seiersen science

Lær dit barn at programmere Scratch

Som opfølgning på mit indlæg Lær dit barn at programmere, vil jeg her give et tip til et programmeringssprog, der faktisk er designet til børn:

Sproget Scratch er udviklet af Mitch Resnick, der er professor ved MIT Media Lab. Det er et grafisk sprog baseret på blokke med kommandoer, der kan stykkes sammen til ganske komplekse programmer. På billedet vises et simpelt eksempel, hvis eneste funktion er at flytte den lille kat rundt ved hjælp af piletasterne (bemærk at kommandoerne også findes på dansk):

Illustration: Privatfoto

Hvis du genkender tankegangen fra Lego Mindstorm, er det nok ikke tilfældigt, for MIT Media Lab var også med i udviklingen af dette. En variation af Scratch (BYOB) bruges ydermere til undervisning i grundlæggende programmering på University of California, Berkeley i USA.

Mitch Resnick fortæller her selv om Scratch og om at lære sit barn at programmere i dette TED-foredrag fra november 2012:

Scratch kan downloades gratis fra Scratch.MIT.edu, hvor man også kan finde et stort bibliotek med andre brugeres programmer. God fornøjelse.

Emner : Uddannelse
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Samme "sprog" bruges også i det google/MIT udviklede App Inventor til at lave Android Apps med. Det fungerer faktisk ganske glimrende.

http://appinventor.mit.edu/

Og ja - min søn lavede også et lille spil i Scratch for et par år siden som 9 årig, så det er ret nemt at gå til. Noget af det skal man lige vænne sig til, og personlig mangler jeg at kunne se og rette i koden bagved, men det er nok bare gammel vane :-)

  • 1
  • 0

Spændende. Var Scratch det første programmeringssprog, du introducerede for din søn - og programmerer han stadig?

  • 0
  • 0

De som var med i computerens barndom, vil huske Logo-bølgen. Der findes talrige artikler i fagblade om værdien af at lære skolebørn at kode Logo, samt om erfaringerne med praksis i skolerne.

Forsøget med at lære skolebørn programmering med Logo, var en fiasko, ligesom forsøget med Scratch, og tilsvarende sprog, vil blive det.

At lære børn at programmere i skolen, svarer til at lære skolebørn at flyve passagerfly. De børn som har interessen og evnen, skal nok selv finde ud af at programmere.

Præcis som de der har evnen og interessen for passager flyvning, nok skal blive piloter af egen kraft.

  • 2
  • 3

Andy - den tilgang har vist ikke hjulpet mange til at komme videre! Børn vil gerne programmere når det giver mening og kan også lære det, hvis niveaet passer! Som der også er nævnt, så er LEGO Mindstorm et godt eksempel. Det har børnene på vores skole brugt i mange år til det årlige First LEGO League - sidste år kom de til Scandinavisk finale i Oslo. De lærer RIGTIG meget om produktudvikling generelt og hvad programmering faktisk er for en størrelse. Det ansporer rigtig mange til at ville noget med ingeniør-lignende fag! Så dette er på ingen måde en dårlig idé - men det SKAL sættes i den rette kontekst for at give mening og dermed blive en succes - det kommer ikke ved at gøre som man altid har gjort! Så hermed en opfordring - tag det op i skoler og institutioner overalt - det er skide godt!! :-)

  • 2
  • 1

At lære børn at programmere i skolen, svarer til at lære skolebørn at flyve passagerfly. De børn som har interessen og evnen, skal nok selv finde ud af at programmere.

Vi behøver ikke at undervise i at læse og skrive, de børn som har interessen og evnen, skal nok selv finde ud af at programmere.

Vi behøver ikke at undervise i matematik, de børn som har interessen og evnen, skal nok selv finde ud af at programmere.

Vi behøver ikke at undervise i Fysik, de børn som har interessen og evnen, skal nok selv finde ud af at programmere.

Vi behøver ikke at undervise i ..., de børn som har interessen og evnen, skal nok selv finde ud af at programmere.

  • 3
  • 1

Vi behøver ikke at undervise i at læse og skrive, de børn som har interessen og evnen, skal nok selv finde ud af at programmere.

Vi behøver ikke at undervise i matematik, de børn som har interessen og evnen, skal nok selv finde ud af at programmere.

Vi behøver ikke at undervise i Fysik, de børn som har interessen og evnen, skal nok selv finde ud af at programmere.

Du forveksler almen viden med interesse og evne. Det du siger er, at der kun findes musikere fordi der undervises i musik i skolerne, kun skuespiller fordi der undervises i drama, og kun sportsfolk på grund af gymnastiktimerne.

  • 0
  • 0

Andy - den tilgang har vist ikke hjulpet mange til at komme videre! Børn vil gerne programmere når det giver mening og kan også lære det, hvis niveaet passer!

Jeg kan forsikre dig for at tilgangen med undervisning i Logo var på et højt professionelt og pædagogisk niveau. Den anvendte turtle var en kabelstyret robot, som ved en tusch tegnede figurer på et stort papir. Teknologisk dengang, helt på linje med Mindstorms i dag.

Projektet, som kørte over flere år, var et samarbejde mellem pædagoger, psykologer og programmører. Jeg tilhørte selv den sidste gruppe. Der er skrevet flere videnskabelige papirer om erfaringerne, hos alle tre grupper af medvirkende.

Problemet var bare, at eleverne ikke tog noget med sig fra undervisningen. De elever som i forvejen havde evnerne for programmering fik et højt udbytte, mens det store flertal nok syntes det var sjovt, men ikke helt forstod formålet.

Jeg er overbevist om at indsatsen dengang ikke har skabt en eneste programmør i de berørte klasser, udover de som allerede havde evnerne og lysten.

I er for min skyld meget velkomne til at gentage historien, og forsøge at introducere programmering i folkeskolen. Jeg har bare deltaget i forsøget for 30 år siden, og gør opmærksom på at der ingen grund er til at gentage det.

  • 2
  • 0

Jeg har også lavet et par scratch spil med min søn da han var 9 år gammel. Det var sjovt og han fik en god ide om hvad det vil sige at skrive et program. Men det var ikke noget der hang ved. Selvom om det var sjovt var det en hel weekend hvor vi ikke lavede andet. Hyggeligt nok men hvad gør man når drengen hellere vil ud i den friske luft og spille fodbold? Anyhoo pointen er at hvis forældrene kan lidt programmering har børnene en større mulighed for at blive gode programøre. Lidt lige som børn med musikalske pianist forældre hurtigt lærer sig at spille klaver.

Det store hit der hjemme lige nu er Minecraft. Der er ikke noget i denne verden han hellere vil end at skrive et 'mod' til hans Minecraft. Desværre er jeg ikke skriftsklog ud i Java (Pascal eller Comal80 any one? No?) og et de-compiled Minecraft kræver mere end mine 'Hello World' evner.

Når det er sagt tror jeg at spil som Minecraft hvor man selv kan skrive lidt software til vil skærpe appetitten hos de små poder og hvem ved, måske vokser de en dag op til at blive en 'real programmer' og ikke en 'quiche eater' som deres far.

  • 0
  • 0

Hej allesammen jeg er en dreng på 12 år og er begyndt at udvikle spil i unity3d for ikke så lang tid siden. jeg søger en at udvikle unity spil sammen med du skal være mellem 10 og 15 år. det skal lige siges at jeg ikke er så god endu og kun kan basis. add mig på skype hvis du er interesseret. skype: william.hermann5. :D

  • 0
  • 0

Findes en brugervenlig grænseflade til VHDL/Schematic, så de kan tegne og forstå diagrammer, kompilere disse ned på et FPGA kort, og se de fungerer?

  • 0
  • 0

Jeg fandt dette program, til undervisning i elektronik: http://www.edisonlab.com

Dog indeholder det så vidt jeg kan se ikke mulighed for at tilslutte et FPGA kort, og se en digital konstruktion i funktion. Jeg er også i tvivl, om det egner sig til de mindste. Findes andet lignende visuelt undervisnings og programmeringssoftware?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten