Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
højttaler q113 blog

Kom til premiere på gudesmuk højttaler på Kulturnatten

Illustration: Privatfoto

Fredag den 10. oktober er Ingeniørhuset en del af Kulturnatten. Hele det store hus kommer til at summe af aktivitet og Q113-projektet har verdenspremiere på den skønne gulvhøjttaler, der har fået navnet SA pandion 30.

Det bliver en fed dag. Gulvhøjttaleren i crowdsourcing-projektet er færdig og skal vises frem for første gang. Jeg håber, du vil lægge vejen forbi, for at se og høre den usædvanlige højttaler.

Med en højde på 120 cm, står den stolt og rank. Højttalerenhederne er placeret i højde med dine ører (når du sidder ned) og viser på den måde, at her er en højttaler, der ikke kun er til baggrundsmusik. Den skal nydes.

Med en pris på Kr. 60.000.- for (for 2 styk) er dens kommercielle muligheder selvfølgelig begrænsede, men den har en historie at fortælle.

De tekniske detaljer vil jeg vende tilbage til, men her ser du kabinettets konstruktion. Bemærk, den buede basrefleksport, der kun lige er blevet plads til.

Udviklet i åbenhed

Gulvhøjttaleren et resultat af et crowdsourcingprojekt, hvor 110 frivillige ingeniører har bidraget med deres viden indenfor så forskellige områder som akustik, elektronik, mekanik, teknisk tegning og lytteafprøvninger.

Projektets overvejelser, udfordringer og resultater er blevet offentliggjort på den tilhørende blog og Højttaler Q113 adskiller sig dermed fra produkter, der er udviklet bag lukkede døre. På den måde stiller den spørgsmål ved, hvordan virksomheder skaber miljøer, der kan fostre nye idéer.

Er der en fremtid for åbenhed og dialog for alverdens udviklingsafdelinger? Eller tror vi mere på de lukkede døre? Meningerne er mange.

På Kulturnatten vil du også kunne se højttalerstanderen til kompakthøjttaleren. Den er fremstillet af MDF og beregnet til påfyldning af sand, for at give et stabilt underlag for højttaleren.

Udbreder kendskabet til god lyd

Højttaler Q113 har desuden ambitioner. Kendskabet til god lydkvalitet har svære kår, hvilket står i kontrast til, at det formentlig aldrig har været billigere, at få god lyd hjemme i stuen, end det er netop nu.

Men hvad er god lyd? Og hvad får du ud af god lyd?

Højttaler Q113-projektet forsøger at få snakken om god lydkvalitet ind i stuerne. Den inviterer til at lytte efter.

I den modsatte ende af opinionsskalaen, fortæller Gramex, der er bindeled mellem musikken og publikum, at danskerne hører musik som aldrig før, men også at vi er blevet en nation af uopmærksomme lyttere.

Skriv gerne en kommentar om danskernes uopmærksomhed. Ligger modpolen til gode lydoplevelser i en befolkning, der ikke kan holde ud at sidde ned ret længe og fordybe sig i noget?

Fredag den 10. oktober

Ingeniørhuset (IDA)

Kalvebod Brygge 31-33

1780 København V

Åbent fra kl. 18 - 23

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det mest absurde er hvor meget Dansk udviklet og produceret HiFi - i særdeleshed decideret Hi-End - udstyr der er og fortsat bliver mere af.
Især super gode højttalere laver vi mange af her i landet, men hvad har vi selv stående?
Hvor mange har højttalere til (bare) over 10.000 der står og "fylder" i stuen?
Ved venner og bekendte?
Jeg ser ikke rigtigt nogen...

  • 2
  • 0

Du har fat i noget meget centralt, Frederik.
I december 2015 kan vi (danskere) markere 100-året for Peter L. Jensens patent på den dynamiske højttaler.

Nu er det ikke nødvendigvis en tårevædende begivenhed i sig selv, hvis det altså ikke var fordi (som du er inde på) at Danmark er "et højttalerland", uden størstedelen af befolkningen er klar over det.

Opgørelser fra Netværket for Dansk Lyd taler om, at omkring 20.000 mennesker arbejder med lyd (eller lyd-relaterede) produkter, ydelser og meget andet.
Jeg gentager lige: 20.000 mennesker!

Det er næsten dobbelt så mange, som det antal af personlige stemmer Villy Søvndal fik sidste gang han stillede op.
Nu mener jeg ikke, at Villy Søvndal og lydprodukter "Made in Denmark" har noget som helst med hinanden at gøre.
Jeg vil kun vise, at Villy Søvndal er mere kendt som brand, end han reelt berettiger til som stemmesluger.

Kendskabet til danske lydvirksomheder burde være større (end kendskabet til Villy Søvndal) og det er kun branchen selv, der kan løfte det kendskab.

100-året for højttaleren, ser jeg som en glimrende anledning.

Med til kendskabet hører nytteværdien. Altså, hvori består fidusen i at tænke middelmådig lyd ud af stuen ... og topklasse lyd ind i stuen.

Det skal (formentlig) opleves for at blive værdsat.
Hvad mener du?

  • 2
  • 0

Der er mange måder at nyde musik på.
For 60.000 kr kan man komme til rigtig mange koncerter og nyde musikken der hvor den nydes skal :-)

Dertil kommer at de fleste der har råd til at give 60k for et sæt højtalere burde kunne få dem lidt billigere uden diskanter for de høje toner har allerede forladt vores ører (noget med alder at gøre ;-)

Og så er der lige materialet. I hin dage kunne man købe Opus plader hvor man havde styr på optagelserne. Er det ikke lidt sværere idag at opstøve andet end multi-mono musik ?

Men ingen tvivl om at Q113 er et meget fint stykke håndværk :-)

  • 1
  • 1

Det underlige er - som der også er kommet frem - at vi hører musik som aldrig før. Men kvaliteten lyden i stuen er ringere og ringere. DE allerfleste hjem jeg besøger har ikke en højttaler i stuen. Måske én bedre wifi-streamings-enhed-højttaler i køkkenet/spisestuen.

Sidder folk overhovedet i deres stuer længere?
Kommer de der kun for at se fjernsyn?

Er det måske pga vores livstil er ændret så meget at der ikke er plads til fordybelse i noget som musik?
Er musik på den samme vej som papir-aviser?

JEG elsker musik og har et anlæg i den bedre ende i stuen - der fylder det meste af én væg, hvilket altid afstedkommer kommentarer fra gæster - alligevel har jeg svært ved at finde tiden til at sætte mig ned og skrue op. Familie, fritidsaktiviteter, arbejde, husholdelse, osv - stjæler tid, så det er sjældent at prioritere ordentlig lyd.
For jeg hører masser af musik. Når jeg løber, kører, arbejder, venter osv - bare ikke ret tit foran de gode højttalere...

Og for de der ikke har, men måske kunne påvirkes til at få ordentlig lyd i stuen. Hvor skulle de få denne påvirkning fra?
Hvor mange butikker findes hvor det er muligt at komme ind fra gaden og opleve god lyd?
Jeg syntes det blir sværere og sværere...

  • 1
  • 0

Jeg har købt mig et par Audeze LCD-X hovedtelefoner.
De lyder sindsygt godt, og jeg får hørt meget mere musik.
Jeg har fået mig en lille forstærker til dem, som ligesom bare forsvinder fra signalvejen.
Det hele for omkring 12kkr til sammen. Så er hi-fi inde for rækkevidde igen.

mvh

  • 1
  • 0

Hej Ole,
Jeg har tænkt meget over det du skriver og spørger om.
Tror også der skal kigges lidt på hvorledes musik kan høres i dag, hvad det koster og hvad man er opvokset med!
Da jeg var ung i 70'erne købte jeg LP'er for 79,95, jeg passede godt på dem og havde plastik hylstre + gode sleeves til alle mine plader. Tror det implicit førte til at jeg gerne ville have god lyd når pladerne skulle høres, hovedtelefoner var egentlig aldrig en option, det var bare federe at sidde på sin skibsbriks/sofa/stol og lytte og se på sine højttalere :-)

I dag kan man downloade en fuld CD for ca 80 kr, lægge den på sin telefon/mp3 afspiller/iPod etc og lytte med et pare fede ear plugs til 1000 kr - eller bruge dem der er leveret sammen med hvad det nu end er man bruger som afspiller, og kan få en rigtig god lydoplevelse ud af det.

Kan det postuleres at det eksklusive er pillet ud af det at få en fed lytteoplevelse ?

Mange er i 90'erne/0'erne vokset op med god lyd fra earplugs/hørebøffer, de kan lytte uden at skulle tage hensyn til andre så hvorfor have nogle fede højttalere til en pris der langt overstiger hvad et par gode hovedtelefoner koster ?
Jeg tror at det store konsummarked er hos "de unge", man må håbe at når de bliver ældre, at de også vil værdsætte lydoplevelsen fra fede højttalere! Det gør jeg nu takket være dine Q113 (god WAF)
Og her er der måske også en mulig forklaring, gode højttalere kan fylde meget i en stue og er muligvis ikke smukke i mange af vore bedre halvdeles øjne, sorry. Det er sikkert derfor at der i mange fora ofte tales om WAF.

Jeg tror også at Frederik berører noget rigtigt i det, at det er svært for mange at få "tid" til at lytte til musik fra højttalere, såden er det ihvertfald her på privaten.

Alt i alt tror jeg at markedet er blevet mere segmenteret hvor segmentet med HiFi entusiaster er mindre end førhen fordi mulighederne for at høre god lyd er mere tilgængelig nu end førhen.

Mvh

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten