Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Kia e-Niro: Det er slut med at skrive om (almindelige) elbiler

Sidste uges oplevelse med den nye Kia e-Niro EV var en kedelig en af slagsen. For hvad skal man egentlig skrive, når alting fungerer, som det skal? Den var hverken for sløv eller for kvik, for stor eller for lille. Rækkevidden var hverken for kort eller så lang, at vægt og pris steg til astronomiske højder, og hvis vi kigger på prisen, så var den ikke så høj, at man bare havde et skuldertræk tilovers, fordi den ligger langt uden for de fleste menneskers rækkevidde.

Indvendigt var der ikke noget, som stak ud, men samtidig så havde den alt, hvad man forventer af en moderne bil til godt 300.000 kroner. Det er opbygget som en SUV, og selvom det ikke ligefrem lugter af terræn og mudder med dens forhjulstræk og relativt lave undervogn, så er det den form, som virkelig sælger lige for tiden. Den er heller ikke nogen skønhed, men på ingen måde grim.

Køreegenskaberne er rimelige, men især ved hurtige accelerationer på vej ud af sving (der er 204 hk, at gøre godt med), kan man mærke tyngden af batterierne. Til al dagligdags kørsel, mærkes det ikke. Her kommer lige lidt data for de to modeller, som er på markedet i dag. Motorbloggen havde lånt den kraftige, som koster 335.000 kroner. Modellen med 39,2 kWh-batteri,kan fås til 280.000 kr.:

Illustration: Kia

Der er med andre ord ikke mere at skrive om, når det gælder almindelige elbiler som e-Niro. Vi er nået dertil, hvor det ikke er en sensation, at en elbil realistisk kan køre 400 km på en opladning, og at de ikke koster det samme som et mindre landbrug på Lolland. Med Kia e-Niro og søsterbilen Hyundai Kona er elbil blevet mainstream.

Hvor lang tid tog det så? Tja, tjek lige de her historier fra Ingeniørens arkiv: ‘Elbil fra Mitsubishi klar til salg’ og ‘Eksperter: Gyldne løfter om elbiler er tågesnak og salgsgas’.

For slet ikke at tale om ‘Test: Tysk Ellert har svært ved at slå til i hverdagen’.

Jeg ved selvfølgelig godt, at der har været masser af elbiler på gaderne før disse. På en tidligere arbejdsplads i en fjern fortid havde vi en elektrisk Citroen Saxo med blybatterier, som lige akkurat kunne komme fra Ballerup til Roskilde og tilbage igen på en opladning.

Men faktum er, at det har taget mindst 10 år at nå hertil, hvor vi nu er. Om det så er, fordi bilproducenterne har forhalet udviklingen (hvilket det nok er), eller om det er forbrugerne, som ikke har været villige til at betale for de dyre elbiler (hvilket det nok også er), kan diskuteres. Men teknologisk udvikling tager tid, og når det gælder grøn teknologi, så tager det rigtig lang tid. For politikere er langsomme, hvis det koster skattekroner, og forbrugere er langsomme, hvis det koster lønkroner.

I dag er der kun et par enkelte ‘men’ tilbage: ladetid. Kia havde et 64 kWh-batteri, og hvis du ikke har adgang til en hurtiglader, så tager det tid. Mit strømstik i garagen kunne for eksempel lade med 1 kW - do the math! Derfor er den næste udfordring infrastruktur. Hvis omstillingen skal glide, er der brug for endnu flere offentlig hurtigladere, og biler som kan klare de høje strømstyrker. Kia’en lader med op til 100 kW.

Sidst, men ikke mindst så er der brug for, at produktionen kommer op i omdrejninger. Så vidt jeg er orienteret, så er ventetiden på en Hyundai Kona i Danmark ét år. Det er alt for lang tid.

Så hvis du står og skal have en ny bil og er i markedet for en model til omkring de 300.000 kroner, så er det i dag svært at komme uden om en elbil.

Jo-jo, jeg ved godt, at mange gerne vil kunne trække en hestetrailer og to to tons haveaffald til genbrugsstationen. Hvis det er tilfældet, så går man forgæves, for der kan ikke monteres anhængertræk på en e-Niro. Og der er også folk, som er vilde med at køre 1.000 kilometer i et stræk til skiferien i Østrig, og med en e-Niro skal der planlægges med lidt flere stop undervejs.

Men for de allerfleste af os så vil en Kia e-Niro kunne fungere i hverdage plus lidt til.

Helt slut med at skrive om elbiler på Motorbloggen er det dog ikke. I næste uge har vi lånt den nye Tesla 3 i et par dage, og her er vi ovre i en helt anden kategori og et par hundrede tusinde op i pris. Senere på året har Audi lovet os en tur i den nye e-tron. Men test af hverdags elbil - den tid er forbi.

Her kommer lidt billeder af ugens bil. Det første er fra Kia selv og viser, at der ikke er noget fancy pancy over instrumenterne, sammenlignet med enhver moderne bil:

Illustration: Kia
Kia Niro har den meget efterspurgte SUV-form. Men nogen skønhed er det efter min mening ikke. Illustration: Bjørn Godske
Niro'en kan lade med op til 100 kW Illustration: Bjørn Godske
Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

at el-bilen nu er kommet i et setup, der tillader almindelige bilister at vælge el-bil, forsåvodt,a t der kan leveres tilstrækkeligt med biler, til en leveringstid, man kan leve med.

Det der så mangler lidt endnu er noget brugbsrt til de mennesker der stadig har behov for noget på krogen; nogle med max. 500 kg (læs containerpladsen) eller op til to tons, dækkende hestetrailere og campingvogne.

Disse vil til dels kunne dækkes af hybrid biler, der for nogles vedkommende kan trække, men ikke alle.

Hermed en opfording til at se på dette segment.

  • 4
  • 11

Den kan kun lade på en fase. Det betyder at på en 11 kW, 16A, 400V lader vil Kia kun lade med 3,7 kW. Det skal de lære at gøre bedre.

På en 32A lader kan de opnå 7,2 kW på en fase. Men det er væsentligt mere udfordrende at fremskaffe 32A. Det kan ikke være rigtigt at man skal installere 22 kW ladere overalt, så nogle biler kan gå fra 3,7 til 7,2 kW.

Tesla viser vejen med Model 3. Den har 11 kW lader på 16A, 400V tre faser. Det er sådan det skal fungere med europæisk strømsystem.

En fase med kæmpe strømstyrke er noget der giver mening i USA og Japan, hvor de sjældent har adgang til tre faser. I stedet har de 110V og til vaskemaskiner etc har de 220V. Det er præcis det denne bil er bygget til.

  • 19
  • 0

Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric er præcis de biler, som mange "almindelige" bilkøbere har savnet for at tage skridtet til elbil. Og som Bjørn skriver er der ikke rigtigt noget at komme efter. De sidder lige i skabet, både hvad angår pris, ydelse, rækkevidde, udstyr, plads og udseende. Egentlig savner vi kun trækkrogen, og det ville let kunne indføjes i bilens typrgodkendelse, men det er desværre vigtigere for os danskere end for de fleste andre, og vi skal ikke regne med at producenterne skeler til os og vores lille marked lige med det samme. Men hvor ville det være rart.

  • 16
  • 0

at man skal installere 22 kW ladere overalt, så nogle biler kan gå fra 3,7 til 7,2 kW.

Det løser ikke problemet, for selv om en 22kW lader er ligeglad med , hvor mange faser bilen trække 32A på, så tillader Fællesregulativet kun over 16A, hvis det fordeles jævnt på to faser eller mere. Derfor starter (næsten) alle offentlige 22kW ladere med at signalere max 16A til elbilen. Dernæst checker den om der lades på een eller flere faser. Kun hvis der lades på flere faser, skruer den op til 32A på Pilot Signalet til bilen, så ladestyrken kan øges. Derfor lader Jaguaur, Mercedes, Kia, Kyundai, mfl kun 3,7kW på en 22kW lader.

  • 7
  • 0

Hyundai og Kia deler teknologi-platform, dvs de har samme "drive train" med enten 136 eller 204 hk alt efter batteripakken, MEN hvor benytter Hyundai benytter LG Chem celler i batteriet, så kommer Kias vist fra SK Innovation. Når salget af Kona electric falder drastisk og med stigende leveringstider på både Kona og e-Niro (se evt https://insideevs.com/video-kona-ev-sales-...) skyldes det så, at ingen af dem kan skaffe batterier nok?

  • 4
  • 0

skyldes det så, at ingen af dem kan skaffe batterier nok?

De har jo længe meldt ud at de kun ville producere 30.000stk årligt (ligesom andre ICEV producenter) og dette først i 2020-2021, når produktionen kommer rigtigt op at køre.

Næppe fordi de ikke kan skaffe batterier nok, men fordi der først kan tjenes penge på mellemklasse BEV når der produceres flere hundrede tusinde stk pr år.
Men de vil da meget gerne sælge flok rigtig mange hybridbiler istedet.

  • 3
  • 2

Næppe fordi de ikke kan skaffe batterier nok, men fordi der først kan tjenes penge på mellemklasse BEV når der produceres flere hundrede tusinde stk pr år, men de vil da meget gerne sælge flok mange hybridbiler istedet.

Min kollega bestilte en Volvo V60 T8 hybrid i December.

Første forventede levering var i Maj. Det blev så udskudt til Juni/Juli. For en uge siden fik han besked om at levering var udskudt til Feb 2020. Forklaringen han har modtaget er at de ikke har batterier nok.

Spændende at se hvordan de vil gøre fra 2021, hvor alle Volvo biler efter deres eget udsagn skal leveres med en el-motor.

  • 6
  • 0

Første forventede levering var i Maj. Det blev så udskudt til Juni/Juli. For en uge siden fik han besked om at levering var udskudt til Feb 2020. Forklaringen han har modtaget er at de ikke har batterier nok.

Nu var Volvo jo tidligt ude med en melding om at sætte batterier i alt.
De kan da have glemt at bestille nok af disse, meeen.......mangel på batterier er en nem undskyldning for tiden, ingen ICEV producenter har åbenbart fået sikret sig batterier, selvom man ikke køber ind fra dag til dag, til moderne bilproduktion.

Det forlyder at der vil være en overproduktion på 40% batterier til BEV i 2021, jeg tror dog at der vil være BEV producenter der snart kommer op i omdrejninger

  • 3
  • 2

Første forventede levering var i Maj. Det blev så udskudt til Juni/Juli. For en uge siden fik han besked om at levering var udskudt til Feb 2020.

Måske de bare ikke kan blive ved med at øge bilproduktionen så hurtigt som håbet.
Batterier og komponenter er det første man skal have styr på lang tid i forvejen til kommende produktion, så netop gentagne udskydelser.........:

https://www.media.volvocars.com/global/en-...

https://www.media.volvocars.com/global/en-...

  • 0
  • 2

Hvis man har 2,3KW opladning i hjemmet og 2,3 KW på arbejdet.
Så kan bilen lade op mod 18 timer i døgnet hvilket giver omkring 250km kørsel i døgnet.
(eller ca 1200km/uge hvilket svarer til en god del over 50.000km årligt)

Med 3,7KW begge steder vil man kunne stå med et fuldt op ladet 64Kwh batteri hver morgen.
Selv hvis der kun er lade mulighed på arbejdet, 8 timer/3,7KW er der omkring 150km/døgn
(eller ca 700km/uge, hvilket svarer til en del over 30.000 km årligt)

Hvad skal man med mere ?

Så kan man hygge sig med høj effekt fra store offentlige ladestandere de få gange man skal køre mere end 700km/uge.

  • 8
  • 3

Hej.

PÅ en måde er det lidt trist at Bjørn Godske ikke længere vil skrive om såkaldte "almindelige" elbiler i stil med Kia Niro. EFter min mening er det de såkaldte almindelige elbiler der er de mest interessante.

Jeg mener nemlig, at Kia Niro, den nye elbil fra HYundai med store batterier og den kommende elbil Peugeot 208 er mere spændende end Tesla X og elbilen fra Audi.

M.h.t. Kia Niro vil jeg oplyse, at den er ca. 20 cm længere end elbilen fra Hyundai. Og der er gode bagsæde-plads i Kia Niro. Der er for lidt bagsædeplads i den fra Hyundai. Jeg har set en meget detaljeret video på vist cirka ½ time hvor en person gik frem og tilbage mellem de to elbiler med kamera for at sammenligne dem. En mellemting mellem disse to elbiler ville være en god elbil. Som jeg har skrevet før viser disse to elbiler, hvor kort eller langt man er nået med elbiler.

Jeg kan forstå, at det kan være svært for nogle af producenterne at lave nok elbiler. Det er et alvorligt problem. Når man vil købe en bestemt elbil bør der jo ikke være utrolig lang ventetid førend man kan købe den.

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen

  • 6
  • 1

Min afvisning af at skrive om "almindelige" elbiler, skal tages fra en humoristisk vinkel.

Pointen er, at vi nu ikke længere behøver at falde på halen fordi der er kommet et ny elbil til almindelige mennesker. Det er på samme måde som vi heller ikke skriver om en ny Opel Astra, en VW Golf eller en Suzuki Baleno.

Undtagelsen vil altid være, hvis bilerne indeholder ny og spændende teknologi. Så vil vi forsøge at få fat i dem uanset prisklasse.

  • 18
  • 1

Nu er et anhængertræk ikke noget nyt eller spændende så der er vel kun tilbage at skrive om elbiler når en helt almindelig elbil kan lades op på max 10-15min ellers er der jo så ingen grund til at skrive om disse elektriske køretøjer... ;) At en eller anden special bil eller voldsomt dyr bil kan et eller andet er jo ikke vildt intersant hvis det ikke er brugbart grundet pris eller leveringsevne.

  • 3
  • 4

De har jo længe meldt ud at de kun ville producere 30.000stk årligt (ligesom andre ICEV producenter) og dette først i 2020-2021, når produktionen kommer rigtigt op at køre.Næppe fordi de ikke kan skaffe batterier nok, men fordi der først kan tjenes penge på mellemklasse BEV når der produceres flere hundrede tusinde stk pr år.

De tre Ioniq-modellene produseres ca 100.000 per år (106.000 akkumulert per januar 2018, indroduksjon hybrid feb. 2016, Electric juli 2016, ladbar sept 2017).

100.000 er et så stort antall at høyere antall vil bare ha marginal betydning for lønnsomhet (og pris). Problemet for Electric er å få nok batterier. Her har man langsiktige avtaler med LG.

Man kunne sikkert ha fått fler batterier om en hadde betalt vesentlig mer, men det ville igjen ødelagt salget.

  • 0
  • 0

Nu er et anhængertræk ikke noget nyt eller spændende så der er vel kun tilbage at skrive om elbiler når en helt almindelig elbil kan lades op på max 10-15min

Supercharger V3 supports peak rates of up to 250 kW per vehicle, allowing a car like the Long Range Model 3 to replenish 75 miles of its range in just 5 minutes. In comparison, Tesla’s V2 Superchargers have peak rates of ~120 kW per vehicle. Tesla estimates that V3’s upgrades will reduce typical charging times to around 15 minutes.

Kilde: https://www.teslarati.com/tesla-supercharg...

V3 skulle komme til Europa i Q4.

Ontopic - e-Niro stod faktisk ret højt på vores liste over næste bil, men Model 3 vandt kampen på alle parametre.

  • 10
  • 0

Kia har lige oplyst, at leveringstiden i Danmark for en e-Niro er 9-12 måneder.

  • 6
  • 0

Som haveejer med 850m2 have i Nordsjælland måtte jeg lige regne to gange, da jeg købte min Peugeot 308 st i 2016. For at spare penge, så trækker Peugeot ikke længere ledninger til anhængertrækket på fabrikken, så det ville koste over 8.000 kroner at få leveret bilen med aftageligt anhængertræk.
Jeg ved ikke om det var et forsøg på at sælge en lagermodel, men jeg fravalgte anhængertræk ud fra en cost-benefit analyse - jeg kunne få hentet haveaffald af en vognmand 2 gange om året de næste 5 år for de 8.000 kroner. Lidt angstfremkaldende, men jeg har faktisk ikke savnet anhængertrækket.
Tænker også at man kan få mange hotelovernatninger sydpå for afskrivningen på en campingvogn + det man trods alt betaler for overnatningerne i campingvogn...

  • 20
  • 2

Pointen er, at vi nu ikke længere behøver at falde på halen fordi der er kommet et ny elbil til almindelige mennesker. Det er på samme måde som vi heller ikke skriver om en ny Opel Astra, en VW Golf eller en Suzuki Baleno.

Undtagelsen vil altid være, hvis bilerne indeholder ny og spændende teknologi. Så vil vi forsøge at få fat i dem uanset prisklasse.

Solid state batterier er vel den næste store ting inden for elbiler. Du skal vel ud at køre i den første bil med soldstatebatterier, der kommer på markedet?

Udviklingen er jo også meget hurtigere inden for elbiler end inden for IC biler, da der sker en del tekonologimodning. Blandet andet er ladehastigeheder ved DC-ladning i hurtig fremgang. Se bare på den Tesla 3 du skal ud at prøve, som kan lade med 250 kW DC. Det er vel værd at rapportere om den hastige udvikling der sker her?

Endelig er elbiler stadigvæk så nyt, at rigtigt mange bilproducenter endnu ikke har en model på markedet inden for segmentet "biler for almindelige mennesker". Det er vel værd at skrive om den første model de store producenter kommer med her? Du er vel klar til at stå i kø for at være med til at testkøre VW's ID.3 når den kommer?
Og når Toyota engang kommer med deres første elbil (og fortæller os alle sammen at det bare er et overgangsfænomen?), så er det vel også noget der skal prøves?

  • 2
  • 0

Tænker også at man kan få mange hotelovernatninger sydpå for afskrivningen på en campingvogn + det man trods alt betaler for overnatningerne i campingvogn...


He he, fin beregning, men jeg tror altså ikke alle campister blot er nærige mennesker som ikke vil betale for hotel :)

Klart at trækkrog er en bekvemmelighed, men der findes som du selv siger løsninger når det kommer til haveaffaldet, og man kan da sagtens få cykelstativer som ikke skal monteres på krog.

Lidt i fortsættelse ad den sti, så hørte jeg at der i Region hovedstaden er der 50 indbyggere/trailer, mens der i Vestjylland kun er 6 indbyggere/trailer. Man kan naturligvis have trækkrog uden at eje en trailer, men det må da alligevel give et billede af hvor udbredt det er.

  • 15
  • 0

først i 2020-2021, når produktionen kommer rigtigt op at køre.

levering var udskudt til Feb 2020. Forklaringen han har modtaget er at de ikke har batterier nok.

meeen.......mangel på batterier er en nem undskyldning

Mange undskyldninger. Måske er den bagvedliggende forklaring, at bilfabrikanterne tilskynnes til at vente med at sælge for mange energieffektive biler, indtil deres flådegennemsnit beregnes i 2020 og lægger grund til de nye EU krav til den kommende otte års periode?..

  • 8
  • 1

Artiklen afspejler at udvikling er hurtigt på vej i den rigtige retning. EVs er grundlæggende ikke nær så komplicerede som ICE biler, og bilanmeldelserne vil naturligt blive nødt til at finde ny emner at fokusere på.
Det er glædeligt, at der er ved at komme styr på ladestandarder. Et 40kWh batteri lyder i mit tilfæde som et rimeligt kompromis mellem vægt/range, så diskussionen om batteri og rækkevidde er også ved at være et afsluttet kapitel.
Tror der vil være en uvilje blandt EV producenterne til at sænke prisen så længe batteriproduktionen kun tillader et begrænset årligt salg, men så snart batteriproduktionen forhåbentlig bliver rigelig, bliver det spændende at følge med i hvor meget EV man kan få for små penge.

  • 7
  • 1

Mon ikke du skulle få lavet et el-eftersyn af dit hus ?
Og måske tale med en rigtig ingeniør retning E ?

At tale om 1 kW ladning er enten bevidst demagoisk, eller uacceptabelt uvidende.

Enhver, som påtænker el-ladning i egen carport, til andet end en græsslåmaskine, vil naturligvis have et 16A DIN-stik med 3 faser = 10 kW som minimum. Det tekniske spørgsmål er så om bilens lader mv. kan udnytte hele effekten. Hvis ikke, så er det en uacceptabel fejl, som skal nedarves på bilens vurdering.
Når specs siger 7,2 kW ladning, så skal det kunne lade sig gøre i en normal situation.
Selvfølgelig i kke 30+ A på een fase.
Ladning på 5 / 9 timer af tomt batteri.

  • 9
  • 1
  • Vi får en Hyundai Ioniq Electric, får også krog på, rart at kunne have cykler med. Overvejede også cykelholdere til bagklap fra Thule (https://www.thule.com/da-dk/dk/bike-rack/t...) , duer bare ikke lige på denne her bil (bekræftede Thule i Sverige).

  • Mht at lade det det dobbelte af 3,7 Kwh, har Clever en løsning - Twin Power som giver 2 faser og dermed det dobbelte watt, 7,4 Kwh. Det er typisk biler fra Østen der desværre er konstrueret med én fase, fremtidens Europæiske biler får 3 fasers lademulighed, fx Peugoeut e-208 og VW.

  • Vi skal have en elbil mere og er noget træt at at blive tvunget til en hybrid bil for at få et fungerende træk, har ikke råd til fx en Tesla Model X.

  • Læser alle elbils artikler her på ING, altid en fornøjelse!

  • 9
  • 0

Tillykke! Ioniq - også kaldet mini-Tesla - er en fin bil med imponerende rækkevidde og ladeeffekt ift sit beskedne batteri.

Det er typisk biler fra Østen der desværre er konstrueret med én fase, fremtidens Europæiske biler får 3 fasers lademulighed, fx Peugoeut e-208 og VW

Jeg håber du får ret. Mercedes EQ-C og Jaguar i-Pace er desværre en-fasede, har store batterier og er ikke særligt asiatiske :(
BMW i3 var også 1-faset, men blev 3-faset, mens e-Golf blev 2-faset, da de fik 33/35kWh batteri. Jeg er ikke bekendt med om VWs nye MEB elbiler bliver 3-fasede.

  • 7
  • 0

100.000 er et så stort antall at høyere antall vil bare ha marginal betydning for lønnsomhet (og pris).

Det er jo virkelig noget vrøvl.

Teslas model 3 er et godt eksempel, fordi der er så mange forskellige udregninger og økonomimodeller tilgængelige.
Ved 100.000stk årligt ville basismodellen af model 3 skulle sælges med stort tab.
Ved 500.000stk årligt har alle udmeldinger fra Tesla og uafhænige der har regnet på det, ligget på en fortjeneste på over 20% for basismodellen.

Det er ikke anderledes for andre biler, eller andet med store udviklingsomkostninger, dyrt produktionsudstyr, og masseinkøb hos utallige underleverandører.
.

De tre Ioniq-modellene produseres ca 100.000 per år

Men rigtigt godt hvis Koreanerne er begyndt at producere langt flere BEV! end de meldte ud at de ville, bare for få måneder siden,
så er der da nogen der kan få batterier.🧐

  • 3
  • 1

@Bo Nielsen Nej Tesla Model 3 er også på vej med anhængertræk og selv om den lige nu koster fra 450.000 kr kan den dog leveres i løbet af 14 dage og forventes at komme til august fra ca. 310.000 kr i Danmark (35.000$ modellen)

  • 2
  • 1

Bestilte min e-niro i januar - Levering Marts 2020.
Håber i mellemtiden, der kommer nogle seriøse 11 kW 3 fasede til 1 faset eller evt. direkte DC ladere man kan montere hjemme.
Ikke noget med transformator med stort tomgangstab. Det skal gøres bedre

  • 7
  • 0

Jeg har set een, som skulle skilles ad for at kunne være i bagagerummet. Er der kommet nogen, som bare nærmer sig det praktiske i et stativ til en trækkrog ?


Næppe. Min e-cykel vejer i hverfald 25kg og når jeg er ude og rejse ryger den rimeligt tit af og på, så er det rart at den ikke skal lyftes så højt. Skal man transportere en enkelt 7 kg racer cykel ville en alternativ løsning nok virke.

Det kan dog ikke vare særligt længe til vi ser den første bil med integrerede robot arme, der griber den dertil producerede e-cykel på under 30 sekunder. Og når cyklen ikke medbdringes er robotarmene gemt inde i bil karossen.
Den nyder selvfølgeligt godt af de samme grønne afgifts nedsættelser som hybrid biler, dog skal man som noget nyt bevise at man rent faktisk bruger cyklen. dette forgår helt automatisk.

  • 0
  • 2

Hvorfor kan man ikke købe nogle DC hjemmeladere, som kører på 3 faser?

Det kan man skam også. Kina-kvalitet (eller mangel på samme) startende fra ca 20.000kr og det dobbelte, hvis man er til bare nogenlunde kvalitet.
Og det ville være helt unødvendigt, hvis blot bilfabrikanterne indså, at 3x16A er kompatibelt med alle hjem og sundt for elnettet, - og indrettede deres biler med trefaset onboard charger ligesom fx BMW har gjort på den lille i3, Tesla og Renault har gjort hele tiden.

  • 2
  • 0

Er det muligt, indenfor en økonomisk fornuftig ramme, at lave en transformator/converter, som kan lave almindelig 16 Amp 400 Volt 3-faset om til 1-faset med 10 kW effekt?

Kort svar: nej.

Og dog: en autotransformer (sparer kobber og penge, men tilbyder ikke galvanisk adskillelse) kan tage 400V fra to faser og transformere ned til en "hjemmelavet superfase", som nogle gange vælges til at være 230-250V output ved 25-28A fra 2x16A ved 400V input. 32A er også muligt, men så trækkes op til 20A på hver af de to faser fra nettet, hvilket er helt i overensstemmelse med Fællesregulativet, men i overkanten af, hvad der er plads til inden for de fleste husstandes almindelige nettilslutning på 3x25A.

Man skal være opmærksom på, at en autotransformer koster både anskaffelse, installation og tomgangsforbrug, så undgå den, hvis den alligevel ikke er nødvendig og husk, at den ikke hjælper dig til at lade hurtigere ude på AC laderne i bybilledet, hvor du typisk holder væsentligt kortere tid end derhjemme om natten.

Læs evt mere om hjemmeladning på https://fdel.dk/goer-din-bolig-klar-til-en...

Mvh Mads Aarup, Elbilforeningen

  • 3
  • 0

Hvad forhindrer så at man bruger krogen til en anhænger til haveaffaldet?

Ikke noget, men man risikerer en bøde for ulovlig trailerkørsel - det er vel det samme som hvis man kører med for meget læs, eller at det man kører med ikke er fastspændt ordentligt.

  • 2
  • 0

Hej Mads Aarup

Og dog: en autotransformer (sparer kobber og penge, men tilbyder ikke galvanisk adskillelse) kan tage 400V fra to faser og transformere ned til en "hjemmelavet superfase", som nogle gange vælges til at være 230-250V output ved 25-28A fra 2x16A ved 400V input


Er det den løsning Clever bruger, når de tilbyder "Clever Twin Power"?
Det passer nogenlunde med effekten.

Jeg formoder at mange parcelhuse har 16 Amp 3-faset, hvis Clever kan lave det til cirka 7 kW dækker det vel de flestes behov.

  • 2
  • 0

Jeg så en Tesla 3 for første gang på vej til arbejde i morges, langs søerne og til venstre ad Gyldenløvsgade -> HC Andersens Boulevard - var det mon dig, Bjørn? :)

I går trak jeg i øvrigt, i fremtidssikringens tegn, 2 stk. 5G2,5 kabler ud til hvor carporten skal bygges. Så jeg håber at elbiler, når det bliver relevant for mig om 5-10 års tid, kan lades på en 400V/16A gruppe.

  • 3
  • 0