compartment. Doing so can cause damage.

Det fremgår ikke tydeligt hvordan man så kan have mere i bagagerummet end de til sammen 190 kg? De fleste andre biler med en adskillelse har lavet adskillelsen i noget der kan bære, men jeg har ikke lige nærstuderet en Tesla på det punkt.

Jeg kan se på de følgende sider i manualen at man heller ikke må trykke fronthjelmen i på logoet, og man skal bruge to hænder, ellers kan den tage skade. Der er mange advarsler i den manual ;-)

  • 3
  • 5

Jeg kan se på de følgende sider i manualen at man heller ikke må trykke fronthjelmen i på logoet, og man skal bruge to hænder, ellers kan den tage skade. Der er mange advarsler i den manual ;-)

Der er ikke understøtning under logoet.

Det er fint nok at bruge kun en hånds tommel og pegefinger ude hvor der er en understøttende profil, men prøv at forklare folk det.

Grunden er at fjederen i låsemekanismen med vilje er meget stram. Please lad vær med at skifte den ud som en del "bedrevidende" gør

  • 7
  • 2

Og gocart..Nej! Dens vægt alene giver netop helt andre dynamiske egenskaber, og der er stadig kun 4 store håndflader på asfalten

Folk går meget op i vægt. Men mere vægt er altså også lig større friktionskraft.

Faktum er, at den har langt mindre krængning end andre biler, jeg har kørt. Hvilket naturligvis hænger sammen med det meget lavere beliggende tyngdepunkt. Den fornemmelse kender jeg kun fra gocart.

Desuden har den eventyrligt hårdt fat i vejen i et sving. Jeg kan tage en almindelig lille rundkørsel med jævnt god fart og accelerere så hårdt ud af rundkørslen, at jeg er oppe på 90 km/h, når jeg har afsluttet svinget ud af rundkørslen - uden at nogen af hjulene brokker sig.

(Altså - det kan jeg i et fjernt land, hvor den slags er tilladt - jeg skulle jo nødigt selvinkriminere mig for at bevise en pointe.)

  • 10
  • 5

Faktum er, at den har langt mindre krængning end andre biler, jeg har kørt. Hvilket naturligvis hænger sammen med det meget lavere beliggende tyngdepunkt. Den fornemmelse kender jeg kun fra gocart.

En gocart er meget direkte, agil, hård, man kan kaste sig rundt lynhurtigt med den lette vægt, det er ren ræs.

Ingen biler kører eller ligger på vejen som noget nær en gocart gør, så kan vi ikke snart få kvalt den floskel, please.

Desuden har den eventyrligt hårdt fat i vejen i et sving.

Helt enig, men deri ligger også en del af problematikken skjult.

Tesla model 3 er nær 2 tons vidunderlig køremaskine der er dybt seriøst konstrueret og afbalanceret til ren køreglæde med passende komfort. Jeg mærker vægten i den lavere frekvens, og fornøjes over hvor ubesværet elegant den altid håndterer selv uventede situationers manøvrer.

Den kan langt mere end jeg bryder mig om at teste, men jeg har mærket hvornår og hvordan den slipper, på forskellige asfalt typer under kontrolerede forhold, og vægten er virkelig en faktor der føles skræmmende. Det giver mig en ro at vide hvordan bilen vil opføre sig i de af fortidens situationer jeg nødig vil opleve igen.

Men vi fører 2 tons rundt med lovlige hastigheder, uden at vide hvad vi møder, i en sportsvogn forklædt som sportssedan. Tesla har gjort sig store anstrengelser, ikke mindst for at spare kilo, især på bagenden alene. De relativt få kilo de har sparet, fylder man hurtigt i bagagerummet, og mere til, og mere til, og så begynder man snart at komme langt ud over den valgte balance i konstruktionens afstemte fjedre, støddæmpere, køreegenskaber. Det føles ikke godt hvis jeg overskrider Teslas maxlast, og jeg vil absolut ikke lave en hurtig undvigemanøvre med 400kg på bagsmækken af den.

Tesla Model 3 er konstrueret som en fuldblods sportssedan, Tesla Model Y er konstrueret som en fuldblods sports (mindre)SUV. Hvis man har andre højere prioriterede behov end den form for køreegenskaber, så er der da heldigvis flere andre producenter i dag, der forsyner begejstrede BEVister

One size doesn't fit all, men jeg glædes over alle flere og flere forskellige mennesker vi ser i deres Model 3, og jeg håber de værdsætter og nyder alt det den gør så godt. Det er ikke det værste at blive forfalden til, og så støtter de flere gode formål samtidig.

.

Til dem der nørder lidt mere ned i det, værdsætter den fast afstemte affjedring, men som jeg, gerne lige vil have afrundet hårdheden i anslaget, kan jeg varmt anbefale Mountain Pass Performance comfort coilovers. Køb et par 10mm længere bolte i samme høje stålkvalitet til dæmpergaffelbenet, Sænk den absolut ikke lavere end Performance, og få den efterfølgende professionelt kontrolleret/justeret med en 4-hjulsudmåling.

💸25-02-2019 AWD

  • 7
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten