Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Kære VW: Jamen, hvorfor?

Hvordan kunne VW forestille sig, at deres snydesoftware ikke ville blive opdaget?

VW-koncernen har i en årrække profileret sig på deres rene dieselmaskiner. “Clean diesel” kalder de det. Her var både saft og kraft, hvem husker ikke le Mans og Audiernes imponerende sejrsrække med dieselmotorer, men også miljøegenskaber som kunne klare den bløde europæiske testcyklus til den skrappe Euro 6-norm.

USA gik det altså galt, for her er testen skrappere og hvis motoren skulle køre med fuld miljøfilter, så ville den virke sløv og brændstofforbrugende ude på landevejen.

Men Katastrofen for VW er ikke længere isoleret til USA. For hvis VW skal genvinde troværdigheden (hvis det overhovedet er muligt), så skal hele den europæiske forretning gennemgås. Det er trods alt her langt størstedelen af dieselbilerne sælges. VW regner selv med at styringen ligger i 11 mio. biler.

Det rejser en masse spørgsmål og her på bloggen er der plads til al mulig spekulation.

VW anerkender 100 procent, at softwaren ligger i bilerne og at de selv er skyld i det. Men jeg har endnu ikke set dem forklare, hvordan det er sket.

For eksempel: Kan det være sket ved et “uheld”? Altså, kunne den famøse programkode være lagret i styringen uden at nogen havde opdaget det? Det kunne for eksempel være noget software som var blevet glemt, noget som kun skulle have været brugt i interne test, men som af uvisse årsager kom med i den endelige version.

Måske foretog VW aldrig selv test ude i marken fordi det alene var rullefelt-test, som betød noget. Derfor overså man det ekstra software og lod bilerne køre videre.

Eller: Hvor langt går det op i koncernen. Martin Winterkorn er ingeniør og kendt som en detaljerytter - men helt ærligt; skulle han virkelig have sanktioneret sådan et beskidt trick?

Men siden det ikke er isoleret til USA, så må nogen i Tyskland have kendt til det - hvem er det?

VW må have vidst i lang tid, at noget var galt. Ingeniøren har i foråret skrevet om dieselbiler i Europa, som udsender syv gange så meget NOx som tilladt. Troede VW, at deres ekstremt stærke lobby-organisation kunne håndtere det, hvis det slap ud, at de havde problemer?

Kom med jeres bud.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er måske en eller anden chef, der ville få et bonus, hvis motorerne kunne passere den amerikanske test inden en given dato. Vi har før set, at det har givet anledning til beslutninger, der er skadelige for den virksomhed, der giver bonussen.

  • 33
  • 0

Det ligner desværre en alt for bevidst handling. Spørgsmålet er nu bare om man kan finde det berømte regneark hos de tyske regnedrenge hos VW, som gør op hvor en stor en bøde de kan få vs rent faktisk at leve op til kravene.

  • 9
  • 0

Det er ikke så mange år siden at VW blev dømt i en større korruptionssag, og Siemens har også en fortid med systemisk korruption, som gik hele vejen til toppen. Så sagen er bestemt ikke uden fortilfælde i Tyskland eller hos VW. Mit gæt er at det både går højt op og er systemisk.

Corporate governance har tydeligvist fejlet hos VW. Men det bliver interessant at se hvordan det håndteres. Sandsynligheden for at komme et stykke software i en bil, uden at nogen har vidst noget, er ikke så stor.

Hvis CEO'en har været vidende om det er det ansvarspådragende og hvis at han ikke har, så har han ikke styr på sin organisation og har fremmet en kultur som ikke er ønskværdig.

Forspring gennem snyd. Den virkelige omkostning for VW kommer ikke til at ligge i en evt mia bøde, men i tabet af goodwill blandt kunderne. VW og Audi er symbolet på tysk grundighed og kvalitet, og det er det de lever af: Nu kan man ikke længere stole på det de siger.

Uanset så er de nød til at lave en hoverengørning og det kommer til at koste hoveder.

Vh Troels

  • 30
  • 1

Er andre bilmærker påvirket ?

Skoda og Seat bruger begge VW dele (inklusive motorer) i stor udstrækning.

Derudover kan man vel sagtens forestille sig at andre bilproducenter gør noget tilsvarende.

  • 14
  • 1

VW har jo indrømmet over for myndighederne, at softwaren har to konfigurationer: En 'dyno' og en 'road', og computeren skifter til 'dyno', når den genkender, at den er ved at blive testet.

Dieselbilerne med det pågældende udstødningssystem ville formentligt ikke være blevet godkendt i USA, hvis VW ikke havde indbygget denne funktion i softwaren. Nu er problemet så for VW, at det ifølge EPA er en klar overtrædelse af reglerne.

I EU var kritikken i første omgang rettet mod selve testen. Den europæiske test er mindre realistisk end den amerikanske. Da der var store afvigelser mellem test med mobile målestationer i bilerne i kørsel ude i trafikken og test på ruller, var det nærliggende at antage, at det var testmetoden, der var problemet.

https://en.wikipedia.org/wiki/New_European...

Nu viser det sig så, at i hvert fald i USA, var forskellen skabt ved at ændre konfigurationen af rensesystemet under test ved hjælp af softwaren.

Det er endnu kun spekulation, men jeg kan ikke forestille mig, at sådan en måde at opnå testresultater på ikke har været kendt ret højt oppe i organisationen. Det mest nærliggende er, at det er en panikløsning for at bestå en test i USA, som VW's renseteknologi ikke kunne bestå uden snyd.

  • 18
  • 0

Det er kun 5 måneder siden, at der var et drabeligt opgør i toppen af koncernen:
http://www.business.dk/ledelse/seks-ord-fa...
Historien gik lidt i glemmebogen hen over sommeren, men nu er der så lejlighed til at fundere lidt mere over grunden til dette ledelsesopgør, når man læser nogle af de afsluttende ord i den linkede artikel: "Vi ved ikke præcis hvad han har gjort, men vi ved at han har gjort noget, for det har nogen i koncernen fortalt til adskillige tyske medier". "Fremtiden uden patriarken er usikker" - ja, det må siges.

  • 7
  • 0

VW har modsat sig elbiler selvom det er den helt klare vej. Det er klassisk storvirksomhedsnederdrægtighed. Og selvom man har indrømmet så spørger du stadig om det kunne være en ærlig fejl?

Det er ringe mennesker som altid. Alle bilfabrikanterne pånær Tesla er sådan det er blot et spørgsmål om i hvor stor grad at de er bestialske. Og selv Tesla har gjort et par svinske ting bare i meget mindre grad. De har f.eks forhindret private i at reparere skadede biler ved at deaktivere dem via deres internetforbindelse.

  • 3
  • 14

Hvis du gør dig den ulejlighed at klikke på Michael Zetlitz link lægere oppe i tråden får du svaret: Nej, BMW har ikke fusket.

Bent.

  • 5
  • 0

Stærkest: Ja.
Stærkt: nej.
Sidst jeg så efter kunne man få en hybrid Audi A8 med et 1 komma noget kWh batteri.

Uenig

Elbil;Ja
Batteridrevet;Nej

Istedet for at strømificere de forældede jernbaner skal der strøm i alle vejbaner med mere end 300 biler per time.På Lars Tynd-OSVs markvej hvor der alligevel kun kan køres mindre end 50 tændes en lille synfuel-drevet generator.CO2 og lugtfrit.Et batteri med 1kWh ombord tillader 360 kW power i ti sekunder.
Mega acceleration.
Især fordi der ikke er et ton batteri ombord.

  • 3
  • 7

Jeg undrer mig lidt over at de amerikanske myndigheder har fundet værdier som er mellem 5-35 gange værre end antaget.

Er VW’s motorer så meget ringere end konkurrenternes motorer??

Eller har VW’s motorer en meget bedre værdi end konkurrenternes motorer i de testresultater, som indtil videre er oplyst??

Hvis VW’s motorer er sammenlignelige med konkurrenternes motorer og konkurrenterne har tilsvarende værdier, så må konkurrenterne snyde tilsvarende.

Jeg tror ikke, at det kun er VW som snyder på vægten.

  • 9
  • 4

Meget enig i dine betragtninger; flere store tyske industriforetagenders agerende i Grækenland har ikke været et kønt syn, og senest den tyske aftale om drift af græske lufthavne er allerede omgæret af mistanke om urent trav.

Det ligger så endvidere lige for, at den tyske bilindustris - og i særdeleshed VWs - tilbøjelighed til over-engineering nok også har været en væsentlig komponent her.

  • 3
  • 2

Netop Hvem!

Jeg har en VW Caddy 1.2 TSI der har fået skiftet knastkæder uden økonomiske problemer og bagdørs teleskopfjedre uden penge op af lommen.....og selv efter 4 år langt efter 2 års garantiperioden har fået skiftet sikkerhedsseler, der ikke levede op til bilsynets krav....gratis

At instruktionsbogen til samme bil er den mes elendigste jeg har mødt er en anden sag

I betragtning af bilens pris og størrelse på 159 kkr er det en formidabel service.

Vi har aft min svigerfars VW fra 1958 som anden bil i 33 år.

Jeg synes at det er synd for VW at de har personer ansat der ikke kan skelne mellem snyd og tysk grundighed.

  • 12
  • 2

@Lars F. Jensen

Det vil ikke ske efter mit næste bilkøb. Jeg vil finde en anden leverandør.


Jeg tror du skal passe på din bil.

Det lader ikke til at folk fatter hvor alvorligt det her er. VW er virkelig på spanden, sagen med de amerikanske myndigheder kommer til at løbe de næste 3-5 år, hvorefter de skal betale et astonomisk beløb. Plus tab af goodwill og salg. Når det går sårligt for VW går det dårligt for tysk økonomi. Når det går dårligt for tysk økonomi, går det skidt for europa. Det er tyskerne, som skal drive opsvinget, og det kommer til at vare en stund.

Jeg tror at Lars og andre skal passe godt på bilen.

  • 4
  • 2

Handler denne sag ikke i virkligheden om at man har sparet på partikelfilteret? Årsagen til at det kun er nogle af de mindre modeller der er ramt, er at man på disse modeller har valgt en billigere filterteknologi.

Problemet kan løses ved at opgradere filter, men så er bilerne solgt for billigt. 11 millioner filtre bliver alligevel til et godt beløb.

  • 1
  • 2

Jeg tilslutter mig at årsagen skal findes i en risikoanalyse der ser helt forskellig ud for personerne der laver beslutningen, og så den virksomhed de arbejder for. For personen er risikoen at blive fyret. Gevinsten kan være at beholde jobbet, forfremmelse eller en bonus. Det er tilmed muligt at nogle af de involverede personer allerede har skiftet job og derfor går helt fri.

Virksomhedens risikoprofil er helt anderledes. Men det er ikke relevant for beslutningstagerne da de ikke er ejere af virksomheden. De har højest nogle mindre aktieoptioner.

Der kan også være mange personer som har kendt til det, men for hvilke det ville være en karrieredræber at sladre eller gøre indsigelse.

  • 7
  • 0

EA189 motoren, som hele miseren drejer sig om, var udviklet til Euro 4 normen, der tillader mange gange NOx, end Tier 2, bin 5 normen, som VW har forbrudt sig imod:

NOx grænser:

Euro IV: 0,25 g/km
Euro V: 0,18 g/km
Euro VI: 0,08 g/km

Tier 2, bin 5: 0,05 g/mile = 0,03 g/km

Altså en faktor 8 i forskel i NOx-krav mellem Euro IV og Tier 2, bin 5. Der er stadig et stykke op til en faktor 35, men mon ikke VW har været lige så gode/ringe som konkurrenterne her?

Forskellen på VW og deres nærmeste konkurrenter var, at alle andre sagde "De regler kan vi ikke overholde (uden urea-indsprøjtning, som først lige skal udvikles), og da vi ikke tror amerikanske bilister gider tanke Ad-Blue ustandseligt, og de i øvrigt ikke er glade for diesel, så sælger vi bare store benzin motorer til dem. Som de alligevel hellere vil have."

VW sagde: "Der er nogle få, som gerne vil have diesel, og vi kan få hele markedet for 4-cyl diesel for os selv. Men vi er ikke i nærheden af emissionskravene, så hvad gør vi?..." The rest is history, as they say.

Jeg må indrømme, at uden jeg kunne artikulere det dengang, så undrede jeg mig over at VW brugte 1-2 milliarder € på at udvikle den nye 2,0 diesel med navnet EA288, når den ikke fik mere power, og deres eksisterende motor godt kunne klare Tier 2, bin 5 (som er strengere end Euro VI). Men nu kender vi svaret; fordi det kunne den ikke.

VW har nok vidst at den ikke gik for evigt, eller også var de bekymrede for at fejle med de 10 gange så mange dieselbiler de sælger i Europa, at de vidste de måtte sætte alle sejl til for at producere en motor, som rent faktisk kan (med et gran salt, men ikke en faktor 30 ved siden af) overholde Euro VI normen.

I den periode, hvor VW ulovligt har solgt EA189 motoren, har konkurrenterne (BMW og Mercedes) ventet til de var en udviklingsgeneration længere fremme, samt installeret Ad-Blue indsprøjtning for at overholde normerne. Og så har de primært solgt 6-cyl motorer i dyrere biler, som bedre kan leve med den ekstra omkostning til røggasrensning og driftsomkostninger til Ad-Blue. Større motorer behøver heller ikke være presset så hårdt i ydelse for at levere "tilfredsstillende" kørsel, og derfor kan de tunes til at producere mindre NOx.

Det er helt igennem utilstedeligt, hvad VW har gjort! Det er at pi__e på lovene i USA og ikke mindst de borgere, som skal leve med den smog, der bliver dannet i kombination mellem NOx og sollys.

Men hvis jeg var ejer af en EA189 motor i USA, så ville jeg godte mig, og håbe at kunne se frem til at sælge bilen tilbage til VW til købsprisen, efter at have kørt i den i 3 år.

  • 18
  • 0

I betragtning af bilens pris og størrelse på 159 kkr er det en formidabel service.

Jeg forstår ikke helt det med tysk kvalitet, det er da fint at du får ordnet tingene på garantien, men det var da endnu bedre hvis der ikke gik noget i stykker?

Jeg kører selv i en engelsk fremstillet bil (Avensis) fra 98, det sker da at der kommer reparationer men ikke i det omfang, alligevel har den haft betydeligt flere reparationer end modellen før (Carina) var kendt for, men den var også 100% fremstillet i Japan.

  • 5
  • 0

Sjældent har man set så klart et eksempel.

Vi må nu afvente forbrugernes dom.

Personligt håber jeg at de må lukke, som skræk og advarsel til andre.

  • 6
  • 10

For år tilbage blev de store producenter af grafikkort taget i at optimere dele af deres produkter til at klare sig godt i de tests, som forskellige forbrugerorganisationer foretog. Folk blev forarget og salget gik midlertidig ned. Men dygtig SEO-arbejde har fået de skadelige artikler til at forsvinde i mængden af historier om gode tests og i dag er de producenter af grafikkort som snød førende på markedet.

Måske er det hvad der fik VW til at indbygge softwaren. Spørgsmålet er om kunderne glemmer lige så hurtigt som kunderne der køber grafikkort gjorde.

  • 3
  • 0

Måske er det hvad der fik VW til at indbygge softwaren. Spørgsmålet er om kunderne glemmer lige så hurtigt som kunderne der køber grafikkort gjorde.

Nu er vi selvfølgelig alle forargede, og kunderne skal se sure ud for at understøtte deres retslige krav. Men hvad har kunderne egentlig tabt..? Bilerne har (formodentlig) kørt som de skulle, og det er alle de andre uden for bilen, som har haft ulemperne. Jeg ved godt det er lidt kontroversielt sagt, men det er primært myndighederne VW har snydt, og ikke kunderne - i modsætning til sagen om grafikkort.

Kunderne kan ikke mærke på egen krop, om emissionen af NOx er medium, lav eller meget lav. De kan derimod mærke, hvis der bliver snydt med motoreffekten eller brændstoføkonomien, og lige præcis her tror jeg ikke VW er værre end andre.

  • 6
  • 3

For det første hører man ikke meget om flygtninge for tiden og for det andet rager det ikke den danske skatteyder.
Jernbaneriet herhjemme derimod undskylder sig med miljø uden at der nogensinde har været publiceret en måling af strømforbruget for et IR4 tog mellem København og Sønderborg,sommer og vinter og ved to forskellige hastigheder.
Der kan ikke være ret meget ,der er nemmere at måle.
Dette målingsfravær giver mening, når en statskasse ,efter 9 milliarder tabt tog,nu skal garantere for yderligere 20-40 milliarder jernbanelegetøj med begrundelsen at det er fremtid og hyldevarer.

  • 3
  • 5

Jeg tror også at de fleste kunder er ret ligeglade. Og hvis konsekvensen af en evt. opdatering af softwaren i bilen er lavere trækkraft, hvor mange vil monstro tage imod tilbuddet?
Jeg mener, hvis man som bilkøber bekymrer sig den mindste smule om miljøet, køber man da en benzinbil. Ja, de udleder mere CO2, men især i bymiljøer er NOx og partikler jo det egentlige problem. De mange købere til dieselbiler i byerne har set på tankstationernes prisskilte, km/l-opgivelserne i de glittede brochurer, og så iøvrigt set på hvad naboen gør....køber en billig diesel. Følger trenden, og ved egentlig "nada" om teknik. Også selvom kørselsbehovet i mange tilfælde nærmest råber "Benziiin...".
Med problemer som de netop afslørede, Nox og partikler, fremstår min gamle benzin-V8´er efterhånden som den hvide engel...(kom så bare med jeres thumbs-down).

  • 4
  • 1

Store virksomheder har meget på spil
Coca Cola er lige skudt i skoene at de donerer penge til "uafhængige" organisationer der plæderer for at sukker ikke giver fedme.
For år tilbage blev der presset en skraldsorteringsløsning igennem i Aarhus Kommune (grønne poser) selv om den var håbløs.
Og ja der er mange eksempler på at offentlige og firmapolitiske løsninger med magt skal gennemtvinges uanset konsekvenserne.
Jeg har tidligere haft en FORD hvor man kørte med tilsætning. Under påfyldning skulle man i hvert fald have både gummihandsker og beskyttelse for ansigtet. Hvor er lige det rimelige i disse krav. Det der blev spildt på gulvet eller var i beholderen ved ophugning, - hvor blev det af i det samlede miljøregnskab.
Som bekendt er vælgernes hukommelse 14 dage. Det skal også nok vise sig med VW.

  • 1
  • 1

Er VW’s motorer så meget ringere end konkurrenternes motorer??

Eller har VW’s motorer en meget bedre værdi end konkurrenternes motorer i de testresultater, som indtil videre er oplyst??

Hvis VW’s motorer er sammenlignelige med konkurrenternes motorer og konkurrenterne har tilsvarende værdier, så må konkurrenterne snyde tilsvarende.

Nu er der ikke så stort et udvalg af dieselbiler i kategorien mid-size sedan, som de Jetta'er og Passat'er der her hovedsageligt er tale om. Det er til gengæld en meget stor kategori målt på volumen. Derfor kan brændstoføkonomi have spillet ind for VW.

Med dieselmodellerne kunne VW formentligt dels opfylde kravet om, at den samlede bilflåde fra en producent skal have en vis gennemsnitlig brændstoføkonomi (VW har dog ingen store pickup-trucks, så det vil være mærkeligt, hvis det skulle være nødvendigt), samt se attraktiv ud i forhold til benzinbilerne i samme kategori i markedsføringen målt på mpg (deres standard benzindrevne Passat har fx ikke så god brændstoføkonomi som den tilsvarende Hyundai Sonata til samme pris).

Det må så komme an på en nærmere undersøgelse, om de andre producenter også har snydt, eller om de for eksempel har ofret brændstoføkonomi til fordel for partikelfiltrene.

  • 1
  • 0

VW- koncernen er vel nok en af de bil-koncerner der satser stærkest på elbiler. Og det gælder både VW og især Audi men også Porsche.

Stærkest: Ja.
Stærkt: nej.

Hvis ikke et vist firma havde duperet verden med en nu meget attraktiv el-bil, så ville ovennævnte firmaer fortsætte fodslæbet.

Ja, det var helt bevidst at jeg skrev stærkest og ikke stærkt.
Sprøgsmålet er hvor hurtigt VW var kommet igang med elbiler uden Tesla til at skubbe på. Til gengæld tror jeg ikke at Renault/Nissans satsning på elbiler er påvirket af Tesla.

Og så er der Fiat, der har erklæret, at de ikke er interesseret i at lave elbiler. Hvad vil de så? Lukke?

Sidst jeg så efter kunne man få en hybrid Audi A8 med et 1 komma noget kWh batteri.

Det er da kun til at smile af.

Jamen, når man starter senere end konkurrenten så er man ikke i føring.
Men A3 e-tron Plug-in Hybrid har da vist et 8,8 kWh batteri.

Audi har annonceret at man fremover vil udvikle alle modeller i en fuldt elektrisk udgave. Og de har offentliggjort at målet er ,at minimum 30% af omsætningen i 2030 skal komme fra elbiler.
Så jo, Audi er slået ind på elbils vejen.

  • 4
  • 0

Kan man forestille sig at det kunne blive et krav, at softwaren der styrer motoren skal være open source, så man kan bedre detektere denne slags snyd i fremtiden?

  • 2
  • 0

grunden er ganske enkelt: VW ville sælge flere diesel biler til USA fordi dem producerer de flest af og er derfor billigst. I et land med flest benziner, er kravene for strenge til VW´s diesel biler.
det har VW så løst ved at snyde, så de kunne sælge flere biler som de nu engang er fabrikeret.

  • 5
  • 1

Amerikanerne laver rigtig mange dieselmotorer selv, set i bagklogskabens lys ved alle da at dieseløkonomi og NOx er omvedt proportionalt med hinanden. Jeg sejlede med dansk B&W, vi skulle leve op til NOx krav, og skiftede dyser på en motor som brugte et tons i timen... Forbruget steg med 7 % for samme ydelse.
Den dag idag kører jeg selv med VW diesel, og har haft nogle problemer efter 300.000 km og måtte investere i software for at kunne snakke med motoren... I det billige program er der mulighed for at fjerne EGR, stille indsprøjningstidspunkt, lige præcis de to parametre som ændrer brændstofforbrug og NOx udslip i hver sin retning... Den gamle 1,9 TDI dame går 23+ km pr. liter, tror/ved NOx udslip er højt...

  • 2
  • 1

Mener at kunne huske en historie hvor Volvo var kreative for at få godkendt en bil i Californien-man monterede simpelthen en art turbo der injicerede ren luft i udstødningen for at få emissionsværdierne ned.
Måske nogen kan fylde facts på eller afkræfte?
vhBB

  • 0
  • 0