close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
racelab bloghoved blog

Hvordan samler man en bil, helt fra bunden?

Først og fremmest skal der lyde en stor tak, til de af jer som kom forbi vores stand til motorshowet i Herning og sparkede dæk på DIS1.

Illustration: Benjamin Juul

Januar er kendt som måneden, hvor man har ekstra travlt og dette har også gjort sig gældende for RaceLab. Vi havde en stand til Motorshow i Herning, og da vi gerne ville have noget at vise frem, besluttede vi at vi lige så godt kunne blive færdige med de ydre rammer. Derfor satte vi søvnen på standby og skruede op for aktivitetsniveauet. Der blev arbejdet intenst på at få alle de komponenter hjem, der skulle til for at vi kan præsentere de ydre rammer af vores DIS 1.

Projekt opmåling og samling

Ugen op til motorshowet stod derfor på kaffe, svejseflammer og alt for lidt søvn. Men hold nu fast, hvor er det en vildt fed følelse at kunne kravle ned i sædet på det koncept, vi har arbejdet på i snart to år. Ja ja, den kan stadig kun køre på den gode gammel daws rugbrødsmotor, men det er lige før at man kan mærke motoren brumme, høre dækkende hvine og lugte den varme asfalt.

Vi påbegyndte samlingen tirsdag 23.01.18, kl. 17. Første step var at få monteret vores sæder, da dette var relativt lige til, og fedt var det, da man første gang kunne kravle op i førersædet.

Illustration: Benjamin Juul

Bærearme

Herefter påbegyndte vi monteringen af vores nederste bærearme, da disse ville agere referencepunkt til de øverste bærearme. Da der jo er forskel på en CAD tegning og den virkelige verden, viste det sig at vores beslag skulle have en række justeringer, således at de sad lige der hvor de skulle være, men på kom de.

Illustration: Benjamin Juul

For at lette arbejdet med at få de øverste bærearme på, påbegyndte vi arbejdet med at samle vores uprights, således de kunne agere mellemstykke og base for referencemålingerne ift. vores geometri. Grundet justeringsmuligheder består uprighten af tre dele. Selve uprighten hvor lejerne er monteret i, en top og en bund, hvor monteringspunkterne for bærearmene sidder. Top og bund blev laserskåret i stål, og skulle samles som et puslespil, inden delene skulle svejses sammen. Herefter skulle de bare boltes på selve uprighten, som blev boltet sammen med vandskårne alu-dele. Dette har gjort det muligt at skære rigtig mange komponenter ud af den samme alu-plade, uden behov for at skulle fræse i store massive klodser.

Illustration: Benjamin Juul
Illustration: Benjamin Juul

Frem til dette, havde vi ligeledes arbejdet med at få drejet en masse bøsninger der skulle passe ind mellem kugleleddet, og beslaget til A-armene. På denne måde vidste vi at alle kugleled var i samme højde, samt havde nok frigang under hele bevægelsen.

Illustration: Benjamin Juul

Affjedring

Efter de øverste bærearme var kommet på, kunne vi påbegynde monteringen af vores affjedringssystem. Vi har valgt at placere vores affjedring under vores pedalbox, da dette er med til at få vægten ind på midten og ned i bunden af bilen. Som man kan se, har vi valgt at benytte os af tre dæmpere. En på tværs til at håndtere de vertikale kræfter fra hele ”akslen”, så vi ikke bunder ud ved høj downforce. De to langs liggende dæmpere fungerer som almindelige dæmper/fjedre, og kan grundet den tredje dæmper/fjeder være blødere, for at beholde det mekaniske greb ved lave hastigheder. Dette set-up gør at vi er i stand til at have en stram og fleksibel undervogn på samme tid (Jeg kan godt afsløre at vi laver et indlæg med fokus på dette).

Illustration: Benjamin Juul

Mens dæmperne blev monteret i den ene ende, kunne vi påbegynde monteringen af lejerne til hjulnavet. Dette gik fortrinsvist lige til, da vi havde en rigtig god fryser og varmekilde til rådighed. Da lejerne var kommet på hjulnavet, kunne vi få vores pindbolte i, og så var vi næsten klar til at få hjul på.

Illustration: Benjamin Juul

Til en start har vi har valgt fire P295/25 ZR19 KUMHO ECSTA V720 ACR dæk, på fire Dodge Viper ACR forfælge (bagfælgen er noget bredere og tungere). På sigt har vi talt om at lave vores egne fælge, for at spare vægt, og lave noget som er specifikt optimeret til dette projekt. Som man kan se, har vi lavet sidde højden, såedes at man lige kan se hen over dækkene. Dette gør at vi har lige akkurat det udsyn som vi har behov for, samt et lavt tyngdepunkt. Som ekstra bonus, er det virkeligt fedt at sidde i cockpittet, helt tæt på jorden og hjulene.

Illustration: Benjamin

Vi startede tirsdag 23.01.18, kl. 17 og var færdige med at samle og svejse i bilen torsdag 1.2.18 kl. 17:30.

Men vi er jo langt fra færdige. Næste step bliver at få samlet vores batteripakker, monteret en forbrændingsmotor, få opbygget en motorstyring til de elektriske motorer, testet motorerne i en testbænk, samt lavet softwaren til dataindsamlingen fra vores sensorer, og generelt få kigget på sikkerheden i bilen.

Benjamin JuulAbildgaard
er uddannet civilingeniør fra AU, og i det daglige arbejder han som projektleder. I fritiden er han også projektleder for RaceLab-projektet. Bloggens fokus vil være på det tekniske og de udfordringer, der ligger bag det at bygge noget helt fra bunden på frivillig basis.