close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
bloghoved ledelse med hjelm

Intelligente transportsystemer og angsten for de bonede gulve

Til september kommer ITS verdenskongressen til København. Fem dage med intelligente transportsystemer. Den glæder jeg mig meget til. Når man som jeg er i krydsfeltet mellem transport og IT, er det et must.

Illustration: Troels Heien / www.monoline.dk

I Movia bidrager vi til kongressen, både fagligt og økonomisk. Det betyder, at jeg er blevet en del af et ambassadørkorps, bestående af repræsentanter fra de involverede selskaber og organisationer, med den særlige opgave at markedsføre kongressen. Det har jeg det lidt sværere med.

I fredags var jeg til mit første ambassadørmøde, med tale af borgmesteren, gruppebillede og 'mulighed for at netværke’. Alt sammen rigtig fint. Bortset fra, at jeg føler mig som en guldfisk uden for sin bowle til den slags arrangementer, med mange nye mennesker, hvor jeg ikke har en klar rolle. Det er en del af ledergerningen at kunne håndtere den type situationer. Men jeg vil altid skulle tage mig sammen, før jeg går ind til det.

Det bliver kaldt ”tillært ekstrovert”, lærte jeg engang i en af de mange tests, man udsættes for til jobsamtaler. Jeg er grundlæggende introvert, og få bedst energi ved at sidde selv, eller i trygge rammer, hvor jeg kender min rolle. Men jeg har lært mig, hvordan jeg skal agere – og kan optræde ekstrovert, når lejligheden kræver det. Så det er muligt at bøje sin personlighed – til en vis grad. Men jeg slipper aldrig helt for angsten for de bonede gulve.

Til gengæld er der kongressen at se frem til. Her har vi meget at vise frem. Rejseplanen er en state-of-the art rejseplanlægger. Rejsekortet er en landsdækkende, driftsstabil platform til salg af rejser i den kollektive transport. Trafikselskabernes flextrafik er en effektiv, behovsstyret transportordning, baseret på et fælles IT-system. Men mere om dette, når vi nærmer os.

EskilThuesen
skriver om egne erfaringer med offentlig ledelse med en baggrund som ressourcedirektør i Movia med ansvar for IT, rejsekort, takster, drift og HR, og bestyrelsesmedlem i Rejsekort A/S og i lokalafdelingen af Kommunalteknisk Chefforening. Uddannet fra DTU i 1994, og har siden arbejdet for Storebæltsforbindelsen og Ørestadsselskabet, i Trafik- og Miljøministeriet, og i Københavns og Frederiksberg kommuner.