forskningsingeniøren bloghoved

Jeg er en nørd

...i hvert fald, hvis man skal tro nedenstående graf:

Illustration: Privatfoto

Jeg blev fantastisk begejstret, da jeg så den. Ikke fordi den udnævner mig til at være nørd (hvilket jeg dog ikke har noget problem med at blive kaldt), men fordi den så kort, præcist og effektivt opsummerer en væsentlig ting, jeg har lært i min snart afsluttede uddannelse: At arbejde effektivt og generelt. Dette indebærer naturligvis, at man kan løse opgaver, uanset hvilken karakter de har, hurtigt. Men i endnu højere indebærer det, at man løser dem på en måde, som ikke gør, at det næste problem eller den næste variation over et tilsvarende problem skal løses helt fra bunden. Dvs. at man opbygger en systematik i sin fremgangsmåde, som er generel.

Det kan måske lyde banalt, men ofte i min studietid er jeg havnet i situationer, hvor jeg ikke havde gjort ting generelt nok. I øjeblikket var det fint, og hurtigere end den mere generelle løsning, men da jeg så kom videre til et lidt mere udfordrende problem, var jeg nødt til at starte forfra. Fordi jeg, i ovenstående diagrams sprog, havde gjort det manuelt og ikke automatiseret.

Et lignende diagram, som på tilsvarende kort og præcis vis opsummerer, hvorfor og hvornår LaTeX, er vejen frem, kan ses nedenfor. Men LaTeX-diskussionen kører (fortsat) i et tidligere indlæg, så den vil jeg ikke fortsætte her.

(Kildeside)

Jakob Rosenkrantz de Lasson er civilingeniør og ph.d. i nanofotonik fra DTU. Jakob bloggede fra 2012-2022 om forskning, fotonik og rumteknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den skal mine gymnasieelever se i det kommende skoleår.

Jeg har forsøgt at lære mine 1.årsgymnasieelever lidt latex, samt lidt html, men de stejler over indlæringskurven. Når de så senere møder matematiklærerens fede slides, siger de "det vil vi også lære"...

Med venlig hilsen Lennart

  • 0
  • 0

Jeg har forsøgt at lære mine 1.årsgymnasieelever lidt latex, samt lidt html, men de stejler over indlæringskurven. Når de så senere møder matematiklærerens fede slides, siger de "det vil vi også lære"...

Hej Lennart,

Tak for din kommentar.

Jeg har selv været i kontakt med min matematik- og fysiklærer fra gymnasiet for at høre, hvorfor de bruger TI InterActive frem for Maple. Argumentet var også indlæringskurven; Den er åbenbart stejlere i Maple end i TI.

Det er naturligvis en afvejning mellem at give elever/studerende nogle gode vaner og lære dem nogle gode redskaber, og at sørge for, at de ikke står af pga. valg af software, og dermed ikke lærer noget matematik.

  • 0
  • 0

Det virker som om det er tidens ånd at man ikke må have stejle indlæringskurver. iPad med iOS er et godt eksempel på elektronik, der kan bruges af alle, netop på grund af det manglende behov for teknisk snilde.

Jeg underviser ud over virksomhedsøkonomi og afsætning i det lille IT-modul på 33 lektioner på første år af HHX. Her møder jeg eleverne, der er dygtige til følgende: Spil, Facebook, powerpoint og word. Dog med den begrænsning at evnerne i PowerPoint består i at samle billeder og lyd i en præsentation, og Word er et program der hjælper en med at skrive, da håndskrift er for besværligt.

HTML er der nogle der kan - de har været meget på Arto.dk og brugt små tags/billeder mm.

Det er en større udfordring at sælge dem ideen om at en anstrengelse nu, kan komme dem til gavn senere. Meget få forstår det.

Jeg fortsætter ufortrødent med at indoktrinere et par stykker ;)

Med venlig hilsen Lennart

  • 0
  • 0

Hej Jakob

Super god illustration. Jeg tænker, om der ikke burde være en tredje kurve :)

Semi-geek: 1. Does it manually 2. Gets annoyed 3. Googles his way to a pre-made script to automate 4. Runs script 5. Wins big

  • 0
  • 0

Semi-geek: 1. Does it manually 2. Gets annoyed 3. Googles his way to a pre-made script to automate 3.5 Adjusts the script to his specific needs 4. Runs script 5. Wins big

Så har vi den :)

  • 0
  • 0

Som mig, på den der kurve: Ser hvad scriptet gør Rekonstruerer det manuelt Lærer af det

Jeg har gjort det med GIMP, simpelthen fordi, det virker som om man maler med svamp (meget fy!), eller tilsvarende. Man må ikke springe over, hvor gærdet er lavest!

Til gengæld synes jeg, man skal dele sin surt erhvervede viden med alle. Computeren er et værktøj, så der er ikke grund til at alle, skal genopfinde det dybe vand og den varme tallerken. Information wants to be free.

Min lille knægt spillede "Battle Chess" som 3½ årig- OG kunne smide flere dronninger ind. Det vidste jeg ikke engang at man kunne. (Jeg er kun jævn skakspiller). Men ok- der var ikke rigtigt nogen børnespil dengang. Udover Kaptajn Kaper, men der skulle man kunne læse.

Mvh Tine- med nørdafkom

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten