Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
en intelligent fremtid bloghoved

Hvor er den intelligente detailhandel henne?

Juletiden er over os, og forleden fandt jeg ud af, at min julelyskæde skulle forlænges. Søndag måtte jeg så ned til Silvan, kom hjem med en lyskæde, der ikke passede, tilbage i Silvan og returnere, videre til Jem&Fix, nix, ingen her, afsted til Isenkram, hvor de havde den rigtige model dog ikke lige den forlængerledning, jeg skulle bruge. Hjem igen, på nettet og søge-find-bestille. Så var det, jeg stillede mig selv spørgsmålet: Hvordan i alverden skal fysiske butikker have en relevans i fremtiden?

Lad os kigge på online-butikkerne; Amazon, en af de i mine øjne mest markante spillere, sælger snart alt (og snart har vi Alibaba, som sælger resten). Er fremtidsscenariet virkelig, at al fremtidig shopping skal foregå foran skærmen?

Man siger ofte, at USA er 10 år foran resten af verden, og netop i USA venter butiksdøden lige om hjørnet. Mange af de store nationale shopping-giganter så som Macy’s, Sears, J.C. Penney’s, Kohl’s samt Barnes & Noble led under en brutal dårlig julesæson i 2016. Macy’s annoncerede i årets løb, at man ville lukke 68 butikker, og Sears lukker 168 butikker, disse kan man med rimelighed sammenligne med Magasin og Salling. I alt regner man med, at knap 10.000 butikker vil lukke i USA i 2017, og at 25% af alle shopping-centre drejer nøglen om inden 2022. Og det på trods af at 90% af salget stadigt er offline.

Hvis fremtidens fysiske butikker skal overleve, skal de til at tilpasse sig lige så godt som online-butikkerne. Online-butikkerne besidder rigtig meget information om deres kunder, det kan være skræmmende, men jeg synes, det er fantastisk – og meget bekvemt – når jeg shopper online og får præsenteret de varer, jeg er interesseret i. De fysiske butikker har i dag ofte sparsom information om de besøgende, men sådan behøver det ikke at være. Ved hjælp af videoteknologi kan man sagtens se både alder og køn på kunderne og endda aflæse deres humør, når de kommer ind i butikken. Man kan faktisk forudsige at når folk kommer ind i butikken, kommer de nok også ud igen og skal indtil videre betale ved kassen. Man kan som minimum holde øje med køerne ved kassen, inden de bliver for lange. Alt sammen teknologi, som adskellige kameraer har indbygget i dag.

Der er masser af muligheder i de fysiske butikker der bare venter på at blive udforsket, hvis man vil optimere kundeoplevelsen og dermed blive lige så konkurrencedygtig som online-butikkerne. Fx kan man ved hjælp af video tracke de besøgendes adfærd, også refereret til som heat-mapping. Det kan give en unik indsigt i kundernes vej gennem i butikken, og hvilke varer de viser interesse for. Og brugen af video-teknologi i butikkerne behøver ikke kun være til forretningens fordel; jeg kunne da godt tænke mig, at jeg på min vej gennem Kvickly bliver ledt direkte til frugtafdelingen og ikke via ble-afdelingen, som er knap så relevant for mig. Og hele serviceoplevelsen kan blive meget bedre ved at lære kundernes adfærd at kende og ved at kombinere online-oplevelsen med den fysiske oplevelse: Det skal ikke længere være muligt, når man står i butikken at få at vide, at et produkt ikke findes i en given størrelse eller farve, svaret bør i stedet være, at ’nej, den størrelse har vi ikke her i butikken, men vi leverer den til dig i morgen”. Det handler om, at online-oplevelsen smelter sammen med den fysiske oplevelse, og det giver en fornyet magt til kunden. Som Brian Kilcourse sagde: “In the past the retailer decided what the consumer would wear, today the consumer determines what the retailer will sell”.

Amazon har i hvertfald regnet den ud online. Jeg snakkede for et par måneder siden med en stor computer-leverandør, som til deres NAS-computer-serie kun har ét krav: At den skal blive en success via Amazon. Og Amazon stiller store krav: Er der for mange varereturneringer eller support-opkald, bliver varen bare fjernet fra Amazons hjemmeside og kommer ikke på igen. Til gengæld kan man sælge rigtigt meget, hvis man rammer Amazons model rigtigt. Jo, Amazon er blevet en magtfaktor og begynder nu at lave fysiske butikker. Jeg tænker, at de traditionelle butikker snart bliver tvunget til at indse, at uden en online suppy chain, bliver livet rigtig svært.

Og endeligt ønsker mange oplevelser i stedet for gaver til runde fødselsdage – heri ligger sikkert nøglen til at få os op af sofaen og ud i butikkerne. De fysiske butikker er i stand til tilbyde kunderne oplevelser, som online-butikkerne ikke kan, men desværre – i mine øjne – er disse kundeoplevelser ofte uinspirerende, uengagerende og decideret kedelige. I USA performer supermarkeder, som også serverer kaffe/mad, langt bedre end butikker uden oplevelser.

Danmark burde være verdensmestre i at skabe sådanne oplevelsesbutikker – tænk bare på Joe & the Juice. Jeg glæder mig i hvertfald til at slippe for at drøne det halve Nordsjælland rundt for at få min lyskæde. Og teknologien er derude – brug den.

“If you don’t have a strategy you will be . . . part of somebody else’s strategy.” -Alvin Toffle

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I aar 2003 var folk bange for at blive tagget og overvaaget - 1984 var jo ikke saa mange aar siden -
Da Phillips annoncerede at United Colors of Benetton ville bruge RFID tags var folk bange og der blev rejst en bevaegelse "Boycott Benetton"

En af grundene kunne vaere at Checkpoint forsoegte at saelge RFID ved at fortaelle hvor stor fordel det ville vaere for baade butikker og kunder at vide noget mere om hinanden, som for eksempel

En kunde der foer har koebt noget toej i forretningen, har en tag som kan laeses naar kunden kommer ind i forretningen. Den computer som byder hende velkommen kan saa sige:" god aften fru Pedersen, jeg kan se at de foretraekker lyseroedt undertoej og i dag har vi et specielt tilbud til dem"

http://www.rfidjournal.com/articles/view?344
http://www.rfidjournal.com/articles/view?471
https://www.computerworld.com/article/2581...

Maaske er fremtiden mulig i aar, alle har jo accepteret at blive tagget med deres smartphone

  • 1
  • 0

Jeg er allerede træt af at blive forfulgt af sælgere, når reklamer for f.eks. mobiltelefoner bliver ved med at dukke op på hjemmesider uger efter jeg har købt en ny mobiltelefon.
Derfor holder jeg lav profil i forhold til de sociale medier og anden overvågning.

Det er jo ikke intelligent, det er dummy maskiner der bare gentager hvad de tror de ved om mig.

Som når en kvinde har købt ventetøj, senere bliver forfulgt af annoncer for barnevogne og børnetøj, også lige efter hun har fået en ufrivillig abort.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten