motorbloggen

Hvorfor skal en elbil til service hvert år?

En læser skrev til mig:

"Kære Bjørn,

Kia laver en e-niro elbil, som jeg tænker at du har hørt om. Rent faktisk laver de både en helt normal benzinversion, en mild hybrid, en plugin hybrid og så en ren elversion.

Når man kigger godt efter på deres beskrivelse kan man se at plugin-hybridversionen skal serviceres hvert 2. år

Men deres rene elbil (som man må forvente er noget simplere mekanisk) skal serviceres hvert år.

Jeg kan kun finde én forklaring - at man kan lokke lidt penge ud af de stakkels elbilkøbere. Men jeg tænkte at det måske var noget du kunne grave i?"

Vi har sendt spørgsmålet videre til Kia og PR Coordinator, Lene Iversen, svarer her:

"En Niro PHEV skal faktisk også til service/olieskift en gang om året.

Årsagen til en KIA e-Niro/e-Soul skal have udført service en gang om året, eller for hver 15.000 km. (hvad der indtræffer først) skyldes sikkerhed for føreren og/eller familien der kører i bilen.

Bilens bremser bliver sjældent brugt, da bilen ofte bremser ved hjælp af bilens elmotor, for at opsamle gratis energi til opladning af højspændingsbatteriet.

Selvom føreren fysisk træder bremsepedalen, kommer bremsevæsken ikke ud til hjulenes bremser, men bliver ”gemt” i en bremse akkumulator for at føreren af bilen, føler at bremsepedalen virker ”normalt”. Under en katastrofe opbremsning vil elmotoren og bremse akkumulatoren være deaktiveret, og her vil bilens normale bremsesystem, bringe bilen til standsning.

Når bilens bremser ikke bliver brugt ”så meget” vil bremseskiverne begynde at opsamle rust på bremsefladen. Og da bilen vejer over 1,5 tons, og skal kunne bringes til standsning på kort tid ved en katastrofe opbremsning, kræves det at bremserne er 100% i orden og rene for rust på bremseskiven.

Derfor har KIA valgt, at bilen skal serviceres en gang om året, eller for hver 15.000 km. (hvad der indtræffer først) så føreren eller familien der køre i bilen, kan bremse sikkert hvis uheldet skulle være ude."

Spørgsmålet er vel derfor: Vi har fået fortalt, at elbiler vil være billigere i service og vedligehold, og man må selvfølgelig forvente at et tjek af bremser er billigere end service af en ICE.

Men hvis de skal services hvert år, går en del af besparelse så ikke fløjten?

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tesla kræver ikke nødvendigvis årligt service (det gjorde de vist i starten).

Fra https://www.tesla.com/da_DK/support/car-ma...

Kræver min bil et årligt serviceeftersyn? Din Tesla kræver ikke et årligt serviceeftersyn eller regelmæssig udskiftning af væsker. Tjek venligst din instruktionsbog for de seneste vedligeholdelsesanbefalinger til din Tesla.

Spørgsmålet er om bilens computer kan registrere hvis bremserne bliver dårligere og give ejeren besked om at det er tid til service? Det ville da være oplagt.

  • 15
  • 0

Hvor er logikken i at bremser skal renses for rust efter 15.000 km? Tværtimod vil meget kørsel medføre at bremserne bliver brugt mere og dermed bliver renset ved brug.

  • 21
  • 8

Jeg læser ikke nogen steder at bremserne skal "renses" for rust. Det er velkendt at bremser, der ikke bruges meget ruster til. Og løsningen er så ofte, at skiverne skal skiftes, og det er ikke nødvendigvis super-billigt: Nogle tusind per aksel er vel almindeligt. Det ville vel være langt smartere, hvis bilen (selv) sørgede for at bruge bremserne jævnligt så der ikke opsamles rust. Bilen ved jo selv, hvor meget der bremses og regenereres. Muligvis har producent/forhandler/værksted ikke nogen interesse i det: Mere bremsning giver (lidt) dårligere mål-tal (km/opladning) og mindre omsætning i værkstedet. Lose-lose for dem. I vores diesel-dyt sørger jeg for at bruge bremser en del. Også hårdt. Det jeg kan spare på brændstof ved at motor-bremse 100% af tiden mere end spises op af service-udgifter til bremser på den lange bane.

  • 29
  • 1

Hvor svært kan det loge være at kigge på bremseskiverne en gang imellem og så lige lave et par hårde opbremsninger hvis nødvendigt.

Jeg har aldrig min elbil til service da de intet foretager som jeg ikke selv kan klare. Det mest indgribende er vel at skifter vinduesviskere og evt en pære i lyset.

  • 24
  • 3

Når man følger med på elbilsdebat er nærigheden vældigt dominerende. Hvad med sikkerheden? Bremsekalibre sætter dig ikke fast eller fejler på grund af rustne skiver.

En el elbil har 4 af de 5 mest servicekrævende systemer fra en almindelig bil. Kun motoren mangler og det årlige olieskift, luftfilter og brændstoffilter er der ikke meget arbejde ved. Hvorfor skulle man så spare væsentligt her?

FDM har undersøgt sagen tidligere https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybridbi...

Jeg har købt en serviceaftale til vores. Den kostede 60% af tilsvarende aftale til en ICE.

  • 11
  • 17

Er det en garanti du kan stille?

Havde det været bedre med service per 100 km/hver anden uge?

Jeg stiller et spørgsmål. Hvad er logikken i at bilen skal til service hurtigere end ét år, bare fordi der er blevet kørt mere end 15.000 km? Ruster bremserne hurtigere fordi der køres i bilen? Har de ikke lige sagt, at problemet er at bremserne ikke bruges nok? Jeg citerer:

"Når bilens bremser ikke bliver brugt ”så meget” vil bremseskiverne begynde at opsamle rust på bremsefladen"

Alt andet lige, så må bremserne være i brug mere hvis du kører 20.000 km end hvis du kører 10.000 km på et år. Men alligevel skal den til service hurtigere hvis du kører den lange distance - hvad er logikken?

  • 36
  • 4

I teorien.. praksis viser lidt noget andet. Det er ikke længe siden at fandt ud af at bybusser ( mener det var i Aalborg) dårligt kunne bremse.. årsagen man brugte dem så lidt at de satte sig og her taler vi om langt mere end 20.000km om året. Så det er ikke afstanden men kørestilen der er faktoren. Det er jo ingen hemmelighed at mange mekaniske systemer går i stykker når de ikke bruges og den her med rustne bremseskiver er noget værksteder længe har kunne fortælle var et udbredt problem med elbiler også Teslaer.. de er ikke imune overfor vind og vejr og naturlovene.

  • 13
  • 0

også Teslaer.. de er ikke imune overfor vind og vejr og naturlovene.

Jeg har hørt om at de tidlige Model S har nogle problemer på bagbremserne. Men jeg har lige tjekket min Model 3 og efter 1,5 år samt 37.000 km er der ikke nogen tegn på rust, hverken foran eller bagved.

Teslas bremser fungerer i øvrigt anderledes end det der beskrives fra Kia. Tesla har ikke gjort et forsøg på at "blende" bremsefunktionen med regenerativ bremsning. Når jeg trykker på bremsen, så aktiveres de mekaniske bremser og kun de mekaniske bremser. Regen styres derimod med speederen. Når du slipper speederen vil bilen begynde at bremse via regen (også kaldet one foot driving).

Kia og mange andre har modsat et system, så et let tryk på bremsen aktiverer regen. Et hårdere tryk på bremsen aktiverer de mekaniske bremser.

Om det gør en forskel i forhold til problemet med bremser der ruster ved jeg ikke. Men man er da ikke i tvivl om hvornår man bruger de mekaniske bremser i en Tesla.

  • 30
  • 0

rustne bremseskiver er noget værksteder længe har kunne fortælle var et udbredt problem med elbiler også Teslaer.. de er ikke imune overfor vind og vejr og naturlovene.

Bremseskiver på Tesla model 3 AWD ruster ikke som på alle andre biler.(Går ud fra at det gælder for alle model 3, og det stadig er standard)

Bil fra Feburar 2019 ses ikke noget der bare nærmer sig rust nogetsteds på skiverne efter 30.000km i alt slags vejr, men stadig en lyst grålig overflade der minder om Zink. På bremsefladen har der aldrig været tendens til okkerfarvning fra regndråber som på andre biler kan komme allerede efter få timer.

Hvad med dine Baldur, er de ligesom på dine andre biler?

Edit: Baldur nåede lige at svare inden jeg gemte.

  • 10
  • 0

Med mindre Kia har skiftet strategi aktiveres regen ikke på bremsen, men på speederen og styrken er afhængig af køremodus. Så med lidt forudseenhed kan der køres med "one pedal driving". Ved brug af bremsen aktiveres stærkere regen og mekanisk bremse. På min Kia sætter jeg den hver dag i neutral på et stykke omfartsvej med 90 km/t op imod en rundkørsel og bruger dermed 100% mekanisk bremse. Efter 44.000 km og godt 2 år er kanten af mine skiver rustne, men fladerne er ligesom nye. Køretøj: Kia Soul Ev 2018

  • 14
  • 0

Det er jo ingen hemmelighed at mange mekaniske systemer går i stykker når de ikke bruges og den her med rustne bremseskiver er noget værksteder længe har kunne fortælle var et udbredt problem med elbiler også Teslaer.. de er ikke imune overfor vind og vejr og naturlovene.

Elon Musk:

"Brake pads on a Tesla literally never need to be replaced for lifetime of the car." https://twitter.com/elonmusk/status/107801...

Udtalelsen er omtrent så nuanceret som et 200-tegns tweet tillader, men med undtagelse af meget hård kørsel, så som at tage bilen ud på racerbanen, så underbygges det af en efterhånden meget lang række Tesla-kørere, i diverse fora, som har rundet de første 100.000-200.000 miles uden nævneværdigt slid på skiver og klodser.

Toyota Prius ejere beretter om omtrent det samme, selvom de har langt mindre regenerativ bremseeffekt at gøre med.

Dermed ikke sagt at bremserne ikke skal inspiceres med passende mellemrum, men det kunne jo passende være hvert andet år, når bilen alligevel skal synes.

  • 14
  • 2

Udtalelsen er omtrent så nuanceret som et 200-tegns tweet tillader, men med undtagelse af meget hård kørsel, så som at tage bilen ud på racerbanen, så underbygges det af en efterhånden meget lang række Tesla-kørere, i diverse fora, som har rundet de første 100.000-200.000 miles uden nævneværdigt slid på skiver og klodser.

Enig. Holdbarheden er heller ikke kun slid. Efterhånden oplever flere og flere at tæringer på skiverne pga. for lidt brug giver skævbremsninger. Der vil selvfølgelig være materiale nok tilbage til at dreje af, men ofte kan det ikke betale sig, frem for bare at købe nye skiver. Når det så er sagt, så er det altså heller ikke helt usædvanligt at køre 85-90.000 km på et sæt bremserpå en normal "fossilbrænder"

  • 3
  • 1

Når det så er sagt, så er det altså heller ikke helt usædvanligt at køre 85-90.000 km på et sæt bremserpå en normal "fossilbrænder"

Bemærk; jeg skrev 100.000-200.000 miles. Budskabet havde nok været tydeligere med metriske enheder. ;-)

Altså 160.000-320.000 km uden nævneværdigt slid på bremser og skiver.

Bemærk også; gravrust på bremseskiver giver uforholdsmæssigt meget slid på både klodser og skiver, så man må formode af beretningerne at rust heller ikke er et udtalt problem, efter Tesla fik løst problemet på de første Model S'er.

  • 12
  • 1

Hvis man er bange for rust kan man vel bare bremse haardt en gang imellem. Eller koeb en Audi som klemmer skiverne en gang imellem. Den nye ID.3 har trumlebremser bagpaa.

  • 2
  • 0

Jeg (plus 1) har haft seks forskellige EVer siden 2012. Har aldrig taget dem til service pga et problem, kun pga recall. Min I-PACE siger man skal tage den ind foerste gang efter 100k miles. Min Ampera E's bog siger 150k miles.

  • 7
  • 0

Bemærk; jeg skrev 100.000-200.000 miles. Budskabet havde nok været tydeligere med metriske enheder. ;-)

Altså 160.000-320.000 km uden nævneværdigt slid på bremser og skiver.

@ Søren

Stadigvæk enig. Havde godt bemærket miles kontra kilometer. Kun for at sige, at også på fossilbiler er der stor forskel på levetiden af bremser.

Bemærk også; gravrust på bremseskiver giver uforholdsmæssigt meget slid på både klodser og skiver, så man må formode af beretningerne at rust heller ikke er et udtalt problem, efter Tesla fik løst problemet på de første Model S'er.

Tror også der er en stor kvalitetsmæssig forskel på bremseskiver. Ved ikke om nogen har erfaringer med "T. Hansen produkter" og levetid ?

  • 0
  • 0

Min Tesla 3 har efter 30.000 km ingen form for rust på bremseskiverne, i modsætning til min Tesla S og Tesla X. Selv om det har været regnvejr eller den har stået et helt døgn på havnen i stormvejr, er der ingen form for rust, det er tilsyneladende en speciel legering. Der er absolut heller ingen slidkant, og den bremser perfekt ved katastrofeopbremsning, selv efter 1,5 år brug. Han er ikke så dum ham Elon. Mekanikerne skal se sig om efter andet arbejde.

  • 12
  • 1

Så du mener at Elon har desginet noget mekanisk som ingen vedligehold kræver over hele dets levetid? Jeg håber at du lader din bil stå helt stille til din levetid er udløbet for det er ganske enkelt groft uforsvarligt hvis du gennemføre denne holdning. En elbil og ja også en Tesla er mekanisk og slides og ting der ikke bruges går også i stykker. Prisen på en Tesla taget i betragtning så skal der ikke være noget galt efter 1,5 år men vent nu 5-10 år og lad os så se eller måske nærmere 15år som en del ( langt billigere) forssil biler jo fint holder, så skal du også se Tesla blive slidt, gå i stykker m.m. og mekanikerne vil have nok at lave. Men måske er en Tesla ikke lavet til at holde så længe? en slags brug og smid væk bil? Desuden.. der findes en del andre elbiler en Tesla og artiklen handler om elbiler ikke om et bestemt mærke af elbiler.

  • 5
  • 39

Tror også der er en stor kvalitetsmæssig forskel på bremseskiver. Ved ikke om nogen har erfaringer med "T. Hansen produkter" og levetid ?

Heldigvis er det sådan med bremseskiver, at det billigste stål også er det, der har højeste friktion, hvorfor de både slides og ruster hurtigere.

Blander du lidt nikkel og krom i, for at gøre det mere rustbestandigt, så falder overfladefriktionen markant.

Så igen, den bedste måde at rustbeskytte bremseskiver på, er at bruge dem med hyppige mellemrum, men de behøver jo kun en ganske let daglig berøring fra bremseklodserne, for at holdes fri for gravrust, så hvis man formår at etablere den rigtige fordeling mellem mekanisk/regenerativ bremsning, kan de uden tvivl holde adskillige gange længere end på en fossilbil.

  • 11
  • 1

Nu bor Musk vist i LA og der er klimaet noget mindre barsk for biler. Danmark er et godt rusten land. Men kan godt lide Tesla at når man bruger bremsen ja så bruger man bremserne. Og bilen burde selv kunne føre statistik over bremsebrug. Og måske endda anbefale en lille bremseseance hvor man bedes bruge bremserne lidt mere end normalt de næste 20 km. Så er rusten godt på vej væk. Fandt den her for Tesla - på et ikke Tesla værksted. Fornuftige overkommelige priser

undskyld det fylder lidt

Tilbud på Tesla bremsereparation:

Udskiftning af bremseklodser og bremseskiver.

Gamle bremseklodser afmonteres.  
Bremsekalibre rengøres grundigt på glidefladerne og smøres.  
Bremsekalibrenes funktion og tilstand kontrolleres.  
Nye bremseklodser smøres og monteres.

For:

1.399,-​ Standard bremseklodser med montering (967,- i forbindelse med service)

2.495,- Coatede bremseskiver for inkl. montering. (2 stk.)

Bag:

1.395,- Standard bremseklodser med montering (965,- i forbindelse med service)

2.495,- Coatede bremseskiver bag inkl. montering. (2 stk.)

995,- Parkeringsbremse standard bremseklodser med montering (707,- i forbindelse med service)

Pris for bremseskiver er montering i forbindelse med bremseklodser.

  • 4
  • 0

Så du mener at Elon har desginet noget mekanisk som ingen vedligehold kræver over hele dets levetid? Jeg håber at du lader din bil stå helt stille til din levetid er udløbet for det er ganske enkelt groft uforsvarligt hvis du gennemføre denne holdning.

Kan vi så aftale at du holder mund ligeså længe? ... eller i det mindste indtil du udreder hvor Bjarne Olsen har påstået at hans bremser slet ikke kræver vedligehold.

Som du måske kan læse af det han skriver, så inspicerer han rent faktisk sine bremser med jævne mellemrum, og kan blot konstatere at de ikke er i nærheden af at kræve service efter 1,5 år/30.000 km.

  • 27
  • 2

Jeg synes ikke der er kommet nogle bud på det med 15.000 km. Er det bare for at tjene ekstra penge til værkstedet eller er der noget fornuft i det?

Det med 1 år kan være reelt nok, selvom det undrer lidt at andre elbiler tilsyneladende kan køre længere uden vedligeholdelse af bremser.

Hvis Kia vitterligt skal have nye bremser årligt, så bliver total cost of ownership væsentligt højere end Tesla Model 3 SR alene af den grund.

  • 8
  • 0

Nissan og Tesla Vi har både en Leaf og en Model 3. Nissans skiver ruster. Vores Leaf skal til eftersyn en gang årligt for at vi kan opretholde batterigarantien.. Jeg har før hvert eftersyn taget den en tur på motorvejen for at bremse rusten af skiverne.

Ved eftersynet og ved periodesynet var det ingen kommentarer omkring skiverne eller bremserne. De har heller ikke været skilt ad eller smurt ved eftersynene.

På teslaen er det ingen rust selv om også den bruges hele året. Min forventning er derfor at de holder længere. Jeg tænker at Tesla benytter bedre komponenter og det manglende krav om årligt eftersyn (for at oppebære garantien) langsomt brede sig til andre mærker når bilejerne finder ud af at værkstederne reelt ikke udfører noget arbejde på bilen. At eftersynene reelt bare er et forsøg på at vride penge ud af bilejeren.

BTW: En evt lavere friktion af rustfrie skiver kan jo kompenseres men bedre og større kalibre. Sådan gør man jo også på mc'er.

Jeg

  • 17
  • 0

Service af biler (El + ICE) har 2 formål. 1) Dels at inspicere bilens vitale dele for slid og defekter. 2) Dels af hente penge op af lommen på bilejerne. Den bevidste bilejer kan selv minimere punkt 2. Her er 4 valg som minimerer mine udgifter til værkstedet. Min bil kører kun 5.000 km/år: A) Aktiverer håndbremsen ved frakørsel fra motorvej. Det er altid de bageste bremseskiver som ruster når bilen står ubrugt i eksempelvis 1 uge ad gangen. Så håndbremsen er den mest effektive løsning. Ved en motorvejsfrakørsel kan bilen bremses sikkert og uden gene for andre bilister. B) Olieskift enten hvert 4 år, eller for hver 20.000 km. C) Kører med vinterdæk hele året, eller evt. med Michelin helårsdæk. D) Undervognsbehandlet fra ny af, af et seriøst værksted. Den mest driftsikre benzinmotor er den gamle type med indirekte benzinindsprøjtning og uden turbolader. Min Citroen Xsara Picasso kan uden problemer matche en elbil mht. minimale vedligeholdelsesudgifter.

  • 4
  • 10

Mine erfaringer. Tesla model S. Disse skiver er lavet af en levering der ruster let. Efter vask er skiverne løbet an og det er vigtigt at man husjer at køre en "tørretur" hvor man lige får slidt det anløbne lag af. Skiverne ruster om vinteren hvis man ikke giver dem en omgang hårde nedbremsninger engang om ugen. Det er ret let at se, selv om min kone ikke ser det.... Bilen får så en frisk tur hvor der bremses hårdt ned fra 100 - 0 km/t 2-3 gang. Samtidig kan man ved lav hastighed aktivere P-brensen, så disse klodser lige blive slidt lidt. På den måde holdt de originale bremser på vores bil 4 år/ 200K km. De var ikke slidt helt i bund de de blev skiftet men det gav ikke mening at sætte nye klodser på de originale skiver. Skift kunne iøvrigt klares for 12K DKR for klodser og skiver hele vejen rundt. Det er vigtigt at afmontere koldserne en gang årligt og rense kanterne på koldserne. Hvis man ikke gør det så vil der opbygges rust på kanterne der får klodserne til klemme i calibrene. Det er en billig operation enhver mekaniker kan udføre. Tesla model 3. Skiverne på denne model er lavet af en anden legering der ikke ruster på samme måde som på en model S/X. Det ses fx. tydeligt når man vasker bilen. Jeg vil mene at det er en god ide at få adskildt og renset bremserne årligt. Det er mit bud at de originale bremser på en model 3 holder længe..... mindst 200K km hvis man passer dem som beskrevet.

  • 6
  • 0

Samtidig kan man ved lav hastighed aktivere P-brensen, så disse klodser lige blive slidt lidt. På den måde holdt de originale bremser på vores bil 4 år/ 200K km. De var ikke slidt helt i bund de de blev skiftet men det gav ikke mening at sætte nye klodser på de originale skiver. Skift kunne iøvrigt klares for 12K DKR for klodser og skiver hele vejen rundt.

Uhh - det her sætter vist mest visse elbilejere i perspektiv. 12.000 kroner for fire skiver og tilhørende klodser! Så blev det "klaret".

OK - jeg ved godt at det kræver lidt større bremsedele til en så tung bil, men vi er godt og vel oppe i Porsche prissegmentet.

Vi andre dødelige bevæger os rundt i et andet univers. Skiftede fornyligt skiver og klodser i bag på min Alfa Romeo. Jeg valgte Ate dele og det løb op i omkring 1200 kroner, så vidt jeg husker. Havde vel kørt 80.000 km. Sidste år købte jeg originale skiver og klodser til forakslen på BMW'n. De var lidt halvdyre - nemlig godt 2000 kroner.

  • 6
  • 8

Når biler er 4 år gamle bliver de helt automatisk indkaldt til eftersyn, herefter hvert andet år.

Her har jeg de sidste mange år bare kørt til syn. Hvis der har været noget krævende så på værksted og få det fixet og et gensyn med den flinke mand i synshallen.

De fleste ting jeg har fået bested om, har været i kategorien: Dette bør du få fikset inden næste syn da du ellers vil være på vippen til at få den godkendt.

Så fik bilen fikset de ting, tilføjet et stort eftersyn og så ellers bare vente 2år til næste indkaldelse, der som regel endte helt uden anmærkninger.

Hvilken ekstra værdi tilføjer mærkevare værkstedet? Jo, du får nogle mærkevare stempler som i fald du ønsker at sælge bilen inden den er 10 år gamml, kan forbedre brugtvogns værdien.

  • 7
  • 0

Så hvad koster udskiftning af skiver og klodser for din bil på et autoriseret Alfa Romeo værksted?

Det er en lige så fjern øvelse for mig at finde ud af det, som for dig vil jeg gætte. Jeg har dog en ide om hvor vi ligger.

Lidt lommefilosofisk tilføjet, - jeg har VALGT at kunne udføre den slags reparationer selv. Prisforskellen på DIY og værksted gør at fruen og jeg mindst en gang om året kan tage på en uges ferie under sydens palmer i stedet.

Men det er nok bare mig ?

  • 6
  • 12

Kunne man forestille sig, at der kunne udvikles nye bremsetyper til el-biler som ikke kræver vedligehold, eller er lette at rense selv.

Problemet med rust, kunne måske også løses med software, så bremsen aktiveres kortvarigt en gang i mellem, når bilen sættes i gang.

  • 2
  • 0

rust heller ikke er et udtalt problem, efter Tesla fik løst problemet på de første Model S'er.

Min kørte 6-7 år på de originale skiver og klodser de monterede i 2013 på fabrikken i Californien. Overfladerust efter stilstand og vask forsvinder lige så hurtigt som det kommer ved første opbremsning.

Altså 160.000-320.000 km uden nævneværdigt slid på bremser og skiver.

Det passer fint. Jeg skiftede her sensommeren efter 315.000 km. Bageste bremser var slidt. De forreste kunne nok have klaret 200.000 til, men var hurtige og nemme at skifte, så de fik også nye skiver og klodser ved samme lejlighed.

Uhh - det her sætter vist mest visse elbilejere i perspektiv. 12.000 kroner for fire skiver og tilhørende klodser! Så blev det "klaret".

Njah, stor, tung, dyr bil med stor motor har vel halvdyre bremser? Mon ikke en Audi A7 koster ca det samme i bremser?

Jeg skiftede selv og gav ca det halve. Købte originale Brembo skiver, men blev anbefalet Ferrodo klodser. De skulle være lidt blødere og tage hurtigere fat end Brembos lidt hårdere klodser. Om de slides hurtigere, ville kun glæde mig, så jeg kan nå at skifte dem blot en enkelt gang i skivens levetid.

  • 3
  • 1

Fuldstændig korrekt:

Det er vigtigt at afmontere koldserne en gang årligt og rense kanterne på koldserne. Hvis man ikke gør det så vil der opbygges rust på kanterne der får klodserne til klemme i calibrene.

Dette gælder i særdeleshed, når man har alu-kalibre. Der opstår galvanisk tærring mellem kaliberen og metalpladen bag på bremseklodserne. Her skal gerne gøres rent og smøre (ganske let) med keramisk fedt eller lignende. Ikke kobberfedt. Det giver bare endnu flere problemer med spændingsrækken ;)

  • 4
  • 0

Problemet med rust, kunne måske også løses med software, så bremsen aktiveres kortvarigt en gang i mellem, når bilen sættes i gang.

Problemet bør langt henad vejen (undskyld) kunne løses via kørestil. Man støder undertiden på udtalelser, hvor bilister ønsker at spare på bremserne. Resultatet bliver jo at skiverne skal skiftes langt tidligere, fordi de ruster. Bremser skal bruges!

I mange situationer sætter jeg i frigear 100-200 meter før et kryds, og bremser ned kort før krydset. Så må skiverne i bag også på arbejde og det giver endda en tidsgevinst.

  • 3
  • 4

Kunne man forestille sig, at der kunne udvikles nye bremsetyper til el-biler som ikke kræver vedligehold, eller er lette at rense selv.

Altså lige som Tesla har gjort, fordi deres forretningsmodel ikke er baseret på at tjene så meget som muligt på service/sliddele.

Ja, det er kun et spørgsmål om produktionsomkostninger, forskellige typer skiver er allerede udviklet.

Problemet med rust, kunne måske også løses med software, så bremsen aktiveres kortvarigt en gang i mellem, når bilen sættes i gang.

Det løser ikke problemet med rustdannelser, der starter udenfor bremseklodsernes anlægsflade, og breder sig derind, på alm. skiver.

Det er for det meste der problemerne opstår, med mindre bilens bremser slet ikke bruges i meget lang tid ad gangen.

  • 1
  • 0

Interessant beskrivelse af Kias design af regenerativ opbremsning, men det er naturligvis ikke tilfældet, at kun katastrofeopbremsning aktiverer skivebremserne:

Selvom føreren fysisk træder bremsepedalen, kommer bremsevæsken ikke ud til hjulenes bremser, men bliver ”gemt” i en bremse akkumulator for at føreren af bilen, føler at bremsepedalen virker ”normalt”. Under en katastrofe opbremsning vil elmotoren og bremse akkumulatoren være deaktiveret, og her vil bilens normale bremsesystem, bringe bilen til standsning.

Man bruger bremserne - og i særdeleshed i en Kia, som ikke har nær så kraftig regen som i3 og andre helblods elbiler - hver gang, der sker noget uventet i trafikken som fx blot at der kommer rødt lys. Man skal være heldig for at køre en tur uden at røre bremsen. Regen skåner bremserne enormt og genvinder energi, men bremserne bruges adskillige gange på de fleste ture og altså ikke kun til katastrofeopbremsning.

Rust på skiverne er ikke elbilernes største problem (og så måske med en lille undtagelse for BMW i3), men det kan fastgroede klodser i kalibrene være. Det mærkes ved øget pedaltryk og asymmetrisk slid på kloderne. Been there, smurt that.

  • 7
  • 1

Interessant beskrivelse af Kias design af regenerativ opbremsning, men det er naturligvis ikke tilfældet, at kun katastrofeopbremsning aktivere skivebremserne:

"Selvom føreren fysisk træder bremsepedalen, kommer bremsevæsken ikke ud til hjulenes bremser, men bliver ”gemt” i en bremse akkumulator for at føreren af bilen, føler at bremsepedalen virker ”normalt”. Under en katastrofe opbremsning vil elmotoren og bremse akkumulatoren være deaktiveret, og her vil bilens normale bremsesystem, bringe bilen til standsning."

Lyder som en typisk sælgerforklaring, altså en komplet misforstået virkemåde.

Kompliceret funktion, der næppe ville kunne godkendes eller fungere i praksis, da man selvfølgelig selv skal kunne dosere bremsetryk nøjagtigt, uden en "ballon" med aut. regendosering imellem.

Mon ikke regen blot starter ved aktivering, af bremsepedalens første milimeters vandring, og alm. bremsetryk derefter overstiger regen.

Det virker mest logisk, når man nu har valgt at have regen i forbindelse med bremsen på Kia

  • 3
  • 1

@Baldur så må du lige læse artiklen igen.

Hvem siger at bremser anvendes mere ved lang kørsel, hvis kørsel fortages primært på motorvej og uden katastrofe opbremsninger, jamen så kan det være de aldrig bliver brugt.

Du stiller spørgsmåltegn med de valgte værdier fra Kia, kom endelig med argumenter for et andet interval for service, baseret på ALLE typer kørselsmønstre og personer bag rettet. Du kan ikke bruge dig selv og din elbil som et brugbart eksempel her og slet ikke hvis du ikke køre Kia.

Dog vil jeg medgive at svar fra Kia ikke er tydeligt nok. Det tynde lag overflade rust er lidt ligegyldigt ud fra dit synspunkt.

Men problemet er jo at hvis dette tynde rust lag ikke "slibes" af ved daglig anvendelse af bremser, jamen så kan der over tid opstå dybere rust "ar" i skiven, som vil resultere i ujævne skiver og i værste fald skæve skiver, som igen vil nedsætte bremse evnen.

Jeg synes argumenter er reelle og meget svære at anfægte, men interval kan vi da godt diskutere men hvem mon har bedst erfaring med Kias bremseskive på deres elbiler og husk Kia har også et produkt ansvar?

Det er nok hverken du eller jeg.

  • 3
  • 4

Vi har fået oplyst, at vores 3 uger gamle Leaf skal til service 1 gang årligt eller efter 30.000 km alt efter hvad der kommer først. Der udføres 3 ting ved service:

  1. Kontrol af batteri og elektriske dele
  2. Kontrol af bremser (mest pga. risiko for rust)
  3. Udskiftning af pollenfilter.

Prisen i Aalborg er oplyst til 1925 kr.

Pga. prisen på service tilbydes ikke serviceaftale.

  • 9
  • 0

Du stiller spørgsmåltegn med de valgte værdier fra Kia, kom endelig med argumenter for et andet interval for service, baseret på ALLE typer kørselsmønstre og personer bag rettet.

@Mikkel det er da åbenlyst. Forslaget er service med et års interval eller uendelig km, hvad end der kommer først.

Du har ikke argumentet for hvorfor bremserne skulle ruste mere blot fordi bilen er i bevægelse, hvorfor km er irrelevant. I værste fald er der ingen forskel og i bedste fald har bremserne det bedre fordi de bruges mere.

Jeg vil også pege på myndighederne: din bil skal til syn hvert andet år. Km indgår ikke som kriterie.

  • 7
  • 1

Du har ikke argumentet for hvorfor bremserne skulle ruste mere blot fordi bilen er i bevægelse, hvorfor km er irrelevant.

jeg kan som sådan godt følge dig lidt hen ad vejen, hvis man simplificerer omstændigheder.

Men bremserne udsættes da for korrosive miljøer, i langt højere grad, når bilen er i bevægelse end hvis den står stille. Fugtigt vejr giver selvfølgelig anledning til rust dannelse men det kan slet ikke sammenlignes med sprøjt af saltvand fra når der saltes om vinteren.

Vi bliver ikke enige om dette og din refernce til syn holder heller ikke da disse intervaller er lavet med henblik på fossilbilen. Der skal jo lige gå 4 år før bilen fra ny, overhovedet skal til syn.

Måske dette skal nedsættes for elbiler til hvert år? kom med tommel ned :-)

Jeg kan tage dem, da jeg ikke deltager i rygklapperi!

  • 2
  • 5

Den er faktisk ikke misforstået. Det laves sådan for at give føreren oplevelsen af en normal bremsepedal, uden at overgangen fra regen til normal bremse kan mærkes i pedalen.

Engineering Explained har en god video om Audis brake-by-wire system i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=OrcIlsHsSAM

Jo, og derfor forkert beskrevet.

1.Det er jo netop kun den første del af pedalvandringen der styrer regendosering, i sit helt eget vædskekredsløb.

2.Først når pedalen trædes længere ned, træder selve bremsesystemet i funktion, altså ikke noget med at gemme bremsevæsken i en akkumulator, og "Under en katastrofe opbremsning vil elmotoren og bremse akkumulatoren være deaktiveret"

Der er ingen akkumulator i bremsesystemet

Bremserne har sit helt eget normale system der bremser bilen helt som sædvanligt, der er bare indført en dosering af regen i første del af pedalvandringen. (Nøjagtigt som jeg skriver i #46 )

Som Mads påpeger, er regen heller ikke kraftig nok til at kunne bremse nok i helt almindelige situationer, altså ikke kun ved katastrofeopbremsninger

  • 6
  • 1

En el elbil har 4 af de 5 mest servicekrævende systemer fra en almindelig bil. Kun motoren mangler og det årlige olieskift, luftfilter og brændstoffilter er der ikke meget arbejde ved. Hvorfor skulle man så spare væsentligt her?

FDM har undersøgt sagen tidligere https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybridbi...

Er jeg den eneste der synes at det er påfaldende ved den afdækning at de producenter der har et stort forhandler-værkstedsnetværk der er vant til at tjene penge på service har stort set samme serviceomkostninger på BEV og ICE. Mens Tesla der ikke har, kun har halvt så store serviceomkostninger so referencemodellem?

  • 11
  • 1

Det laves sådan for at give føreren oplevelsen af en normal bremsepedal, uden at overgangen fra regen til normal bremse kan mærkes i pedalen.

Når vi snakker om vedligeholdelses omkostninger/intervaller.

Flere her på Ing. har ofte efterlyst enkle basis biler, uden fordyrende ekstravagante teknikaliteter.

Hvis man ser rent teknisk på Audis (Kias?) system, er det smart at kunne styre hele bremsesystemet elektronisk, hvilket giver nogle fordele, men introducerer også mere kompleksitet, som med årene vil være med til at give mekanikere og ejere, grå hår og økonomiske problemer i en grad, så de ikke kan holde ældre luksusbiler kørende.

(Bare ABS pumpemotoren (180Bar) (lignede noget til 345kr) på en 1997 SAAB 9000 Aero (samme for alle 9000) kostede 29.500kr da den af sikkerhedsmæssige årsager kun kunne købes som hele ABS enheden.)

Flere og flere moderne biler bliver skrottet for tidligt, da de er for dyre at reparere på. Ikke mindst elektronikken holder sjældent 12-15 år eller mere. Følere og sensorer der ikke står helt af men måler forkert, har værkstederne store problemer med at lokalisere. osv.

Stik imod sund fornuft, der netop siger færre ting, mere kvalitet og reparation.

.

Hvorfor i alverden gøre det til en ingeniørmæssig udfordring, og kostbart at føre regen-dosering umærkbart over i bremsepedalen, blot for at bibeholde ICEV "feeling" og rutiner?

En af de store fordele ved BEV, er jo netop dennes mulighed for: "One pedal driving" Det er så naturligt og afstressende, og så virker regen jo stadig ved en sjælden alm. nedbremsning.

  • 14
  • 0

I mange situationer sætter jeg i frigear 100-200 meter før et kryds, og bremser ned kort før krydset. Så må skiverne i bag også på arbejde og det giver endda en tidsgevinst.

@Hans Det skal du stoppe med, af flere årsager.

De fleste biler med manual gear, hvis ikke bilen er over 20 år gamle, bruger faktisk ikke brændstof når speeder slippes og motor-bremses. Når du sætter i frigear bruger motor benzin på at holde tomgang. Altså marginal mindre forbrug :-)

Det næste er at det giver et lille ryk i bilen når du kobler ud og tilsvarende når du trykker bremsen ned mens bilen er i frigear fordi yderligere bremsekraft er krævet.

Istedet slip speeder og påbegynd din opbremsning med motor koblet ind, når bremser har fat mærker du ikke udkobling og får en mere behagelig og flydende bremse bevægelse.

Du kan faktisk godt koble ud uden det lille ryk i bilen men det kræver føling eller lidt "larm". Du skal bare holde speeder 1/10 sek. eller mindre efter udkobling, så kommer rykket ikke. Og hvis du holder speeder for længe går motor op i omdrejninger (larm) men rykket kommer ikke.

Lidt staldtips herfra :-)

  • 5
  • 0

VW ID.3 har tromlebremser på baghjulene, netop pga disse overvejelser.

Tromlebremser er da på ingen måde lettere at vedligeholde end skivebremser.

Både tromle- og skivebremser ruster hvis man ikke bruger dem.

Skivebremser kan dog inspiceres for overfladerust, uden at skille dem ad, og de renser sig selv når man bruger dem.

Dette kan ejeren/brugeren gøre helt uden brug af værktøj og håndværksmæssig kunnen.

Tromlebremser skal derimod skilles ad for at inspicere dem, og selvom man bruger dem, fyldes de med rust og bremsestøv, indtil man skiller dem ad og renser dem.

Dette foretages i 95% tilfælde af fagfolk, og i de sidste 5% af nærige perlegrusmekanikere. ;-)

  • 5
  • 3

@Hans Det skal du stoppe med, af flere årsager.

De fleste biler med manual gear, hvis ikke bilen er over 20 år gamle, bruger faktisk ikke brændstof når speeder slippes og motor-bremses. Når du sætter i frigear bruger motor benzin på at holde tomgang. Altså marginal mindre forbrug :-)

Det tør siges, - marginal mindre forbrug. Ikke noget jeg indregner i min kørsel.

Det næste er at det giver et lille ryk i bilen når du kobler ud og tilsvarende når du trykker bremsen ned mens bilen er i frigear fordi yderligere bremsekraft er krævet.

Istedet slip speeder og påbegynd din opbremsning med motor koblet ind, når bremser har fat mærker du ikke udkobling og får en mere behagelig og flydende bremse bevægelse.

For det første giver det ikke et lille ryk når jeg kobler ud og sætter i frigear. For det andet - hvorfor tror du at jeg jagter en rykfri kørsel? Jeg kan være i humør til at udføre rykfri gearskift hvilket er såre let, men andre gange sætter jeg pris på et ryk ved hver gearskift, - believe me. Har godt lagt mærke til at nogle sætter rykfri højt på deres prioriteringsliste. Sådan er vi forskellige.

  • 1
  • 1

Den er faktisk ikke misforstået

Den person der åbenbart stadig ikke fatter hvordan et bremsesystem fungerer, kan med fordel læse op på hydrauliske komponenter, herunder akkumulatorer, for at forstå hvorfor bremsevæsken ikkebliver gemt i en sådan, når bremsepedalen trædes ned.

Kias RBC system skematisk og forklaret:

http://www.kniro.net/description_and_opera...

”First, the PSU generates the hydraulic pressure required for braking.Similar to the boosting effect when the driver steps on the brake pedal in a system equipped with a vacuum booster, the hydraulic pressure stored in the cylinder is supplied to provide pressure throughout the entire brake line.Second, the IBAU delivers pressure that is generated by the PSU to a caliper on each wheel. It is connected to the brake pedal to detect the brake force that is required by the driver, and to generate a brake feeling.”

NB: Hverken Audi eller Kias systemer er “ægte” brake by wire, da der er direkte mekanisk forbindelse imellem pedal og hovedcylinder, af sikkerhedsmæssige årsager, ved elektriske fejl.

  • 1
  • 0

Mit staldtips er: Anskaf dig en elbil - så går det gliodende - helt af sig selv :-)

Så sandt.

Se her er vi inde på noget af det som "irriterer" (jeg mangler ord, så det blev "irriterer")en bilentusiast som jeg, ved elbilen.

Den er for nem at kører, med henblik på komfort, fart osv., det kræver ingen finesse, alle kan deltage :-)

Tænkt hvis der blev opfundet en tennis ketcher, som gav alle der tog den i hånden, tennis egenskaber som Rafael Nadal, men ingen fordele til Rafael Nadal hvis han fik den i hånden. Lidt trist, hvis du spørger mig.

Det er nogenlunde hvad elbilen har formået.

Men en 180° vendning fra bak til fremadgående (klassisk film vending) kan du ikke lave med din elbil :-)

  • 3
  • 7

Den er for nem at kører, med henblik på komfort, fart osv., det kræver ingen finesse, alle kan deltage :-)

God pointe.

Vi ser ofte indlæg fra folk, som end ikke Gider at køre deres egen bil, endsige eje den. Det er her jeg blot udtrykker den neutrale "Sådan er vi så forskellige".

Som jeg forstår udsender elbilfabrikanterne jævnligt SW opdateringer (hvorfor er det nødvendigt, når bilen er perfekt fra fødslen? ?)

Anyway - på denne liste af opdateringer kunne jeg da godt, på afstand forstås, forestille mig en virtuel manuel gearskift fil. Ind på SW listen og vælg "Manuel gear" - "hvor mange gear" - "hvor hurtige skift", - upload.

Så har du en elbil med de (u)ønskede ryk under acceleration. Hey - folk vælger ganske forskellige flueben ved bilkøb.

  • 1
  • 4

Hvorfor mener du ikke man kan det?

En Tesla behøver end ikke at have hjulene helt blokeret, for at skifte imellem R og D, eller omvendt.

Det kræver track mode for ellers vil din Tesla, ligesom alle andre moderne biler, få dit forsøg til at se rimelig kluntet ud når ABS, ESP med videre gripper ind.

Men hvis du har "performance (P)" trim på din Tesla og du er ked af dine dæk, så kan du fint brænde dem af - blot du vælger track mode først.

Og så må jeg også lige protestere - på offentlig vej skal alle "kunne være med" - sgu da! Det andet kan i lave på bane og hvorfor begrænse sig til almindelig biler der?

  • 4
  • 0

Hvorfor mener du ikke man kan det?

En Tesla behøver end ikke at have hjulene helt blokeret, for at skifte imellem R og D, eller omvendt.

Der må jeg så lige trække min påstand tilbage og æde hatten. Noget kunne tyde på "reverse J turn 180" faktisk er muligt i en elbil.

Her i en Nissan Leaf: https://www.youtube.com/watch?v=cU3K-hqjD1A Der findes også klip med dette udført med automat gear men det er knapt så elegant.

Forhjuls- eller firehjuls-træk er nok at fortrække for den mest elegante manøvre. Og så er det nok bedst hvis forhjul kan blokkere, hvis ikke bilen skal miste for meget fart under manøvren.

Jeg har kun udført manøvren i en forhjultrækker uden ABS, men her kan man holde god fart gennem svinget. Men kun på våd asfalt efter en del træning på græs.

  • 1
  • 0

Jeg kører i min snart berømte Alfa Romeo 156 fra 1999, og fruens BMW 320D, og vores Fiat X 1/9'er, og sønnens Alfa 159, og - og - og Alle med manuel gear. Hvordan kan det være svært at koble ud og lade bilen trille, uden der opstår et ryk i øjeblikket?

Herlige biler!

Det er mange år siden jeg har prøvet en 156 men kan huske at styring var som i en gokart, fede køreegenskaber.

Fronten bliver ikke meget flottere end på 159'er.

Men rykket burde komme på begge biler, hvis du ikke mestre udkobling som beskrevet men måske du gør og bare aldrig har tænkt over det :-)

  • 3
  • 1

Det kræver track mode for ellers vil din Tesla, ligesom alle andre moderne biler, få dit forsøg til at se rimelig kluntet ud når ABS, ESP med videre gripper ind.

ABS har ingen effekt når forhjulene skrider sidelæns.

Desuden er det som du siger, ens for alle moderne biler, BEV eller ej.

Og så må jeg også lige protestere - på offentlig vej skal alle "kunne være med" - sgu da!

Hvorfor i alverden tror du nogen af os skulle køre sådan på offentlig vej?

  • 0
  • 1

Men traction control forhindrer at du laver en film klassiker med burnout på hjulene imens bilen svinges rundt.

Det er ikke meningen bortset fra ved showoff.

Med nok fart på i bakgear drejes så hurtigt på rattet, at forenden svinges rundt så dækkene skrider sidelæns. Så er det bare at vælge fremad imens bilen svinger rundt, traction control finder så det ultimative bid til optimal fremdrift. Færdig arbejde.

  • 2
  • 0

Anyway - på denne liste af opdateringer kunne jeg da godt, på afstand forstås, forestille mig en virtuel manuel gearskift fil. Ind på SW listen og vælg "Manuel gear" - "hvor mange gear" - "hvor hurtige skift", - upload.

Det er det mest idiotiske forslag længe - men hurra det har Nissan implementeret i en ICE.

Vi lejede en Nissan Maxima i USA som har CVT-gear. Det vidste jeg bare ikke. Jeg var meget imponeret over hvor blødt "automat kassen skiftede", og at den først kørte som alm. "automat" kasse i sports-mode.

Jeg var nød til at læse op på det - og sørme om der ikke stod at den har CVT - men i sportsmode kører den som om den har konventionelt automat-gear - fuldstændigt åndssvagt.

  • 6
  • 1

Det næste er at det giver et lille ryk i bilen når du kobler ud

Jeg har en i husstanden, der kobler ud på den måde. Derfor har vi ikke længere biler med manuelt gear, for jeg gad simpelthen ikke være passager i en bil, der gav et ryk for hvert gearskift - når der blev koblet ud!

En korrekt udkobling giver ikke noget ryk, for man kobler naturligvis ud på det tidspunkt, hvor motormomentet går gennem 0 på vej fra fremdrift mod motorbremsning.

  • 4
  • 0

En korrekt udkobling giver ikke noget ryk, for man kobler naturligvis ud på det tidspunkt, hvor motormomentet går gennem 0 på vej fra fremdrift mod motorbremsning.

Undskyld, men jeg kommer til at tænke på to mænd der i 1960'erne sidder og snakker om hvordan man skal holde tøjlerne bedst muligt når man pløjer med to-spands hestetrukken plov - no offense ment.

Vores næstyngste har lige skullet tage kørekort og gjorde det i en traditionel fossilbil. Da han havde bestået og kom ud og kørte i elbilen, undrede han sig over hvorfor man skulle bruge så lang tid på at lære at bruge gear og kobling når det kan være så enkelt som det er i vores elbiler. Som han sagde: "Om 5 år er der jo alligevel ikke nogen der gider bruge tid og kræfter på alt det gear og koblingspjat!"

  • 16
  • 0

Jeg var nød til at læse op på det - og sørme om der ikke stod at den har CVT - men i sportsmode kører den som om den har konventionelt automat-gear - fuldstændigt åndssvagt.

Det ved jeg da ikke om det er - På en ferie i Spanien fik vi engang en BMW cabriolet sportsvogn leveret i stedet for den "WW-Golf eller lignende" vi bookede (i øvrigt til næsten samme pris, 50 EUR mere for 10 dage). Hertz kunne noget dengang.

Man kunne have ladet gearboxen på den sidde i "default, soft-automagick, eco-mode" og aldrig flubbe koblingen gå i stå midt inde i Barcelona .... eller man kan sætte den i "Rally-Mode(tm)" med manuelle op/ned håndtag på siden af rattet og bare blæse op af de små bjergveje med masser af larm og ballade :)

  • 2
  • 0

Vores næstyngste har lige skullet tage kørekort og gjorde det i en traditionel fossilbil. Da han havde bestået og kom ud og kørte i elbilen, undrede han sig over hvorfor man skulle bruge så lang tid på at lære at bruge gear og kobling når det kan være så enkelt som det er i vores elbiler. Som han sagde: "Om 5 år er der jo alligevel ikke nogen der gider bruge tid og kræfter på alt det gear og koblingspjat!"

Mange amerikanere skal også vælge udlejningsbiler med omhu, når de rejser til andre verdensdele. Nuvel - siden årtusindskiftet er der kommet mange bilmodeller med automatgear, som ikke driver een til vanvid. Det var imidlertid især tyskerne, som kom os til hjælp. De gamle amerikanske endeløse glidende konvertere, hvor motoren spandt op i omdrejninger (med de begrænsninger der nu engang ligger i en amerikanerstødstangs-V8'er), var jo som at træde i en spand med kold brun sovs. Urrgh!

Jeg kan - næsten godt lide DSG, da de skifter omtrent på samme tidspunkt, hvor man selv ville vælge. Dog har de en tendens til at skifte for langt op, men der er dog mulighed for at styre dem manuelt.

At skifte manuelt er vel ikke et spørgsmål om at "gide" og "spilde tid". Det er et spørgsmål om engagement i det man foretager sig. Der er jo en del som ikke engagerer sig i denne øvelse, og de helmer nok ikke før at bilen kører selv. Mon de overhovedet værdsætter at have vinduer i bilen? Gætter på at nogle hellere vil have TV skærme.

  • 2
  • 9

min kones Fiat 500 har 'almindeligt gearskifte' (ved ikke, om andet kan fås?), men den viser et 'skift op' ikon, når den 'synes', dette er betimeligt - hvilket den gør væsentligt før, jeg synes det samme! Der findes formentligt osse et 'skift ned' ikon - men det har jeg dog (endnu?) til gode at se! :)

Jamen man ser det overalt; Alarmer der bimler og bamler, "hånd"bremser der har sit eget liv, start-og-stop funktioner, omtalte gearindikationer, ogjegkunnebliveved.

STOP

Btw - har lige fået deleted vores stop-and-go funktion i bimmeren. Så slipper jeg for at trykke på knappen hver gang jeg starter.

  • 3
  • 6

Man kan i dag tage kørekort til bil med automatgear. (Det gælder så ikke til biler med manuelt gear). ;-) (Kategori B med kode 78)

Det var knægten også klar over, men han vidste jo ikke hvilke biler han kunne komme til at skulle køre i. Derfor tog han kørekort i en fossilbil.

Hans bemærkning gik på at han synes udviklingen godt kunne være sket 10-15 år tidligere - fx. da GM EV1 kom på markedet. Så havde der næsten ikke være fossilbiler på markedet i dag - og han havde sluppet for at skulle lære at køre i de "gammeldags fossilbiler" som han udtrykte det.

  • 5
  • 2

KRISEHJÆLP NU

Trænger du?

Det er tydeligt hvordan fossilindustrien (olieproducenter og bilfabrikanter) har formået at holde udviklingen tilbage. Det er mange år siden at præsident Carter valgte at sætte solceller på taget af det hvide hus for at begynde en udvikling væk fra at brænde fossiler af.

Siden kom der forsøg med GMs EV1 der viste at der både var efterspørgsel og teknologi til en udvikling hen mod elektrificering af sektoren Først da Tesla og Musk satte fut i fejemøget skete der for alvor noget.

Nu sidder de traditionelle fabrikanter tilbage og overvejer hvordan de kan fortsætte med at suge penge op af lommen på kunderne som fx ved at kræve unødvendige årlige eftersyn af elbiler.

Et godt eksempel er at en fabrikant har udviklet en særligt brændhæmmende kølervæske til elbil udgaven der koster det hvide ud af øjnene at få skiftet og den skal skiftes hver tredie år.

Det skal ses i det perspektiv af at statistikker viser at fossilbiler bryder spontant i brand 3 gange så hyppigt som elbiler.

  • 16
  • 3

At skifte manuelt er vel ikke et spørgsmål om at "gide" og "spilde tid". Det er et spørgsmål om engagement i det man foretager sig. Der er jo en del som ikke engagerer sig i denne øvelse, og de helmer nok ikke før at bilen kører selv. Mon de overhovedet værdsætter at have vinduer i bilen? Gætter på at nogle hellere vil have TV skærme.

Tesla har lige frigivet FSD beta:

https://youtu.be/3iRHYIwjFKw

Fuld selvkørende bil. Han viser blandt andet en køretur fra en supercharger station til den næste, hvor bilen klarer hele turen uden hjælp. Og det er i by, ingen motorvej.

Det er fint nok at have engagement i det man foretager sig, men nogle gange vil jeg bare transporteres og lave noget andet. Om det så er at kigge ud af vinduet og lade tankerne flyve.

  • 9
  • 0

At skifte manuelt er vel ikke et spørgsmål om at "gide" og "spilde tid". Det er et spørgsmål om engagement i det man foretager sig. Der er jo en del som ikke engagerer sig i denne øvelse, og de helmer nok ikke før at bilen kører selv. Mon de overhovedet værdsætter at have vinduer i bilen? Gætter på at nogle hellere vil have TV skærme.

At køre fra A til B om morgenen og retur samme aften er måske ikke det mest ophidsende, man kan foretage sig. Især ikke, hvis det er: Køre 5 min. almindelig vej, 30 km. motorvej, 5 min. almindelig vej. Jeg ved ikke helt, hvordan du, Hans Jørgen, vil engagere dig i den kørsel og gøre den spændende?

/Bjørn

  • 5
  • 0

Men en 180° vendning fra bak til fremadgående (klassisk film vending) kan du ikke lave med din elbil :-)

Det kaldes officielt et "Rockford turn" eller "J-turn", og det kan du med alle biler med styrtøj på forakslen, elbiler inklusive.

Hvis du har fart nok i bakgear og drejer så kraftigt at fordækkene må opgive grebet, så ender det uundgåeligt med den manøvre.

Næsetunge biler med dårligt vejgreb behøver dog mindre fart, og har mindre tendens til at fortsætte rotationen efter 180°.

Det sværeste ved manøvren er at komme ud af bakgearet og i fremadgående gear i tide til at bevare momentet, uden at splitte gearkassen ad.

Jeg forestiller mig at sidstnævnte må være betydeligt lettere med en elbil, men har ikke selv prøvet.

  • 1
  • 1

Er din Model 3 med FSD?

Ja men det er kun amerikanere der er inviteret til festen.

Ja, det er jeg klar over. Det er vildt imponerende hvad disse brugere viser. Langt over hvad jeg for få år siden troede ville blive muligt i min levetid.

Det bliver jo nok omtrent ligeså svært at få styr på de sidste unoder, som det var at nå til hvor det er nu, men jeg overbevist om at det ikke varer mange år, før lovgivere verden over må konstatere at level 5 FSD er sikrere end mennesker bag rat.

Du har skudt papegøjen ved at tilkøbe FSD i tide. Prisen er nu kr 58.300, og stiger nok til ~73.000 på mandag, og det bliver jo bare dyrere jo mere de får det til at virke.

  • 1
  • 0

Du har skudt papegøjen ved at tilkøbe FSD i tide. Prisen er nu kr 58.300, og stiger nok til ~73.000 på mandag, og det bliver jo bare dyrere jo mere de får det til at virke.

Jeg tror desværre at jeg nok har solgt bilen inden at FSD bliver lovligt i EU. Jeg håber på at det bliver muligt på motorvejen, da det levere en stor del af brugsværdien. Hvem synes det er sjovt at køre ligeud i 3 timer for at komme fra København til Aarhus? Ja tak til at bilen klarer den del. Så kan jeg debattere på ing.dk undervejs :-)

  • 6
  • 1

At køre fra A til B om morgenen og retur samme aften er måske ikke det mest ophidsende, man kan foretage sig. Især ikke, hvis det er: Køre 5 min. almindelig vej, 30 km. motorvej, 5 min. almindelig vej. Jeg ved ikke helt, hvordan du, Hans Jørgen, vil engagere dig i den kørsel og gøre den spændende?

Lad mig fortælle om en typisk dag til- og fra arbejde i mit liv, da der flere gange er blevet sat spørgsmål til mit engagement bag rattet, og endda det betimelige i at have det.

Strækningen er cirka 18 kilometer og går ad landevej fra min landsby til en driftig by, som nærmest fordobles i antal sjæle i arbejdstiden. Omtrent midtvejs kører jeg igennem en mindre by og de sidste kilometre foregår i byzone. Ingen motorvej og når trafikken er tættest kan jeg blive nummer 3-4 i bilkøen.

Når jeg sætter mig ind i bilen føles det som, - how to explain – den gode fornemmelse man har når man sætter sig til aftensmaden med rimelig god mad. Ved ikke om sammenligningen holder, men det minder om den gode følelse af at - her er det godt at være og nu kommer der en god oplevelse. Det sker hver gang.

Saphen er koblet til - check. Allerede de første drej på rattet føles godt og jeg noterer mig det ekstra lys der er i blinklysindikatoren i instrumentpanelet, fordi jeg opdaterede det for et par år siden. Dog ærgrer jeg mig lidt over endnu ikke at have erstattet glødelamperne i det miderste tredje stoplys til LED – endnu.

Nå – ud fra matriklen og afsted nordpå ud af landsbyen. Her sker det at en landmand har efterladt lidt jord fra traktorens hjul på vejen, og jeg ved at skidtet sætter sig lidt på min i reglen nyvaskede Alfa. Øv.

Efter godt en kilometer drejer jeg ud på en landevej med spredt morgentrafik, men heldigvis er der de næste fem kilometer et par gode lige strækninger, så her kan der godt foretages en overhaling eller to, hvis trafikken er lidt sløv. Alene udførelsen af disse er som, – igen mangler jeg måske sammenligninger som folk forstår, men jeg sammenligner med fornøjelsen med PC-spil, tror jeg nok. Jeg spiller nemlig ikke på hverkan PC eller mobil, men det gør folk vel fordi det er god tidsfordriv og underholdning. Naturligvis tager jeg mine overhalinger ganske alvorlig.

Hvis jeg overhaler på min vej, vil jeg herefter beskrive hvordan jeg engagerer mig i denne disciplin.

Mine overhalinger er ganske nøje orkestreret, for dels kræver det forberedelse for ikke at trække dem i urimelig langdrag, som når bilister overhaler på motorvejen på autopiloten. Er det regnvejr lægger jeg yderligere afstand til, for ikke at køre direkte ind foran og udsætte den anden for kraftig spray.

Jeg kender jo strækningen og ved hvornår der opstår potentielle muligheder. Derfor sikrer jeg mig en vis afstand til en langsom forankørende, hvis der er sådan en denne morgen. Når der opstår godt med fri bane til en overhaling accelererer jeg op, så jeg præcis kan trække ud lige inden jeg når op OG en mulig modkørende passerer. Den slags udførelser er som – hvis jeg skal sammenligne med middagen, som særlig godbid. (sig til hvis I ikke forstår sammenligningen).

På en bestemt strækning mellem den første by og byen hvor jeg arbejder, er der en strækning hvor en overhaling netop kan afsluttes inden fuld optrukket stribe. Der er jo points på tavlen i mit hoved, når jeg kan skære ind i egen kørebane får meter inden denne stribe. Kort efter er der en højrekurve, hvor man faktisk har et ganske udmærket overblik et stykke frem. Her er der også plads til at komme forbi helt udramatisk, men det er der vist ingen andre der gør – fordi sådan er konventionerne.

Flere steder skal jeg jo dreje og her coaster jeg frem ved at sætte i frigear og bremse just in time. Jeg kører over flere fartbump på min vej. Før dem bremser jeg ned så bumpet ”passer” til min faste undervogn, som gør bilen til en fornøjelse at køre. Ligger der en bil bag mig håber jeg at han noterer sig at mine bremselys netop lyser lige indtil bumpet, og ikke over. Det giver god mening at tage den ekstra last fra vægtforskydningen på forhjulene væk inden bumpet, så undervognen ikke skal behandle begge ting samtidigt. Man skulle jo nødigt få et dårligt ry blandt de andre bilister for ikke at forudse disse sammenhænge. Jeg forsikrer – det tænker jeg over HVER gang.

Ved et bestemt T-kryds tænker jeg over at foretage en slags ”soft scandinavian flick”. Krydset er nemlig godt 100 grader, så kort før holder jeg helt op til midterlinien hvorpå jeg drejer til højre og dernæst venstre, så bilen er lignet op foran hajtænderne mere vinkelret på den tværgående vej, men ellers samme sted som – de ikke så engagerede vil holde. En anden detalje er i øvrigt så vidt muligt at starte blinklyset inden man påvirker bremsen. Det er bare god skik. Brug blinklys til at indikere dine hensigter.

I flere vejkurver er jeg ganske bevidst om apex, fordi det giver mig bedre mulighed for at anvende vejen. Det kræver selvsagt at man orienterer sig langt frem.

Jeg hører gerne radio undervejs, men jeg taler aldrig i telefon undervejs. Jeg mener – jeg taler sgu da heller ikke i telefon mens jeg har sex. ?

Hmm – jeg kunne sagtens blive ved med en del flere trafiklæsningsovervejelser undervejs hver dag (honest). Min tur hjem til fyraften er selvfølgelig nogenlunde ligedan.

Jo – jeg kan godt lide at køre bil, især når den kører godt.

  • 8
  • 14

min kones Fiat 500 har 'almindeligt gearskifte' (ved ikke, om andet kan fås?), men den viser et 'skift op' ikon, når den 'synes', dette er betimeligt - hvilket den gør væsentligt før, jeg synes det samme! Der findes formentligt osse et 'skift ned' ikon - men det har jeg dog (endnu?) til gode at se! :)

Har haft en Ford Ka som mekanisk set er mere eller mindre magen til Fiat 500, og den kunne både vise et skift op og et skift ned ikon ;-) Jeg var også sjældent enig med den i hvornår der skulle skiftes, men heldigvis har man jo selv magten.

  • 1
  • 1

Kan jo se at mit #105 er upopulært. Et gæt kan være at indlægget er for langt. Så kan jeg da gøre det kort og tage det bedste tema op som Sikker Trafik nogensinde har lanceret:

Kør bil når du kører bil!

  • 5
  • 1

Det har min audi 100 type 44 altid haft problemer med. Det blev rigtigt slemt efter jeg erhverde mig en el-cykel. Udskiftet hvert andet år blev de. Caliberne groede også fast. For 4 år siden solgte jeg vinterhjul/dækkene og nu undlader jeg bare at køre hvis der er salt på vejene. Ingen rust af betydning, men bruger håndbremsen til nedbremsninger når jeg endelig køre en tur i bilen.

Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre fordi jeg kan køre i snestorm på min el-cykel. Yep så fremskreden er teknologien.

  • 3
  • 3

Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre fordi jeg kan køre i snestorm på min el-cykel. Yep så fremskreden er teknologien.

??Herligt at høre, så kan jeg fortsætte med det (som jeg har gjort i mange år) når jeg bliver gammel nok til en e-bike?

En dag et år, måtte jeg cykle hen og spørge til to forskellige bilister, som var kørt fast i snestormen, de havde dog benzin (varme) nok, selvom der var flere timers ventetid på Falck. Deres ansigtsudtryk da de så mig der på cykel var guld værd.

  • 7
  • 0

??Herligt at høre, så kan jeg fortsætte med det (som jeg har gjort i mange år) når jeg bliver gammel nok til en e-bike?

Selvfølgelig og du kan også glæde dig til at det kun bliver billigere, sjovere og meget mere badass fra nu af. 1000 dollars et eller andet sted i verden, og man har en 2 hjuls trukken fatbike. Den stopper ikke for nogen istid. https://youtu.be/KxbNPMp0arI Og når vi begge bliver gamle nok til 3 hjulet e-bikes kommer det ikke til at mangle interessante muligheder. Den vigtigste egenskab er dog at køreturen skal være komfortabel. Så ikke noget med at fryse eller få is syle i ansigtet.

  • 1
  • 0

Selvfølgelig og du kan også glæde dig til at det kun bliver billigere, sjovere og meget mere badass fra nu af.https://youtu.be/KxbNPMp0arI

Den er fed, bliver som at køre motocross, bare endnu sjovere, lettere og med træk på begge hjul.?

Bryder mig dog ikke om e-motor på, på sporet i skovene. Det går rigeligt hurtigt som mange af os kører nu, har prøvet lidt gennem årene, set endnu mere. Træer står rimelig fast, rammer man et, er man færdig.

Og når vi begge bliver gamle nok til 3 hjulet e-bikes kommer det ikke til at mangle interessante muligheder.

Tror vi kommer til at se alvorlige begrænsninger, i den personlige frihed på ældrehjemmene i fremtiden. Hvis ikke, kan man se frem til en sponsoreret heftig mediebegivenhed, med Monty Pythonske undertoner.?

  • 0
  • 0

af.https://youtu.be/KxbNPMp0arI

Den er så fed, bliver som at køre motocross, bare endnu sjovere, lettere og med træk på begge hjul.?

Bryder mig dog ikke om e-motor på, på sporet i skovene. Det går rigeligt hurtigt som mange af os kører nu, har prøvet lidt gennem årene, set endnu mere. Træer står rimelig fast, rammer man et, er man færdig.

Havde vi garanteret 30 dage med i sne i DK, ville jeg have sådan en stående i garagen. Man behøver ikke køre stærkt i skoven. Min cykel er ud over det sædvanlige terræn gående for en "almindelig" cykel at være. Jeg har lige kørt en længere tur langs Vestvolden på mudret stier og enorme mængder gule våde blade. Og de Schwalbe marathon plus MTB 2.3" har fantastisk godt fast i underlaget. Det der er specielt med en E-cykel er at man ikke nødvendigvis behøver at køre stærkt for at kunne trække sig igennem terrænet. Det rigtige gear og 5 klik op på strømbegrænseren, og man trækker op af en lille bakke uden at skulle tage tilløb. Håber sådan vi kan få noget seriøst sne vejr i DK denne vinter.

  • 0
  • 1

Håber sådan vi kan få noget seriøst sne vejr i DK denne vinter.

To svar.

For ca 7-8 år siden var vi inviteret ud til min svigermor. Der var den herligste nysne, så selvfølgelig kørte vi (fruen og undertegnede) på MTB'ere derud. Det var en helt vidunderlig tur, og hjemturen lige så god :) MTB'ere i snevejr er supergode.

En lørdag vinterdag med stærk frost og solskin, så kørte fruen og jeg over til en nærliggende skov. Vi skulle lige passere et lille stykke vej med asfalt. Det var hvinende glat, så fruen lagde sig. Heldigvis havde hun styrthjelm på, men min erfaring er, at MTB-dæk har det meget svært med is.

Mvh Bjørn

PS: Jeg elsker singletrack uden strøm :)

  • 0
  • 0

Havde vi garanteret 30 dage med i sne i DK, ville jeg have sådan en stående i garagen.

Me too

Man behøver ikke køre stærkt i skoven.

Det herlige ved MTB er at det kan dyrkes af alle, og på utallige måder og niveauer, med eller uden e-motor. Frisk luft, motion, nyde naturen, det skiftende danske vejr, aldrig det helt samme føre eller bid i underlaget, selv på de velkendte spor.

Der kan køres af dem der sidder ned på fuldt affjedrede MTB med fødderne sikkert i klikpedaler, roligt og sikkert eller af dem i hæsblæsende tempo.

Eller over til de ekstreme med hardtail og endda rigid fork, kun med fjedring i egne fødder/akillesener til at holde sig i pedalerne, over rødder, sten i rockgardens, altid stående næsten som en gorilla (attack position) med saddel kørt helt i bund, og flyvende ud over de vildeste hop, kun med egne ben til at absorbere landingerne. Det giver kontant afregning, ved mindste fejl bliver man skudt af cyklen.

Der er bakker der tager livet af selv trænede landevejscyklister, lange nedkørsler med forskelligt løst underlag, fugtige rødder med grønalger, glattere end brun sæbevand, teknisk krævende forhindringer og opkørsler, langt mere end fantasien rækker til.

Selv om der kan køres af alle på en skovsti, er MTB kørsel helt anderledes end cykling. Det er teknik, teknik, teknik, enhver kan altid blive bedre, det er tilfredsstillende når man udvikles, uanset i hvilken retning man føler for, men grundlæggende MTB teknikkurser er det bedste man nogensinde har givet penge ud til.

Aldrig køre over evne, alle kommer til at få knubs indimellem. Men hvis man bare ikke tror, at man kan udføre ekstrem-akrobatik, som nogle af ungerne på 8 til 16 år viser så legende let, så går det sjældent helt galt.

Jo fart skal der skam til for nogle af os. Når det går så hurtigt at man er så koncentreret, at alt andet er lukket ude, man kører pr refleks nøjagtigt det man har haft fokuseret på 7meter forude, inklusiv det man man kommer til at se man skal undgå, så lever man.

Det kan naturligvis kun praktiseres på dedikerede MTB spor.

I de skove der er åbne for alle, er det selvfølgelig en ubetinget 1.disciplin at passe på alle de andre, det er de svage i skoven, især sure hundeluftere, som selv med ulovligt løse hunde rendende rundt, også får et stort smil med et “God tur” Det er lige så de vrider sig, når det trænger igennem deres afsky og fordomme, fordi det kommer lige fra hjertet.

Jo, der findes også få hensynsløse idioter blandt alle gæsterne i skovene, også MTB ryttere, men det er som regel nybegyndere, gerne med nyt dyrt grej, dem får vi opdraget på efterhånden som vi møder dem.

  • 0
  • 0

En lørdag vinterdag med stærk frost og solskin, så kørte fruen og jeg over til en nærliggende skov. Vi skulle lige passere et lille stykke vej med asfalt. Det var hvinende glat, så fruen lagde sig. Heldigvis havde hun styrthjelm på, men min erfaring er, at MTB-dæk har det meget svært med is.

Håber i begge altid kører men hjelm.

Ingen får lov at køre med andre uden hjelm, de gider ikke stå og holde sammen på hjerneskallerne til ambulancen kommer.

De eneste dæk der ikke har det svært med is er pigdæk, med mindre der er kommet nogen med quarts sand el.lign. indstøbt i gummiblandingen. Jeg har et sæt Schwalbe 29 x 2.25 Ice Spiker Pro, men de er nok ved at være for gamle, aldrig monteret, det sidste år der var lidt is, ville jeg ikke være den eneste af gutterne med pigdæk.

.

Jeg elsker singletrack uden strøm :)

??God tur ☀️Vi ses på sporet.?

  • 0
  • 0

tiders "OverDrive", eller 2 speed som det også kaldtes. Hvorfor benytter man ikke det til EV'er? Kan det ikke betale sig rent energimæsigt eller hvorfor mon? Kan huske, blandt andet Volvo Amazon 122S kunne fåes med overdrive når man taler personvogne og for lastbilers vedkommende kunne Bedford J6 også fåes med elektrisk overdrive, i bagtøjet. Det gav nogle flere kilometer pr. optankning.

Nogen der ved hvorfor, man ikke benytter det?

  • 0
  • 0

Hvis Taycan kan køre fra en Tesla fordi den har en totrins gearkasse, så er momentkurven vel ikke flad nok, set i lyset af hvor ondt Porsche's stunt gjorde.

Nej, momentkurven er ikke helt flad. Eller ville bilen jo kunne accelerere nærmest til uendelig hastighed. Spørgsmålet er vel nærmere hvad der giver mening for den almindelige køber. Ved 130 km/t er moment kurven stadig rimeligt flad, men den falder på et tidspunkt.

Hvor ondt....? Kan du forklare hvad du mener, jeg tror ikke elmotorer har følelser.

  • 0
  • 1

Nej, momentkurven er ikke helt flad

Skal vi ikke lige være enige om, at det er hestekraftkurven, der gør forskellen her.

Inden for det omdrejningsområde, hvor hestekraftkurven er flad, er der ingen fordel ved et gearskift. Output på hjulene vil være uændret.

Inden for det omdrejningsområde, hvor momentkurven er flad, kan man opnå højere output på hjulene ved at geare ned. (Og så skal der naturligvis være friktion nok mod asfalten til at udnytte det højere output, ellers får man ikke noget ud af det højere output.)

  • 1
  • 0

Hvis Taycan kan køre fra en Tesla fordi den har en totrins gearkasse, så er momentkurven vel ikke flad nok, set i lyset af hvor ondt Porsche's stunt gjorde.

Bare for at få en ting fast: momentkurven på elmotorer er flad fordi momentet er en funktion af strømstyrken (ampere). Du kan øge strømstyrken indtil at varmeudviklingen i motorens viklinger, på grund af ohmske tab, overstiger din evne til at køle motoren.

Når motoren kommer op i omdrejninger begynder selvinduktion. Motoren fungerer som generator og det skaber ekstra strømme i motorviklingerne. Disse strømme har også ohmske tab og genererer derfor varme. Hvis ikke motoren skal overophede må du skrue ned for strømstyrken og dermed momentet.

Momentkurven er oftest helt flad indtil et bestemt RPM, hvor motorkontrolleren skruer ned.

Men det er ikke kun motoreren der kan have begrænsninger. Batteriet og kontrolleren har også en grænse for hvor stor strømstyrke der kan leveres. Hvis man overdimensionerer kontrolleren, så kan man kortvarigt give motoren mere juice end køling kan følge med til. Det har Tesla gjort, specielt i de ældre Model S. Som konsekvens heraf bliver bilen langsommere efter et par drag races, hvis ikke den får tid til at køle ned igen.

Dertil kommer at der eksisterer mange typer elmotorer og der opfindes fortsat nye typer. De er ikke skabt ens. Med Tesla Model 3 indførte Tesla en ny type motor som de selv har opfundet (og har patent på). De kalder den "permanent magnet synchronous reluctance motor".

Jeg mener at Taycan primært har en totrins gearkasse for at få højere tophastighed. Hvis vi siger at din elmotor har en flad momentkurve i intervallet 0 til 3000 RPM, og du ønsker max moment op til en given hastighed, lad os sige 200 km/t, så er det et simpelt spørgsmål om gearing at få 3000 RPM til at være lig med 200 km/t. Hvis du samtidig ønsker at bilen skal accelerere hurtigt, så kan du udregne hvor stor en motor du skal bruge (større motor lig med mere moment). Skal de samme 3000 RPM række til 250 km/t, så kommer du alt andet lige til at accelere langsommere. Det kan fikses på to måder: 1) større motor, 2) flere gear.

Porsche slog Tesla ved at vælge strategi nummer 2. Tesla kommer til at slå Porsche ved at holde fast i strategi nummer 1. Og sådan bliver det ved fordi den ene virksomhed er god til elmotorer og effektelektronik og den anden er god til mekanik.

  • 4
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten