Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
raketbyggerne fra dtu danstar

Infrastruktur og andre ting som ikke er en raket

En raket er ikke så meget ved i sig selv - for det første kræver det en masse grej at teste blandt andet raketmotoren og forskellige andre undersystemer. For det andet skal raketten transporteres pænt rundt i forbindelse med disse tests samt når den skal bringes til det sted hvorfra den skal affyres. Endeligt er der selvfølgelig en masse praktiske krav til blandt andet mission control og affyringsrampen, som skal sikre at raketten kommer stabilt fra jorden.

Illustration: Alexander Rietz Vesterhauge

DanSTAR har som bekendt konstrueret en teststand tidligere på året. Denne gør det muligt for os (med lidt vedligehold og opdatering) at teste den 3.1 kN motor, som forhåbentligt kommer til at bære vores første raket cirka 9 kilometer op om lige knapt et halvt års tid. Udover at teste motoren er det dog ønskværdigt at teste hele raketten i samlet tilstand. Dette stiller yderligere krav - særligt at testen, af hensyn til korrekt brændstoftilførsel, skal være vertikal under testen.

Den gode nyhed er at når raketten er samlet er den selvfølgelig en nogenlunde self-contained enhed. Dette betyder at den vertikale test-stand stort set ikke behøver at gøre andet end at sørge for at raketten ikke flyver af pommern til når vi tænder for motoren. Efter det gode gamle princip "Keep it simple, stupid" betyder det at vores vertikale teststand består af 3 "master", som hver især kan spændes på den interne struktur i raketten. Dette betyder at raketten ikke er fuldstændigt intakt under den vertikale test, da der skal fjernes et par paneler for at kunne spænde raketten fast på masterne. Hver mast boltes derefter på heftig vis til en lille sandkasse således at den totalte vægt af standen når op på cirka et ton.

Under antagelse af at vi får pæne resultater både under test af raketmotoren samt under den samlede, statiske test af raketten er der selvfølgelig det vi har arbejdet hen imod siden dag 1: Den faktiske affyring af raketten.

Udover at det ikke er specielt nemt at få lov til at sende objekter op i passagerflys-højde nogen steder i Danmark, så følger igen praktiske udfordringer - for det første bliver det ikke lige i nabolaget i Lyngby at vi får lov til at sende op, og der er derfor en ret væsentlig fragtopgave for at få samtlige medlemmer, alt nødvendigt udstyr og værktøj, selve raketten og så videre til affyringsstedet.

Illustration: DanSTAR

Lidt fragt er en ting - en anden ting er den 12 meter høje affyringsrampe som vi også skal have konstrueret forud for flyvningen. Lige pt. er planen at bruge en aluminiumsekstrusion som "føring", hvor et par plastikstykker med samme form som sporet i ekstrusionen bruges til at styre raketten op langs med ekstrusionen under affyringen. Dette er en meget gængs metode, og virker som udgangspunkt ret nemt at arbejde med. Strukturen som holder denne ekstrusion på plads bliver med højeste sandsynlighed en gittermast. Hele systemet kan derved skilles ad i sektioner, og det er noget nemmere at fragte 4x 3 meter end 1x 12 meter, særligt når vi skal til USA.

At stabilisere en 12 meter høj og slank struktur skal man nok ikke tage for givet - vi satser på at en trefods-struktur med noget wire som opspænding vil fungere udemærket, men der er lidt detaljer som endnu mangler at blive udfyldt.

Apropros transport - jeg har personligt haft ringet til DHL, og de bliver meget hurtigt træge at snakke med hos kundeservice hvis man ønsker at sende en 5 meter lang kasse til New Mexico. Hvordan vi kringler rakettens rejse til konkurrencen er et godt spørgsmål, men der skal i hvert fald laves en seriøs anordning til at opbevare både raketten, affyringsrampen, diverse værktøj og udstyr vi skal bruge, og sikkert en masse andet vi får tænkt over i løbet af de næste måneder. Måske endda en hel container er lettest - vi har for nyligt etableret kontakt til en nystartet raketforening i Trondheim, og at deles lidt om fragten kunne måske være en udemærket løsning.

Alt i alt er der et forsøg på at være på forkant med alle de tertiære problemer som vi regner med at støde på. Hvor meget vi misser må tiden vise, men umiddelbart er raketten "heldigvis" stadig langt vores største bottleneck. Her er der fuld knald på, og rigtig mange komponenter er enten bestilt eller allerede ankommet, og designet bevæger sig hastigt mod et stadie hvor selv detaljerne er på plads. Målet om at der skal ligge en raket i løbet af januar er derfor stadig en del af håbet hos DanSTAR.

MagnusMadsen
er 21 år gammel og læser til diplomingeniør i maskinteknik på DTU. Han arbejder blandt andet med design og konstruktion af raketten og dens fluidsystem i DanSTAR - og kan kontaktes på mnm@danstar.dk
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er det ikke mest praktisk at pakke det hele i en container og sende den afsted ? Container shipping er ret effektivt og ikke så dyrt som man skulle tro.

  • 1
  • 0

Jo det tager lidt tid, men i har tilgengæld alt med, raket, værktøj, tårn osv. Jeg fik en gang en pakke sendt fra US med nogle små plastik modeller af Apollo 5 raketten. På told deklarationen havde man bare skrevet: “rockets”, jeg underdriver ikke når jeg siger jeg havde problemet med den pakke i tolden. Og det er 25 år siden

  • 2
  • 0

Jep - import og eksport bliver særdeles interessant ifb. med ITER osv. Containerløsningen er nok oplagt hvis vi ender med at have tid til det, men det kunne man godt tvivle lidt på - det bliver undersøgt snarest!

  • 0
  • 0

Inclusiv tiden det måske ender med at tage at få den ud af customs i US, så skal i måske regne med at shippe den afsted 2 måneder før eventet, hvis den skal i en container.

Mht. raketten, hvad så med bare at få fabrikeret en kopi af de store dele i USA? Her snakker jeg tank og skal dele. Så behøver i kun sende motor, elektronik, faldskærme, etc med DHL eller enda bare i jeres kuffert som i rejser derover.

For affyringstårn - Er det ikke noget man kan låne sig til hos andre raket-byggere? De store grupper og universiteter har lavet det her i mange mange år, kan være hvis i forhører jer omkring at nogle grupper har et tårn de af den ene eller anden grund ikke bruger mere?

Ellers så vil jeg igen foreslå at i bare køber det i USA.

Bare en ide.

  • 1
  • 1

Kan delvist godt se ideen, men for det første tror jeg stadig der er nogenlunde samme forsinkelse i customs grundet de specielle komponenter vi ønsker at importere (fx motoren). Derudover er der mange af komponenterne, særligt fx tankene, som vi ville være ret kede af at skulle flyve med uden at have testet grundigt først. Det kunne potentielt fungere, men jeg tror at en lille cost-benefit hurtigt peger i retning af at det trods alt er nemmere at transportere den derover.

  • 1
  • 0

Kan godt være man er nødt til at gå så ekstremt til værks :-) I første omgang tager vi en snak med de største internationale fragtfirmaer vi kan finde og hører hvad de kender til sådanne udfordringer. Vi er desuden blevet gjort opmærksomme på at et schweizisk hold sidste år fik deres raket over til konkurrencen, og at et polsk hold havde deres raket skilt ad og med i håndbagagen. Der er åbenbart mange muligheder!

  • 2
  • 0

ITAR er først et problem hvis I vil have noget med hjem igen, så lad være med at tage dele med over som back-up som I ikke er villige til at miste. Danmark har iøvrigt at stort fragtfirma som sponserer teknologi, det kunne jo være at de ville sponsere noget fragt ;-)

  • 0
  • 0

Tjo, men under alle omstændigheder ville det nu være ærgerligt at skulle efterlade et par hundrede tusinde kroners stumper i en amerikansk ørken - men det er da altid en trøst hvis det trods alt burde være til at få tingene bragt ind, tidspresset for at få dem med ud igen er trods alt noget mindre.

Hvis det er Maersk der refereres til - vi har vist haft hugget lidt til dem før mht. at få fat i en container, men måske de alligevel kunne lokkes til at hjælpe. Det skader ikke at spørge i hvert fald!

  • 0
  • 0