blog logo bloglogo tegnebloggen

Hybridtaxa til klimatopmødet

Rigtige taxachauffører kører Mercer - ikke noget med miljø-hybridbiler. - Hybridbilerne er ikke velegnede til taxikørsel, siger John Lindbom til Fyens Stiftstidende og som formand for 95 procent af landets taxiselskaber i Dansk Taxi Råd, har mandens ord vægt. Om Toyota Prius, der både kører på el- og en benzinmotor siger John Lindbom: - Som vognmand bliver man...

Illustration: Refn

...nødt til at se på arbejdsmiljøet. Det skal også være en god bil at køre i for føreren. Og Prius er ikke lige så sikker en bil som andre, der bliver brugt som taxi.

I den canadiske by Vancouver, der er vært for vinter-OL i 2010, er de ikke enige i den betragtning, her kører der masser af hybridtaxaer, og det er netop Prius'er. For nyligt har de fået en miljøstandard, hvorefter en taxa skal ku' køre - forenklet sagt 25 km på en liter benzin.Det ville have været dejligt, hvis værtsbyen for klimatopmødet i 2009 havde tænkt i de baner. Men det kan være, det går ud over fortjenesten på videre salg af den frikørte Mercedestaxa.

På sådan et topmøde kan taxachaufføren hurtigt blive en afgørende faktor, for når journalisten ikke kan få hul på historien, er det en go' tommelfingerregel blandt radio og tv journalister at spørge taxachaufføren. Så der bliver rift om chaufførerne når klimatopmødet går i gang, og jounalister fra hele verden vælder til København. Jeg har sagt det før ... mænd med hjerne kører med stjerne.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Og Prius er ikke lige så sikker en bil som andre, der bliver brugt som taxi."

Jeg ville ønske at JL havde defineret hans forståelse af sikkerhed, for tager man et kig hos euroncap, og sammenligner en E-klasse fra Mercedes fra 2002 (sidste nye testede model i E-klassen) med Priusen, så har Priusen fået flere point end E-klassen. Sammenlignes Priuses til gengæld med den sidste nye C-klasse, så vinder C-klassen fra Mercedes.

Dvs. at Priusen ikke pr. definition er mere usikker end en Mercedes.

  • 0
  • 0

Årsagen til, at det er UMULIGT at få indført brændstoføkonomiske/miljø"venlige" taxi'er i Danmark, er reglerne om registreringsafgift. For en ny taxi betales der kun 20% i registreringsafgift, men efter 2 år/250.000 km eller (vistok) 3 år/210.000 km kan taxien sælges som privatbil uden yderligere betaling af registreringsafgift. Derfor køber taxivognmænd med en ordenlig regnemaskine naturligvis biler, der har en høj gensalgsværdi, når de er "frikørt". Undertiden tjener en taxivognmand ligefrem på bilerne, når de sælges i frikørt stand, men under alle omstændigheder er Mercedes en af de få mærker, der har et minimalt værditab. En Toyota Prius har helt sikkert ikke samme appeal for private købere efter 1/4 million km som en Mercedes. Jeg undrer mig over, at dette forhold åbenbart er helt ukendt for politikerne, når de udtaler sig om taxibranchens forhold mht. miljø og forurening. At det ikke er særlig velkendt for almenheden uden for bilbranchen er mere forståeligt. Måske kunne Ingeniøren gøre lidt for folkeoplysningen på området?

  • 0
  • 0

Det er jo heller ikke absolut pinedød nødvendigt at gå fra den store mercer og ned i en bette Prius bare for at sende et miljø-signal.

I forvejen kører de mercere alligevel langt på literen (ja altså fra fabrikken, jeg går ud fra at vognmandens voldtægt gør det samme ved en Prius som den gør ved en mercer) - så jeg forstår ikke helt hetzen mod taxaførerne. OK de kunne vælge en Passat Bluemotion, men hvad går den literen ved voldtægt i bykørsel alligevel?

Jeg tror desuden også at en mercer er væsentlig mere behagelig at sidde i i forhold til sån en Prius. Noget betaler man vel for, i en mercer, ikke?

  • 0
  • 0

Dette emne er der ellers taget temmelig kraftig stillingtagen til i Koch's skattekommission, så mon ikke politikerne er klar over problematikken?

Citat: "Ændring af registreringsafgiften for hyrevogne. Den nuværende frikørselsordning tilskynder vognmændene til at købe store, dyre og miljøbelastende biler. Det foreslås, at registreringsafgiften ændres, så vognmændene i mindre omfang præmieres for at vælge dyre, miljøbelastende biler." Citat slut. http://filer.skattekommissionen.dk.s3-exte..., side 32.

En taxi bruges intensivt til relativt små ture, men ofte med meget varieret brug: Gangbesværede fru Hansen skal til fysioterapi, to unge par skal sammen til lufthavnen på skiferie med bagage, to modne par skal i deres fineste skrud køres til sølvbryllup eller i teatret. Det skal altsammen foregå nogenlunde komfortabelt, kunderne betaler jo for ydelsen og forventer derfor en ordentlig oplevelse.

Selvfølgelig kan man bestille forskellige typer bil: sedan, stationcar, storbil m.v., men det giver jo nogle logistiske problemer, hvis ikke en 'standard-taxi' - som er i nærheden af kunden - er i stand til at leve op til 80% af kravene.

Al respekt for Toyota Prius, men den er altså ikke stor nok til at være all-round taxi. Prius'en kan sagtens bruges til at køre hr. og fru. Jensen hjem fra en familefest og Brian og Yvonne hjem fra diskoteket.

Men måske skulle man gen-indføre 'mini-taxien', altså biler, hvor der sættes færre krav til plads og komfort end i en standard taxi? Og så supplere med 'full-size' taxi'er, hvor der lægges større vægt på komfort?

Hertil skal man også lægge de krav til kvalitet, som enhver professionel stiller til sit værktøj. Hos Jem&Fix kan man sagtens købe en brugbar boremaskine som er udmærket til hjemmebrug, men den holder ikke til professionelt brug. Den samme mekanisme gælder for taxi'er.

Om det er en Mercedes eller en anden bil man bruger til taxi er ikke så væsentligt, men når man bruger en bil professionelt som et værktøj, skal der stilles krav, man ikke stiller til familiebilen.

Hvis skattekommissionens forslag indføres, kan jeg forestille mig 'brug og smid væk' biler som mini-taxier, og 'ordentlige' biler til de mere krævende opgaver. De sidste biler vil formentlig blive brugt meget længere end i dag, hvis muligheden for frikørsel fjernes, men de vil også have en inherent kvalitet, der gør det muligt.

Om bilerne kører på brint/fossil/el/atom-kraft, tror jeg vognmændene vil være ligeglade med - "it's all in the economics, stupid", som Clinton I engang sagde.

  • 0
  • 0

Dette emne er der ellers taget temmelig kraftig stillingtagen til i Koch's skattekommission, så mon ikke politikerne er klar over problematikken?

Citat: "Ændring af registreringsafgiften for hyrevogne. Den nuværende frikørselsordning tilskynder vognmændene til at købe store, dyre og miljøbelastende biler. Det foreslås, at registreringsafgiften ændres, så vognmændene i mindre omfang præmieres for at vælge dyre, miljøbelastende biler." Citat slut. http://filer.skattekommissionen.dk.s3-exte..., side 32.

Der findes jo en procedure for biler der skal bruges til et andet formål eller importerede brugte biler, så hvorfor overhovedet bøvle med begrebet "frikørsel". Få det ud af lovgivningen og problemet er løst!

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke indføre differentiere priser på miljøtaxier og normale taxier. Og så lade dem der har behov for den ekstra plads betale for det? Altså højere pris på de store Mercedes, selvfølgelig i form af afgift så der ikke for vognmanden er en fordel i at køre de store taxaer. Ideen kunne holdes udgiftsneutral ved at gøre det billigere i registreringsafgift at købe taxaer der kører langt på literen og dyrere med de benzinslugene?

  • 0
  • 0

Det er alene statstilskudet i form af kun 20% afgift og frikørselsretten, der får vognmænd til at køre MB.

Det er en interessant forståelse af statstilskud du har. Når en vare koster mere i butikken end da den kom ind over grænsen til DK, så er der ydet statstilskud? Det må så betyde at de biler der er pålagt 180 afgift får endnu større statstilskud.. Taxier modtager ikke statstilskud, de betaler mindre i afgift, så vognmanden får nogenlunde det sammen for bilen efter 2 år og typisk 280.000 km, som da han købte den. Skulle han betale fuld afgift for den ville det koste dig væsentligt mere at køre i taxi, fordi værditabet så også skulle finansieres hen over dens brugstid.

Mht. hvorfor en stor del af taxivognpakken udgøres af Mercedes, findes der mange grunde - en af dem er viden om hvad man har, man ved ikke hvad man får (hvis man vælger et andet mærke)

  • 0
  • 0

Taxier modtager ikke statstilskud, de betaler mindre i afgift, så vognmanden får nogenlunde det sammen for bilen efter 2 år og typisk 280.000 km, som da han købte den. Skulle han betale fuld afgift for den ville det koste dig væsentligt mere at køre i taxi, fordi værditabet så også skulle finansieres hen over dens brugstid.

Åh, der er derfor det er så forbandet dyrt at køre med en Audi eller Volvo! ;-)

  • 0
  • 0

Mon ikke argumenterne om høj gensalgspris falmer efterhånden som der kommer hybrider på markedet, når registreringsafgiften for private el og hybridbiler falder, og der måske i stedet kommer kørselsafgifter, så er en frikørt taxa vel ikke særlig attraktiv.

Taxaér med hybridteknik og effektive regenerative bremser bør efter min mening helt friholdes eller måske subsidieres, embedsmændene og politikerne må samtidig finde en dato hvor førstegangsregistrering af taxa skal opfylde række miljøkrav, et krav om statistikmodul så vognmanden kan sammenligne vognens brændstof økonomi med forskellige chauffører, dvs. det at den ansatte kan se sin egen indflydelse på forbruget, og sammenligne med sine kolleger, vil automatisk lægge en dæmper på den mest aggressive kørsel.

Krav om en vis andel af minibiler a la små prius i de større byområder må kunne indbygges i koncessionerne, der skal nok regnes en del på det, hvis vognmanden skal have flere biler, eller der skal køres ret mange km for at levere den rigtige størrelse vogn, så er miljøet jo bedre tjent ved kun at køre med store fleksible biler.

Måske er spørgsmålet om fabrikanterne kan og vil levere biler der lever op til vores taxa ideal, så de kan nå at være i drift inden klimatopmødet?

  • 0
  • 0

To mænd vil købe en bil. Den ene skal betale 180% registreringsafgif og moms. Den anden har en kasket på, hvor der står "Taxi" - han skal kun betale 20% og kan trække momsen fra. Han skal endda ikke udrede afgiften ved salg af den brugte bil.

Det hedder statstilskud til en branche i min ordbog.

Forstår godt dit argument, men prøv at vende den om. Lad os sige at der i Tyskland kun betales det for en bil, som producenten beder om. Dvs. ingen afgifter. Han kommer til DK og du fortæller ham at taxier her modtager statstilskud og fortæller ham hvad en sådan en koster. Han vil nok klø sig i nakken når prisen er højere i DK end hjemme i Tyskland, når den her modtager statstilskud...

Det hele handler om en afvejning og hvor udgiften for drift af en virksomhed skal ligge. I DK har man valgt at taxier betaler mindre i registreringsafgift, for derved at lempe udgiften for brugerne. Man kan undre sig over at der ikke anvende mindre biler som fx Toyota Yaris osv. Det skyldes det reglesæt der fastsætter de krav til størrelse og indretning som taxierne skal leve op til. Men der er også et økonomisk problem med biler i denne størrelse. Prisen på en Yaris der er 2 åt og har kørt 250.000 km er nok nede i lommepengestørrelse, meget mindre end indkøbsprisen for vognmanden. Dvs. at han her har et værditab. Dette sker ikke med Mercedes, da brugtprisen ikke falder under indkøbsprisen. Til gengæld sparre vognmanden med Yarisen renter da bilen er billigere. Dette en endnu en af grundene til at der vælges Mercedes - brugtprisen og værditab.

  • 0
  • 0

Hvem scorer kassen? Hyrevognsbranchen...

Jeg kan ikke følge dit argument, for jeg kan ikke se hvordan en vognmand der sælger hans frikørte bil til ca. sammen pris som han selv gav for den, "scorer kassen". Køber du en brugt taxi DK, betaler du stadig 180% afgift, ellers ville private Mercedeser der har kørt 250.000 km være usat for unfair konkurrence fra de frikørte taxier - og det er ikke tilfældet eftersom de koster det samme.

Men for at vende tilbage til det som artiklen handlede om, synes jeg at det er rigtigt kedeligt at der ikke køre flere miljøvenlige taxier rundt - heriblandt nogle flere Priuser. Det kan lade sig gøre, for i Taxinord kører det i hvert fald en Prius.

  • 0
  • 0

Jeg retter lige mig selv, du har ret ME, når den frikørte taxi sælges videre, har staten kun opnået 20% afgift på bilen. Det var en fejl fra min side.

  • 0
  • 0

"Men helt enig i at det kunne være interessant med nogle hybrid taxier til topmødet"

Det har du ret i ME. I det interne månedblad hos Taxinord, har jeg ikke i de 7 år jeg har læst det, set Toyota reklamerer for nogle af deres biler. Det kunne da være interessant hvis de begyndt at skubbe lidt til hyrevognbranchen, når den tilsyneladende ikke selv viser den store interesse.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten