close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Ingen panik - BMW i3 REX holder distancen

BMW i3 REX er en type bil som vi ikke før har set på de danske veje. I første omgang kunne den ligne en plugin-hybrid (hvilket jeg fejlagtigt antog den for): den har elmotor, mange batterier og en benzinmotor. Men når øjnene falder på lige netop benzinmotoren, så er der noget galt: to cylindre, 650 ccm og en tank på ni liter! Det er ikke noget som signalere langtursbil.

Og det er helt korrekt opfattet, slår Andreas Andersson fra BMW-forhandleren Jan Nygaard i Lyngby fast:

»REX’en er en elbil og den skal køres som sådan en. Fidusen er så, at hvis man har et kørselsbehov, som en gang imellem rækker lidt ud over de 130-160 km i3’eren normalt kan køre, så skal man vælge REX’en med rækkeviddeforlænger,« siger han

Han vil endda gå så langt, at sige, at REX’en egentlig er en dårligere elbil end den rene i3. Det skyldes, at BMW i REX’en har fjernet varmepumpen til kabinevarme. Hvis det er koldt om man fryser om hænder og fusser, så er det el direkte fra batterierne som bruges til opvarmning i REX’en:

»Og da vi jo har temmelig mange kølige dage i Danmark, så vil det trække ned på rækkevidden i forhold til i3’eren,« siger han og anbefaler, at hvis man ikke har brug for den ekstra rækkevidde, så kan man spare 60.000 kroner og 120 kilo i ekstravægt ved at vælge en i3 uden REX.

Hvordan køre den så? Min gode kollega Henrik Mortensen har tidligere på Motorbloggen beskrevet indretningen og opbygning af i3’eren efter at have kørt i den i en lille uges tid. Han tog også en tur i REX’en, men kunne bagefter konstatere, at køreegenskaberne ikke var mærkbare anderledes end i den rene i3.

Masser af kraft - selv på benzin

Det bringer os frem til hvordan REX’en så opleves: Jeg modtog bilen fuldt opladet og gik straks i gang med at køre batteriet fladt. Det interessant er jo, hvad der sker når motoren skal i sving.

Det kan den først kommer når batteriet er ned på 75 procent af fuld kapacitet. Når det sker, kan man i den omfattende BMW-menu, som naturligvis styres af et joystick mellem sæderne, finde et punkt, hvor man giver motoren ordre til at holde det nuværende ladningsniveau så længe det er muligt.

Det er så her, at rækkevidden bliver forlænget. for hvis man træder meget blødt på speederen, så vil man kunne se, at rækkevidden forbliver den samme. Men hvis det skal gå stærkt på motorvej eller mange kraftige accelerationer, så vil rækkevidden falde. Men uanset om benzinmotoren kører eller ej, så har man den fulde fornemmelse af en elbil til rådighed. Der er altså altid ‘elbilsacceleration’ at gøre godt med, hvad enten benzinmotoren kører eller ej.

Når batterikapaciteten kommer ned på 6,5 procent, vil benzinmotoren altid slå til og så er det man skal overveje om man vil liste hjem eller finde en oplader. For hvis batterikapaciteten kommer ned på én procent, så vil bil stoppe - uanset om der er benzin i tanken eller ej. Man kan altså ikke køre batteriet helt fladt og så bare fylde benzin på. Det var min oplevelse, at på lige vej, kunne man køre 80-90 km/t med REX’en tændt uden at tappe batteriet. Det er altså det man har til rådighed, hvis man bare skal frem.

Derfor kan jeg også hurtigt svare alle jer, der har spurgt til bilens motorvejsegenskaber med REX’en slået til: Der er ingen forskel. Det er altså ikke en bil, hvor man skal køre med REX’en tændt på motorvejen og på el i byen. Batterierne giver heller ikke noget ‘ekstra’, hvis REX’en er tændt.

Man kan selvfølgelig godt spare op, så der er mere el til bykørsel. Men generelt skal man fra starten afgøre, hvor langt man vil køre. Hvis det bare er de daglige ture til og fra arbejde og holder man sig inden for ca. 100 km, så er der ingen grund til at bruge REX’en.

Kan den ruste?

I har også spurgt om den kan ruste. Svaret er både ja og nej. Inde midt i bilen skulle der være nogle bærende elementer af stål og bremseskiverne er også af stål. Men ud over det er hele bilen lavet af rustfrimaterialer. Altså ikke noget med at få den undervognsbehandlet (hvilket man iøvrigt ikke må med nogen BMW’er). Der er ikke nogen kilometerbegrænsninger på service, blot skal den ind hver 24. måned.

Prisen for en ren i3 starter ved 282.000 kr. Hvis man vil have REX’en skal man lægge 335.600 for basisversionen. Et lille minus med den nuværende version er, at den kun kan lade AC fra en fase og dermed kun hælde maks 7,5 kWh på i timen, hvilket giver en opladningstid på godt tre timer. Men hvis man køber en REX med lidt højere udstyrsniveau (348.060 kr.) end basisversionen, er der mulighed for DC hurtigopladning igennem combo-stikket. Det kan bringe opladningstiden ned på 30 minutter for 80 procent.

Er det så en god ide BMW har lanceret? Ja, det synes jeg faktisk at det er. Men det skal tages med det forbehold, at hverken bilproducenter eller os forbrugere endnu har fundet os tilrette med, hvilken teknologisk løsning som rammer plet. Vi er endnu prøvefasen. Bilproducenterne sender biler på markedet for at spørge: “Kan I bruge den her?” og vi forbrugere har stadig svært ved at afkobles os fra benzinbilernes udbegrænsede rækkevidde.

Med i3 REX har BMW taget et modigt skridt med en bil, som på mange vil virke som en angstdæmpende kur mod de rene elbilers risiko for at løbe tør. Fornemmelsen af, at jeg godt kan komme hjem, hvis bare jeg letter foden lidt fra speederen skal nok få kunder i butikken.

Så når vi om nogle år har vænnet os til, at en bil nødvendigvis ikke kan det samme som dagens benzin- eller dieselbil (men noget andet), så er jeg sikker på, at elbiler med rækkeviddeforlænger, som i BMW’en, vil være en del af bilparken.

Her kommer lige nogle data for i3 REX:

CO2-udledning g/km: 13

Forbrug, km/l: 166,7

Rækkevidde blandet kørsel, km: 240-300

Vægt, kg: 1.315

Ydelse, hk/kW: 170/125

Drejningsmoment, Nm: 250

Topfart, km/t: 150

Acceleration 0-100 km/t, sekunder: 7,9

Acceleration 80-120 km/t, sekunder: 5,5

Pris, kr.: 335.600

Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
Kommentarer (60)

"For hvis batterikapaciteten kommer ned på én procent, så vil bil stoppe - uanset om der er benzin i tanken eller ej."
Man kan altså ikke blot parkere og lade motoren lade den op? Det giver så det andet spørgsmål, om motoren overhovedet kan øge ladningen på batteriet.
Det er måske denne mærkværdige styring, der giver den vanvittige rækkevidde/l benzin.
På mig virker det som om styringen mere er tilpasset regler og måleprocedurer end til en god køreoplevelse.
Har du nogle tyske priser, for de har formodentlig ikke de samme skatter som i Danmark.

  • 4
  • 3

Nej, jeg har ikke de tyske priser, men mon ikke du nemt kan google dig til dem.

Det var min oplevelse, at hvis man kørte meget pænt, så kom der flere kilometer på batteriet, når motoren kørte.

  • 4
  • 0

Med i3 REX har BMW taget et modigt skridt med en bil, som på mange vil virke som en angstdæmpende kur mod de rene elbilers risiko for at løbe tør. Fornemmelsen af, at jeg godt kan komme hjem, hvis bare jeg letter foden lidt fra speederen skal nok få kunder i butikken.

Men når vi om nogle år har vænnet os til, at en bil nødvendigvis ikke kan det samme som dagens benzin- eller dieselbil (men noget andet), så er jeg sikker på, at elbiler med rækkeviddeforlænger, som i BMW’en, vil være en del af bilparken.

Tager jeg fejl, eller mangler der et "ikke" i andet afsnit? Sprogligt set virker det sådan, da sætningen starter med "Men".
Altså "så er jeg IKKE sikker på,"?

  • 0
  • 3