Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Hvor stor er en rigtig god garage ?

Vi roder med grundplaner til vores kommende hus og jeg er løbet ind i et punkt hvor mit fravalg af bil give mig et klart handicap: Jeg har ingen ide om hvor stor en god garage skal være.

Jeg er udemærket klar over at det nemme svar er "så stor som mulig" men det kan jeg ikke rigtig bruge til noget da min økonomiske formåen ikke er "så stor som mulig".

Til vores formål, cykler og plæneklippere osv, er størrelsen og proportionerne ikke væsentlige, men det kunne jo være at der en dag skal bo nogen i huset som har en bil og derfor giver det god mening at bygge garagen så den også kan bruges til biler.

Jeg har søgt på nettet og det jeg har fundet af gode råd har ærligt talt ikke været meget bevendt og helt uden konvergens.

Jeg er sikker på at Ing.dk's læsere kan gøre det bedre:

Hvad er den mindste størrelse på en god garage ?

Hvor stor er den mindste rigtig gode garage og hvorfor ?

phk

Poul-Henning Kamp er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man skal minimum kunne åbne den ene dør helt, helst begge 2, og så mindst en meter i overskud i længden.

  • 2
  • 0

så stor at der lige kan være 2 biler i den, så kan man klemme en bil ind i den og stadig have plads til et godt hobby værksted. og så skal der bygges et skur til cykler plæneklipper og den slags vedsiden af.

  • 5
  • 0

ville jeg nok tage udgangspunkt i en Volvo V70, den er 4,7x1,8 m - Læg en meters frigang hele vejen rundt, så er der "plads nok" - Hvis du så øger bredden med ekstra meter, så kan der faktisk klemmes to biler ind.

  • 2
  • 0

Jeg har en garage, som i tredserne opfyldte kravet: nan kunne køre en bil derind. Det kan man stadig, men moderne familiebiler er nu engang noget større end den 2CV, som garagen blev bygget til.

Ifølge Dimensionsbekendtgørelsen må biler max være 2,55 m brede, og det er nok et krav, som ikke lige bliver ændret. Derfor skal din port til garagen være min 2,65 m. To porte ved siden af hinanden bør have en så stor afstand, at døren på mindst en af bilerne kan åbnes helt op, når bilen skal støvsuges om vinteren. Så er vi på min 7 meter i bredden. Nogle biler er over 5 m lange og må være 12. Man skal kunne komme helt ubesværet rundt om begge køretøjer, hvilket der også bør tænkes på ved eventuel placering af døre. Loftshøjden skal være så god, at en stationcar kan åbne agterporten helt op.

Derudover skal der være plads til otte vinterhjul og en 60 liter sprinklervæske og nogle dunke olie på nogle reoler af min 60 cm dybde. Et egentligt værksted kommer i tilgift.

Husk godt med lys og eventuelt også gulvvarme. Men så kommer Bygningsreglementet sikkert med isoleringskrav til porte mv. Men det er nu rart at kunne sætte varme på. En kombineret garage og værksted har selvfølgelig også vand og afløb.

Blot lidt tanker :-)

Emil

  • 16
  • 0

Husk at 7x5 m ikke koster ret meget mere end 5x3 m, men det koster en formue at fortryde.


Jeg syntes 5x7 meter lyder mest fornuftigt, men kan med fordel være bredere... Bliver rummet indrettet bare lidt fornuftigt med lys og varme, kan du også tømme rummet i tilfælde af børnefødselsdage, konfirmationer m.m.

Jeg vil også anbefale at du søger for gode muligheder for strøm til rummet, så der let kan blive opsat en ladestation til fremtidens el-biller...

  • 4
  • 0

Hvis du ikke skal have en bil parkeret i garage, anbefaler jeg blot at tænke ind i projektet hvor garagen kunne etableres, men droppe selve byggeriet. En eventuel næste ejer kan selv beslutte hvad der skal bygges, hvor, nogenlunde hvor stort, osv.

  • 3
  • 0

når bloggeren på forhånd har udelukket det eneste rigtige svar:

"Så stor som mulig" ;o)

Vi valgte vores nuværende hus primært ud fra garagestørrelsen - til stor forundrung for ejendomsmægleren: Vi skulle se og måle størrelse på garage før, vi overhovedet gad kigge ind i huset ;o)

Så vi har nu 8 * 5,5 meter garage, isoleret og frostfri - suppleret med en dobbelt carport på samme størrelse - man skal have plads til sit legetøj.

Så mit råd til dig Ph er, trods dit indlæg: Så stor som muligt - det er svært at bygge en eksisterende større.

Og husk nu at lave en, der har samme arkitektur som huset - der findes alt for mange rigtigt grimme garager/carporte.

EDIT: Selvfølgelig strøm + om muligt vand.

mvh Flemming

  • 4
  • 0

Jeg ville lave den stor, men med mulighed for at inddrage noget til et ekstra børneværelse, eller gøre eksisterende større. Det giver dig bedre mulighed for et senere salg.
Og ja, husk vand og strøm til bryggeriet.

  • 0
  • 0

Hvis du skal bruge "garagen" til cykler, plæneklippere osv, så byg en carport med et stort træskur i den ene ende/side. En senere ejer kan, hvis han vil, sætte sider og dør på carporten og gøre det til en "rigtig" garage (omend af træ i stedet for sten). I mellemtiden kan I bruge carporten som overdækket tørrestativ.

Jeg tilslutter mig forslaget om elstik, så man kan oplade elcykler, -biler, -plæneklippere m.v. Dertil vil jeg foreslå en (udvendig) vandhane, så man ikke skal gå langt efter vand til vask af cykler, plæneklippere, biler m.v.

  • 0
  • 0

Og husk at andre end dig måske skal bruge garagen. Vi flyttede på et tidspunkt nogle møbler fra et dødsbo og lånte en berlingoagtig bil. Det gik fint at køre den ret høje bil ind i garagen, men da en anden chauffør kørte bilen ud igen skrabede taget mod håndtaget til garageporten, fordi bilen nu ikke længere indeholdt bogkasser og passagerer :-( Samme garageporthåndtag er også træls at køre ind i med hovedet, når man kommer cyklende osv, så leg sikkerhedsrepræsentant i et par minutter, når du har lavet en skitse over den kommende garage.

Har du planer om en fritstående garage eller skal den hænge sammen med resten af huset? Det er nice-to-have at kunne gå dørskoet fra bilen ind i huset, men ikke need-to-have, navnlig hvis der ikke er alt for langt.

  • 0
  • 0

Dertil vil jeg foreslå en (udvendig) vandhane, så man ikke skal gå langt efter vand til vask af cykler, plæneklippere, biler m.v.

Udvendige vandhaner frostsprænger om vinteren hvis ikke man gør noget aktivt. De frostsikre vandhaner hvor ventilen sidder indenfor og aftapningsstudsen sidder udenfor har jeg dårlige kvalitetserfaringer med (men lille statistisk grundlag). Inde i garagen/skuret kunne man have en automatisk vægmonteret slangerulle med 30m slange (ikke de der frygtelige vogne der tager gulvplads op).

  • 0
  • 0

Hvis du skal bruge "garagen" til cykler, plæneklippere osv, så byg en carport med et stort træskur i den ene ende/side. En senere ejer kan, hvis han vil, sætte sider og dør på carporten og gøre det til en "rigtig" garage (omend af træ i stedet for sten).

Hvis der er rejsning på taget, så bør man om muligt lade være plads til en evt. forlængelse. Det kan laves pænt, så man næsten ikke kan se det, hvis man forlænger en bygning i længderetningen. Samtidig er det normalt ikke særlig besværligt/dyrt at forlænge en eksisterende bygning.

Darwin sagde ikke at det var det stærkeste dyr i skoven der overlevede, men det dyr der var bedst til at tilpasse sig. Det bør man have i tankerne, med alt byggeri man laver.

  • 0
  • 0

7x5 lyder som et rigtig godt bud. Vand el og trækrør er rart at have tænkt på, men mindre problemer, at garagen ligger rigtig (Giver skygge/sol) og kan udvides alt efter hovedbygningen er langt det vigtigste.

  • 0
  • 0

Husk at afsætte ~50 cm til reoler på alle vægge. Så skal du ikke bruge dyre indendørs kvadratmeter til opbevaring af julepynt, våd'støvsuger', hækkeklipper, cykelhjulopretningsholder og alt det andet som er rigtigt rart at have - men som fylder.

  • 2
  • 0

Hvis man et øjeblik ser bort fra hobbyfolkets ønsker om værksted, reolsystemer, hejseværk, værkstedsgrav, lys, vand og varme og (indrømmet) meget andet godt, så er en rimelig garage til én bil i runde tal 6 x 3 meter indvendigt mål - ud fra, at en 'stor' bil er cirka 4,5 meter lang og 1,8 meter bred. Så er det muligt at gå hele vejen rundt om køretøjet.

  • 1
  • 0

Det er ikke en helt nem opgave, du stiller: Mit gæt er, at mange anvender garagen som en eller anden form for værksted - og som jeg husker dit husprojekt, har du allerede placeret sådanne funktioner andet sted. Det præger besvarelserne. Min egen er en smal garage anno 1969 med den klassiske vippeport (og håndtaget, som fås endnu og som er identisk med det anvendt på en lang række engelske biler fra den tid - og mange sår i hovedbunden på samvittigheden). Med en indgang (vippeport) savner jeg selv bredde så en ekstra dør ville give nemmere adgang. Vand, afløb og el er praktisk som andre har skrevet. Min er dyb nok til at mit eget værksted er etableret bag bagvæg. En ekstra udgang bagtil (sic!) er også praktisk afh af øvrig indretning af ejendom og grund.
Er der cykelparkering andet sted?

  • 0
  • 1

"Mindste gode garage" findes i min verden ikke, for en garages anvendelighed falder alvorligt med størrelsen og de gammeldags hvor man kun lige kan klemme en bil ind er nærmest en joke. Så hellere en åben carport med et skur i enden. Fidusen er vel netop at tænke "garagen" som en rum der kan og skal bruges til andet end bare opbevaring af en bil. Når det er rigtigt smart er garagen "indbygget" i beboelsen. For det øger yderligere funktionaliteten af pladsen samt gør det meget lettere ude i fremtiden at ændre hvad disse kvadratmetre i praksis skal bruges til.

..sagde manden der selv har noget der ligner 7,5 x 12 meter indbygget "hobbyrum", samt en carport lige uden for hovedindgangen som bilen normalt parkeres i. Beboelsen ligger på 300m2 grund ....and I'm loving it. Netop dette store garage-/værksteds-/hobbyrum var grunden til at jeg i sin tid købte huset og hvis nogen ejere i fremtiden skulle tænke anderledes er det en overskuelig opgave ombygge pladsen helt eller delvis til alm. beboelse.

  • 1
  • 0

I 1965 tegnede jeg huset vi bor i endnu, og kunne planlægge kælderen efter mine ønsker:

Kælderrum som garage, indvendig 6750 * 4825 mm med højden 3000 mm.
Dimensioneret for en VW Caravelle med alle døre helt åbne, port 2000 + 700 * 2500 mm.

Rummet fungererede også som lejerum for vores 8 børn og kvarterets andre børn. [rundpingis]

Jeg har to fældbare, adskildte værksteder et mekanikker- og et snedker- og billedskærerværksted.

Udenfor på grunden (840 m ^ 2) er der en bilplads under tag og 4 - 5 uden.

Grunden hælder så meget at kældergulvet ligger ca 1 m over vejen ved indfarten.

Et kælderrum ved siden af fungerade som kontor, dengang vi hade børn hjemme.

Det var godt nok for mig fra 1967 til i dag, hilser Tyge

  • 0
  • 0

Som et par andre har nævnt, så husk god lofthøjde. Det giver plads til at hænge et lager af lister, brædder ol op uden at det er i vejen. Det er også en fordel at kunne hejse cykler op så de kan serviceres stående.

Der skal være en bred dør som man kan trække en cykel ind ad, også selvom der ligger noget på bagage bæreren, og jeg vil da også tro at din ladcykel fylder en del i bredden når du trækker den.

Hilsen 'Bane-genboen'

  • 4
  • 0

Du har en jernbane mod nord hvor du gerne vil skærme dig for lyd og rystelser. Ekstra isolering mod nord er et plus. Så du kan bygge en garage langs hele nordmuren. En ekstra betonvæg tilpas langt fra huset, læg tag på. Der vil efter alt sandsynlighed kunne stå to biler i forlængelse af hinanden.
Med en port i begge ender er det ikke et problem at komme ind og ud.

Du vil få direkte adgang fra garage til både dit værksted. Garagen vil kunne bruges som "udvidelse" af dit værksted når der er behov! Der vil være direkte adgang til huset gennem bryggerset.

Tilslutningen til jordvarmen kan placeres i garagen.

Afhængig af hvor bred du laver garagen kan du have cykler og "redskabsskur" inde i garagen eller lave det som mere klassiske små tilbygninger på nordsiden af garagen. Evt. med en dør midt i den nordvendte garagevæg.

Der skal tages højde for hvordan der kan komme dagslys (vinduer) ind i de nordvendte rum i selve huset.

  • 1
  • 0

Du må maks have 12 m byggeri i skel hele vejen rundt på grunden. Kun længste side hvis bygningen står inden for 2,5 m fra skel.
Det står i BR10. Svært at få tilgivelse, hvis naboer stritter imod.
BR10 er det ret godt at have studeret og så tage en snak med Teknisk Forvaltning eller hvad de nu kalder sig rundt omkring.

  • 0
  • 0

Forskellige forslag nævner et værksted, som efter min mening hører til i kælderen (som du vist overvejer at lave i jordhøjde).

Seks cykler hænger på carportens bagvæg, så man ikke skal bøvle med garageporten hver gang man skal ud og cykle.

Folk, der er glade for deres bil, ser gerne at børn der lige har lært at cykle ikke skal parkere deres cykel for tæt på bilens lak.

Vinterdæk/fælge og andet der kun tilgås sjældent ligger på garagens loft (under et tegltag, der matcher huset).

Selve garagen er ganske lille, med et 40cm dybt reolsystem bagerst er der med en større bil kun 10cm spildplads i længden, 5cm i passagersiden og 40cm i førersiden. (Det medfører ganske vist ulempen at en forsædepassager må stige ud inden der køres ind i garagen).

Når du nu er dygtig nok til at klare dig uden bil kan jeg meddele at det styrker selvtilliden at kunne parkere hurtigt med meget lidt spildplads.

Gummilister på væggene til ind og udstigning (især godt til børn)

CEE 400V/16A udtag til ladning o.a.

Støvsugning af bilen sker (gratis) på den nærmeste Allguth Waschstrasse.

Garageporten har fjernbetjening (der kan afspilles over i bilens sender).

http://www.lklundin.dk/garage.jpg

  • 0
  • 0

Jeg har en bekendt, der har etableret smøregrav under bilen; over for myndighederne hedder det en kartofffelkælder - de bad dog om en olieudskiller i afløbet....

  • 2
  • 0

Min carport (som egentlig er en integreret garage, bare uden port) er 3,5 x 5,35 m. Det vil jeg mene er stort nok til 99% af de privatbiler, man ser på vejene, plus lidt reoler og et værkstedsbord. Den bliver brugt til cykler, træpillelager og kanin-overvintring. Jeg har så også en garage på 6 x 5,35 m med rimelig værkstedsplads foruden bilen og havetraktoren. Jeg ville ikke bygge mindre end de 6 x 5,35, hvis det var mig.

  • 1
  • 0

Sørg for at der er plads til at kunne sætte en stige ind i garagen. Og stigen skal være lang nok til, at du kan komme op og rense tagrender. Så det er højden af dine tagrender, der bestemmer hvor lang din garage i det mindste skal være :)

  • 2
  • 0

Belysningen placeres i garagens ender, så man kan få lys i bagage/motorrum. En lampe umiddelbart ovenfor bilens tag har man mindre gavn af.

  • 1
  • 0

.....og lav en carport med et påbygget redskabsskur. Hvis det er for småt for dig koster det dig ikke en herregård at bygge et større...og den den efterfølgende ejer kan så bygge det han har behov for.

Jeg overtog noget der var for småt og byggede ud og har nu 40 m 2 indendørs: 5 x 8 m , der stadig er for småt.

Så derfor lad være med at gætte på hvad en efterfølger kunne finde interessant, men opfyld dit eget behov......i træ !!!!

  • 2
  • 0

Hvis du nu skulle have en bil, så ville du jo nok falde for en Tesla, men så skal du huske på at den er meget bredere end en lille EU hybrid bil. Du skal vel også have solceller på taget til ladning af din cykel? Og så skal der være plads til en "giraf" til at løfte batteripakker ud af elbilen. Jamen hvad så med plæneklipperen, kompostkværnen, kummefryseren, haveredskaberne? Ja, byg du bare stort, den skal nok blive fyldt, uanset hvor stor den er ;)

  • 0
  • 0

...har en speciel byggevejledning til Garagen til S klassen. Du kan jo bede om at få den tilsendt og så bare sige, at du har tænkt dig at bygge garagen først, inden du anskaffer bilen.

  • 2
  • 0

Bliver noget i retning af 8x8 meter og så med en central 5 meter bred port (man skal svinge 90 grader ind i garagen fra indkørslen.

Så er det planen at der skal være plads til en bil, og måske en bil mere engang i fremtiden (fruen holder i carporten med sin miniput-peugeot 208) og eller et arbejdsbord, reoler til opbevaring og sikkert andre gode sager.

Gulvet bliver epoxybehandlet så et er nemt at holde rent og pænt, en række vinduer imod syd og porten mod nord, en ekstra dør i siden så man kan komme ind og ud, uden at skulle åbne porten.

Venter bare på den endelige pris fra mureren...

  • 1
  • 0

Mindste garage der er fornuftig praktisk brugbar må vel være noget i stil med 6m x 3,5m gulv. Så er der fornuftig plads til en bil af almindelig stor familie størrelse, mens der stadigt kan være andet i garagen samtidig med bilen. Man kan så stadigt lappe en cykel eller få ting ind/ud, uden at skulle køre bilen ud først eller lege akrobat. Hvis garagen så placeres således at der i det mindste er plads til at udvide med en carport i forlængelse eller nok bedre på siden, forøges de praktiske anvendelsesmuligheder af faciliteterne med mindst 100%.

Personligt ville jeg i dagligdagen så bruge carporten til bilen og garagen til alt andet. Har slet ikke temperament til porte der først skal åbnes og lukkes (heller ikke selv om de er automatiske) og dagligbilen har nærmest bedre af at stå ude i ventileret luft.

Desuden er det vist en omsiggribende trend at alm. familier i dag har 2 biler som begge er i daglig drift. Var vi i jydeland skulle der jo også lige være plads til en trailer. Har hele familien med 3 unger så alle cykler, en plæneklipper osv osv er vi tilbage ved at overdækkede kvadratmetre til mere praktiske foremål i min verden er en lidt undervurderet ting. Ud over mig selv, har vist efterhånden både flere dele af min familie og ja selv naboen, haft glæde af min "luksuriøst" store garage hvor der altid er nogle frie m2.

  • 1
  • 0

En fjernbetjent automatisk/elektrisk garageport er rimeligt vanedannende, ved det af erfaring og siger det bare.

Åbningen af garagen skal vende sådan at forbipasserende ikke kan se dit værktøj fra vejen, selv når porten er åben.

Et ovenlysvindue er sagen, hvis du også bruger den som værksted, eller opholder dig en smule derude.

Jeg gætter på at du bygger solidt. Jeg ville indbygge / nedstøbe gulvforankring til kædelåse, både i gulvet og i væggen. Cykler fylder mindre når de hænger. Ting der ikke er i dagligt brug, bør boltes ordentligt fast (bullit, motorcykel, fræser osv). Jeg ville også indstøbe bolte i væggen, til et 'hotel-rums-pengeskab', til brug for nøgler / ekstra nøgler osv. De har det med at ligge og flyde. Sæt pengeskabet lidt praktisk, dvs. ordentlig højde henne ved døren. Jeg sværger til de elektroniske med 4-tals kombination, men det har du sikkert en mening om. Ens egen dovenskab er ofte den laveste barriere for tyve, så mit forslag er bare at indrette sig lidt praktisk, hvis man ved at man er en doven hund.

Tyven kommer, men hvis han ikke får så meget med, så slipper man måske næste gang. Nu når vi er ved det, så ville jeg trække ledningerne til alarmsystemet med det samme. En bevægelsessensor er rimeligt fri for fejlalarmer i en garage.

Kedeligt emne, beklager.

Reoler langs væggen skal have en dybe så man kan fjerne den nederste hylde, og derved lave en parkeringsplads til fræser og plæneklipper.

  • 0
  • 0

Den kombinerede garage og værksted er i dag udrustet med:

Værkstedsbænk eg 900 * 1700 mm med 150 mm skruestik og to bevægelige lysrør

To faste boremaskiner 16 og 10 mm med et bevægeligt lysrør

En 2 m snedkerbænk med tilbehør for billedskærearbejde og bevægelig belysning

En flytbar cirkelsav for 70 mm tykkelse og ubegrænsede størrelser

6 skabe i en langvæg udenfor gulvfladen med maskiner:

Båndpudser, vådslibesten, universal snedkermaskine, punktsvejser, båndsav

En 1 m køkkenbænk med koldt og varmt vand og belysning

En 200 mm INP 8 m lang med løbekat og 1500 kg kran samt værkstedsbelysning og div. lejetøj.

Almen belysning: 8 stk 36 W lysrør i to rækker

Det som ikke lykkedes var:

Vask af biler og cykler inde, det gav kondens i boligen ovenfor

Bærigheden af normalt isoleret og netarmeret garagegulv med maling, ikke stift nok for en Caravelle

Mvh Tyge

  • 0
  • 0

Men den bruges kun til opbevaring... (Lig med rod, som man ikke lige ved om, man får brug for).

Men jeg vil foreslå, at du indretter fast "cykelparkering"- så cyklerne er nemme at komme til- og så fx plæneslåeren/trillebøren ikke står i vejen- eller er lukket inde.
Jeg har haveredskaber mm i et skur i tilknytning til garagen, men det er faktisk for lille til, at alt er let tingegængeligt. Det, der kan hænges op er det (beslag er ikke uefne), men noget skal stå og fylde. Desuden er der et arbejdsbord med hylde under, men det er lidt hjemmelavet, ligesom tre gamle køkkenskabe fungerer til opbevaring af fx malegrej, olie til mukkebikken, urtepotter mmm.

Jeg har i "Harald Skrald" set nogen reoler, der også kan bruges som bord/arbejdsplads, de ser interessante ud. (Hvorimod de der skrækkelige stålreoler er noget billigt l* i blødt metal... Urgh!) Det er også en mulighed...
Hvis du ikke trækker strøm, så husk plads til kabeltromler, arbejdslamper og løse kabler.

En anden smart løsning (men sikkert rasende dyr!) er en fuldmuret garage med en over-etage. Denne (overetagen) måtte så ikke bruges til beboelse (skatteteknisk fif)- men nok til erhverv- en smart måde at have plads til sin virksomhed på, så man "går på arbejde". Det kan være en fordel... For hjemmelivet. ;-)
Hvis den bygges samtidig med huset, kan man få det til at passe sammen i byggestil.

Ellers er jeg nået til, at en udendørshane er en god ting- og at udestik på to sider af huset (mindst!) er praktisk, hvis man bruger eldrevne haveredskaber, der ikke kører på batteri.

Men der er jo altid "nice to have" og "need to have"- personligt kan jeg bedst fungere, hvis mine ting (havedims mv) er let tilgængelige- og lette at få lagt på plads.

Held med din garage! (Og huset!) Hvornår planlægger du egentlig at bygge?

Mvh
Tine

  • 1
  • 1

Citat: "ta en grundig snak med en rådgivende arkitekt; måske har du bare brug for et betræk til din plæneklipper?"

Kære Poul Henning Kamp, synes Du ikke også at Thomas Riis intellektuelt har ramt sømmet på hovedet?

Byg for eget behov og giv efterfølgende køber mulighed for at rette på Dine afgørelser. Byg i træ, som Bjarke Mønnike anbefaler.

  • 2
  • 1

Apropos at bygge efter eget behov fik jeg lige den måske filosofiske tanke, om en garage måske er lidt som en smartphone, man kan faktisk udemærket leve helt uden, men har man først fået den opstår der nye behov og man har efterfølgende svært ved at undvære den igen. Altså at man stille og roligt finder anvendelse og glæde ved den plads man nu har til rådighed og efterfølgende har svært ved at gå ned i albuerum igen uden af føle sig begrænset.

  • 0
  • 0

Målene er :
Små personbiler (som f.eks. Citroën c1) : BxL = 160 x 350 cm.
STOR familiebil (som f.eks. Citroën c5) : BxL = 200 x 500 cm.

Du skal derfor træffe nogle valg, hvis du vil projektere for evt. senere køber :
Vælg hvor stor bil du finder det rimeligt at afsætte plads til, men som det er nævnt af andre, "Det er dyrt at tilføje plads EFTER du har bygget."
Tillæg plads til at komme ud og ind i bilen, og/eller forbi bilen = min. 60 cm. (gerne 1m.) på førersiden - og evt. på øvrige sider/ender efter dit valg.
Tillæg så den plads, du mener, der derudover skal være til :
- reoler/stativer (30-60x??? cm.)
- arbejdsbord (~60x120-??? cm)
- 1-2 havemaskiner (~60x100/150 cm)
- haveredskaber (~30x100 cm.)
- cykler og lign. (50x200 cm. pr. stk.)
- evt. døre, teknik m.m.
og husk, at du alligevel ikke kan gøre alle tilfredse uanset hvad du vælger.

Og for at tage broden af et par af de øvrige indlæg, så er en normal garageport rigelig bred nok, men det KAN være en fordel at vælge én der er lidt højere, bl.a. af hensyn til de nye, højere SUV-biltyper.
Døre og vinduer kan du jo placere som det passer bedst, men lad vinduerne sidde højt, så du har mest mulig vægplads (til ophæng etc.
Hvis du ikke skal bruge plads til en gangbro på spærfoden, kan du med fordel vælge sakspær, så du får lidt ekstra loftshøjde midt i rummet - f.eks. er det et perfekt sted til cykelhejs, lysstofarmaturer - bedre beskyttet og giver væsentlig bedre lysfordeling.
Hvad du i øvrigt har brug for (el/kraft, vand, varme/køl, etc.), og hvor, ved du meget bedre end vi.

  • 2
  • 0

Skal der isoleres? Husk at vægtykkelsen tager en del!
Jeg har netop støbt fundament til et skur. Oprindeligt ville jeg have 5x4m = 20m², men med 140mm isolering i væggene og diverse inder- og yderbeklædning forsvinder der ca 3,5m² og så er der ikke så meget plads tilbage. Nu er fundamentet landet på 5,6x4,3m :-D

Og så et spørgsmål: Hvad med udluftning? Jeg sidder og kigger på SolarVenti og lign. og fandt din blog omkring en hjemmelavet model der tager den opvarmede luft fra lige under taget, men jeg kan ikke finde noget mere konkret omkring løsningen. Er det gået i stå, eller har jeg ikke ledt længe nok?

PS. Husk en bred dør eller evt en med et løst sidestykke så der kan komme en palle/kummefryser/drejebænk ind uden problemer.

  • 0
  • 0

De fleste Danske garager er ynkeligt smalle.
Hvorved det er umuligt, at anvende dem til indendørs vedligehold af bilen.

Jeg har lagt beslag på min søns garage og kylet hans store olietank ud, så der kunne blive plads til bilen og den store donkraft (løfter til 800 mm.).
Den kræver 2 m. ved siden af bilen, så ideelt burde hans garage være bilbredden + 2 x 2m.
Samme gør sig gældende bag bilen, hvor man jo også skal kunne bakse med bagage.
Foran skal der desuden være plads til en løftekran for motoren, hvilket giver noget med 3 m. nødvendig plads.
Parret med målene på bilen, giver det en resulterende indvendig længde/bredde for garagen på:
9,5 m./6 m.

Dertil bør man have et par arbejdsborde, pladser til værktøjsskabe og kompressor m.m.

Knægtens nuværende garageport er så smal, at jeg skal hive sidespejlene ind.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten