Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Hyundai blev snydt: Elbil burde være årets bil

Det blev Ford Focus, der løb med titlen som Årets Bil i Danmark 2019. Og nu er der givetvis mange gode ting at sige om denne model. For eksempel at det ikke er en SUV. Men at den tager titlen foran Hyundai Kona Electric begriber jeg ikke.

For med Kona er der endelig en elbil med den rette rækkevidde, og til og med en fornuftig pris. Og efter et par dage bag rattet kan jeg desuden bekræfte, at den som rigtig mange andre elbiler begejstrer med sin stilhed og vilde acceleration.

Illustration: Christian Rantorp

I den Premium-model vi testkørte til knap 350.000, skortede det for eksempel ikke på ekstraudstyr; adaptiv fartpilot, blindvinkelalarm, adaptiv vognbaneassistent. You name it. Meget af det fås desuden i den billigere Trend-version til cirka 300.000. Dertil kommer en garanti på fem år og otte på batteripakken. Og altså vel at mærke en rækkevidde på 450 kilometer, hvis man vælger med 64 kWt. Der findes også en 39 kWt til 275.000, men hvorfor dog vælge den, til den pris.

Illustration: Hyundai

Kabinen i en Hyundai som denne er et plastik-nirvana, som koreanerne har for vane, men helhedsindtrykket er positivt, og man befinder sig godt i bilen med den høje siddehøjde. Ja, crossover, nuvel, men det er nu også meget praktisk. På midterkonsolen kan man med et tryk på en af de fire store knapper vælge Park, Drive, Neutral og Reverse. Sværere behøver det ikke at være i en moderne bil.

Bag rattet sidder to flappy paddles, der styrer motorbremsesystemet. Man vælger selv, hvor meget regenerativ motorbremse der skal være, fra niveau 1 til 3. Det er en del af charmen med elbiler, og det fungerer rigtig godt.

Jo, jo, ladetiden kunne være hurtigere, hvilket vi desværre ikke havde mulighed for at teste. Her vil jeg i stedet henvise til Forenede Danske Elbilisters test, hvor de havde Kona forbi en Ionity-hurtiglader. Her fremgår det blandt andet, at den maksimale ladehastighed på Ionity var 77 kW og 49 kW, da bilen skulle oplades hos Clever. På Ionity nedsættes ladehastigheden til 37 kW allerede ved 73 procent.

Muligheden for anhængertræk er der heller ikke, og bagagerummet kunne være større. På den måde vinder Focus måske objektivt set på point, men Focus fås hverken i en el- eller plugin-version. Og come on, en prisvenlig og praktisk elbil som denne nye Kona burde udløse den helt store hæder, alt andet lige.

Det skal siges, at Kona ikke gik helt tomhændet hjem fra Årets Bil-prisoverrækkelsen. Den fik nemlig den nye Innovationpris sammen med en anden elbil, Kia e-Niro. Trøstepræmien med andre ord.

Jeg mener dog, at den burde have vundet guldmedaljen. Hvad siger I? Ville I vælge en Kona Electric som jeres næste bil?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Og altså vel at mærke en rækkevidde på 450 kilometer, hvis man vælger med 64 kWt. Der findes også en 39 kWt til 275.000, men hvorfor dog vælge den, til den pris.

Fordi man ikke vil slæbe en klods CO2 med rundt når man nu kun kan bruge det 10 gange om året?

  • 10
  • 26

Den næste bil skal helt sikkert, uden skyggen af tvivl, være en elbil. Faktisk skal vi have 2 af dem.

Skal det så være en Kona?
Nej, ikke for vores vedkomne. Her vil en e-Niro passe bedre til vores behov som bil nr. 1 og Tesla Model 3 endnu bedre. Valget ender på Tesla Model 3
Til en familie med 2 voksne og 2 børn samt en hund, så skal der være lidt mere bagagerum end Kona'en tilbyder og den er trods alt nok for dyr som bil nr. 2.
Her tænker jeg at vi starter med at lease en Zoe for måske kan vi helt erstatte bil nr. 2 af en speed pedelec cykel (men det skal lige afprøves i praksis først).

  • 22
  • 2

Glæder mig til at opgradere fra Zoe til en e-Niro. Tesla model 3? Så skal man op i en firhjulstrukken version for at få induktionsmotor og - så vidt jeg forstår - undgå den droslede og lidt forsinkede gasrespons i basismodellen.

Ang. batteristørrelse: Jeg ville til husstandens primære bil absolut vælge 64 kwh, så der er lidt ekstra til frosten og til lejlighedsvis kørsel med 130 kmt.

  • 9
  • 2

Når vi til sommer vender hjem fra Indien, så skal pendler-bilen (2 x 90 km dagligt) bestemt være el-dreven.
(Så må konen nøjes med den lille benziner vi har opmagasineret derhjemme.)
Det bliver spændende at komme hjem og prøve de forskellige af...

  • 11
  • 0

Kabinen i en Hyundai som denne er et plastik-nirvana, som koreanerne har for vane,

Undskyld mig, men selvom du nok har ret mht plastic i Hyundai, så er det akkurat lige så slemt/godt som alle andre moderne biler. Jeg dristes næsten til at spørge om du har siddet i Opel, Ford, Mercedes, Toyota, Nissan, Audi osv?

Som udenlandsdansker har jeg kørt i ret så mange forskellige nye lejebiler, og elendig plastik er overalt. Prøv fx at trykke lidt på midterkonsollen i en Merc. C-klasse, det knirker og brager. Eller hvad med Opel Corsa/Astra (har glemt hvilken) hvor hele midterkonsollen rykker sig hvis man hviler knæet op af den.
Eller hvad med de skarpe samlinger på plastdelene i fx dørhåndtagene eller kopholderne i en Ford Fiesta, eller Audi a4?

Jeg ved godt Hyundai ikke er tysk, men derfor kan man jo godt forholde sig objektivt alligevel :-) ?

  • 15
  • 1

Jeg kan ikke forestille mig at købe en el bil, med mindre den kan køre med en 750kg trailer minimum 100km
Og prisen for el bilen skal under 200.000kr for en middel bil.
Og det vil heller ikke skade hvis el bilerne var kønnere at kigge på.

For mig er fremtiden en Brintbil, eller endnu bedre hvis nogen lavede noget c02 neutralt brændstof til benzin bilen så vil jeg beholde benzin eller købe en diesel bil.
faktisk kan dette allerede lade sig gøre, nemlig at suge c02 ud af luften og lave det om til brændstof ( i australien ). Tænk på hvor nemt det er at putte ny brændstof i eksisterende biler frem for at udvilke elbiler og infrastrukturen omkring el biler.

Og så er der det problem at der skal bruges enorme mængder af visse resourcer til batterier.

  • 8
  • 35

Efter 3 år i leaset / lejet VW e-UP! og Renault Zoe, har vi valgt at købe en Kona Electric 64 kWh. Vi fik den for 10 dage siden og det er en bil i en helt anden klasse, den er en fornøjelse at køre i. I vinterferien skal vi prøve langtursegenskaberne med en tur til Amsterdam.

  • 22
  • 0

For mig er fremtiden en Brintbil, eller endnu bedre hvis nogen lavede noget c02 neutralt brændstof til benzin bilen så vil jeg beholde benzin eller købe en diesel bil.

Hvorfor vil du have en brintbil? Den vil komme til at koste dig 3-4 gange mere i energiudgift til kørsel end en elbil. Hvad er din grund til at ønske dette?
Du skal også regne med højere vedligeholdelsesomkostninger i forhold til en elbil.
Disse to forhold gør sig også gældende for en benzinbil på synfuel.

Desuden er du med en brintbil nødt til at opsøge en tankstation med meget jævne mellemum. Med elbilen vil du have 100% på batteriet hver morgen, hvis du har garage, og ellers bare lade hvor du handler, træner, går i biffen eller lignende. Er der en bestemt grund til at du ønsker at være bundet til at opsøge en tankstation?
Igen gør dette forhold sig også gældende for en benzinbil på synfuel.

Tænk på hvor nemt det er at putte ny brændstof i eksisterende biler frem for at udvilke elbiler og infrastrukturen omkring el biler.

Pointen er sådan set, at dette meget hurtigt rigeligt spares ind ved det langt mindre energiforbrug til kørslen. Desuden findes rigtigt meget af infrastrukturen allerede, da langt langt hovedparten af opladningen sker i hjemmet om natten.
Med brintbiler skal hele infrastrukturen fornyes.

Selvom vi ikke havde CO2 problemer, så ville elbilen alligevel fortrænge fossilbilen, simpelthen fordi det er en bedre og mere praktisk bil, der samtidig er billigere i indkøb (fra ca. år 2025) og langt langt billigere i energiudgift og vedligehold.

Og så er der det problem at der skal bruges enorme mængder af visse resourcer til batterier.

Og hvilke ressourcer skulle så være problemet her? Tesla regner med at gå over til koboltfri batterier om et par år. Det er svært at tro at resten ikke skulle følge efter.

  • 24
  • 4

@Jens Olsen
Den med 100% gælder kun hvis man politisk godkender at elkunderne skal betale for udbygningen af elnettet for at bilejerne med plads kan lade op hjemme. Desuden er det ikke alle der handler ind, træner eller går i biffen hver dag men stadig har brug for en bil der har mindst 50km på tanken når som helst også lige efter man er kommet hjem fra arbejde og nej ikke alle kan "bare" tanke på arbejdspladsen.. Bare tænk hvad en parkeringsplads med 2-300 biler i et kontorområde kræver at forbindelse til elnettet når de møder ind og sætter bilerne til at lade så de er tanket op når de skal hjem...
Uanset hvordan du vender det så er der nogle logistik problemer for elbiler som der ikke er givet seriøse bud på at få løst og slet ikke bud på hvad det vil koste. Så jeg venter lidt endnu til der kommer en elbil der kan levere varen og som ikke begrænser mig og mine aktiviteter.

  • 6
  • 20

Kære Christian Rantorp. Du siger det selv: Manglende jydekrog, lang ladetid og et plastikhelvede af et interiør. Og så er der prisen: 350.000 kr. Du kan næsten få 2 Ford Focus til den pris. Så der er mange gode grunde til at Hyundai Kona Electric ikke blev valgt til Året Bil.
Men måske var det en idé at indføre en kategori ved siden af Årets Bil der skulle hedde Årets Elbil, i erkendelse af at det bare er et andet produkt til en anden pris, rettet mod et andet publikum.
Ford Focus er en almindlig familiebil, der udover at fungerer til den daglige pendling også er en man kan kører på ferie til udlandet i. Det kan sikkert også lade sig gøre at køre på udlandsferie i en Hyundai Kona Electric, men ruter og ladestops skal nøje planlægges på forhånd og der ikke plads til afvigelser fra planen. Men ferien med campingvogn, her kan man godt glemme alt om en Hyundai Kona Electric! Og prisen gør, at kun familier med en høj indtægt der har råd til den.

  • 8
  • 23

Javelså, men med Hyundai Kona Electric kan du heller ikke køre en låne-trailer med møbler hjem fra IKEA, eller flytte din lystbåd selv.

  • 12
  • 2

Den med 100% gælder kun hvis man politisk godkender at elkunderne skal betale for udbygningen af elnettet for at bilejerne med plads kan lade op hjemme.

Mon ikke man fortsætter som nu, hvor man betaler for elnettet som en del af den pris man betaler for forbruget. Således at altså de der forbruger mest betaler mest for nettet (hvilket nok ikke er refærdigt, man burde måske nærmere betale efter ønsket muligt maks. forbrug).
Som det er nu bliver det altså elbilisterne der kommer til at betale for, at også du får glæde af et udbygget mere robust elnet.

tænk hvad en parkeringsplads med 2-300 biler i et kontorområde kræver at forbindelse til elnettet når de møder ind og sætter bilerne til at lade så de er tanket op når de skal hjem...

Præcis. Tænk! Pøv at regne på det.
Vi antager, at hver billist kører samme daglige distance som den gennemsnitlige danske privatbillist, altså 60 km/dag. Vi antager konservativt at elbilen kører 6 km/kWh. Så skal hver elbil oplade 10 kWh i løbet af en arbejdsdag. Hvilket klares med en effekt på ca. 1 kW.
Så dit svar er at deres kræves 2-300 kW. Hvor stor forbindelse tror du en virkomhed med 2-300 ansatte har idag? Og der var så hvis alle ansatte opladede i dagtiden på jobbet. Det gør de næppe med differentirede elpriser, hvor strømprisen er langt mindre i nattetimerne.

  • 19
  • 2

Min plan er at låne naboens bil, hvis jeg skal kører rundt med en lånetrailer. Jeg har ikke sagt det endnu, og det har ikke været aktuelt det seneste halvandet år, med elbil uden krog.
(Der er mange fordele ved at ens nabo er ingeniør. )

  • 14
  • 1

Og så er der prisen: 350.000 kr. Du kan næsten få 2 Ford Focus til den pris.

Hvis du vælger den dyreste udgave af Hyundai Kona Electric at sammenligned med, så skal du vel også vælge den dyreste udgave af Ford Focus. Den koster efter hvad jeg lige kan finde 359.900 kr (og så har har den stadigvæk færre hk end Kona Electric og er meget langsommere 0-100 km/t!).
Så 2 Ford Focus for prisen af en Hyundai Kona Electric? Njah, ikke helt!

  • 26
  • 3

Det eneste der er luxus ved 64kWh modelen, er, at den kan køre længere på en opladning.

Det har du undersøgt nøje kan jeg høre! Der findes faktisk to udstyrsniveauer af 64 kWh udgaven. Mon premium varianten til 350.000 kr, som er den du har valgt at sammenligne med, har mere udstyr end den i forvejen særdelse veludstyrede tred version til 310.000 kr.
Du kan jo opstille en liste og sammenligne udstyrsniveauet i en Kona Electric Premiun med den dyreste Ford Focus, hvis du er seriøs. Er seriøs et ord vi skal bruge om dig?

Den kan stadig ikke nå den billigste Ford Focus i rækkevidde, derfor holder sammenligningen ikke!

Jamen hva' fanden diskutere vi så alt det andet for. Ustyr, økonomi, gensalgsværdi, holdbarhed m.m., når det eneste der tæller for en bil er rækkevidden. Så er det jo nemt at lave verdens bedste bil. Bare sæt en kæmpe benzintank i.

  • 21
  • 3

Det har du undersøgt nøje kan jeg høre! Der findes faktisk to udstyrsniveauer af 64 kWh udgaven. Mon premium varianten til 350.000 kr, som er den du har valgt at sammenligne med, har mere udstyr end den i forvejen særdelse veludstyrede tred version til 310.000 kr.
Du kan jo opstille en liste og sammenligne udstyrsniveauet i en Kona Electric Premiun med den dyreste Ford Focus, hvis du er seriøs. Er seriøs et ord vi skal bruge om dig?


Den kan stadig ikke nå den billigste Ford Focus i rækkevidde, derfor holder sammenligningen ikke!

Jamen hva' fanden diskutere vi så alt det andet for. Ustyr, økonomi, gensalgsværdi, holdbarhed m.m., når det eneste der tæller for en bil er rækkevidden. Så er det jo nemt at lave verdens bedste bil. Bare sæt en kæmpe benzintank i.

Det er stadigvæk ikke en familiebil(for dyr!). Udover kortere rækkevidde end Ford Focus, så er den 64 min om at lade helt op på en Ionity ladestander og 78 min på en Clever. Det alt for langt tid, når man er på længere tur. Og så kan den stadigvæk ikke klare noget på en jydekrog, uanset hvor veludstyret den er og hvor høj gensalgsværdi den så måtte have. Ford Focus behøver ikke en kæmpe benzintank for at blive Årets Bil. En almindlig tank kan gøre det!

  • 3
  • 17

Du forstår ikke at Kona'en ikke vandt prisen.
Det jeg faldt over i din lovprisning af bilen er, bortset fra det manglende anhængertræk, det larmende fravær af bilens kvaliteter (eller ej) udenfor/under kabinen. Ikke et ord.

  • 2
  • 11

Kona kan lige som de fleste andre elbiler klarer en jydekrog, som kun er til cykler og bagagebokse mv.
Så den “kan klare noget” på en jydekrog.

Jeg læste to beskrivelser af sommerture. Den til Spanien i en Zoe, den var noget bøvle og krævede toldmodighed. Den til Kroatien i en Ionic med 28 kWh batteri, var der ikke de store problemer med. De boede på camping og kunne lade helt op om natten.
Kona har markant større batteri og kan lade hurtigere og bare siden sidste sommer er der kommet mange flere hurtigtladestandere.

Der sker meget positivt, meget hurtigt, inden for elbiler, så det kan være svært at følge med. Efter præsentstion af Kona en weekend først i Januar skrev de at de havde solgt 500 Kona electric i Danmark. Så med leveringstid og efterspørgsel er det måske næste års bil :-)

  • 19
  • 0

Du forstår ikke at Kona'en ikke vandt prisen.
Det jeg faldt over i din lovprisning af bilen er, bortset fra det manglende anhængertræk, det larmende fravær af bilens kvaliteter (eller ej) udenfor/under kabinen. Ikke et ord.

Du skal vist genlæse. Der fremhæves en del kvaliteter.

Men hovedpointen er, hvis jeg forstår det rigtigt, at det er sært at en bil, der faktisk er lidt af revolution inden for bilindustrien, og i den grad peger frem mod den massive omvæltning, der er i vente, tilsidesættes til fordel for den nyeste version af bilproducenternes svar på pensionsmodne her og fru kakkelbord.

Der er vist for mange gamle gråhårede mænd i slidte fløjelsbukser, og med blikket stift rettet nostalgisk i bakspejlet, blandt motorjournalisterne.

  • 23
  • 3

Hans Jørgen - har jeg forstået dig ret, dumper Kona på manglende snob-værdi

Det er dog utroligt at det er nødvendigt at stave det for jer.

Se her, - hvis nu forfatteren stARtede med at beskrive bilen, som i - - hvis den stod på en parkeringsplads og han kom hen til den UDEN bilnøgler.
HER kunne man jo begynde at beskrive bilen.
Ja undskyld jeg råber lidt, men hvis man ikke vil henvende sig til det brede publikum, så lyt efter.

Og jeg erkender uden blusel, - med den sum penge man smider efter en bil, så har den en vis snob-værdi.
Korrigér mig endelig, men det forekommer mig at elbilfolket mere end fremhæver visse dyder. Egenskaber som er nært beslægtet med snobberi.

  • 1
  • 20

Hej.

Jeg har set på Ford Fokus sikkerheds/sammenstøds-test hos Euro NCAP. Den klarer sig rimelig godt i sammenstød. I testen ser man også på fodgængere. Jeg kan ikke huske, om det er Ford Fokus som gør brug af en relativ ny slags metal, der skulle styrke sikkerheden. Men det er i og for sig også ligegyldigt for dette indlæg. Det væsentlige er at Ford Fokus klarer sig godt i den nævnte sikkerhedstest. Derudover har jeg ikke ret meget viden om bilen.

Jeg har læst flere tests og skriverier om elbilen fra Hyundai. Den har sine plusser og minusser. Med stort batteri har den ved realistisk og fornuftig kørsel i virkelighedens verden en rækkevidde på 300 km , 350 km eller mere ved blandet kørsel på motorvej, landevej og by. Jeg ved ikke, hvor lang rækkevidden er en kold vinterdag. Men det korte af det lange er at rækkevidden er utrolig flot for en bil i den prisklasse og i den størrelse. Så jeg synes måske, at den skulle have vundet Årets Bil konkurrencen.

Der skrives igen om brintbiler. Det er da rigtigt at der skal bruges el fra flere vindmøller ved brintbiler end ved elbiler. Men hvor meget el fra vindmøller skal der bruges ved fremstillingen af en brintbil i forhold til en elbil med MEGET stort batteri ?

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 2
  • 7

Der skrives igen om brintbiler. Det er da rigtigt at der skal bruges el fra flere vindmøller ved brintbiler end ved elbiler. Men hvor meget el fra vindmøller skal der bruges ved fremstillingen af en brintbil i forhold til en elbil med MEGET stort batteri ?

Det kræver cirka 100 kWh at fremstille et batteri per kWh.

Kilde: https://www.ivl.se/download/18.5922281715b...

Det svarer til at en Tesla med det største batteri på 100 kWh skal køre 50.000 km for at bruge samme energi som der gik til produktionen af batteriet.

Eftersom at brintbiler bruger mindst det dobbelte energi per kørte km, så overhaler elbilen, med det store batteri, senest efter 50.000 km. Og så har vi antaget at det var gratis i energi at fremstille brændselscelle og tryktank.

  • 15
  • 1

@Flemming Frøkjær
I AWD udgaven er det to forskellige motor typer der bruges. De er ikke blot optimeret til to forskellige omdrejningstal.
I RWD bruges den mest effektive motor, som er begrænset på toppen af hensyn til noget fnidder i kraftudviklingen når du pressen den. Du har stadig instant torque, men ikke helt samme skub fra 0 som man er vant til fra Tesla.
RWD går stadig fra 0-100 på under 6 sekunder, så den er på ingen måde sløv. Du har bare ikke helt samme skub på AWD modellen.
Fordelen ved Model 3 RWD er så en højere effektivitet. Dette er modsat Model S/X hvor AWD er en fordel.

  • 2
  • 0

Kære Hans Jørgen,

Hvis jeg forstår dig ret, mangler der blandt andet et par ord om bilens æstetiske kvaliteter?

Det har du ret i, men som Jens Olsen skriver, er det blot min pointe med dette blogindlæg at påpege, hvor bagstræberisk det forekommer mig at vælge en ordinær mellemklassebil med forbrændingsmotor, når nu der rent faktisk er en elbil i år, der kører godt, er til at betale og ikke mindst til at leve med. Det fortjener større hæder, for måske kan en sådan hæder netop være med til at sætte gang i den grønne omstilling af vognparken. Den har brug for alt den hjælp, den kan få.

Men altså, ja, Kona'en er jo ikke født som elbil, og det er måske en af årsagerne til, at den ikke vinder nogen skøndhedskonkurrence. Jeg bryder mig generelt ikke om crossover-modeller, der er skabt til at ligne noget, de ikke er. Særligt fronten, hvor kølergrillen på Kona Electric er blevet lukket, er ikke køn. I en sådan konkurrence ville Focus, hvis man spørger mig, vinde stort.

Vh
Christian

  • 13
  • 1

Det er vel lige lidt frisk at sammenligne en Kona, som var ny i Europa for 6-8 måneder siden med en fremtidsbil som VW ID Neo, som stadig futter rundt i fuld sløring :-).
Kona/e-Niro/Soul (64 kWh) har i forhold til andre elbiler i samme prisklasse en fin hastighed ved hurtigladning især i forhold til to store konkurrenter som e-Golf og Leaf.

  • 5
  • 0

Og så glemte du lige:
"Og det vel og mærke til en ordentlig pris." :-)
Så der er stadig ikke nogen elbil som kan trække 1500-1800 kg til en fornuftig pris sammenlignet med en ICE.


Hvis man har den slags selvpåførte behov?

Så kan man vælge man at beholde sin nuværende fossilbrænder til den absolut ikke kan mere.
På det tidspunkt kan man så se om der skulle være kommet elbiler der kan håndtere ens krav.
Er der ikke det? Så kan man købe en "ny" brugt fossilbrænder
Gentag ovenstående.

Hver gang nogen køber en fabriksny fossilbrænder til special behov, udskyder denne person tidpunktet hvor tilgængelige elbiler der kan klare disse selvpåførte krav, kommer på gaden.

  • 8
  • 2

Eftersom at brintbiler bruger mindst det dobbelte energi per kørte km, så overhaler elbilen, med det store batteri, senest efter 50.000 km. Og så har vi antaget at det var gratis i energi at fremstille brændselscelle og tryktank.

En væsentlig detalje er at tryktanke til brintbiler har en udløbsdato på omkring 15 år fra fabrikationsdato.

Efter det skal den skiftes, uanset hvor meget eller lidt bilen er brugt.

  • 5
  • 0

Hvis man følger mange motorjournalister får jeg det indtryk at mange stadig elsker den gammeldags motorteknologi (støjende, svinende og med ringe virkningsgrad).
Måske derfor blev det ikke en elbil, der vandt.
Men bortset herfra synes jeg at Kona´en er tudegrim, og i-Pac´en heller ikke særlig køn.
Næste år er vinderen nok mere sikker - Tesla Model 3.

  • 13
  • 3

"Ville I vælge en Kona Electric som jeres næste bil?" Nej, den kan ikke opfylde mit behov på nogen måde med at kunne hægte en tung trailer bagefter. Og derfor skifter jeg ikke til noget der lugter af el i lang tid, Prisen for en el-bil der kan trække bare 1800kg koster 800.000kr Det giver jeg altså ikke for en bil. Så pt. er det ikke noget, der kan erstatte en god benzin/diesel bil på det punkt. Det kommer jo sikkert en dag.

  • 7
  • 4

Drømmen er død.

KONA burde slet ikke figurere på liste "Årets Bil i Danmark 2019"; omkring 150 er kommet til Danmark i 2019. Og alle MED eller "UDSIGT TIL" en har slutseddel skrevet i 2018.

Der bliver... måske... leveret fabriksbestillinger i DECEMBER 2019 - Det var beskeden jeg fik i JANUAR 2019 da de ringede og sagde de ikke kunne sælge mig en til trods for jeg havde lavet en slutseddel 4. OKTOBER 2018.

Kan man faktisk sige noget TIL SALG - hvis de ikke kan LEVERE produktet?

  • 9
  • 1

Er problemet ved brintbiler ikke snarere at man mister energi ved
konverteringen fra el -> brint -> el mens elbilen jo ikke har brinttrinnets tab ?

Ja og så skal brinten også distribueres. Enten skal der udbygges et distributionsnet eller den skal flyttes rundt ligesom benzinen med tankbiler.

På el har vi allerede distributionsnettet der langsom kan udbygges for at undgå flaskehalse.

Personlig glæder jeg mig til at slippe for at stå og fryse ved tankstationen.

  • 9
  • 0

Prisen for en el-bil der kan trække bare 1800kg koster 800.000kr Det giver jeg altså ikke for en bil. Så pt. er det ikke noget, der kan erstatte en god benzin/diesel bil på det punkt. Det kommer jo sikkert en dag

Det triste er at det bare er en beslutning fra producenterne om hvad man vil tilbyde. Elbiler er med deres store moment fra nul omdrejninger meget velegnede til at trække en trailer. Men producenterne fravælger at tilbyde trækkrog.
De lande der efterspørger dette er nok for få og små til at det er et behov, som producenterne anser for væsentligt.

  • 8
  • 2

@Morten Juel: Jeg er helt enig i at der mangler flere modeller og billigere elbiler der kan dække flere behov end det nuværende udvalg. De kommer stille og roligt i de kommende år er jeg overbevist om. Samtidigt må vi også bare erkende at vi ikke kan blive ved at leve på samme måde som hidtil hvis vi skal undgå klima udfordringerne.

@Martin Zacho og André Pawlowski: Ja, det er ganske naturligt at en mindre model vil være langsommere, men jeg tror ikke på den har en langsommere respons og selv den langsomste udgave er stadig ret kvik :)

@Jess Christensen De har helt sikkert et problem med at kunne producere nok biler, men der er blevet solgt og leveret Kona her i DK.

  • 2
  • 0

,,,,,in an old Ford car og dog.

For engang lavede Ford en model der hed Capri

Ford Capri
Ford Capri XL 1600 GT 1969 (16064382555).jpg
1969 Ford Capri MkI 1600 GT XL
Overview
Manufacturer Ford Europe
Production November 1968 – December 1986
Designer Philip T. Clark
Body and chassis
Class Mid-size coupé
Related Ford Cortina
The Ford Capri is a fastback coupé built by Ford Motor Company between 1968 and 1986, designed by American Philip T. Clark, who was also involved in the design of the Ford Mustang.[1] It used the mechanical components from the Mk2 Ford Cortina and was intended as the European equivalent of the Ford Mustang.
The Capri went on to be a highly successful car for Ford, selling nearly 1.9 million units in its lifetime. A wide variety of engines was used in the Capri throughout its production lifespan, which included the Essex and Cologne V6 at the top of the range, whilst the Kent straight-four and Taunus V4 engines were used in lower specification models. Although the Capri was not officially replaced, the second-generation Probe was effectively its replacement after the later car's introduction to the European market in 1992.

While Ford marketed the car as "Ford Capri – The Car You Always Promised Yourself",[2] the English magazine "Car" described the Capri as a "Cortina in drag".

  • 2
  • 5

Jeg kan godt forstå skuffelsen over ikke at kunne få den aftalte bil leveret og at de siger, der går over et år.

Tak for din hjælp til omstillingen fra forbrændingsmotor til el. Der er nok ikke meget der hjælper mere end kunder, der har skrevet under og vil have en elbil.

  • 4
  • 0

You Cant go to Heaven......

Ja - det var en fed bil. Også "Fars Cortina (Cut Elly)". Jeg foragter absolut ikke Ford biler. En Mustang ser også fed ud (Har aldrig siddet i en). Og F150. Men de går så vidt jeg ved for at være lavet i en meget billig kvalitet. Lang fra Europæiske eller asiatiske standarder.

Og de er ikke snobbe biler :-)

I øvrigt fedt at en 1600 motor var en stor motor dengang

  • 0
  • 1

Ford Capri var faktisk den første vinder af Årets Bil i Danmark. Og den eneste gang at vinderen var en bil der var værd at dreje hovedet efter (medmindre man som fodgænger skulle krydse vejen).
Så at Kona'en ikke vandt skal kun tages som en Cadeau. I øvrigt var der en udsendelse i TV for en lille uges tid siden hvor Christian Grau fulgte Årets Bil udnævnelsen. Blandt de mange dommere var bl.a. en repræsentant for FDM der udelukkende kiggede efter om bilen havde en form for nødbremseanordning. Det havde Kona ikke. En anden dommer lagde vægt på det æstetiske og var vist mest fan af en Peugeot. Og en 3. dommer kigge på noget køreegenskaber, som vist var fint for alle modeller, men han stemte så på focusen. Ikke alle fabrikanter deltager. Så at hævde nogen bliver snydt er nok så-som-så, men Kona og Jaguar fik stor opmærksomhed ved at komme til finale-runden med deres el-biler, så det var jo fint. Det ser ud til elbilerne er ganske tæt på at kunne bryde igennem.

  • 1
  • 0

LOL - Det er første gang gang jeg har set ordet snob i sammenhæng med en Ford :-)

Jeg tror faktisk ikke at jeg skrev navnet "Ford" i det indlæg du refererer til.
Derimod skrev jeg "Og jeg erkender uden blusel, - med den sum penge man smider efter en bil, så har den en vis snob-værdi", - "den" som en dyr bil (vælg selv mærket).

SÅ - - hvis man vælger en bil, som kan mere end det helt basale, altså transportere det man ønsker at transportere, og gerne i tørvejr og uden hensyn til udseende, ja så må der spille snobberi ind. Hvorfor betale for alt det ekstra?

HJN - som nu har skrevet et indlæg indeholdende både Ford og snobberi :-) )

  • 1
  • 1

SÅ - - hvis man vælger en bil, som kan mere end det helt basale, altså transportere det man ønsker at transportere, og gerne i tørvejr og uden hensyn til udseende, ja så må der spille snobberi ind. Hvorfor betale for alt det ekstra?

Selv vælger jeg at betale ekstra for 1. Størrelse - Jeg kan godt lide at der er benplads både foran og bagved. 2. Komfort. 3. Sikkerhed (Passiv of Aktiv). Til gengæld gider jeg ikke betale for flere HK og sportsudstyr.

Så hvis mine 3 punkter er snobberi - ja så har du ret.

Og så må det vist være på tide at bestille nogle visitkort: Steen Christensen - Snob.

  • 1
  • 0

Kære Hans Jørgen,

Hvis jeg forstår dig ret, mangler der blandt andet et par ord om bilens æstetiske kvaliteter?

Det har du ret i, men som Jens Olsen skriver, er det blot min pointe med dette blogindlæg at påpege, hvor bagstræberisk det forekommer mig at vælge en ordinær mellemklassebil med forbrændingsmotor, når nu der rent faktisk er en elbil i år, der kører godt, er til at betale og ikke mindst til at leve med. Det fortjener større hæder, for måske kan en sådan hæder netop være med til at sætte gang i den grønne omstilling af vognparken. Den har brug for alt den hjælp, den kan få.

Men altså, ja, Kona'en er jo ikke født som elbil, og det er måske en af årsagerne til, at den ikke vinder nogen skøndhedskonkurrence. Jeg bryder mig generelt ikke om crossover-modeller, der er skabt til at ligne noget, de ikke er. Særligt fronten, hvor kølergrillen på Kona Electric er blevet lukket, er ikke køn. I en sådan konkurrence ville Focus, hvis man spørger mig, vinde stort.

Vh
Christian

Det er i hvert fald temmelig sjældent at læse en bilanmeldelse uden at beskrive designet set udefra.
Personligt synes jeg at den ligner en Citroën Cactus C4. Det er IMO altså ikke et design, som frister mig ind i salgslokalet.
Hyundai ejer jo KIA og de deler også mange komponenter.
Hvis nu Hyundai havde valgt KIA's konceptbil Sportspace https://www.kia.com/dk/forhandler/roenne/o... , som de præsenterede for et par år siden, og havde lagt Kona'ens teknik i, så tror jeg at tilstrømningen ville se helt anderledes ud. Kæft' den er flot, selvom jeg kvier mig ved at sige det om en KIA (ref. mit snobberi :-) )

Desuden mangler jeg en fagmands vurdering af køreegenskaberne. Det kan jeg så til gengæld læse i det blad jeg i snart tre årtier har abonneret på nemlig Bilmagasinet Februar 2019 side 67 – 68.
Uden at gå i detaljer, så nævner Frederik T. Frey at elbil varianter kontra benzinudgaven vejer 510 kilo mere. Det kan mærkes.
Forestil jer at køre en benzin Kona ned til Fleggaard , top den helt op med dåseøl og kør hjem igen. På turen hjem oplever du elbilen Kona's køreegenskaber, - uden øl – sådan cirka.

  • 2
  • 1

Hej.

Der har været nævnt i test og et andet sted, at den nævnte elbil fra Hyundai dels har for lidt bagsædeplads dels har nogle mangler ved køreegenskaberne p.g.a. tungt batteri. Dette er måske nogle af grundene til, at det ikke blev årets bil 2019.

Jeg kan se minusser ved elbilen fra Hyundai. Men jeg synes alligevel, at elbilen Hyundai burde været årets bil 2019. Dette ville jo bl.a. give et signal om, at der nu er ved at komme nogle gode elbiler til rimelige priser.

Lad os håbe at den nye elbil fra Kia med stort batteri, Tesla 3 eller en anden elbil bliver årets bil 2020.

En person mener, at man bør lave en pris, der hedder Årets Elbil. Det synes jeg er et fantastisk forslag.

Det er på tide, at en elbil bliver årets bil.

Kærlig hilsen Jan

  • 2
  • 1

Der har været nævnt i test og et andet sted, at den nævnte elbil fra Hyundai dels har for lidt bagsædeplads dels har nogle mangler ved køreegenskaberne p.g.a. tungt batteri.

Selvom man er lidt af en bilnørd, så er der biltyper som man ikke har læst 100 procent op på. Jeg kender for eksempel ikke alle varianter af varevogne som Ducato, Sprinter m.fl.
Mit kendskab til elbiler stammer da også i høj grad fra disse fora, og jeg har hørt at Kona'en fås i flere rækkevidde-udgaver.
Så tænker jeg, - måske ønsker jeg en elbil (engang jeg får råd), som har en rækkevidde til hverdag (100 - 150 kilometer), og rækkevidde til den lange tur (f.eks. 500 km).
Nu ved jeg ikke hvor stor vægtforskel der er på batterier til disse rækkevidder, men jeg vil sikkert sætte stor pris på dagligdagens køreegenskaber, kontra den tunge langturudgave.
Longrange batteriet kunne ligge standby, eventuelt på lejebasis. Den kunne så slides-in under gulvet i siden - eller noget, inden man skulle afsted. Se DET kunne hæve min interesse for modellen.

  • 2
  • 1

Jeg var ude og prøve en Kona i januar.

Umiddelbart var pladsen foran bagsædet begrænset. Men da jeg havde indstillet forsædet til mig selv (højde 178 cm) så var der fin plads. Man sad lidt højt med fødderne pga batteriet under gulvet. Vinduskanten er højt oppe, så jeg kunne være bekymret for om børnene kan se ordenligt ud. (Som i mange andre biler, men ikke bla. bmw i3)

Bagagerummet er ok men ikke stort. Der er en fin jævn plade i bunden. Løfter man den er der en del plads der kan nyttiggøres.

Men eneste bekymring var ud over leveringstid, at den havde meget let ved at lave hjulspin, måske pga kold våd vej og sommerdæk? (De var også flinke at nævne det inden prøveturen)

Tag nu bare ud og prøv en elbil hos en forhandler eller lej en nogle minuter som “delebil” eller i en måned.

  • 3
  • 1

Men eneste bekymring var ud over leveringstid, at den havde meget let ved at lave hjulspin, måske pga kold våd vej og sommerdæk? (De var også flinke at nævne det inden prøveturen)

Æh, det er da ikke et problem som kun elbiler har - min mondeo har præcis samme problem også med korrekte vinter/sommerdæk.

Tag nu bare ud og prøv en elbil hos en forhandler eller lej en nogle minuter som “delebil” eller i en måned.

Det kunne da være meget sjovt, men da jeg ikke ønsker at stå og fryse halve og hele timer ugentligt på en eller anden ladestation hver uge, så springer jeg nok købet over - lidt over halvdelen af befolkningen kan faktisk ikke lade op hverken hjemme eller på arbejde.

M

  • 3
  • 10

Det kunne da være meget sjovt, men da jeg ikke ønsker at stå og fryse halve og hele timer ugentligt på en eller anden ladestation hver uge, så springer jeg nok købet over

En ingeniør ville nok sætte sig ind i varmen i bilen, og høre en symfoni, imens han slappede af, ordenede lidt arbejde, eller førte sig frem på de sociale medier.


I dag findes der folk der kører hen for at fryse mens de tanker benzin for derefter at køre hen og bruges 60-90 minutter i fittnesscenter med indeklemt ildelugtende luft.

'I morgen' kunne samme folk køre hen, stille bilen til opladning og løbe sig en tur i den friske luft. og dermed også spare udgiften til fittnesscenteret.

Som alt andet i livet: Husk at fokuserere på løsninger frem for problemer !

  • 8
  • 2

I dag findes der folk der kører hen for at fryse mens de tanker benzin for derefter at køre hen og bruges 60-90 minutter i fittnesscenter med indeklemt ildelugtende luft.

'I morgen' kunne samme folk køre hen, stille bilen til opladning og løbe sig en tur i den friske luft. og dermed også spare udgiften til fittnesscenteret.

Som alt andet i livet: Husk at fokuserere på løsninger frem for problemer !

Når nu du beskriver scenariet således, så lader du vel et sted langt fra hjemmet?
Så vil jeg lidt drillende spørge om man så ikke efterfølgende kommer til at bruge (sæt selv et tal ind for videre kørsel) minutter i indeklemt ildelugtende luft i bilen?
Har du en løsning :-)

  • 0
  • 6

Husk nu Michel, dette forum er det mest humørforladte sted på nettet :-)
Skulle der komme noget muntert forbi så får det en af thumbs down jernnæven.

Det har du for så vidt ret i, men lige det du valgte at citere var faktisk dybt alvorligt ment - det er hvad jeg gør hver gang jeg tanker. Det skal dog være rigtig koldt før jeg sætter mig ind i bilen - ellers går jeg blot en tur omkring bilen for at se hvordan den har det - det tager jo ikke mange minutter at fylde en tank op.

Joken var naturligvis at elbilejere skulle stå at fryse når de skulle lade hvilket Il Bahnsen naturligvis ikke fangede ;-)

M

  • 0
  • 6

Som regl går man fra bilen, mens den lader og laver noget mere interessant. Køber en kop kaffe eller man kan gå hjem og sove eller gå det sidste stykke på arbejde.
For de fleste skal elbilen lades en eller to gange om ugen.

Jeg vil gentage min opfordring til at lære mere om elbiler f.eks. ved at prøve en.

Det kan også være smart at kigge på et kort over placering af ladestandere, så man ved om der er nogen i nærheden af sit hjem eller arbejde.

Her er E.ON’s kort
https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-el...

Og Plugshare der er en side hvor brugerne selv levere data.
https://www.plugshare.com/location/63170

  • 5
  • 1

lidt over halvdelen af befolkningen kan faktisk ikke lade op hverken hjemme eller på arbejde.


Det er jo et rent politisk problem, ikke et teknisk.

Lovgiverne kunne beslutte, at arbejdsgivere skal stille en lademulighed til rådighed for de ansatte, der parkerer på arbejdsgiverens matrikel og ønsker mulighed for opladning. Det samme kunne besluttes for ejere af udlejningsejendomme.

Indtil da er elbiler nok mest attraktive for den anden halvdel af befolkningen.

  • 9
  • 1

Årets bil for hvem?

Min fortrukne reality check har en udlægning fra down under. Pointen passer meget godt på den danske situation
https://youtu.be/qH174Eeh-30

John Cadogan giver den råt for usødet, men man skal huske på at han udtaler sig baseret på forholdene i Australien "Shitsville", som han konsekvent siger.
Ufatteligt nok har det kæmpe og mestendels ekstremt tyndt befolkede land hastighedsgrænser som USA efter den første oliekrise, og rust som følge af vejsalt kender de heller ikke til.

  • 0
  • 0

>Plejer du ikke at rose dig af at have forstand på biler og
>affjedring og den slags. Det er måske bare mest tom snak
>?Tjoh – til godt og vel husbehov vil jeg nok mene med
>behøring jysk beskedenhed.
>
Jeg fristes til at tilføje : Netop!
Hvad er din pointe?

Dette
"Forestil jer at køre en benzin Kona ned til Fleggaard , top den helt op med dåseøl og kør hjem igen. På turen hjem oplever du elbilen Kona's køreegenskaber, - uden øl"

Tror du at der er forskel på at have vægten placeret højt bag i bilen eller fladt mellem akslerne?
Prøv at gæt på om ophæng/affjedring er forskellig mellem benzin-og eludgaven?

Og gå så ind på youtube og søg på prøvekørsler af Kona Electric. Du kan blandt andet finde en prøvekørsel på snoede bjergveje i Californien.

  • 3
  • 1

Personligt er mit issue prisen. Men jeg er også sådan en træls fornuftig jyde :)

Jeg nægter at give 300K+ for en bil. Specielt en bil der ikke dækker alle behov. For det burde den sgu gøre til den pris.

For ~150.000 kr kan jeg få en spritny bil.. med træk så haveaffald kan køres væk, brænde hentes, materialer i byggesmarkedet kan køres hjem osv.. Og så ejer jeg bilen og ikke banken. Hvilket igen er en personlig vigtig ting.

Det er så vel at mærke i de perioder hvor jeg bor i Danmark. Når jeg som nu for tiden bor i Grønland ville el-bilen højst sansynligt bare dø i frosten.

  • 2
  • 2

Ja, det er jo det kildne spørgsmål. Og også det komplicerede svar. Jeg har målt alt mellem 15 og 25 kWh pr 100 km. Fart er den store dræber af batterikapacitet og de 25 var resultatet af en tur fra Aalborg til Århus med fuld fart og frost og blæst. Så rækkevidden ligger lige nu mellem 250 og 400 km.
Hvorfor er det så kompliceret? Jo, fordi jeg alligevel aldrig kører over 250 km uden pauser. Og lægger man dem rigtigt på de store hurtigladere langs motorvejene, så snakker vi 15-20 min pause og du kan køre 100 km mere.

  • 7
  • 0

Ja, der skal lægges penge på bordet dag 1. Men kan jeg så friste med 6000 kr besparelser i vægtafgift, 1000 kr i forsikring og 10.000 kr i brændstof om året, så har du jo lidt at betale af med. Og så vedligeholdelse. Det første planlagte besøg på værkstedet er til et kølevæskeskifte efter 120.000 km. Og dog nyt pollenfilter og kontrol af bremser for hvert 15.000 km.

  • 6
  • 0

Ja, det er jo det kildne spørgsmål. Og også det komplicerede svar. Jeg har målt alt mellem 15 og 25 kWh pr 100 km. Fart er den store dræber af batterikapacitet og de 25 var resultatet af en tur fra Aalborg til Århus med fuld fart og frost og blæst. Så rækkevidden ligger lige nu mellem 250 og 400 km.
Hvorfor er det så kompliceret? Jo, fordi jeg alligevel aldrig kører over 250 km uden pauser. Og lægger man dem rigtigt på de store hurtigladere langs motorvejene, så snakker vi 15-20 min pause og du kan køre 100 km mere.


Med en benzin eller dieselbil kræves kun et 5 min stop for at fylde på til de næste 1.000 km. Ved et sammenfald af elslugende omstændigheder: Høj fart eller bjergkørsel og kulde med kabinevarmen kørende, tømmes selv store batterier på i løbet af 0,5. Og ladetiden! Elbiler egner sig ikke til længere ture og det bliver der nok heller ikke lavet om på i den nærmeste fremtid.

  • 1
  • 10

Længe ture uden pauser er ikke en del af mit liv. Og da slet ikke 1000 km uden pauser. Dags dato har jeg holdt en time på vej fra København til Aalborg og et kvarter i Randers. Alt øvrig ladning er foregået mens jeg har sovet hjemme, arbejdet, handlet ind og siddet på restaurant.

  • 6
  • 0

Jeg fortæller dig så meget, som at der er forskel på ophæng/affjedring i de to versioner (ikke overraskende).

Det er vi ret enige om ikke er overraskende.
Det som er relevant for diskussionen, og sikkert er et vigtigt element for at Ford vandt titlen er bilens køreegenskaber. Hvorfor blev seancen mon afholdt på JyllandsRingen?

Når nu der sidder kraftigere undervognskomponenter på el Konaen kontra benzin udgaven, så må det da gøre en mærkbar forskel, - eller mener du noget andet Jens Olsen?
Når alt andet er lige hvad gør en højere vægt for køreegenskaberne Jens?
Du og jeg er selvfølgelig enige om at vi ikke forveksler begreberne køreegenskaber og komfort.

  • 0
  • 1

Der er jo ingen der siger at man skal køre de næste 1000 km i et hug.
Man kan køre til et vilkårligt overnatningssted efter fx. 400 km og uden bekymring køre 400 km næste dag før man skal finde en tank.

  • 1
  • 1

Lovgiverne kunne beslutte, at arbejdsgivere skal stille en lademulighed til rådighed for de ansatte, der parkerer på arbejdsgiverens matrikel og ønsker mulighed for opladning. Det samme kunne besluttes for ejere af udlejningsejendomme.

Det ville da være mere rimeligt at evt. elbilejere kunne betale for at få etableret en ladestander på deres arbejdsplads. Hvis vedkommende så af en eller anden grund forlader arbejdspladsen skulle virksomheden selvfølgelig være forpligtiget til at købe ladestanderen med henblik på videresalg til en evt. ny medarbejder med elbil.

Det er trods alt elbilejerens ansvar at skaffe sig lademulighed, ikke virksomhedens.

M

  • 1
  • 2

Hvorfor blev seancen mon afholdt på JyllandsRingen?

Ja, det må guderne vide. Intet kan være mere ligegyldigt for en familiebil end hvordan den klarer sig presset til det yderste af sin ydeevne på en racerbane.

Når nu der sidder kraftigere undervognskomponenter på el Konaen kontra benzin udgaven, så må det da gøre en mærkbar forskel, - eller mener du noget andet Jens Olsen?
Når alt andet er lige hvad gør en højere vægt for køreegenskaberne Jens?

Hold da op hvor der nu trækkes i land. Det oprindelige udsagn var
"Forestil jer at køre en benzin Kona ned til Fleggaard , top den helt op med dåseøl og kør hjem igen. På turen hjem oplever du elbilen Kona's køreegenskaber, - uden øl"

  • 1
  • 3

Det ville da være mere rimeligt at evt. elbilejere kunne betale for at få etableret en ladestander på deres arbejdsplads. Hvis vedkommende så af en eller anden grund forlader arbejdspladsen skulle virksomheden selvfølgelig være forpligtiget til at købe ladestanderen med henblik på videresalg til en evt. ny medarbejder med elbil.

Det er trods alt elbilejerens ansvar at skaffe sig lademulighed, ikke virksomhedens.


Det her drejer sig ikke om, hvad den enkelte elbilejer ønsker.

Det drejer sig om, hvad samfundet ønsker.

Ønsker samfundet en vis andel af elbiler? Hvis ja, hvilke initiativer skal der så iværksættes for at nå denne andel?

Det vigtige i den sammenhæng er, om der skal etableres en mulighed for at få bilen ladet. Hvordan afregningen for denne mulighed så skal være, er i det store billede en ret ligegyldig teknikalitet, som jeg virkelig håber, at landets klogeste hoveder finder ud af at få løst.

  • 2
  • 2

Nå Michael. Det er der ellers mange kommuner der ser mildt på. I Hjørring Kommune har vi både Clever og Eon ladestandere på offentligt ejede ppladser, som er der på gæsteprincip.

Næppe hvis man så også insisterer på at det er ens personlige parkeringsplads. Iøvrigt er de steder du nævner næppe etableret af enkeltpersoner til personligt brug uden adgang for andre.

M

PS. Det er ikke en stavefejl at mit navn er Michel ;-)

  • 3
  • 1

Det er vi for så vidt ikke uenige om, men det ændrer vel ikke på at det er brugeren der skal betale ?


Jeg har ingen steder skrevet, at brugeren ikke skal betale. Det er jeg sikker på, at man finder en løsning på.

Jeg gentager: Det vigtige er, om man beslutter, at brugeren skal kunne bede om at få en lademulighed etableret. Resten er blot ligegyldigheder. Men hvis det er ligegyldighederne, der er det vigtigste for dig, så må det jo være sådan.

  • 4
  • 1

Ja, det må guderne vide. Intet kan være mere ligegyldigt for en familiebil end hvordan den klarer sig presset til det yderste af sin ydeevne på en racerbane.

Kald mig bare Hans Jørgen :-)

Du mener ikke at gode køreegenskaber er vigtige for valget af familiebil? Gode køreegenskaber er også sikkerhed.

Hold da op hvor der nu trækkes i land. Det oprindelige udsagn var
"Forestil jer at køre en benzin Kona ned til Fleggaard , top den helt op med dåseøl og kør hjem igen. På turen hjem oplever du elbilen Kona's køreegenskaber, - uden øl"

Trækkes i land?? Hey - det er da dig der den ene gang efter den anden kryber udenom at indrømme, at elbil Konaen næppe har lige så gode køreegenskaber som benzin dittoen.
Og nu hvor du er presset påstår du gudhjælpemig at køreegenskaber er ligegyldige.
Så meget for at klåge sig på biler, - tsk-tsk.

  • 2
  • 5

Du mener ikke at gode køreegenskaber er vigtige for valget af familiebil?

Er meningen af udsagnene.
"gode køreegenskaber er ikke vigtige for valget af familiebil"
og
"Intet kan være mere ligegyldigt for en familiebil end hvordan den klarer sig presset til det yderste af sin ydeevne på en racerbane."

identiske? Eller kan giver det god mening at fastholde første som ukorrekt og det andet som korrekt på samme tid?
Tillægsspørgsmål. Hvorfor indrømmer du ikke bare at du er langt langt ude på den tynde is istedet for at gøre dig selv til grin med stråmænd af værste skuffe?

det er da dig der den ene gang efter den anden kryber udenom at indrømme, at elbil Konaen næppe har lige så gode køreegenskaber som benzin dittoen.

Hvor har jeg skrevet at de har identiske køreegenskaber? Du kommer til at lede rigtigt, rigtigt, rigtigt længe for at finde det.
Elbilen er tungere men har stor vægt lavt mellem akslerne. Benzinudgaven har vægten højere og koncentreret ved forakslen.
Hver udgave har ophæng/affjedring tilpasset bilens vægtfordeling. Vi kan være ret sikre på, at de ikke har identiske køreegenskaber.

Du kan derimod citeres for
"Forestil jer at køre en benzin Kona ned til Fleggaard , top den helt op med dåseøl og kør hjem igen. På turen hjem oplever du elbilen Kona's køreegenskaber, - uden øl"

Vil du gerne fastholde at eludgaven af Konaen har køreegenskaber som benzinudgaven fyldt helt op med dåseøl? Eller vil du have lov at trække det tilbage og slippe for videre latterliggørelse?

  • 3
  • 2

Hej.

Jeg har set en meget detaljeret video-sammenligning på over ½ time af den nye elbil fra Hyundai og den nye elbil fra Kia. Og jeg har læst flere tests af de to elbiler med store batterier.

I en eller flere tests skrives der, at Hyundai har dårlige køreegenskaber p.g.a. det tunge batteri. Kia har betydelig bedre køreegenskaber end Hyundai.

Den detaljerede video-sammenligning og test viser, at der er dårlig bagsædeplads i Hyundai. Derimod er bagsædepladsen i Kia betydelige større og bedre. Kias elbil er da også ca. 20 cm længere end Hyundais. Og hvis jeg hørte rigtigt er der vist ca. 10 cm længere afstand mellem forhjul og baghjul i Kia end i Hyundai. Kia har iøvrigt cirka 5 cm længere baggagerum (længde-retning) end Hyundai.

KIa med stort batteri bliver jo nok dyrere end Hyundai med stort batteri. Men på baggrund af overstående virker Kia til at være en bedre elbil end Hyundai. Derfor er det ikke urealistisk at Kia med stort batteri vinder Årets Bil til næste år. Eller måske vinder Tesla 3 Årets bil til næste år. Det må tiden vise.

Kærlig hilsen Jan

  • 1
  • 0

Ja og med større bil kommer højere pris. For mig gik smertegrænsen ved 310000 kr på Hyundaien for en bil, der næsten udelukkende skal bruges til en-persons pendling. Jeg havde ikke 400.000 til en Kia.

  • 2
  • 0

Jeg er ret sikker på at kommunen ikke vil se med milde øjne på at jeg sætter en ladestander op på en parkeringsplads på offentlig vej, især ikke hvis jeg også blokerer for at andre kan parkere der.


Kommunerne har tilladt rigtigt mange tankstationer alle vegne, der er mange parkeringsarealer gået tabt, og ikke mindst byggemuligheder med tilhørende P-pladser.

Der kan snildt være 8-10 lejligheder, og 12-15 parkeringspladser med oplademulighed på det areal tankstationer fylder.

En ladestander kan servicere 4 biler og fylder ikke mere end en lygtepæl.

At infrastrukturen ikke er udbygget endnu, er ikke et større problem for elbiler end det var for 100 år siden og Ford T.

  • 6
  • 1

Det har du helt ret i, men det er jo stort set sådan man ville gøre med en elbil.
Der 'tanker man' bare mens man overnatter.

Det kræver at der findes en ladestander der hvor man overnatter.

Ydermere har man 600 km rækkevidde tilovers når overnatningen begyndes, og 100 km efter de 400km næste dag til at finde en tankstation uden stress.

Måden de 1000 km rækkevidde i en dieselbil bruges er at man kører 8-900 km, overnatter og kører næste dag, uden bekymring for at finde en tank før efter små 100 km.

Jeg har set Teslaer på danske plader i Kroatien, og det er imponerende, hvis de har kørt hele vejen ved egen fremdrift.

Men rejser i bil og endnu værre med campingvogn på slæb kan man bare forbyde med agressiv roadpricing, så problemet løses på den vis.

  • 1
  • 8

Vil du gerne fastholde at eludgaven af Konaen har køreegenskaber som benzinudgaven fyldt helt op med dåseøl? Eller vil du have lov at trække det tilbage og slippe for videre latterliggørelse?

Jeg brugte sammenligningen for at du og andre burde kunne fatte at der er forskel på de to udgaver at Kona'en. Jeg har aldrig kørt i en Kona, men kan selvfølgelig læse mig til at den elektriske vejer et halv ton (!) mere end benzinudgaven. Medmindre at man direkte har saboteret køreegenskaberne på benzin udgaven, så kører en let bil i praksis altid bedre end en tung ditto.

Så skriver du:
"Intet kan være mere ligegyldigt for en familiebil end hvordan den klarer sig presset til det yderste af sin ydeevne på en racerbane."
Tal for dig selv Jens Olsen, Danmark !
Når vi shopper bil er økonomi, udseende, praktisk indretning til behovet og køreegenskaber da nogle af de vigtigste emner ved en bilhandel. Hvis det ikke var så burde der køre mange flere kassevogne rundt på landevejene.

Din respekt for en bils køreegenskaber er måske på samme niveau, som min respekt for dine input i bildebatter.

I øvrigt bærer denne tråd præg af tøsefornærmethed, blot fordi man ikke valgte en elbil som vinder, uanset dens øvrige kvaliteter eller ej.

  • 0
  • 9

Tak, Michel for at du kiggede på om der var ladestandere i nærheden.

Til jer andre: Det er dejligt med den store interesse, nogle af jer skulle tag at prøve at kører en tur i elbil. Problemerne er i praksis nogle andre end det I forstiller jer.

  • 4
  • 0

Det er trods alt elbilejerens ansvar at skaffe sig lademulighed, ikke virksomhedens.

Det har man så en forskellig holdning til andre steder. På min arbejdsplads her i Belgien skubber de hårdt på for den grønne omstilling:

1: Jeg kan få 30% højere budget til at lease en elbil end hvis jeg vælger en ICE + 20 % ekstra rabat på leasing prisen.
2: gratis ladestandere i vores parkeringskælder. Der er allerede opsat 36 ladepladser (ud af 1500 pladser), og der kommer jævnligt flere.
3. Gratis opsætning af ladestander på privataddressen.

Jeg skal skifte bil om 2 år, og vil da klart kigge på hvad der er på markedet til den tid.

  • 5
  • 0

Ja og med større bil kommer højere pris. For mig gik smertegrænsen ved 310000 kr på Hyundaien for en bil, der næsten udelukkende skal bruges til en-persons pendling. Jeg havde ikke 400.000 til en Kia.

KIA e-niro fås i tre forskellige modelvarianter:
Model Rækkevidde Pris
e-Niro Vision 289 km 279.999 kr.
e-Niro Comfort 455 km 334.999 kr.
e-Niro Advance 455 km 349.999 kr

Så over 65.000 under de 400.000 for modellen med 64 kWh batteri.

  • 4
  • 1

Netop hjemkommet fra Amsterdam i vores Kona Electric 64 kWh, har vi kun ros til bilens langtursegenskaber. Vi kunne køre ca. 300 km mellem ladningerne ved 120 km/t. Det passede fint med vores behov for pauser. Der er mange hurtigladere i Tysklsnd, så man er ikke dikteret en bestemt rute, men hvis man foretrækker de ladere der er gratis, begrænser det naturligvis udvalget. Af de seks ladninger vi havde på turen betalte vi kun for de to (28 EUR på Ionity-laderen i Salzbergen på både ud- og hjem-tur).

Der har været skrevet meget om at bilens køreegenskaber lider under dens vægt. Det er jeg bestemt ikke enig i, dens kraftige el-motor kompenserer i høj grad for vægten. Jeg kunne forestille mig at Konaen med 39 kWh batteriet har bedre køreegenskaber, da den vejer 150 kg mindre, men jeg vil ikke ofre fordelen af den længere rækkevidde.
Vi er meget tilfredse med bilen, og klar til nye langture gennem Europa.

  • 6
  • 0

Ja, det er rigtigt. Jeg blev præsenteret for en Kia med alt i udstyr til 410.000 kr til strakslevering. Det har jeg sagt nej tak og taget Konaen til 322.000. Jeg skulle bruge en ny bil nu.

  • 1
  • 0

Re: På tide med elbil som Årets Bil

@ Jens Friis

Indrømmet - Det er også lidt kompliceret.

Normalt har jeg et budget på 900€ per måned. Ved en hybrid eller elektrisk bil kan jeg råde over et budget på 1250€ per måned. Så ja - min arbejdsgiver hæver lønpakken hvis jeg vælger "GreenMobility". Det er også arbejdsgiveren der betaler den ekstra rabat. Leasingfirmaet skal stadig have fuld pris.

Med hensyn til leasingprisen - jeg tager eksempel i min Volvo V90 D3 Momentum (diesel):
1. Katalogprisen er €58000.
2. Mit firma er en af Belgiens største bilindkøbere, og får som sådan en af de højeste rabatter fra forhandleren (24,15%). Det giver en pris til leasingfirmaet på ~€44000.
3. Der bliver beregnet en leasingpris over 4 år med 15000 km/år på 1200€/md
4. Mit firma giver så en rabat til mig på 25%, så jeg ender på leasingprisen på 900€/md.
5. For det bliver min bruttoindkomst reduceret med en værdi på 307,25€ /md (før der beregnes skat) Med min topskat på 58% giver det et nettofratræk på ca. 129€/md.
6. Det er så alt inclusive (Forsikringer, Dækskifter sommer/vinter, Service, 1200 liter brændstof/år (hvis jeg bruger mere skal jeg selv betale), og ingen ekstraregning hvis jeg kører mere end 15000 km/år.)

Det var så min nuværende situation.

Startende fra 2018 har de udvidet tilbuddet for El- og hybrid biler. Hvis jeg leaser en elbil får jeg yderligere 20% rabat på leasingprisen oven i de allerede givne 25% (12,5% ekstra ved hybridbil)

Jeg lavede en simulation for Volvo V90 T8 hybrid Inscription. (katalogpris €78100) . Med alle de forskellige rabatter vil den månedlige leasingpris blive 1185€.
Skatteværdien er beregnet efter bilens økoscore, så for denne bil bliver min bruttobeskatning €223/md. eller 94€/md netto - som er alt jeg skal betale selv.

Opladningen i kælderen er gratis. Ladestander hjemme bliver installeret gratis, men opladningen bliver via et kundekort, hvor elforbruget modregnes forholdsmæssigt i de 1200 liter brændstof - hvordan det så end gøres..

Jeg kunne også vælge at bruge en del af mit budget på et togkort, f.eks hvis min kone kører i bilen, og jeg tager toget på arbejde.

Eller som i mit tilfælde har jeg brugt noget af ekstrabudgettet på at leje en Speed -Pedelec (Incl. Forsikring, Service og registreringsafgift) (Reelt er det en afbetaling betalt af firmaet, da jeg ejer cyklen efter 3 år - Jeg skal betale restsummen hvis jeg skifter arbejde).

Der skal jeg også betale en lille bruttoskat - Jeg ved endnu ikke hvor meget, da jeg først får cyklen sidst i denne uge, og endnu ikke har set en lønberegning. Men så betaler firmaet en skattefri km gødtgørelse på 22 cent/km. Med 70km om dagen giver det 15,4€ skattefrit tillæg per dag jeg cykler.

  • 0
  • 0

Det skal forstås som at bilen reagerer meget hurtigt på speederen, og derfor virker den ikke som en bil på 1700 kg. Som på de fleste andre elbiler ligger batteriet lavt, så krængningen er også acceptabel.

Nåh - accelerationen er blot en lille flig af det man kalder køreegenskaber. Krængningen er til gengæld en vigtig faktor for køreegenskaber.
Med forbehold i at jeg ikke har prøvet en Kona, så tror jeg at undervognskomponenterne er væsentlig kraftigere i el-udgaven kontra benzin-dittoen. Netop undervognskomponenterne bestemmer hovedparten af køreegenskaberne. De er kraftigere i elbilen for at håndtere den ekstra halve ton, og så opleves bilen sikkert mindre adræt og er næppe så begejstret for retningsskift. Netop under retningsskift fremstilles køreegenskaberne mest. Desuden stiller mange krav til komforten, som ofte arbejder imod gode køreegenskaber.
Elbilen er måske mindre sidevindsfølsom, men skrubber den over forhjulene? Vugger den over ujævnheder? Er vægtfordelingen 50/50? Kommunikerer den underlaget gennem rat og sæde? Hvordan arter bagenden sig ved speederløft gennem sving? Plus sikkert flere andre elementer . . . .
Så mange ting at forholde sig tll.

  • 2
  • 2

Re: På tide med elbil som Årets Bil


Jeg glemte at tilføje at indtil sidste år havde jeg ikke mobilitetsbudget, så jeg betalte selv leasingprisen med min bruttoløn - leasingtilbuddet er til rådighed for alle medarbejdere, uanset om man har et budget til rådighed eller ej. Rabatten på leasingprisen gælder alle.

Dengang betød det netto at jeg betalte 348€ / md for bilen incl beskatning.

Velfærdssamfundet bliver financieret på en anden måde hernede :-)

  • 1
  • 0

Elbilen er måske mindre sidevindsfølsom, men skrubber den over forhjulene? Vugger den over ujævnheder? Er vægtfordelingen 50/50? Kommunikerer den underlaget gennem rat og sæde? Hvordan arter bagenden sig ved speederløft gennem sving? Plus sikkert flere andre elementer . . . .

Nu er dette motorbloggen, så med fare for at blive stemt ned, så er de fleste ligeglade. Det er ikke en racerbil. Den gennemsnitlige billist kan ikke registrere noget omkring bagenden ved speederløft, da det ville forudsætte at man kørte bilen bare tilnærmelsesvist til grænserne. Næh, den gennemsnitlige billist har svært ved at accelere bare halvvejs til motorvejshastighed ned ad tilkørelsesrampen.

Komfort vinder over køreegenskaber fordi det er hvad flertalet vil ha'. Uanset drivmiddel. I USA har de længe været foran os i den udvikling, men mon ikke også det kommer til europa i stigende grad? Måske fordi automatgear, dynamisk fartpilot og eventuelt selvkørende biler, lægger op til at bilen bare skal fragte os fra A til B med bedst mulig komfort.

Men alt er ikke tabt. Det vil forhåbentligt i lang tid være tilladt at tage veteranbilen af stalden i weekenden, hvor du kan nyde køreegenskaber, manuelt gear og selv at styre.

  • 4
  • 2

I USA har de længe været foran os i den udvikling, men mon ikke også det kommer til europa i stigende grad?

Host hark, -skulle USA kunne lære os noget med hensyn til udvikling af biler. Honest?!
Trump harcellerer over europæerne fordi de ikke køber amerikanske biler. Det fatter han HELLER ikke. Sjovt nok er den største bileksportør fra USA - - BMW.
Faktisk er det ikke priserne der står i vejen, forudsat naturligvis vi taler om den størrelse biler, som amerikanerne laver. Næh det er kvaliteten på alle plan som vi nærmest griner af.
Jo - de kan køre liiigeud.

  • 3
  • 4

Ja, det må guderne vide. Intet kan være mere ligegyldigt for en familiebil end hvordan den klarer sig presset til det yderste af sin ydeevne på en racerbane.

Årets bil blev en Ford Focus. Faktisk mener jeg ikke at have læst at de specifikt kårer årets FAMILIEbil. Det er ofte blevet fremført at årets bil er den hvor man får mest værdi for pengene. Det må vel så blive et kompromis mellem familiebiler og mange andre krav som folk stiller til biler.

Så er der påstanden om at folk er ligeglade med køreegenskaber. Det må jeg medgive ofte ses. Mange folk ER automobilignoranter. Nogle aner dårligt nok hvilket bilmærke de forvalter, endsige om den har for- eller baghjulstræk. Disse folk aner næppe at der overhovedet kåres en Årets bil.
Tænk at have så lidt interesse for noget, som de betaler så store beløb til.

  • 3
  • 2

Jeg var ude og prøve den nye kona og er forelsket til op over begge øre. tænk denne smukke koreaner, er bare så dejlig, desvære så tror jeg at jeg må erkende at der kan være tale om bigami, for her om 3 uger skal jeg ud og prøve den nye kia niro EV,..... og hun er nærmest smukkere end hendes lidt mindre storesøster,

jo kia niro EV er en dejlig rummelig koreansk eldrevet kvinde, på 4 hjul. så smuk så man bliver helt rørt.

konaen er vidunderlig, og det som taler for den lidt mindre kona er prisen, kun 310.000 kr, i trend modellen som der vil være udemærket for os, løsningen med laderene er enkel man har enten en clever eller eon løsning hjemme med fri km, så har man et kort til ALLE udbydere her ud over, så man kan køre til lade stationen og lade løs, desvære giver tesla ikke adgang til deres netværk jeg ville ellers gerne betale gode danske kroner for retten til at bare kunne lade på en tesla lader. i min kommende elbil.

jeg ved med garanti at vores nuværende forsil bil bliver den sidste, forsil bil i carporten.

Til debatten om, elbiler og fraværet af jydekrog, den mangende mulighed for at kunne køre til italien, med elbilen, til det vil jeg bruge det forbundte ord, så FY FY FLYV dog forhelvede, sker det denne ene gang mens man ejer en god elbil hjemme og har erstattet sin daglige forurening med co2 med en elbil, som primært køre på vindstrøm i danmark ja, så betyder det fatisk mindre og flyve en tur til italien, rent klima belastnings mæssigt, så flyv til italien og køb elbilen, jeg kunne godt nøjes med 39 kw udgaven, men køber nok 64 kw udgaven selv om jeg ved at der er brugt mere co2 til at lave det batteri,

om det bliver kia eller hundaie eller en trejde model. ved jeg ærligt ikke, jeg ved bare at inden for et års til halvanden års tid så ejer jeg en elbil.

  • 2
  • 1

Hej Martin.

Måske vil det hjælpe dig i din beslutning at se følgende video, hvor en person sammenligner den nye elbil fra Kia med den nye elbil fra Hyundai. De to biler står ved siden af hinanden og han går mange gange frem og tilbage mellem de to biler. Den er meget detaljeret.

Det som jeg lagde mærke til i videoen var to ting. Nemlig at der er bedre bagsæde-plads i Kia end i Hyundai og at bagagerummet er lidt længere i længderetningen i Kia end i Hyundai. Kia er da også ca. 20 cm længere og hvis jeg hørte rigtigt i videoen, er afstanden mellem forhul og baghjul ca. 10 cm længere i Kia.

https://www.youtube.com/watch?v=XvaQiFRPNd0

Kærlig hilsen Jan

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten