close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Jeg elsker færdselsloven! Sådan - så er det sagt.

‘Færdselsloven er en helt fantastisk lov’. Sådan cirka sagde en dansk forfatterinde i et interview jeg læste forleden.

Jeg er fuldstændig enig.

Færdselsloven har alle de grundlæggende ingredienser et velfungerende demokratisk samfund har brug for. Og så virker den!

Hver dag oplever jeg den i praksis på smukkeste vis.

Hver dag skal vi allesammen et sted hen. Vi gøre det i bil, på cykel, gående, på motorcykel, knallert og med offentlig transport. Men i samme øje blik vi sætter i gang, så gælder færdselsloven.

Og fælles for os alle er, at vi gerne vil komme frem, uden at vi kommer til skade eller ligefrem dør. Vi ønsker heller ikke at skade andre og der er heller ikke nogen, som gider at få ødelagt deres bil, cykel eller andet personlige transportmiddel.

Derfor har vi færdselsloven. Jeg vil kalde den ultrademokratisk, fordi den selvfølgelig er blevet vedtaget af nogle demokratisk valgte lovgivere, men især fordi vi alle i det daglige kan se den i aktion og selv bidrager direkte.

Den er ikke skjult som skattelovgivningen, hvor jeg ikke aner om min nabo eller dem længere nede af vejen snyder og bedrager. Ofrene er ikke bare nogen, som jeg kan ignorere og tænke, at det er de andres problem. Ude i trafikken kan jeg se når forbrydelsen sker lige når den sker.

Den fungerer heller ikke som loven om, at vi ikke må slå andre ihjel - den er måske kontant og præcis, men de fleste af os kommer heldigvis aldrig i forbindelse med den.

Færdselsloven er også konsekvent - både for høj og for lav. Bliver jeg taget i at køre for hurtig, så er jeg næsten ikke kommet hjem, før der ligger en hilsen fra staten i min E-Boks. Holder jeg ikke min bremselængde og kører ind i ham foran, så er det min skyld - uden diskussion.

Det gælder også for toppen: Hvor mange gange har politikere ikke driblet sig udenom diverse bilag, som ikke var helt fine i kanten? Men når en betonklods kan komme i vejen eller en bane kokain køres ind, så kan det stopper en karriere.

Samtidig er færdselsloven fleksibel, for når de klare regler forsvinder, så finder vi ud af det alligevel. Vi holder tilbage, når en ældre medborger ikke kan komme over krydset før det bliver rødt og vi vinker en medbilist ud fra en sidevej, hvor vedkommende er blevet fanget i myldretiden. Når trafikreguleringen svigter i mareridtskrydset, ja, så hjælper vi hinanden over med en venlig gestus (også selvom der ifølge reglerne er højrevigepligt - som ingen alligevel overholder).

Og ja, jeg kan opremse utallige gange, hvor en idiot har gjort noget totalt idiotisk - det er hvad man kan forvente af idioter. Men de allerfleste af os er ikke idioter, vi vil faktisk gerne gøre det ordentligt - både på vejen, på fortovet og på cykelstien.

Selvfølgelig kommer vi også en gang imellem til at laver fejl: glemmer at blinke (eller række hånden ud), kører over for gult, går over for rødt og måske trykker vi en anelse for meget på speederen. Det er kun menneskeligt og forhåbentlig får det ikke alvorlige konsekvenser. Men i det daglige bestræber vi os i at overholde færdselsloven.

Og når vi alle er kommet sikkert hjem, så kan vi jo stille spørgsmålet: Hvordan ville trafikken se ud, uden en færdselslov?

Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Ken:

men hvor de fleste alligevel kommer levende frem (dog ikke uden skrammer og buler) ;-)

Det vil jeg gerne se bakket op af fakta - så vidt jeg ved, ligger Italienerne væsentligt højere i antal trafikdræbte pr kørt kilometer end danskerne.

  • og de har faktisk en færdselslov. At dele af den bliver fortolket mere liberalt end herhjemme, er langt fra det samme som at sige, at de ikke har en.

Så: Jeg er helt enig med Bjørn :o)

mvh Flemming

  • 14
  • 1