Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Kold fornøjelse på el-løbehjulet

Er det moderne el-løbehjul en optimal transportløsning for en voksen mand? Det satte jeg mig for at undersøge i denne uge, hvor jeg begav mig ud i den københavnske trafik på et af selskabet Vois nye udlejningsløbehjul.

Det er en relativt simpel proces: Du downloader en app, opretter en bruger, og få sekunder efter kan du se på et kort, hvor løbehjulene befinder sig.

Da jeg tog min første tur på løbehjulet, havde jeg netop parkeret den nye Kona Electric, som Motorbloggen også tester i øjeblikket, et godt stykke væk fra min bopæl på Østerbro i København, hvor det er temmelig dyrt at parkere uden parkeringslicens. Heldigvis var der ifølge app’en et løbehjul ikke langt derfra, som kunne fragte mig de få kilometer hjem.

Illustration: Christian Rantorp

Da jeg finder løbehjulet, trykker jeg blot på knappen “Scan to ride”, hvorefter telefonens kamera nemt registrerer en lille QR-kode på løbehjulet, som nu kan låses op. Displayet lyser op, lygterne tændes, og vi er good to go.

Illustration: Voi

Min første reaktion er, at der er en grund til, at vi kalder det et løbehjul på dansk og ikke en e-scooter. For når du sætter motoren i gang ved at holde den grønne knap nede på højre side af styret, og sætter af med højre fod, føles det fuldstændig som at stå med begge fødder plantet på et almindeligt løbehjul. Der er ganske vist en motor i forhjulet, så du flyver derudaf, men du føler dig lige så sårbar og ukomfortabel, som du ville føle dig på et løbehjul uden motor.

Turen på cykelstien forløber fint, hastigheden ryger hurtigt op på 22-23 kilometer i timen, men det er nemt at styre farten. Jeg føler mig dog ikke tryg nok til at svinge min arm ud, når jeg skal dreje, eller op i vejret, når jeg standser, og grundlæggende føler man sig lidt dum, når man står der med sin hjelm på, bumstille, mens man stryger forbi cyklisterne.

Her i vinterkulden er det desuden en overordentlig kold fornøjelse at køre på et løbehjul, hvor du i modsætning til cykler og el-cykler, ikke har mulighed for at få varmen ved at bevæge dig undervejs.

På Østerbro er der brosten. Mange brosten. Eller andre glatte overflader, hvor løbehjulet med sit hidsige forhjul nemt kan spinne ud af kontrol. Jeg er indtil videre ikke endt på røven, men skulle jeg blive en permanent bruger af dette netop lovliggjorte legetøj, ville jeg utvivlsomt kysse asfalt før eller siden. Det er sjovt i starten, men når den første barnlige fryd er overstået, savner jeg hurtigt min cykel.

Illustration: Christian Rantorp

Lige nu har jeg svært ved at se, at løbehjulet kan erstatte cykelture i en by som København. Men vi må se, hvad der sker, som de forenede staters farverige præsident ofte formulerer det. Jeg, og andre københavnere, skal i hvert fald lige vende os til den nye teknologi.

Fortsættelse følger!

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"men du føler dig lige så sårbar og ukomfortabel, som du ville føle dig på et løbehjul uden motor"
"Jeg føler mig dog ikke tryg nok til at svinge min arm ud"

Dine oplevelser svarer ganske nøje til mine første 50-100 hjælpeløse kilometer. Jeg tør næsten vædde på at du holder ret godt fast (krampagtigt fast) i styret også. (Det gjorde jeg i hvert tilfælde)
Efterhånden som man lærer løbehjulet at kende , så bliver kørestilen langt mere afslappet og problemet med at løfte den ene hånd fra styret løser sig selv. Uden at have gennemanalyseret situationen 100%, så tror jeg at den typiske begynder benytter styret til at holde balancen, medens den mere rutinerede bruger typisk anvender bagerste ben til balancen.

  • 8
  • 0

Det lille forhjul og den næsten lodrette bom med forgaffel og styr gør løbehjul meget mere ustabile (retningsstabilitet, rullemodstand) end cykler. Et hidsig forhjul!
Selv et lille hul i kørebanen får asfalten til at komme farende op i hovedet.
Held og lykke1

  • 2
  • 2

Smertefuldt bekendskab.

Da det sidste år kom frem, at de ville blive lovlige i trafikken, syntes jeg at det ville være en rigtig god idé som julegave til mine to sønner som har henholdsvis 1,5 km. og 2,5 km. til deres uddannelser. Så der blev indkøbt to stk. sammenklappelige løbehjul så de skulle være lette at have med. Deres begejstring for produktet var dog betragtelig mindre end deres fars.
Jeg syntes at det var lidt synd at de bare stod ubrugte hen, og fik en aften fik jeg den fantastiske idé at min kone og jeg lånte dem til en lille tur... Nu er det sådan at vi nærmer os 50 år, og ingen af os har erfaring i brug af løbehjul. Det kostede min kone nogle trykkede ribben, huden på samtlige knoer og en mobiltelefon. For mit eget vedkommende kunne jeg nøjes med en øm albue og en blå hofte. Det er formodentligt ikke sidste gang, men næste gang skal vi ikke forsøge at kører om kap, og så skal det vist også være i dagslys.
Husk at passe på jer selv hvis i får lyst til at prøve kræfter med sådan et bæst..

  • 6
  • 0

Kristian Glejbøl.
Det er ganske rigtigt at løbehjul slet ikke retningsstabile som cykler. At du har kørt 500 km på et el-løbehjul uden problemer er godt for dig, men beviser alene, at det er muligt at køre på el-løbehjul uden at vælte, ligesom nogle kan køre på ethjulede cykler uden at vælte (hele tiden).

  • 4
  • 3

At du har kørt 500 km på et el-løbehjul uden problemer er godt for dig, men beviser alene, at det er muligt at køre på el-løbehjul uden at vælte

Nu er det sådan at erfaring og faktuel viden i min verden er en forudsætning for en meningsfuld debat. Når jeg udtaler mig om el løbehjuls fortræffeligheder er det netop på baggrund af både erfaring og faktuel viden.

Ethvert transportmiddel er problematisk de første få kilometer man anvender det - husker du selv hvor svært det var at lære at cykle?

  • 5
  • 0

jeg arbejder et sted hvor vi sælger elløbehjul, og jeg kan berette om at når folk for prøvet de modeller hvor der er 10" oppustelige hjul og skivebremser, så de solgt.

vi har kunder i alle alders grupper, de er et kæmpe hit. ER Iøvrigt enig i Kristian Glejbøl betragtning af køre egenskaberne. Man bliver hurtigt rutineret :-)

btw. det er kun baghjuls motor der giver mening...

  • 2
  • 0

De store hjul på cykler ruller bedre og mere sikkert over små forhindringer som huller, kanter og fortovskanter på/ved kørebanen og på grusvej end løbehjulenes små hjul.
Dertil kommer den stabiliserende gyroeffekt når cykelhjulet roterer.

  • 1
  • 1

Hej Peter,

Inde i app'en kan man blandt andet se, hvor meget der er tilbage på batteriet. Jeg oplevede faktisk, at jeg ikke kunne vælge et løbehjul, fordi der ikke var nok strøm på. Når det er tilfældet, fremgår det pågældende løbehjul heller ikke af oversigten på app'en.

Man lader ikke selv løbehjulet op. Den opgave har selskabet sat såkaldte "Voi Hunters" til at løse: https://www.voiscooters.com/hunters/

  • 0
  • 0

Alle de løbehjul jeg har set i mit liv har ligesom cykler positiv Castervinkel hvor styrboltens hældning rammer foran det lodrette hjulkontakt punkt med vejbanen fra hjulakslen . Man skal være opmærksom på at styreakslens centerline skærer hjulakslens center linie, set fra siden Det giver en selvoprettende effekt.
Der findes biler der har neutral eller negativ Castervinkel for at mindske sidevindsfølsomhed, men disse har normalt også servo styring. Biler med hydrauliske servoer er svære at styre hvis motoren stopper.

Et kontorstolehjul har en lodret aksel hvorom hjulet drejer og som er forskudt i vandret retning forhold til hjulets lodrette akse, derved opnåes at hjulet let kan indstille sig i den retning man ønsker stolen skal bevæge sig i, men hjulet er på ingen måde selvoprettende

  • 1
  • 2

Hvis et trækkende hjul har efterløb, vil det resultere i det modsatte af selvopretning. Man kan så sædfølgelig bare bytte om på punkterne, men det vil så gå grueligt galt under motorbremsning.

Jeg tror I teoretiserer alt, alt for meget i forhold til praksis - der er en anden facitliste på løbehjul på grund af hjulenes små dimensioner og det faktum at man kan anvende kroppens naturlige balancesans da man kører uhæmmet af et sæde. Hvornår er I sidst faldet ned fra et fortorv?
Jeg har stadig ikke helt gennemskuet hvorledes man holder balancen på et løbehjul, men det er at faktum at det er simpelt - langt simplere end at cykle. Hvis I er i tvivl, så slå et smut forbi en børnehave og se hvorledes selv små børn ubesværet anvender løbehjul.

  • 0
  • 0