close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Ingen panik - BMW i3 REX holder distancen

BMW i3 REX er en type bil som vi ikke før har set på de danske veje. I første omgang kunne den ligne en plugin-hybrid (hvilket jeg fejlagtigt antog den for): den har elmotor, mange batterier og en benzinmotor. Men når øjnene falder på lige netop benzinmotoren, så er der noget galt: to cylindre, 650 ccm og en tank på ni liter! Det er ikke noget som signalere langtursbil.

Og det er helt korrekt opfattet, slår Andreas Andersson fra BMW-forhandleren Jan Nygaard i Lyngby fast:

»REX’en er en elbil og den skal køres som sådan en. Fidusen er så, at hvis man har et kørselsbehov, som en gang imellem rækker lidt ud over de 130-160 km i3’eren normalt kan køre, så skal man vælge REX’en med rækkeviddeforlænger,« siger han

Illustration: Bjørn Godske

Han vil endda gå så langt, at sige, at REX’en egentlig er en dårligere elbil end den rene i3. Det skyldes, at BMW i REX’en har fjernet varmepumpen til kabinevarme. Hvis det er koldt om man fryser om hænder og fusser, så er det el direkte fra batterierne som bruges til opvarmning i REX’en:

»Og da vi jo har temmelig mange kølige dage i Danmark, så vil det trække ned på rækkevidden i forhold til i3’eren,« siger han og anbefaler, at hvis man ikke har brug for den ekstra rækkevidde, så kan man spare 60.000 kroner og 120 kilo i ekstravægt ved at vælge en i3 uden REX.

Hvordan køre den så? Min gode kollega Henrik Mortensen har tidligere på Motorbloggen beskrevet indretningen og opbygning af i3’eren efter at have kørt i den i en lille uges tid. Han tog også en tur i REX’en, men kunne bagefter konstatere, at køreegenskaberne ikke var mærkbare anderledes end i den rene i3.

Masser af kraft - selv på benzin

Det bringer os frem til hvordan REX’en så opleves: Jeg modtog bilen fuldt opladet og gik straks i gang med at køre batteriet fladt. Det interessant er jo, hvad der sker når motoren skal i sving.

Det kan den først kommer når batteriet er ned på 75 procent af fuld kapacitet. Når det sker, kan man i den omfattende BMW-menu, som naturligvis styres af et joystick mellem sæderne, finde et punkt, hvor man giver motoren ordre til at holde det nuværende ladningsniveau så længe det er muligt.

Det er så her, at rækkevidden bliver forlænget. for hvis man træder meget blødt på speederen, så vil man kunne se, at rækkevidden forbliver den samme. Men hvis det skal gå stærkt på motorvej eller mange kraftige accelerationer, så vil rækkevidden falde. Men uanset om benzinmotoren kører eller ej, så har man den fulde fornemmelse af en elbil til rådighed. Der er altså altid ‘elbilsacceleration’ at gøre godt med, hvad enten benzinmotoren kører eller ej.

Når batterikapaciteten kommer ned på 6,5 procent, vil benzinmotoren altid slå til og så er det man skal overveje om man vil liste hjem eller finde en oplader. For hvis batterikapaciteten kommer ned på én procent, så vil bil stoppe - uanset om der er benzin i tanken eller ej. Man kan altså ikke køre batteriet helt fladt og så bare fylde benzin på. Det var min oplevelse, at på lige vej, kunne man køre 80-90 km/t med REX’en tændt uden at tappe batteriet. Det er altså det man har til rådighed, hvis man bare skal frem.

Derfor kan jeg også hurtigt svare alle jer, der har spurgt til bilens motorvejsegenskaber med REX’en slået til: Der er ingen forskel. Det er altså ikke en bil, hvor man skal køre med REX’en tændt på motorvejen og på el i byen. Batterierne giver heller ikke noget ‘ekstra’, hvis REX’en er tændt.

Man kan selvfølgelig godt spare op, så der er mere el til bykørsel. Men generelt skal man fra starten afgøre, hvor langt man vil køre. Hvis det bare er de daglige ture til og fra arbejde og holder man sig inden for ca. 100 km, så er der ingen grund til at bruge REX’en.

Kan den ruste?

I har også spurgt om den kan ruste. Svaret er både ja og nej. Inde midt i bilen skulle der være nogle bærende elementer af stål og bremseskiverne er også af stål. Men ud over det er hele bilen lavet af rustfrimaterialer. Altså ikke noget med at få den undervognsbehandlet (hvilket man iøvrigt ikke må med nogen BMW’er). Der er ikke nogen kilometerbegrænsninger på service, blot skal den ind hver 24. måned.

Prisen for en ren i3 starter ved 282.000 kr. Hvis man vil have REX’en skal man lægge 335.600 for basisversionen. Et lille minus med den nuværende version er, at den kun kan lade AC fra en fase og dermed kun hælde maks 7,5 kWh på i timen, hvilket giver en opladningstid på godt tre timer. Men hvis man køber en REX med lidt højere udstyrsniveau (348.060 kr.) end basisversionen, er der mulighed for DC hurtigopladning igennem combo-stikket. Det kan bringe opladningstiden ned på 30 minutter for 80 procent.

Er det så en god ide BMW har lanceret? Ja, det synes jeg faktisk at det er. Men det skal tages med det forbehold, at hverken bilproducenter eller os forbrugere endnu har fundet os tilrette med, hvilken teknologisk løsning som rammer plet. Vi er endnu prøvefasen. Bilproducenterne sender biler på markedet for at spørge: “Kan I bruge den her?” og vi forbrugere har stadig svært ved at afkobles os fra benzinbilernes udbegrænsede rækkevidde.

Med i3 REX har BMW taget et modigt skridt med en bil, som på mange vil virke som en angstdæmpende kur mod de rene elbilers risiko for at løbe tør. Fornemmelsen af, at jeg godt kan komme hjem, hvis bare jeg letter foden lidt fra speederen skal nok få kunder i butikken.

Så når vi om nogle år har vænnet os til, at en bil nødvendigvis ikke kan det samme som dagens benzin- eller dieselbil (men noget andet), så er jeg sikker på, at elbiler med rækkeviddeforlænger, som i BMW’en, vil være en del af bilparken.

Her kommer lige nogle data for i3 REX:

CO2-udledning g/km: 13

Forbrug, km/l: 166,7

Rækkevidde blandet kørsel, km: 240-300

Vægt, kg: 1.315

Ydelse, hk/kW: 170/125

Drejningsmoment, Nm: 250

Topfart, km/t: 150

Acceleration 0-100 km/t, sekunder: 7,9

Acceleration 80-120 km/t, sekunder: 5,5

Pris, kr.: 335.600

BjørnGodske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

"For hvis batterikapaciteten kommer ned på én procent, så vil bil stoppe - uanset om der er benzin i tanken eller ej."
Man kan altså ikke blot parkere og lade motoren lade den op? Det giver så det andet spørgsmål, om motoren overhovedet kan øge ladningen på batteriet.
Det er måske denne mærkværdige styring, der giver den vanvittige rækkevidde/l benzin.
På mig virker det som om styringen mere er tilpasset regler og måleprocedurer end til en god køreoplevelse.
Har du nogle tyske priser, for de har formodentlig ikke de samme skatter som i Danmark.

  • 4
  • 3

Nej, jeg har ikke de tyske priser, men mon ikke du nemt kan google dig til dem.

Det var min oplevelse, at hvis man kørte meget pænt, så kom der flere kilometer på batteriet, når motoren kørte.

  • 4
  • 0

Med i3 REX har BMW taget et modigt skridt med en bil, som på mange vil virke som en angstdæmpende kur mod de rene elbilers risiko for at løbe tør. Fornemmelsen af, at jeg godt kan komme hjem, hvis bare jeg letter foden lidt fra speederen skal nok få kunder i butikken.

Men når vi om nogle år har vænnet os til, at en bil nødvendigvis ikke kan det samme som dagens benzin- eller dieselbil (men noget andet), så er jeg sikker på, at elbiler med rækkeviddeforlænger, som i BMW’en, vil være en del af bilparken.

Tager jeg fejl, eller mangler der et "ikke" i andet afsnit? Sprogligt set virker det sådan, da sætningen starter med "Men".
Altså "så er jeg IKKE sikker på,"?

  • 0
  • 3

Holder forbrændingsmotoren en konstant hastighed (effekt) og dermed et optimalt arbejdspunkt, eller tilpasser den sig forbruget?

Synes det er synd de har sparet varmepumpen væk i REX'en.

  • 4
  • 0

Jeg tænker, at hvis Benzinmotoren havde haft lige et par KW mere power, så kunne man ubesværet køre videre så langt man nu havde brug for med den hastighed der passede (altså f.eks. 130 på motorvejen). Så ville man have en bil, der kunne nøjagtig det som alle andre biler kan, men som stadig var en elbil på langt de fleste ture man kørte. Personlig er vel 90% af min kørsel ture under 100KM.

Men det er da et skridt i den rigtige retning mod noget, der 100% kan erstatte en gammeldags benzinbil, og endda give federe kørsel. Jeg forstår dog heller ikke helt det med varmepumpen. Er det fordi der kommer noget ekstra afgift hvis den er tungere eller hvad? Det er vel begrænset hvad den koster og vejer i det hele taget?

  • 3
  • 1

Nej, den er ikke uden afgift, den er "fuldt" afgiftsbelagt - men der er så fradrag for km/l - som så gør at afgiften kommer ned på minimumssatsen. :) Men afgift er der, det er jo ikke en ren elbil.

  • 0
  • 0

Du kan jo stadig køre videre, men du kan nok ikke holde 130km/t hele tiden. For mig er det fint hvis jeg kan køre videre med 90km/t og holde samme batterikapacitet. På den måde kan jeg tage en tur til Jylland fra hovedstaden og stadig nå frem uden at være bekymret for rækkevidden.

  • 3
  • 2

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor meget benzinmotoren larmer når den kører? Der er risiko for at den giver en irriterende konstant larm da den holder fast omdrejningstal hele tiden.

Kan benzinmotoren kun køre når bilen også kører, eller kanden stå og lade i f.eks. 15 minutter efter man har stoppet bilen - og dermed benytte motoren som en "nødlader"

  • 4
  • 0

Med hensyn til motorlyden, så har jeg lavet en lille video, som kommer på i lønet af weekenden. Den er optaget med et Gopro-kamera, så lyden er ikke fantastisk. Min oplevelse var, at man sagtens kan høre motoren, men det er ikke noget drastisk og man vænner sig meget hurtigt til det.

Nej, man kan ikke lade motoren stå og fylde batterierne op. Motoren kører kun når bilen kører.

  • 1
  • 0

Hej Bjørn,
Tak for en interessant artikel. Man kunne savne lidt mere info om:
- COMFORT, ECO PRO or ECO PRO+ mode - er de ens i i3 med og uden REx?
- Lader REx virkelig med konstant effekt? Vil det sige at den starter og stopper sin ladning under kørslen? Undlader man virkelig at regulere ladeeffekten? Det kunne nemt styres ved at variere benzinmotorens rpm og/eller moment til generatoren.
- får man kabinevarme fra motorens køling?
- Kan man ikke slå REx til ved 75% batterikapacitet, så man kan holde 130km/t meget længere inden batteriet når ned på 6,5% end ved ren batteridrift, hvorefter man må reducere hastigheden?
- kan man virkelig lade med 7,4kW med en fase? Det kræver 32A - i DK har vi max 16A, dvs 3,7kW, på en-fasede installationer. BMW tilbyder en 3-fase 22kW option på i3; findes den også til i3 REx?
- hvor sidder benzinmotoren? optager den bagageplads?
- gerne lidt mere teknik til "Ingeniøren": er generatoren også startmotor? - og svinghjul? osv
- gerne lidt mere økonomi: er den fri for grøn ejerafgift som en ren elbil? forsikring? må man parkere gratis på elbil-pladserne og lade? osv

  • 4
  • 1

Jeg tænker, at hvis Benzinmotoren havde haft lige et par KW mere power, så kunne man ubesværet køre videre så langt man nu havde brug for med den hastighed der passede (altså f.eks. 130 på motorvejen).

Sagen er bare, at du ikke ville kunne holde 130 km/t med lige et par KW mere. Når du er oppe i fart (især motorvejsfart) så er dit energiforbrug stort set bestemt udelukkende af vindmodstanden, der som bestemt stiger med kvadratet på hastigheden. Dvs. sætter du hastigheden op fra 110 km/t til 130 km/t, så stiger dit energiforbrug med 40%!

Hvis en i3 bruger nogenlunde samme energimængde som en Fluence, så burde du kunne holde 110 km/t med de 25 kW som motoren i en i3Rex har, men heller ikke mere. 130 km/t ville kræve omkring 35 kW.
På den måde kommer du hurtigt op i en motorstørrelse der nærmer sig normal bilmotor, og så er ideen ligesom gået fløjten.

Når man kører elbil, så bliver man iøvrigt ekstremt opmærksom på hvor godt denne sammehæng holder.
Med 90 km/t har jeg en rækkevidde på 150 km. Med 50 km/t burde jeg så have en rækkevidde på 270 km (150 km * 90^2/50^2 * 50/90) hvilket er præcis den rækkevidde jeg får, når jeg måler energiforbruget ved 50 km/t.
Dette viser iøvrigt også meget godt hvorfor elbiler er elektronisk fartbegrænset til 130 km/t. Ved 180 km/t er forbruget 2,7 gange højere end ved 110 km/t.

  • 4
  • 0

Jeg har fået tilsendt følgende fra BMW. Da det er et skema, så kan det være lidt svært at gennemskue:

BMW i Service Inclusive - gældende fra 01/2014

WW Standard interval - Premium (ex factory)

Alle priser i DKK inkl moms

SA-kode År/km Omfang

07US Service 2.830 2.122

07D7 Plus 7.428 6.809

07UT Repair 4.375 4.069

07NG Service 3.007 2.299

07NM Plus 10.788 10.169

07UU Repair 4.680 4.273

07DD Service 5.394 3.891

07DE Plus 13.176 11.850

07NW Service 5.394 3.891

07NK Plus 13.176 11.850

07D3 Repair 20.957 19.024

07NH Service 5.748 4.245

07NA Plus 17.332 16.094

07CD Repair 24.416 22.076

07DL Service 13.088 9.285

07DM Plus 24.849 21.312

Pakkeberegninger Plus+Repair

Alle priser i DKK inkl moms og forhandleravance

SA-kode År/km

07D7+07UT 3/40 Plus+Repair 11.803 10.878

07NM+07UU 3/60 Plus+Repair 15.468 14.442

07NK+07D3 5/60 Plus+Repair 34.133 30.874

07NA+07CD 5/100 Plus+Repair 41.748 38.170

REX = Range Extender

BEV = Battery Electric Vehicle

3/40

3/60

4/60

5/60

5/100

10/100

  • 0
  • 0

Tak for en interessant artikel. Man kunne savne lidt mere info om:
- COMFORT, ECO PRO or ECO PRO+ mode - er de ens i i3 med og uden REx?

De forskellige modes er de samme som i i3

  • Lader REx virkelig med konstant effekt? Vil det sige at den starter og stopper sin ladning under kørslen? Undlader man virkelig at regulere ladeeffekten? Det kunne nemt styres ved at variere benzinmotorens rpm og/eller moment til generatoren.

Ja, den starter og stopper under kørsel. Men hvis du har bedt den om at holde en bestemt ladning, så vil de køre hele tiden, undtagen når du holder stille. Om ladeeffekten reguleres, ved jeg desværre ikke.

  • får man kabinevarme fra motorens køling?

Nej, varmen kommer fra batteriet.

  • Kan man ikke slå REx til ved 75% batterikapacitet, så man kan holde 130km/t meget længere inden batteriet når ned på 6,5% end ved ren batteridrift, hvorefter man må reducere hastigheden?

Det er lige præcis sådan man gør. Hvis man ved, at man skal langt, så slår man REX'en til når man kommer under 75% og fortsætter. Hvis man kører 130 km/t går det selvfølgelig hurtigere med at tappe batteriet end hvis man kører 90 km/t.

  • kan man virkelig lade med 7,4kW med en fase? Det kræver 32A - i DK har vi max 16A, dvs 3,7kW, på en-fasede installationer. BMW tilbyder en 3-fase 22kW option på i3; findes den også til i3 REx?

Her er der tekniske data for i3 REX - også mulighederne for ladning : http://www.bmw.dk/dk/da/newvehicles/i/i3/2...

  • hvor sidder benzinmotoren? optager den bagageplads?

Den sidder under gulvet i bagagerummet og optager ikke bagageplads i forhold til i3'eren.

  • gerne lidt mere teknik til "Ingeniøren": er generatoren også startmotor? - og svinghjul? osv

Jeg tror ikke jeg forstår, hvad du mener: Benzinmotoren er en scootermotor med egen startmotor.

  • gerne lidt mere økonomi: er den fri for grøn ejerafgift som en ren elbil? forsikring? må man parkere gratis på elbil-pladserne og lade? osv

Al det med økonomi må andre tage sig af :-)

  • 1
  • 0

Priserne i Tyskland og i Danmark er næsten ens på elbil udgaven af BMW i3. Der er kun momsen til forskel 19% i stedet for den danske 25%. Ellers er bilen afgiftsfri.

BMW i3 REX er derimod afgiftspålagt som en benzinbil. Men den bruger efter EU normen 0,6 l/100 km, hvilket svarer til 166,7 km/l. Da alle benzinbiler får et fradrag i afgiften på kr. 4.000 for hver km over 16 km/l, så har REX udgaven et fra fradrag på op til 150 x 4000 kr. = 600.000 kr. Der kan derfor vælges meget ekstraudstyr før der begynder at komme afgift på REX. Der er dog en grundafgift på kr. 19.800, derfor er REX lidt dyrere i Danmark end i Tyskland.

Der er faktisk en bil der kører på samme måde som BMW i3 REX. Det er Opel Ampera. Den har bare en kraftigere motor/generator. Den bruger 1,2 l/100 km, hvilket bl.a. skyldes at den har et mindre batteri. Omregnet er det "kun" 83,3 km/l. Den har derfor kun et fradrag på 67 x 4000 kr. = 268.000 kr.

Med de danske afgiftsregler er der derfor en forskal på 332.000 kr. når bilen kører 0,6 km/l i stedet for 1,2 km/l. Rimelige og fornuftige afgiftsregler? - Nej.

  • 2
  • 0

BMW i3 og i3 REX kan begge lade med en fase 16A 3,7 kW med den indbyggede lader. Der kan tilvælges Combo2 lynladning med jævnstrøm. Laderen er så en ekstern lader. P.t. står der kun en Combo2 lader i Danmark, ved Shell i Sydhavnen, København.

i3 og i3 REX kan ved tilvalget også lade med 32A 7,4 kW, men stadig kun på en fase. Der er ikke mulighed for 3 faset opladning. Ikke alle husstande har kapacitet til 32A medmindre elnettet til huset opgraderes. Det koster ca. 1.045 kr. per ampere i "investeringsgebyr" til elselskabet.
3 faset opladning findes kun i den europæiske udgave af Tesla Model S med 11 kW (3 x 16 A) eller 22 kW (3 x 32A). Og i Renault Zoe, der som den eneste elbil har en indbygget lader på op til 43 kW (3 x 63A), hvilket kræver en god el-installation :-)

  • 3
  • 0

Der er faktisk en bil der kører på samme måde som BMW i3 REX. Det er Opel Ampera. Den har bare en kraftigere motor/generator. Den bruger 1,2 l/100 km, hvilket bl.a. skyldes at den har et mindre batteri. Omregnet er det "kun" 83,3 km/l. Den har derfor kun et fradrag på 67 x 4000 kr. = 268.000 kr.

Det er nu ikke helt korrekt, da Opel Ampera's benzinmotor kan trække direkte på hjulene. Selve køreoplevelsen er også en helt anden end i BMW i3 REX, ikke så meget når man kører på ren el som når benzinmotoren er slået til. Når det sker opfører Ampera'en sig mere som en lidt sløv benzinbil.

  • 1
  • 0

Det er rigtigt at Opel Ampera KAN trække med benzinmotoren i et særligt bjerg-mode, men udgangspunktet er det samme, at bilen trækker med elmotoren og benytter benzinmotoren som generator.

Nej. Motorjournalister har generelt svært ved at forstå systemet. Det er faktisk det samme system som bruges af Toyota i deres hybrider. Der er en benzinmotor og to elmotorer, som også kan fungere som generatorer. Disse er koblet sammen i et planetgear. Hele systemet fungerer som et trinløst automatgear, hvor udvekslingen styres ved at overføre effekt mellem de to elmotorer, med den ene som generator og den anden som motor.

Et planetgear har tre indgange. Benzinmotor på en indgang, elmotor på en anden. Den sidste deles af drivakslen og den anden elmotor.

Dette koncept er mere effektivt end en seriel hybrid som BMW i3 REX. Det er mere effektivt fordi en del af drivkraften overføres direkte fra motor til hjul uden en tabsgivende konvertering til strøm. Men det er også mere komplekst, så det giver mening at BMW satser på en billigere og lettere teknologi.

  • 2
  • 0

Med de danske afgiftsregler er der derfor en forskal på 332.000 kr. når bilen kører 0,6 km/l i stedet for 1,2 km/l. Rimelige og fornuftige afgiftsregler? - Nej.

Nu er de danske bilafgifter jo på ingen måde hver rimelige eller specielt ikke fornuftige.

Hvis det er fordi man ønsker at gave miljøet, så giver det jo ingen mening at pålægge en afgift på bilens pris. Den belaster jo ikke miljøet ved at stå hjemme i garagen.
Sært at man skal betale en afgift hvis man kan lide at købe biler, der jo trods alt har en vis værdi for samfundsøkonomien via den transportmulighed de giver, mens man slipper for det er lystbåde eller pelskåber man har lyst til at købe.
Hvis det er miljøet man vil gavne, så læg da en afgift på brændstoffet, der dækker den inddirekte udgift som forbruget af dette brændstof påfører samfundet også i form af vejslid (og hverken mere eller mindre).

Så ville folk også have råd til at beholde den 17 år gamle Toyota Corolla, istedet for at skille sig af med den, når de investerede i en elbil. Især hvis forsikringsselskaberne så også kunne finde ud af, at der biler der kører mindre end 8000 km/året, - f.eks. bare 2000 km/år og dermed har langt lavere risiko.
Det ville nok få en del flere til at købe elbil, med de fordele for miljøet det indebærer.

  • 1
  • 0

Synes det er synd de har sparet varmepumpen væk i REX'en.

Jeg synes at det er endnu mere synd, at de ikke har brugt de 60.000 kr og 120 kg på et større batteri. Så kunne man vel have kørt sådan 50-60 km længer på en opladning!

Jeg tror meget at REX løsningen er noget der vil tiltale førstegangskøbere af elbiler, der stadigvæk ikke helt kan forstå hvordan det er at købe elbil og derfor har brug for sådan en lille tryghedmotor til overtalelse.
Når de så har haft sådan en i3REX et stykke tid, så vil de også ærge sig over, at pengen ikke istedet er brugt på et større batteri, der giver meget mere brugsværdi i hverdagen, end værdien i at undgå en hurtigladning 10 gang om året.

Jeg tror ikke at vi vil se biler med rangeextender, lige så snart folk vænner sig til at køre elbil

  • 6
  • 1

Ahh smart.. Man kan køre som normal - hvis man bare lige stopper 30 min undervejs?

Det er jo ikke som normalt..

Eller den anden vej rundt. Hvis jeg sammenligner min elbil med en fossilbil.

Så fossilbilen kan køre som normalt, - hvis jeg lige et par gange om måneden finder et sted at holde ind og bruge tid på at stå i kulden og hælde brændstof på bilen?

Alt har sine fordele og ulemper. Og det er klart, at hvis man for den ene løsning kun vælger at se på fordelene og på den anden kun på ulemperne, så er det nemt at en løsning til at femstå bedre end en anden...uanset om den så iøvrigt måtte være det.

  • 2
  • 0

@Mads

Der er ikke gratis parkering for elbiler i Kbh. Den ordning der engang var, er ophørt. Google det...
Det ville ellers være den totalt seje lokkemad for at få flere elbiler til byen.

Opladning er heller ikke gratis -de fleste ladestandere kræver abonnement hos eOn, Clever eller hvem der nu er udbyder. Prisen varierer mellem 3 og 5 kr. pr kW, afhøngig af om man vil betale et månedabonnement på 100 kr til udbyderne. (alt sammen ca. priser selvf.)

  • 0
  • 0

Opladning er heller ikke gratis -de fleste ladestandere kræver abonnement hos eOn, Clever eller hvem der nu er udbyder.

Det svar jeg fik fra Parkering København er, at der kan oplades gratis fra de standere der er opsat af Parkering København, på de offentlig parkeringspladser for elbiler. Det kan Københavns Kommune jo også nemt tillade sig med den pris de tager for parkering!
Hvor mange kW der kan oplades med fra disse standere er jeg ikke klar over.

  • 1
  • 0

Som kandidat til snarlig indtræden i pensionisternes rækker, bliver jeg helt blød om mit teknikerhjerte ved denne løsning BMW er kommet med.
Det er da den perfekt pensionistbil (nr 2 altså!) til sommerhuskørsel ca. 90 km væk, og med solceller på udhustaget - bare et par kW - til at betale hjemturen...
Vi vælger alligevel landevejen over Ringsted, hvor 80-90 km/t passer fint.
Nu skal vi så bare vente på de første brugte kommer på markedet om en 3 år, så prisen også passer til pensionistbudgettet.

  • 2
  • 0

Det er da den perfekt pensionistbil (nr 2 altså!) til sommerhuskørsel ca. 90 km væk, og med solceller på udhustaget - bare et par kW - til at betale hjemturen...
Vi vælger alligevel landevejen over Ringsted, hvor 80-90 km/t passer fint.
Nu skal vi så bare vente på de første brugte kommer på markedet om en 3 år, så prisen også passer til pensionistbudgettet.

Hvis dit sommerhus bare ligger 90 km væk, så er det jeg ikke forstår, at du ikke allerede nu køber en brugt Fluence til 100.000 kr.
Den har rigeligt rækkevidde til turen, du kan få den nu, den er langt billigere, og iøvrigt ikke så lidt kønnere. Jeg lover dig, at hvis du køber den idag, så vil du aller,de næste uge klappe dig selv på skulderen over egen visdom, når du suser glidende og stille gennem landskabet.

Jeg tror du er ramt af førstgangs elbilskøberens angst for om det nu kan fungere, og derfor tror at du har brug for en hjælpemotor, du senere hen bare vil ærger dig over at have brugt penge på.

  • 2
  • 1

110 ville også være fint med mig. 90 er ikke.

Hvis man som mig er en nærrigrøv, der køber en elbil der ikke kan lynlade, fordi man kan få den slagstilbudspris, så kan man også lære at leve fint med 90 km/t, hvis det tillader en at nå derhen hvor man skal.
10 minutter længere fra København til Odden færgehavn er faktisk så lidt, at min konen foretrækker at vi tager elbilen frem for diesel SUV'en.

Med en elbil lærer man ret hurtigt, at rækkevidden faktisk i vid udstrækning er noget man selv bestemmer. En fordobling af hastigheden halvere rækkevidden. Men den positive version af sammen sandhed er så til gengæld, at en halvering af hastigheden fordobler rækkevidden!

Det eneste der kan være lidt irriterende er, at bilfabrikanten gerne vil fratage en muligheden for selv at bestemme rækkevidden ved at begrænse tophastigheden til 130 km/t. Jeg ville ellers gerne prøve at køre 180 km/t elektrisk, også selvom jeg kun kunne gøre det i 75 km.
Måske der er nogen der har fundet ud af, hvordan man hacker den computer og får vendt den rigtige bit.

Men sært nok kan tracktion-kontrol slås fra i en Fluence. Så man må åbenbart gerne kører rundt med hjulspin hver gang man starter, men til gengæld ikke bestemme hvor hurtigt man må køre.
Kan tracktion-kontrol også slås fra i en i3, - og andre elbiler? Eller er det en speciel fransk feature?

  • 1
  • 0

Hej Bjørn.

Du skriver ordret:

" Her kommer lige nogle data for i3 REX:
CO2-udledning g/km: 13
Forbrug, km/l: 166,7 "

Umiddelbart skulle man så tro, at privatbilismens miljøproblemer m.h.t. CO-2 er løst. HVis det var tilfældet, burde alle jo gå ud og købe en BMW I 3 REX, Opel Ampera eller en lignende bil.

Men jeg stiller mig skeptisk overfor dette.

Derfor vil jeg gerne have dig - eller andre personer med relativstor viden eller fagviden - til at forklare mig, hvordan de 166,7 km / l er regnet ud. Et CO-2-tal på kun 13 gram / km er jo totalt vanvittigt.

P.S: Jeg har selvfølgelig læst lidt om, hvordan man beregner visse lignende ting. Men vil I andre være søde at forklare mig overstående ?

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0

Kilde: http://www.bilimp.dk/statistics/index.asp
Leaf: ___Jan: 63 / Feb: 16 / Marts: 27 / April: 84 / Total 2014: 190 / Samme periode 2013: 58
Model S: Jan: 18 / Feb: 14 / Marts: 79 / April: 15 / Total 2014: 126 / Samme periode 2013: _0
E-up: ___Jan: 16 / Feb: _9 / Marts: 15 / April: 13 / Total 2014: _53 / Samme periode 2013: _0
Zoe: ____Jan: _7 / Feb: _4 / Marts: 19 / April: _4 / Total 2014: _34 / Samme periode 2013: _0
I3: _____________________ Marts: _2 / April: _2 / Total 2014: __4 / Samme periode 2013: _0

I alt: _____________________________________Total 2014: 407 / Samme periode 2013: 58

  • 1
  • 0

Derfor vil jeg gerne have dig - eller andre personer med relativstor viden eller fagviden - til at forklare mig, hvordan de 166,7 km / l er regnet ud. Et CO-2-tal på kun 13 gram / km er jo totalt vanvittigt.

Det er også fri fantasi. man udregner det efter hvor meget Co2 det kræver at producere 1 KW/h og regner på hvor mange KW/h bilen bruger på at køre 1 kilometer. Alt sammen meget elastiske mål, der er forskellige fra land til land.
En elektrisk cykel udleder måske mellem 1 og 10 gram pr kilometer. den vejer ca 20-25 kilo. Så for at få en elektrisk bil der vejer 1200 kilo til at køre 13g/km skal man stige ud og skubbe den.

En tommelfinger regel siger at en el-bil udleder ca lige så meget/lidt som en lille diesel bil.
Hybrid biler som i3 er svære at udregne. Det kommer helt an på hvordan man bruger den.

  • 0
  • 0

Hej Rene.

Tak for dit spændende og interessante svar. Jeg må indrømme, at jeg tit har været forvirret, når jeg læser de nævnte biltypers km / liter og CO-2 /km. Derfor har jeg ikke rigtigt brugt disse værdier til noget.

Er du klar over følgende:

Er det rigtigt, at man ved visse elbiler og hybrid-biler går ud fra, at den producerede el ikke giver noget CO-2 ? Hvis "Ja" er det jo en forkert måde at regne på. Dansk gennemsnitsstrøm giver jo en vis mængde CO-2. Så de tabel-værdier som man kan finde for visse elbiler og hybrid-biler bør måske se anderledes ud.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

En tommelfinger regel siger at en el-bil udleder ca lige så meget/lidt som en lille diesel bil.

Det kommer da vel i høj grad an på hvornår man oplader den!
Er der taget højde for at man normalt oplader om natten, hvor der er (i hver tilfælde i Danmark) er mest ledig vindkraft til rådighed? Det viser vel nødvendigheden af at få noget intelligens indbygget i elsystemet, så ens lader kun kobler til, når vindkraft står for over en vis procentdel af forsyningen.

Og hvad med i Norge hvor de anvender elkraft? Eller ved brug af naturgasfyring i kraftværket?

Eller er tallet opnået ved at regne med at al el til opladning kommer fra et oliefyret kraftværk? Hvor kommer den tommelfingerregel fra? Oliebranchen?

  • 1
  • 0

Eller er tallet opnået ved at regne med at al el til opladning kommer fra et oliefyret kraftværk? Hvor kommer den tommelfingerregel fra? Oliebranchen?

Det var en tommelfinger regel jeg opfandt til lejligheden. Nogen vil gerne sætte det højt, andre vil gerne sætte det lavt, så jeg sætter det midt imellem. Om man lader sin el-bil op med et håndsving eller benytter sig af kulsort lynladning på en vindstille dag kan jeg ikke vide noget om. Der er lange debatter bla på ing.dk om emnet.

I andre lande ser regnskabet anderledes ud.

  • 0
  • 0

hej Bjørn
Nu forsøgte jeg lige at se om jeg ikke kunne låne en hos BMW for at se hvor langt den egentligt kunne køre med REX. Som daglig pendler (120 km hver vej) ville den nok være oplagt som bil for mig - da jeg nu er den ret så glade ejer af indtil flere Audi A2 3L er dens design jo ikke fremmed for mig - og jeg er også vant til at udnytte beskeden kraft optimalt så jeg ville gerne så hvor langt jeg kunne trække de ampere som dels ligger i batteriet og dels kan leveres af denne lille generator når man kører friskt til men økonomisk - men det er var ikke muligt endnu at få en til låns i et døgns tid så lad mig så lige høre fra en der rent faktisk har haft mulighed for at køre den: når du nu kører tanken tom og fylder den op - dvs batteriet er nok nogenlunde 50-75% ladet op og du fylder så tanken op og kører ud på motorvejen igen med 110 km/t - hvor mange km fremad kommer du så med de 9 liter i tanken inden de er tomme igen. Jeg synes ikke det kan passe at vi har sådan et kæmpe tab i omsætningen at vi kommer ned på noget der ligner de her 3km/l

  • 0
  • 0

hej Bjørn
Nu forsøgte jeg lige at se om jeg ikke kunne låne en hos BMW for at se hvor langt den egentligt kunne køre med REX. Som daglig pendler (120 km hver vej) ville den nok være oplagt som bil for mig - da jeg nu er den ret så glade ejer af indtil flere Audi A2 3L er dens design jo ikke fremmed for mig - og jeg er også vant til at udnytte beskeden kraft optimalt så jeg ville gerne så hvor langt jeg kunne trække de ampere som dels ligger i batteriet og dels kan leveres af denne lille generator når man kører friskt til men økonomisk - men det er var ikke muligt endnu at få en til låns i et døgns tid så lad mig så lige høre fra en der rent faktisk har haft mulighed for at køre den: når du nu kører tanken tom og fylder den op - dvs batteriet er nok nogenlunde 50-75% ladet op og du fylder så tanken op og kører ud på motorvejen igen med 110 km/t - hvor mange km fremad kommer du så med de 9 liter i tanken inden de er tomme igen. Jeg synes ikke det kan passe at vi har sådan et kæmpe tab i omsætningen at vi kommer ned på noget der ligner de her 3km/l

  • 0
  • 0

Det var en tommelfinger regel jeg opfandt til lejligheden. Nogen vil gerne sætte det højt, andre vil gerne sætte det lavt, så jeg sætter det midt imellem

Dvs. noget du fandt på til lejligheden uden at ane om det var rigtigt! Det kan vi da ikke bruge til noget.
Men den stemmer med overens med de tal, som jeg har kunnet finde i en analyse fra oliebranchen. De har tal der siger at en elbil kun udleder marginalt mindre CO2 end en dieselbil (men væsentligt mindre end en benzinbil). Antagelsen bag disse tal er imidlertid at elproduktionen sker ud fra 80% kul og 20% naturgas.
Nu er sagen imidlertid at 28% af det danske elforbrug i snit dækkes af vedvarende energi (en andel der er stigende)! Hvor meget større andelen er om natten, hvor elbilbatterier hovedsageligt oplades, har jeg ikke kunnet finde tal for. Men vi er jo i hvert tilfælde noget over de 28%.

Og så tager oliebranchens tal heller ikke højde for, at en stor del af den danske elproduktion sker på kraftvarme-værker, med en samlet virkningsgrad på over 90% idet spildvarmen benyttes til opvarmning hvorved der spares CO2. Dette er ikke tilfældet for spildvarmen fra en bilmotor!

Det er jo så op til hver enkelt at overveje, hvorfor oliebranchen i deres analyse benytter de forudsætninger som de gør! Jeg kunne godt komme med et velbegrundet gæt!

I Norge ser tallene nok endnu bedre ud. Og i lande med en stor andel af atomkraft i elforsyningen må tallene også være ganske gode!

  • 0
  • 0

Sagen er bare, at du ikke ville kunne holde 130 km/t med lige et par KW mere. Når du er oppe i fart (især motorvejsfart) så er dit energiforbrug stort set bestemt udelukkende af vindmodstanden, der som bestemt stiger med kvadratet på hastigheden. Dvs. sætter du hastigheden op fra 110 km/t til 130 km/t, så stiger dit energiforbrug med 40%!


Korrekt at energiforbruget stiger med kvadratet på hastigheden, men for biler med forbrændingmotor kan det dog betyde at at motoren kører med et effiktivitetsmæssigt bedre omdrejningtal. Jeg havde eksempelvis tidligere en bil der kørte lige langt på literen uanset om man kørte 110 eller 130.

  • 0
  • 0

Korrekt at energiforbruget stiger med kvadratet på hastigheden, men for biler med forbrændingmotor kan det dog betyde at at motoren kører med et effiktivitetsmæssigt bedre omdrejningtal. Jeg havde eksempelvis tidligere en bil der kørte lige langt på literen uanset om man kørte 110 eller 130.

Sådan opføre min 24 år gamle Audi type 44 sig også. Jeg var forberedt på et noget højere forbrug da jeg forrige år på en tur til cote d'azur havde en el-cykel monteret bagpå på bilen. Det havde til min store overraskelse ingen synderlig indflydelse på benzin forbruget ved høj hastighed.

  • 0
  • 0

Det var en tommelfinger regel jeg opfandt til lejligheden. Nogen vil gerne sætte det højt, andre vil gerne sætte det lavt, så jeg sætter det midt imellem

Dvs. noget du fandt på til lejligheden uden at ane om det var rigtigt! Det kan vi da ikke bruge til noget.

Ja det er er en meget kompliceret udregning. Der er en del debat indlæg på ing.dk du kan deltage i hvis Co2 udledningen fra din daglige transport ligger dig meget på sinde.

Jeg benytter mig selv af et ULTRA energi effektivt køretøj i det daglige. så om det er 10 eller 20 Gram mindre betyder ikke noget for mig.
Det var nemmere i gamle dage. Der var elektriske biler Co2 neutrale og man kunne klistre et grønt blad på bagsmækken.

  • 0
  • 0

Ja det er er en meget kompliceret udregning. Der er en del debat indlæg på ing.dk du kan deltage i hvis Co2 udledningen fra din daglige transport ligger dig meget på sinde.

Så var det da godt at det lykkedes dig at forsimple den til noget der var meningsløst, uden du gjorde opmærksom på, at de forudsætninger du brugte, - nemlig oliebranchens, - ikke passer på Danmark (og vel egentlig ikke nogen Europæiske lande!).
Måske din tommelfingerregel støtter dig at i oprethold den tankegang du gerne vil fastholde, men meget mening giver den ikke.

Jeg benytter mig selv af et ULTRA energi effektivt køretøj i det daglige. så om det er 10 eller 20 Gram mindre betyder ikke noget for mig.
Det var nemmere i gamle dage. Der var elektriske biler Co2 neutrale og man kunne klistre et grønt blad på bagsmækken.

Dit ULTRA energi effektivt køretøj (30+ km/l?)vil med tiden udlede mere og mere CO2 set i forhold til en elbil. Idag står VE for 28% af elforbruget. I 2020 vil tallet være 50%. Og det er gennemsnitstal, og ikke specifikt for nattetimerne hvor elbilsbatterierne oplades og hvor VE andelen er større.
Og så skal vi stadigvæk huske at have med i sammenhængen, at de danske kraftvarmeværker hvor strømmen kommer fra har en samlet virkningsgrad på over 90%, imod din bilmotors 30%.
Elbiler er ikke C02 neutrale endnu, - men alt i alt kunne de måske nok være berettiget til at klistre bare et lille grønt blad bagpå, når de sammenlignes med din fossilbil. Og det uanset hvor meget du ikke bryder dig om elbiler.

  • 0
  • 0

hej Bjørn
Nu forsøgte jeg lige at se om jeg ikke kunne låne en hos BMW for at se hvor langt den egentligt kunne køre med REX. Som daglig pendler (120 km hver vej) ville den nok være oplagt som bil for mig - da jeg nu er den ret så glade ejer af indtil flere Audi A2 3L er dens design jo ikke fremmed for mig - og jeg er også vant til at udnytte beskeden kraft optimalt så jeg ville gerne så hvor langt jeg kunne trække de ampere som dels ligger i batteriet og dels kan leveres af denne lille generator når man kører friskt til men økonomisk - men det er var ikke muligt endnu at få en til låns i et døgns tid så lad mig så lige høre fra en der rent faktisk har haft mulighed for at køre den: når du nu kører tanken tom og fylder den op - dvs batteriet er nok nogenlunde 50-75% ladet op og du fylder så tanken op og kører ud på motorvejen igen med 110 km/t - hvor mange km fremad kommer du så med de 9 liter i tanken inden de er tomme igen. Jeg synes ikke det kan passe at vi har sådan et kæmpe tab i omsætningen at vi kommer ned på noget der ligner de her 3km/l

Ca 15 km/l får jeg det til. Du vil godt kunne køre frem og tilbage på en ladning + extenderen.
Men du vil skulle forbi tankstationen hverdag, måske hver anden dag for at fylde benzin på. Hvis du kan lade på arbejdspladsen ville jeg tro det nok kunne lade sig gøre uden at bruge extenderen særligt meget.
Forsøget skal nok udføres en kold vinterdag.

Jeg er enig med de 15 km/l. Du ville nok have mere glæde af den rene elbil, hvis du altså kan oplade på din arbejdsplads. Især om vinteren vil REX'ens rækkevidde på ren el blive forringet af den manglende varmepumpe. Med 240 daglige kilometer mister REX'en sin ide - meningen er at du en gang imellem har brug for den lange rækkevidde - ikke hver dag.

  • 0
  • 0

Hej.

Tak for fine svar på mit spørgsmål.

Jens Olsen. Du skriver ordret: "Dit ULTRA energi effektivt køretøj (30+ km/l?)vil med tiden udlede mere og mere CO2 set i forhold til en elbil. Idag står VE for 28% af elforbruget. I 2020 vil tallet være 50%. Og det er gennemsnitstal, og ikke specifikt for nattetimerne hvor elbilsbatterierne oplades og hvor VE andelen er større".

Der er nogle gode 100 % eldrevne elbiler i dag. Og der bliver nogle endnu bedre elbiler i fremtiden. Og der skabes måske mindre CO-2- ved el i fremtiden.

Men det ænder ikke på, at man kan få nogle meget effektive diesel-biler af rimelig størrelse i dag. Måske findes der også miljøvenlige benzinbiler af rimelig størrelse i dag.

F.eks kører den VW Golf Blue Motion over 30 km / l diesel. Det er den teoretiske værdi. Så måske kører den over 25 km / l i virkelighedens verden. Nogle Golf-modeller er ca. 425 cm lange.

Så selvom jeg er glad for elbiler, skal vi ikke lukke øjnene for, at der findes miljøvenlige diesel-biler af en rimelig størrelse. Og det samme gælder måske benzinbiler af en rimelig størrelse.

Jeg mener IKKE, at de (for) korte mikrobiler er af en rimelig størrelse. De er for små.

Hvor meget mere CO-2- skaber en VW Golf Blue Motion end en elbiler af samme størrelse?

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

bruger nu kun ca 10 watt pr kilometer....har 2 hjul og vejer 22kilo.

Min gamle fossil limousine har forbrugt 10.5 km/l i gennemsnit de 60.000 kilometer jeg har ejet den. 13.5 ton Co2 er det blevet til.

Til sammen er de mit energi effektive hybrid køretøj (El/rugbrød/Benzin) der kan løse alle mine transport opgaver mest effektivt og til en pris jeg har råd til at betale. Sådan har det fungeret de sidste 2 år.

  • 0
  • 0

Hej Bjørn,

Fredag d. 30/5-2014, om 3 dage indvies 2 nye Tesla superladestationer(hver med 6 superladere) i henholdsvis Middelfart og Randers - Tesla ejere kan således køre Danmark rundt GRATIS(eller som det så rettelig burde hedde, det ligger i betalingen af bilen). Ladestationerne skulle kunne lade med 135kW/time - men indtil videre har testerne kun kunne komme op på 120kW/time.
For dem som tit kører på tværs af landet er det en kæmpe fordel.
Så det må være på tide, at du laver en opdateret artikel om fremtidens elbiler - jeg tager dig gerne med på selvvalgt rundtur i Danmark, hvis du har lyst.
http://www.teslamotors.com/en_DK/supercharger vælg Europa og på baren forneden, vælg kommer snart.

  • 0
  • 0

Skuffende, at der ikke er plads til varmepumpe i Rex'en.
Og et spørgsmål: Må den køre med trailer? - Bare en 350'er ??? - Det er der nogle elbiler, der ikke må. - Uvist af hvilken grund, for de er da tunge nok!! - Og den reducerede rækkevidde er jo ejerens problem.

  • 0
  • 0

Og et spørgsmål: Må den køre med trailer? - Bare en 350'er ??? - Det er der nogle elbiler, der ikke må.

Der er ingen elbiler på markedet der er godkendte til at køre med trailer. Og ja, det er fjollet. Bilerne kan åbenlyst godt, det er bare importøren der ikke har fået dem godkendt.

Det er muligt at rækkevidden med en trailer er begrænset. Men vi er mange som vil være glade hvis vi bare kunne køre haveaffald ned til genbrugspladsen.

  • 1
  • 0