Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Kan vi lave en bil endnu mere giftig ?

BMW: Bitte, halten Sie mein Bier und beobachten Sie das:

BMW laver en luxusbil der er lakeret med carbon-nanotubes.

Alt i mens den lille bitte smule forskning vi har, tyder på at carbon nanotubes er i klasse med asbest når det kommer til indhalering.

Bilen for ham for hvem "toxic maskulinity" ikke bare er tomme ord...

Det ligger i direkte forlængelse af denne her artikel om hvordan "Rigtige Mænd" ikke er til grønne løsninger.

phk

Poul-Henning Kamp er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

selv det dummeste væsen på jordkloden vil meget hurtigt sælge den bil videre til det næste dumme væsen. det må være en kæmpe skuffelse at opdage at en bils 3 dimensionelle udtryk er forsvundet.
så når køberen har sagt "nøj hvor er den sort" 4 gange og mini rocker vennerne på grilbaren har sagt det 1 gang så vil tristheden indtræffe sig hver eneste gang han kigger på den 2 dimensionelle bil.....som ligeså godt kunne være en krydsfiner plade malet sort.

  • 0
  • 1

"Sjovt", at læse den linkede artikel!

Her i huset har nano altid været bandlyst, fordi vi synes, at det er en teknologi, man har rullet ud før nogen rigtig vidste, hvad konsekvenserne var af at sprede det i naturen. Og lige fra starten har vi syntes, at parallellen til asbest var slående og har aktivt fravalgt det, selvom det sommetider er ret svært....

  • 3
  • 1

Det med bilen er selvfølgelig en gimmick på et automobilshow.

Kan forstå, at PHKs kritik går på EU produktregistreringssystem, hvor en ingrediens i Vantablack produktet muligvis er blevet godkendt selvom det er skadeligt i de påtænkte anvendelser. Det sker i REACH og CLP systemerne, som håndterer alle kemikalier, og også nanomaterialer. Både fabrikant (eller importør) OG downstream-user er forpligtet til at følge forpligtelserne i REACH - f.eks hvis et kemikalie kun er godkendt til at blive brugt på en særlig måde eller til en særlig anvendelse. (Kan konstatere at der er en del registeringer af CNT i REACH)

Surrey Nanosystems der fremstiller Vantablack henviser sikkerhedsmæssigt til en artikel i Lancet (https://www.thelancet.com/journals/lanonc/...) (gratis ved registrering), men det kunne være interessant at høre hvad ing.dk medblogger Peter Bøggild mener om sikkerheden ved nanomaterialer.

  • 8
  • 0

Jeg er sidder med et lille smil og tænker på hvor meget energi PHK bruger på at retfærdiggøre overfor sig selv, at han har valgt et liv uden en bil. Han har aldrig haft fornøjelsen af at starte en Dogde RAM SLT og sikkert heller ikke prøvet at blive smidt tilbage i sædet i en Tesla.
Men der jo mænd der frivilligt vælger leve at leve i cølibat fordi de har en tro. ;-)

  • 6
  • 29

Han har aldrig haft fornøjelsen af

Set, det er jo det underlige: Når man ikke har bil, kommer man ud og køre mange flere forskellige biler end når man sidder og klamrer sig til rattet i sin egen.

Nogen af dem har været ganske spændende, de mest mindeværdige var nok en Mercedes C111 og en Morgan 4x4 men Rolf skylder mig stadig en tur i Gangster-Citronen og jeg tror den slår alle de andre :-)

Den primære grund til at jeg hverken har bil eller kørekort, er at jeg ville være en elendig billist.

Det bruger jeg ingen energi på at retfærdiggøre overfor hverken mig selv eller andre.

Og husk så lige det der med at gå efter bolden, ikke ?

  • 27
  • 3

Carbon nanotubes er også blevet brugt til fodring af ederkopper, hvorved de skulle lave mere stærk silke. Selvom det måske i første omgang giver kræft - så er ikke usandsynligt, at der på sigt udvikles mennersker og andre arter, med stærkere skind, og bedre overlevelsesevner.

https://www.technologyreview.com/s/537301/...

Gensplejsning er også en mulighed - der har vist været eksperimenter med at gensplejse køer, til at kunne fremstille skudsikker skind.

Hos nanocover skriver de, at deres produkter ikke er skadelige for mennesker:
https://nanocover.dk/miljoe-og-sundhed/
De har blandt andet sæbe, der får smuds, olie og vand til at prelle af.

  • 1
  • 12

Mon ikke vi har større problemer med glasfiber fra vores vindmøller, som sprædes overalt hvor vindmøllerne nu er opsat?

Men hvorfor også fokuserer på reelle problemer ude i virkeligheden, når man kan hænge BMW ud for en koncept bil, som nok aldrig kommer til at se dagens lys.
Og hvis den kommer til salg, nok bliver begrænset i få 100 antal, altså reelt ingen sundhedsrisiko for befolkningen.

PS: En BMW er for folk der kender til køreglæde, ikke rigtigt et fænomen som der arbejdes med her på Ing.dk!

  • 5
  • 12

Parkeret korrekt ift solen kan bilen udvise et overflade areal på over 8m2 inkl ruder.

Med 99% absobering af lys, vil bilen dermed optage over 7 kw varme.

  • 6
  • 1

Findes nogen dokumentation på, at nano materialer giver kræft?
Der sælges i dag masser af nano materialer, blandt andet til at pudse vinduer med, og microfiber klude med nanofibre. Og ingen undersøgelser viser - ifølge sælgern af nanoprodukterne, at produkterne giver kræft.

Her er et eksempel på de nanoprodukter man kan få til bilen:
https://nanocover.dk/kategori/bil-og-motor...

Jeg kan ikke se den store fare i, at BMW ejerne ikke selv behøver at stå med svamp og vådservietter, for at smørre belægningen på.

Jeg har ikke set nogen eksempler på, at nanostoffer kan anvendes som gift. Hverken mod insekter eller mennesker. Som jeg skrev tidligere, er derimod eksempel på, at edderkopper får et stærkere spind.

  • 1
  • 4

Hele pointen i carbon-nano-tubes er at de er uhyggeligt hårdføre, både fysisk og kemisk.

Derfor har kroppens normale mekanismer meget svært ved at opløse dem, hvilket bringer dem i selskab med asbest og vist nok også beryllium.

Okay!
Jeg kan godt se, det bringer dem i en "lidt" anden kategori, end almindelig slitagestøv.

Min pointe var nu mere rettet mod nanopartikler, generelt.
-Som vist ikke er så relevante for debatten.
Over and out! 😉

  • 0
  • 0

Efter et antal store skandaler med biler der forurener langt mere end de måtte og bilfabrikanter der decideret spekulerede i at snyde med det, ville jeg som bilproducent have fundet på et eller andet gimmick i den grønne retning.

Lidt grønne er de måske alligevel? VBx2 kan ikke bruges udendørs, så bilen er for evigt henvist til garagen. ☺️

  • 0
  • 0

Der er nok nogen i BMW-marketing der har været lige kreative nok, da de skrev carbon nano tubes... Det er VBx2 der er brugt til at lakere bilen, og dette skulle vidst ikke indeholde nano-tubes.

I dit eget link (https://en.wikipedia.org/wiki/Vantablack) står der
The name is a compound of the acronym VANTA (vertically aligned carbon nanotube arrays)[4] and the color black.
og
Vantablack is composed of a forest of vertical tubes "grown" on a substrate using a modified chemical vapor deposition process.

Det læser jeg som carbon nanotubes. Dvs. at ved almindeligt slid må det forventes at sådanne frigives og evt. inhaleres. Ellers tak, nu er vi lige ved at have udfaset asbest.

  • 2
  • 0

Det læser jeg som carbon nanotubes.

Lidt længere nede i samme artikel står der specifikt om VBx2:

"Vantablack VBx2, a variant of the non-nanotube Vantablack VBx that is optimized for large area spraying, was used in a "Vantablack pavilion" at the 2018 Winter Olympics."

Jeg mener ikke rigtigt noget om hverken PHKs indspark eller gimmicken i sig selv (heller mest til at PHK har ret). Men her er der jo tilsyneladende nogen der har brugt CNTs som et buzzword mere end tilfældet er.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten