Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Kan cykellygter redde menneskeliv?

Først kom motorcyklerne, så blev bilerne synliggjort, men cyklisterne er stadig mørklagt i dagtimerne - og desværre ofte også i aften- og nattetimerne! Hvorfor kunne man spørge?

Formålet med det såkaldte kørelys er, at de "hårde" trafikanter gøres mere synlige, så de lettere opdages af de "bløde" trafikanter. Det øger trafiksikkerheden! Alligevel hører vi alt for tit om cyklister, der køres ned, især ved højresvingsulykker. Skyldes det at cyklisten ikke ser bilisten eller skyldes det at bilisten ikke ser cyklisten?

Teknologien har længe gjort det muligt, at cyklister kan køre med lys døgnet rundt uden at anvende "gammeldags" dynamolygter eller "NEFA-blændere" og den slags "huskelys".

Magnetsæt på for- og baghjul samt diodelygter lyser så snart hjulene drejer, og med lidt indbygget batterikapacitet kan lygterne også lyse, når cyklisten holder stille i kortere eller længere tid. Et sæt koster mindre end et par hundrede kroner og er lettere at montere end f.eks. at lappe en cykelslange. Nogle typer kan endda indstilles til at blinke, hvilket gør cyklisten endnu mere tydelig i trafikken.

Hvis nu samtlige cyklister havde den slags lygter monteret - eller anden form for lys - ville bilisterne have bedre mulighed for at se cyklisterne, og når alle kan se hinanden i trafikken, må trafiksikkerheden kunne øges.

Hvorfor lovgiver vi ikke om dette? En sidegevinst vil være, at alle cyklister også har lys på i aften- og nattetimerne!  

Emner : El
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Magnet-diodelygterne er en fin opfindelse, men de holder desværre ikke til livet i storbyen, dem jeg fik monteret holdt under en måned. Cykelparkeringen ved S-toget i Valby og i en baggård på Vesterbro tog livet af dem. Så der skal opfindes noget der er langt mere holdbart.

  • 0
  • 0

Det lyder meget fornuftigt, der er alligevel lovkrav om f.eks. reflekser på en cykel så kan man vel lige så godt tage skridtet videre.

  • 0
  • 0

Hej Lars.
Jeg tror du har været uheldig. Jeg har monteret mine magnetdiodelygter på min mountainbike, og efter knap to år med jævnlige kørsler i terræn er det kun forlygten, som er gået i stykker en enkelt gang (fordi den stødte direkte ind i en gren). Så de kan faktisk holde til lidt af hvert (selvom de ligner noget, man absolut bør afmontere før en "skovtur").

mvh Peter

  • 0
  • 0

Ja, de nye magnetlygter (som var ulovlige i starten) er et godt skridt fremad. MEN - vi mangler noget innovation. De bør udvikles så de er integrerede i hjulene, f.eks. med mange små magneter indbygget i fælgene. Det giver langt større periferihastighed og dermed strøm.
Problemet består i at få magnetspolen tilstrækkelig tæt på fælgen, også når denne ekser lidt.
Hvem løser dette?

  • 0
  • 0

Iøjnefaldende beklædning og reflekser vil til enhver tid og i langt de fleste situationer være langt mere iøjnefaldende end cykellygter og det er snarere her man skal sætte ind.

Hvis man kører rundt med en mørk cykelhjelm og mørkt tøj uden reflekser signalerer man tydeligt at man ikke har noget imod at lade sig påkøre og splatte ud på asfalten.

  • 0
  • 0

Hej Erik
Glimrende ide.
Men man burde bare tage skridet fuldt ud. Og sætte krav til at lygterne også giver et ordentlig lys.
De lygter der er i dag give alt for lidt lys.
Det vil være en god ide at sætte krav til at lys mængden skulle være svarende til en 3W diode lampe foran og 1W bag på.
De fire Watt vil ikke være en mærkbar belastning på en cykle hvis man for lavet en ordentlig generator til cyklen.
Som det er idag kan lygterne knap nok ses på et par meters afstand. Og har ingen praktisk betydning til at oplyse der hvor man kører.
Derfor lad os få en lov hvor der sættes krav der minder om dem der er i loven for de motoriseretkørertøjer.
Hilsen
Henning

  • 0
  • 0

Til skoven, men ikke til junglen - det er når man parkerer cyklen i byen, at det går galt. Det er uundgåeligt at man en gang imellem nå smide "geden" ved en togstation eller et supermarked, og så går det galt for de små lygter, når nogen flytter eller vælter ens cykel.

  • 0
  • 0

Til skoven, men ikke til junglen - det er når man parkerer cyklen i byen, at det går galt. Det er uundgåeligt at man en gang imellem nå smide "geden" ved en togstation eller et supermarked, og så går det galt for de små lygter, når nogen flytter eller vælter ens cykel.

Det er sku folks egen skyld hvis de bare smider geden. Men det kan da løses på en helt teknologisk måde:

FLYT LAMPEN!
Den kan fx. indbygges i eller sidde på toppen af forgaflen. Eller ved forbremsen.

Som Jan Haugsted skriver så er der en fordel ved at indbygge magneterne i fælgen, da det burde give mere strøm. Ulempen er at det kan skabe problemer hvis hjulet exer. Men det kan også løses teknologisk:

Behold magneterne nede ved eller i navet. Og så træk en ledning uden på eller inden i forgaflen op til lampen.

Pffft, og det her er ingeniøren.dk? Hvorfor skal der en datalog til at skitsere en løsning

  • 0
  • 0

Enig i, at egen lysets styrke (eller hvad man skal kalde det) bør være bedre. Jeg synes faktisk det er svært at vurdere, hvor de flimrende pletter i luften befinder sig- for ikke at tale om, at nå at opdage, at der er en cyklist bag ved dem.

Jeg møder sommetider et par "juletræer" på vandring med hund af små mørke veje, og første gang kom jeg lige lovlig tæt på de flinke mennesker i deres lysveste med røde dioder. De tror sikkert de ses nemt, men det gør de egentlig ikke fra min mukkebik. (K30). Faktisk havde de været lettere at undgå- hvis de var mørklagte- eller bare bar reflekser! Det er svært at afstandsvurdere på diodelyset.

En anden gang så jeg "pletter i luften" en lidt diset efterårsmorgen, det var så en cykel... Jeg så pletterne, men det tog lidt tid at kombinere fænomenet til en cyklist- og i bil kunne det være skæbnesvangert.

Så bare det blinker er langtfra godt nok! Måske i byen med gadelygter, men ikke ude på landet.

Mvh
Tine

  • 0
  • 0

Jan Haugsted er inde på noget, men det har Jon Bendtsen allerede skrevet. Det ville nemlig være oplagt at indbygge i bremsen. Den sidder gerne et synligt sted, i hvert fald foran, og den skal alligevel være veljusteret.

Hvis jeg var trafikminister, havde jeg taget dette op som det første! Ved ikke at gøre det, har de hidtil siddende fået flere liv på samvittigheden.

Godt, at det blev bragt op, uanset om det var af en datalog.

Med venlig hilsen
Jens Rasmussen

  • 0
  • 0

Indfør frit lejde eller i det mindste reduceret skyld for at overse cyklister uden lys i mørket!

Det ville hjælpe meget hvis cyklisterne brugte lys når det er mørkt, der er alt for mange der kører uden, især i de større byer - bare de selv kan se.

På min egen cykel med navdynamo er der lys på døgnet rundt, men det er nu mest fordi automatikken er gået i stykker så det ikke kan slukkes.

  • 0
  • 0

"Skyldes det at cyklisten ikke har set bilisten eller skyldes dette at bilisten ikke ser cyklisten?".

Undskyld, men dette spörgsmal er nok for enkelt stillet!

En cyklist er for rödt lys kommet til at holde side om side med den forreste del af en lastbil.Chauffören har set cyklisten og cyklisten har set lastbilen samt at den blinker til höjresving.

Saa bliver der grönt. Begge starter fremover.. Der er först en fodgängerovergang. Dernäst endnu et lille stykke til det egentlige kryds.

Cyklisten opgiver nu at smutte over för lastbilen og stopper op med den ene fod ned paa vejbanen.

Lastbilen fortsätter videre frem ud i krydset, dertil hvor rattet skal drejes helt over for at faa vogntoget omkring hjörnet. Har set at cyklisten holder tilbage!

Cyklisten holdt under det röde lys saaledes at han/hun var klar af lastbilens höjre side. Cyklisten holdt denne afstand, som var tilsträkkelig, da cyklisten (og lastbilen) begyndte at köre frem og, og som tilsyneladende var tilsträkkelig, da cyklisten besluttede at stoppe.

Men uheldigvis viser lastbilen sig nu pludselig at väre et vogntog af betydelig längde. Den afstand mellem de to trafikanter, som först var tilsträkkelig forsvinder nu og bliver negativ. Og den lange afstand til bagerste vognaksel bevirker at lastbilens bagerste höjre hjulsät skärer ind og passerer netop hen over det sted, hvor cyklisten er blevet vältet omkuld!

Selvom det er godt med lys, tror jeg, at en cykellygte i mange tilfälde ikke vil hjälpe.

Man bör nok väre opmärksom paa at lange vogne/vogntog skal köres ret langt ud i et kryds för rattet drejes (for at faa den lange bagvogn med rundt). Og netop dette kan snyde ventende cyklister til at komme for langt frem.

Nogle udenlandske lange vogntog har advarselsskilte om at bagvognen kan skäre langt ud i sving (jeg husker ikke om det er i England eller USA), men de sidder bag paa, og dem ser cyklister jo först bagefter (hvis de altsaa har overlevet!).

Et skud fra hoften: Hvem kan konstruere et afstandsmeldesystem som:

1) kan anbringes vandtret paa lastvognens side i hele dennes längde og

2)detektere et objekt indenfor en afstand af 50 - 70 cm fra lastbilen (maaske bör lave kantestene - f.eks. 20 cm undtages?) og

3) som aktveres automatisk til den side der svinges ved enten sideblink og/eller drejning af rat blot nogle faa grader väk fra midterstilling og

4) som giver en markant advarselssignal i förerhus (og evt. som udvendigt sidesignal i lighed med bak-signalet?).

Mvh Per Grunth

  • 0
  • 0

Magnet-diodelygterne er en fin opfindelse, men de holder desværre ikke til livet i storbyen

Mine (1. generation Ree-light) har holdt til mine daglige 20 km i 4 år.
En svaghed ved konstruktionen er at selve lampen sidder på en blikarm som let bliver bøjet. Jeg har ofte tænkt på at de bør sidde på selve forgaflen/bagstaget men de skal så, formentlig, monteres på et eller andet støddæmpende. Ellers vil de stød lampen får, hver gangen magnet passerer, forplante sig op i stellet.

  • 0
  • 0

Lad mig sige det med det samme: Min Kulfiberracer på 6.2 kg får ingen lygter på. Det er helt utroligt at ingeniører, der jo skulle have visse tekniske forudsætninger, taler om at sætte lygter på cykler, i dagslys! Med den lysstyrke cykellygter kan have, er effekten lig nul. I stærk sol kan man ikke engang se om der er lys på eller ej. Hele det her emne drejer sig om at opdrage bilister til, at de på trods at de kører i 4 hjuls trækkere eller lastbiler, skal bruge hjernen, og se sig for og overholde deres vigepligter og hastighedsbegrænsninger. Hvis der endelig skal hjælpemidler til foreslår jeg automatiske fartspærre i biler, så de ikke kan køre mere end 30 km/t i byen og automatisk stop i min 5 sekunder før en cykelsti krydses. Så kan de lære det. Sagen er at hvis bilisterne viste den nødvendige omtanke og hensyn til cykellister, ville der ikke være noget problem. Problemet er jo at alle i bil mener, hvis de venter 2 sekunder på at en cyklist er deres dag ødelagt. De skal jo hurtigt hen og holde i kø til den næste lyskurv. Dertil kommer at de fleste cykelstier og trafikløsninger, hvori der indgår cykelstier, må være lavet af folk der aldrig har kørt på cykel og i øvrigt har et intellekt på højde med en 5 åring. Totalt useriøst forslag

  • 0
  • 0

Der er en temmelig simpel løsning: Der er rødt for højre svingende og separat grønt for cykelister. Det kunne laves helt uden nye opfindelser i morgen. Eneste ulempe: Bilerne må vente lidt mere, hvilket så ville få flere over i togene. Hvad venter man på? Sagen er at man er ligeglad med cykellisterne, men laver trafiksystemerne efter bilerne og ikke efter cykellister

  • 0
  • 0

Jeg mener også at følgende forsøg i Odense var omtalt her på ing.dk da det var nogle forskere fra DTU(så vidt jeg husker) der stod bag forsøget.

Jeg citerer lige det vigtigste:
"Et storskalaforsøg med kørelys på cykler blandt 4000 cyklister i Odense viser 32% reduktion i cyklistulykkerne. Resultatet er så markant, at rådmand Anker Boye håber, at andre vil drage nytte af undersøgelsen, evt. ved at ændre lovgivningen på området."
Link: http://www.odense.dk/Aktuelt/Nyheder%20og%...

Jeg har også forsøgt mig med de der induktions lygter, og syntes de fungerede ret godt, lige indtil mit hjul blev lidt ekset, også syntes jeg det var besværligt at indstille den så lygterne kom tæt nok på efter hver gang jeg skiftede slange/skulle lappe cyklen. Som flere også har skitseret herinde ville det være smartere med en anden løsning(fx den hvor selve lygten sidder et mindre udsat sted) som ikke kræver kirurgisk præcision hver gang ens forhjul eller baghjul har været afmonteret.

  • 0
  • 0

Der er en temmelig simpel løsning: Der er rødt for højre svingende og separat grønt for cykelister. Det kunne laves helt uden nye opfindelser i morgen. Eneste ulempe: Bilerne må vente lidt mere, hvilket så ville få flere over i togene. Hvad venter man på? Sagen er at man er ligeglad med cykellisterne, men laver trafiksystemerne efter bilerne og ikke efter cykellister

Men så skal cyklisterne jo også holde tilbage og det gider de heller ikke.

  • 0
  • 0

Lad mig sige det med det samme: Min Kulfiberracer på 6.2 kg får ingen lygter på.................

Det har den vel heller ikke når det er mørkt, du kører sikkert dit private Tour de France, og man bruger ikke lys i Touren, hvor hvert et gram på cyklen tæller.

Billisterne kan bare udvikle telepatiske evner så de kan se dig når du kommer med 40+ i timen ud af ingenting i myldretiden, du har jo retten på din side.

  • 0
  • 0

Så vidt jeg husker blev lux-kravet til cykellygter sat ned i Danmark for nogle år siden for at passe til EU standarden. Det var vist franskmændene, der brokkede sig over det tidligere krav var for højt så de ikke kunne sælge deres lygter her.

  • 0
  • 0

Et skud fra hoften: Hvem kan konstruere et afstandsmeldesystem som:

1) kan anbringes vandtret paa lastvognens side i hele dennes längde og

2)detektere et objekt indenfor en afstand af 50 - 70 cm fra lastbilen (maaske bör lave kantestene - f.eks. 20 cm undtages?) og

3) som aktveres automatisk til den side der svinges ved enten sideblink og/eller drejning af rat blot nogle faa grader väk fra midterstilling og

4) som giver en markant advarselssignal i förerhus (og evt. som udvendigt sidesignal i lighed med bak-signalet?).

Mvh Per Grunth

Det lyder meget lig måden parkeringssensorerne i min C5 virker på.
Det burde da være muligt at montere lignende sensorer langs hele lastbilens side. Nemt og billigt!
Iøvrigt er min kære Citron udstyret med et højre sidespejl der vipper ned når bilen sættes i bakgear. Det burde være muligt at forsyne et af de mange spejle, som lastbiler idag er udstyret med, med samme slags udstyr, så spejlet justerer sig selv ind efter hvilken af sensorerne der giver udslag og dermed giver et udsyn hertil.

  • 0
  • 0
DIODEBLINK ER GENIALE, MEN SES IKKE I SOL.

Cykellygter i byerne (men ikke på landeveje) er vist ret overflødige, og det er cyklerne, der skal passe på bilerne, hvis cyklisterne har deres liv kært.

Alligevel synes jeg at de blinkende diodelygter er en genial opfindelse, der muligvis kan blive endnu genialere med en anden placering.

Til gengæld kan jeg godt tilslutte mig Lars Christoffersens øvrige "brokkerier". Desværre er effekten af den slags udgydelser lig nul, bortset fra at skribenten "får luft".

Hvis man vil forbedre trafiksikkerheden for cyklister, så er metoden ikke "brok" i en blog på ing.dk.
Mvh Steen Ahrenkiel.
  • 0
  • 0
Re: Re: Cykellygten MED BLIKARM.

Kære Ole Kjeldgaard.
Kan du bestemme dig ???

Du glæder dig over, at din lygte har holdt i 4 år, men samtidig beklager du dig over årsagen til holdbarheden.

DIODEBLINK MED STIV ARM HOLDER KORTERE !!!
Her er det nemlig plasten, der bliver smadret af de knubs, som lygten får. Blik-armen absorberer nemlig energien fra stødene, så den bøjer, men lygten holder.

Foretrækker du at skifte lygte ofte, eller foretrækker du at rette på blik-armen.

PS.

Min Reelight med blik-arm holder trods mange alvorlige stød, hvorimod min sambos lygte med solid fastgørelse bliver smadret (trods færre og mindre alvorlige stød).
Mvh Steen Ahrenkiel.
  • 0
  • 0

DIODEBLINK ER GENIALE, MEN SES IKKE I SOL.

Mvh Steen Ahrenkiel.

Sikkert ikke, men så kan bilisterne vel få øje på din neon-orange cykelhjelm og din tilsvarende cykeltrøje og rygsæk?

  • 0
  • 0

Tråden drejer sig godt nok om hvor vidt cykkellygter kan redde liv men...

Kunne det tænkes at flere cyklisters liv kunne redes, her tænkes især på højresvings ulykker, hvis man ændrede færdselsretningen for cyklister?

På den måde vil cyklister og bilister stå ansigt til ansigt i et vejkryds.

Yderligere vil bilistens lygter oplyse cyklisten, skulle han have glemt sine lygter, og der er ingen blinde vinkler.

  • 0
  • 0

Hvis de ikke kan se mig komme med 40 km/t timen, hvad så med biler med 130 km/t De må, på trods af høj lygteføring, være helt umulige at få øje på. Hvis du ikke er i stand til at se en cykel med 40 km/timen ved fuldt dagslys, skulle du slet ikke køre bil, men gå med en lang hvid stok!

  • 0
  • 0

[quote]Lad mig sige det med det samme: Min Kulfiberracer på 6.2 kg får ingen lygter på.................

Det har den vel heller ikke når det er mørkt, du kører sikkert dit private Tour de France, og man bruger ikke lys i Touren, hvor hvert et gram på cyklen tæller.

Billisterne kan bare udvikle telepatiske evner så de kan se dig når du kommer med 40+ i timen ud af ingenting i myldretiden, du har jo retten på din side.[/quote]

Hvis de ikke kan se mig komme med 40 km/t timen, hvad så med biler med 130 km/t De må, på trods af høj lygteføring, være helt umulige at få øje på. Hvis du ikke er i stand til at se en cykel med 40 km/timen ved fuldt dagslys, skulle du slet ikke køre bil, men gå med en lang hvid stok!

  • 0
  • 0

Til gengæld kan jeg godt tilslutte mig Lars Christoffersens øvrige "brokkerier". Desværre er effekten af den slags udgydelser lig nul, bortset fra at skribenten "får luft".

Hvis man vil forbedre trafiksikkerheden for cyklister, så er metoden ikke "brok" i en blog på ing.dk.
Mvh Steen Ahrenkiel.

Jeg brokker mig ikke, men påpeger at trafikplanlæggerne (der vist ofte er en eller anden form for teknikere) overhovedet ikke ser trafikken fra et cykel-, men kun fra et bilperspektiv. Hvem er det der er skyld i ulykkerne? I 95% af tilfældene er det biler og lastbiler. Så er logikken: OK, så lad os lave noget på cyklerne. Er det ikke en noget omvendt logik? Jeg mener det langt hen ad vejen er et spørgsmål om opdragelse og om at vise hensyn til de bløde trafikanter, bla. ved at afpasse hastigheden og lave nogle fornuftigere løsninger, hvor man ser tingene fra et cykellistperspektiv.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Lad mig sige det med det samme: Min Kulfiberracer på 6.2 kg får ingen lygter på.................

Det har den vel heller ikke når det er mørkt, du kører sikkert dit private Tour de France, og man bruger ikke lys i Touren, hvor hvert et gram på cyklen tæller.

Billisterne kan bare udvikle telepatiske evner så de kan se dig når du kommer med 40+ i timen ud af ingenting i myldretiden, du har jo retten på din side.[/quote]

Hvis de ikke kan se mig komme med 40 km/t timen, hvad så med biler med 130 km/t De må, på trods af høj lygteføring, være helt umulige at få øje på. Hvis du ikke er i stand til at se en cykel med 40 km/timen ved fuldt dagslys, skulle du slet ikke køre bil, men gå med en lang hvid stok!
[/quote]

Jeg kan ikke se jer når I kommer med nær den dobbelte hastighed af de andre cyklister i vrimmelen.
Når én af jer kommer spurtende alene for at nå over for gult, er resultatet at jeg og to andre biler bagved heller ikke får svinget i denne omgang, fordi i udfylder hullet efter hovedfeltet egenhændigt.
Lad gerne cyklisterne få grønt først, men lad en bom gå ned når de har rødt, så vi slipper for ubehaget ved at køre dem over i højresving fra f.eks. HC Andersens Boulevard.

  • 0
  • 0
Re: Re: Cykellygten MED BLIKARM.

Kære Ole Kjeldgaard.
Kan du bestemme dig ???
Du glæder dig over, at din lygte har holdt i 4 år, men samtidig beklager du dig over årsagen til holdbarheden.

Min pointe er at jeg tror en god lygte kunne blive endnu bedre hvis den kunne monteres på et vilkårligt sted på forgaffel/bagstag.
Armene på mine lygter er også rettet utallige gange, og ligner efterhånden et stykke moderne kunst, men grunden til at de får så mange tæsk er jo at de (mest forlygten) sidder så udsat. Denne måde at montere dem på forhindrer f.eks også at de kan monteres på en del cykler med navbremser.

Mht. blinklygters synlighed og virkning for sikkerheden så er det vist i tusmørke der sker flest uheld og de har den store effekt.

  • 0
  • 0

Jeg kan godt give Lars C. ret på mange måder. Meget trafikplanlægning i byer bærer tydeligt præg af at der tages mest hensyn til bilerne.
Mange steder er der ikke cykelstier, bilerne parkerer i vejsiden, og vejene er smalle i forvejen. Sådanne steder er der ikke meget plads at gøre godt med for cyklisterne, og selv med cykellygter monteret kan det ikke undgåes at man komme ubehageligt tæt på de tungere trafikanter, specielt busser og lastbiler, der overhaler. Andre steder har man af, for mig uforståelige årsager, valgt at afslutte cykelstierne lige inden man kommer ud i et kryds. Og så er der en hylen og en skrigen fra bilister om at cyklerne kommer masende frem, men der er som cyklist ikke så meget andet at gøre, eftersom at en eller anden byplanlægger har ikke lige har tænkt sig om.
Hvis jeg var konge af danmark (eller i hvert fald i en stilling hvor folk gad lytte til en) havde jeg indført bompenge i samtlige større byer, og i samme hug installeret gratis bycykler. Jeg er af den tro, uden at have nogen som helst for for dokumentation for påstanden, at en stor del af den trafik vi har i byerne alligevel er ligegyldig. Folk ville have godt af at cykle/gå/tage bussen. Det ville ikke blot højne trafiksikkerheden for cyklister, men også folkesundheden, samtidig med at det ville nedsætte NOx forureningen, CO2 udledningen og gøre trafikken i byen mere glat for dem der død og pine har behov for at køre derinde.

...Efter sådan et udfald må jeg hellere tilføje at det selvfølgelig er nemt for mig at kræve den slags tiltag, eftersom jeg ikke ejer eller har planer om at købe en bil alligevel ;-)

  • 0
  • 0

diodelygter og airbags bør også indføres for barnevogne og rullatorer.

og bilister bør gøres skyldfri hvis de påkører fodgængere uden gul advarselsvest

fes den ind!

  • 0
  • 0

Jeg holder med dig. Skal vi snart gå rund med blåt blinklys på hoved og jule lys kæden rundum nakken? Det er simpelthen en våbenkapløb vi har gang i. Døgnlys på biler er (syns jeg) kun et fordel når solen hænger lavt. For resten skal vi begrænse julepynten til det allerstørste fare, som f. ex. små børns skoletøj.

  • 0
  • 0

Et stykke af vejen kan jeg godt følge dig, Lars Christoffersen - MEN, inden du nu glorifiserer vinger frem på ryggen af cyklister, vil jeg nu også gøre et indspark.
Jeg er enig så langt, at cyklister og fodgængere ér de bløde trafikanter, og dermed skal der selvfølgelig gøres tiltag til, at færre af disse mister livet i trafikken.
Men jeg vil så godt påpege, at som du selv nævner, så handler en god del af det også om opdragelse - på begge sider!
Bilister skal vise mere hensyn og tilpasse deres kørsel til forholdene. Omvendt skal cyklister også tage mere ansvar for sig selv og andre i trafikken.
Hvis jeg som cyklist står i en situation, hvor jeg skal ligeud og en lastbil blinker til højre, så vil min logiske sans sige mig, at jeg bør holde god afstand og VENTE med at køre frem, til han er drejet. Jeg ved godt, at loven foreskriver lastbilen at holde tilbage for mig, men det hjælper jo ikke lille mig at vide, at jeg holdt på min ret, når jeg ligger under lastbilens hjul!
Ret er ret, men man må også godt tænke lidt selv og tage sine forholdsregler.
Jeg er i trafikken både fodgænger, cyklist og bilist, og som fodgænger og cyklist irriteres jeg tit af bilister, der drøner af sted og har for travlt til at holde tilbage for mig, eller på det nærmeste overser mig. Som bilist er det med omvendt fortegn - her er det mest cyklister, der uden omtanke overhaler busser, der er ved at blinke ud, foretager ulovlige sving i kryds og cykler i modsatte side af vejen.
Jeg har sågar i Århus midtby været ude for, at cyklister benytter venstresvingsbaner i myldretrafikken - for pokker, så beder man altså selv om at komme galt afsted. Cyklister har INTET at gøre i de baner!!

Alt i alt vil jeg mene, at ansvaret ligger ved begge sider - bilister skal skærpe opmærksomheden, og lette foden fra speederen, og cyklister og fodgængere skal tage mere ansvar for sig selv og ikke bare forvente, at fordi de er mere manøvredygtige og bløde end bilister, så kan de udenvidere gøre hvad de vil.

Måske er vejen frem en tvungen cykelkøreprøve som voksen - som bilist glemmer man i al fald nogle regler med tiden, og som cyklist har de fleste vist kun hørt om færdselsregler på cykel i folkeskolen, i al fald dem, der har været til cykelkøreprøve.
Måske dét var en løsning.

Hvad angår cykellygterne, så er jeg enig i, at lygter på en cykel i dagslys skal have en urealistisk dimension, før de vil have nogen effekt i gadebilledet, så dér er jeg enig med Lars.

  • 0
  • 0

Enig Cykellygter om dagen er tosset. Især hvis det er induktionslygter som sidder ved hjulnavet. Det er alt for lavt til at de kan ses tæt på bilerne. En bilist der kigger over højre skulder skal kunne se lygten så den skal sidde højt!

Noget jeg tænker kunne hjælpe på trafiksikkerheden er at fjerne ting der distraherer cyklisterne. Få scootere og knallerter væk fra cykelstien. (De stinker i øvrigt også forfærdeligt) og få lavet noget ordentligt asfaltarbejde på cykelstierne, så man ikke skal køre med tungen lige i munden og fokuseret på vejen 2-3 meter foran cyklen hele tiden for ikke at køre i huller og kanter.

Man skal også passe på ikke kun at give bilisterne skylden altid. Cykelister kører mange steder som det passer dem og det bør der virkelig slåes ned på. Hver eneste gang, og det er bogstavelig talt hver eneste gang, jeg cykler i Københavnsområdet ser jeg cykelister der kører over for rød og kører på fodgængerfelterne. Hvor er det enormt irriterende at se på. Så cyklisterne er på ingen måder hellige, de skal også tage sig sammen.
(Det skal også nævnes at det problem ikke er nær så slemt i Århus hvor jeg også har boet. Her i Kbh. er det helt forrykt)

  • 0
  • 0

I den ideele verden vil en lastbil chauffør aldrig have mere travlt end til at se en cyklist og en cyklist vil aldrig kører over for gult/rødt. Men sådan er det desværre ikke. Da cylisten er den bløde i dette selskab er det i cyklisten egen interesse at blive set.
Der er ingen tvivl om at hvis cykellygter skal have en virkning skal de side så højt som muligt. Samtidig skal de være så kraftige så de kan ses.
Alt dette kan opnås og vil give en højre sikkerhed på alle tider. Den sikkerhed er ikke kun for ikke at blive kørt ned, men også for ikke at køre galt. De lygte der bruges meget i dag har ringe lys.
Her i tråden har det også været nævnt at lastbiler skulle have et varslingssystem. Ofte tænker man på noget der skulle opdage cyklisten, men jeg tror det vil være bedre hvis cyklen udsent et retningsbestemt signal således man ikke for falskpositive fra fodgænger. Det kunne indbygges i forlygten. Sendestyrken skulle række måske blot 10-20 meter og være et flat signal med en udstråling ligefrem og til venstre. Det kræve næsten ingen strøm. Her ved chaufføren kunne få en beeb lyd i førehuset når der var cykler på hans inderside.
Men det væstenlig er der må ikke være falske positive da chaufføren hurtigt ikke vil bruge det.
Endvidere bør varevogne også have denne anordning. Da de har mange blindevinkler, samt en ofte meget ivrig speederfod.
Hilsen
Henning

  • 0
  • 0

Det lyder som en rigtig god idé. Og hvorfor så ikke tage alle med, altså personbiler, varevogne, lastbiler og busser etc. Sådan en lille dims (FM-modtager f.eks.) koster ikke mange kr. og kan let eftermonteres i eksisterende køretøjer. Man kunne f.eks. kræve, at en sådan modtager var installeret i vognene inden næste syn. Så ville vi alle have det i løbet af max. 2 år. Spørgsmålet er så, hvordan vi får cyklisterne med?

  • 0
  • 0

Iøjnefaldende beklædning og reflekser vil til enhver tid og i langt de fleste situationer være langt mere iøjnefaldende end cykellygter og det er snarere her man skal sætte ind.

Reflekser har den ulempe, at de skal belyses, for at ses. Cykelisters egne lygter (diodelygter), er ikke effektive til at belyse reflekser, og en aktiv blinkende lygte, er bedst. Skal reflekser ses af knallerter og motorcykler, er vigtigt, at de placeres lavt. Nærlyset, på en knallert, har stor hældning nedad i forhold til bilers, og det betyder at cykler ikke ses, før knallerten er meget tæt på. En refleks anbragt højt, vil ikke ses. De gule sikkerhedsveste hjælper derfor ikke knallerterne til at se cykelister på cykelsti. En cykellygte, og ikke mindst lavt placerede reflekser er bedst. Reflekser, nedderst på bukserne, er dem der ses først. Bilers lys, er placeret lavt, og nærlys har kun en lille hældning. Overfor biler, er reflekser normalt bedst, og en gul sikkerhedsvest kan hjælpe til at blive set.

Den største ulempe ved diodelys, er deres lille størrelse. Ofte snydes øjet, hvis cykelisten ikke ses, og kun diodelyset ses - det ser så ud til, at cykelisten er i langt større afstand, på grund af deres lille styrke, og punktformige størrelse. Jeg tror, at det vil hjælpe, hvis diodelamperne gøres større, så der er større afstand mellem lysdioderne. Derudover bør de have en refleks, der har god størrelse, så de synes tættere på, og lygten bør placeres lavt. Cykelisten, må hellere ses tættere på, end for langt borte. Måske kan diodelys, ledes rundt i en optisk fiber, med lidt urenheder i, så der opstår en stor rund cirkel, der får cyklen til at virke tæt på.

  • 0
  • 0

Sendestyrken skulle række måske blot 10-20 meter og være et flat signal med en udstråling ligefrem og til venstre. Det kræve næsten ingen strøm. Her ved chaufføren kunne få en beeb lyd i førehuset når der var cykler på hans inderside.

En lille sender, der sender 25-100 bits per sekund, har et forbrug på under 50µA. Rækkeviden, kan eventuelt gøres større, men så det tydeligt høres, om cyklen er langt væk, eller tæt på.

Som mange måske har bemærket, findes der reflekser til cykler, der når de belyses, angiver et lille radioaktivitetsmærke - min erfarring er at dette ikke nytter. Det er langt bedre, med en normal refleksbånd, placeret på bukserne. I princippet, er jeg i mod "misbrug" af radioaktivitetssymboler, og andre faresymboler - de bør kun bruges, hvis cykelisten virkeligt er "radioaktiv".

  • 0
  • 0