close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kan cykellygter redde menneskeliv?

Først kom motorcyklerne, så blev bilerne synliggjort, men cyklisterne er stadig mørklagt i dagtimerne - og desværre ofte også i aften- og nattetimerne! Hvorfor kunne man spørge?

Formålet med det såkaldte kørelys er, at de "hårde" trafikanter gøres mere synlige, så de lettere opdages af de "bløde" trafikanter. Det øger trafiksikkerheden! Alligevel hører vi alt for tit om cyklister, der køres ned, især ved højresvingsulykker. Skyldes det at cyklisten ikke ser bilisten eller skyldes det at bilisten ikke ser cyklisten?

Teknologien har længe gjort det muligt, at cyklister kan køre med lys døgnet rundt uden at anvende "gammeldags" dynamolygter eller "NEFA-blændere" og den slags "huskelys".

Magnetsæt på for- og baghjul samt diodelygter lyser så snart hjulene drejer, og med lidt indbygget batterikapacitet kan lygterne også lyse, når cyklisten holder stille i kortere eller længere tid. Et sæt koster mindre end et par hundrede kroner og er lettere at montere end f.eks. at lappe en cykelslange. Nogle typer kan endda indstilles til at blinke, hvilket gør cyklisten endnu mere tydelig i trafikken.

Hvis nu samtlige cyklister havde den slags lygter monteret - eller anden form for lys - ville bilisterne have bedre mulighed for at se cyklisterne, og når alle kan se hinanden i trafikken, må trafiksikkerheden kunne øges.

Hvorfor lovgiver vi ikke om dette? En sidegevinst vil være, at alle cyklister også har lys på i aften- og nattetimerne!  

Magnet-diodelygterne er en fin opfindelse, men de holder desværre ikke til livet i storbyen, dem jeg fik monteret holdt under en måned. Cykelparkeringen ved S-toget i Valby og i en baggård på Vesterbro tog livet af dem. Så der skal opfindes noget der er langt mere holdbart.

  • 0
  • 0

Det lyder meget fornuftigt, der er alligevel lovkrav om f.eks. reflekser på en cykel så kan man vel lige så godt tage skridtet videre.

  • 0
  • 0

Hej Lars.
Jeg tror du har været uheldig. Jeg har monteret mine magnetdiodelygter på min mountainbike, og efter knap to år med jævnlige kørsler i terræn er det kun forlygten, som er gået i stykker en enkelt gang (fordi den stødte direkte ind i en gren). Så de kan faktisk holde til lidt af hvert (selvom de ligner noget, man absolut bør afmontere før en "skovtur").

mvh Peter

  • 0
  • 0