motorbloggen

Hvorfor stopper Audis elbil ikke?

For mig at se er det den største glæde ved at køre en elbil: Jeg træder bare på speederpedalen, og bilen sætter i gang. Stille og roligt.

Når jeg letter trykket, så bremser bilen. Og flytter jeg foden helt, så standser den og holder helt stille, uden at jeg behøver at træde på bremsepedalen.

Sådan bør det være i en elbil, hvis du spørger mig. Og hvilken bilproducent kan dog finde på at snyde sine kunder for den oplevelse?

Jo, der er faktisk nogen, der mener, at kunderne kan leve uden denne funktionalitet.

Motorbloggen har for nylig haft fornøjelsen af Audis Q4 e-tron, en VW ID4 i Audi-forklædning. Og hvilken forklædning.

Umiskendeligt Audi og en førerkabine, second to none. Skyhøj kvalitet i materialevalg, og ingen dikkedarer.

Jeg hører til blandt dem, der gerne vil betjene ting med knapper i en bil. Og her kommer Audi mig i møde med et mere knap-baseret betjeningspanel, end man finder i VW og selvsagt i Tesla, som har luget godt og grundigt ud i knapperne.

Tak for dét, Audi.

Jeg havde således også foretrukket, at de trykfølsomme knapper på rattet var fysiske knapper. Men man vænner sig til dem. Og der er god respons fra store skærm, som er integreret i bilens instrumentbord.

Illustration: Christian Grunert Rantorp

Fortsætter med at trille

Men hvad pokker er der blevet af 'One Pedal Drive' i den her bil?

Audi fortæller i den forbindelse, at bilen ikke stopper helt, selvom den manuelle rekuperation er slået til på sit højeste niveau. Når den er bremset helt ned, kører den fortsat med 6-8 km/t, så man skal fortsat træde på bremsen for at kunne standse helt, hvilket for mig at se tager noget af glæden ved den funktion. Det er klart, at man stadig bruger bremsen i en elbil, men her ærgrer det mig, at jeg skal bruge den så meget, som det er påkrævet uden One Pedal Drive.

For langt de fleste brugere af denne bil, vil den ”automatiske rekuperation” formentlig være slået til, så bilen ifølge Audi selv kan afgøre, hvornår den vil rekuperere.

Hvis man ønsker at justere selv, skal den manuelle funktion aktiveres inde i bilens indstillinger, så føreren efterfølgende kan styre rekuperationen i tre niveauer ved hjælp af de to “gearskiftere” bag på rattet.

Det undrer mig, at Audi ikke giver sine kunder muligheden for ægte One Pedal Drive, men ræsonnementet synes nok at være, at bilen er bygget til de bilister, der ønsker en elbil så tæt på det, de i forvejen kender (og elsker) fra diesel og benzin, som muligt.

Illustration: Christian Grunert Rantorp

Tilforladelige køreegenskaber

Hvilket bringer mig videre til det næste. I den her bil kan man til tider blive tvivl om, hvorvidt det nu er en elbil, man sidder i, eller bare en meget komfortabel og lydsvag fossilbil.

Således er den ikke voldsomt accelererende, som eksempelvis en Tesla Model 3. Der er i vores tilfælde tale om en Attitude 40 e-tron-variant, med et 77 kWh-batteri, 204 hestekræfter, en tophastighed på 160 km/h og en 0-100 tid på 8,5 sekunder.

Det er med andre ord ikke en raket med vilde, nakke-invaliderende accelerationer, vi får.

Til gengæld er der fin komfort, og rigeligt med power til almindeligt brug. Og hvem har egentlig også brug for en raket?

Bilen er pakket med en meget fornuftig, men ikke prangende WLTP-rækkevidde på 490 kilometer, som ved motorvejskørsel ryger et stykke under de 400 kilometer.

Audi’en lader med op til 125 kW på DC-laderne, hvilket lige præcis er godkendt, omend man kunne frygte, at det nok er til den langsomme side, når vi er et par år ude i fremtiden.

Kias hypede EV6-model lader på papiret dobbelt så hurtigt, så 125 kW er måske liiiige i underkanten.

Illustration: Christian Grunert Rantorp

Kedelig og stolt af at være det

Men Q4’eren kører slet og ret godt i de fleste situationer. Den befinder sig naturligt på motorvej, hvor den i øvrigt er relativt støjsvag, og der er plads til de mest fornødne pakkenelliker i den elektriske SUV’s bagagerum på 520 liter.

Q4 e-tron starter fra 349.990 kr. for en 35 e-tron, mens 40 e-tron starter på 384.990 kr., og i Attitude-udstyrsversionen, som var den, vi kørte, koster den 399.990 kr.

Man fristes til at sige, at Audi Q4 e-tron er en lidt kedelig bil at køre i og kigge på. Men det er helt sikkert også meningen, og det fungerer sådan set også.

Jeg forestiller mig, at det konservative bud på en mellemstor og praktisk elbil vil sælge pænt blandt dem, der gerne vil eje en elbil (og en Audi), men ikke ønsker at gå “all-in” på den rene elbil-oplevelse endnu.

Illustration: Christian Grunert Rantorp

Vi andre vil nu gerne have en elbil, vi kan betjene med én pedal, tak.

Er der mon nogen her på bloggen, som har prøvekørt bilen eller ligefrem anskaffet sig en? Og hvad er i så fald jeres indtryk af den?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg forstår ikke begejstringen for 1 pedal. Har haft det i 18måneder og bruger det nærmest aldrig. Jeg finder det der i mod unødvendigt at man hele tiden skal holde den korrekte speederposition og den fod aldrig har fri. Ved tæt bykørsel kan det være gavnligt, men her virker autopiloten bedst, så der bliver den brugt i stedet. Det er ikke hver måned jeg oplever kø-kørsel, hvilket vel sagtens påvirker prioriteterne.

Jeg har meget mere komfort ved at kunne befri foden for det arbejde og justere regeneration på rattet. Så kan man også have en fod klar ved bremsen, skulle det blive nødvendigt at stoppe hurtigt. Jeg er til gengæld svært begejstret for coast funktionen som nogle elbiler har. Desværre ikke vores. Og vil nok ikke købe en uden. Den bestilte har i hvert fald.

Hvorfor Audi ikke tilbyder (muligheden for) 1pedal nu nogle er glade for det, er lidt uforståeligt. Netop derfor er der nok en teknisk årsag.

  • 16
  • 12

så man skal fortsat træde på bremsen for at kunne standse helt...

jeg kender (næsten) intet til elbiler, så nu spørger jeg sikkert dumt!?:

Bør/skal man ikke under alle omstændigheder bruge bremserne med jævne ('passende') mellemrum?

Når trafiksituationen muliggør det, minimerer jeg af gammel vane brugen af (skive)bremserne på husstandens (benzin)biler; for nyligt var den ene (Fiat 500) til eftersyn, hvor værkstedet anbefalede udskfitning af skiverne, grundet rust. Vi fik at vide, at rusten formentligt skyldtes, at vi havde 'bremset for lidt' - og forlod værkstedet noget fattigere samt med formaning om at bruge de nye bremser 'noget mere'! ;)

  • 13
  • 5

Hvorfor Audi ikke tilbyder (muligheden for) 1pedal nu nogle er glade for det, er lidt uforståeligt. Netop derfor er der nok en teknisk årsag.

Den tekniske årsag er at man ikke kan leve regen ned til 0 km. Der er en nedre grænse, hvor der ikke er nok omdrejninger til at generere tilstrækkeligt med spænding og hvor bremseeffekten fra regen er næsten ikke eksisterende. Biler der kan stoppe med "regen" funktionen bruger derfor energi på at stoppe det sidste stykke eller de aktiverer den fysiske bremse.

Medmindre det er på grund af patenter, så er der dog næppe nogen teknisk årsag til at Audi ikke kunne implementere funktionen. Det er teknisk set det samme som når motoren skal køre baglæns når bilen bakker.

  • 20
  • 1

Vi fik at vide, at rusten formentligt skyldtes, at vi havde 'bremset for lidt' - og forlod værkstedet noget fattigere samt med formaning om at bruge de nye bremser 'noget mere'!

Citat Elon Musk

Vast majority of vehicle motion is returned to the battery, as the electric motors act like a generator in reverse. Brake pads on a Tesla literally never need to be replaced for lifetime of the car.

Jeg ved ikke hvorfor ICE bremser ruster. Jeg har også for nyligt betalt en mindre formue på grund af rustne bremser på vores Golf GTE. Men bremserne på min Tesla Model 3 fejler ikke noget.

  • 28
  • 2

Har en Skoda Enyaq, der er samme bil og teknik, bare anden indpakning. Padlerne ved rattet bruges aldrig, og jeg har altid bilen i B, hvor den regenerer max, når man slipper pedalen. Jeg savner at den laver fuld stop når speederen slippes, altså ægte One Pedel Drive. Om ikke andet, så er det vel ren software-fix, så det burde relativt nemt kunne indføres, og så kan brugeren selv bestemme hvad man ønsker. Men sandt, det virker som om at det er en mellemvej, for at bilen mest muligt skal minde om fossilbil-kørsel.

Mht. Opladning kommer der softwareopdatering i det nye år, hvor ladeeffekten hæves til 175kW, og ladekurven hæves generelt, så tiden fra 20-80% skulle mindskes med 9minutter.

Mht. Bremser er det væsentligt om det er skivebremser eller tromlebremser. Mener at VAG kører med tromlebremser på de nye, netop fordi elbiler bruger bremserne så lidt, at tromlebremser var det mest fornuftige.

Men en dejlig bil, med fysiske knapper til de mest essentielle ting, og så kan alle de avancerede indstillinger styres på skærmen.

  • 14
  • 1

(Håber, vi har nogle 'bremsekyndige' med yderligere information).

Model 3 PErformance (Den jeg har), ruster fint på skiverne, og det er et problem, man aktivt skal gøre noget ved. DEn sættes i "frigear" så den triller (og hold da op den triller med lav luftmodstand og høj vægt), og så bremses den ned manuelt med skiverne. Nogen gange kun med bagskiverne via "håndbremsen", dvs. nødbremseknappen på gearvælgeren, 130'ish på en mortorvejsafkørsel er et godt sted til det :-)

Det skyldes at "performance" er lavet med alm. jernskiver som ruster, og de bliver aldrig brugt med mindre man husker det, netop grundet one-pedal driving.

Den anden model 3 i hustanden har ikke dette problem, der er skiverne af en rusthæmmende legering, så de behøver aldrig at blive brugt - det er en af årsagerne til at jeg ikke ville købe performance igen. 20-tommer lavprofil dæk, og så det at man ikke kan sætte krog på de andre grunde - den er pisse sjovt, men lidt upraktisk :-)

Rustne skriver er bare en af de ting som bygges på biler fordi fabrikanterne gerne vil have dem til service og omsætte lidt der..... Alle familiebiler i Danmark ville have gavn af rusthæmmende skiver - så de ikke kørste rundt med bagbremser som ikke virker. I gamle dage var udstødningerne også altid noget som rustede op - det er man dog gået væk fra på de fleste modeller.

  • 34
  • 1

interessant, så hvordan løser tesla problemet med hydroskopisk bremsevæske, som ifølge alle andre producenter skal skiftes hvert andet år for at holde et højt kogepunkt.

  • 3
  • 1

Den anden model 3 i hustanden har ikke dette problem, der er skiverne af en rusthæmmende legering, så de behøver aldrig at blive brugt - det er en af årsagerne til at jeg ikke ville købe performance igen.

Lavlegeret stål er ikke bare det billigste, men faktisk også det bedste materiale at lave bremseskiver i, fordi det yder maksimal friktion ift slitage, over et meget stort temperaturspænd.

Højere legeringer har så egenskaber ift levetid og rustfrihed, men på bekostning af lidt af friktionen.

Skiverne i LR og SR+ er naturligvis dimensioneret, så bremseevnen matcher topfarten, trods den lavere friktionskvotient, mens Performance modellen, med en topfart på over 260 km/h, kræver den maksimale friktion, der kan hentes ud af diameteren, uden at overophede bremsen.

Alternativet er kulfiberkeramiske skiver, som er lettere, ikke ruster og er næsten umulige at overophede, men slides hurtigere ved brug, og koster >20.000 kr/skive, og derfor kun relevante for sportsvogne i millionklassen.

Det er nok at skyde gråspurve med kaniner, men med en M3 Performance, kunne det måske give mening at skifte til højlegerede stålskiver, når man skifter til vinterdæk.

Skiverne tager jo ingen tid at skifte, når hjulene alligevel skiftes, og der er i princippet intet vundet ved at bremserne overperformer dækkene.

  • 24
  • 1

"

Rustne skriver er bare en af de ting som bygges på biler fordi fabrikanterne gerne vil have dem til service og omsætte lidt der..... Alle familiebiler i Danmark ville have gavn af rusthæmmende skiver - så de ikke kørste rundt med bagbremser som ikke virker.

Jeg kan bekræfte at skiverne på vores 2½ år gamle Tesla Model 3 ikke ruster - endnu. Det gør skiverne på vores Nissan Leaf til gengæld. Leaf'en skal til 6 års syn snart så jeg må ud på motorvejen og bremse ned fra neutral en del gange så skiverne kan blive fine og blanke til synsmanden.

For mig er det lækkert at Teslaen selv stopper helt ved 1 pedal driving. Fruen vil helst have at den kryber ligesom VAG bilerne. Jeg tror at det er det som passer hendes bedst da det er lige sådan i Leaf'en, men den er jo også en 10 år gammel konstruktion.

Det lækre ved Tesla er at vi kan have hver vores indstillinger, samt at de (som næsten alt andet) indstiller sig automatisk efter de personlige præferencer, alt efter hvis mobil der er "nøglen" når bildøren åbnes.

Hvad angår Teslas 1 pedal driving kan jeg høre at den selv aktiverer bremserne lige til allersidst inden den stopper helt. Jeg skal så ikke kunne sige om den bare holder bilen stille eller om den også bremser ned til allersidst, i stedet for at bruge motoren.

BTW: hvor kommer ordet "rekuperation" i bil sammenhæng fra? Det er i min optik et underligt ord at bruge for den regenerative bremsning som elmotoren i en elbil kan. I de engelsksprogede lande taler de om "regenerative braking". Den oprindelige betydning af ordet rekuperation er så vidt jeg er orienteret at komme sig mentalt eller fysisk ovenpå en belastning.

  • 16
  • 0

For mig er det lækkert at Teslaen selv stopper helt ved 1 pedal driving.

Her lidt på afstand kan jeg godt undre mig over at bremserne/regenereringen af el ikke er udviklet mere, set i lyset af en ellers altomsiggribende lovprisning af særlige produkter.

Jeg tænker - at bilen burde kunne fordele regenerering af el og tryk på bremseklodser, således at regenereringen "står først i køen" når bremsepedalen påvirkes. Når denne del ikke bremser nok mere så tager klodserne over. Alt dette fordelt således at chaufføren ikke oplever en forskel eller overgang mellem systemerne, højst med en eventuel indikation på instrumentpanelet (for de biler som har sådan et). Jeg forestiller mig at det vil være nemmere at dosere bremsetrykket på den måde. Det kommer jo også an på kørestil, da der kan være stor forskel på den strækning folk anvender for at bremse ned til et kryds eller andet.

  • 6
  • 18

Alt dette fordelt således at chaufføren ikke oplever en forskel eller overgang mellem systemerne, højst med en eventuel indikation på instrumentpanelet (for de biler som har sådan et). Jeg forestiller mig at det vil være nemmere at dosere bremsetrykket på den måde.

Ja, HJN du har jo "underholdt" os med dine (vrang)-forestillinger om elbiler herinde i lang tid.

Det kræver 0.0km at tilvende sig one-pedal driving - stort set alle elsker det, efter en tur i bytrafik - og det har været vendt herinde ad nauseam. Endda også med dig i trådene, imens du indvidede os i dine fantastiske køreevner.

Jeg er helt sikker på at du vil føle det et for nemt, at køre med one-pedal driving, uden kobling, og med ABS og ESC, hill-start og andre assist-systemer. Det vil fjerne din selvopfattelse som en fandens god billist i en udtæsket alfa-romeo.

Jeg foreslår derfor helt oprigtigt at du for vores alle skyld dropper tanken om elbil, så behøver vi heller ikke snakke om sikkerheds-tiltag og assistsystemer egner sig til eller endsige overbevise danmarks bedste chauffør om deres fortræffeligheder. Jeg tror alle vil være bedst tjent med at du bliver i en benziner fra 1970'erne eller deromkring - nok en med karburettorer og kniksere til tændning.

  • 26
  • 16

nej, ikke såfremt det forholder sig sådan.

Det gør det heller ikke. Bremserne er elektromekaniske og kan aktiveres elektronisk via andre metoder end bremsepedalen, f.eks. gennem autopilotsoftware, nødbremsningssystemet eller parkeringsbremsen.

Tramper du bremsepedalen i bund, giver du en computer besked på at bremseklodserne skal aktiveres til det niveau, der giver maksimal bremseevne med det givne underlag.

Det man "bypasser" er anden software, f.eks. autopilot.

Jokker du speederen i bund, tilføres energi til motoren via software om hvor meget energi der er tilbage i batteriet, plus kørselsindstillinger i bilens brugeropsætning (sport/chill mode, etc.).

Alt i bilens kritiske driftsystemer er fuldstændigt softwarestyret: Motor, styretøj, bremser, batteri og lader.

  • 6
  • 6

Jeg tænker - at bilen burde kunne fordele regenerering af el og tryk på bremseklodser, således at regenereringen "står først i køen" når bremsepedalen påvirkes.

Wow - fantastisk tænkt. Diverse bilproducenter har bare tænkt det læææænge før dig - for det sgu'da sådan, bremsepedalen virker i mange elbiler...

Nå, sådan er der så mange elbilignoranter, der har deres besynderlige fordomme om virkeligheden.

  • 13
  • 9

Wow - fantastisk tænkt. Diverse bilproducenter har bare tænkt det læææænge før dig - for det sgu'da sådan, bremsepedalen virker i mange elbiler...

Den første gang jeg hørte om det var i Nissan Leaf den blev releaset i Japan i 2011. Siden har det vist været standard hos alle bilfabrikanter - lidt ligesom selvstarteren til ICE biler.

Inden Nissan Leaf var der i moderne tid vist kun Tesla Roadster og GM EV1. Jeg skal ikke kunne sige noget om hvordan deres bremsesystem var bygget op.

  • 10
  • 0

.. er og bliver et svulstigt design - både ud- og indvendigt.

Og hvad skal den enorme fake kølergitter dog til? Nem at holde fri for fluer er den nok heller ikke.

Det er (fire gange) ringe, at den ikke har 'One Pedal Drive'.

  • 11
  • 7

Tramper du bremsepedalen i bund, giver du en computer besked på at bremseklodserne skal aktiveres til det niveau, der giver maksimal bremseevne med det givne underlag.

Det gør du faktisk ikke. Der er fysisk forbindelse fra bremsepedal til bremserne og bilen kan derfor bremse om så alle chips er døde i et EMP angreb.

Bremsepedalen bevæger sig når de andre nævnte systemer arbejder.

Regen via bremsepedalen er implementeret ved at der er et dødt område først i pedalens bevægelse, hvor den fysiske bremse ikke aktiveres. Men jokker du den i bund, så er det almindelig mekanik der presser bremseklodserne.

Man skal dog huske på at ABS systemet omvendt kan tage bremsetrykket af igen ved at åbne en ventil.

  • 30
  • 1

Hvad er meningen med den front? En el bil uden en pedal kørsel er ikke en værdig el bil. El bil skal være sjov at køre. Nyder selv Tela S hver dag, selv nu efter snart 2 år. Bremseskiverne ruster ikke på min bil, selv om de sjældent bruges.

  • 10
  • 9

Det gør du faktisk ikke. Der er fysisk forbindelse fra bremsepedal til bremserne og bilen kan derfor bremse om så alle chips er døde i et EMP angreb.

Jo, du gør (næsten).

Tesla bruger Bosch' computerstyrede iBooster bremsesystem.

Den fysiske kobling er basis for, hvor meget du vil bremse. Med en sensor måler bremsesystemet, hvor meget du vil bremse. Herefter går en computerstyret bremsemotor ind og hjælper (meget!) til med at holde bremsen aktiv.

Bremserne er stadig fuldstændigt softwarestyrede på den måde jeg nævnte, og kan teknisk set bruges til at forhindre dig i at bremse, så længe der er strøm til bremsesystemet, og du ikke er stærk nok til at træde pedalen ned.

Man kan både variere bremsestyrken og pedalfølingen ved at øge modstanden i bremsemotoren, samt lade bremsemotoren foretage 100% af opbremsningen.

Bremsesystemet styres via CANBUS fra bilens hovedcomputer.

  • 4
  • 8

Tesla bruger Bosch' computerstyrede iBooster bremsesystem.

En bremseforstærker som alle biler har haft i lang tid? Og et system der tillader autopilot at bremse ved fysisk at hive i bremsen. Hvorfor skulle det system kunne udføre en kraft der går imod bremsen? Det er der ingen grund til og mange til at det ikke skal kunne.

En Tesla opfører sig ligesom alle andre biler hvis man hakker bremsen i bund og får aktiveret ABS. Og det vil sig de rystelser i pedal og lyd der fortæller os at systemet fjerner tryk fra systemet. Der er ikke nogen elmotor der trykker pedalen op, det er lavet traditionelt.

Tesla har jævnfør debatten i øvrigt ikke regen på bremsen. Bremsen er bare en bremse ligesom i fossilbiler. Regen styring foregår med speederen.

  • 19
  • 1

Spørgsmål: lyser bremselyset når foden lettes fra pedalen, og der således er tale om bremsning?

  • 3
  • 1

Ja, på en Tesla aktiveres bremselyses når farten tages af over en vis grænse. Reglerne for hvilke grænser, man må vælge i EU, findes i Regulation No 13-H (5.2.22.4).

  • 15
  • 0

En Tesla opfører sig ligesom alle andre biler hvis man hakker bremsen i bund og får aktiveret ABS. Og det vil sig de rystelser i pedal og lyd der fortæller os at systemet fjerner tryk fra systemet. Der er ikke nogen elmotor der trykker pedalen op, det er lavet traditionelt.

Der er muligvis forvirring om bremsetypen. Hvis man har en ældre Tesla bruges der en traditionel vacuumpumpe, der passer på din beskrivelse.

På nyere biler er bremsesystemet styret med en elmotor, der direkte arbejder på den gevindstang, som du trykker på med bremsepedalen.

  • 4
  • 5

til "bremsetråden": Om Tesla bremse og Bosch iBooster skilt ad

Det jeg får ud af den video er at der er tale om en elektronisk styret bremseforstærker. Det værste den kan gøre imod dig er ingen forstærkning men den kan ikke stoppe dig i at bremse. Det værste er altså præcis det samme som hvis elektronikken er fejlet og der ingen spænding er på motoren. Motoren kan ikke dreje modsat for udgangspunktet er at mekanismen allerede er helt i bund i den retning der giver ingen forstærkning.

Den kan derimod bremse selvom du intet tryk giver på pedalen. Hvis du i det tilfælde også bremser, så bliver dit tryk lagt oveni det den selv har gang i.

  • 2
  • 0

Jeg er ellers vant til one pedal drive, men da jeg prøvekørte en Q4 opdagede jeg ikke den detalje. Så jeg har nok ikke manglet det. Bilen kørte eller som en drøm.

I øvrigt, hvad koster one pedal drive på rækkevidden. Det kan godt være at den lader på batteriet, men det sker altså ikke uden tab. Heller ikke selvom det er begrænset.

  • 5
  • 3

I øvrigt, hvad koster one pedal drive på rækkevidden.

I forhold til hvad?

Hvis du bremser ved hjælp af regenerering med en given deceleration, bør det være ligegyldigt, hvilken betjeningsmetode, du anvendte for at aktivere regenereringen.

Man kan naturligvis fundere over, om det forudgående trilleri (er det et ord?) er mere eller mindre effektivt, afhængigt af, om bilen er i Neutral, eller der gives neutral gas med one pedal drive.

  • 2
  • 2

@Christian Rantorp: Jeg må sige, at jeg deler din forundring over, at VAG helt har fravalgt one pedal drive til deres elbiler. Fair nok at man skal have mulighed for at køre sin elbil som en 'almindelig' bil med aut.gear, men at man ikke engang får muligheden for selv at vælge i form af en knap/indstilling i køremenuen er for mig helt ubegribeligt.

One pedal drive er for mig selve indbegrebet af det rigtig sjove ved at køre elbil. Når man har lært sin bil at kende, kan man lave den perfekte 'landing' ved rødt lys, idet bilen bringes helt til standsning (faktisk aktiveres p-bremsen automatisk til sidst) i stedet for, at bilen - som VAG's elbiler - lige triller til sidst.

Jeg er den glade ejer af en Nissan LEAF Tekna (2018) og prøvekørte for nylig en Audi Q4. Q4 er uden tvivl en lækker bil, og især den knivskarpe styring imponerer. Men fraværet af one pedal drive trækker ned. I min LEAF er der groft sagt to køreindstillinger: e-pedal slået til eller fra. Jeg forstår ikke fx Hyundais behov for hele fem niveauer af regenerativ bremsning, når man jo netop selv kan dosere niveauet med speederfoden.

Spørgsmålet er, om one pedal drive kunne gå hen og blive et konkurrenceparameter, efterhånden som folk får øjnene op for det. Er det så noget, VAG kan klare med en softwareopdatering, eller kræver det en helt ny generation af elbiler?

Også min næste elbil skal uden tvivl være med one pedal drive. Enten en Ioniq 5 (fordi designet er så kompromisløst, at den får en Tesla og alle andre (el)biler til at fremstå almindelige og lidt kedelige) eller en Tesla Model 3/Y (fordi Tesla fortsat er second-to-none, når det gælder brugerinterface og performance).

  • 9
  • 3

Spørgsmålet er, om one pedal drive kunne gå hen og blive et konkurrenceparameter, efterhånden som folk får øjnene op for det. Er det så noget, VAG kan klare med en softwareopdatering, eller kræver det en helt ny generation af elbiler?

Det kom i hvert fald til vores Tesla 3 som en softwareopdatering sidst i 2019. Det var ikke noget, vi tænkte over manglede ved køb i begyndelsen af 2019, men nu vil jeg ikke være det foruden.

  • 6
  • 1

Jeg forstår ikke fx Hyundais behov for hele fem niveauer af regenerativ bremsning, når man jo netop selv kan dosere niveauet med speederfoden

Man skal nok have prøvet det for at forstå det.

Groft sagt: Niveau 0 og 1 på motorvej Niveau 2 til småveje Niveau 3 til bykørsel Niveau3+ når man skal bremse helt for tossen foran. (med paddle-flap eller bremsepedal)

Niveau 3, der vel nærmest svarer til one-pedal er IMHO pisse irriterende på motorvej.

I virkeligheden tror jeg hverken den ene eller den anden strategi er bedst. Det er nok hvad man er vant til man syntes er bedst

  • 5
  • 5

One pedal driving er fantastisk. Nye elbilister skal dog lige huske at den regenerative bremsning er helt væk når bilen er ladet til 100%.

Da de fleste lader til ca. 80% i det daglige, er der - at dømme ud fra beretninger på FB - nogle der først opdager bilens markant anderledes opførsel, når de lader til 100% for at køre en langtur. Kedeligt hvis ferien slutter allerede ved første lyskryds fordi bilen ikke stopper som den plejer... ;)

  • 3
  • 8

Jeg forstår ikke fx Hyundais behov for hele fem niveauer af regenerativ bremsning, når man jo netop selv kan dosere niveauet med speederfoden

Hmm - hvor meget bruger du speederfoden ved brug af adaptiv fartpilot på motorvejen?

Huyndai har også en indstilling, der hedder "automatisk". Her skifter bilen selv mellem de forskellige niveauer styret af afstanden til forankørende biler (målt med radaren) og hastigheden. Det betyder, at man nærmest har friløb på en mindre trafikeret motorvej - og kraftig bremsning, når der er forankørende tæt på. Det virker godt. Min bil har ganske vist kun tre niveauer af regen og så slået helt fra.

  • 3
  • 1

Nye elbilister skal dog lige huske at den regenerative bremsning er helt væk når bilen er ladet til 100%

Faktisk ikke hos mig. Det kommer måske an på, hvordan systemet definerer 100 procent (batteriet kan jo godt lades mere op end den spænding, der kaldes 100 procent fra fabrikkens side). Under alle omstændigheder må man jo have tappet energi fra batteriet på at få bilen op i fart, før det giver mening at regenere - men mindre man da bor på en bakketop.

Er du sikker på, at det ikke er i hybridbiler (måske især mild hybrider), hvor det forholder sig sådan ved fossilkørsel? Her kan et fuldt ladet batteri naturligvis sætte en stopper for regen - men i en ren elbil virker det mærkeligt, fordi man altid vil have brugt mere energi end man kan sende tilbage.

  • 7
  • 5

I øvrigt, hvad koster one pedal drive på rækkevidden. Det kan godt være at den lader på batteriet, men det sker altså ikke uden tab. Heller ikke selvom det er begrænset.

Tabet er vel mindre end at bruge de mekaniske bremser, så det koster da ikke på rækkevidden - tværtimod.

Hvis du ønsker at nedsætte hastigheden, vil det da altid være bedre at genvinde hovedparten af energien til batteriet frem for at varme bremseskiverne op til glæde for ingenting.

  • 11
  • 2

Er du sikker på, at det ikke er i hybridbiler

Ja... :) Ved et fuldt opladet batteri (100%) er regenereringen væk i Tesla Model 3 og Model Y (de 2 biler jeg har erfaring med). Regenereringen og dermed bremseeffekten kommer naturligvis så småt tilbage, så snart man har kørt nogle km. Det er ikke noget problem når blot man er klar over at bilen jo altså fortsætter med at trille når man slipper speederen i området omkring 98%-100%.

Andre elbiler kan opleves anderledes - det skal jeg ikke kunne sige :)

  • 8
  • 1

Ja, HJN du har jo "underholdt" os med dine (vrang)-forestillinger om elbiler herinde i lang tid.

Det kræver 0.0km at tilvende sig one-pedal driving - stort set alle elsker det, efter en tur i bytrafik - og det har været vendt herinde ad nauseam. Endda også med dig i trådene, imens du indvidede os i dine fantastiske køreevner.

Jeg er helt sikker på at du vil føle det et for nemt, at køre med one-pedal driving, uden kobling, og med ABS og ESC, hill-start og andre assist-systemer. Det vil fjerne din selvopfattelse som en fandens god billist i en udtæsket alfa-romeo.

Jeg foreslår derfor helt oprigtigt at du for vores alle skyld dropper tanken om elbil, så behøver vi heller ikke snakke om sikkerheds-tiltag og assistsystemer egner sig til eller endsige overbevise danmarks bedste chauffør om deres fortræffeligheder. Jeg tror alle vil være bedst tjent med at du bliver i en benziner fra 1970'erne eller deromkring - nok en med karburettorer og kniksere til tændning.

Hvilke (vrang)-forestillinger er det Nicolai Hanssing? Måske er det omtalen af denne one-pedal bremsning, som her efterfølgende er blevet diskuteret nærmest ad nauseam med mange opfattelser af måder at bremse på?

Jeg har rigtignok ikke prøvet one-pedal driving, og jeg døjer med at se pointen i at det hele skal foregå med en pedal. Er der efterhånden en konkurrence i hvor lidt den enkelte skal deltage i at køre bilen selv, - som i en velsagtens forhåbning om at man til sidst slet ikke behøver at gøre noget selv?

Hvorvidt jeg har fantastiske køreevner kan man opfatte relativt. Det må da være ærgeligt ikke at kunne se sig selv som en sikker og dygtig bilist, som fordrer alskens hjælpemidler for at komme sikkert frem og gerne med mulighed for at tørre eventuelle fejl af på teknik og fabrikant. Jeg hævder dog ikke at være en ”fandens bilist” i en udtæsket Alfa Romeo, da jeg ikke mindes at have kørt sådan en. Min egen AR årg. 1999 blev for nyligt synet uden anmærkninger, og jeg har indikationer på at jeg kan sælge den for cirka det samme som jeg gav for den for 10 år siden (40+ KKr)

Jeg har ikke droppet tanken om en elbil, men jeg fornemmer en manglende forståelse for at man fravælger at spendere en formue på en ny bil (som i sekscifret), men hellere vil købe bilen brugt. Det kræver naturligvis imo en så tidlig indsigt i brugte elbilers udfordringer (Tesla undtaget naturligvis, da de er konstrueret aldeles perfekt).

  • 5
  • 21

Jeg har rigtignok ikke prøvet one-pedal driving, og jeg døjer med at se pointen i at det hele skal foregå med en pedal

Der er også nogle, der helst vil trække deres ur op selv hver aften, foretrækker en drejeskivetelefon på fastnet, hente vand i brønden, flyve Metropolitan og se tv på et sort-hvid billedrørsapparatet.

De tror sikkert også, at de bliver mere potente og tiltrækkende fandens karle ved at være gammeldags. Men det duer s'gu ikke i det virkelige liv. De er bare til grin.

  • 17
  • 8

Jeg er stor tilhænger af one pedal driving, men med en ordentlig adaptiv fartpilot har man ikke ret meget brug for det.

Til gengæld er jeg stor modstander af at føreren ikke selv kan bestemme hvordan han ønsker at hans bil opfører sig.

Da jeg stort set altid kører med den adaptive fartpilot, ville min drømmebil have en ratstilk, med hvilken jeg kunne justere følgeafstanden trinløst, svarende til at slippe speederen, når der sker noget foran, og omvendt kunne reducere følgeafstanden, for at slutte op igen.

  • 7
  • 4

Stop med at skrive om ting du alligevel ikke har prøvet eller kender noget til!

Ing.dk kunne i så fald spare så mange $$$ på serverplads, at plus artikler kunne gøres gratis!

En smuk tanke. Lad os implementere det med udsigt til massive besparelser på serverne.

Det bliver jævnligt fremført at ingeniører er de eneste tilstrækkelige uddannede til at ytre sig her, og da de vel i forvejen har adgang til Plus sitet, kunne de jo slippe for os andre gratister, så hvorfor ikke bare gå hver til sit?

  • 3
  • 12

Jeg kan lidt i den retning. Dog ikke trinløst, men i fire afstandsniveauer via (ikke en stilk) men en knap til højre tommelfinger på rattet.

Samme her - dog venstre tommel (Ford). Jeg ændrer dog ikke på afstand under normal kørsel. Hvis jeg ser, det klokker op forude, sætter jeg adaptiv auto på standby, og lader bilen rulle farten ned, til den "rammer" tilpas afstand til forankørende, hvorefter re-enabler. (med original hastighed - RESET)

Jeg kører (næsten) altid med korteste afstand-setting, undtagen i meget let trafik på motorvej.

  • 1
  • 1

Jeg har ikke droppet tanken om en elbil, men jeg fornemmer en manglende forståelse for at man fravælger at spendere en formue på en ny bil (som i sekscifret), men hellere vil købe bilen brugt.

Denne fornemmelse bunder jo i din egen manglende forståelse af, at ingen fabrikker producerer brugte elbiler.

Derfor er du nødt til at sætte dig ned og vente, indtil nogen har gjort en ny bil til en tilstrækkeligt brugt bil ved at køre langt nok og længe nok i den. Derefter kan du købe den til den pris, du ønsker at betale.

Det har vi forsøgt at forklare dig rigtigt mange gange. Den dag, du endelig fatter det, vil du nok også forstå, at det ikke var hos os, den manglende forståelse skulle findes.

  • 10
  • 2

Der er også nogle, der helst vil trække deres ur op selv hver aften, foretrækker en drejeskivetelefon på fastnet, hente vand i brønden, flyve Metropolitan og se tv på et sort-hvid billedrørsapparatet.

De tror sikkert også, at de bliver mere potente og tiltrækkende fandens karle ved at være gammeldags. Men det duer s'gu ikke i det virkelige liv. De er bare til grin.

Og vi kan supplere med alskens handyman-sysler i stedet for at bestille en håndværker, dem som spiller musik ved hjælp af pladespillere til vinyler. Folk som strikker selvom tøjbutikkerne bugner af tøj, dem som står i køkkenet og laver maden selv, lystfiskere som står i koldt vand til navlen for en flad fisk og endnu værre – dem som med deres bøsser skyder deres aftensmad, i stedet for at købe maden i det lokale supermarked. De er bare til grin.

  • 5
  • 5

Faktisk ikke hos mig. Det kommer måske an på, hvordan systemet definerer 100 procent (batteriet kan jo godt lades mere op end den spænding, der kaldes 100 procent fra fabrikkens side). Under alle omstændigheder må man jo have tappet energi fra batteriet på at få bilen op i fart, før det giver mening at regenere - men mindre man da bor på en bakketop.

Det er ikke kun et spørgsmål om plads i batteriet, men også om tilladelig ladeeffekt ved den givne ladestand.

Vores elbil kan regenerere med op til cirka 70 kW. Det vil et næsten fuldt opladet batteri ikke bryde sig om at tage imod.

Hvis batteriet kunne tåle det, var der ved almindelig ladning ingen grund til at drosle ladekurven helt ned under 10 kW ved næsten fuldt batteri for at beskytte batteriet.

  • 4
  • 1

dem som med deres bøsser skyder deres aftensmad,

Hvem pokker bruger bøsser? Hvad er det egentligt? Mener du jagtriffel, haglgevær, revolver eller pistol?

Jeg foretrækker en riffel, som har digital sigtekikkert, hvilket er ret meget bedre end korn og kærv, ikke mindst på lange afstande, ved indskydning og ved dårlige lysforhold - og så kan jeg endda få en video af, hvad jeg skyder på. Topmoderne teknologi - lige som min bil.

Så jeg behøver ikke stive et manglende selvværd af ved at gå rundt og prale med, at det er meget bedre at skyde med et forældet våben, fordi man så er en rigtig, maskulin mand, der overlader madlavning, rengøring og boligindretning til konen, mens man henter sin identitet ved at skifte skifte tændrør på noget gammelt bras.

  • 8
  • 11

stedet for at købe maden i det lokale supermarked

Tja, det er jo bare dårlige produkter, lav kvalitet, kunstig smag og tilsætningsstoffer.

Det vil jeg da ikke indtage - det smager ikke godt og går ud over sundheden. Jeg foretrækker mere sublim gastronomi og bruger da gerne 1-2 timer på madlavning hver dag.

Jeg forsøger at få hele livet til at handle om kvalitet, ikke billige og forældede løsninger.

  • 5
  • 10

Hvem pokker bruger bøsser? Hvad er det egentligt? Mener du jagtriffel, haglgevær, revolver eller pistol?

Jeg foretrækker en riffel, som har digital sigtekikkert, hvilket er ret meget bedre end korn og kærv, ikke mindst på lange afstande, ved indskydning og ved dårlige lysforhold - og så kan jeg endda få en video af, hvad jeg skyder på. Topmoderne teknologi - lige som min bil.

Så jeg behøver ikke stive et manglende selvværd af ved at gå rundt og prale med, at det er meget bedre at skyde med et forældet våben, fordi man så er en rigtig, maskulin mand, der overlader madlavning, rengøring og boligindretning til konen, mens man henter sin identitet ved at skifte skifte tændrør på noget gammelt bras.

Jagtbøsser, jagtriffel, haglgevær, revolver eller pistol, - kartofler - kartofler. Herfra hvor jeg står er forskellen ligesom når folk kalder en bil for en bil når bare den har fire hjul og et rat. Forskellige interesser y'know.

Så du behøver ikke at stive dit manglende selvværd af ved at have og skrive om din riffel, som har digital sigtekikkert, hvilket er ret meget bedre end korn og kærv, ikke mindst på lange afstande, ved indskydning og ved dårlige lysforhold 😏

Et andet element er prisen. Her på sitet er det udbredt kutume at håne folk for ikke at have råd til det nyeste hejs. Jeg, som jyde har et nært forhold til mine husholdningspenge og så længe jeg kan få ting og sager til en fornuftig pris uden at sætte mange penge til, så glæder jeg mig ret meget over det.

  • 8
  • 9

Nu er det lige pludselig:

og så længe jeg kan få ting og sager til en fornuftig pris

Før var det:

Jeg har rigtignok ikke prøvet one-pedal driving, og jeg døjer med at se pointen i at det hele skal foregå med en pedal.

Kan du ikke godt forstå, vi er nogle, der har lidt svært ved at følge din"logik" ?

😉

Få dig nu en køretur i en bil med one-pedal, så kan vi snakke videre om, hvorvidt det er smart eller ej. Om du "har råd til det" er en helt anden snak - og ovenstående lugter unægtelig lidt (temmeligt meget) af de er sure, sagde ræven . . . - eller måske bare helt almindelig Statler og Waldorf?

  • 13
  • 5

Morten skrev:

Jeg forstår ikke fx Hyundais behov for hele fem niveauer af regenerativ bremsning, når man jo netop selv kan dosere niveauet med speederfoden

Kristian Glejbøl skrev:

Man skal nok have prøvet det for at forstå det.

Groft sagt: Niveau 0 og 1 på motorvej Niveau 2 til småveje Niveau 3 til bykørsel Niveau3+ når man skal bremse helt for tossen foran. (med paddle-flap eller bremsepedal)

Niveau 3, der vel nærmest svarer til one-pedal er IMHO pisse irriterende på motorvej.

I virkeligheden tror jeg hverken den ene eller den anden strategi er bedst. Det er nok hvad man er vant til man syntes er bedst

Jeg bruger kun one pedal driving ved bykørsel. På landevej og motorvej er det den adaptive fartpilot/propilot, der holder afstand, deacellererer og accelererer ved køkørsel og holder vognbanen. Så jeg forstår stadigvæk ikke, at der er behov for et særligt niveau af regen. ved fx motorvejskørsel. Det sørger bilen selv for at dosere i stedet for førerens speederfod. Hvad er i øvrigt forskellen på Niveau 2 til småveje og Niveau 3 til bykørsel? I min LEAF differentieres (denne lille) forskel blot ved dosering af speederen.

Jan A. Nielsen skrev:

Hmm - hvor meget bruger du speederfoden ved brug af adaptiv fartpilot på motorvejen?

Lige præcis. Eftersom jeg stort set kun bruger speederfoden ved bykørsel, behøver jeg ikke et særligt niveau af regen. til landevej og motorvej. Nissans Propilot vurderer selv, hvor meget regen. der skal til, når autopiloten er slået til.

Huyndai har også en indstilling, der hedder "automatisk". Her skifter bilen selv mellem de forskellige niveauer styret af afstanden til forankørende biler (målt med radaren) og hastigheden. Det betyder, at man nærmest har friløb på en mindre trafikeret motorvej - og kraftig bremsning, når der er forankørende tæt på. Det virker godt. Min bil har ganske vist kun tre niveauer af regen og så slået helt fra.

Men taler dette netop ikke for, at 3-5 niveauer for regen. er overflødigt? Enten kører du på autopilot (langt det meste af tiden), og bilen finder selv det nødvendige niveau for regen., eller du kører uden autopilot og doserer selv regen. med e-pedal og speederfoden.

Rune Bohn Jensen skrev:

Ja... :) Ved et fuldt opladet batteri (100%) er regenereringen væk i Tesla Model 3 og Model Y (de 2 biler jeg har erfaring med). Regenereringen og dermed bremseeffekten kommer naturligvis så småt tilbage, så snart man har kørt nogle km. Det er ikke noget problem når blot man er klar over at bilen jo altså fortsætter med at trille når man slipper speederen i området omkring 98%-100%. Andre elbiler kan opleves anderledes - det skal jeg ikke kunne sige :)

Det er faktisk et enkelt punkt, hvor Nissan adskiller sig fra Tesla på deres one pedal driving: I min LEAF (2018) er der stadig stort set maksimalt regen. (dvs. bremseeffekt), også når batteriet er på 100 %. Men i sagens natur smider den ikke strøm på batteriet, før kapaciteten er nede på 97-98 %

  • 1
  • 1

Men taler dette netop ikke for, at 3-5 niveauer for regen. er overflødigt? Enten kører du på autopilot (langt det meste af tiden), og bilen finder selv det nødvendige niveau for regen., eller du kører uden autopilot og doserer selv regen. med e-pedal og speederfoden.

Nej, det er ikke helt det samme - det, der bliver justeret er bilens reaktion på speederfoden, når man ikke kører på autopilot - også hvis man slipper speederen helt. Det er måske nærmere en karakteristik for pedal/bremsning.

Hvis du er på et lavt regen-niveau, bremser bilen svagere, når du signalerer "brems" med e-pedalen end på et højere niveau. Den maksimale regen er simpelthen lavere. (Så kan du bruge den venstre ratpaddle eller bremsepedalen, hvis du vil have mere regen).

Det gør det sikkert nemmere for nogle, men er selvfølgelig ikke nødvendigt. Fx kan du på motorvej slippe pedalen helt og kun få en beskeden bremsning, hvis der (i autoinstilling) ellers er afstand til de forankørende.

Du kan også køre med regulært friløb via pedalen og så bruge paddle eller pedal til regen, når du vil bremse. Men man kan naturligvis også bare sætte regen til højeste niveau og så bruge pedalen som en mere klassisk e-pedal.

De forskellige niveauer giver en forskellig køreoplevelse, så jeg synes ikke, de flere valg kan kaldes overflødige. I hvert fald ikke mere overflødige end så meget andet. Jeg får fx en advarsel ved lav sprinklervæskestand. Det er da meget rart, men ikke nødvendigt. Nice to have, men ikke need to have - som en masse andre funktioner i en moderne bil.

  • 2
  • 1

Hvad angår regen/bremsekraft og one-pedal drive er jeg nok også til den metode der hedder maks regen eller at bilen selv klarer resten. Maks fordi det bruger jeg i byen. Bilen selv klarer det er et al anden kørsel, hvor jeg foretrækker at have også højrefoden fri.

At der skal være padler på rattet til at justere med giver i min verden ikke ret meget mening. De situationer hvor jeg skulle have behov for at kunne justere regen/bremsekraften ved rattet, har jeg jo alligevel sat bilen til at sørge for det hele selv - så hvad skal jeg indblandes i regen-mængden for.

At andre kan have det anderledes er helt fint med mig - det er vel derfor at forskellige fabrikanter kan have forskellige løsninger.

  • 3
  • 0

Ja, du er jo berygtet for at udtale dig om ting, som du intet fatter af. Korrekt nomenklatur er ikke lige dig, for det kræver jo viden. Har du i øvrigt tænkt over, hvorfor du altid nedgør ting, du ikke selv har (eller rettere forstår)?

En af mine yndlingsbeskæftigelser her på sitet erat sætte spejl op. Det er for eksempel når folk beskylder andre for noget som de selv gør sig skyld i. Du er et godt og nemt eksempel. Tag for eksempel den om den manglende selvværd, - så skal vi da lige love for at hr. Jan A Nielsen tager gallauniformen på at opremser alle de "fortræffentligheder" som han "bidrager" med og de gode dyre valg han gør.

Benyt dig af mit spejl for der vil du finde den eneste der sætter pris på det hr Jan A Nielsen.

  • 4
  • 14

Kan du fx huske dit forslag om, at man bare skulle leje et ekstra batteri på 500 kg og putte det ind i elbiler til de lange ture? Det kunne da efter din mening ikke være noget problem for køreegenskaberne med et halvt ton ekstra i bilen en gang i mellem. Så man må da sætte et meget stort spørgsmålstegn ved, hvad du overhovedet ved om biler.

Tjah - elbiler er jo kendt for den høje vægt. Mit forslag går på at afmontere for eksempel det halve batteri, så bilen bliver lettere (og for arveprinsen - ikke på noget tidspunkt tungere). Så kunne bilen bruges som en hybrid til den daglige pendling, hvor man kan klare sig med mindre rækkevidde. De færreste biler får dårligere køreegenskaber ved at blive lettere.

  • 1
  • 13

men du har jo selv været ansat sådan et sted

Åh, ja - og jeg har også været på efteruddannelse i USA et par gange. Det er virkeligt fordummende, helt utroligt. Jeg har aldrig oplevet en så dårlig og fordummende uddannelse, som professionelle soldater får. Og det er virkeligt de allerdummeste, man udvælger til tjenesten. Helt sikkert. En mellemtekniker uden kulturel indsigt ville være utroligt overkvalificeret - også fordi de slet ikke er de dræbertyper, som forsvaret naturligvis efterspørger.

Men det er da dejligt, at uddannelsen trods alt betyder, at det ikke er de danske frømænd, der kommer til skade, når de bekæmper pirater.

  • 7
  • 6

Tjah - elbiler er jo kendt for den høje vægt. Mit forslag går på at afmontere for eksempel det halve batteri, så bilen bliver lettere (og for arveprinsen - ikke på noget tidspunkt tungere). Så kunne bilen bruges som en hybrid til den daglige pendling

Som en hybrid - gosh, vi afmonterer det halve batteri til daglig i vores elbiler og monterer en benzinmotor i stedet, så vi får en hybrid. På langture piller vi så benzinmotoren ud og sætter batteriet i igen, så vi har en elbil igen og ikke en hybrid.

Det er da godt nok det tåbeligste forslag, du nogen sinde er kommet med - hvilket siger en hel del.

  • 9
  • 3

Derfor trives jeg her - endda gratis

Nej, jeg må lige have den her med.

Jeg og de fleste andre får faktisk penge for at være her. Bliv medlem af IDA og flyt dine forsikringer, så har du sparet kontingentet og i mange tilfælde en hel del mere. Blandt andet fordi der ikke er så mange vanvidsbilister blandt medlemmerne, så bilforsikringer let kan være halv pris.

Så stopper jeg min leg med dyret...

  • 11
  • 3

vigtig at lave et par hårde opbremsninger jævnligt for at vedligeholde dem

Har kørt den samme bil i over 15 år, og har 'fornøjelsen' at vedligeholde bremserne. Mekanikeren anbefaler at udskifte/dreje bremseskiverne, hvis de er rustne. $$:ø)

Talte med min far og fik følgende anvisning på god bremse vedligeholdelse:

Jeg finder en stille og rolig vej uden trafik, standser bilen og sætter den i første gear.

Bremser stille og roligt, sætter bilen i gang - og lytter.

Skrat Skrat skrat.. Skrat.... Skrat......... skrat.................. skrat - så er det værste rust væk.

Så bremser jeg hårdere og giver (meget) mere gas - og bilen bremser kort tid efter som med nye bremser igen. Det gentager jeg efter hver vask, hvis muligt, så bremserne fordamper det vand der er trængt ind i.

Det er mange år siden jeg sidst har skulle skifte/vedligeholde bremser ved mekanikeren, og bilen er gået igennem en del syn uden anmærkninger i den tid. Det koster lidt brændstof, men er meget billigere end hvad mekanikeren tager.

Har hørt at ved høj hastighed og hårde opbremsninger bliver skiven ikke skuret plan, men der opstår istedet ujævnheder - hvis ikke bremsen bliver ødelagt komplet.

  • 3
  • 2

Nej, jeg må lige have den her med.

Jeg og de fleste andre får faktisk penge for at være her.

Så må jeg også lige komme med en, selvom jeg ikke bliver betalt for at skrive her.

Jeg må i øvrigt nævne at det forklarer en del og at jeg ikke havde skænket det en tanke før. Det sætter jo også bemærkninger om forskellige industriers subsidier og tilsvarende i perspektiv. Så betales der vel også for at imødegå "forkerte" holdninger? Joh - en masse falder nu på plads.

  • 0
  • 12

Som en hybrid - gosh, vi afmonterer det halve batteri til daglig i vores elbiler og monterer en benzinmotor i stedet, så vi får en hybrid. På langture piller vi så benzinmotoren ud og sætter batteriet i igen, så vi har en elbil igen og ikke en hybrid.

Det er da godt nok det tåbeligste forslag, du nogen sinde er kommet med - hvilket siger en hel del.

Og mens jeg muntrer mig her, så lad mig udstille denne ud-af-en-tangent-, og jeg-nægter-at-forstå-mani her;

"Som en hybrid" er selvfølgelig en henvisning til hybridbilejers brug af batteridelen til den daglige pendling, hvor man sparer benzinmotoren, som rigtig mange gør! Jeg må da ærligt sige at endnu en gang lægger en sjat fordomme om skydegale mennesker i kurven.

  • 1
  • 14

Har hørt at ved høj hastighed og hårde opbremsninger bliver skiven ikke skuret plan, men der opstår istedet ujævnheder - hvis ikke bremsen bliver ødelagt komplet.

Hvordan skal det kunne forklares? Klodserne trykker vel jævnt over hele fladen. Til gengæld kan det være et problem at bremse så hårdt at skiverne bliver rigtig varme og derpå holde for rødt lys - stadig med tryk på bremsepedalen. Så opstår der en temperaturforskel mellem det sted hvor bremseklodsen lægger an og fladen som er fri. Jeg er selv bevidst om det og sørger for at bevare plads til små ryk mens jeg venter på grønt. Blot en af de ting man gør undervejs mens man kører bil og tænker over bilens mekaniske velbefindende - - - som man gør 😉

Både sønnen og jeg har dog ikke problemer med rust på bagskiverne. Kunsten er såre enkel; Lad være med at "tøsebremse" for at "spare" dem. Man kører primært i bil for fremkommelighed og så er det næsten umuligt ikke at tage tiden med i ligningen. Jeg mener - du skal fra et sted og til et andet - gerne i det samme år. Mit trick er at bevare hastigheden på landevejen lidt længere end de-åhh-så-ansvarlige bilister gør, og bremse på den halve længde. Det kræver naturligvis et hårdere tryk på pedalen. Som gevinst kommer hurtigere frem endda uden nødvendigvis at overtræde fartgrænser. Det ses meget konkret hvis man har morfar bag sig inden svinget. Oppe i fart igen er han faldet langt bagud.

  • 1
  • 17

Man kører primært i bil for fremkommelighed og så er det næsten umuligt ikke at tage tiden med i ligningen. Jeg mener - du skal fra et sted og til et andet - gerne i det samme år. Mit trick er at bevare hastigheden på landevejen lidt længere end de-åhh-så-ansvarlige bilister gør, og bremse på den halve længde.

Jeg ser et lyskryds med rødt lys, så jeg motorbremser stille og roligt. Andre ser rødt lys og hugger bremsen i lige før lyskrydset, hvorefter de holder stille. Jeg kører stille og roligt ned mod lyskrydset, der så skifter til grønt imedens jeg er i bevægelse. Andre holder helt stille, når lyskrydset skifter til grønt. Hvem kommer mon hurtigst op i fart?

/Bjørn

  • 12
  • 0

Jeg ser et lyskryds med rødt lys, så jeg motorbremser stille og roligt. Andre ser rødt lys og hugger bremsen i lige før lyskrydset, hvorefter de holder stille. Jeg kører stille og roligt ned mod lyskrydset, der så skifter til grønt imedens jeg er i bevægelse. Andre holder helt stille, når lyskrydset skifter til grønt. Hvem kommer mon hurtigst op i fart?

Den beskrevne situation kan diskuteres på et højere plan.

Du kommer kørende mod et rødt lys med en given hastighed og vil gerne bevare så meget bevægelsesenergi som muligt når lyset skifter.

Imidlertid aner du ikke hvornår der skiftes til grønt lys så du har et dilemma. Skal du lade være med at bremse og beholde hastigheden når der skiftes til grønt - forhåbentligt inden du når frem, eller skal du bremse ned så det varer længere tid inden du når frem og der vil være større sandsynlighed for at lyset når at skifte?

Findes der en optimal approach-mønster, som sikrer mindst mulig "afbørstning" af hastighed, sammenholdt med det ukendte tidspunkt for signalskifte til grønt?

Hvis det findes vil der være et marked for SW-ekvilibrister.

  • 1
  • 13

Imidlertid aner du ikke hvornår der skiftes til grønt lys så du har et dilemma.

Jeg har overhovedet ikke noget dilmemma. Enten kan jeg køre videre, eller også må jeg stoppe helt. Jyllænderen, der kører lige op i røven på mig, har et større problem. Skal jeg overhale idioten (mig), der overholder hastighedsbegrænsningen, eller skal jeg prøve at presse idioten (mig) til at køre hurtigere. Og så motorbremser idioten (mig) hen til lyskrydset. Det sjove er så, når der 2 spor, og jyllænderen holder for rødt, og jeg bare lige drøner igennem (fordi jeg har motorbremset), hvorefter jyllænderen igen kommer til at køre bagved idioten (mig).

/Bjørn

  • 5
  • 3

Findes der en optimal approach-mønster, som sikrer mindst mulig "afbørstning" af hastighed, sammenholdt med det ukendte tidspunkt for signalskifte til grønt?

Måske findes der to svar. Et fra ingeniøren som tager udfordringen op og regner formlen ud til glæde for bilisten som ønsker at gennemkøre strækningen mest økonomisk, og et svar fra tastaturkrigeren, som bringer Facebook-sproget med over til dette forum.

Ude på vejen kan vi så håbe på dobbeltspor, - et til bilisten som kører optimalt og et til krigeren, som glæder til at at lave buler på andre som ikke kommer fra hans egen enklave.

  • 1
  • 10

FB

Som en biting vedrørende facebook, så peger facebook.com på localhost i min hosts-fil. Så jeg slet ikke tilgå FB-sider 😂

Mvh Bjørn

  • 5
  • 0

Smut du bare tilbage på FB. Det er ikke et sted, jeg kommer. Husk nu: Spejl

Hvis du læste nøje efter så skrev jeg Facebook-sproget, som man strengt taget ikke behøver at være medlem af for at anvende sproget - så vidt jeg ved. Kan i øvrigt nævne at jeg aldrig har oprettet en profil på Facebook, Instagram eller andre sociale medier, medmindre vi kan kalde ing.dk/debat for en.

Et par andre bemærkninger;

Hvordan kan det være at du går i kriger-mode, i stedet for blot at tage udfordringen op Bjørn?

Jeg glemte at nævne at omtalte scenarie ikke indbefatter andre trafikanter på scenen. Måske nok en "landsdels-default" afhængig af om man kommer fra Østdanmark eller fra Hovedlandet.

  • 0
  • 8

Østdanmark eller fra Hovedlandet

Hovedlandet er samme sted, hvor Hovedstaden ligger.

/Bjørn

PS: Pas på, at jeg ikke anmelder dig. Du har været meget grov overfor Jan i tidligere indlæg i denne tråd

Plejer ikke at frekventere den slags stereotype og fordummende kilder, - men du har jo selv været ansat sådan et sted. Og nåh ja;

Jeg må da ærligt sige at endnu en gang lægger en sjat fordomme om skydegale mennesker i kurven.

Husk nu: Spejl

  • 2
  • 4

Som en biting vedrørende facebook, så peger facebook.com på localhost i min hosts-fil. Så jeg slet ikke tilgå FB-sider 😂

Og så fik jeg lige taget mig sammen til at se på at konfigurere min hosts-fil på routeren. Denne lile guide burde kunne klare det : https://www.neolisk.blog/posts/2020-08-14-... Hvis den kan det, så er der en hel del flere sites, der skal routes til localhost (så håber jeg bare, at fruen ikke bruger fb) 😎

Mvh Bjørn

  • 2
  • 0

Se #92

Mvh Flemming

Det ved jeg godt :) Jeg var ude at løbe i formiddag, da en åndelig slægtning til trollen ikke fattede begrebet ubetinget vigepligt. Han bakkede ud over et fortorv uden at se sig for. Så selvfølgelig var det min skyld, at han blokerede fortorvet 😂 Muligvis derfor, jeg er lidt mere irriteret over trollen i dag (og svarer på hans udgydelser).

Mvh Bjørn

  • 6
  • 3

Jeg var ude at løbe i formiddag, da en åndelig slægtning til trollen ikke fattede begrebet ubetinget vigepligt. Han bakkede ud over et fortorv uden at se sig for.

If you're not part of the solution, you're part of the problem.

Lad mig gætte på at du selv bander, når en billist kører dobbelt så hurtigt som den øvrige trafik, et sted hvor du har ubetinget vigepligt?

Løbere kan heller ikke bare løbe ud i en rundkørsel som om de var på cykel.

  • 2
  • 9

Har I i skrivende stund 6 minuspersoner aldrig hørt om højresvingsulykker med lastbiler og dræbte, fortrinsvis kvindelige, cyklister?

Næppe heller om nødvendig/unødig ulempe i henhold til færdselsloven.

  • 1
  • 10

Det kræver jo lissom at billisten har en chance for at se dig, når du kommer med 3-5 gange fodgængerhastighed. Du lyder som de wannabe tour de France cykelterrorister i flok, der bruger vejene som idrætsplads.

I øvrigt opererer man med nødvendig ulempe kontra unødig ulempe som kan illustreres med følgende eksempler:

Når man skal ud i trafikstrømmen på Vesterbrogade kl 15, så må man gerne møve sig ud i et lille hul, der tvinger de bagfrakommende til at nedsætte farten, for loven kræver ikke at man skal vente i 3 timer på at køre ud. Kl 3 om natten skal man vente de 30 sekunder til der kommer et hul i trafikstrømmen.

Løb dog ude i skoven eller på et løbebånd, i stedet for at stresse billister, der nok at gøre med at finde et hul i strømmen af seriøs trafik.

  • 3
  • 9

Køberne må jo være dumme ved ikke at følge Rantorp. VAG dominerer salgslisten for november med id 4, som mest solgte. På top 10 liggeryderligere Audi, Up og Seat. Teslas es i ærmet - tak Christian tak - er nok, at de ikke sælges.

  • 0
  • 0

Det kræver jo lissom at billisten har en chance for at se dig, når du kommer med 3-5 gange fodgængerhastighed. Du lyder som de wannabe tour de France cykelterrorister i flok, der bruger vejene som idrætsplads.

I øvrigt opererer man med nødvendig ulempe kontra unødig ulempe som kan illustreres med følgende eksempler:

Når man skal ud i trafikstrømmen på Vesterbrogade kl 15, så må man gerne møve sig ud i et lille hul, der tvinger de bagfrakommende til at nedsætte farten, for loven kræver ikke at man skal vente i 3 timer på at køre ud. Kl 3 om natten skal man vente de 30 sekunder til der kommer et hul i trafikstrømmen.

Løb dog ude i skoven eller på et løbebånd, i stedet for at stresse billister, der nok at gøre med at finde et hul i strømmen af seriøs trafik.

Dette foregår en søndag formiddag (meget lidt trafik på Frederiksværksgade i Hillerød). Bilisten har valgt at bakke ud, så han (det var en mand) ikke har noget udsyn, hvilket ikke er mit problem.

Han er til unødig ulempe, og han respekterer ikke ubetinget vigepligt, idet han passerer et fortorv. Længere er den stort set ikke.

Jeg er selvfølgelig altid meget opmærksom på idiotiske bilister, når jeg løber. Det er meget få, det er rent faktisk ved, at de skal stoppe ved fortorve. De få, der ved det, og bakker, så jeg kan komme forbi, får som regel en 👍

Jeg er i øvrigt heller ikke imponeret af fodgængere. Jeg forstår ikke, hvordan man som fodgænger kan vælge at skifte fra den ene side til en anden, uden at man ser sig for 🙄

/Bjørn

  • 2
  • 3

Tilbage denne tråds emne, One pedal drive.

Det lyder som om Audien har samme opsætning som min Hyndai Ioniq. Og det er forment samme sikkershedsmæssige betragtninger der er bag.

Når bilen er i Drive, så skal man være bevidst om at man kører bil. Hvis du vil stopper så skal du være bevidst om det. Enten ved at holde foden på bremsen eller holde armen ved rattet inde. Med den acceleration de fleste elbiler har, så kan der ske meget hvis man rammer speederen utilsigtet.

Der er også den fordelen ved at tvinge bremsen til at være aktiveret, at bremselyset tændes for at advare bilister bagfra.

  • 1
  • 1

enten ved at holde foden på bremsen eller holde armen ved rattet inde.

Nja, i min Huyndai kan jeg nu godt slippe den venstre paddle igen, når bilen først holder stille. Den sætter ikke i gang igen, før jeg træder på speederen.

Hvis jeg har lavet standsningen med bremsepedalen, vil bilen lave "automatgearskryb", når jeg slipper bremsen. Men det er nok at aktivere den venstre paddlse ganske kort, så er der stilstand.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten