close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Hvorfor Rejsekort?

Jeg sidder og klør mig i nakken over dagens historie, hvor en trafikforsker konkluderer "I det store perspektiv fungerer rejsekortet efter hensigten"

For det første er jeg overhovedet ikke sikker på at der er enighed om hvad "det store perspektiv" og "hensigten" med rejsekortet var ?

Jeg er ret sikker på, at Trafikudvalget i Folketinget er blevet givet et indtryk af "det store perspektiv", men præcis hvad indtryk de er blevet efterladt med skal jeg ikke gøre mig klog på, for deres handlinger og ikke mindst mangel på samme, giver ikke ret meget materiale at arbejde med. Man fornemmer dog at de forventede en generel forbedring af en art.

Hvis jeg bortsorterer IT-nørderne, var den fælles forventning blandt almindelige mennesker, at "det store perspektiv" med rejsekortet skulle være en forbedring for de rejsende, at man kunne slippe for det halve eller hele dusin klippekort familien jonglerede, at man automatisk fik den bedste pris på rejsen osv. osv.

Takket være det overparanoide design, ender man med et kort per person, et kontant indestående på 400-500 kroner for en typisk familie og priserne er der overhovedet ingen der kan gennemskue.

Det opfattes næppe som "virker efter hensigten" af ret mange forbrugere.

Vi kan også vende fortegnet: Intet sted har jeg set eller hørt nogen sige at det var hverken "det store perspektiv" eller "hensigten" med rejsekortet at det skulle blive vildt meget dyrere end pap og papirbilletter.

Det har Ingeniøren dokumenteret at det er: Noget i stil med 150 mio kroner dyrere om året. Mindst.

Det billede der tegner sig, når man som jeg graver lidt ned i substansen og taler med folk udenfor referat, er at rejsekortet en gang for alle skulle levere svaret på hvordan pengene skulle fordeles imellem Metro, S-tog, Busser og DSB, som alle er overbevist om at netop deres selskab bliver snydt så vandet driver, med tallene fra den årlige trafiktælling en torsdag i november.

Hvis en eller anden form for kikkertsyn fokuserer på dette snævre kassetænkningsproblem, så det fylder hele synsfeltet fra rand til rand, er det ikke utænkeligt at man kunne overbevise sig selv om at "i det store perspektiv fungerer rejsekortet efter hensigten".

Men for alle andre, specielt de ovenfor excluderede IT-folk, er det meget, meget tydeligt, at rejsekortet overhovedet ikke fungerer i det store perspektiv.

phk

Poul-Henning Kamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.

Har aldrig forstået hvorfor pengene bliver fordelt mellem selskaberne som de gør osv.

Hvorfor ikke bare udlicitere en strækning, operatøreren får X kroner om året for at køre med den og den dækning/hyppighed, med mulighed for diverse bonuser/straf, for rettidighed, passagertal fremgang osv.

Så burde de enkelte operatører være totalt ligeglade med hvad passagerene faktisk betaler, da det forgår i et helt tredie selskab, statsligt eller ej, som står for at inddrive betaling fra passagerer, udlicitering, betaling af operatører osv. Vi har dermed kun EN interessent i udvikling af et eller andet betalingssystem, zoner, et sted passagerer skal henvende sig osv.

  • 8
  • 0

Citat: "Det billede der tegner sig, når man som jeg graver lidt ned i substansen og taler med folk udenfor referat, er at rejsekortet en gang for alle skulle levere svaret på hvordan pengene skulle fordeles imellem Metro, S-tog, Busser og DSB, som alle er overbevist om at netop deres selskab bliver snydt så vandet driver"

Det forklarer så også, hvorfor jeg på et tidspunkt i metroen fik en påtale fordi jeg havde tjekket ind i den, efter hans mening, forkerte automat på Flinthom station. Jeg havde åbenbart tjekket ind i S-togets automat og ikke metroen.

Rejsekortet blev ellers lanceret med ideen om, at man skulle tjekke ind når man begyndte rejsen og tjekke ud, når man afsluttede den. Man skulle så betale for afstanden i fugleflugtslinje. Hvad der skete mellem to tjek ind og tjek ud, var underordnet.

I praksis skal man tjekke ind hver eneste gang man skifter transportmiddel, og prisen på den samlede rejse kan variere meget alt efter om man husker at gøre det, kommer til at tjekke ud undervejs etc.

Grundideen har sikker været god nok, men som du siger er der gået kassetænkning i den.

Lad os nu engang for alle få lavet et fælles trafikselskab for hele Sjælland (eller hele Danmark for den sags skyld), og drosle ned til én zone per region, så det logisk hvad det koster.

  • 10
  • 0

Glimrende spørgsmål Poul-Henning!

Set fra et high-level kundeperspektiv kan man jo kun konkludere: klippekortene/månedskortene er meget bedre!

Drop rejsekortet!

Rejsekortet er et godt eksempel på at firmaer komplicerer forretningsforholdet for kunder. Takket være CRM systemer, analyse værktøjer, etc. etc. tvinges vi til at registrere os, give personlige oplysninger, at vedligeholde diverse logins, betalings ordninger, etc. Det værste er derefter at disse oplysninger så bruges til at prisdiskrimere via uoverskuelige takster og priser, styre vores forbrug, osv!

Det bliver ikke nemmere at være forbruger!

Mvh
Steen

  • 9
  • 2