Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
ETF bloghoved

Kan dit barn lære at tænke som en teknologiekspert?

Igennem de seneste to år har Engineer the future gennem en målrettet indsats råbt Danmark op og gjort opmærksom på ingeniørmanglen. Vi har hevet politikerne i ørerne og talt højt om behovet for øget naturvidenskabeligt fokus i både grundskole og gymnasium. Antallet af ansøgere til ingeniøruddannelserne er steget, og regeringen har vedtaget en gymnasiereform, der styrker elevernes matematiske niveau, og som forhåbentlig giver en bedre sammenhæng mellem gymnasium og videregående uddannelse.

Senest greb statsminister Lars Løkke Rasmussen bolden, da IDA, ATV, Dansk Metal og DI opfordrede regeringen til at indgå en teknologipagt efter hollandsk forbillede. Det er, som om Danmark efterhånden har forstået, hvor afgørende naturvidenskab og teknologi er for det danske samfund, og hvor stor en rolle ingeniørerne spiller for både vækst og velfærd.

Men arbejdet er ikke slut endnu. Det er først lige begyndt. For en ting er at belyse og erkende et problem, noget andet er at stikke fingrene dybt ned i mulden og for alvor forsøge at gøre noget ved det. Skal Danmark udklække flere ingeniører, skal vi arbejde målrettet med at vække børn og unges interesse for faget. Derfor søger Engineer the future i øjeblikket fondsmidler til at kunne igangsætte projektet ‘Engineering i skolen’ - et projekt, der forhåbentlig kommer både dit, mit og resten af Danmarks børn til gode.

Projektet skal bringe ingeniørernes arbejdsmetode helt ind i klasseværelserne. Eleverne skal lære at tænke som ingeniører og løse problemer som ingeniører. I samarbejde med landets læreruddannelser og en række partnere vil Engineer the future udvikle en såkaldt ‘engineering-didaktik’, der giver lærere kompetencer til undervise eleverne i teknologi på anvendelses- og problemløsende måde.

Og hvad betyder det så helt konkret?

Jo, eleverne skal i undervisningen undersøge konkrete problemer, komme med ideer til løsninger, designe, konstruere, teste og tilpasse. De skal bokse med problemet, bruge deres kreativitet og lære kunsten at vurdere og optimere. Nøjagtig som ingeniører gør det. Vi tror på, at det gøder deres nysgerrighed og giver dem teknologisk dannelse. Erfaringer fra USA har vist, at det virker: Elevernes interesse for naturfag - og teknologi - styrkes, når de undervises ‘the engineering way’. Og det har vi brug for - også her i landet.

Engineering i skolen er et langsigtet projekt, der forhåbentlig viser sit værd om 5 til 10 år, når folkeskoleeleverne skal til at vælge studie.

På den korte bane er Engineer the future i fuld gang med projektet ‘Book en ekspert’, hvor ingeniører og naturvidenskabelige kandidater kan få gratis målrettede kurser i formidling, så de er klar til at tage ud i folkeskolerne og fortælle om deres arbejde. Flere har allerede meldt sig, og nye er velkomne her. Ligesom alle er velkomne til at melde sig til profilsiden 'Find dit match', hvor 100 ingeniører har deres profil liggende til inspiration for unge, der har brug for et ansigt på ingeniørfaget.

P.t. er Engineer the future dog på vej på sommerferie, men derefter står vi igen klar til bringe ingeniørerne ind i rampelyset både på den offentlige scene og i klasseværelserne.

Rigtig god sommer.

Sara Rosendal er Ingeniørens redaktør på Engineer the future. Her udforsker - og udfordrer - hun ingeniørernes billede af sig selv. Du kan også komme med bag kulisserne på det store projekt.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten