close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

IC4, root-cause & post-mortem

Nu er der igen noget der er raslet af et IC4 tog.

For tre år siden var det akselkasserne.

Og længere tilbage var virtuel madolie på skinnerne der forhindrede IC4 i at bremse.

Efter med interesse at have studeret affjedringen på alle passagertog jeg har været i nærheden af siden da, må jeg notere mig at IC4's hjulophæng er enestående i Nordeuropa og formodentlig årsag til de fleste af togets problemer.

Her er et billede fra DSB's rapport om de knækkede akselkasser:

Bemærk hvorledes man har placeret støddæmperen for enden af en en-til-to vægstang.

Vi ved fra de knækkede akselkasser at "vægtstangen" ikke er stiv nok og det følger af gymnasiefysikken at det giver vibrationer.

Alle andre affjedrede boogier jeg har set, har man placeret den lodrette støddæmper så tæt på akslen som det overhovedet kunne lade sig gøre, ofte med metoder der tydeligvis går på kompromis med andre vigtige hensyn.

Det er nok ikke en tilfældighed.

Friktionsligningen er også gymnasiefysik og der er kun tre tal i den: Friktionen gange normalkraften giver bremsekraften.

Hvis friktionen er som den skal være, hvilket alle de andre togs evne til at bremse dokumenterer, er der kun normalkraften til at forklare IC4's bremseproblemer.

Hvis der er tendens til vibrationer eller ligefrem resonans i hjulet i lodret retning er normalkraften pludselig ikke gymnasiefysik mere og slet ikke i sammenspil med en computeriseret anti-skrid bremsestyring, der formodentlig ikke er oplyst om den for IC4 unikke tendens til lodret vibration.

De knækkede akselskasser har kun en mulig forklaring: Vibrationer.

Løsraslende hydraulikpumper, udstødninger og ifølge vedvarende rygter, meget andet isenkram i IC4 toget, forudsætter enten en ret usandsandsynlig inkompetence os producenten - eller et uventet kraftigt vibrationsmiljø.

Endelig forklarer den fejldesignede affjedring formodentlig også hvorfor toget lider af nærmest infernalsk lavfrekvent støj som nærmest Hi-Fi agtigt gengiver enhver uregelmæssighed i skinne- eller hjuloverfladerne.

Der er meget andet galt med IC4, startende med hvorledes Folketingets tåbelige beslutninger tvang os til at købe dieseltog i dette århundrede, men jeg mener vi kan slå fast, at en af hovedårsagerne til at IC4 er et skodtog, er at man designede mekanisk dumt boogie.

Ifølge DSB selv, for at kunne bruge nogle billigere støddæmpere.

Det er på tide at nogle kompetente fysikere måler og sammenligner vibrationsmiljøet på IC3 og IC4.

Hvis sammenligningen, som jeg forventer, viser meget kraftigere vibrationer på IC4, bør det føre til genovervejelse af alle materialetræthedsvurderinger.

... og om det er sikkert at lade toget fragte passagerer.

phk

Poul-Henning Kamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
Kommentarer (37)

For IC-4 er problematikken nok nærmere root curse end root cause. Dette kan tilskrives tre særdeles velkendte problemer: kunden, leverandøren, EU udbudsregler.

  • 10
  • 2