Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kap. 5: Bilen mangler et oliefyr!

Julen og nytåret er overstået, men ikke alt er gået lige godt med elbilen.

Første problem:

Vi har nu flere gange i julen oplevet, at der er is på indersiden af frontruden og meget dug på alle de andre ruder. Det har resulteret i is-skrabning indvendig, men det givet et frygteligt "svineri" med sne overalt i bilen.

Ikke nok med det, ruderne er blevet så gennem kolde på begge sider, at de dugger til, så det er fuldstændig umuligt at se ud gennem ruder, og det er helt sikkert også ganske ulovligt at køre med.

Vi fulgte anvisningerne fra ChoosEV med at lade bilen "snurre" i 15 minutter, men uden at det hjalp synderligt meget på ruderne. Temperaturen udenfor sagde da også omkring minus 15 grader, så til sidst måtte vi "tage chancen" og begynde at køre forsigtigt hjem.

Jeg har fundet ud af, at varmeanlægget er på fire kW (opgraderet i forhold til tidligere, hvor den har været på meget mindre effekt), men tilsyneladende er det ikke nok til at varme ruderne ordentligt op.

Et andet problem som vi også har oplevet, der har med varme at gøre, er sko med sne på. I passagersiden havde vi den samme lille snebunke liggende i ca. tre uger, uden at den så ud til at smelte. I førersiden er bunden gennemvædet af vand - ligeledes fra sne på sko. Det kan umuligt være sundt for bilen karosseri, eller helbred, med konstant våd bund; det billede der kommer ind i mit hoved, er en meget rød 'ble numse' efter længere tid med en våd ble.

Den meget våde bund af bilen er selvfølgelig medskyldig i, at der kommer is på indersiden af ruden, fordi bilen ikke er blevet affugtet ordentligt, inden bilen bliver parkeret i længere tid.

Det med varmeren er et stort problem i mine øjne og helt sikkert noget, som BØR løses, med de vintre vi efterhånden har her i Danmark. Problemet kunne helt sikkert løses ved at sætte et større varmeanlæg i, f.eks. på 10 kW og en ændring i Citröenens luftindtag til at kunne recirkulere. Men en udvidelse af varmeanlægget til 10 kW vil ændre bilens rækkevide til noget nær nul, så det dur heller ikke.

En anden løsning kunne muligvis være at sætte et oliefyr i bilen, der efter min opfattelse ikke bruger lige så meget som den almindelige varmeovn man har sat i bilen.

En ting som også kunne overvejes for at spare på forbruget af den samlede strøm kunne være at udskifte de traditionelle glødepærer med LED. Specielt lyset foran bruger en del strøm på at lyse, og det er endnu værre med langt lys.

Desuden burde det vel også være muligt at montere en generator, som tager sig af strøm til bilen, når bilen er i bevægelse. Eller måske er det muligt at lave et system til biler med magneter, som inducerer en spænding, når hjulene ruller rundt; jeg tænker på lidt alla de nye cykel lygter.

Med venlig hilsen. - Martin Lippert.

[aid:115075]

[aid:114826]

[aid:114766]

[aid:114568] [box]

Familie tester el-bil

[i]Elektriker Martin Lippert og kæresten Christina Willerslev fra Høje Tåstrup deltager i Europas største elbilsforsøg, hvor 300 elbiler over de næste to år skal prøvekøres. Parret rapporterer løbende om deres erfaringer med elbilen her på ing.dk I tre måneder kører parret rundt i en ombygget Citroen C1 City fra firmaet ChoosEV.[/i] [/box]

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Desuden burde det vel også være muligt at montere en generator, som tager sig af strøm til bilen, når bilen er i bevægelse. Eller måske er det muligt at lave et system til biler med magneter, som inducerer en spænding, når hjulene ruller rundt; jeg tænker på lidt alla de nye cykel lygter."

Huh? Det eneste der er at hente her er regeneration fra bremsning. Eller bider det sig selv i halen...

Bent.

  • 0
  • 0

Kan den ikke opvarme og affugte bilen mens den er koblet på elnettet?
Hvis man indstiller afgangstiden kan den tilmed være opvarmet (eller afkølet om sommeren) inden afgang.

Men ja, som batterierne er nu, så er eneste fornuftige løsning at have en lille forbrændingsmotor med som kan give et tilskud til el-produktionen, og varmen herfra kan selvfølgelig passende bruges til kabinen.

Derudover lyder det som om lokal opvarmning af ruderne i form af fx tråde er nødvendigt.

  • 0
  • 0

Et oliefyr til opvarmning er egentlig energiøkonomisk bedre end tanken om en hybridbil. Oliefyret vil give næsten 100% varme for den indfyrede energi, og derfor er det faktisk bedre end at bruge el'en til det.
Selvfølgelig kan du også få varmen fra en motor, som så kan lave el ud af noget af energien, men det er en meget dyrere løsning end oliefyret.
Afgiftsmæssigt er det selvmord med en motor, da det så bliver en almindelig bil. Alligevel mener jeg at hybridbiler er en god løsning i rigtig mange år fremover, da det løser problemet med rækkevidden.
P.S. Hvor meget el kan man egentlig lave med peltier elementer på oliefyret?
Kunne man snyde skattevæsenet på den måde, og få både varme og hybridegenskaber.

  • 0
  • 0

Vores tidligere Ford S-Max havde som mange andre varme i forruden og det kan jeg godt anbefale men jeg er jo så heller ikke oplyst om elforbruget i sådanne setup.

  • 0
  • 0

Jeg er selv ejer af samme Citroen C1 elbil og oplever ikke samme problemer. Jeg varmer bilen i 30-40 minutter mens den stadig er koblet til elnettet. Så er den gennemvarm og isfri når jeg skal køre.

Det hjælper også gevaldigt mod på is på ruderne at have en carport.

  • 0
  • 0

Jeg har et meget enkelt og superpraktisk råd, der vil gøre jeres hverdag noget lettere: Sæt en 220v varmeblæser med termostat på forsædet af bilen. Sæt den til måske 15 grader, og lad vinduerne stå på klem. Den vil kun køre ganske kortvarigt i den lille kabine, og det får jer gennem vinteren :-).

  • 0
  • 0

I min benzin-tøffer har jeg også haft is på indersiden af ruderne og sne og is og vand i bunden af bilen... det har intet med el-drift at gøre....


"Desuden burde det vel også være muligt at montere en generator, som tager sig af strøm til bilen, når bilen er i bevægelse. Eller måske er det muligt at lave et system til biler med magneter, som inducerer en spænding, når hjulene ruller rundt; jeg tænker på lidt alla de nye cykel lygter."

Morsom kommentar.... til dig der skriver dagbogen: Så bruger man altså strøm fra batterierne til at lave strøm til batterierne... dvs., man taber strøm undervejs og dræner batterierne endnu mere.

  • 0
  • 0

Hmmm, hvor stor betydning har det, at man ikke kan recirkulere luften? Det hæmmer vel en gradvis temperaturstigning. Hvis udeluften er -20 grader C og rudernes indersider skal et stykke over frysepunktet (hvor meget?), er det måske mere effektivt at cirkulere kabinens luft, såfremt måtterne er tørre og fri for is.

Jeg har da set folk fryse en stationcar op fra -5 grader C med en 2 kW varmeblæser, ca. 15 til 20 minutter før afgang, og det virkede da fint ift. komfort og at minimere dug på ruderne.

Hvor meget effekt varme lavere en Citroen C1 benzinudgave egentligt, ift. de 4 kW elvarme? OG til sammenligning, hvordan klarer de sig når det er under -15 grader C udenfor? De kan måske recirkulere luften?

Ideen med et fyr til flydende brændstof (olie/methanol) er vel at det ikke larmer nær så meget eller giver den mængde luftforurening som en kold forbrændingsmotor gør.

Elvarme var nok det simpleste at indsætte i disse ombygede biler, men ve den bilbygger, der underdimensionerer kabinevarmen!

Der var engang en koncept-bil der havde en salgs thermorude, og det kan der jo være god brug for i et koldt klima. Gad vide hvordan det går med at produktmodne det koncept.

  • 0
  • 0

Angående "termopower" så ser det ud til at 7% el er muligt at få ud af et oliefyr. Ikke helt så godt som en benzinmotor, men i dette tilfælde er el'en jo "spild" så det kunne da være skægt.
Et 10kW oliefyr (1l/time) vil så give 700W el. Det vil give 4km længere kørsel pr time, så det er ikke umiddelbart en løsning der rykker noget.
Spørgsmålet er så bare hvilken energiklasse en bil regnes som. Måske bliver der pligt til at bruge fjernvarme, og hvis du vil undgå det skal der bruges varmepumpe eller solceller. (Joke).

  • 0
  • 0

Flere biler kan købes med termoruder - men vi er oppe i den dyre ende af skalaen; BMW 7-serie, Volvo XC-90 etc.

Så det er ikke et spørgsmål om manglende teknik, mere om prisen på sådan en vidunderrude (som i øvrigt er et fantastisk komfortgode). Men i en elbil, der er uden afgift, er det måske mere opnåeligt ... :-)

  • 0
  • 0
En C1 ren elbil, påmonteret en trailer med en V12 motor og en 200L dieseltank til at levere strøm og varme...... :-)

Det er interessant at følge med i eksperimentet, og jeg håber virkelig at de indhøstede erfaringer bliver brugt i videre produktion.

Ideen med en alm. varmeblæser under opladning er god; jeg brugte den selv da jeg havde en gammel Morris Marina, der var længe om at varme op. Det er også rarere at sætte sig ind i en nogenlunde frostfri bil.

Jeg har ikke haft problemer med is og dug i -22 i min benzin-Civic her til vinter. Den kan godt varme tilstrækkeligt op.

MVH
Jan - der tror på hybrid-elbilen, om nogle år...

  • 0
  • 0

Har et 5kW oliefyr i min elbil fra 1996 og forbruget er ca. 0.5l/t eller ca. 120km/l i fyringssæsonen. Totalt bruger jeg ca. 30 - 40l diesel på et år.

Jeg benytter fyringsolie, hvis det er billigere end diesel.

Det er ikke videre klogt at benytte batteri el til direkte opvarmning. En tur omkring en varmepumpe bør være et krav. El-energi er det absolut dyreste i en elbil og alternativerne til varmegeneration er opfundet.

Martin.
http://www.citystromer.dk

  • 0
  • 0

Se afsnittet af TopGear, hvor de tester Tesla'en mod den tilsvarende Lotus.

88 km efter start døde den - batteriet var tomt!
Køreegenskaber som en Autocamper pga batterivægt,
3 x prisen for Lotusen
Den brød sammen
etc.

Derefter viste de, så der er skåret ud i pap for selv prins Knud, hvorfor dette kapløb bliver vundet af biler, som e.g. Hondas Clarify.

Hertil kommer at mere prisen for en flexifuel bil nu er set ned til 1000 kr., når man køber ny bil. Andre mærker levere kun flexifuel biler fra 2012. Disse biler udleder mindre CO2/km på E85 end elbilen der vises har på Dansk produceret strøm.

Vågen nu op fremtiden er kørt forbi....

  • 0
  • 0

Se afsnittet af TopGear, hvor de tester Tesla'en mod den tilsvarende Lotus.

88 km efter start døde den - batteriet var tomt!

Nej, den gjorde ikke. BBC kom i vanskeligheder efterfølgende for at have forfalsket dette forløb: http://www.guardian.co.uk/media/2008/dec/2...

The BBC today denied it had misled viewers, saying that the programme had "at no time" claimed that the car had run out of power. Programme-makers instead showed it slowing down to illustrate what would happen when the car did run out of charge.

Køreegenskaber som en Autocamper pga batterivægt,

Den har kortere omgangstider end Lotus Elise på Top Gears test track. Er det en autocamper?

Den brød sammen

Med for varme bremser - er det specielt for elbiler?

  • 0
  • 0

Som jeg skrev i tidligere indlæg omkring elforbrug i denne bil, så duer det bare ikke.
Der er så mange ting der bruger strøm i en bil, og varme (om vinteren, og kulde (om sommeren) er de to største strømtyve.
Vi VIL have varme, vi VIL have kulde, vi VIL have ordenligt lys, og vi VIL have varme i sæderne og ruderne.
Eneste løsning, er en miniudgave af Jan´s "Jeg ser det for mig" løsning - en Honda generator monteret i bagerummet. Men den kommer til at knokle.

  • 0
  • 0

For mig lyder de nævnte varmeeffekter som helt ude i skoven. Jeg har for mange år haft et 2 kW fyr i en lille bil, og den kunne på et øjeblik lave tropisk klima i den lille kabine. Til en velvoksen lystbåd er det almindeligt med et 4 kW fyr, og det kan også lave rigeligt varme. Så 5 kW til en C1 burde være rigeligt, gud ved hvor varmen bliver af?
(da jeg havde elvarme i mit parcelhus for år tilbage var den samlede installerede effekt på ca. 10 kW varme til 130 kvadratmeter - og vi frøs ikke!)

  • 0
  • 0

Nu er jeg ikke helt en EV haj, men kunne man ikke lære fra lidt fra forbrændingsmotoren?

En forbrændingsmotor omsætter ca. 20% af energien til fremdrift. En EV ca. 80%.

Vi antager (lidt fejlagtigt) at der ikke er makanisk spild i begge motorer.
Vi har altså hhv. 80% og 20% som bliver til spildt varme.

Forbrændingsmotoren køles via radiator ude foran, samt et kredsløb som sender varm luft ind i kabinen. Nogen som ved hvilken fordeling drejer dette sig om? 80/20, 90/10?

I en EV gør man ingen af delene. Kunne man ikke tage nogle af disse 20% og blæse dem ind i kabinen? Evt. bruge væskekredsløb som buffer.

Måske kunne Hr. Lippert måle hvor varm motoren bliver under drift. Gætter på den er varmere end man har lyst til at sætte hånden på.

  • 0
  • 0

Vi VIL have varme, vi VIL have kulde, vi VIL have ordenligt lys, og vi VIL have varme i sæderne og ruderne.

Enig. Men, vi kan udregne nogle årsager bag, som med tiden måske vil forsvinde.

A) Vi nægter at lade en fossil bil befinde sig indendørs i et hus, fordi dens brændstof og olier stinker forfærdeligt, en fare imod helbred.

B) Fordi A er et faktum, har vi vænnet os til at lade mange af vore biler stå udendørs, hvor de bliver nedkølet af vinter og ophedet af Solen om sommeren. Vi kender til det fra en sauna, at der kræves megen energi i måske en hel time, før en sauna er opvarmet, og hvis vi overfører dette til en bil, da kræves der megen energi at nedkøle den igen, før den bliver behagelig at befinde sig i. Ditto når en bil er blevet nedkølet i løbet af en hel vinternat.

C) En helt igennem elektrisk bil vil kunne stå indendørs helt uden at lugte, forudsat at man får elimineret gasdannelser i batterier og får minimeret risikoen for brand i batterier og elektrisk tilslutningsledning og kontakt. De øvrige typiske materialer til interiør i en el-bil vil sandsynligvis desuden blive erstattet med andre arter, fordi fossile biler stinker så forfærdeligt at vi har været forholdsvis ubekymrede om stank fra sædernes materialer, for eksempel. Med tiden vil markedet forhåbentlig ændre på alt, så en el-bil virkelig kan stå indendørs, og da vil fremtidens boliger måske ændre sig meget, således at man ikke længere har garager og carporte, men en slags udvidelse af et køkken, måske, hvor bilen er parkeret, let at flytte indkøb fra bilen til fryseboks og køleskab. Hvis alt dette, da vil en el-bil være tempereret når man sætter sig ind i den, og da vil det være begrænset, hvor megen energi der skal anvendes til at holde den lun og kølig under kørsel. Det kræver dog, at arbejdsgivere ophører med at nøjes med åbne parkeringspladser under åben himmel. En optimal anvendelse el-biler forudsætter et skifte i indretningen af vort samfund. Behagelighed og brugbarhed med el-biler kan blive fantastisk, det forudsætter kun viden.

D) Om lys: Vi er desværre fattige i Danmark. For eksempel er mange veje i Sydspanien helt anderledes oplyste, meget trygge at værdes på, en kombination af klog belysning og kloge skilte og kloge reflekser og kloge vejbelægninger, mens vi Danmark kører i blinde når det er mørkt. I Danmark er vejskilte fx meget vanskelig at aflæse, de er bedre i Tyskland, bedre endnu i Frankrig, og bedst i Sydspanien, en afsløring af forskelle i indkomst og viden. Ditto med vejene. Desuden er vi jo hærget meget af regn og dis og tåge. Som betyder, at biler i Danmark skal have særdeles gode lygter, som kræver megen strøm. I et elektrisk samfund kan vi dæmpe på forbruget af el, ved at bygge en klogere infrastruktur og klogere bygninger. Som kræver viden. Vi skal ophøre med tilfældigheder og hovsa, lære os at bygge helheds-systemer. Som desværre er udansk.

En midlertidig løsning må være, at anvende et lille ekstra modul i el-biler, der kan ophede om vinteren og nedkøle om sommeren, og som man måske vælger at undlade at køre omkring med, på de årstider hvor temperaturer er milde.

  • 0
  • 0

Inden man parkere bilen skrues ventilationen på vinduerne, max blæs og max kulde i 3-10 min (afhængig af kabinestørrelsen).
Dette tip virker i alle biler, som ikke står og bliver opvarmet af solen eller andre energikilder om dagen.
Ideen er at alt kondensvand i kabineluften falder ned i kabinen inden ruderne køler af og derfor ikke sætter sig på ruderne.

Bliver bilen udsat for varme imens den stå stille, så sætte vandet sig på ruderne og fryser ved kommende nedkøling.

Køb evt. en indstrålingsfilm til at ligge over forruden på ydersiden, når bilen er parkeret i dagstimerne udenfor. Denne sørger også for at sne og is ikke skal skrabes af inden bilen startes.

  • 0
  • 0

Det er pt ikke tilladt at køre med LED til kørelys foran i DK og mig bekendt resten af verden. Positionslys er en anden sag sammen med baglygter, bremselygter og blinklygter. Undskyldning er mig bekendt: Hvid LED er ikke hvid (noget med lysspectra) og stærk nok.

  • 0
  • 0

Det er min erfaring at det ikke er i overkanten. Specielt her hvor temperaturen har været -10 til -15 grader, har det vist sig kun lige at være tilstrækkeligt. Min bil er en standard Golf 3, hvad angår isoleringsevnen eller mangel på samme. Det vil ganske givet kunnet gøres bedre end det, men fossilbiler er jo ikke lavet med et lavt varmeforbrug for øje og det afspejles i varmetabet.

Martin.
http://www.citystromer.dk

  • 0
  • 0

men fossilbiler er jo ikke lavet med et lavt varmeforbrug for øje og det afspejles i varmetabet.

Jo mere varmespild fra en fossil motor, jo bedre virkningsgrad, sådan cirka. Kraften kommer jo fra temperaturforskellen imellem gasafbrænding og den omgivende atmosfære. Den positive bivirkning er, at en fossil motor er god til at opvarme en iskold kabine. Dette er et faktum, og derfor et enligt godt salgsargument for fossile biler i meget kolde lande, som fx i Danmark.

Derimod: Nedkøling af luft til kabinen: Dette er en fossil motor ikke god til, fordi den afgiver hede. Til gengæld er energikoncentrationen i benzin meget stor, den eneste reelle fordel som fossile motorer har at byde på, men vigtig. Som betyder, at en typisk fossil bil har masser af energi med sig i en tank, som kan affyres til kraft, hede og køling. Koncentrationen af energi giver desuden en mulighed for en lang rækkevidde, som betyder at fossile biler har nogle ægte fordele, samt helt ufatteligt mange ulemper: Stank og støj og forurening og elendig teknologi. Hvis fx samtlige bilister i Storkøbenhavn kørte med tyste el-biler, ville landsdelen forandre sig til et paradis. Status er som 3. verdenskrigs med rabalder, der alt sammen er fossile motorers skyld og bivirkninger. Hvis der ingen støj var, ville antallet af forbrydelser fx falde, fordi man ville kunne høre forbryderne. Dæk får lov til at blive lavet så usle at de larmer, fordi fossile motorer larmer i forvejen, en glidebane af problemer. El-biler, fordi de kan gøres rene og lydløse, vil danne en kontrast til al anden larm og forurening, så samfundet kan udradere alt sådant. Et bedre liv. Som vil dæmpe udgifter til sygehuse, blot et eksempel, en omflytning på samfundets indtægter og udgifter, som gør et regnestykke vanskeligt, om i hvilken grad at el-biler er en fordel: meget stor eller større endnu. Det er reelt en politisk sag, om man vil leve i svineri.

Men kulde om vinteren. En udfordring.

El-biler bør produceres bedre end fossil-biler, så de fx er hurtigere og lettere at ophede om vinteren, hvis de hænder at være kolde. Som, hvis det kan lade sig gøre, vil være det samme som at sige, at fossile bilers kabiner er lavet forkert. Måske vil bilfabrikanter blive klogere om kun få år, når den blyforgiftede generation af ledere er pensioneret. Studier i USA viser, så vidt som at jeg husker, at bly i benzin har kostet 5 til 6 procent af al intelligens i de største byer i gennemsnit, en katastrofe, fordi det er blevet lagt oven i virkningerne fra organiske opløsningsmidler, fx rødvin og øl og maling. Det er den slags mennesker der typisk er topchefer og mellemledere for tiden, opvoksede med blypåvirkning i deres barndom. "Øh ..." stammer fra den gang, i konfuse sløvede tanker.

  • 0
  • 0

Jeg tænkte bare, hvis man kunne montere en generator som snurrede rundt når hjulene alligevel kørte rundt, kan den så ikke generere strøm til bilen

  • joh, men den strøm, den genererer, kommer jo i sidste instans fra [b]batteriet[/b] (hvor ellers?? (måske bortset fra nogle ubetydelige sjatter ifm. fartreduktion?)), og så opstår der endda nogle tab undervejs; så vi nærmer os faktisk så småt molbo-historien om de fire mænd, der skulle bære bonden over kornmarken! :)
  • 0
  • 0

Jeg tænkte bare, hvis man kunne montere en generator som snurrede rundt når hjulene alligevel kørte rundt, kan den så ikke generere strøm til bilen. Jeg er klar over at hvis man så holder stille så vil den selvfølgeli ikke lade.

Og jeg vil også prøve med en forklaring.
Uanset hvor effektiv generatoren der monteres på hjulene er så vil generatoren aldrig generere mere energi (el) end den "forbruger" i form af rotation kraft. Generatorens forårsager nemlig en modstand på hjulenes rotation så bilens motor mindst må forbruge tilsvarende mere energi for at få bilen til at tilbagelægge samme strækning som hvis generatoren ikke var koblet på.
Ellers var det en evighedsmaskine.

Man kunne koble en generator på hjulene når bilen ønskes stoppes så bilens bevægelsesenergi kunne omsættes til el. Men hvor meget vil denne generator koste i forhold til den energi den når at generere i dens levetid? Måske vil dens bidrag være ubetydeligt da en normalbil ikke bremser tit. I bybusser har man forsøgt med at sætte et tungt hjul i rotation når bussen stoppede og bruge denne kraft til at accelerere bussen - men det er man hvis gået bort fra.

  • 0
  • 0

Burde der ikke være noget overskudsvarme fra batterierne når disse oplades, som med lidt snilde kunne blive brugt til at varme og tørre kabinen op? Med lidt timing kunne opladningen styres, så slutfasen af opladningen passer med det tidspunkt man har tænkt sig at køre afsted. Dette er selvfølgelig ikke hensigtsmæsigt om sommeren...

Forruden kunne oplagt være af typen med varmetråde, som andre har bemærket.

  • 0
  • 0

I bybusser har man forsøgt med at sætte et tungt hjul i rotation når bussen stoppede og bruge denne kraft til at accelerere bussen - men det er man hvis gået bort fra.

"I slutningen af firserne prøvede HT´s busser et bremsesystem , hvor bremseenergien blev lagret i trykluft. Busserne kunne spare 30 % af deres brændstof. Men selv om busserne var yderst miljøvenlige, blev de afskaffet, de var for dyre i produktion og vedligeholdelse.", jf. http://www.experimentarium.dk/forsiden/uds...

Rediger linket virker bl.a. ikke når man går ind på siden igen..

  • 0
  • 0

Jeg bruger en ganske almindelig 230 volts 2kW varmeblæser, som jeg stiller på gulvet i min fossiløse om vinteren. Den bliver tændt når jeg står op - normalt 1 1/2 time før jeg kører - og kun ved ekstreme kuldegrader har den indbyggede termostat ikke selv slukket den når jeg kører, og bilen er altid isfri og dejlig varm selv i 15 graders frost. Det eneste jeg skal skrabe is af, er nu sidespejlene. Det kræver naturligvis at man har en forlængerledning ført fra en udendørs stikkontakt til bilen (jeg fører bare ledningen ind gennem bildøren, som smækkes i - ledningen bliver lidt bøjet imellem dørfals og gummilister, men overlever.. (Det gøres i førersiden, for ikke at glemme den når jeg kører. Tidligere stod den på hattehylden, ført ind gennem bagsmækken - med det forudsigeligt uundgåelige resultat at...). Jeg har arrangeret det således at stikkontakten kan tændes inde fra huset af. Men ellers kunne man jo bare bruge et timerur til 100 kr. Og at man ikke har en stikkontakt til sin rådighed hvor en el-bil er parkeret, er vel næppe en mulighed!?

Nu har jeg normalt ingen problemer med fugt i bilen, da jeg kører mange lange ture der holder bilen tør. Men ellers kunne det nok være en idé at lade en enkelt rude stå en lille sprække åben mens man varmer bilen, så fugten kan slippe ud. De gange hvor jeg ved en forglemmelse har gjort sådan, har der ikke været den store forskel i temperaturen i bilen, selvom noget af varmen slipper ud. (Anbefales nok ikke når vejrudsigten lover snefygning).

  • 0
  • 0

Det er jo ikke særligt betryggende at du tager chancen på vores andres vejne og kører med tilduggede ruder hvor end "forsigtigt" du så kører.

  • 0
  • 0

En halvt nedgravet garage eller, endnu bedre, en helt nedgravet garage, evt. i forbindelse med en kælder, giver en dejlig lun og frostfri bil hele vinteren. Det er værd at overveje, hvis man påtænker at bygge hus. Det er særlig attraktivt, hvis grunden falder mod udkørsel til offentlig vej :o)

  • 0
  • 0

Hvad med at knalde et af de varmeapparater vi brugte i hærens KSN operatørvognene i 60erme - "schwingfeuer" på kræet ?

En sådan dims kunne da hurtigt løfte temperaturen 50 - 60 grader inde i køretøjet da den kan aflevere mellem 4.000 og 10.000 KCal/t og kan startes ned til 40 minusgrader.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS...

Nemt at montere:

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR...

Her er håndbog for interesserede - bemærk advarsel omkring kuliltefare i starten af manualen:

http://www.dmkf.dk/Filer_manualer/Schwingf...

Så de' bare at gokke håndtaget frem og tilbage og trykke på startknappen !

Måske kan den også bruges som booster for CS i juni.

  • 0
  • 0

Jeg er selv ejer af samme Citroen C1 elbil og oplever ikke samme problemer. Jeg varmer bilen i 30-40 minutter mens den stadig er koblet til elnettet. Så er den gennemvarm og isfri når jeg skal køre.

Det hjælper også gevaldigt mod på is på ruderne at have en carport.

Der findes mange bil ejer i den her verden, man man kan dele dem op i 2 grupper, dem som tænker sig om og dem som ikke tænker sig om. Dem som ikke tænker sig om er dem som tror at udluftning i bilen ikke er nødvendigt om vinteret, så jeg kunne tænke mig til at du er en af de fornuftige mennesker som varme bilen godt op og lufter ud på den måde undgår man is på indersiden og dug generalt.

selv normale biler idag med klima anlæg og meget andet kan få is på indersiden fordi folk ikke sørger for at varme bilen igennem, så vandet kan forsvinde, udover det hjælper det også hvis man forsøger at "banke" sine sko lidt rene inden man stiger ind.

  • 0
  • 0

simpelt råd :
når man går ind i bilen, gør det med rumpen først, og fødderne uden for bankes hårdt sammen et par gange og det meste vand, sne og is falder af !

læg et par aviser på gulvet, de suger det sidste fugt når det smelter af,
når man er fremme tager man de øverste par sider der er våde af,
og tager med ind og smider ud, på den måde fjernes alt fugten fra bilen
som ellers ville sætter sig alle mulige steder,
og det er klart af fugten vælger ruderne først pga temperaturen :-)
som andre også har skrevet.

  • 0
  • 0

Kørsel med elbil er en konstant energikrise i hver fald med blybatterier. Al spildvarme skal udnyttes til opvarmning og afdugning af ruderne. Derfor skal bilerne have forhjulstræk så spildvarmen fra motoren let kan udnyttes i kabinen. allerhelst hvis man kan sidde med fødderne på elmotoren. Elektronikken bør være indbygget i instrumentpanelet så spildvarmen herfra kan bruges til afdugning af de foreste ruder. I øvrigt så skal afdugningsluften blæses ud helt inde ved vinduet så der ikke er kold luft imellem glasset og afdugningsluften. I bilens barndom med svage varmeapparater vidste man dette, i dag har bilfabrikkerne glemt dette.

  • 0
  • 0

@Michael Ørum Wahlgren

Det er pt ikke tilladt at køre med LED til kørelys foran i DK og mig bekendt resten af verden. Positionslys er en anden sag sammen med baglygter, bremselygter og blinklygter. Undskyldning er mig bekendt: Hvid LED er ikke hvid (noget med lysspectra) og stærk nok.

Jo LED lys til kørelys (og det blot foran) det er tilladt både i DK (siden 2008) og i Europa. Se feks. Audi biler.

  • 0
  • 0

Det bør være muligt at ændre placeringen af en klimaskærm (termisk isolation), således at batterierne sidder inden for klimaskærmen (som også indeslutter kabinen) om vinteren og uden for om sommeren, hvor batterierne (formodentlig) har brug for køling.

På denne måde bliver effektiviteten af batterierne væsentlig bedre og kabinen profiterer af varmetabet fra batterierne.

Hvis bilen yderligere startes med forvarmet kabine, yder batterierne deres bedste også om vinteren.

  • 0
  • 0