close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Kan din GPS finde vej?

Min gode blog kollega Bjørn Godske skriver i sin blog fra 20 november ”Usikker selvkørende Audi A4”, at han oplevede at den selvkørende bil, som han testede, pludselig bremsede op da han på motorvejen skulle køre under en bro. Bilen troede der var et kryds!

Jeg blev en dag kontaktet af en lastbilchauffør fra Slagelse på gaden i København. Han holdt på Niels Juels gade og kunne ikke komme under Knippels bro. Han ville gerne vide hvordan han kom ud af København nu når hans GPS ikke kunne finde vej!

FDM afprøvede i foråret selvkørende biler i Tyskland, hvor en testbil pludselig kørte op ad en rampe og ikke fortsatte ad motorvejen.

Årsagen er i alle tre tilfælde for dårlige digitale vejkort.

Dårlige digitale vejkort kan måske accepteres når vi som fører anvender en GPS til at finde vej. Men det er helt uacceptabelt, når vi taler om selvkørende biler. Førerløse biler forudsætter at vi har et 100% opdateret og korrekt kort. Og det gælder her ikke blot kørebanernes placering, men også svingrestriktioner, ensretninger, højdebegrænsninger, hastighedsgrænser m.v.

Der er ganske vist andre teknologier, der kan gøre at bilerne måske kan finde vej uden helt korrekte kort. Vi har bl.a. ”lane keeping” systemer og kameraer i bilerne. Men hvordan skal bilen finde vej i vintervejr?

Faktum er desværre, at vi er meget langt fra at have et opdateret digitalt vejkort herhjemme. Jeg har gennem årene foreslået det til mange transportministre og politikere. Men der er endnu ikke afsat midler til denne statslige opgave. For problemer er her, at hvis det stilles krav så koster det også - for så skal de offentlige vejregistre til stadighed være helt opdaterede.

Politikerne har gjort det muligt at foretage forsøg med selvkørende biler herhjemme. Men det digitale grundlag er ikke i orden!

Hvad siger du?

Kan din GPS altid finde vej - har du tillid til den?

SvendTøfting
er trafikekspert hos IDA, er formand for interesseorganisationen ITS Danmark og er ansat i Region Nordjylland. Han er endvidere ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.

Tak til Svend Tøfting for at løfte blikket til virkeligheden med de konstant skiftende vej- og vejrforhold.

Det er en kæmpe opgave at holde de digitale vejkort opdateret 100% + vejarbejde og andre midlertidige ændringer (ulykker, huller i vejen, indsnævret kørebane, ny skiltning,+++).
Hvem skal/kan/vil betale?
De digitale kort skal opdateres i bilernes GPS (morgen,middag aften, online).
Dertil kommer udfordringerne med islag, sne, sjap, kørespor i samme og det både nat og dag.

Foreløbig får vi billigere (flere) biler men fællesskabet vil/kan ikke betale for at motorvejsnettet kan følge med,

  • 4
  • 0

Både TomTom og Garmin har specielle trucker-gps, der kan tage højde for højde- vægt- og farligheds-brgrænsninger.

Så spørgsmålet er om din truckerven ikke har den rigtige GPS, eller om kortet er forkert.

Min yndlings-GPS, waze bliver opdateret af brugerne, og er up-to-date med få dages forsinkelse. Desværre kan man ikke registrere højde/vægt begrænsninger, eller sin køretøjstype, så trailerkørsel på øde motorvej ses som tæt trafik, fordi jeg kører 80 og ikke 130.

  • 0
  • 0

Det er en kæmpe opgave at holde de digitale vejkort opdateret 100% + vejarbejde og andre midlertidige ændringer (ulykker, huller i vejen, indsnævret kørebane, ny skiltning,+++).
Hvem skal/kan/vil betale?

Der er vel ikke behov for at det er 100% up to date.
Der vil jo konstant forekomme hændelser som trafikanter skal agere fleksibelt på, f.eks. politi der dirigerer trafik manuelt pga. brand, væltet stillads, sportsevent o.s.v.
Så selvkørende biler kan da håndtere sådan noget uden opdateret GPS-info. Ellers er de jo ikke selvkørende.

  • 7
  • 0

Var i Tjekkiet for 3 år siden. Min Garmin GPS var blevet opdateret dagen før afrejse. Kørte efter nogle af mine bekendte. Da vi drejer inde i en større provinsby fortæller "damen" i GPS'en, "Kan ikke beregne rute". Herefter var jeg meget obs på hele tiden at kunne se mine bekendte foran ;-).

  • 1
  • 1

Selvkørende biler skal ikke være afhængig af gps. For hvad skal den gøre når der ikke er noget signal?
Vejene bliver nødt til at være præpareret med sensorer (passive). Det vil virke i selv det værste uvejr.

  • 1
  • 3

Jeg har altid brugt min telefons indbyggede GPS med Google Maps. Normalt går det fint - men en sjælden gang går det galt.

Jeg er lige flyttet til en lille forstad til Malmø, og jeg ankom med toget sent om aftenen til den lille lokalstation som er nærmest mit ny domicil - medbringende to store kufferter. Det var tredie og sidste læs. De to første gange gik jeg bare til lejligheden, vel guidet af min GPS. Den var sat til at navigere i fodgængermode, og den fandt snildt vejen.

Men tidspunktet taget i betragtning, besluttede jeg at tage en taxa. Det var en rigtig dårlig beslutning. Da vi var fremme, syntes jeg godt nok ikke at det lignede det rigtige sted, men chaufføren insisterede på at min indgang lå lige rundt om hjørnet. Jeg betalte og stod ud, og fik fyret min GPS op. Den fortalte mig at destinationen var 400 m væk. Jeg begyndte at gå, og blev ledt over en stor vej og videre ind i en helt anden bebyggelse.

For nu at gøre en lang historie kort blev jeg i halvanden time sendt rundt i store cirkler. Jeg genberegnede ruten gentagne gange, for ustandselig viste kortet at jeg havde bevæget mig udenfor min rute. Og husk lige, jeg havde stadig mine to store kufferter + en stor tung taske. Og der var ikke meget batteri på telefonen, og min omhyggeligt medbragte powerbank havde jeg ladet - og glemt - i toget. Plus at det var hundekoldt og blæsende.

Kulminationen var, at jeg blev guidet til præsis det sted hvor taxaen satte mig af ! Nu var det altså ikke sjovt mere !

Jeg genberegnede igen ruten (præcis som jeg gjorde samme sted for halvanden time siden, og så blev jeg sendt ned langs blokken, rundt om det næste hjørne - og så var jeg hjemme !

Jeg har været ude for det samme i et område omkring Glostrups industriområde - både i bil og til fods.

Dagen efter ville jeg gå en tur ind til Malmø. Da jeg var halvvejs, insisterede GPSen pludselig på at jeg skulle dreje om hjørnet og fortsætte af en trafikmotorvej - på gåben !

Jeg tvivler på at det er Gmaps kort der er synderen. Jeg har prøvet flere andre kort og - indrømmet - gratis navigationsapps fra Google Play. Nu har jeg installeret tom-tom Go, og skal nu ud og prøve igen.

Om ikke andet får jeg da noget motion og kommer til at kende nabolaget :-)

  • 5
  • 2

Som det fremgår, så er der flere komponenter i et naviagtionssystem - og selve GPS-systemet (alt inklusive) er snart det mindste (ikke en nedvurdering af den fremragende teknologi, men der er ikke så mange reelle fejlmuligheder - spoofing, skygger og refleksioner ufortalt).

Nu, som beskrevet, så handler det om basiskortet, om vejberegningsalgoritmen og naturligvis brugerinterfacet (mørk nat i snestorm uden briller.....).
Hvis disse komponenter i forening, ikke sammen med et ellers fungerende, nøjagtigt positionssignal, virker, SÅ kommer en ellers uvidende bruger på afveje.
Og en mørk nat, i en bebyggelse, så er et vejkort, en lygte og udgangsposition måske ikke lige hvad man har.

Til en start, så lad os håbe myndighederne vil tage opdaterede basiskort lige så alvorligt som opdaterede søkort (og glem Farcen om nye kort til Grønland .....).

  • 0
  • 0

Jo, hvis køretøjets kort ikke er opdateret, hvordan kommer det så videre?

Det er jo noget af det som er svært ved autonome køretøjer.
Hvis der ikke er et svar på det er det vel ikke helt autonome køretøjer.
Hvordan forestiller du dig at kortopdateringer skal være 100% tidstro i specialsituationer som disse:

Der vil jo konstant forekomme hændelser som trafikanter skal agere fleksibelt på, f.eks. politi der dirigerer trafik manuelt pga. brand, væltet stillads, sportsevent o.s.v.

  • 1
  • 0

Selvkørende biler skal ikke være afhængig af gps. For hvad skal den gøre når der ikke er noget signal?

Ja. Den skal kunne finde vej efter et downloaded kort.

Vejene bliver nødt til at være præpareret med sensorer (passive). Det vil virke i selv det værste uvejr.

Nej. Det er endnu mere upålideligt end GPS.

Den skal kunne finde vej på samme måde som et menneske. Lær ruten udenad, og følg vejskiltene, eller tæl sideveje og match det med triptælleren.
Hvis en rute er spærret, finder den en anden.

GPS må aldrig have prioritet over egne sensorer, ligesom når et menneske kører.

Hvis den ikke kan se vejen fra marken i snevejr, hvis den ikke kan se forskel på en bro og et lyskryds, hvis den ikke kan se en cyklist, så dur den ikke.

Tesla har dog løst noget af opgaven ved at have bedre kort:
http://mashable.com/2015/10/14/tesla-high-...

  • 0
  • 0

følg vejskiltene, eller tæl sideveje og match det med triptælleren.

Jeg er netop bange for den slags "bløde" målepunkter. Hvis nu det kan svigte? Uheldigt solindfald, genskind eller lign. på en valgplakat så den forveksler det med et vejskilt. Hvis den talte forkert antal sideveje og fik drejet ned ad en vej som ikke kan køres på mv.
Eksemplerne med de pludselige opbremsninger kan jo i værste fald være livsfarlige hvis du har en lastbil lige bagved.
Jeg kan mærke jeg ikke er tryg ved det, og vi skal vel op så tæt på 100 % procent som muligt vedr. sikkerhed. Det må da kunne gøres bedre?

  • 0
  • 0

Jo, hvis køretøjets kort ikke er opdateret, hvordan kommer det så videre?

Både opdateringsfrekvensen og KVALITETEN af kortene er vigtig.

I 2004 havarerede en PA-28 på Grønland nær Qaqortoq i dårligt sigt. Piloten omkom.

Han ramte ca. 150 meter oppe på en fjeldside på en lille ø. Øen var markeret på de officielle anflyvningskort, der lå i hans taske. På den kommercielle off-the-shelf GPS, som han anfløj efter, var kun de største øer i fjorden markeret.

Siden jeg læste den havarirapport har jeg altid haft en sund skepsis overfor data, som man "kan få" et eller andet sted fra.

/Bo, som for fire år siden kørte forvildet rundt på et snævert hjulspor på en smal bjergkam i bjergene omkring Zakopane i det sydlige Polen, hvor min ellers udmærkede Garmin GPS hårdnakket påstod, at der skulle være en campingplads. Det var der så ikke - den lå 300 meter under os nede i byen. Jeg HADER at bakke på slyngede hjulspor med 150 meter lodret drop på begge sider.

pps. Min smukke viv, der anvender sund fornuft i stedet for teknologi-tiltro (og hun er endda datalog - eller er det derfor?), havde længe forinden sagt: "der kan altså ikke være en campingplads her. Der er jo ikke noget, et telt kan stå på".....

  • 2
  • 0

Jeg er netop bange for den slags "bløde" målepunkter. Hvis nu det kan svigte? Uheldigt solindfald, genskind eller lign. på en valgplakat så den forveksler det med et vejskilt. Hvis den talte forkert antal sideveje og fik drejet ned ad en vej som ikke kan køres på mv.

Nettop derfor skal den gode navigatør altid bruge flere kilder.
Hvis (når) satelitterne bliver EMP'et, skal den kunne tjekke kortet, vejens retning, solens position, km tælleren, antal sideveje, skorstene og bakker i horizonten, for hele tiden at vide hvor den er.
Hvis den ikke er sikker må den skrive på skærmen, jeg er 90% sikker på at det er her vi skal dreje, hvad synes du?

  • 0
  • 0

Jeg synes ikke noget. Jeg sidder og sover.

Så vælger den automatisk ruten med den højeste sandsynlighed, og fortsætter den vej indtil den får input der kan ændre sandsynligheden. F.eks. hvis der er et 45 graders sving i radius 300 efter 1 km, så kan det matches med de mulige positioner.

Ligesom en menneskelig navigatør gør det.
Bilen har jo en triptæller og et kompas, så det er begrænset hvor meget den kan blive væk.

  • 0
  • 0

Din historie gengiver jo udemærket pointen:

  • piloten fløj efter en ikke-godkendt, mission critical, enhed - hvilket måske ville være OK efter VFR, hvor enheden er et hjælpemiddel; ikke det primære og sikkerheds-væsentlige instrument.

  • du kørte efter en supplerende, ikke kritisk, enhed - og det var OK fordi du kunne køre efterforholdene - hvilket er et ufravigeligt krav (endnu).

Og ad bilkørsel: jeg bruger min bil-GPS meget. Og jeg er nervøs hver gang den er opdateret - for jeg vil validere opdateringen i rimeligt omfang. Derfor benytter jeg den i "kendt område" for at se om den virker hensigtsmæssigt. Det løser ikke problemet med den sjældne tur til Jylland, hvor jeg ikke er lokal-kendt.

Og ad sejlads: jeg validerer min kortplotter (båd-GPS) i kendt farvand ....... ellers historie som ovenfor. MEN med den tilføjelse at jeg ALTID kontrollerer overensstemmelse mellem de første to eller tre punkt-passager (e.g. bøjer) på enhver sejlads. (Beskytter mod at andre brugere har lavet fejl-indstillinger mv.). Det har virket indtil nu.

  • 0
  • 0