Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Jeg så jer godt!

Dengang jeg gik i gymnasiet skulle vi i musik lære om forskellige genrer, herunder elektronisk musik, og derfor kom Tangerine Dream, svenske Ralph Lundsten og Jean-Michel Jarre på programmet.

Jarre var hot shit dengang hos musikteoretikere, for han var klassisk uddannet, spillede elektronisk musik OG havde kommerciel success.

Hvis man forsøgte at indvende at der var et tysk band der hed Kraftwerk blev man belært om at de ganske vidst spillede på synthesizer, men det de lavede var minimalistisk musik og det var noget helt andet.

Den her 1.g'er kunne ikke helt se behovet for den distinktion og har gladeligt ignoreret den lige siden.

Jarre har naturligvis for længst bevist sit værd og der er ingen grund til at overanalysere ham og hans musik, specielt ikke i dette forum.

For hånden på hjertet, publikum til aftenens koncert var primært mænd i deres bedste alder og jeg er sikker på at en meget stor del af dem også er medlemmer af IDA.

Med andre ord: Os.

Jarre har altid været mere end bare musik, lys og lasere er en del af hans gesamtkunst og der gik et lydeligt suk igennem publikum da laserlyset blev fyret af første gang og der var nærmest andagtsfuld stilhed da han afprøvede laser-harpen. (Læserlaseropgave: Hvordan virker den ? Ikke noget med at google det!)

Jeg vil til enhver tid vælge Falkoner's lænestole frem for to fod pladder i Vrå enge, men det er lige henslængt nok til hans musik.

Det eneste der rigtig ærgrer mig, er at han aldrig spiller noget fra ZooLook, som jeg personligt mener er hans bedste album.

phk

Emner : Kultur
Poul-Henning Kamp er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis man forsøgte at indvende at der var et tysk band der hed Kraftwerk blev man belært om at de ganske vidst spillede på synthesizer, men det de lavede var minimalistisk musik og det var noget helt andet.

Nu vi er ved klichéer, putten folk i kasser, og Kraftwerk...

HVIS man spiller onlinespil hvori der indgår kampvogne, vil der være en høj sandsynlighed for at der er tyskere inde og spille det.
HVIS man spiller et online kampvognsspil, hvor der er mindst to tyskere der deltager, vil der være en høj sandsynlighed for at de vil begynde at tale tysk sammen.
HVIS man spiller et online kampvognsspil, hvor to tyskere taler tysk sammen, er der en høj sandsynlighed for, at de vil tale om musik.
HVIS man spiller et online kampvognsspil, hvor to tyskere taler tysk sammen, og emnet er musik, er sandsynligheden for at de vil tale om Kraftwerk, 1.

Sådan er det.

  • 10
  • 0

He he, meget morsomt.

Med andre ord, onlinespil med kampvogne er primært for 45+ segmentet?

Jeg har ikke noget imod lidt hygge-generaliseringer en gang imellem.

Generalisering er bare vores mønstergenkendelseshjerne, der ikke kan lade være med at arbejde. Man må godt, hvis man samtidig erkender, at man ikke kan beskrive alle fremtidige events og udfald ud fra sin simple generalisering. Ellers er man ikke bedre end dem, der laver økonomiske modeller (underforstået: elendig!)

  • 5
  • 0

Jeg har læst to anmeldelser af koncerten på EB.dk og B.dk. Begge synes koncerten var elendig. Er det en ingeniør-ting at lade sig begejstre over ting andre finder elendige? Man kan altid påråbe sig, at de kære anmeldere ikke forstår sig på ordentligt musik, men er det virkelig årsagen?

  • 1
  • 0

På trods af at jeg tilbragte natten med at skubbe biler fri af mudder, og kom hjem totalt smurt ind i tørret jord, var det en super fed aften i Vrå enge. Og ja ZooLook er hans bedste album.

  • 4
  • 0

Jeg har læst to anmeldelser af koncerten på EB.dk og B.dk

Hvorfor EB lader en utilpasset teenagepraktikant anmelde musik ved jeg ikke, men han gør ingen gavn der for hverken publikum, musikerne eller musikken. Jeg gætter på at han gavner avisens page-views og click-through-rate ved at ophidse læserne.

Anmeldelsen i B viser hvor langt og grundigt Jarre flyttede gulvtæppet, dem der er født efterfølgende overvejer end ikke at det har ligget anderledes førhen.

Forestil dig hvis Arne Jacobsen stadig var her, og lavede en ny lænestol, som to 30-årige blev sat til at anmelde: De ville kigge på den i 30 sekunder og sige "Kedelig bedstefarstol"

  • 9
  • 0

Jeg inviterede engang min gospel korleder ind til en af hans koncerter og da vi gik derfra sagde hun rystet noget a la "han spillede C-dur efter G-mol"! :-D
Han har et fantastisk sceneshow, men jeg er enig med min "gamle" korleder i at musikken ikke er for den musikkyndige. Smag og behag er forskelligt.

Læserlaseropgaven: Det kan vel løses med en samling detektorer, der ser hvilke stråler der bliver brudt. [Googler svaret nu, da jeg gerne vil vide det :-D]

  • 1
  • 1

Det forbløffede og fascinerede en hel verden. Zoolook er også rigtigt god.

Kraftwerk kunne lave pop musik og avantgarde i en skøn/forunderlig blanding, derfor kom de på hitlisterne og blev spillet i radioen.

Dengang jeg så lazer orgelet tænkte jeg det bare var en foto sensor og resten bare vare visuelt. Havde han ikke nogle handsker på når han spillede på det, det kunne jo bare reflektere lyset tilbage i foto sensoren.

  • 1
  • 0

Hvis det var mig, var jeg kommet ind på scenen i gummistøvler med replikken "You can never know with Danish weather..." :-)

London Docklands koncerten var endnu mere våd, det regnede i dagevis. Dengang sagde han fra scenen, på herligt fransk-engelsk:

"As you know, we had one or two difficulties... but actually - Frogs like rain"

:)

  • 7
  • 0

Hvordan virker den ? Ikke noget med at google det!

Uden at have set eller hørt bemeldte harpe (jeg var mere til rock og metal da Jarre var hot nede i firserne) vil jeg tro at man kan implementere en laserharpe efter samme princip som de laserafstandsmålere, man kan købe i ethvert byggemarked i dag.

De målte afstande skal så mappes til et tal i 8-bit opløsning og via MIDI-protokollen sendes til en synth. Vi skal lige huske at ignorere afstande som er længere end musikeren kan nå hvis han står på tæer, så loftet eller lamperne ikke slår strengene an.

Så kan musikeren ikke alene slå en streng an, men også benytte afstanden til at bestemme hvor højt han vil spille - eller til at modulere signalet ved at vippe med hånden.

Er jeg tæt på?

  • 0
  • 0

Jeg var på noget så simpelt som hver stråle havde en lyscensor i sænket et rør (for at afgrænse synsfeltet), og refleksionen fra handsken, som brød strålen, triggede det for hvert "bamseøje". Det er i hvertilfælde en billig løsning. Jeg kan dog ikke huske om den kunne andet en slå an. Jeg husker at han slog ned på strålen, men om det havde andet end dramatisk effekt mener jeg ikke.

Oxygen var også mit favoritalbum, men jeg vil lige høre Zoolook igen.

  • 0
  • 0

Jarre har lavet et nummer sammen med Tangerine Dream:
https://youtu.be/nO2XRjkr3y4

London Docklands koncerten var endnu mere våd, det regnede i dagevis.

Rygterne siger at den gode Paul Wiffen lånte sine Elka Synthex ud til Jarre til netop denne koncert og at han fik dem tilbage igen med ganske meget vand i. Men den gammel solid elektronik virkede fint igen efter nogle dages tørring.

Og hvem er den gode Paul Wiffen så?
https://youtu.be/1oXXmaH2Ghs?t=44s

Jeg inviterede engang min gospel korleder ind til en af hans koncerter og da vi gik derfra sagde hun rystet noget a la "han spillede C-dur efter G-mol"! :-D


Nu kan der være meget stor forskel på noder og klange i elektronisk musik. Men det er jo lige før man kan tage hans eget ord for det:
https://youtu.be/17nSqiHqTfg?t=40s

PS: Har alle set at der er en ny Oxygene på vej?

  • 0
  • 0

Eller også er det bare artefakter der opstår ved optagelsen - jeg kan ikke helt lure det.

Det er jeg ret sikker på det er. De hvide streger går i øvrigt lige op i luften.
Tonerne han spiller er kun on/off, det lyder ikke som om han kan regulere andet end anslaget. Handskerne er måske bare for en sikkerheds skyld så han ikke får brændt hul i hånden.
Tror mest på en lys sensor i loftet eller i gulvet (reflekteret ned fra handsken). Hvis det er i loftet kan man til næste gang tage en laser pege pen med, og spille lidt med :-)

  • 0
  • 0

En endnu simplere måde, som jeg er ret sikker på han gjorde i sit show i Paris i 1990: Playback.

Af en eller anden grund husker jeg tydeligt (og var meget skuffet efterfølgende), at han ved en fejl satte sin ene hånd forkert, så lysstrålen passerede momentant, inden han fik rykket hånden tilbage igen. Musikken indeholdt ikke denne fejl.

Fejlen kan ses i denne video:

https://youtu.be/Fiw2KlGf3hA?t=4m50s

Måske har han lavet en "rigtig" laserharpe siden dengang.

  • 2
  • 0

Nu om dage er den vist god nok. Laser harpen sender faktisk MIDI og lydsiden klares med en digital synthesizer:

Det har den mig bekendt altid gjort, problemet var alene pålideligheden.

Men jeg ser stadig ikke nogen der har forklaret hvordan den rent faktisk virker ?

Min teori er at der kun er en laser, der scannes/strobes med et roterende spejl.

Laseren er ret kraftigt, for at publikum kan se strålerne fra siden, derfor bruger han også beskyttelsesbriller.

Når han stikker handsken ind i strålen, er det enten en fotocelle i handsken, eller eventuelt en nede på selve instrumentet der rammes af den pågældende stråle/reflektionen fra handsken.

Ved at holde signalet fra fotocellen op imod spejlets rotation, kan man se hvilken stråle han har brudt/reflekteret.

Hvis det er reflektionen fra handsken der opfattes af en fotosensor i gulvhøjde vil det optiske støjsignal være ret bastant ikke mindst når strålerne rammer loftet så tæt på som det gjorde til koncerten i Falkoner.

Laser-harpen er oprindelig bygget omkring 1980 er det formodentlig gjort med en gas-laser (hvad farven også tyder på) og TTL kredse, eller måske en Z-80 klasse mikroprocessor.

Idag burde det være piece of cake med en arduino og en halvlederlaser...

  • 1
  • 0

Thomas Treo (EB anmelder) er ikke en teenagepraktikant.
Til gengæld er han kendt (eller nærmere berygtet) for sine koncertanmeldelser, hvor mængden af stjerne meget nøje svarer til om det er et af de få bands han kan lide.
Normalt anmelder/sviner han dog rock koncerter, så hvad han skulle i Falkonersalen må EB svare for.

  • 0
  • 0

Thomas Treo (EB anmelder) er ikke en teenagepraktikant.
Til gengæld er han kendt (eller nærmere berygtet) for sine koncertanmeldelser, hvor mængden af stjerne meget nøje svarer til om det er et af de få bands han kan lide.
Normalt anmelder/sviner han dog rock koncerter, så hvad han skulle i Falkonersalen må EB svare for.

Nemlig... I sommer på Roskilde løb jeg ind i Poul Madsen til P.J Harvey - og i min let overrislede tilstand spurgte jeg Poul, om ikke de kunne skille sig af med ham Treo - fordi han er så negativ... Poul svarede, at det var han sandelig ikke beføjet til, men jeg kunne bare vente til anmeldelsen af Neil Young, for ham elsker Treo... Og mindsandten om ikke det vi andre opfattede som en maraton af en dinosaur lige var noget for Treo:

http://ekstrabladet.dk/roskilde/anmeldelse...

/Rasmus

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten