motorbloggen

Jeg fatter ikke glæden ved motorlarm

I en årrække har jeg løbende købt eller fået tilsendt magasinet Bil-Revyen. Her er alle årets modeller listet op, pænt og overskueligt. Det har været en god måde at orientere sig i, hvad der er på markedet og lidt om de kommende modeller.

Til hver bil er der, foruden lidt grundlæggende specifikationer, også en lille tekst, der beskriver bilen. Der er sådan noget som hvad der er nyt og hvorfor den er god.

Her er det så jeg undres. For gennem alle de år jeg har kigget i Revyen er jeg faldet over sproglige floskler som “Brølende lydspor” (Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio), “Fabelagtigt lydspor” (Aston Martin Vantage V8 Roadster Aut), “V8’eren lyder brutal” (Audi RS6 Avant Aut) og “Nakkehårsrejsende lydspor” (BMW Z4 M40i aut). Og sådan bliver det ved ned gennem alfabetet af biler med forbrændingsmotor. Forfatterne til teksterne må have en aller anden opfattelse af at larm er godt og mere larm er bedre.

Men hvad er det egentlig der er så fedt ved at en bil larmer? Jo tak, jeg forstå godt, at larm betyder stor effekt og hvis en bil virkelig buldre, så har den mange hk (eller også er der hul i lydpotten).

Jeg er på ingen måde bleg for at være fascineret af store kræfter. Det har jeg oplevet i en turbinehal, hvor cirka 1.500 MW dampkraft bliver omsat til 650 MW el-energi eller engang på Flyvestation Værløse til et flyshow, hvor en Harrier fra RAF steg til vejrs lodret mindre en 100 meter fra hvor vi stod - tak, det larmer.

Jeg har også selv kørt en del biler, hvor et hårdt tryk på speederen sendt omdrejningerne op i det røde felt med et brøl til følge og, hvor et let løft omvendt gav udslag i knald og sprutten fra udstødningen.

Men jeg fatter ikke, hvorfor man gang på gang hører bilentusiaster stå og sige, at de kommer til at savne larmen fra en benzinmotor, når alle vores biler bliver elektrificeret?

Er det minderne om den tunede Puch Maxi 2 gear fra 70’erne eller er det drømmen om den buldrende Lamborghini Countach fra 80’erne. Begge dele havde da dengang deres charme og mon ikke en del veteranmodeller fortsat vil køre på vejene - også om 20 år.

For mig er den optimale omsætning af energi, som i en elmotor, den med mindst larm. Og er det egentlig ikke det vi stræber efter - optimal omsætning af energi?

Så forhåbentlig bliver fremtidens transport bedre, mere miljøvenligt først og fremmest mere stille.

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg kan være enig med deg at larm ikke er bra, men fin lyd fra en bilmotor er noe helt annet. Om du ikke synes det, så må jeg bare konstatere at vi er veldig forskjellige med hensyn til vakker lyd fra bilmotorer (som ikke må foveksles med larm)!

Lyden fra en trompet kan også være fin selv om den er høy. Jeg opplever veldig sjelden at lyd fra musikkinstrumenter er larm, men også her er vi nok veldig forskjellige!

  • 17
  • 22

Jeg kan være enig med deg at larm ikke er bra, men fin lyd fra en bilmotor er noe helt annet

enig - og det kan da udmærket være en svag lyd (= 'spinden')! Lydpotter skal vel heller ikke alene dæmpe (/'fjerne') lyden, men også optimere den?

Lydbilledet er skam vigtigt: Det er fx. ikke længe siden vi hørte, at fabrikanterne bruger betydelige ressourcer på at tilsikre det rette 'klunk', når dørene lukkes! :)

  • 12
  • 11

Jeg kom selv til at købe en sekscylindret BMW E92 engang, selvom der egentlig var rigeligt med kræfter (og markant bedre økonomi) i den fire cylindrede, blot fordi lyden var vigtig, så jeg kan ikke påstå, at jeg ikke forstår bilers vellyd.

Men efter at have kørt lydløs elbil med masser af kræfter i en del år bliver motorlyd bare mere og mere latterlig - særligt den kunstige type på visse eksklusive biler. Og endnu mere den umodne at slagsen, som små drenge i store biler med såkaldte "sportsudstødninger" ynder at føre sig frem med i Indre By for at tiltrække sig opmærksomhed og respekt uden at forstå, at de blot er til grin :)

  • 80
  • 4

Jeg kan stadig nyde lyden fra en V8'er eller en motorcykel der kører forbi ude på vejen.

Og, den er jo hurtigt væk.😉

Hvorimod jeg hader lyden af plæneklippere[1], Især hele weekenden. 😡

[1] Og buskryddere, mortorsave m.m.

  • 48
  • 5

Jeg hader lyden af scootere og harleyer på fri udstødning, det eneste de mangler er en flexslange fra udstødningen op til hjelmen, så kan de selv leve med larmen så andre blive fri.

Til gengæld holder jeg meget af lyden af gamle rally/banebiler der får lov at strække ud på bane, der er (for mig) ikke meget der slår brølet fra indsugningen på en 2.5L 4cylindret Mercedes DTM. Hverdags bilen skal bare holde kæft og være så stille som mulig, det samme gælder plæneklippere osv.

  • 38
  • 3

Nu taler vi om motorlyde og meningerne er delte. Imidlertid findes der masser af andre lyde som generer nogle og fryder andre.

Eksempelvis hader jeg lyder af usmurte led og lejer som skriger på olie, alsken bipperi fra køkkenudstyr og maskiner går også på nerverne. Boligbyggeri som er opført aldeles uden hensyn til akustik, - arrrgh!

Og så har vi ikke talt om musik og rap, men det bliver nok for omfattende her.

  • 26
  • 5

Jeg hader lyden af scootere og harleyer på fri udstødning, det eneste de mangler er en flexslange fra udstødningen op til hjelmen, så kan de selv leve med larmen så andre blive fri.

Efterhånden er forureningskravene for knallerter og scootere nået det niveau, hvor det ikke mere betaler sig, at lave benzinscootere. El-scootere er ligeså billige i indkøb, og de er billigere at vedligeholde, og koster mindre per kilometer. Det billigste per kilometer er el-cyklen.

  • 33
  • 3

Damn du tager mine minder fra mig 😱 så har jeg aldrig hørt en legit Merlin live😟, well - stadig en smuk oplevelse at se og høre sådan en fugl passere i lav højde...

Jamen så kan jeg ikke dy mig for at linke til fire af slagsen som jeg optog med min gamle Nokia. Filmen er frygtelig pixileret, men lyder fortjener et større anlæg.

Lancasteren var udstillet og vi gik og "slikkede" på den. Besætningen fortalte i øvrigt at folk i dag er helt vilde med at blive overfløjet af dem. Det forholdte sig helt anderledes ud under WW2 😊

  • 8
  • 4

Larmen fra tilbagelænede overvægtige læderbeklædte personagers motorcykler med stort set fraværende lydpotter er ikke charmerende - men den fuldstændige harmoniske spinden fra en flercylindret japansk motorcykel som f.eks. en Honda 500 eller Goldwing er da en fornøjelse.

Det drejer sig nok om facinationen ved maskiner, det kan også være den nok enerverende, men samtidig facinerende lyd af en turbine ved meget høje omdrejninger, eller den flabede lyd af en Aston Martin.

For ikke at tale om den charmerende lyd fra en Hundested motor (er så ikke lige i en bil, meeen).

Men lyden fra latterlige koreanerpotter som skal sige ding-ding-ding når de bakker er til gengæld virkelig støjforurening i mit øre - jeg hører det flere gange dagligt fra parkeringspladsen overfor.

  • 26
  • 6

ynder at føre sig frem med i Indre By for at tiltrække sig opmærksomhed og respekt

I mine unge dage samlede man damerne op og kørte rundt med V8 amerikanerøsen, hvor bagagerummet var en overvokset subwoofer, der kunne få tænderne at rasle i hovedet, når man lyttede efter dette her: https://www.youtube.com/watch?v=s6KdGo4B8Sc

Når jeg fortæller ungdomme om de fede gamle dage, så glor de på en, som om man er en komplet idiot.

  • 4
  • 3

Kan det være fordi udstødningslyden vækker mindelser om 100 års motorsportshistorie, og ved at køre i en bil med udstødningslyd får man lidt en følelse af selv at deltage i et motorløb? Og det er attraktivt for nogle, mens dem som ikke interesserer sig for motorsport de ser måbende til.

  • 9
  • 2

Facineres hver gang jeg sidder i Metroen og lytter til inverterens musik mens den skifter op igennem sit state-space vector repertoire :)

  • 14
  • 1

Jeg har motorcykel, og har aldrig kunnet forstå hvorfor den originale udstødning hos mange skal udskiftes med en mere larmende af slagsen. Det fede er da netop at have en masse diskret effekt. Jeg er med tiden kommet frem til, at det skal kompensere for noget.

Men jeg kan heller ikke sige mig fri for at lyd kan være lækker. Min MC har en turbinelyd, som jeg finder ret fascinerende.

Skal min elbil forsynes med lyd for at advare fodgængere, så skulle det efter min mening være lyden af en doven V12’er ved lave omdrejninger, og jeg kan absolut ikke forklare hvorfor. – Måske fordi limousine stilen passer godt til elbilens diskrete fremtræden.

Den skramlende hjulkapsel lyd som nogle elbiler er forsynet med er forfærdelig.

  • 12
  • 1

Hehe - Bjørn Godske må sidde overrasket tilbage og iagttage en tråd, som på no time stak af. Sjovt nok indeholder den tilkendegivelser af at visse motorer lyder forfærdelig, - meen så er der liige . . . . 😎

der er vist liv i os endnu 😊

  • 10
  • 3

Hehe - Bjørn Godske må sidde overrasket tilbage og iagttage en tråd, som på no time stak af. Sjovt nok indeholder den tilkendegivelser af at visse motorer lyder forfærdelig, - meen så er der liige . . . . 😎

Er overhovedet ikke overrasket over kommentarerne :-)

Vi har det alle med at savne det som var engang. Om det så er lyden af hestehove eller en Spitfire.

Min pointe er bare: Vi står midt i en omstilling fra forbrændingsmotor til elmotor. Det kan man kæmpe imod og købe en gammel Mustang med en V8'er - det synes jeg er helt fint.

Men, at omstillingen er i gang er ikke til debat.

Elmotorer er på ALLE punkter overlegne i forhold til en forbrændingsmotor. Oven i det så er de næsten lydløs.

Så midt i at vi får bedre og mere effektive motorer, hvad er det så vi savner - larmen!

Hvis du vil have larm, så sæt et pap-stykke i hjulet på din elcykel.

Jeg har ikke, som nogen måske antyder, mistet "legebarnet i mig". Jeg vender også hovedet når en Ferrari gasser op (og tænker samtidig på det gamle Ricardo-citat "Store hunde behøver ikke gø") eller en F16 kommer hen over himlen.

Men jeg bliver forundret, når nogen fælder en tåre over lyden af en stor benzinmotor, fordi den står og buldre.

Heldigvis har de fleste bil- og motorcykelproducenter indset dette. Selv Harley har opdaget, at V2-ernes dage rinder ud og er begyndt at sælge elmotorcykler (og rene elcykler). 2021 blev det år, hvor Porsche solgte flere elektrisk Tycans end benzinforbrugende 911'ere.

Og selvfølgelig er jeg farvet af, at jeg er stærkstrømsingeniør og altid har elsket elmotorens faktastiske egenskaber.

  • 34
  • 2

At de bilejere, der er glade for brølet af en kraftig motor, får monteret et apparat i deres elbil, der INDE I KABINEN afspiller motorlyd, der synkroniseres med motortrækket. Så kan de vælge præcis den motorlyd, de bedst kan lide, og endda skifte ud, så det om søndagen er en Bugatti, om mandagen en McLaren, osv. Og det uden at genere folk udenfor bilen (med mindre man kører med åbne vinduer). Win-Win!

Mens vi er vi støjforurening fra biler, så er de høje Dunk-Dunk-Dunk fra overdimensionerede musikanlæg spillet for åbne ruder i visse biler en sand plage.

  • 38
  • 2

Bare for en god ordens skyld, så tror jeg på ingen måde, at fossile benzin- og dieselbiler er væk fra kloden om 20-30 år. Der vil fortsat kører masser af dem rundt mange steder i verden - og med god grund.

Det vil med garanti være svært at elektrificere mange egne; Det gælder især store områder i Afrika og Sydamerika. Der vil også være rigtig mange steder, hvor afstandene og opgaverne ikke vil give mening med elbiler i mange år fremover.

Med i den industrialiseret del af verden, hvor der er et fornuftigt elnet, er der ingen vej udenom. Brint og e-fuels vil tage en lille del af opgaverne - lad os bare sige 10 procent - resten bliver batterier og el.

Og det må i godt holde mig op på om 20 år, når jeg står til et eller andet vetaranbilsshow og lytter til en V8'er.

  • 18
  • 0

Hvis man bor tæt på befærdede veje er det primært dækstøjen man hører. Det hjælper en elmotor ikke på.

  • 30
  • 4

Jeg vil hævde, at skulle jeg f.eks. krydse Afrika eller noget tilsvarende, så ville jeg nok foretrække en diesel Land Rover.

Og er kort der ret tydeligt viser hvor du kan finde diesel, og så ellers håbe på at der er blevet leveret diesel til tankstationen for nyligt.

Der er en hvis forsvindingsrate på diesel transporter i Afrika.

Du kan selvfølgelig også selv fragte al din diesel fra starten, og så satse på at du har regnet forbruget korrekt.

  • 6
  • 3

Lancasteren var udstillet og vi gik og "slikkede" på den. Besætningen fortalte i øvrigt at folk i dag er helt vilde med at blive overfløjet af dem. Det forholdte sig helt anderledes ud under WW2 😊

Ground (Frankfurt Tower): "Speedbird, do you not know where you are going?"

Speedbird 206: "Stand by, Ground, I'm looking up our gate location now."

Ground (with quite arrogant impatience): "Speedbird 206, have you not been to Frankfurt before?"

Speedbird 206 (coolly): "Yes, twice in 1944, but it was dark, -- And I didn't land."

  • 17
  • 0

Lydtypen er én ting, men jeg tvivler på, at knægtene der tuner deres knallerter tænker over lydtrykket.

De oplever det jo ikke selv, når de sidder på den med hjelm på, men kommer man gående på fortovet og skal "opleve" den tunede knallert fra en anden vinkel, så er vi nok oppe i 110-115 dB, måske mere, og det er man ikke nødvendigvis lige forberedt på, og det er altså meget ubehageligt.

Når de nu elsker den lyd, så kunne de jo pege udstødningen op i ansigtet på sig selv i stedet for mod andre mennesker, så de får den helt autentiske lydoplevelse.

  • 11
  • 2

Hvorfor lyder nogle biler bedre end andre og hvorfor ikke bare vælge, men direkte FORETRÆKKE en oldnordisk benzinmotor, når nu meget mere moderne og lydløs elteknologi er tilgængelig?

Man kunne med præcis samme berettigelse spørge: Hvorfor bruge mange penge på at købe et lærred hvor en eller anden har forsøgt at male et stykke natur, når nu fotografiet har været opfundet i ~150 år? Er det mere rationelt?

En sportsvogn... Selve navnet emmer af irrationalitet. Vejbanen er ikke en racerbane, men alligevel giver nogle mennesker gerne en høj merpris for egenskaber som aldrig bliver brugt i praksis. Sådan er vi så forskellige, og så længe det ikke er så overdrevet at det går ud over andre så fred med det.

Jeg er selv en glad ejer af en Harley Davidson ( før jeg bliver slagtet: dog med originale potter). I forhold til mine tidligere MCer og ikke mindst set i forhold til at jeg er ingeniør er den nærmest definitionen på irrationalitet: Motoren lyder som om der ligger en håndfuld løse møtrikker og rasler rundt. Den er tung som et ondt år og stellet (central rørramme) er så svagt at man kan mærke det flexe. Bremserne er svage og så kører jeg aldrig over ca. 100 km/t på motorvej da vibratonerne ved højere hastigheder får mine fødder til at sove. Men en ting kan den, som mine tidligere slet ikke i samme grad kunne: Jeg smiler HVER gang jeg er ude og køre en tur.

Dyrt og irrationelt? Ja for fanden! Men jeg hygger mig, og det betyder noget for mig.

  • 19
  • 1

Det vil med garanti være svært at elektrificere mange egne; Det gælder især store områder i Afrika og Sydamerika. Der vil også være rigtig mange steder, hvor afstandene og opgaverne ikke vil give mening med elbiler i mange år fremover.

Når det blir mange nok brukte og billige elbiler, skal du se at Afrika og Sør-Amerika vil være tidligere enn andre med hensyn til å ta i bruk elbiler. Strøm er det overalt, i det minste i form av solceller (ca 90% av verdens befolkning har tilgang på strøm i følge Verdensbanken).

  • 5
  • 1

Jeg må indrømme, at hvis du er en af de gutter der klæder dig ud i weekenden, for at sætte dig op på din motorcykler for at brøler gennem gader og stræder, så synes jeg du "#%€#€€% irriterende. Du skal vide at mig, og alle speltmødrene på Østerbro, har det pisse stramt med dig.

Misforholdet mellem jer der sidder på cyklerne og os der går ved siden af, er til at føler på. I føler jeg über cool som en opdateret James Dean anno 2022 og vi ser en latterlig fastalavn version af læderbøsen fra Y.M.C.A. Hvis man blot kunne se sig selv med andres øjne...

Desuden har jeg det også svært med alle dem der køre rundt med kæmpe lydanlægning med åbne vinduer og ødelægger sommeraftnerne. For helvede jeg gider ikke høre på den en-dimisionelle tunge bass, lige som i nok ville frabede jer at høre på min fusionsJazz. Tag nu for helved hensyn til flere end dig selv.

  • 18
  • 9

skil tingene ad.

min hverdagsbil må gerne være så lydsvag som muligt. Det giver komfort, køreglæde og mulighed for at høre radio, tale med medpassager og stille og rolig transport fra A til B.

min veteran derimod, en engelsk sportsvogn fra 70'erne, med en herlig støjende R6'er er en helt anden oplevelse. Glæde på en anden måde. Den skal absolut kunne høres. Så hver ting til sin tid.

Og som rytter, der også elsker klaprende hestehove, må jeg tilslutte mig, at det man hører først, vel at mærke på veje hvor hastigheden er sat til 60 km/t, det er ubetinget dækstøjen.

  • 10
  • 3

@ Søren Ploug jeg kører måske 1500-2000 km om året, og ofte sammen med andre veterantosser, hvor vi er på køretur sammen. Hver gang oplever vi interesse fra andre som vil se og høre og høre om de gamle biler. Hvis de 15-20 sekunder jeg bruger på at køre forbi dig er så voldsomt generende må dine dage godt nok være grå og triste.

  • 9
  • 4

Det er muligt at det bare er larm, men jeg erindrer dog at VW for nogle år siden udgav og gratis uddelte en CD, med lyden af deres forskellige motorer. Jeg fik aldrig fat i den.

Bortset fra det, skal der ikke så meget fart til før motorstøjen drukner i vindsus for dem, der befinder sig udenfor bilen. P3 og tennis er lettere at fravælge. Vejen til arbejde er sværere at fravælge.

  • 2
  • 3

Vejen til arbejde er sværere at fravælge.

Derfor kan larmen godt minimeres og unødig støj fravælges.

At nogle af os finder glæde og fascination ved bestemte motorlyde og støjniveauer, er ikke ensbetydende med at de, der bor langs vejene, skal påtvinges disse lyde og støjniveau til daglig, så de ikke kan høre hvad de siger i P3 når disse brølende monstre passerer.

Idéen med at købe en CD med de motorlyde man holder af, og afspille dem ved selvvalgt lydstyrke, indenfor hjemmets 4 vægge, uden af genere naboerne, er faktisk en glimrende løsning.

Jeg har eksempelvis set (og hørt) video-linket i #27 adskillige gange, med stor glæde og fascination hver gang.

Bortset fra det, skal der ikke så meget fart til før motorstøjen drukner i vindsus for dem, der befinder sig udenfor bilen.

Det er stadig ikke korrekt.

Når biler ruller forbi med kort afstand på landevejen uden at gasse op eller bruge motoreffekt på at accelerere, så ja, så overdøves de fleste biler af deres egen dækstøj, men hvor motorstøjen kan høres flere hundrede meter væk, så rækker dæk- og vindstøj ikke langt.

Når biler derimod accelererer bare moderat fra 0 - 80 km/t, så er det motorstøjen, der høres - i særdeleshed fra de biler og motorcykler, hvor motorstøjen er et bevidst tilvalg, og "glæden" ved at delagtiggøre andre i fascinationen over lyden, synes særligt motiverende for accelerationen.

  • 6
  • 2

Tænker... hver sin fornøjelse i forhold til lyd... nogle vil høre det ene, nogle det andet... lev og lad leve....

Jeg er bare glad for at når jeg har "ladet" min diesel-tank op, så kan jeg køre på familiebesøg på tværs af landet og tilbage uden at skulle frygte batteritømmende kø-tid og ladestandere flere km fra destinationen... ja for den sags skyld kan jeg køre til München uden at skulle bruge ladetid - det er praktikken omkring mit bilvalg og der er elbilerne og deres infrastruktur ikke kommet med endnu...

Og så er lyden af en motor stærkt subjektiv, her er måske... den cd du efterspurgte, ørerne bliver helt lækkersultne: https://www.delticsounds.com/classiccaraco... Classic car engine sounds recorded in the UK.

Do you shed a tear when hearing a classic Ferrari V12? Does your spine tingle to a big Ford V8? Or do you swoon to a Jaguar straight 6? If so, you are in the right place!

  • 4
  • 11

Du er meget velkommen til at kigge forbi vores øvelokale, så skal du få lyd der kan gøre fly- og racerbiler til skamme;). Så generer det ikke andre, da lokalet er lydtæt.

Personligt synes jeg problemet, at folks glæde ved larmende biler, skal genere os andre.

  • 13
  • 0

Den der accelerer hurtigst er den som spilder mindst energi på larm og varme. Jo mere energi der går i asfalten jo bedre acceleration. Det er også derfor at dækkenes grip er ultra vigtigt, så energien ikke spildes med 'kogere' eller 'burn-out'.

  • 4
  • 5

Tænker... hver sin fornøjelse i forhold til lyd... nogle vil høre det ene, nogle det andet... lev og lad leve....

Fint - min fornøjelse er at blive fri for larm - den fratages jeg af larmende motorer.

I et af indlæggene ovenfor skrev en, at en Harley lyder som en "spand fyldt med møtrikker". Det er jeg helt enig i, men jeg har aldrig turdet sige det til en Harley-"dreng" (med/uden rygmærker).

I mine øjne signalerer man forvokset pubertet, når man udlever dette store behov for at påtvinge andre sin larm.

Det faktum, at alle andre er forsvarsløse overfor brølet, giver åbenbart mange følelse af kontrol og magt ...

  • 12
  • 2

Hej Kim Garsdal Nielsen

Bortset fra det, skal der ikke så meget fart til før motorstøjen drukner i vindsus for dem, der befinder sig udenfor bilen. P3 og tennis er lettere at fravælge.

Nu taler vi ikke om biler hvor motorstøjen drukner i vindsus for dem, der befinder sig udenfor bilen, Vi taler om biler hvor lydbilledet er "Brølende lydspor”, "Fabelagtigt lydspor", "V8’eren lyder brutal" og "Nakkehårsrejsende lydspor". Jeg klarer mig fint uden en nakkehårsrejsende brutal brølende V8.

Og det med vindstøjen, herinde i byen er det et faktum at en elbus larmer mindre end dieselkollegaen. Biler med start stop teknologi larmer mindre ved krydset. Og elbiler larmer bare mindre end en fossilbil. Det bliver bare meget mere fredeligt når vi går all el.

  • 13
  • 0

Et spørgsmål til panelet af bilejere.

Jeg observerer jævnligt at folk lader bilen køre i tomgang. For eksempel når man venter på makkeren ved en tankstation, uden for bageren etc.

Eller som jeg så den anden dag. Manden skal hente sønnike; bilen stopper, manden springer ud, monterer knægtens cykel på stativet og alt sammen med bilen i tomgang.

Hvorfor det? Er der ikke selvstarter i en bil eller hvad?

  • 15
  • 2

Denne diskusjonen er til dels underholdende. Jeg tenker allikevel på Henrik Ibsens berømte ord fra Peer Gynt: "Hvor Udgangspunktet er galest, blir tidt Resultatet originalest”.

Artikkelforfatters utgangspunkt er at biler larmer. Jo da biler gir fra seg lyd og noe kan oppfattes som larm. Så vil jeg si at larm er lyd, men ikke all lyd er larm!

  • 5
  • 1
  • men overskriften fik mig til at tænke på de gamle MY og ME lokomotiver. At høre når de begynder at accelerere op i fart fra togstationen, det var bare den rene skinbarlige nydelse! Og her er der ikke noget med, at lyden skulle designes - det var bare sådan det kom til at lyde, uden nogen form for bagtanker fra konstruktørerne. Fascination af motorlyd er velkendt - lyt f. eks. til Pink Floyds "Welcome to the Machine" på et anlæg med voksne bashøjttalere ...
  • 5
  • 1

Jeg har en bekendt, der har en Porsche (det er en 'stor' '911' - med bagsæde - en ordentligt 'slæde'.

Vi var ude at køre og holdt inde ved en tankstation. Der var nogle unge drenge og piger/gutter - og da han tændte motoren i sin porsche, gav den en dyb men også 'kærlig' lyd. Drengene stoppede med at få bumser - tiden stoppede - og her er der en højteknollogisk højsensisitiv lyd. Jeg elsker lyden af en Porsche!

Jeg kan huske som barn mine forældre havde en ven, der havde en Saab - muligvis med dobbeltturbo. Det var en stor oplevelse at høre, hvordan mortoren kommer op - og så tager turboen til - og så endnu en turbo.

Jeg elsker også lyden af en jetmotor, der langsomt kommer op i omdrejninger.

Og, ikke mindst, når min vaskemaskine skal centrifugere - det langsomme opløb til, når maskinen nærmest letter - og når den sommetider giver lidt ekstra omgange, så man føler/hører, at man har et rumskib, der letter og flyver ud i rummet.

Jeg synes ikke, at Ferrari eller andre ekstrembiler møder dén tone/oktav jeg føler. Tværtigmod lyder de 'hysteriske'.

Jeg holder også meget af lyden af en Mercedes-diesel-taxa. Det er lyden af robust mekanik, man kan stole på - agtigt.

Så, Bjørn Godske - hvis du ikke fatter glæden ved 'motorlarm' - så har du vel heller ikke glæden ved mad, teater - og når din, måske, kone beder dig om at klø hende på ryggen?

Fordi bare lyden af en motor kan nærmest være ren nydelse og onani.

  • 10
  • 16

Lyden af motoren i min egen bil vækker ikke de helt store følelser, men min ene nobo samler på Corvetter - det lyder nu meget godt, når han starter dem op. Det ville ikke være det samme, hvis de var udstyret med elmotor......

  • 6
  • 4

Det vil med garanti være svært at elektrificere mange egne; Det gælder især store områder i Afrika og Sydamerika. Der vil også være rigtig mange steder, hvor afstandene og opgaverne ikke vil give mening med elbiler i mange år fremover.

Ja, det kan man godt tænke. Men man kunne også tænke, at hvis elbiler bliver rasende billige at lave (og det ser sådan ud) og solceller bliver rasende billige. Så kunne man godt forestille sig, at mange i de egne vil klaske en masse solceller op og så lade deres elbil med gartis energi i stedet for at skulle skaffe olie evt. fra andre lande. Man slipper jo så helt for infrastrukturen og ved en elbil i et lande, hvor tid og præcision måske heller ikke er så vigtigt som hos os, så betyder det jo ikke så meget om solen skinner på det helt rigtige tidspunkt etc. Samtidig kan de også bruge strømmen til andre ting.

  • 7
  • 2

Så kunne man godt forestille sig, at mange i de egne vil klaske en masse solceller op og så lade deres elbil med gartis energi i stedet for at skulle skaffe olie evt. fra andre lande.

Meget flot udmelding, men du forstår vist ikke helt hvordan Afrika fungerer.

I et gennemkorrupt kontinent med få megarige magthavere, og en kæmpe underklasse som bare kæmper for ikke at gå sultne i seng, så er mantraet om at lade deres elbiler op med gratis energi nok stort set lige så urealistisk som at drikke Dom Perigon hver aften.

I øvrigt er der masser af naturrigdomme i Afrika, inklusive olie.

  • 3
  • 5

Glad gul ansigt??

Måske var man ikke så vild med at blive overfløjet af Lancasters da det ofte medførte tab af hjem, døde børn, døde familemedlemmer, bortsprængte lemmer eller vansiring. Bare en tanke.

Din fjendebillede-app gav udslag og da mit navn vist står i din database, så måtte du naturligvis reagere.

Jeg hader dog at forklare morsomheder, selv til folk som har en invaliderende mangel på humor, men jeg får den tanke at jeg gerne rækker en hånd i dette nødstilfælde.

Jeg viderebragte blot en munter bemærkning fra et besætningsmedlem (jeg elsker britisk humor), og efter de tilstedeværendes reaktion at dømme var der fuld plade på den sunde opfattelse en god joke.

  • 4
  • 6

I et gennemkorrupt kontinent med få megarige magthavere, og en kæmpe underklasse som bare kæmper for ikke at gå sultne i seng, så er mantraet om at lade deres elbiler op med gratis energi nok stort set lige så urealistisk som at drikke Dom Perigon hver aften.

Nu er Afrika jo et stort område med mange forskellige lande og Sydamerika blev også nævnt. Og vi taler jo om folk der har bil. Hvis det er muligt at købe en bil og beholde den, så er det vel heller ikke umuligt at sætte solceller på stråhytten.....

  • 7
  • 2

. . . . herinde i byen . . . .

Et udklip javist, men måske er du mand for at forklare os andre om livet i byen? Prøv at opfatte det som en reelt åbent spørgsmål.

Vi hører at der i byen er mere liv - versus at der på landet ikke er - ish.

Så - er lyde en del at dette liv? Vil du være flink blot at belyse emnet - please?

  • 2
  • 7

I mine øjne signalerer man forvokset pubertet, når man udlever dette store behov for at påtvinge andre sin larm.

Den stor forskel ligger for mig i at man ikke bevidst kan lukke for ørerne, mens man dog kan lukke øjnene.

Hvor ofte ser man ikke folk klæde sig ud for at blive set. Ofte kører det efter Simon Spies konceptet; Bedre at se forfærdelig ud end ikke at blive set. Lad mig i denne forbindelse undlade at nævne visse overvægtige kvinders behov for at farve håret i selvlysende farver?

Men hvorfor har du et sæt pænt tøj? Et sæt Kansas arbejdstøj er helt sikkert både billigere, mere holdbart og hvis nu alle blev enige om at bære det, så kunne vi bedre skjule os (læs: Hvorfor er næsten alle biler sorte, hvide eller grå?)

  • 1
  • 7

Måske undtagen når stille gas bliver til larmende varmepumper

Der må være sket noget med varmepumpeteknik, for jeg kan ikke høre min pumpe fra den anden side af væggen andet end som en svag rumlen.

Står jeg udenfor ved den anden ende af huset, ca. 10 meter væk kan den slet ikke høres.

Står jeg ved siden af den, larmer den ca. som en elektrisk varmeblæser.

Laver den afrimning, knurrer kompressoren lidt, og det er faktisk det der larmer mest, og det er vel ca. det samme som en lille hobbykompressor.

Skal jeg checke om den rent faktisk kører, er jeg nødt til at kigge på displayet eller gå ud til den.

Overordnet er min varmepumpe en fantastisk stille oplevelse. Det håber jeg da gælder for de fleste nye varmepumper.

  • 8
  • 2

Det kan jo også være en slags fallos symbol. Lidt ligesom når en gorilla brøler.

Der skal selvfølgelig lidt tilvænning til, for at erkende at den største potens - den siger altså ikke ret meget.

Men lyden af en elmotor skal nok blive lækker. Den kommer blot først når potensen rulles ud. Jeg synes det er en lækker lyd.

Det er dog ikke en man kan stå og flashe med uden at gøre noget. Og det kommer mange naturligvis til at savne. Men så må de finde noget andet.

  • 9
  • 4

Jeg melder mig i koret af dem, der ikke kan udstå motorstøj. Og smider så lige dette lille twist på bordet, blot fordi det snart er weekend: Lyden af en ID.3 er designet - og du kan hente wav-filen på nettet. https://www.volkswagen-newsroom.com/en/sto...

Når VW nu havde så travlt med at få ID.3 på gaden, kunne det være, at de først og fremmest skulle have fokuseret på de funktioner, der er mest relevante, for at bilen rent faktisk kan køre, og så ventet med at designe en smart motorlyd…….

https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/vo...

  • 3
  • 6

Lyd er en sans, ligesom følelse.

Følelsen af en kvinde kan være vidunderlig. Lyden af en kvinde kan være forfærtelig, men lyden af en kvinde kan også være en velsignelse. Det afhænger også af effekten.

Vist derfor er det på samme måde med biler ;-)

  • 3
  • 5

Og den "glæde" sørger du for, at så mange som muligt udsættes for ...

Motionscyklister deler deres lave hastighed med os bilister, folk med brændeovn deler deres ildelugtende røg med alle i kvarteret, folk med en motorplæneklipper deler deres larmende plæneklipper larm med alle en varm sommerdag, naboen deler sin hunds gøen, genboen børn larmer helt vildt på deres trampolin, folk deler deres larmende fyrværkeri i dagene op til nytår, togene deler deres irriterende bomme med alle os bilister og så videre.

Derfor..... Forbyd alt, jeg ikke lige bruger.

Længe leve egoismen og længe leve "hvis jeg ikke bryder mig om noget så forbyd det" mentaliteten.

  • 9
  • 6

Jeg er sikker på, at de vietnamesere, der blev udsat for napalm også ville værdsætte sådan en god joke.

/Bjørn

Jamen du beviser faktisk netop min pointe Bjørn. Hvordan kan du ikke se det?

Som med Lancasteren brød tyskerne sig ikke om at blive overfløjet af den. I dag flyver den selvsagt ikke med bomber, men passerer over den frydefulde publikumskare i kraft af fire Merlin'er for fuld hane. Publikum som besætningen talte om er næppe tyskere, men den slags detaljer var jo ikke en del af joken.

Skulle man komme til et flystævne i USA er der mulighed for at blive overfløjet af F100, F4'ere, A7'ere o.s.v., en A1 Skyraider vil helt sikkert tage kegler, men blandt publikum er der nok kun få vietnamesere.

Alt i linie med den britiske joke.

  • 5
  • 8

Alt i linie med den britiske joke.

Hvor har du dog en fin humoristisk sans. Kan du så også nogle gode jødejokes fra WW2 (2. verdenskrig, hvis du ikke forstår engelske forkortelser)?

</sarkasme slut>

BTT: Jeg er gået gået fra beundring og benovelse over en PUCH med 5,5 tunsæt med en Bingkarburator (kunne høres i ca 1 km afstand) til at være rimelig irriteret over alle de der wannabees biludstødninger. Den mangel på lyd, som jeg i dag synes er fed, er, når jeg cykler så hurtigt, at elmotoren på e-cykel ikke længere giver et bidrag, fordi jeg cykler for hurtigt 😊

/Bjørn

  • 2
  • 10

Det handler vel i bund og grund om en primitiv, dyrisk form for magtdemonstration. Tænk på en løve, der brøler. Jo kraftigere og mere brutalt brøl, jo farligere og mere magtfuld er den tilsyneladende.

Det er nok lidt den samme opfattelse med motorlarm. Jo kraftigere og mere brutal motorlyd, jo kraftigere motor og dermed demonstrerer man magt i kraft af sin potensforlænger af en sportsvogn eller tunet billigbil med sportsudstødning.

I virkeligheden er det faktisk ret latterligt, når man tænker over det. Støj er et bidrodukt ved energikonvertering. Og støjen er som regel proportional med energitabet og er altså et udtryk for ineffektivitet og spild af energi.

En raffineret motor, der er effektiv i sin energikonvertering larmer minimalt, f.eks. en elmotor.

Så når Brian gasser op i sin tunede Golf, så tænker jeg umiddelbart "ineffektiv motor" snarere end "lang diller".

  • 10
  • 3

Det handler vel også lidt om hensyn til omgivelserne. At vi ikke synker ned i narsisisme med vores egen vidunderlige oplevelse uanset om andre er kraftigt generet? Jeg synes, det er fascinerende at man kan høre de hidtil overdøvede lyde fra f eks dæk fra en bil under kraftig acceleration.

  • 2
  • 0

Jeg er bare så glad for min nyereTesla S og hele dens måde at være på. Mega lydløse kræfter, som kun sjældent slippes løs.

Men omkring lyd, så syntes jeg at tuk tuk lyden fra de gamle fiskerbåde er hyggelig, Ligesom lyden fra min første Fiat 500 Abart med 2 rolige cylindre. Den blev i den grad beundret på en tur gennem DDR hvor de to tykke og buldrende forkromede rør, blev sammenlignet med Trabiers lidt pruttende drybbende lille rustne rør. Min senere Citroën 2 cv Mehari jeep havde også en hyggelig lyd, ligesom en sjælden 2CV stadig er genkendelig. Ikke som potens, men ganske hyggelig lyd.

  • 6
  • 3

Er faktisk lidt overrasket over at du Bjørn, som motorblogger ikke forstår det. Som så meget andet her i livet er det ikke sort og hvidt. Scooter, knallert, 4 cylindret rækkemotorer og andre simple og lav-effektmotorer larmer og har et lille sanseindtryk. Høj-effektsmotorer har et meget mere rafineret lydbilled (som regel), der pirer dine sanser og bag rattet får du et meget detaljeret feedback fra dine påvirkninger af gas pedalen. Med et lille dap på speederen får du straks en overflod sansesindtryk, primært fra hørelsen, men måske også lidt vibrationer og ved lidt mere intens kørsel også lugt/duft - dine hjerne kan dermed simulere et indre billede af alt den fin-makanik, som du/jeg, som en enevældig hersker har kontrol over. Til sammenligning kan en el-bil kun levere med omvendt forteg, der er næsten ingen lyd eller larm og sanseindtrykket er begrænset til en til tider hæftig acceleration og nogen kunstige lyde, som du har lille indflydelse på. En el-bil er god, fin og kan opfylde de flestes behov, men rigtig sjov og sansemæssiginvolverende bliver de nok aldrig.

  • 9
  • 5

Jeg har ikke brug for at høre på eksplosioner, klaprende ventiler, turboens hvinen eller udstødningens pruttelyde. Det er altsammen overflødig støj og giver i bedste fald kun en indirekte indikation af motorens energispild.

Det eneste relevante sanseindtryk, jeg har brug for, fra en motor, er drejningsmomentet. Det kan jeg mærke i ryglænet. Og hvis ikke motorlarmen overdøver det, så kan man også høre, om dækkene har ordentligt vejgreb eller om det aktuelle drejningsmoment evt. er lidt for højt.

  • 5
  • 8

Det eneste relevante sanseindtryk, jeg har brug for, fra en motor, er drejningsmomentet. Det kan jeg mærke i ryglænet. Og hvis ikke motorlarmen overdøver det, så kan man også høre, om dækkene har ordentligt vejgreb eller om det aktuelle drejningsmoment evt. er lidt for højt.

Det er da ingen som kjører slik at en mister veigrep på grunn av for mye dreiemoment. Da er man ganske ekstrem! Det kan skje på glatt føre, men da får man ikke tilbakemelding i form av lyd fra dekkene.

Har man en elbil med ekstrem effekt, som en Tesla er det nok lett å dosere ut for mye dreiemoment med ditto dekkskrik, men innen en kommer så langt har ofte stabilitetssystemet skjært ned på dreiemomentet.

Så kort sagt, merkelig innlegg fra Mark Olaf Slot!

  • 12
  • 1

@Ketill Jacobsen

Jeg ved ikke, om du nogen sinde har kørt i en forhjulstrukket bil med over 50 kW motoreffekt? Specielt i regnvejr og ved kurvekørsel skal der ikke meget til, før forhjulene fedter rundt. Der er intet ekstremt i det.

Det er i hvert fald ikke mere ekstremt end at insistere på retten til genere med unødig støj, så ens medmennesker får stress.

Men nu var kommentaren også mest møntet på folk, der dyrker motorsport. Her er det ganske relevant, at man får noget direkte feedback vedr. drejningsmoment og vejgreb.

  • 2
  • 8

eg ved ikke, om du nogen sinde har kørt i en forhjulstrukket bil med over 50 kW motoreffekt? Specielt i regnvejr og ved kurvekørsel skal der ikke meget til, før forhjulene fedter rundt. Der er intet ekstremt i det.

Det er i hvert fald ikke mere ekstremt end at insistere på retten til genere med unødig støj, så ens medmennesker får stress.

Men nu var kommentaren også mest møntet på folk, der dyrker motorsport. Her er det ganske relevant, at man får noget direkte feedback vedr. drejningsmoment og vejgreb.

Jeg har kjørt forholdsvis lite i forhjulstrekket bil og har ikke opplevet det du skriver her. De fleste provoserer ikke bilen til spinn i svinger på vått føre. Selv ikke jeg!

Videre har jeg kjørt mye på diverse bilbaner over en periode på ca 15 år inklusive tre dager på Nurburgring tre dager per år over en periode på drøye ti år og kjenner meg ikke igjen i det du beskriver.

Din påstand: "Det er i hvert fald ikke mere ekstremt end at insistere på retten til genere med unødig støj, så ens medmennesker får stress" er ganske ekstrem da den dekker et fåtall personer med fossilbil og problemet oppstår sjeldent. De få som lager unødig støy er naturligvis sterkt å bebreide og om alle får elbiler og elmotosykler, så vil mye av problemet bli løst. Selv satser jeg på fin motorlyd fra min veteranbil!

De fleste som er opptatt av fin motorlyd, er nok like opptatt av å ikke plage andre med unødig støy. Fin motorlyd er som utsøkt vin, den nytes sjeldent!

  • 7
  • 1

Med et lille dap på speederen får du straks en overflod sansesindtryk, primært fra hørelsen, men måske også lidt vibrationer og ved lidt mere intens kørsel også lugt/duft - dine hjerne kan dermed simulere et indre billede af alt den fin-makanik, som du/jeg, som en enevældig hersker har kontrol over.

Det lyder poetisk, men det lyder også som den slags snak som hifi-entusiaster kommer med, når de får installeret guldbelagte fødder på forstærkeren, eller man skal gennem ritualet med at afmagnetisere vinylpladen på sin Furutech Demagnetizer, inden den lægges på pladespilleren.

Eller kaffe-entusiaster, der ikke kan få kaffe ned, fordi det ikke er brygget på en Synesso Cyncra kaffemaskine.

Pointen er, at folk kan have mange sanseoplevelser, der ikke reelt skabes med teknikken, men kun i deres egne hoveder. Simulation er det ihvertfald.

  • 8
  • 5

Pointen er, at folk kan have mange sanseoplevelser, der ikke reelt skabes med teknikken, men kun i deres egne hoveder. Simulation er det ihvertfald.

Kan ikke du holde dine fordommer for deg selv?Det er mange oss som lar oss fasinere av fin motorlyd (det skjer riktignok veldig sjelden) og du kan ikke utnevne deg selv til overdommer med hensyn til hva vi opplever!

Om du selv misliker enhver motorlyd, så er det en realitet for deg selv men ikke en fasit som gjelder alle andre.

  • 5
  • 6

Jeg kan godt nyde lyden af et stykke vel sammensat mekanik (f.eks. en forbrændingsmotor) - et passende sted, hvor det ikke generer andre.

MEN: Det giver mig ikke ret til at påtvinge andre mennesker "nydelsen". Som jeg læser en del af indlæggene her i tråden, finder nogle det fuldstændigt indlysende, at de lyde ( i mine og andres ører: LARM) har de ret til at udbrede over alt og alle.

En lignende 100 %'selvcentreret holdning (mig selv - og mig selv og mig selv ...)møder man ofte hos børn/unge i puberteten - at voksne ikke kan og vil indse, at det deres "lækre motorbrøl" generer andre, synes jeg er dybt bedrøveligt.

  • 7
  • 4

Jeg hørte for et par år siden et radiointerview med en jysk rocker. Journalisten spurgte, om han og kammeraterne ikke ville være glade for motorcykler med el-motor, så de var lydløse?

Rockeren svarede (IKKE mine ord, men direkte citat):

"Lydløse? -- Jamen, for fanden. Det er jo li'som at kneppe en kælling. Hvis hun ik' stønner, så er det jo ikke noget ved!"

  • 7
  • 0

Nu ville "motorlyd" vel være en bedre term - der er uendelig stor forskel på de fjolser som kører med resonansudstødning eller manglende lydpotter i deres 4-cylindrede gejlede VW'er eller Seat'er, og så på dem som nyder den dæmpede musik fra fx. en R5 Whiteblock eller en V6/V8. Sidstnævnte er for egen nydelse, og bestemt ikke for at genere andre med "se-mig-larm". En af verdens mest sete bil relaterede Youtube-kanaler indleder med "Rev up your engines!", og danske High on Cars har deres berømte tunneltest, så jeg tror facinationen af god motorlyd er ret så udbredt.

  • 6
  • 2

Men er det ikke lovbefalet, at motorkøretøjer skal være forsynet med et velfungende lydpottesystem, der kun lukker en begrænset mængde lyd ud. Flere af de unge drøner jo rundt i byerne på deres kære tohjulere og deler gavmildt støjskader ud til højre og venstre. Det er måske nok sjovt, - men kun for dem selv. Steen

  • 6
  • 5

Ja hvorfor ikke? Du nævner selv harleysegmentet, og nogle af de værste af disse kører jo med "fri udblæsning". Lydtrykket for disse ved passage, kan godt gå over hvad der anses for tilstrækkeligt til en permanent høreskade.

  • 7
  • 2

Det er værd at bemærke, at støjen fra motorcykler måles med et A-vejefilter - et filter som stort set fjerner alle frekvenser under 100 Hz . Herved bagateliseres larmen fra motorerne -** til stor fordel for dem som nyder at genere andre mennesker**.

Det er vist en uhyre lille del af motorcyklister eller andre forbrændingsmotorindehavere som ønsker at genere andre mennesker. Jeg er ret overbevist om at de føler at de blot formidler kulturberigelse, når de helt gratis deler ud af den lyd, som har kostet dem spidsen af en jager at erhverve. Se blot på mange andre kommentarer.

Nuvel - der er jo mennesker som føler sig generet af lyden, og der er mennesker som føler sig generet af sange som "Den danske sand er en ung blond pige" - og flere lignende eksempler. Blev den slettet fra Højskolesangbogen?

  • 6
  • 10

Det er vist en uhyre lille del af motorcyklister eller andre forbrændingsmotorindehavere som ønsker at genere andre mennesker.

Det er da netop det faktum at de kan påtvinge sagesløse mennesker i miles omkreds en infernalsk larm, som får dem til at gøre det? Der er ingen der kører rundt ude på landet hvor ingen kan høre deres "søde musik" fra udstødningen. Tværtimod er det rundt i bymidter og helst med en tændingsafbryder så der kan komme ekstra meget gene ud til naboerne. Ikke smuk lyd, bare så høj som muligt, og ingen kan gøre noget som helst ved det. Politiet har ikke en chance og det er HELE pointen. Og skulle de stakkels ofre føle sig ramt af cancel-culture, selvom det reelt bare er folk der forsøger at bevare en nogenlunde hørelse intakt, så må de lære at kigge lidt indad. Prisen for at tage folks trommehinder som gidsel er bare blevet så lav, at utroligt mange dyrker den "hobby". Det er jo ikke som i gamle dage, hvor alle vidste hvem den enlige Harley-ejer i byen var.

Mvh. En der har taget konsekvensen og er flyttet ud på landet, fordi det er den ENESTE mulighed for at få ro nu om dage.

  • 8
  • 5

Man skulle tro folk gik rundt og fik permanente høreskader af en konstant larm fra motorcykler i gadebilledet. Hysteri... Ja, larm kan være mildt irriterende, en midlertid gene og måske ennda bortlede folks opmærksomhed fra dem selv et øjeblik, men så er det vist heller ikke et større problem.

Jeg syntes personligt at andres børn og koreanske biler i kvalme, metal-pangfarver er frygtelige og ubærlige.. Men ligefrem at gøre det til et samfundsanliggende finder jeg ualmindeligt intolerant og egentligt ret sørgeligt.

  • 7
  • 10

Min Cayenne V8 diesel lyder bare godt. Det er en lettere modificeret Audi motor. Jeg ville ikke undvære den lyd!

  • 5
  • 11

Det er jo ikke hver dag, man bliver forulempet, og det er slet ikke alle folk, der har lydtærskelproblemer, og så skal man da glæde sig over det. Men hvis man har brugt en del af sit liv på at spille musik med forskellig lydstyrke eller er lidt oppe i årene eller begge dele, er der en god chance for at ens hørelse ikke er helt så robust, som man kunne ønske. Mange mennesker har disse problemer. Jeg har selv lydtærskelproblemer (hyperakusis) og og spiller ikke mere musik uden høreværn for at passe på, og jeg kan klart fornemme, at når der kommer tre af motordesperadoerne forbi, skal jeg holde mig for ørerne, men det er besværligt med en indkøbspose i hånden :), og så føler jeg mig personlig forulempet. Jeg forstår godt de unge og dem, der stadig har robust hørelse, men tillader mig at være lidt egoistisk (og også lidt misundelig :)). Jeg tvivler på at lydpottesystemerne til de knallerter og scootere, de drøner rundt på er i lovlig stand, og hvis ikke, synes jeg da, der burde gives bøder. Da jeg var dreng, fik vi bøder, når vi kørte på ulovlige knallerter, hvis vi blev taget (har prøvet), og den oplevelse skal de unge i dag da ikke snydes for. Steen

  • 1
  • 3

Hér skal man helst være venstreorienteret Politiken læser der cykler på arbejde og mener at Lenin ‚var inde på noget af det rigtige‘ og at USA er en kæmpe skurk. Og med hippie drømme om solpaneler og vindmøller

yes my boy, du er inde på noget af det rigtige! :))

Ja, det er sgu' ret paradoksalt, at et site der (åbenbart) er målrettet den absolut yderste venstrefløj, kan tiltrække mange gamle sure ultra-højre-reaktionære mænd ??

🤣🤣🤣

  • 8
  • 7

Ja, det er sgu' ret paradoksalt, at et site der (åbenbart) er så målrettet den absolut yderste venstrefløj, kan tiltrække så mange gamle sure ultra-højre-reaktionære mænd ??

Reaktionær? 😅 Er det ikke noget folkeskolelærerne sagde i 70’erne om alle der ikke ville det socialistiske paradis med kollektiver og sex på kryds og tværs?

Gamle sure - haha min kæreste er 19 og arbejder ved siden af studierne som model. Kører Cayenne og har eget firma og lejlighed med udsigt direkte til Øresund. Kæmpe sommerhus. Hvad skulle jeg være ‘sur’ over?!

Kald mig bare højre - se hvor meget kapitalismen har givet os! 3,9 % vækst i 21.

  • 2
  • 13

Jeg hørte forleden en mand tale om "social intelligens" ~ evnen til at sætte sig ind i andres følelser.

Ved ikke helt hvorfor visse indlæg i denne tråd fik mig til at tænke på det ...

  • 8
  • 1

hyperakusis

Så lærte jeg et nyt ord. Jeg tror det beskriver hvad jeg har.

Lyde i et mellemhøjt-til-højt spekter går lige ind i hjernen på en decideret fysisk ubehagelig måde. Typisk udløst af musik eller snak ud af en alt for lille højtaler, f.eks. en mobiltelefon.

Det startede for ca 12 år siden efter en mellemørebetændelse. Det er kun det ene øre og jeg kan hindre det bare ved at proppe en finger i øret. Så jeg ved at jeg ikke bare er hysterisk over børn der hører musik fra deres mobiler. Jeg oplever det iøvrigt ikke så tit mere. Jeg tror mobilhøjtalere er blevet bedre over årene.

  • 1
  • 1

Hyperacusis består i, at man oplever en stærk følelse af ubehag og ikke at kunne tåle lydtryk, som andre synes er ret normale. Fås i mange grader, og ofte er det de høfrekvente lyde, der opleves værst.

Jeg forstår sagtens dem, der er fascinerede af brølende motorer, rock, der kan høres 10 km. væk, sejlgarnsbomber, og alt det der, og at en brølende motor forlænger potensen betragteligt, og at det ikke er sjovt, at have et mega basanlæg i bilen og så køre med lukkede vinduer. Det er da indlysende. Men ens hørelse kan lide skade af misbrug og for kraftige lydtryk - desværre og gid det ikke var sådan.

  Jeg har selv spillet musik siden jeg var 12, og har i mange år af min ungdom, eksperimenteret med lyd og bygget højttalere af flere forskellige typer (gammel HI-FI nørd) - og misbrugt min hørelse samt været ude for uheldige støjtraumer, så jeg er til min fortrydelse ikke sluppet gratis, selv om jeg ikke behøver høreapparater endnu.  

  Jeg kunne holde lange foredrag om tinnitus, hyperacusis, recruitment og alt det sjov (som bestemt ikke er sjovt). Det skal jeg nok lade være med, men vil bare opfordre til, at man har respekt for kraftig lyd, for de høreskader, man får som ung, registreres ofte først for alvor senere i livet.  
  Men jeg ved også godt, at unge er usårlige, og at raske drenge ikke er bange for noget.  Steen 
  • 6
  • 1

Gamle sure - haha min kæreste er 19 og arbejder ved siden af studierne som model. Kører Cayenne og har eget firma og lejlighed med udsigt direkte til Øresund. Kæmpe sommerhus. Hvad skulle jeg være ‘sur’ over?!

Jeg synes, du skal tage en kopi af det indlæg og gemme det til en dag, du bliver voksen (altså mentalt) - hvis det kommer til at ske? - så vi du forhåbentlig være i stand til at trække lidt på smilebåndet af dit tidligere jeg, der syntes, en Cayenne var en fed bil. 😉

  • 3
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten