kronikken blog

Læg en parkeringsring omkring København

Illustration: Privatfoto

Ebbe Kristensen er pensioneret akademiingeniør, B.

I stedet for den betalingsring, som regeringen for nylig havde forslag fremme om for at løse problemerne med trafik og forurening i København city, foreslår jeg, at man etablerer en parkeringsring. Denne ring af parkeringscentre kunne placeres, hvor de store mænger af kørende trafik skærer DSB's jernbaner.

Idé: Der bygges tre stationsparkeringscentre ved de tre store indfaldsveje til København city. Parkeringscentrene bygges over eksisterende jernbanestationer, så det er nemt at komme videre med tog eller bus. Der er tre store indfaldsveje, der skærer jernbaner: ved Ryparken Station, Fuglebakken Station og Dybbølsbro Station. Parkeringscentrene bygges hen over jernbanestationerne.

Når den besøgende har parkeret sin bil, betales billetten i parkeringsautomaten. Da det er vigtigt, at disse parkeringscentre gøres attraktive at benytte for besøgende bilister, kunne en parkeringsbillet koste 50 kr. og samtidig være en billet til tog, bus og Metro med ubegrænset kørsel i den indre by. Billetten kunne være gyldig indtil kl. 24:00 samme dag. Måneds- eller årskort er også en mulighed.

Stationsparkeringscentrene kunne indrettes med eller uden dagligvarebutikker og biografer. Delebiler kunne tilbydes gratis parkering. Samtidig kunne der tilbydes langtidsparkering/garager til lokale borgere. Prisen for en 'garage' kunne være 400 kr. pr. måned.

Der kunne også etableres autoværksteder i parkeringscentrene. Så kunne ejeren køre bilen på værksted om morgenen og afhente den, når han eller hun var færdig med dagens arbejde i city.

Hvis centre blev indrettet med dagligvarebutikker, kunne bilisterne gøre deres indkøb dér efter dagens arbejde. Videre transport fra centrene kunne foregå med DSB eller med bus. Movia kunne indsætte nye buslinjer fra centrene direkte ind til Rådhuspladsen, Kongens Nytorv og andre centrale steder i city.

Butikker, der føler sig truet af de nye centre, kunne tilbydes at være de første til at vælge butikslokaler i de nye centre. Ejerne af de nye centre kunne være Københavns Kommune, DSB og/ eller staten.

Der kunne udskrives en arkitektkonkurrence med priser til de tre bedste forslag med en førstepræmien på f.eks. 250.000 kr. Det vindende firma skulle desuden tilbydes at udforme de endelige projekter. Københavns Kommune vil på baggrund af disse forslag have et bedre beslutningsgrundlag for hovedstadens trafikale fremtid.

Man kunne starte med at bygge ét af centrene og bruge erfaringerne herfra ved etableringen af de to andre. Centrene omkring Ryparken Station og Fuglebakken Station ville give et tiltrængt kvarterløft til det Ydre Østerbro og Ydre Nørrebro.

Denne kronik skal opfattes som et ideoplæg. Derfor modtages gerne bidrag til videre bearbejdning i følgende områder:

  • Skitseforslag i Google Sketchup eller i andre 3D-programmer til hvordan de tre stationer kunne udformes: Ryparken, Fuglebakken og Dybbølsbro.

  • Løsningsforslag omkring til og frakørsel ved Dybbølsbro-stationscentret. Her skærer de store trafikmængder ikke direkte DSB-spor men kører parallelt med dem.

  • Trafikanalyser omkring de tre centre.

  • Miljøanalyser

  • Andre konsekvensanalyser.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når man skal den sidste km eller to inde i København slår cyklen alle andre transportmidler. Desuden vil den offentlige transport ikke kunne klare en stor tilvækst af passagerer.

Det er vigtigt at man har adgang til aflåste, oplyste (og måske overvågede?) cykelskure så risikoen for at eens cykel bliver smidt på ladet af en lastbil om natten bliver minimeret.

  • 0
  • 0

På banenstrækningen til Frederikssund forsøgte man sig med et lignende projekt da man anlagde Kildebakke Station. Her var det meningen folk skulle køre til, parkere bilen og tage toget videre ind til København. Blandt andet for at opbløde trafikpresset i \"Chokoladekrydset\" i Ballerup.

Min vurderingen er at det mislykkes. Måske fordi der ikke var et stort nok opland og tilpas meget trængsel. Måske fordi placering på en mark mit i ingenting ikke tiltalte folk. Måske fordi der manglede services. Konsekvensen var denne spøgelsesstation(især om natten)

Situationen med dette forslag er en helt anden. Der er tale om et sted med langt flere mulige \"kunder\" og store trængsel. Men jeg mener dog man kan lære af erfaringerne fra Kildebakken.

I min øje er services nøgleordret samt en effektiv og gnidningsløs omstigning fra bil til tog og omvendt. Det skal gøres attraktivt at standse ved disse parkeringsknudepunkter og det skal gøres nemt. Automatiske parkeringshuse er måske løsningen?

Et enkelt spørgsmål? Hvordan kan Metroen sættes i spil i denne plan?

Jeg ser frem til at følge denne debat

  • 0
  • 0

En ligefor konsekvensanalyse vil jo let synliggøre et alvorligt problem ved at placere sådanne super-parkeringshuse de foreslåede steder: Endnu mere indadgående trafik - med alt hvad dette medfører.

Dybbølsbro station har jo allerede et butikscenter, Fisketorvet, som vel nok kunne have været omgivet af parkeringstårne frem for boliger; men helt ærligt - det er jo praktisk talt midt inde i centrum. Det virker altså som en ret skidt ide nærmest at opfordre pendlerne fra Region Sjælland og ydre Hovedstaden til at køre helt ind i centrum ved at etablere fordelagtige parkeringsvilkår så langt inde i byen!

Placer i stedet parkeringscentrene hvor motorvejene møder jernbanerne - altså en \'ring\' et godt stykke længere ude end det foreslår - og så har vi jo et antal fornuftige park-n\'-ride-anlæg med attraktive services; men en realisering af sådanne huse ville jo nok fordre en kapacitetsudvidelse på de tilhørende jernbanestrækninger...

Den kommende Ringsted-Køge-København-jernbane kunne eksempelvis med fordel suppleres med et par attraktive sattelit/opsamlingsstationer. Ørestad station kunne sagtens suppleres med en mængde parkeringspladser både over og under jorden - der er jo allerede butikscenter.

  • 0
  • 0
 

Så andre nævnre, så tror jeg også at parkeringen skal foregå længere væk. Fuglebakken ligger tæt ved motorvejen, men det er meget besværligt at komme fra Fuglebakken til indre by.

Så jeg foreslår p-pladserne længere væk, fx Brøndby: http://maps.google.com/maps/ms?msid=202235...

P.t. er der gratis parkering ved Fuglebakken, hvilket er en fantastisk \'opfindelse\'. Det og andre tiltag der friste billister, tror jeg skal overvejes nøjere.

  • 0
  • 0

Jeg ville dog mene det ville være godt med flere \"ringe\" så der var phuse/cykelskure ved alle (større) stationer. Og ikke noget med p-billet. Det skal være GRATIS, for hvorfor skulle man ellers finde det tiltalende, når man samtidig skal spilde tid på at skifte transportmiddel. Eller evt. gratis med et rejsekort som de jo nu er så glade for at promovere. Jeg kan køre langt for 50 kr, og nogle steder kan jeg stadig holde gratis, fx fisketorvet eller hos visse firmaer der tilbyder ppladser til ansatte og gæster.

  • 0
  • 0

Lige i øjeblikket kører bilerne forbi de steder med 50--70km/t.

Hvis man så regner på en hvis %del billister skal bremse op og holde for rødt for at dreje af for at parkerer... det vil da skabe en lang kø.. for den tid billisten skal holde inde til siden og muligvis betale... er bare min tanke..

  • 0
  • 0

Ryparken station som trafikknude punkt er en rigtig god ide. En oplagt mulighed, som dog nok ikke længere kan lade sig gøre, er at flytte metro-city ring stationen fra Vibenhus-runddel til Ryparken. Således er der parkering, S-tog og metro samlet et sted. Herefter kan den ene vejbane mellem Hans K.s plads og Harald-/Sejrø-gade laves til busbane. Det vil give en grund til at skifte ved Ryparken (undgå kø ved flaskehalsen) og gøre det muligt for busserne at komme hurtigt frem. Der kan laves en ekspres bus Ryparken - Riget/Panum - Nørreport - Kgs Nytorv etc.

  • 0
  • 0

Dette kan ikke gennemføres. Af den simple grund det IKKE medfører øgede indtægter til stats og kommune kasser.

Jeg venter forøvrigt stadig på Guzzi helles udspil om den forbedrede trafik.

Det var nemlig tys tys under trængselsrings skadalen, hvordan den offentlige trafik skulle forbedres.

  • 0
  • 0

og derfor har Henning Larsen ret. Vi bliver nødt til at have en løsning der gør det dyrt at slæbe sine osende metalkasser ind i byen. Det er ikke rimeligt at os der indånder partiklerne også skal betale for ekstra parkeringsforkælelse til bilisterne.

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke lægge dem hvor motor ringvej 3 krydser de store indfaldsveje Roskildeve jyllingevej Herlev hovedgade/fr.sundsvej, osv?

  • 0
  • 0

Jeg venter forøvrigt stadig på Guzzi helles udspil ...

Henning, jeg kender ikke vedkommende, men monstro det er en der kører Moto Guzzi?

Men ellers har du nok ret. Det skal koste kassen at bringe sine blikspande ind i middelalderbyen.

  • 0
  • 0

men jeg vil også umiddelbart mene, at det er for tæt på "byen".

det er dog dejligt, at nogle herinde, gider gøre sig nogle tanker om hvordan vi kan mindske trængslen og forureningen. for det gider regeringen ikke.

  • 0
  • 0

Jeg er bygningsdesignstuderende på DTU og deltog i 2009 sammen med en medstuderende i en international designkonkurrence udskrevet af Københavns kommune & DSB omkring Københavns fremtidige bycykler:

http://www.cphbikeshare.com/winners.aspx

Vores forslag fik en 3. præmie og fik bl.a. ros med på vejen fordi vi tænkte bycyklen ind som den 4. brik i det offentlige transportnet. Cyklen skulle bl.a. udleveres ved en lignede parkeringsring rundt om byen. Der ligger både grafik og tekst i forslaget, så hvis noget kan bruges til idéoplægget er det til fri afbenyttelse. Det kan hentes som PDF her:

http://www.cphbikeshare.com/pdf/33211.pdf

Mvh. Jacob

  • 0
  • 0
 
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten