Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Teknologi 4.0 bloghoved

Hvem savner PC-kørekortet?

”De unge er ubehjælpsomme it-nørder, der ikke ved spor om virksomhedernes virkelighed. Deres teknologiske viden er utvivlsom stor, men det kan vi altså ikke bruge til noget hos os”.

Sådan lød to ældre chefers samtale, jeg overhørte den anden dag.

De to chefer repræsenterer en reaktiv og analog holdning, som jeg ikke deler.

Jeg mener derimod, at teknologi, kompetencer og vækst er hinandens forudsætninger. De er ikke hinandens modsætninger, og at unge uddannes til at have stærke it-kompetencer, er da det sidste, ledere skal beklage sig over.

I stedet for at brokke sig over at de kommende medarbejdere har nogle af de bedste IT-kompetencer, dette land nogensinde har fostret, burde begge i stedet glæde sig over den mulighed, de unges begejstring for teknologi kan tilføre virksomheden.

Men det kræver, at de to chefer ser og griber muligheden. Det gør de næppe!

Teknologi skaber kompetencer

I stedet vil de to chefer sikkert sende de nye medarbejdere ned på det lokale AMU-center for at tage et PC-kørekort.

Men PC-kørekortet, der var udbredt for år siden er long gone. For verden ændrer sig markant. I dag drives udviklingen nemlig først og fremmest af teknologiske landvindinger og de, der evner at tage teknologien til sig. Ny teknologi giver nemlig nye kompetencer, og det skaber udvikling og vækst.

Når vi introducerer nye robotter, sker det, at medarbejderne deler sig i grupper: modstanderne og de, der tager ny viden til sig og som dermed flytter sig mentalt.

Den sidstnævnte gruppe er glædeligvis den største og en voksende gruppe. De fleste medarbejdere evner nemlig at se robotterne i et udviklingsperspektiv, der både flytter dem selv, kollegaerne, virksomheden, branchen og samfundet i en god retning.

Nysgerrige medarbejdere udfordrer

Jeg har bl.a. oplevet, at denne type medarbejdere udfordrer mine evner til at levere nye robotløsninger, der kan styrke virksomhedens konkurrencekraft. Jeg værdsætter sådanne udfordringer.

Fordi det beviser, at den type medarbejdere har tænkt videre. De kommer nemlig ofte med kravspecifikationer til de efterfølgende robotter og beviser dermed, at de har evnerne til at komme med bud på og forventninger til fremtidens teknologiske løsninger.

De ser nemlig udviklingspotentiale i flere dele af virksomheden. Det er sandsynligvis langt mere, end de to ældre chefer nogensinde vil komme til.

Teknologibegejstring styrker værdikæden

Den positive teknologitilgang styrker både virksomheden og den enkelte medarbejder.

Det skaber nemlig en positiv spill-over-effekt, hvor teknologien anses som et aktivt redskab for kontinuerlig transformation, der skærper udviklingskravene til alle led i værdikæden.

Alle får et højere vidensniveau, hvis vi i højere grad introducerer teknologi og tror på, at vi kan tilegne os en viden, så vi hurtigt mestrer ny teknologi.

Denne artikel er en del af Ingeniørens Automationskampagne. Læs mere her
Casper Hansen er civilingeniør og adm. direktør i rådgivningsvirksomheden Technicon. Han arbejder med bl.a hyperfleksible automationsplatforme i EU-projektet RAMPup og i MADE. Han blogger om, hvordan ny teknologi og Industri 4.0 vil påvirke produktioner og forretningsmodeller.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

alle jobansøgere kalder sig erfarne MS Office brugere - men de ved ikke engang, hvordan man bruger tabulator, venstre/højre-stilling af tekst og tal.

Men allerhelst så jeg at man i disse skrivemaskine 2.0 tider, gav børnene i folkeskolen kursus i 10-fingersystemet. Når man nu ikke længere skal have en læselig håndskrift, så er det mindste man kan forlange, at brugere ikke hver gang skal lede efter bogstaverne på tastaturet. (Der er jo en årsag til at der er en "støbefejl" på F og J tasten!)

  • 13
  • 3

Det er til at få spat af at se på folk med deres muterede venstre hånd - der er vokset en lille computerskærm frem på den !

Det er et fåtal af virksomheder, hvor arbejdet kan klares med en række fikse "tværen bussemænd" ud over skærmen og gode netværk på de sociale medier - det er det de unge kan i dag !

Den dybere forståelse af hvor IT kan understøtte forretningsgange og -modeller har de ikke meget af !

DU antager helt ud af det blå, at dem du overhørte selvfølgelig vil have PC-kørekortet genindført ... come on now, vær dog lidt seriøs !

  • 10
  • 5

Du må være mere konkret Casper. Stor faglighed stiller krav til teknologien og ikke omvendt.

Nogenlunde samme ordlyd har jeg hørt om virkeligheden, men med visse variationer i forbindelse med Sundhedsplatformen da teknologi åbenbart overtrumfer anden faglighed.

  • 5
  • 0

Casper Hansen:

"Det skaber nemlig en positiv spill-over-effekt, hvor teknologien anses som et aktivt redskab for kontinuerlig transformation, der skærper udviklingskravene til alle led i værdikæden".

Var det dagens eksempel på newspeek?

  • 8
  • 1

Men allerhelst så jeg at man i disse skrivemaskine 2.0 tider, gav børnene i folkeskolen kursus i 10-fingersystemet. Når man nu ikke længere skal have en læselig håndskrift, så er det mindste man kan forlange, at brugere ikke hver gang skal lede efter bogstaverne på tastaturet. (Der er jo en årsag til at der er en "støbefejl" på F og J tasten!)


Ja, man bør lære eleverne at skrive på maskine i de allerførste klasser - ellers lærer de unoder, og får aldrig 10-fingersystemet lært. Det er vigtigt, at de lærer blindskrift, for det går altså hurtigere.

Og jeg syntes også, at man skulle holde op med at undervise i alfabetet og ABCD. I stedet, skal man undervise i QWERTY og indlære bogstaverne i QWERTY rækkefølge.

Børn har en utrolig logik, og lærer de ABCD først, så protesterer de ustandseligt over QWERTY og mener tasterne er anbragt forkert! Derfor, lær dem QWERTY fra start. De kan altid lære ABCD senere i livet.

  • 1
  • 14

Men hvorfor så ikke lære dem et bedre keyboard layout, som f.eks DVORAK? Når først de har lært qwerty, mener de at tasterne er anbragt forkert i DVORAK.


Så du mener at eleverne skal lære AOEUI i første klasse, i stedet for ABCD??

Jeg kan kun selv QWERTY, og det er det mest brugte. Jeg regner med at jeg klarer ca. 20 tegn i sekundet. Og jeg tror ikke, at jeg kan det med DVORAK. Det er jeg for gammel til.

Jeg ved ikke, om de problemer som DVORAK tager hensyn til er så aktuelle i dag. Jeg føler ikke udmattelse ved QWERTY. Vi bruger i dag en helt anden type tastaturer end dengang at QWERTY og DVORAK blev opfundet. Nutidens tastaturer, er meget nemmere at trykke ned, de kræver ikke kræfter - og derfor ingen udmattelse - og de er hurtige. I betragtning af, at QWERTY er det mest brugte og DVORAK kun bruges af relativt få i forhold til QWERTY, så tror jeg QWERTY er mest oplagt. Men begrundelsen for QWERTY i forhold til DVORAK er kun at QWERTY er mest anvendt i dag. Antallet af brugere af DVORAK er ca. 100.000 ifølge wiki.

  • 0
  • 1

Min kommentar var lettere sarkastisk.

Men dit svar på den viser perfekt, hvordan de yngre ser os. Du præker at de skal lære tifinger på qwerty, fordi det er det du og alle os andre gamle bruger. Selvom der findes andre og bedre alternativer. Vi hænger fast og verden omkring os accelerer med 100 m/s2.

  • 3
  • 1

Det vigtigste er at børn knækker koden til at læse. Hvordan de efterfølgende lærer at skrive er ikke så afgørende, bare de forstår værdien.

Som udpræget venstrehåndet var det noget jammerligt krimskrams at skrive i hånden i skolen. Det var både lettere og hurtigere at skrive spejlskrift foruden det rent grafisk var smukkere. Spejlskrift var ikke velset af lærerne dengang.

Kritikken fik min far hurtigt sat en stopper for, og efterfølgende brugte og bruger jeg stadig spejlskrift til notater og kladde.

Skrivemaskinen og senere tekstbehandling gjorde livet meget lettere. Hvordan jeg fik lært blindskrift husker jeg ikke så nøje. Det var bare en naturlig udvikling af noget nødvendigt.

Med den erfaring og tre nu voksne børn, har jeg været meget tilbageholdende med at påtvinge dem et bestemt system.

  • 0
  • 0

in kommentar var lettere sarkastisk.

Men dit svar på den viser perfekt, hvordan de yngre ser os. Du præker at de skal lære tifinger på qwerty, fordi det er det du og alle os andre gamle bruger. Selvom der findes andre og bedre alternativer. Vi hænger fast og verden omkring os accelerer med 100 m/s2.


Ja, jeg er helt enig. Og børnene vil gerne have noget nyt, som de mener er bedre, end det gamle som forældrene bruger. Men, sådan er verden nu altså ikke. Det gamle, som forældrene bruger, har holdt i 100 år, fordi det er godt og velovervejet. Og meget nyt holder ikke mere end 20 år. Det er lige ved, at de unge i dag har et krav om, at tingene ikke må holde mere end 20 år - for de er ikke vandt til, at moderne ting holder længere.

Jeg går ikke ind for døgnfluer. Der er to muligheder. QWERTY eller INTET. Med intet menes andre muligheder end tastatur - f.eks. at der tales til computeren, at computeren kan aflæse tankerne, eller noget andet, der er afvigende forskelligt fra at bruge et tastatur. Vi har set mange eksempler på brug af VR, og håndbevægelser/tegnsprog.

Jeg syntes, at vi i højere grad burde undervise børnene i ting der varer evigt - som f.eks. matematik og datalogi. Det er ikke døgnfluer. Det er så fundamentalt, at hele naturen er bygget omkring det. Men, visse færdigheder, som f.eks. maskinskrivningen kan det være godt have. Og ellers, skal man ikke bruge tastaturet mere. Maskinskrivning, er faktisk også en form for gymnastik. Dem, der har lært det, kan bedre kontrollere fingrene. Det svarer lidt til at spille på klaver.

  • 1
  • 1

PC-kørekortet var nu ikke så åndssvagt dengang det blev tilbudt.

Jeg sad selv i en IT-afdeling, og vi fik en hjemme-PC i tre år hvis vi tog omtalte kørekort.

De fleste i afdelingen havde den her børnebogs-opfattelse af, at siden de arbejdede med IT, så kunne de sgu da sagtens tage et skide PC-kørekort, så det var jo bare at gå op til prøven.
De dumpede hen ad en kant...

Pludselig opdagede man, hvor lidt man egentlig vidste om at anvende de mest almindeligt udbredte standardprogrammer.

Men det var jo dengang...

  • 1
  • 0

Der er interessant at erhvervslivet ikke forlanger det når man tænker på hvor meget tid der kunne spares hvis alle havde lært ti-finger systemet.

  • 0
  • 1

Jeg har ikke levet af at skrive, eller lægge kollonner af tal sammen og jeg har en rimelig pæn håndskrift og jeg har aldrig følt trang til at lære tifinger systemer. Det var ikke mit bord.
Jeg klarer fint. at følge med, med min tofinger tastning for den passer allevegne :)

PC kortet er for grundlæggende afpasset de gamle og meget savnede Windows platforme med deres klare grænser og opgave særheder, i de forskellige dele af Windows tilbehøret.

Men nu hedder det Windows 10 der kræver særbehandling fordi Windows nu er er blevet radikalt ændret med apps hvis oprindelse af og til, kan være svære at bedømme om de er malware eller ej.
De kan være svære at få til at virke fordi de måske er bedre end Microsofts egne og Microsoft har en evne til at fjerne dem hvis de sjældent bruges, ved de alt for ofte "opgraderinger" læs "ændringer" til fordel for Microsoft. Det skal ikke skjules at jeg ikke betragter Windows 10 som en guds gave til de almindelige PC brugere.

Windows 10 er blevet Microsofts pengemaskine hvor man skal leje Office årligt for gennemsnitlig en tusse og Word,Exel med flere er stadigt lige uvillige til at arbejde sammen.

Det var en ændring der kræver læring, men hvad der ikke er blevet bemærket i indlæggene ovenover er, at nu er skærmen blevet tastaturet.......hvilket medfører at tastaturet størrelse følger skærmens størrelse...fra iPhonen tilmin 17 tommers skærm. Jeg ville gerne se tifingersystemet anvendt på en iPhone :)

  • 1
  • 1

Jeg har aldrig taget PC-kørekort. Jeg ved godt, at der er masser af features i office programmerne som jeg ikke bruger, men jeg har intet problem med det, da jeg fint kan bruge mit 10-fingersystem, uanset programmet. Så jeg brokker mig heller ikke, hvis der er en feature der mangler i Open Office, som findes i Microsofts office eller modsat. Har jeg brug for noget, så leder jeg menuerne i gennem i den office eller hvilket program jeg nu bruger - og hvis den er der, så finder jeg den. Det er fleksibelt, det fungerer med alle programmer, og jeg savner hverken Microsoft sponsorerede office kurser, eller open office kurser.

Jeg syntes ikke at undervisning i eksplicitte programmer såsom Microsoft office eller Open office er væsentligt. Men, jeg syntes det er væsentligt at man lærer 10-finger systemet, hvis man altså forventer, at børnene engang i fremtiden skal bruge tastatur. Det er en investering. Men ikke en nødvendighed. Og forventer man en fremtid uden tastatur, så er to-finger systemet, eller et selvopfundet system måske godt nok. Men, skal vi bruge QWERTY tastaturet i fremtiden, så syntes jeg, at det er væsentligt at de "små" lærer at skrive blindskrift, før de lærer noget forkert. Men, er der ingen fremtid i tastaturer, så er det fuldstændigt ligegyldigt. Jeg tror selv på, at der er fremtid i tastaturer - men jeg ved godt, at jeg også er ved at blive gammel. Og måske er fremtiden noget andet. Måske får vi alle en direkte opkobling fra hjernen. Eller, vi får en VR maske med, og bruger øjnene til at skrive med. Måske er tegnsprog fremtidens sprog, når vi koder PC'er. Jeg aner det ikke. Men, for mig, der er det QWERTY.

Udover at jeg anser det som en investering at lære blindskrift, fordi det er svært at kunne arbejde hurtigt på en computer uden, så syntes jeg også, at det er med til at give lidt motion. Fingrene bliver mindre stive, hvis man er vandt til at bruge 10-finger systemet. Hvis der er problemer med at finde timer i folkeskolen til at lære 10-finger systemet, så vil jeg helt sikkert fjerne lidt af gymnastikundervisningen, og lægge maskinskrivning ind. Så står den på fingergymnastik i stedet. Det er en god investering.

  • 0
  • 0