close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
ATV bloggen

Industrigiganterne opstår ikke af sig selv

Sammenligner man dansk og amerikansk erhvervsliv, er der en række slående forskelle. En af de tydeligste er, at mange af de største amerikanske virksomheder er opstået inden for de seneste 20-30 år – som en del af digitaliseringsbølgen. Navne som Google, Amazon og Facebook siger alt.

De fleste store danske virksomheder er derimod vokset ud af det 20. århundredes stolte ingeniør- og håndværkertraditioner. Tænk på det ydmyge Hansens smedeværksted, der udviklede sig til den mellemstore virksomhed Vestjysk Staalteknik A/S – og i dag er blevet til industrigiganten Vestas.

Kort før sommerferien udsendte ATV en rapport om, hvordan vi på dansk grund skaber fremtidens store industrivirksomheder. Historisk har vi i Danmark været fantastiske til at udvikle gode forretningsideer, baseret på teknologi, innovation og godt købmandskab. Men nu kniber det! De seneste 20 år har kun få danske virksomheder vokset sig op i gigant-ligaen, selv hvis man sætter grænsen på 1.000 ansatte (og altså meget lavere end de førnævnte USA-giganter).

Det er et problem, for de store industrivirksomheder er lokomotiverne i dansk økonomi. De skaber arbejdspladser i firmaet selv, hos underleverandører og hos servicevirksomheder. Vi skal have derfor have flere af de mellemstore virksomheder til at rykke op blandt giganterne for at skabe og bevare arbejdspladser her i landet.

De seneste måneder har jeg på tværs af en række projekter i ATV fået en masse indspil til, hvordan den opgave løses. Nøgleordet er: Teknologiledelse.

Mange af virksomhederne i rapporten Fremtidens giganter pegede selv på, at det er en vanskelig opgave. Man kan kalde det ”paradoks-ledelse”, fordi der på samme tid skal være fokus på den daglige drift og på at udvikle nye teknologier, nye produkter og opdyrke nye eksportmarkeder.

I vores årlige medlemsundersøgelse, Akademihøringen, fremgår det, at virksomheder bruger Big Data til at udvikle produkter og teknologiske løsninger. Men kun en tredjedel af respondenterne svarer, at de bruger Big Data som grundlag for at træffe strategiske beslutninger. Der er altså en stor forståelse hos danske virksomheder og forskningsmiljøer for digitaliseringens betydning, men man er først ved at komme i gang med at bygge det ind i de strategiske beslutningsprocesser.

Endelig sætter vi her i efteråret gang i en ny runde af ATV’s mentorprogram for mellemstore virksomheder med vækstpotentiale. Programmet (som vi kører i samarbejde med Dansk Erhverv, PwC og Håndværksrådet) tager udgangspunkt i at gøre virksomhederne mere lønsomme og innovative – og derigennem skabe vækst og jobs. Min (uvidenskabelige) gennemgang af tilbagemeldingerne fra mentorer og mentees viser, at den helt store udfordring mange steder er at få styr på organisation og ledelsesstruktur.

Uanset virksomhedens størrelse skal ledelsen være ”sulten” efter nye teknologier og nye markeder. Det kræver mod og visioner at bevæge sig mod at sælge på de store, men svære eksportmarkeder. Og der skal investeres i medarbejderne i form af efteruddannelse og i forskningssamarbejder, hvilket koster på den korte bane. Men det er vejen frem.

Fremtidens gigantvirksomheder kræver gode rammevilkår, hvilket der også peges på i de forskellige undersøgelser. Danmark skal i verdenstoppen af Science & Engineering-regioner, og det kræver en satsning på arbejdsmarkedsrettede uddannelser (især mangler virksomhederne faglærte) og forskningssamarbejder.

Spørg bare Vestas, der har vist vejen fra lokal håndværker til industrigigant – og nu er i fuld gang med at digitalisere deres produkter.

Lia Leffland
er akademidirektør i ATV. Hun skriver om de store samfundsudfordringer og hvordan teknologi, naturvidenskab og teknisk videnskab kan bistå med løsninger, og spørger, hvilke rammer giver vi innovation, forskning, vidensspredning, produktionserhverv og uddannelser i Danmark.
Kommentarer (4)

Jeg kommer til at tænke på f.eks. Unity3D, som mange sikkert ikke engang ved er danske. De er jo vokset over de 1000 medarbejdere, men følte sig nødsaget til at rykke til SF for at skaffe kapital og have de rette forbindelser, så i dag er det jo ikke rigtig et dansk firma længere. Men de er jo stadig store i DK.

Andre tech firmaer som Dangaard Telecom, Giga og Universal Robots blev købt af udlandet, inden de nåede helt op i de højere luftlag.

Så jeg tror ikke helt, at man ikke længere mestre at skabe virksomhederne, men det er ikke så nemt at holde dem på danske hænder længere, fordi tidshorisonten for at vokse sig store er meget kortere, og man derfor har brug for meget kapital, i stedet for at det er et familiefirma, der vokser dynamisk over 50 år.

Og så er det jo nok også svært at skaffe kloge hoveder, hvis man skal op og have 10.000 high tech arbejdspladser i løbet af de få år. Derfor søger man også ofte mod udlandet, når man er blevet store nok.

  • 4
  • 0

Indrømmet, lidt 'cherry picking:

>>
De seneste måneder har jeg på tværs af en række projekter i ATV fået en masse indspil til, hvordan den opgave løses. Nøgleordet er: Teknologiledelse.
>>
og
<<
Spørg bare Vestas, der har vist vejen fra lokal håndværker til industrigigant – og nu er i fuld gang med at digitalisere deres produkter.
<<

Det citerede kan ikke andet end få 'djævelens advokat' frem i mig. Hvorfor kunne Nokia ikke beholde sin børsværdi fra årtusindskiftet, og hvorfor har fx Vestas børsværdi vokset? Kompetancer som er knyttet til 'nuts and bolts' er altså ikke så nemme at slå af pinden som kompetancer knyttet til 'bits and bytes'!

John Larsson

  • 1
  • 0

Kunst og industri har været domineret af mænd.
Idag har kvinder magten.
Ny industri bliver måske ikke til meget.

  • 0
  • 2